REKLAMA

Jak poradzić sobie ze stresem podczas ważnych egzaminów? ( nie tylko dla maturzystów)

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2017-04-30 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk minęło południe kłania się w towarzystwie psychologa Adama za groźnego zwykłe dzień dobry dzień dobry zbliża się czas matury się połączyć w 2 w długim majowym weekendzie maturzyści przystąpią do swojego najważniejszego jak dotąd egzaminy, a my porozmawiamy o tym jak pozbawić siebie samego stresu stres związany jest z o tego typu weryfikacją chyba najważniejszą wżyciu 1819 latków prawda absolutnie prawdopodobnie i Rozwiń » jest także w marcu w kwietniu matura jest jest na temat ich głównym tematem myśli każdego maturzysty, który matury podchodziło my do tego egzaminu my prowadzimy warsztaty w ramach tego projektu strefa młodzieży i wydaje mi się, że już, że już nawet w lutym jest tak niski jeśli bowiem o stresie od matury jest jedynym tematem, który w, których są oni poruszyć bywa zdarza się, że dla maturzystów jest to tak traumatyczne doznanie, że stres zabija, że nie dają rady właściwie pokazać się tym, którzy ich egzaminu bądź też sprzedać wszystkich swoich wiadomości podczas pisania tych prac na pewno jest tak jak i na pewno nie powiedziałbym, że każdego ten jest, że dla każdego ten stres jest czymś negatywnym to jest wydaje mi się jednak współczesny mit, że stres jest czymś złym i że trzeba go wyeliminować jej powtarzam to w rozmowach, że się stresuje, więc jest źle, jakby spojrzeć na to tak chłodnym okiem to stres generalnie jest takim zjawiskiem, którym pomaga nam realizować nasze cele no bo my to strach się organizmu na jakikolwiek wyzwanie ewolucyjnie byśmy w ogóle nie przeżyli, gdybyśmy nie mieli reakcji stresowej, więc na początku chciałbym wiedzieć, że reakcja stresowa jest potrzebna, żeby dobrze zdać maturę n p . ale jest powiedział ogniem i 14 maturzystów, którzy z tym Fest z tym stresem sobie nie radzą, więc jest kilka sposobów na to jak sobie ten stres obniżyć o różne powiemy natomiast my proszę powiedzieć czy zbadane jest czy istnieje ten punkt, kiedy stres jest takim czynnikiem determinującym wywołującym koncentrację ale kiedy przechodzimy tę cienką czerwoną linię i stres bywa zjawiskiem paraliżujący taki dystans, który właściwie odbierano mu chęć do wszystkiego ciężko znaleźć 1 punkt dla blogów ogólnie dla Rozalii na rzecz osób Znicza tak tak było, bo tempera mentalny różnimy się niektórzy ludzie mają dużą potrzebę wyborców no i tutaj mamy strażaków albo tych, którzy skaczą samolot na spadochronie, więc u nich pobudzenie fizjologiczne organizmu mierzone np. ilością adrenaliny, że kortyzolu czym Pulsu ciśnienia krwi u nich będzie ten o wiele wyżej tę funkcję kogoś, kto potrzebuje spokojnej pracy pomysłem profesora na uczelni ten punkt będzie zdecydowanie niżej wydaje mi się, że NATO chyba nie ma nie ma badań jeszcze wydaje mi się, że można ten punkt zmieniać poprzez prace nad sobą podam 1 przykład momencie wtedy, kiedy ktoś ma dziś wystąpienie publiczne mało mamy tu maturę ustną no i taki uczeń zauważa, że ma wysoki Puls na 1 puszka prawie z powyżej 120 i ich odpowiedników to jest powiedzmy pierwsza informacja, którą on może różnie interpretować może zinterpretować w ten sposób, że jestem zestresowany i to jest źle jeśli taka myśl pojawi się na to by wtedy taka osoba zacznie się stresować tym, że stresuje z drugiej strony możemy zauważyć, że jeśli sercem przyspiesza i czuję, że jest cieplej w organizmie po to, strach informacja, że teraz moje środowisko daj mi takie wyzwanie, który jest dla mnie bardzo ważne i mój organizm dodaje mi Energi, żebym był w stanie temu wyzwaniu podołać, gdyby doszło, gdy 2 różne reakcje, więc może być także taki sam poziom pobudzenia organizmu się w poniedziałek uczeń będzie paraliżujący, bo wejdzie w to spirale stresuje się, ponieważ stresuje i ten stres będzie pogłębiał albo np. nadziei na reakcję, że stresuje się, więc jest to dla mnie ważne i dam radę, a czym jest możliwym potrzask się ze stresu, czyli wyimaginowane sowy bądź też stworzyć warunki, które odpowiadałoby już tym rzeczywistym, które nas dopadną i spróbować przećwiczyć to tutaj stek z umiejętnością nie wiem sportową wyr w oddam 10 skoków w dal nim zostanę poddany próbie zobaczy jak na to reaguje absolutnie, bo to jest trochę także jeśli mamy bardzo mocną reakcję stresową to trochę tego w naszym umyśle nie mamy nie mamy Dyzma poważnej uznawanego tego doświadczenia z wolnego to znaczy, że obawiamy się także znam czegoś, czego nie znamy, a ci coś, czego nie znamy może oznaczać rewolucję mego punktu widzenia np. popiersie śmierci metaforycznie albo wyrzucenie z plemienia migawkę jak ludzie boją się bardzo, ale egzaminów to może pojawić się myśli i ten strach związany z tym, że jeśli nie zda egzaminu to zdarza, że miasto na inne najgorsze rzeczy, więc np. możność Trzaska z tym stresem w ten sposób, że będziemy myśleć co dokładnie mogłoby się wydarzyć jeśli n p . tego egzaminu nie jest tam lat znają oświęcimian taką historię Jill Scott stresowałam się bardzo przed klasówką z matematyki i ja tak ładnie odpowiedział sobie na pytanie co takiego okropnego mogło się stać, gdyby naprawdę nie zaliczy tego egzaminu i okazuje się, że jeśli im wystarczy często nawet napisać przez kilka minut opisać to w sytuacji, która mogłaby się wydarzyć to jest takie stoliczki ćwiczenie wyobrażenie sobie najgorszego scenariusza, jakby zastanawiam się wtedy, jakie kroki możemy podnosić ten scenariusz się pojawi, bo ten paraliżujący stres dla maturzysty w noc na pewno nie będzie pomocne w trakcie tego pisania i okazuje się, że ten paraliżujący stres można troszkę obniżyć poprzez ich wyobrażenia, bo co prawda napisanie i opisanie dokładnie tej sytuacji, której się boimy najbardziej chodzi o to, żeby dojść, a właściwie przeprowadzić sobie proces, który będzie zakończony konstatacją świat się nie zawali wiślacy nie zawali dokładnie, bo to są zawsze konkretne rzeczy, które są prawdopodobne jeśli coś tam pójdzie nie tak może mnie stać się boisz się nie zda maturę to może być za rok i ja się dokładnie nad tym zastanowimy to to nie jest coś przerażającego ile krótko mówiąc słabym punktem odniesienia niech będzie wspomniana przez pana śmierć, czyli niemal nic gorszego poza poza śmiercią co może nam się przytrafić przynajmniej w naszym życiu doczesnym i dokładnie i inni tak, bo mu prawdopodobnie z jakich wydarzeniach, które się nie możemy się bać skoczyć ze spadochronu i też mieć też może wydarzyć więc, jakby ich racjonalnego punktu widzenia można też wziąć we Wrzeszczu pod uwagę dobór często stres czy lęk ma ogromny sens totalną nieprawdą jest, że najkorzystniejsze jest być nie mieć w ogóle strachu ze strachu właśnie wyposaża nas taki mechanizm, że możemy uniknąć ryzykownych sytuacji żeby, żeby nie doświadczyć śmierci na zasiłki przepracowania sobie gdzieś w taki projekcji tego co może być najgorszym 2 z rozwiązaniem czy istnieje jakaś paleta narzędzi, które pozwoli nam ze stresem i za pan brat absolutnie tak ci ciężko będzie to kilka minut z myślą, że tak na podstawowe 2 podstawowe montuje się rzeczy pierwsza czy dobrze zadbać o ciało do takiego to są truizmy, ale jak robi warsztaty dla licealistów pokazuje, że prawie nikt tego nie przestrzega pierś to jest sens, czyli jeśli mamy płytki sen spowodowany tym, że wieczorem oglądamy seriale przyglądamy telefon to wtedy mamy niski poziom melatoniny są płytki sen biegłam płytki sen to mamy bardzo małą aktywność kory przedczołowej, czyli takiej racjonalnej części, więc mamy wtedy słaby dostęp do lutego co pamiętamy mamy słaby dostęp do logicznego myślenia, bo w momencie triki jesteśmy niewyspani Nothomb to jest sygnał dla naszego organizmu, że środowisko było niebezpieczne no, więc włączają nam się te pierwotne mechanizmy związane z przetrwaniem i wtedy po prostu będziemy im Poznaj musisz formalnie, więc pierzasty sen druga rzecz to jest uprawianie sportu, ale takiego sportu, który zwiększa Puls w przerwie do 120130 bić namiotem tlenowym tak nie nie zajechać mówiąc kolokwialnie na śmierć tak tak tak raczej uaktywnić swoje członki dokładnie na sercu absolutnie do poboru jest tak, że my się stresujemy w takich sytuacjach, gdzie nie poruszamy ciałem, a głównie w trakcie stosowania i posiadana do tego, żebyśmy szybciej biegali czym mieli więcej krwi w mięśniach pisnąć wtedy, kiedy już tak napisze, że coś było rozumienia wczoraj, ale prosto stosujemy siedzą przy laptopie Nothomb powiedz, że ta energia, która pobudza się w organizmie nie jest wyrażona, ale i to powoduje później różne groźne choroby czy różne gatunki negatywne konsekwencje, a my też badania pokazują, że wystarczy 3 × w tygodniu po pół godziny innym pobiegać czy poskakać potańczyć pograć w piłkę już tak jakby eliminujemy tę negatywną negatywny efekt stresu ja rozumiem, że dobrze też przed samym egzaminem późny spacer zaktywizować chciał im bardzo dobrze to było tak tak, czyli dobrze to wszystko jest przewietrzyć tam też niski poziom tlenu też tam obniżają możliwości jej umysł, więc do tego ostatnio źle dodał, żeby jeść rzeczy w Chinach wyeliminować fast foody wiele wyeliminować jak żywność przetworzona, więc szczególnie momencie wtedy, kiedy mamy niem tydzień do egzaminu po to, tym bardziej powinniśmy dbać o dietach, a to jest, że nasze zdolności psychologiczne zdolności naszego mózgu są wyższe w w sytuacji delikatnego głodu jest trochę także pod delikatnym głód powoduje trochę skok adrenaliny kortyzolu, więc może być także to mobilizuje organizm do boju mobilizuje organizm do stawienia czoła jakiemuś wyzwaniu tylko z tym byłbym ostrożny, bo jestem przekonany, że można, by mieć więcej siły szybciej i 4 przyp niemy w momencie Eric Schmidt tego dnia będzie mieć więcej siły nie podnosząc, iż hantle, ale w przypadku dniem pamięci krótkotrwałej koncentracji może to być obniżone trochę mamy niewiele czasu do zakończenia naszej rozmowy, bo zahacza oto oczywistość wszelkiego rodzaju stymulanty nawet te dostępne w sklepach spożywczych są nie zgodzą niewskazane są inne ludziom tak momencie wtedy, kiedy ktoś ma wypróbowane, że jednak kawał o poranku dobrze wpływa na możliwości umysłu Nate też przebadany, że generalnie tak jest to taka jednak sama nic złego nie powinna zrobić pop jest tak, że wśród licealistów teraz bardzo dużo po pierwsze, był dużo też używać nielegalnych substancji, które są w tym momentami wręcz po drugie, piją przed jedno ukarać go 3 kawy i dodają do tego napój energetyczny oparty o jak już tauryny i wtedy ten im wtedy taki licealista, który ma Puls 130 po tych wszystkich napojach będzie miał duże problemy z tym, żeby myśleć myśleć klarowny dziękuję panu za tę rozmowę za garść porad Adam Zadrożny psycholog jest w Polsce kłaniam się dziękuję bardzo maturzystom życzymy powodzenia powodzenia w taka była właśnie pan do Kościerzyny ciekawe rzeczy cen, który jest kluczowy, bo to w takim razie o godzinie 14 proszą nas słuchać czy będzie trenerem z nami trener snu, który opowie jak skutecznie wypoczywać to po godzinie 14 teraz informacje Radia TOK FM mowa po godzinie 1220 ruszy na zdrowie poleca Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA