REKLAMA

Słuchamy muzyki czy słyszymy muzykę? Z dr Mariuszem Gradowskim rozmawiał Jerzy Sosnowski

Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Data emisji:
2017-04-30 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na wsłuchiwanie się od dobry wieczór przy mikrofonie Jerzy Sosnowski róży bez kilka dni temu obudziłem się z moździerza schemat statyczny niejaki solne marzenie, żeby posłuchać uwertury do dochodzenia Wagnera, więc co zdaniem włączył odtwarzacz CD i osoby na stadion krzyczy koniec historii w branży dobrze sobie, że jeszcze powiedzmy 130 lat temu nawet chyba jeszcze 100 lat temu to zgrabnie wchodziło w grę w orkiestrze wagnerowskich do siebie to jest około 120 muzyków Rozwiń » zmuszałem wszystkich zaprosić do domu, żeby się nie zmieścili opłacić na co by nie było stać oni musieliby się zrobić próbę, czyli byłoby to z wielu powodów do zrobienia w ogóle, a już na pewno nie w ciągu 10 minut, a przecież, gdyby szybciej wydobywał się z łóżka ze strusiem użyczyła 14 aplikacji w telefonie komórkowym to nie było 10 minut tygodniowo, żeby wszystko trwało minutę w coś się zasadniczo zmieniło, ponieważ muzyka stała się dostępna i o tym, właśnie będziemy dziś rozmawiać w halach niepozorne były początki tych zmian niech zaświadczy materiał, żeby teraz posłuchamy to prawdopodobnie najstarszy w regionie w historii 9 kwietnia 1800 sześćdziesiątego roku tak ktoś śpiewał do urządzenia francuskiego wynalazcy Eduardo Oriona Scotta dermatologia proszę o skupienie, bo nagranie nie jest bardzo czytelne za to bardzo krótkich w Tobruku nagranie fragmentu piosenki Roque del Mar pie RO SO di zarejestrowane na archaicznym von autografy przed 157 lat, a naszym gościem jest się muzykolog dr Mariusz Grochowski witam pana dobry wieczór w wiadrze interesuje Bawarii Edmund z pogranicza muzykologii ścisłym sensie rzeczywiście chyba wolno nazwać socjologią muzyki w gruncie rzeczy fakt może, bo socjologia muzyki tak, ale też antropologia mózgi apologię, że trochę bardziej antropologa to są bardzo pokrewne przestrzeń, bo myślę o tym, że tematem mówi gospodarz nie miał pojęcia, jaką drogę wprowadza właśnie naszą cywilizację swoje wynalazki, do którego zresztą znacznie lepiej znanym, chociaż późniejszym byłoby fonografii Thomasa Edisona, ale chyba odbił żadnej dziedziny sztuki nie nie uległ w rezultacie w ciągu minionego 1 , 5 wieku tak nieprawdopodobnej demokratyzacji w ja powiem więcej Eduard śląską do Marty w jej myślę, że poniósł klęskę, że nie udało mu się zarejestrować dźwięku, ponieważ dopiero, o ile mnie pamięć mnie kilka lat temu udało się odczytać to co jemu udało się jednak zapisać wszystko to za pomocą komputerów oglądał, choć wysłać na adres Dariusz owi ustawowo w niego to zapis polegał na tym, że na dysku pokrytym sadzą pędzelek nie pamiętam z czego dokładnie było zrobione, ale zadra pływał w sadzy po prostu, pozostawiając ślad teraz nie miał ani pomysłu ani możliwości własną Scott Martin wie jak to odczytać, a tymczasem za pomocą komputerów w 2001 . wieku mogliśmy to zrobić dzięki temu słuchamy dzisiaj czegoś, czego w dziewiętnastym wieku nikt nie słyszał, a zatem to dosyć ciekawa sytuacja, że oto jest prawdziwy pionier, który zarejestrował, ale nie dało się tego co dać aż do teraz natomiast później faktycznie Tomasz Edison wprowadza w wprowadzą swoje urządzenie w latach siedemdziesiątych pod koniec siedemdziesiątych na jej otwiera de facto całą historię fonografii, która rzeczywiście to jest to jest totalna zmiana w funkcjonowaniu muzyki w Werner Faust jest taki niemy niemiecki socjolog muzyki znawca mediów mówi, że to jest początek trzeciej ery mediów, a jako pierwszą ne wskazuje RM mediów ludzkich, gdzie człowiek przekazuje muzykę rudera to sta ram mediów drukowanych, gdzie muzyka wychodzi od człowieka zostaje zanotowana w nutach i może być wykonywana już bez udziału twórcy natomiast trzecie to jest era muzyki era muzyki elektronicznej to taka nazwa mediów elektronicznych przez co rozumie Werner Faust ich to, że oto muzyka zostaje utrwalona na jakimś nośniku później za czwarty, że erze mediów kontrolowanych, a zatem datą może do tego jest dość dziurawych drogach po to, teraz z tego z brokerów drugą stronę, gdzie spróbujmy może zrekonstruować okoliczności, w których przecięte przez przeciętny człowiek z powyższym mieszczanin mógł zetknąć się z muzyką przed tą przeto rewolucję teraz powiedzieć na co po pierwsze, rozumiem, że musiał grać po prostu taki to było bardzo często ich oczywiście my muzykowanie domowe było właściwie absolutnym fundamentem takie dobre kiedyś to by jeśli ktoś chciał być nazwany wykształconym człowiekiem to musiał grać czy to na fortepianie czy na skrzypcach na jakimkolwiek innym instrumencie to było w dobrym tonie w i rzeczywiście to ułatwiało kontakt wtedy samemu można było w 10 naciskał, by można było ze względów ustalić co jest odpowiednikiem dzisiejszego hitu, ponieważ rozumiemy, że żadne utwory się właśnie były rozpowszechniane poprzez poprzez remonty ta na tej zasadzie hitem dziewiętnastego wieku była rozmiar modlitwa Dziewicy w dno w taki jest 1 z 1 z tych utworów, który jest symbolem tego co nazywamy muzyką salonową, czyli muzyką, którą muzykologa się przez długi czas nie zajmowała uznającą za gorszą, a więc także eksport wzrósł w można powiedzieć w jakimś sensie, że to był odpowiednik dzisiejszej muzyki popularnej i ciekawie bada to Grzegorz Piotrowski w swojej książce muzyka popularna nasłuchy i namysłu tak się stać się tym takie rzeczy nazywa dosyć podobnie, ale to coś co dodać pewien TOK myślenia, o którym jest teraz dosyć dosyć ważny wysłuchać i myśleć co do tego leży ocean w każdą okazję wracając do do tego przerwanego wątku z faktycznie w połowie dziewiętnastego wieku zaczyna się demokratyzacja muzyki w tym sensie, że obok takiego ruchu filharmonicznej, bo tak to nazwijmy budowania wielkich teatrów operowych czy te właśnie Filharmonii czy też sal koncertowych pojawia się właściwie moda tak możemy powiedzieć na muzykowanie domowe i tutaj oczywiście otworzyła się perspektywa dla was dla sprzedawców nut dla kopisty rów i z tak i więcej nie mniejsza popularność danego utworu w tym większe nakłady na w stanach Zjednoczonych np. ogromną popularnością cieszył się z piwem Foster i jego piosenki, które dzisiaj kojarzymy z kreskówek Izby repertuaru dziecięcego osadzane np. kładł rękę from ME LO ba mały w Rwandzie Omanic to jest szlagier dziewiętnastego wieku w stanach Zjednoczonych to jest taki przebój nad przeboje 1 000 000 sprzedanych egzemplarzy po wizualnym termalnym w Niderlandach jest dostać się każdym z muzyką dla dzieci kiedyś było inną muzyką popularną swych czasów, którą się wykonywało w Krośnie grał właśnie w domowym zaciszu w play-off, czyli po pierwsze, dno trzeba było nauczyć grać i czekać na ten rok co dzisiaj wydaje się jednak taką dosyć ezoteryczne jednak wiedzą rozumiem, że nie z, a poza tym będą istniały właśnie sale koncertowe 19 wiek już po już druga powodzi wykaz tego wieku to rozwiąże też kabarety, w których śpiewano piosenki zapewne cieszy grajkowie uliczni też oczywiście jak najbardziej to było zawsze i coś się nie zmieniało w grę i to zdaje się wszystko jeśli chodzi o kontakt z muzyką rocznicy tego nie wymyślimy zdaje się pojawiły płyty po prostu zdaniem wójt może doprowadzić do do konkretu musiał być potrzebny człowiek, żeby posłuchać muzyki czy to była osoba bliska czy to były miasta czy to był wykształcony muzyk potrzebna była osoba, która tę muzykę generuje kultura tymczasem pojawia się wynalazek no powiedzmy Edisona, bo właściwie to kwestia zasad żołnierzom, chociaż były obraca się w Groblach Francuz rozgrywa się wino jest protestował jak sobie, by ogłosić lidera z głowy, żeby wcześniej do tego żadnych nie miał pomysłu jak to tworzyć to miał kiepsko z tą propozycją przetargu lub no niestety tak to się czasami układa natomiast trzeba powiedzieć tak pojawia się pojawia się fonogramów i nagranie odrywa się od człowieka muzyka odrywa się od człowieka głos odrywa się od człowieka w przemyśle dobrze zrozumiałem to goście do końca lat osiemdziesiątych to kwestia rejestrowania dźwięku była zagadnieniem interesującą chyba raczej fizyków nie są niższe niż w szeroko publicznego przełom to chyba stany Zjednoczone jak pan Emil Emil Berliner trudno to było po po Edison nie na nowo wymyśli wtedy, gdy zamiast wałka wprowadził 1,5 proc w notach tak tak rzeczywiście im to trzeba powiedzieć, że to, że przez długi czas 2 wynalazki konkurowały ze sobą i właściwie dopiero lata dwudzieste przyniosły porażkę wałków wosk woskowych tak długo się utrzymywał kontakt nawet jeszcze jeszcze dłużej nawet jeszcze jeszcze w latach trzydziestych stosowano wałki woskowe nowo i jeszcze ta technologia no już niebyła najnowszą, ale wciąż była dostępna moim zdaniem zresztą to nie jest tylko moje zdanie to opieram się na na badaniach np. Mieczysław kominek o tym pisze w swojej pracy kopiowanie okazało się, że płyta gramofonowa jest łatwiejsza do masowego powielania w bo wystarczy zastosować technikę no powiedzmy to 3 tłoczenia pieczęci powiedzmy to taki bardzo prosto den sposób można, by odtworzyć pieczęć i tę pieczęć je powielać kopiować powielać w przypadku w przypadku wał Ka tutaj, bo od początku kłopoty właściwie pierwsze nagrania wałków woskowych polegały na tym, że tworzyło się kilka jednocześnie w wersji tego samego nagrania znaczy Śpiewak stał Śpiewak instrumentalista stał przy tubie śpiewa lub grana instrumencie i jednocześnie kilka urządzeń rejestrowało to wykonanie i właściwie potem trzeba było zrobić kolejną sesję tego samego utworu Śpiewak ponownie stawał ippon i kolejne 10 wałków 102030 się się wyrejestrowała czyli gdy też kwestia oryginału i kopii w przypadku wałków woskowych była bardzo szczególna walczyliby jednak pomysł bez trenera, który w 801800 osiemdziesiątym siódmy roku potem je pod drogę sądową w dzisiejszym rozumieniu czas miał wtedy tylko 1 stronę Store ożywiona samym początku tak i po dziewięćdziesiąty czwartym roku zakłada do Berlina gramofon Kompany, a potem w 1000 siedemdziesiątym ósmy roku co wyszło jak środkiem Deutsche Grammophon w od dzisiaj przecież nie mamy z tym firma traci bramki, ale do tak bardzo bardzo poważne no to on właściwie stworzył podstawy do tej tego umocnienia, które mówią, że w tej Berliner trzeba pójść tak jego sukces polega na tym że, że stworzył z patem, który działa do dzisiaj właściwie i należał tylko ulepszyć pewne detale dynamika jakość zapisu materiał, ale sam pomysł talerza, który się obraca itd to właściwie przeszła nawet do płyty kompaktowej w gruncie rzeczy w myśl, że w tej rozmowie musi paść jeszcze 11 rzecz, kiedy Edison wymyślał fonografii i myślał o muzyce on przede wszystkim myślał o rejestrowaniu głosu ludzkiego takie też jego pomysł aby, aby fonografii służył n p . w nauce języków, aby służył jako narzędzie do rejestrowania głosów dla celów archiwalnych n p . takie archiwum rodzinne można było stworzyć, aby usłyszeć głos dziadka za za ileś lat np. jest to, żeby fonografii składać do zabawek, aby ułatwiać dzieciom z zabawy i t d . i t d. muzyka była na szarym końcu z kilku względów przede wszystkim, dlatego że po pierwsze w nie trwała prędkość obrotowa wałka sprawiała, że jej trasę ruszył w Łodzi oraz Ochońko 91 w korku upada były różne różne rozwiązania natomiast tylko było bardzo jest niestabilna Więcek szybciej kręciło nocą Brus był wyższy dźwięk jak wolniej to był dźwięk niższe to do muzyki się w ogóle nie nadaje więc, więc 2 pierwsze po drugie, częstotliwość dynamika ma gdzie takiemu Wołkowicz na początku swoją synową zamiast zamiast tej wojskowej warstewki, gdzie temu było do żywego instrumentu i dopiero kiedy Alexander Graham Bell wprowadził wosk do son dos tomograf okazało się, że rzecz tutaj coś zacznę ciekawego dziać, że pojawia się możliwość nagrywania i kasowania danego dla danego nagrania i że być może warto wprowadzić jakiś dziki silnik, który będzie napędzał stale na dane urządzenie i od momentu ustabilizowania prędkość urządzenia zaczęła być dostrzegana szansa wykorzystania tego jednoczy to właśnie z tomografu czy cieczy czy grafa von oczy jak tych od tych naz w było całkiem sporo do muzyki właśnie z pola po wydarzeniach o tym, rozmawiałem z 5 września 1924 roku ekipa z urządzenia nagrywające pojawiła się u marszałka Piłsudskiego w IT co powiedział wtedy Józef Piłsudski zawierało poza tym żartobliwej formie zastanawia co myśli o prawdziwą głową w łeb oddzielić głowę nie boi się waha się około 2 i Boba małych oraz nie była wyjęła z regułą w Palladium, jakby była w głowę, bo pan mówi wyjawić o małym dworku w konkretnej wyjawia w połowie 2 wolne, jaka po pierwszym był prawidłowy ubarwieniu oddzielonych wołali, że ich było w Alejach nie u boku takich wg partyjnego bo zuchwale powiem, że w audycji nasłuchiwanie wziął udział marszałek Józef Piłsudski, a naszym gościem studio jest program muzykolog Mariusz Błędowski zwrócił uwagę na Ateny na tym właśnie z marszałkiem pojawią się w nich 2 charakterystyczne wątki moim zdaniem po pierwsze to dojmujące poczucie, że to tracę poczucie własności swojego głosu jeśli wierzyć legendzie to zareagował podobnie było podobno w ten sposób toczyły się do Scholla tym, których czas na pierwszą propozycję, żeby go nagrać kogoś nie da sobie ukraść głosu radnym z funduszu na powszechnym odczuciu to tak podobnie było łzy ze słynną śpiewaczką Zelmer bon, która też w pewnym momencie sędzia Boże jak ludzie z tak nie słyszał jak ja słyszę teraz swój nagrany głos z katastrofy jestem załamana Ano taki skutek taki, by pierwsze wrażenia w Alto jest w sumie nic dziwnego, bo akurat tam pracuje z mikrofonem ja też trochę pracuję z mikrofonem i wiemy, że głos nagrany brzmi inaczej niż to co słyszymy sami, kiedy nie mamy przed sobą mikrofonu w obu albumy słyszymy własny głos przez ZUS przyzna, że mogą wchodzić na zdrowie wzrasta organizm, kiedy słyszymy to co jest uwolnione od nas mamy wrażenie obcości, więc do dzisiaj każdy może sprawić, by sprawdzić co dziwaczne wrażenie nagrania głosu i to poczucie obcości to poczucie oderwania też tak nas naprawdę wielki fenomen pojawienia się nagranie tego co jest nagraniem czy to muzyki czy to dźwięków, czyli w zasadzie nie odgłosów świata oto odrywa się to co dźwiękowa tego co wizualne właściwie jak się zastanowimy to kto to jest przełom, w którego dzisiaj nie nie do końca możemy zrozumieć, bo z takim egzystencjalnym centrum analiz widać jasno Otóż to Otóż dano do tej pory no powiedzmy do końca dziewiętnastego wieku jeśli był dźwięk to było też jego źródła jeśli słyszymy trzask to mamy pewność, że ktoś nastąpił na gałązkach jeśli jest jeśli słyszymy głos to znaczy, że ktoś mówi Michniewicz nie widzimy tego kogoś podejrzewamy ducha i nagle po to, świat staje się światem dźwięków uwolnionych jeśli ktoś mówi to my nie wiemy czy to, mówi że osoba czy to przypadkiem nie jest nagranie stanowił przewrócony tylko mój kot który właściciele kotów oraz komendant o pomoc w izolacji, ale minę kota, który usłyszał mój głos z nagranej audycji, a ja siedziałem obok była gminą sworznia, który przeżywa chwilach trudnych zagadnień co jest, więc minister się, że warto się na tym, że jest tak dobrze zastanowić, ponieważ to jest faktycznie przełomy, którego na konsekwencje w doświadczamy dzisiaj klub w konsekwencji doświadczamy dziś równie ważną cóż słuchamy muzyki słyszymy ją wszędzie ani komórki do ich traktujemy jako jako dobrodziejstwo inwentarza oczywistość tak właśnie, by orkiestra g Wagnera, a jeśli został już raz ja już nie chcemy odgrywać musiały ponieść za to zapłacić Zach wypożyczenie nut, a jutro, w których jest ta cała strefa ruchu Waldemar Pawlak nie zapłacił za płytę i już no tak my, ale teraz jest drugi problem przewidziany przez marszałka Geblewicza, kto będzie miał w przyszłości prawo własności tego głosu czy niejaki Towarzystwa powinny bowiem mówi marszałek ironicznie i to chyba do dziś budzi kontrowersje pamiętam do w latach 60 bardzo skomplikowaną Wyspowy skomplikowane spory czy to wykonawcy to kompozytorzy mają rozdzielać, bo to jest kwestia była kwestia czysto prawny w Alwerni Marcin piątek w kwestii praw autorskich do nagrań to były kwestie, które właściwie regulowały się w taką dobrą sprawę w latach siedemdziesiątych wcześniej to coś kompozytor skomponował tekściarz napisał teksty tak jakby to były noty 800 lat, dlaczego tak tak dokładnie z tym faktem tym tropem szło myśleniem myślenie prawnicze i dopiero w latach siedemdziesiątych zaczęto dostrzegać wagę, że jednak nagrane dzieło nie da się zredukować do do zapisu nutowego byśmy Bitelsów tak, żeby może zajść od Wagnera ABS albo może pozostać na tym samym poziomie, ale z unijnym sektorze w biznesie w roku sześćdziesiątym szóstym przestali koncertować z 1 strony dlatego, żeby zmęczeni tą salą widzom ani po ogłoszeniu o zmianie nie słyszeli na koncertach Miron TOZ, ale w także zaczęli komponować muzykę, której w tamtym czasie nie dało się zagrać na żywo to znaczy nikt nie wpadał na pomysł aby, aby uzupełnić czwórka z Liverpoolu i magnetofonem, który by odtwarzał dźwięki ich posłuchałem płyty Revolver tam jest cały szereg zabiegów z reżyserskich cofanie taśmy efekty pogłos solowe dziś, ale i t d . i t d. tego nie dało się wykonać na żywo dla nich studio stało się narzędziem, którego używali do tworzenia muzyki ani do jej ani do jej rejestrowania w co więcej proszę nie poprawi się mylę, ale mam wrażenie, że w tradycyjnym sensie przedmiotowym tego dla mnie nie da się nie zawyżania faktur, które były właśnie o to chodzi, że nagle okazuje się, że płyty Revolver nie da się zredukować do zapisu nutowego i teraz jak chronić to co jest dziełem, czyli to co się wymyka kropką i kreską na partyturze ma oczywiście można zrobić fortepianów kar dla brytyjskiego ZAIKS -u, ale to nie jest dokładnie to co słyszymy na płycie, by nagranie zacznę żyć własnym życiem staje się takim dziełem zerowymi dziś mogę tak powiedzieć natomiast kto ma do tego prawo w morze nie wchodź na śmieszność ciężko jest fikcją prawną bonu, bo tutaj trzeba by jednak być biegu biegłego w paragrafach jest coś wiem, ale może nie na tyle, żeby z VAT-em teraz mówić skupmy się na perspektywie twórczej co najmniej od sfery od lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych pojawiały się w muzyce poważnej pomysły na wykorzystanie dźwięków nagranych chociażby John Cage korzysta z przypadkowych dźwięków emitowanych przez radio w danej chwili i komponując różne sygnały buduje swój swój utwór część twórców i dalej za 70810 część twórców zaczęła staż na stanowisku, że oto z tradycyjnego materiału muzycznego niewiele da się już wycisnąć moc jest tyle ile jest skala jest tyle ile jest relacji harmonicznych jest tyle ile jest i nie da się tutaj powiedzieć z nowego natomiast da się zrobić rzecz następująco oto potraktować nagrania jako materiał muzyczny jako coś co będzie obiektem dalszych przekształceń, czyli nagranie potraktować jak dzięki napięciu linijki stąd tak powiedzieć i PIT nie da się oczywiście spotkał bardzo dużym sprzeciwem ze strony artystów, którzy nagrywali utwory, które później były wykorzystywane, żeby nie być gołosłownym przytoczę przykład Johna Oswalda, w który wprowadził na tego typu zabiegi termin plądrowanie, czyli plądrowanie istniejących nagrań wyciąganie z nich to co ciekawe bawienie się nim żonglowanie nefrologicznych przybliża plądrowanie to jest inny leszczynianin kradzieży w dawnej Polsce no i właśnie z tym był kłopot z tym był kłopot, że z wytwórni fonograficznej artyści dokładnie tak to postrzegali jako kradzież, a tymczasem domostwa mówił, że Belg to jest zabieg, który jest podyktowany w artystycznym podejściem do muzyki, że to nie jest kradzież bezpośrednia, bo tego oryginalnego nagrania nikt nie zabiera od artysty natomiast jest to coś tak myślę, że możemy łatwo to porównać do tego rodzaju Killing Floor Otóż to jakiś rodzaj remiksów kozie oczywiście wszystko to prawnie było dosyć skomplikowane i John Oswald muszę się z tego założenia nie wycofać, ale jednak jego działalność została znacznie utrudniona właśnie przez n p . przez lek. Jacksona, który uważa, że przeróbka jego utworu debet jest czymś skandalicznym i ich zastopował pierwszy, bo znowu się, że rozmawialiśmy w nasłuchiwaniu kilka ładnych kilka tygodni temu o Eugeniuszu Rudniku, bo są darcie, czyli autofocus ikona to był też inne inna ścieżka, która też wychodził z dźwięków nagranych w muzycznym im dać czas, bo ja tutaj byłbym w doszedłem do jej do Oswalda mając gdzieś w perspektywie działalność na gruncie szeroko rozumianej muzyki popularnej, ale oczywiście to powinniśmy sięgnąć wstecz do do dolat pięćdziesiątych do muzyki konkretny dom muzyki konkretnej drodze do koncepcji w ogóle dźwięku akustycznego dźwięku oderwanego od od źródła, czyli o, toteż życie ciekawe, bo zaczęliśmy fonografii warto sobie gdzieś te w tym momencie uświadomić, że nie byłoby tego, o czym teraz mówimy, czyli o zabawie nagranymi dźwiękami nie byłoby to możliwe, gdyby nie pojawienie się taśmy magnetofonowe tak, by sobą samym politykom są już można ją najwyżej dorobić to co później okazało się, że coś można realizować ale, ale pojawienie się niejednorodne taśmy magnetycznej taśmy, którą można ciąć, którą można montować, w którą można za ten klacz, którą można zwalniać przyspieszać no to jest coś co co sprawiło, że muzyka zaczęła czerpać pełnymi garściami z tych technologicznych możliwości prosimy o to by w tym będzie leczony pan z pewnego kompleksu, który miałem przez lata salon, ponieważ jak właśnie takie bogactwo dźwiękowe płytę z muzyką rockową z progresywnym rockiem jezioro nad duchowe wiem, że to dzisiaj raczej do mody, ale należy dodać, że ukształtował moją wrażliwość do pewnego stopnia to fakt, iż już do mnie, żebym sobie z pewnym rozdrażnienie że, gdyby do was zrobić wyciąg fortepianowy z tego to one na poziomie Monster Ball bardzo ciastek czy oczyści to utwory z tego bez tego celu Boga są dodatkowo dźwięków, bo to wychodzi jakiś taki melodyki, który solennie jedno 00 wyobraźnia aranżacja wyszedłbym mówiąc ogólnie tak zmienia brzmienie dość ale gdy prasa już dobrze w muzyce nic nie popowej niegdyś wymienienie klasyczny gatunkowy tego właśnie tej klasycznej do tej bitej szyby poważnego to niekoniecznie były poważne utwory słyszy się nie do śmiechu działo się w podobny do tak naprawdę, że żal, że jakby obcy od tego pytania no dobrze, ale jak to wygląda w notach liczy to jest interesujące jak spojrzy na papier i tam także z nadejściem w pewnym nurcie tak tak tak w tym moście, który korzystał z z muzyki konkretnej tak tak tak jak nie ma rzeczy to on zdolność, który był muzyk konkretnie tak w Mars itd to też może pan bardzo interesująco o efektach twórczych ms od strony po stronie odbiorcy no to jest właśnie ten takim mechanizmie prawdopodobnym nieprawdopodobny demokratyzacji no i pytanie czy to się nie wiąże z tym, że ludzie przestają słuchać muzyki zaczną słyszeć, bo obrusu stała się taką naszą codziennością oni w tym momencie chcemy poprosić o dołączenie do naszej rozmowy słuchaczy intryguje mnie czy właśnie pan czy państwo słuchają muzyki w skupieniu dziś liczy czy ona stała się po prostu wypełniacz ciszy, żeby coś wziąć całą strefą z 224444044, a my tymczasem posłuchajmy jeszcze nagrania właśnie z tomografu liczona w roku 1800 siedemdziesiątego ósmego ktoś blisko 140 lat temu groźba chyba patronce mówię chyba Bono nie jest ona dla nich wisi no właśnie to byłyby z najstarszych nagrań muzycznych na świecie, a w studiu znany muzyk RMF Mariusz Grabowski wspominanym przypomnę też nasz telefon 22104640 treści 4 Mińsk był dobrze to by było to jakiś pana zdaniem czy to czy to, że ta muzyka tak upowszechniła to Noise to generalnie rozumiem, że demokratyzacja wodór, ale nie masz szans rozwojowych w samych dobrych stron na pewno nie ma jeśli spojrzymy na efekt końcowy, czyli to co mamy dzisiaj to jest to fantastycznie mamy dostęp do niezamierzonego morze muzyki muzyki z całego świata w ze wszystkich epok i z tym, że oczywiście z tej cały szereg niuansów, które nam ten dobry humor psują jej od czego zacząć właściwe może zaś nie MO ty z aut z zrywania z kontekstu kiedyś muzyka była zakorzeniona w jakimś konkretnym miejscu w jakimś konkretnym czasie dajmy na to, żeby nie szukać daleko pieśni pasyjne śpiewano w określonym czasie liturgicznym podobnie kolendry i pieśni weselne w czasie wesela i tak grali tak dalej tymczasem dzisiaj ta muzyka jest wyrwana z kontekstu możemy wozu realnie może powstać w toalecie mszy h-moll Otóż to rów no i to jest ich to jest jakiś zgrzyt jakiś dyskomfort i oczyszcza jak idziemy dalej to ta muzyka może być wykorzystywana w kontekstach, które nam mogą zupełnie nie pasować przykładowo na import pozostanie przy mszy h-moll jakiś fragment może być wykorzystany w reklamie może reklamować coś co jest sprzeczne z naszym światopoglądem jest to wyrywanie z kontekstu znała staje się w pewnym momencie dosyć poważnym problemem nie tylko takim zgrzytem w Onkologii z 48, choć zalet jest etyczne, gdyby zaś będzie parasoli w rewanżu z Gorzowa teraz zadzwonię halo tu, o ile wydamy ich słuchamy ich niedobory białka dzwoniłem po, ponieważ ulgom od rangi ideologicznego dać jej młodszy brat i studentów i gigahercom Michałem i dodaje, a jej takie moje nauczanie religii chodziło o taki jak wielkim muzykiem pedagogiem no i to się udaje szkoda czy broni pan tego, żeby ta muzyka była żywa jednak nie tylko z Chris Harris z takich jak ja i ja jakoś tam Polaków tzw. gitarowych model nam, ale i czeka Polaku h-moll i aliena Łódź siódmy Kluk Bronka Luna i t d. próbowała jeszcze w bankach i t d. UoR, ale im się z góry powinni o to że mniej LPP na bóle głowy od wielkiej dają mu piątą chorych oczywiście tak samo, że niby nie ma, a nasz skład g i projektu czy metali IG i dylematach, żeby było to hamowało ich i Utah swojej krwi kości daleko od jego oficjalną naganę, a Osborne dziękujemy dochodzi do rotacji równy gość niedzielny wieczór interpretacja brzmienia i rzeczywiście nowy w zapisie to była torowym za zapis Borowiec z tabulatury nowy jest pewnym uproszczeniem i faktycznie może pomóc w nauczeniu jakiegoś utworu, ale zdaniem tych wszystkich niuansów brzmieniowych tak jak struny przypomnieć to można zanotować, ale jak długo ją tłumić jak subtelny duet to trzeba wysuszyć jeszcze tak, że ja bym powiedział Rydzyk bogatej listy i nie stać, by sprawę tak czy muzyka nagrana 3 grana na żywo obecnie funkcjonują tylko teraz musimy z Ibizy jest obecnie ma formami kontaktu z muzyką mamy mamy styczność go teraz pytanie czy sobie uświadomić zyski i straty korzyści z winy i wady na obydwu właśnie właściwie są to w sytuacji kontaktu z muzyką pan Piotr z Poznania halo halo oraz wdowę wysłuchali jego drugie to dobry wieczór panom bardzo dziękuję no tak, żeby go drżał głos panowie byłem na koncercie takich panien Ninę Simon w Warszawie niech żyje od co oczywiście w słuchałem jej były wcześniej i rok mam pytanie jej płyty wcześniejsza, który ma na nogach jej jej koncert, gdzie cholera fałszowała została wprowadzona przez 2 panów do hali Kongresowej w Warszawie to był cudowny koncert cudowne nie wie chyba naj drobniejsze mimo tych nie byłoby takich usterek akustycznych tak mimo mimo to audi w prawie w PRL z jak ktoś ma w głowach mam analogii nie mieli tak ma w pamięci, gdzie brzmi tak w sufit w co pokażemy seans pogratulować, bo jak wiele bym dał, żeby pójść na koncert inny z siłą do bardzo ciekawa i skomplikowana sprawa my tego nie rozstrzygniemy teraz, ponieważ rejent panu taki koncert zapadł w pamięci Ada jest, by uciąć głowę, że ktoś inny stwierdził na niej to był najgorszy koncert no bo fałszowała no bo nie było tak jak na płycie, ale rywal jest to przypomina takie nagrania Artura Rubinsteina na żywo grać w poloneza Chopina i dobowych brutalnie w Treviso nietrafna jest wystawa Mostostalu Pawlak, a jednocześnie jest to na swój sposób olśniewający występ, tak więc to jest taka cicha zresztą 1 z jest fragment wywiadu właśnie z Rubinsteinem, kiedy on sam mówi, że to jest tak jak Chopin napisał i grano tam złote, a ja zagrałem w PE pewnego razu tak i pokazuje jak właśnie trafia w klawisze i mówi że dostał aplauz i żon sam nie wie jak to działa wracając co do pytania, które pan postawił Glenn Gould i napisał znakomity artykuł perspektywy muzyki nagrywanej piąta stwierdza wprost za jakiś czas ludziom nie będą potrzebne koncerty, bo po co mają siedzieć koło kicha dającego pana koło kroczącej pani wsłuchiwać się w dźwięki Krym skoro mogą usiąść sobie w domu przed sprzętem Asi i posłać tego w krystalicznej jakości jak długo chcą i którego fragment chcą jeśli są do niego wrócić tymczasem okazuje się, że chyba gen Grota to chyba na pewno Lendl nie miał racji boss, bo muzyka na żywo to jest coś więcej niż tylko same dźwięki to jest spotkanie z drugim człowiekiem to jest k Redy jest coś co się rozgrywa pomiędzy dźwiękami w gruncie rzeczy i to jest coś co tak na dobrą sprawę sięga samych korzeni muzyki właśnie tego, że muzyka od samego początku łączyła ludzi w gruncie rzeczy, ale są takie tory, które mówią, że zachowania muzyczne wspólne rytmy z racji wspólne śpiewania są 1 z absolutnych korzeni współdziałania kulturowego, że bez synchronizacji synchronizacja daje m. in. muzyka wspólna praca wspólny rytm pracy nie byłoby bez kultury jest gdzieś te korzenie się nas od z odzywają i niejasną mogła sfałszować, ale ma w sobie miała niestety charyzmę spojrzenie moc ta atmosfera dotknięcia sytuacji, bo to też były trochę inne czasy dzisiaj gwiazd mamy w domu oswojony przyjeżdżają wyjeżdżają rajdy w tym dalej mamy je na co dzień można tak powiedzieć o gotowości taka, jaka tak uczestnictwo goście z nabożeństwem pielgrzymi KLD w tym bardziej akuratnie nas MON jest świetnym przykładem, ponieważ każdy koncern był w gruncie rzeczy inne i właśnie polega na tym jak ona zaskakiwała swoich muzyków publiczność, a więc było w tym coś w rodzaju spektakli widowiska w coś poza muzycznego i jest pan Tomasz Warszawy halo halo no ICO wieczór Suchan barw klubowych i taki sam pan by ampułki z reklam w Chełmku, bo ma ekipę Widzewa, a ja w Belgii nie jest już możemy powtórzyć, by coś co się zaczęło przybywać to tutaj tak jeszcze raz tempo w jakim momencie przerwał, ale chodzi o to, że całość muzyki elektronicznej były nierozerwalnie związana, by w tak, bo tak powstaje, ale dbajcie o odmowie Chęcin i chodzi o to, że słuchają muzyki elektronicznej szczególnie te go one dużo bardziej nastawiona na odczuwali takiej czysto fizyczne i Danielle pojął też odróżnia od takiej muzyki mniej od lewej kupowałem inne dźwięki inaczej odbieramy dużo bardziej fizycznie wyglądamy grupę to jak to jest dla mnie bardzo ciekawe i właśnie takich udanych typowych chciałem panu po bo w bardzo, bo to jest do odmowy to jest kwestia trzeba się odpowiednio silny bas równy z praw do bazy tak, ale jak myślę, że dotknął nasz słuchaczy bardzo ciekawej kwestii, że rzeczywiście w muzyce popularnej nie tylko ta struktura formalna jest jest ważne, czyli układ z części rację wysoko Nisko, ale także ta fizyczność dźwięku i wibracje to może być silni wibracja basowa, ale nie tylko to mogą być także wibracje wyższych wyżej Jean Louis Armstrong Zalesie mówił o tym, że Gerard zawsze słuchałem muzyki swingujących no to trzeba się cofnąć, żeby wziąć się człowiek nikt mnie nie kiwa byłby kwotowo nie czuje, o co chodzi tak tak tak ta cała ta schematyczna ekspresja i można tak powiedzieć to jest coś co jest właściwe dla muzyki popularnej, chociaż oczywiście też mogę powiedzieć, że pstryka sobie przy marszu Radeckiego dajmy na to, ale z drugiej strony to w jakim sensie też takie marsze wywodzą się z muzyki użytkowej z w muzyce popularnej ta schematyczna ekspresja jest bardzo bardzo powszechna i jest bardzo istotne jest też to co się rozgrywa w samym nagraniu to znaczy to inni no właśnie dzięki niskie średnie jak jaki jak to brzmienie w pulsuje wtedy, gdy w bok pozostaje na sekundę przy muzyce elektronicznej bardzo ciekawy jest to że jednak też są takie tendencje do doszukiwania się do do odkrywania w brzmieniach elektronicznych tych struktur z tzw. klasycznych ser jeśli mogę tak powiedzieć np. na nastroje na festiwalach typujemy sacrum Profanum przyjął sąd pojawiają się zespoły, które odgrywają muzykę elektroniczną na żywo Soły w projektowe przeważnie przedsięwzięcia, ale okazuje się, że dobra kompozycja rozpisana na syntezatorze na Nasdaq na komputerze broni się w instrumentacji żywej to też jest ciekawe i myślę, że żal, że ten wątek gdzieś pewnie kiedyś będzie można podciągnąć to teraz pozostaje jeszcze 1 archaicznego nagrany w ogóle najlepsze akustycznego fragment całość trwała na oponach dobrze ponad minutę jest rok 1800 osiemdziesiąty ósmy, którzy na fortepianie ktoś na konwencie gra utwór last call od angielskiego kompozytora Arthura Sullivana w Trybunale jest blisko 130 lat przypominam, że nasz gość z dr Mariusz Gradowski muzykolog zaczął mówić o właśnie o takich też ciemnych stronach tej demokratyzacji dostępu do muzyki tutaj salwa wedle tego co znalazło nie wiem, jakie są często legend w stopniu to jeszcze osadzony, w jakich dokumentach on miał przyjąć ten nowy wynalazek z niepokojem, komentując w ten sposób powietrzem mnóstwo zła i muzyki no i tak jest DAF LF to powiedzmy o tym, stworzeniu, które w tej chwili w tej nazwy chyba będę w być może poza środowiskiem w nowych specjalistów służby chyba używał rzadziej niż nie są jeszcze 10 lat temu, ale jest coś takiego jak Mozart no tak no i nazwa własna firma, która wprowadziła muzykę tła tak faktycznie trasy wyraża się o muzyce tła o jesteś taki angielski termin akcji język, czyli muzyka znowu jest doprowadzana za pomocą kabli muzyka tła szum dźwiękowy coś co leci w tle i co zanieczyszcza nasze słyszenie jest w dziejach wchodzi do windy chciały posłuchać w wydziale pracuje, a to było to dzięki trafnym zazwyczaj jest złożony problem in w zastanówmy się, od której strony go i być może z tej strony, którą wyznacza kierunek tej audycji i słuchanie i słyszenie Muza, jaki jest o tyle niebezpieczne nieprzyjemne że, chcąc nie, chcąc go słyszymy, chociaż byśmy go nie chcieli słyszeć słuch jest 1 z tych jestem zmysł w zasadzie jest 1 z SM, który jest nie wyłączano raczej niechętnie słyszymy tylko wtedy, kiedy tracimy przytomność natomiast kiedy jesteśmy przytomnie możemy nie patrzeć możemy nie brać do ust jeśli coś na mnie smakuje też pod potra w jest za pikantna, ale słuchu nie zamkniemy tymczasem właśnie my mu ZAK ma to do siebie, że rzeź atakuje ten zmysł najbardziej wrażliwy sposób na najbardziej dosadny czy to głośnością czy też można pobić z drugiej strony estetycznie, bo czasami właśnie jest muzyka, która jest na nie do zaakceptowania ze względów czysto estetycznych, pomijając to, że jest, że zgłoś na grupy lub cicha jest cały szereg cały szereg problemów, a przecież Muza, który został wymyślony jako muzyka, która ma dać inaczej, które narzędzie jako narzędzie, które ma motywować do do wzmożonej efektywności pracy i jeśli spojrzymy na to zwrócić na euro za 5 placówek oraz dźwiękowej ostrogi po tak to nazwa związkowcy w ten sposób głębokiej i 55 pieśni pracy były czymś się jedzono tak jak w zasadzie wspomniałem wcześniej to było coś co fundowało kultury coś co pomaga w rytm izolować prace na jeśli chcemy zdjąć i znieść ciężką pracą zniesie ciężką pracę z listy i chcemy ściąć drzewo no to musimy pracować z 2 stron siekierami i przy okazji pozabijać pieśni pracy pomaga to realizować w, więc jest to bardzo skuteczne narzędzie tymczasem Muza, jaki jest czymś co ma dopingować być takim dźwiękowym napędem dodatkowym dźwiękowym bodźcem, który ma w miał zauważał w założeniu pobudzać do lepszej pracy bardziej wydajny i złożyła do zakupów, bo mam wrażenie, że mamy zarys widowni w marketach to miasto zaczęło się rozpowszechniać także na inne dziedziny życia tego chyba tylko, że jednocześnie to pewnie związane z czystym moczem balu poprzednio to od słuchaniu w najdziwniejszych okolicznościach miejsce w mszy h-moll, ale mam wrażenie, że muzykiem trochę stały się tak znane przeboje muzyki klasycznej przyznał, że dzięki telefonom komórkowym z lat 90 późnych lat dziewięćdziesiątych ja już nie mogę słuchać dla Elizy wzrostu jak to byłby pełny wymiar, bo styl jazdy, żeby krytykować 2 % w no niestety tak jest rzeczywiście muzyka tła mato do siebie, że wciąga wszystko obręb swojej idei i szybko ktoś nadadzą funkcje muzyki tła danemu forowi ton staje się taką muzyką tła i przez powtarzalną przez powtarzalność się wyjaławia go realizuje straż analizuje traci swoją swoją siłę, tym bardziej że często są to wersje skrojone dla potrzeb właśnie tego typu działań muzycznych, czyli n p . w nowe śmierć jest np. Jazz może mieć bardzo różne oblicza, ale Muza preferuje jedno z tych jednostek twarzy jazzu Jazz łagodnie łódki jeśli mogę użyć tego rozdrobnienia celowo delikatny bez sekcji dętych tylko ciepła gitara i nie zawarto przesterowane ciepły saksofon jak chodzimy do warszawskich centrów handlowych to atakuje nas delikatnie łódki Grzesik, który jest w no właśnie jest tak powszechny jest jest czy jest tak tak banalne, że właściwie nie da się go słuchać tam jeślibyśmy chcieli zanalizować to oczywiście Santos z często standardy są często utwory, które mają ciekawe harmonie, a nie w tym, że chodzi o to delikatnie nowiutkie ja specjalnie używam tych zdrobnień, bo chyba o to chodzi twórcom miały jednak, żeby pożyć jak w miękkich kapciach nowi ludzie niepokoi to co pomyślałem że, że po pewnym czasie spędzonym z po pewnym czasie spędzonym w takiej przestrzeni, gdzie ten w taki delikatny taki jak mówić bez słychać to co nas stawia sobie potem jakąś taką kulturę z nową płytę my wtedy Wisła, która była kiedyś razem egzystencjalnego smutku tak się tego słuchało i co jestem jestem w centrum handlowym pod dorożkę w tym strony całe szczęście, że zwierzę w erze ten Jazz z centrów handlowych to raczej są lata osiemdziesiąte raczej z umów czas na czynsz niższy niż cool niż kwota to efekt całe szczęście to gest ze strony, ale faktycznie jest także trudno jest nie docenić ten już powiedz nie są bardziej ambitne nagrania z umów czasowych ważność z Przemyśla noszą skutku o skutkach błąd, bo rozumiem, że może, jeżeli nie drażni w sensie takim, żeby się nie podoba to jest źle zrobiona bomba z rezerwą w Eurolidze w inny problem jest bardzo bardzo poważnej na co zwrócić zwraca uwagę już od lat sześćdziesiątych chociażby nasz Witold Lutosławski, który uważał, że słuchanie muzyki nagranej z słuchanie muzyki banalnych, która atakuje człowieka zewsząd z Radia tranzystorowe go w tamtym czasie z płyty gramofonowej wstępie wrażliwość muzyczną jak mówią wprost osoba, która słucha muzyki nagranej, a dziś nie tylko mówił o zakup, chociaż to też będziesz miał tam jest do głowy tę muzykę niechcianą nie chce, ale muszę słuchać, bo sąsiad otworzył okno i to do mnie dolatuje słuchanie muzyki nagrywanej sprawia, że stępił się wrażliwość kontakt z muzyką żywą jeszcze miał kłopot polegający raczej kłopot nie ma on nie miał kłopotu zwraca uwagę na pewien problem z rodzajów muzyki mówił, że jeśli długo i dużo słuchać muzyki lekkiej łatwej przyjemnej lektury niech sobie będzie, ale istnieją ma w nadmiarze to tracisz wrażliwość na muzykę ambitną, że nie będziemy w stanie po 15 godzinach słuchania Radia przez ileś lat zanurzyć się w detale, które daje nam Arnold Schönberga albo Claude Debussy i to z tym pianiście wrażliwości muzycznej jest jest faktycznie moim zdaniem bardzo poważnym problemem panierowane również to może działać odwrotnie po prostu się nam to przeja w, bo bardzo się grzeje oby tak tak to taka muzyka lekka łatwa i przyjemność myśli już chcemy tego rządowego tak jak po obudzeniu się słodyczami chcemy wolnej chwili jednak, żeby ktoś tę kwestię tak podróż albo się wegetarianin może coś innego w każdym razie coś co ma wyrazisty smak może tak zadziałać ale, ale częściej odwiedzać zgodziły się z Luto Sławskim, że żona pewne niuanse nasze dzisiejsze ucho nie jest dłuższy wrażliwe po prostu krótko rzecz rzecz ujmując, że jeśli nie zafundujemy sobie czyszczenia uszu i oczyszczenia jak mówił Marek Szefler twórca ekologii muzycznej no to jest jest kłopot po prostu niezrozumiane, jakim potężnym środkiem może być np. zmiana dynamiczna z pianą na Fort albo jak i jakim jest subtelnym zabiegi mogą być zmiany harmoniczne inne niż co, do których przyzwyczaja nas muzyka popularna jak i generalnie jest tutaj mam taki dyskomfort polegający na tym, że ja uwielbiam muzykę popularną i uwielbia muzykę tzw. muzykę poważną poważną, ale czuje co mówi Lutosławski Lutosławski mówi uważaj, bo są subtelności, które są muzyce poważnej, których nie słyszysz jeśli za bardzo da się porwać temu co oferuje muzyka popularna pod względem ilościowym jakościowym, a także pod względem tego jak jest nagrana i jaki jest ci dawano, ale to co myśli zalecał pan zrobił nic takiego postu od muzyki w ogóle jest jakiś czas myśleli o 48 godzin w ciszy tłumaczy w ciszy albo z hałasem, ale takich nie nie nie melodyjnych ja myślę, że to jest, że to jest coś co mnie nie wiem czym nadal zaleca leki w ale coś jest nasz sondaż na rzecz dźwiękowe polscy celnicy i niedawno mieliśmy wielki post ITI i Triduum Paschalne milkną instrumenty w wielki czwartek i jak ponownie pięknie brzmią organy i wielką sobotę jak pięknie brzmiały dzwony od tych 2 dniach dźwiękowego postu, kiedy mamy kołatki, kiedy mamy tylko śpiewa kapela jest coś nas na rzeczy ja bym nie był tak radykalny jak Witold Lutosławski zresztą to był fantastyczny kompozytor jego osuszenie w ogóle się wymykać temu co coś co co my mamy dostępnego jako z przeciętnie zjazd zjadacze dźwięków, ale tak ograniczyć słuchanie, żeby z lepiej słyszeć to strona muzyka może zaoferować ta popularność to poważna w bardzo panu dziękuję za spotkanie pamięta się w tył wagonu poście muzycznym jest jakiś czas nas miłością był dr Mariusz Gradowski muzykolog dziękuję bardzo bardzo dziękuję dobranoc, a na koniec znów bardzo czyszcząc, ale na tle tych poprzednich to bardzo młode nagranie, bo mając zaledwie 58 lat centrum taneczne Górkiewicz Skowrońskiego Kołysanka Kolska kino wydawca audycji poselskiego własnym poniesie państwo już Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!