REKLAMA

Mityczny mit o sarmatach. Jak szlachcice wymyślali prapoczątki państwa? Opowiada dr Joanna Orzeł

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2017-05-01 07:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
32:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
drodzy państwo będziemy teraz rozmawiały o tym jak to szlachcicem wymyślali sobie praw początki swojego państwa i czytał ich wymyślanie ma jakiś wpły w na współczesność Karolina Głowacka przy mikrofonie w studiu pani Joanna Orzeł historyczka z uniwersytetu łódzkiego dzień dobry dzień dobry panie redaktorki we wszystkim słuchaczom autorka pięknie wydanej książki naukowej podkreślam to, bo niestety rzadkość na polskim rynku naprawdę ślicznie wydana historia tradycja Rozwiń » mity w pamięci kulturowej szlachty Rzeczpospolitej inny od szesnastego do osiemnastego wieku i czytam w tej książce takie oto zdanie, że obecnie mamy do czynienia z mitem o micie jeśli chodzi o sarmatyzm no to jak to jest możliwe w takim czasie wszystko jest możliwe jak się jak się okazuje mnie tak starymi mitami tak one one chyba są wieczne i chyba najwidoczniej nam są bardzo bardzo potrzebna faktycznie od samego pomysłu właściwie stworzenia tej książki spotykałem się w środowisku naukowym właściwie naszych naszych historyków zajmujących się też epoką nowożytną, ale jak to przecież o sarmatyzm napisano już wszystko jak tak proszę pokazać jakąś monografia na ten temat dziś okazało, że oczywiście każdy o tym, micie coś tam Bielańskim pisał wiele oczywiście ale, ale właściwie nie został on nigdzie przeanalizowany jako właśnie w takim dłuższym okresie trwał w takie sobie zadanie postawiła, więc tak się wydaje, że dzisiaj my właściwie tak tak sobie sami konstruujemy tenże był mit, ale my też my też właściwie stwarzamy własny własny jego obraz wydaje się, że wszyscy o nim wszystko wiedzą zresztą bardzo często używamy niepoprawnie słowa sarmatyzm to tak, a sarmatyzm szesnastego do osiemnastego wieku sarmatyzm pojawił się samo słowo sarmatyzm pojawią się dopiero w latach w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych osiemnastego wieku, czyli jako opis tego co było wcześniej tak to właściwie był taki zespół wszystkich negatywnych cech na początku całej kultury szlacheckiej po alkohol sarmatyzm jest taki mamy mleko z kontynuowaniem nauki i takim pejoratywnie, że właściwie mamy do czynienia z taką megalomanii ją narodową szlachecką oczywiście w takim grobie państwem pijaństwo ze mną to co widzimy właściwie chociażby we, a na przykładzie całego katalogu bohaterów w trylogii Sienkiewicza w naszym nieuzasadnione tak wielką państwem dokładnie i właściwie wtedy powstało pojęcie sarmatyzm, więc ktoś mówi mi osad ma też nie szesnastym czy siedemnastym wieku to oczywiście mi się otwierano w kieszeni, ale nawet historycy tak mówią, więc to są takie takie pewnie zwroty, które te, które już się tak utarło, że ty jesteś taka walka z wiatrakami i tak samo myśli to jest walka z wiatrakami tak wynika z nich to odrobimy lekcje w takim razie znaczy w jaki sposób, by szlachcice z tamtego okresu konstruowali Novotel i nie znali jej, więc musieli skonstruować sobie tę przeszłość prawda mity są nam potrzebne takie założycielski tak mity są inne są nam bardzo potrzebnej właściwie mową Szlachta Rzeczypospolitej wpisał się tu idealnie w cały właściwie Kong europejskim, bo od średniowiecza właściwie od państwa europejskie sobie wymyślałem genealogia niekoniecznie swoją własną, jeżeli chodzi o ogródki rodzinę szlachecką, ale najpierw oczywiście była potrzebna genealogia państwa, ale oczywiście znamy wszyscy mi Olena szumi g w sali domu lub za zagładę jak zakładali Rzym jest mit o Hara mundial, który był, który był krewnym króla Troi Priama, który z kolei w Paramount był był założycielem franków grzywny Francji, czyli Troja też była modna oczywiście Brytyjczycy tak samo mieli z kolei mieli z kolei Brutusa, który również był potomkiem walczących to jak Chińczyków, a więc więcej o nich odwoływali Troi tak było w średniowieczu w literaturze w piśmiennictwie europejskim zachodnioeuropejskim wiadomo, że Rzeczpospolita najpier w królestwo polskie później Rzeczpospolita obojga narodów Toszka nadrabiała właściwie z tą kulturą, ale sprawy, więc u nas to się rodziło bardzo powoli w średniowieczu mamy oczywiście pewne pewne źródła na temat 0101 . władcy założyciela państwa, ale właściwie tutaj podstawowym naszym źródłem był był Jan Długosz mam taki jak Jan Długosz jest bardzo specyficzną postacią, ponieważ część zalicza goją jeszcze do średniowiecza część do epoki nowożytnej, ale Długosz był faktycznie fundamentem, bo on sobie połączył właściwie naszą historię państwową wpisał w swej historii świata, bo mamy od stworzenia świata mamy Sarmatów oczywiście imamy w końcu naszego założyciela Lecha myślę, że każdy z nas słyszał bajkę Lech Czech i Rus później oczywiście się jeszcze pojawił kim się pojawia Ruś Kijowska opóźni się pojawiła Moskwa to był kolejny brat oczywiście mi się państwo moskiewskie, a więc właściwie mieliśmy mieliśmy naszego sobie Lecha, który był główną postacią tak znacząco, że nikt nie chciał się sprzeciwić właściwie jego istnieniu dopiero dopiero właściwie się, ale wiadomo, kto go wymyślił gdzieś no to musi być jakiś taki pierwszy ktoś, kto mówi Ania to był Lech, a w Toblach właściwie w kronikach średniowiecznych znajdziemy takie takie już, że już założenia co prawda średniowiecza się nie zajmują, więc przyjmuje już to co co przychodzi w piętnastym szesnastym wieku, ale tak w kronikach średniowiecznych się pojawia w kronikach nie tylko z terenów Polski, ale także z terenów czeskich więc, więc zawsze też polscy historiografii szukali ach, jak Nisko skoro ktoś z zagranicy o tym, pisał to już jest dobrze z, ale właśnie dlatego z takiego powodu w pewnym momencie zaczyna to zaczęto tego Lecha wątpić i co ciekawe robił to żaden uczony żony historyk tylko nasz oczywiście poeta Czarnoleskiej Jan Kochanowski on stwierdził były sceptyka taki był sceptyk najwidoczniej jakiś to miał faktycznie chyba renesansowy renesansowy umysł, bo stwierdził no jak to jak miał w sobie Lech w 500 pięćdziesiątym roku, bo nawet sobie datę bardzo bardzo precyzyjnie określono jako umiał żyć skoro nikt na Zachodzie oni nie pisał, więc u niego pojawia się wątpliwość, aczkolwiek nic sobie nie mogą tego pod uwagę, zwłaszcza że Kochanowski w swoich pieśniach w swoich wierszach mimo wszystko uznawał, że Lech tak nasz piękny Słowianin, który założył, który założył nasz kraj, szczególnie że szkoda byłoby zrezygnować z takich postaci Beckham pisze pani książce pozwolę sobie zacytować będą mieli państwo przy okazji próbka języka Lech spełniał wszystkie cechy bohatera epopei był wodzem najważniejszą osobą w państwie oznacza się mądrością i męstwem odwagą roztropnością walecznością dzielnością miał posłuch wśród poddanych i bardziej cenią pokój niż hojne autorytet wodza plemienia całe społeczeństwo potomkowie Lechowi nie byli dzielni chętni do wojaczki, ale i w pełni wesołości skorzy do boju i do zabawy no piękna wizja tylko mityczna taka mogłaby być piękna wizja stałego, jeżeli dobrze kojarzę też Maciej Kazimierz Sarbiewski Lechia da językach brzmi czy to jest dobrze napisane to oczywiście tutaj tutaj raczej oczywiście merytorycznie moja zasługa, ale ich dochód jest zasługa oczywiście wydawcy muzeum Pałacu króla Jana trzeciego w Wilanowie faktycznie bardzo się postarało, żeby rząd to się dobrze czytało się po świętach i czytasz i Azalia poświadczeń w bardzo bardzo mnie to cieszy, ponieważ faktycznie faktycznie ma to co pani redaktor zoom na co zwróciła pani redaktor na samym początku tej naszej rozmowy książki naukowe się rzadko kiedy czyta taki faktycznie cały aparat naukowy przypisy bibliografia to co musi być w książce bardzo często odstrasza Czytelników takich popularnych no tutaj oczywiście też tak może być aczkolwiek, aczkolwiek no i oczywiście zachęcam do do przeczytania jak nie w całości to we fragmentach wracającym wracając do Lecha to jest akurat mu to by to było akurat analiza epopei takiego taki Enei, gdy na naszej, którą właśnie mija się nazywać Lech świadomi niestety został tylko fragment 11 księgi resztę reszta się nie zachowała do naszych czasów zresztą nie zachować nawet do osiemnastego wieku nie wiadomo dlaczego ale, ale faktycznie Olech nie napisano nigdy niczego złego to w to było standardem że, że ci przodkowie musieli być nieskazitelni nikt żadne żadne cechy cechy negatywne się ich nie imały na zasadzie komu bogowie trochę troszkę, aczkolwiek to chodziło raczej na zasadzie kontrastu zawsze, bo mity mają nam pokazywać też to, czego obecnie nam brakuje, więc skoro dzisiaj narzekamy na zepsucie obyczajów na torze Szlachta jest nieco kłótliwa no to oczywiście przeciwstawiamy to współczesnemu wiek wiekowi złotemu, bo tak bardzo się często mówi też, ale też o tym, wieku, a więc mamy tę galerię postaci, która jest ewidentnie pozytywna nieskazitelna zawsze i wszędzie więc, więc tak to bywało proszę mi trochę to wybaczyć, ale ja muszę jednak zapytać o tę nieszczęsną historię związaną z rzekomym imperium lechitów Integer nie wiem nie wiem, ale niech pani mogła się do tego jakoś się odnieść ja myślę, że bardzo ciekawe badania będą umieli w przyszłości za 300 lat jak jak w weźmie się te same pozycje faktury np. ja analizowałam między szesnastym, a osiemnastym wiekiem, a jak ktoś weźmie za kilkaset lat sobie od 2001 . np. do 2004. wieku ale kto będzie miał ciekawą ciekawą znowu koncepcję badawczą mówi też najwidoczniej że, że te mity i te podania są funk cały czas ważne one mają spełniać określoną funkcję, bo w mojej książce też chodzi o to w tej pamięci kulturowej, że tak naprawdę teoretycznie istnieje nam mamy 1 mit, ale on jest cały czas do słów dostosowywany do potrzeb współczesności on ma spełniać odpowiednie funkcje, które są potrzebne n p . w doraźnej polityce jak jest dzisiaj nie mnie to oceniać, bo nie jestem specjalistą od politologii chociażby, ale faktycznie no pojawiło się nam np. w siedemnastym wieku kuriozalne opisy opisy przeszłości tak mamy wspominanego często księdza Wojciecha Małeckiego, który przecież pisał, że Polacy Ros także, że w ogóle ludzie Adamie 2 rozmawiali w raju z Bogiem po polsku, bo to jest pierwszy język węża w królowi polscy mają też władzę pochodzącą bezpośrednio od Boga, bo przecież Bóg wyznaczył Adamowi Adamowi władze królewską, a że my pochodzimy tutaj w pierwszej linii od Adama, więc mógł nas także musi być monarchia, ale i siedemnastym wieku w nie było takiej możliwości jak pisze, że każdy może napisać i wydać książkę tak mimo wszystko było to autorytet był to ksiądz i mógł takie coś napisać, a i my dzisiaj patrzymy na to oczywiście część oczywiście historyków jest to gości śmieje ja podchodzę do tego także oczywiście jest to kuriozalne i przez historyków już współczesnych było często tak traktowane, ale najwidoczniej ktoś też tak myślał szczegół pani mówiła o tym, że te mity się zmieniają i opis złotego wieku troszeczkę się modyfikuje gminy w książce 1 z popularnych autorów, którego nie chce wymieniać Boni chce promować mnie o rzekome imperium lechitów jest właśnie taki fragment mówiący o tym, że dawni Słowianie umiłowali sobie demokrację i to, dlatego że byli tacy dobrzy to tam zostali ewentualni mnie pod zniszczenie zresztą ja sobie naprawdę wyobrażamy tytuł książki jak pani teraz o tym, mówiła historia tradycja mit pamięci kulturowej internautów Rzeczypospolitej dwudziesty 2004. 2 Falco hitem może być Nestle myślę, że takie takie coś będzie, ale jeżeli chodzi o to mu wolność to faktycznie to faktycznie tak jest, bo Munk a gdy pojawiło się na większą skalę przywileje szlacheckie to właśnie tak stwierdzano, że nasi przodkowie już korzystali z wolności, ale Lech to jest 1 z założycieli naszego państwa przecież Korona była także we wspólnocie z wielkim księstwem litewskim jak tamtejsi szlachcice poszukiwali czy też raczej wymyślali swoją historię opowiemy państwu poskarżyć informacji studiowanie dr Joanna Orzeł historyczka z uniwersytetu łódzkiego pani dr Joanna Orzeł historyczka z uniwersytetu łódzkiego autorka książki historia tradycja mit w pamięci kulturowej szlachty Rzeczpospolitej w od osiemnastego do przeprosin od szesnastego do osiemnastego wieku wydanym przez pałac w Wilanowie i pięknie podkreślam jeszcze raz naprawdę pięknie mówiłyśmy o Lechu o tym jak to w inny polscy szlachcice sobie Lecha wymyślili nawet go osadzili bardzo konkretnym roku 500 pięćdziesiątym, chociaż byli tacy, którzy wątpili w istnienie takiej nieskazitelnej postaci jak chociażby Jane Kochanowski, który zwraca uwagę aha no ale skoro był taki wspaniały władca to dlaczego nikt inny poza nami o nim nic nie wie, ale nie przebiło się tego specjalnie do gminy w wyobraźni pamięci szlachty, ale byli też szlachcicem mieszkającym w wielkim Księstwie litewskim ci z kolei postanowili poszukać w Rzymie tak tak im o wiele dalej, ale równie szlachetnie i dokładnie tak szlachetnie Bożym Rzym starożytny był dla szlachty zarówno skoro on jak i wielkiego Księstwa takim takim ideałem takim a takim faktycznie symbolem, do którego chciano się odnosić istnieją różne różne przesłanki i różne przyczyny, dlaczego właściwie Litwini szukali sobie tak daleko i tak głęboko mnie w swoich swoich praw początków z 1 strony mówi się tutaj o chęci wpisania się w ten krąg zarówno chrześcijański, jaki zachodnioeuropejskich w ogóle nie tylko właśnie dzięki dzięki związkom z Koroną tylko żeby, żeby podkreślić tę swoją odrębność, a z drugiej strony też podkreślić niezależność od Rusi która, która faktycznie miała zupełnie inne korzenie, ale faktycznie szukano szukano początków w Rzymie, ale z Palermo męczyli, czyli założycielem też takim mityczną wiążą się bardzo ciekawe historie, bo palę właściwie pojawił się tak nie wiadomo przeskok go jako jako o jako pierwszy został wymyślony pojawia się założyciel litewskiej również u Długosza dlatego ten gość jest taki ważny, aczkolwiek tam nie występuje pod pod imieniem, ale on tylko więźniów albo Lilia, skąd oczywiście Wilno kremu z akumuluj z Rzymu to już oczywiście standardowe standardowe schematy tworzenia tworzenia mitów i ten wirus miał przybyć sobie oczywiście jest 500 towarzyszami, którzy byli oczywiście szlachtą i dzięki temu mieliśmy również później szlachtę szlachty na Litwie oni oczywiście mieli swoje herby dzięki temu mieliśmy herby szlacheckie, aczkolwiek długość tylko wspomniał o nim i później od razu przeszedł do do średniowiecznych czasów udokumentowanych taką prawdziwą historię moglibyśmy powiedzieć nie może mityczną, ale stworzył dopiero Maciej Stryjkowski, ale główne główny tak naprawdę propagator idei idei ziemskim rodowodzie Litwinów, którym którego, którego wizja się bardzo przybiła, bo on stworzył właściwie cały katalog postaci od Palermo na do właściwie Giedymina kiedy, kiedy po wymyślał sobie po wymyślał sobie postaci które, które zapełniały Bytom przestrzeń oczywiście on nie korzystały nie korzystał sobie tylko z własnej fantazji korzystał przede wszystkim z tzw. lotu opisów ruskich, które niestety się nie zachowały do dziś, ale dlatego właściwie nasze analizy lato wpisów są są tylko ze źródeł z krakowskiego i jemu współczesnych dlatego nie mamy zbytnio możliwości krytycznego krytycznego spojrzenia wówczas stwierdzono, że albo po Lemon przybył na tereny litewskie w czasie panowania Nerona wtedy już w ogóle Litwa świetnie chrześcijańską, by wyglądała, bo oczywiście prześladowań chrześcijan, więc na pewno ci szlachcice, którzy przybyli byli chrześcijanami jest oczywiście, ale albo albo później przesuwano przesuwano troszkę ten czas do piątego wieku naszej ery kiedy, kiedy właściwie wódz Hunów Attyla miało miało wygnać, ale można właściwie właściwie z Rzymu, ale zarówno jednak druga data, aby dawała Litwinom prymat chronologiczny na konia wężami co jak nie było, a jak Warta Ryszard war to dokładnie, ale dopiero siedemnastym wieku właściwie pojawiła się późniejsza data to był dziesiąty wie kiedy, kiedy właściwie ten Palermo mógłby przybyć, bo brakowało po prostu trochę trochę za dużo, bo ten odstęp czasu między między palę mogę aż po świadczonymi historycznie władcami, więc jak, by się okazało, że każdy z nich miał żyć po 120 lat no to jednak musiałoby coś nie tak, ale właściwie po fundusze w ogóle nie przyjął dlaczego, bo wszyscy nas w tym wieku właściwie ten mit Salomona był potrzebny kiedy, kiedy Litwa jeszcze silniej niż miała się wiązać Unią z z Koroną Wisła od źródła tożsamości dokładnie tożsamości tego podkreślenia, że jesteśmy równo w równorzędnie także my też jesteśmy w dawnym starożytnym państwem, że nie tylko, że nie będzie czegoś takiego jak podległość, bo cały czas w debacie publicznej politycznej się pojawiało się pojawią nóżka Stanisław Orzechowski pisał, że Peugeot Polska może przyjąć bitwę na takiej zasadzie podległości z kolei Litwini właśnie dlatego to podkreślali, że niezasadnie na zasadzie podległości jesteśmy równi wam z domów dlatego po prostu w tym momencie szesnastym wieku mit Palermo iński był bardzo ważny później on tracił na znaczeniu, aczkolwiek cały czas był przydatny lodu magnacki im przede wszystkim wielkiego Księstwa, którzy właściwie widzieli wszystkich swoich przepra w przodków w czasach starożytnych po to, też jest właśnie osobna historia pani o tym, pisze o tym jak rody szlacheckie konstruował swoją przeszłość te wszystkie firmowe historia tak legendy herbowe są są bardzo ciekawe czasami czasami mamy świetnie wymyśloną historyjkę, którą musiała się zgadzać czasami to jest tylko właściwie podobieństwo nazwy starożytnych, bo chociażby pat są o wiele ród pałaców wymyślił sobie, że pochodzi pochodzi od rzymskiego od rzymskiego rodu Czapskich podobnie brzmi, więc dlaczego, by nie i tak do tej pory tak się firmy nazywają jakoś dziwnie podobnie do różnych innych znanych firm, więc Lemieux jak widać robimy dokładnie to samo nie wiem czy to dobrze czy źle jak my zawsze powtarzamy, że historia nie jest nauczycielką życia najlepszą jak widać, ale faktycznie, ale nieskuteczną ach to to na pewno nie zna, ale nie uczymy się też na własnych błędach jak widać, więc legendy herbowe są fantastyczne zresztą były świetną też inspiracją do architekt w architekturze sztuce widzimy, chociaż mamy na budynku biblioteki biblioteki narodowej Pałacu Krasińskich mamy tym panom i Ugory na tympanonie też były też jest pokazana legenda herbowa Krasińskich właśnie gdy, gdyż Rzymianin wywalczył sobie z Realem i usiadł mu ona na Chełmie Kruk i dzięki temu Krukowi, który przestraszył przeciwnika oczywiście oczywiście przodek Krasińskich zwyciężył w tej w tej walce do dzisiaj właściwie te te legendy mają swoje odzwierciedlenie, więc są, więc tak no one są fantastyczne magnateria poszukiwało oczywiście swoich korzeni jak najgłębiej w starożytnym Rzymie przede wszystkim, bo to dodawało splendoru średnia Szlachta już raczej poszukiwała mniej skromni w tych naszych mitycznych mitycznych przodkach przy Lechu oczywiście sobie znalazła przy przykra kół przy całej naszej galerii następnym takim poziomem, do którego lubią się odnosić to były czasy mieszka pierwszego Bolesława Chrobrego przyjęcie chrześcijaństwa, więc wiadomo, że mąż jakieś wojny bitwy w imię religii areną, jakby nie patrzeć to taki etos rycerski, do którego Szlachta chciała się odnosić więcej więc, tym bardziej dodawało to to splendoru pani pisze o czasie mitycznym w kulturze szlacheckiej desek 1 tak duże, ale nijak to po prostu jest 1 duży element tworzenia mitów i mamy też jeszcze przestrzeń mityczną, czyli co konkretne umiejscowienie na mapie, gdzie się ci nasi przodkowie mityczni rządzili ciężko powiedzieć o konkretnym miejscu Diaw, dzieląc tak naprawdę kilka przestrzeni z 1 strony to jest farmacja taka nasza Arkady niska przestrzeń, która była informacja jest pojęciem starożytnym znowu ona była była Sarmacja Europejska Sarmacja azjatycka, ale w szesnastym wieku głównie znowu historiografii mówi było ciężko tutaj nazwać się nazwać osoby piszące geograf sami to często byli historycy geograf IC łącznie sobie dostosowywali właściwie to w przestrzeni i właściwie już u Marcina Kromera mamy mamy właściwie jest farmaceutą teoretycznie pojęcie antyczne, ale widać, że jak on wymienia ziemi Sarmacji to są ziemie Rzeczpospolitej obojga narodów nagle Inflanty się znajdują Sarmacji nagle plusem może on bardzo silnie podkreśla, że wiadomo, że Prusy mówią zupełnie innym językiem, ale to jest farmacja, więc to znowu było takie narzędzie polityczne czemu służyło, ale oczywiście mamy Korony mamy wielkie Księstwo mamy mit o leśnickim, ale Błoński potrzebna nam z jeszcze idea, która by znowu nas w sieci scaliła się tak dokładnie, więc wymyślamy sobie farmację i naszych wspólnych przodków oczywiście niektórzy pochodzą od Rzymian, ale przede wszystkim Szlachta jest sarmacka, więc są, więc dlatego też to pojęcie Sarmacji się zmieniało to przestrzeń też się zmieniała w końcu od od połowy szesnastego wieku do do końca do końca panowały trwania Rzeczypospolitej obojga narodów właściwie Sarmacja była synonimem na rzecz pospolitą, więc a, więc to też z 1 strony w pewnym momencie tak to jest już bardzo bardzo konkretne miejsce, ale przestrzeń mityczną to oczywiście też przestrzeń mityczną konkretnych rodów szlacheckich, bo wiadomo, że a, że dzięki tym legendą herbowym oni z 1 strony odnosili się do konkretnych do konkretnych miejsc, ale z drugiej strony sami tworzyli sobie taką akademicką przestrzeń w swoich dworach w swoich gniazdach rodowych przede wszystkim gniazdach, do których się odnoszono to była tak takie miejsce bardzo często niezbyt znacząco pod względem finansowym, ale wiadomo, że np. o soli im Ossolińskich jak ma już nazwa wskazuje no było miejscem, do którego chciano się odnosić się wtedy też się i realizowano tam były tam były chociażby przykłady opisywano opisywaną przyrodę, która jest wiecznie Zielona nawet zimą, więc wszystko piękne ładne grusza gruszek, które cały rok wydają owoce więc, więc widzimy znowu to idealizacja tak poszukiwano czegoś czegoś pięknego jak ktoś w ogóle konstruuje, że oto gdzieś tam daleko w odmętach historii przepraszam są właśnie tacy założyciele, którzy są idealni społeczeństwa, które są idealne tereny rośliny, które są doskonałe, po czym jest jakiś taka dziura historycznej nagle są ci, którym wiemy, że Dolina na pewno tak to jest to jest tak tzw. w łódzkim getcie ten czas między właściwie prapoczątki kami, a historycznie udokumentowanymi przodkami, ale on może być bardzo różny może być dłuższy może być krótszy ale, ale faktycznie doszło ach ta podchodziła do do tego także inne od tych przodkach najwięcej mówiono o nim byli dla nas najważniejsi zarówno ci państwowi, bo stworzyli państwo, jaki ci ludowi, bo dzięki nim my też jesteśmy szlachtą oni uzyskali herb nadano im ziemia naj naj oczywiście bardzo często w imię zasług wojennych czy czy religijnych czy czujesz, że czujesz przez jakiś innych powodów więc, więc oni byli najważniejsi oni bardzo często dość dokładnie, mówi że nie byli obok nas tylko oni byli cały czas uobecnia ani on ich traktowano jako osoby osoby właściwie, jakby to był nasz dziadek portrety wisiały na ścianie takich nie tylko naszych przodków tych prawdziwych tylko właśnie naszego założyciela i właściwie nie nie dostrzegano żadnej różnicy, że to było 500 zlotemu ważne było, że on po prostu dzięki niemu my istniejemy cały czas jak w takim razie później historyk może odróżnić się postać mityczną od prawdziwej skoro wszyscy pisali o Lechu i wszyscy pisali o Mieszku, skąd wiemy, że Lecha nie było ani szkody z kontuzją to to już chodziłem tak naprawdę w zakamarki pracy historyka atak no w oczywiście oczywiście można go metraż odnosimy się odnosimy się do źródeł i w pewnym momencie widzimy już to odrzuci odrzucenie Lecha nastąpiło w dziewiętnastym wieku bardzo często te mity mity państwowe zostały na Zachodzie Europy odrzucono w czasie oświecenia no u nas oświecenia troszkę troszkę później przyszło i u nas przede wszystkim Adam Naruszewicz stwierdził, że cała właściwie mu cała właściwie historia nasza od od Lecha do mieszka na tym nieszczęściu mieszka przodków 3 znamy, ale tu są to właściwie BikeU to nazwał nazwał nazwał po imieniu właśnie nie mamy żadnych źródeł tak nie mamy żadnych źródeł nie mamy żadnych źródeł zagranicznych starożytnych to nic właściwie nic właściwie nie mamy, ale oczywiście krytyka krytyka przychodzi z czasem ale, ale nawet wówczas Lech się nagle nagle nie zniknął tak cały czas nawet w dziewiętnastym wieku mamy tego Lecha oczywiście w literaturze pięknej chociażby on cały czas nasze starożytności są wykorzystywane właśnie do czegoś innego na tym na tym właśnie polegają mity, że nawet jak jak to już nie jest nie jest potrzebne nie jest potrzebny, ale niech nam do polityki to będzie nam potrzebny do czegoś innego czy limity są nie do zdarcia będą 2001 . 2002. 2003 . tak dalej wieku też nie zmieni myślę, że nie myślę, że to jest taka potrzeba ludzka, że my tego potrzebujemy i sobie cały czas się konstruujemy tak wymyślamy nowe albo przetwarzamy stare na tym polega pamięć kulturowa to jest właśnie to jest też takie słowo klucz, która te, które się pojawia w tytule książki pamięć kulturowa nie jest to nie jest coś takiego tożsamość zbiorowa, z którą z, którą my właściwie się utożsamiamy tak bezwiednie pamięć kulturowa to jest to część ta część takiej pamięci zbiorowej, ale z, którą my chcemy identyfikować my chcemy czytać te teksty, w których się znajdują takie ani inne informacje właściwie bardzo bardzo konkretnie przynależymy do do grupy się z nią identyfikujemy, więc myślę że, że tak zawsze będzie też myślę, że nam przy okazji pani książki naszej rozmowy może zostać się w pamięci tak chciano ta refleksja, że oto czasami mam wrażenie, że my żyjący teraz współcześnie jesteśmy ci jedyni prawdziwi, a oni wcześniej dotknąć bilety są kosztem historia generalnie jest wypełniona ludźmi, którzy są zdecydowani inni od nas tymczasem za paręset lat tak samo może powstać książka o nas tutaj żyjących w 2017 roku i dlatego kogoś ludzie z osiemnastego wieku już 2001. wieku nie będą się w ogóle różnica się znowu będzie uważa za tego jedynego prawdziwego desek resztek PIH prawda współczesności łabędź współczesności, bo nie był tak mnie współczesność dla każdego okresu brutalnie dokładnie było długość jak my dzisiaj myślimy sobie rozmawiamy o średniowieczu czy osiemnastym wieku to dla nas z dziesiąty 318 wiek to właściwie nie ma różnicy oczywiście na razie na miejscu ruchem oczywiście im oczywiście na studiach ale, ale tak tak w takich rozmowach był powiedzmy wśród wśród reszty społeczeństwa to właściwie nie ma różnic żyją myślę, że tak właśnie za kilkaset lat tak samo będziemy postrzegani jesteśmy w osiemnastym w 2001. wieku to właściwie mamy mamy te same schematy mamy mamy takich samych ludzi to jest i błysnął z 1 strony niebezpieczeństwo, ale z drugiej strony no myślę, że kolejni badacze też ponosi z tego bardzo cieszy niż mającą zbadać fascynująca sprawa jeszcze raz bardzo serdecznie państwu polecam historia tradycja mit pamięci kulturowej szlachty Rzeczpospolitej w szesnastym siedemnastym 18 wieku wydane przez muzeum pałac w Wilanowie jeszcze raz to powiem, że bardzo elegancko i przystępnie pani dr Joanna Orzeł historyczka z uniwersytetu łódzkiego i autorka tej książki opowiadała się dla państwa w niedzielnym poranku dziękuję serdecznie dziękuję ślicznie pora na skrót informacji Radia TOK FM, po którym zapraszam państwa serdecznie na debiut audycji w ramach niedzielnego poranka po ósmy 40 co tydzień będzie idealna niedziela Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA