REKLAMA

Zmagania z poezją - czyli Emi Buchwald i jej "Nauka"

DOK TOK
Data emisji:
2017-05-01 14:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:38 min.
Udostępnij:

Gościem Patrycji Wanat jest dokumentalistka Emi Buchwald, która opowie o swoim filmie krótkometrażowym "Nauka". Rozwiń »

Dokument "Nauka" to zapis nauki wiersza Juliana Tuwima przez uczniów kilku szkół podstawowych, przygotowujących się do publicznej recytacji. Kamera rejestruje zmagania dzieci z poezją i pytania, które zadają swoim rodzicom o rzeczy najważniejsze, o których zwyczajnie się nie rozmawia w codziennym życiu. W dokumencie pokazano reakcje dorosłych na często bardzo trudne pytania zadawane przez dzieci.

Więcej o dokumencie "Nauka" opowiada jego autorka, Emi Buchwald. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat, dzień dobry, rozpoczynamy kolejną audycję z cyklu DOK TOK. Przypominam, że każdy poniedziałek po czternastej 40, również w poniedziałki świąteczne, tak jak to jest dzisiaj, rozmawiamy o filmach dokumentalnych. Te filmy dokumentalne możecie oglądać za darmo na portalu VOD.pl w ramach takiego projektu O, dokument. No, a my w radiu TOK FM rozmawiamy z bohaterami, z reżyserami albo też z osobami związanymi np. z danym tematem. No i  dzisiaj bardzo się cieszę, że mogę gościć w studiu Emi Buchwald, dzień dobry, dzień dobry. Emi Buchwald, która moim zdaniem jest jedną z najzdolniejszych młodych polskich reżyserek, bo z jednej strony jest obdarzona takim wybitnym zmysłem obserwacji, ale z drugiej strony talentem, który pomaga, który pozwala jej przekazać wnioski z tej obserwacji. Rozwiń »
Ten film grozy będziemy dzisiaj rozmawiać, "Nauka" to jest film dokumentalny krótkometrażowy, który zdobył już bardzo dużo nagród na różnych festiwalach jej naliczyłam 13, ale nie wiem czy wszystkie liczysz?

Nie, przestałam liczyć, ale możliwe, że to stos 

W każdym razie film ciągle gdzieś na festiwalach, ale jeszcze się moment pojadę na walnym można go już właśnie oglądać w sieci w internecie za darmo na portalowi audi po 1 z założenia tego filmu jest tym pozornie bardzo proste mamy dzieci z klasy na szkoły podstawowej które, które muszą nauczyć się wiersza Juliana Tuwima LM p t. nauka na nim rodzice pomagają im ten wiersz z interpretować ten posłuchajmy fragmentu filmu nauka

to zostało już na normalne, że w rejestrze karnym w planie dla gości było to, że ludzie chodzą po drugiej wojny do góry nogami na miejsce go obrazić Kingę no i jak zrobić to kolejna kibice po drugiej stronie no bo tak jest do góry nogami prawa czy nie ma żal, że jesteśmy w Górze Chełm lodowisko do urn na nie, dlaczego oni chodzą czy Grzegorzem chodzą chorzy przychodzą nie chodzą do góry nogami esej nauczyciele to właśnie fragment filmu dokumentalnego nauka

Przypominam, że nim Buchwald jest dzisiaj mają dość reżyserka tego filmu zaczniemy od początku opowieści o tym, filmie, czyli zaczniemy oczywiście od tego kim są bohaterowie twojego filmu bohaterami są dzieci uczniowie z czwartej klasy szkoły podstawowej ja wybrałam Litwy 3 szkoły 2 szkoły warszawskie i 1 szkołę łódzką i przez miesiąc obserwowałam dzieci w szkole w szkołach w czasie lekcji polskiego, a także później w trakcie recytacji oprócz tego był taki pomysł tylko wysiewa się później, czyli to, żeby nakręcić też drugą stronę tej tej sytuacji, czyli moment, gdy dzieci uczą się z rodzicami wiersza w szkole do szkoły na pamięć, więc tak naprawdę też bohaterami są rodzice tych dzieci

I wydaje mi się, że w pewnym momencie stało się także ci ze Stali się tak naprawdę trochę ważniejsi i tak naprawdę tych miast też o nich, ale przede wszystkim o nich sędzia zdaje się, że może to interpretować różne sposoby, ale mam takie wrażenie, że czasami udało się poprzez dzieci wyciągnąć od rodziców rzeczy, o których może ty pory nie rozmawiali z tymi dziećmi oktet, na którym się w ogóle nie zastanawiają się znajdujemy 

Bo ja mam takie mamy wrażenie, obserwując właśnie tych rodziców, że my jesteśmy tacy wszyscy trochę bezradni i bezbronni w starciu z tą poezją i nagle okazuje się, że przy okazji interpretacji wiersza tutaj nawet nie ma kogoś może rodzice mają trochę większą wiedzę prawda mogący tłumaczy jakiś bardzo zła jesteśmy równi tak to prawda ja nawet tak myślę, że gdybym, gdy miał, bo postawiona w takiej sytuacji są po prostu równi.

Tak, ja też miałbym problem z tym, żeby odpowiedzieć na niektóre pytania, bo są zadają bardzo bezpośrednio pytań na temat Boga życia co jest w życiu dobre co jest w życiu złe i tak na razie po śmierci życia po śmierci, tak więc więc niech w takim codziennym życiu rzadko się tym może zastanawiamy się o, a też za Mary Josephine chciałam postawić rodziców dzieci też w takiej sytuacji wymyślonej przeze mnie tak naprawdę już nie udaje, że to jest coś co dzieje się na coś może się nie dzieje, ale myślę, że dokument jest dobrą dobre medium do tego, żeby sprowokować pewne rozmowy żeby, żeby właśnie rozpocząć pewne tematy, żeby też to dało coś tym ludziom bohaterom nie tylko jako twórcy nie tylko widzom, ale też osobom, które występują w filmie w tym inne też żylną kończyn może wątek tego tego wiersza Juliana Tuwima też zmian taką, jaką refleksje SA, że poza szkołą zasady przestajemy się być jakąkolwiek poezję tę kolejkę forma poetycka i nawet rodzice, którzy sami są jakość zawstydzeni trochę przed tym wierszem sami są zawstydzeni swoją interpretacją tego tego wiersza nie wiedzą, że mogą sobie pozwolić co prawda też ciekawe staże szkole i też ten film od o tym, że szkodowości, kiedy uczymy się musimy nauczyć się tym wieczna pamięć tak naprawdę myślimy o tym, żeby to za zapamiętać teksty i dla regionu formułki tak też w szkole jest pewien klucz, którym po prostu w, przez które musimy je zinterpretować wiersz i to robimy, ale w, ale sami mało może się nad tym zastanawiamy mało właśnie te szczytowe poezji świadczy, że u nas też mieć dom za dużo poezji, a też może dlatego w bramce w tym, żeby gdzieś tam poszukać i kłębi się nad tym zastanowić, a taka nad takimi oto, aby akt sprawy są ważne i w ich fajnie rozmarza też o tym z dziećmi, bo okazuje się, że dzieci właśnie, mimo że możesz na tym nie zastanawiają to biorą z tego to co jest jest najbardziej takie jak najbardziej wprost może się wydawać oczywiste, ale w takim prosty sposób chcą dojść do tego, o co tak naprawdę chodzi w kwestii kawy na wyspie w jaki sposób czy w ogóle twoi bohaterowie zarówno dzieciaki, jaki rodzice, ale też szkoła jako nie reagowali wolę taką propozycję współpracy dlatego żaden udało ci się bardzo skrócić dystans w ogóle na ekranie mnie nie widać tej zasady pracy kamery, toteż porozmawiamy dziś ale, ale to jest jednak STK intymna sytuacja, gdy w Łaziskach chylą obcym ludziom do domu, ale i jeszcze nowość wystawiasz ich tak też takich nagich trochę przed tą poezją, którą tutaj trzeba czegoś Hannes interpretować, ale z drugiej strony wchodzi właśnie z kamerą do klasy szkolnej co też mam wrażenie taką jednak strony dają leżąc ogrodzoną patrząc na nią, ale SM Reja port po doświadczeniach szkolnych doświadczeniach włosy dokumentalnych w COS mój film dyplomowy, więc była już parę parę dokumentów wcześniej krótkich i cudzy majątek jak też poczucie, że nie ma co ukrywać nie ma nie ma co on wymyślać kombinować czy też jest czymś innym tylko przedstawiłam zarówno w szkołach nauczycielom jak i rodzicom dzieciom dokładnie te mocno się pożalić, że chce zrobić film o tym, chcę, żeby te rozmowy się odbyły i chce, żeby dzieci recytowały wiersze nawet dla mnie byłoby fajne, gdyby ta nie była do końca taka Super udana recytacja, bo chcę, bo punktem wyjścia było dla mnie to, żeby zrobić film ostra selekcja pierwszego publicznego wystąpienia ja tego się wszystko zaczęło i ICT i tak my właśnie tak naprawdę miałam na początku 10 szkół, do których przeszłam i stworzą taką propozycję oczywiście większość szkół i odrzuciło, ale okazało się, że jednak są też otwarci na ludzi nauczyciele, którzy byli od razu tym zainteresowani też mogli po prostu z in dzięki temu, że myśmy tam będzie przeprowadzić takie lekcje filmowe, gdzie stał w w swoich szkołach, więc było też obżerać oddał go zrealizować tego, że to było dla mnie dla mnie doświadczenie dokumentalny dla ich, bo też doświadczenie filmowe, więc wymieniliśmy trochę doświadczeniami wrażeniami, a MO w domach było także ja obserwowałam te dzieci przez miesiąc właśnie na podstawie tych obserwacji wybierałam te osoby do do domu, który był chciał wejść i tak naprawdę rodziców poznawał dopiero w momencie, kiedy weszłam do domu z kamerą i w każdym domu byliśmy tylko na dokument jest bardzo mało 1 dzień, a właściwie 5 godzin albo 6 godzin tak naprawdę wasze prace te kamery taka dziwna, bo kamera w tym filmie w czasie ciąży oraz odzież jurorzy pomogła pomogła chyba też skrócić dystans między między nami, a rodzinami i między między dziećmi rodzicami, dlatego że w tym w trakcie kręcenia myśmy nie mogli być w tych pokojach i ja na początku przeprowadzam kiedy, bo w ten to jest taki sprzęt przeszedł to, że ta kamera z Krynicy spowodowane tym, że mój operator skonstruował po prostu własnoręcznie właściwie w piwnicy, gdzie stało w bibliotece na Bielanach dawno z dowolnie dzielić na tych ME no chyba podpisuje się w tym i i takich działań władzy, kiedy operator z kolegami konstruowali to co trwało około 2 godzin ja wtedy rozmawiałam z bohaterami z rodzinami wymienialiśmy się własnymi doświadczeniami opowiadaliśmy o swoich rzeczach sobie i Jateż opowiadam jak to ma wyglądać, po czym dawała im taką zupełną wolność wychodziliśmy stamtąd miał tylko od słuch i LO im Camerata zostawał generałem zostawała zawija słyszy była w innym pomieszczeniu albo w ogóle na zewnątrz podsłuchową, o czym oni rozmawiają oni też mogli robić zupełnie inne rzeczy mogą się uczyć matematyki mogli zjeść kolację wracać do tego pogoda tych pokoi, więc my mieli taki sporo czasu, żeby zbudować taką swobodną sytuacja właściwie, więc to Top Tomyśl bardzo pomogło, że oni byli tam sami też, gdyby kamera stała przed nimi na statywie n p . to oni wyczuli, że jest to oko, które patrzy, a dzięki temu, że ta kamera krążyła cały czas dookoła nich to czasami nie wiedzieli czy ta kamera widzi ich oczywiście pokój czy widzi może coś jeszcze 1 i to dawało im swobodę wydaje mi się i to jest ten zdobył właśnie pod swego operatora rozumiem też tak to znaczy mieliśmy 2 bardzo długo o tym, myślałam wiedziałam, że chce zrobić właśnie filmowała recytacji wiersza w stresie i miałam już w głowie wymyślone ujęć cała ze szkół, czyli w szkołach mamy portrety dzieci, które są pości znane w różnych dziwny sposób itd są takie zepchnięte w te ławki w w salę klasową, ale właściwie nie widać tam nic oprócz twarzy dzieci i to jest od tego to był punkt wyjścia, ale doszliśmy do wniosku że, że to jest zbyt statyczna, że potrzebujemy czegoś potrzebujemy ruchu w tym filmie, a że sytuacja z rodzicami też miały być ich do wody statyczna, bo oni siedzą na łóżku czytam przy przy stole to postanowić, że kamera powinna się uruchomić pozna się ruszać Tomek od Gajewski operator w żartach powiedział, że na co bo gdyby kamera się kręciła na jej drodze widziałam niejako żartach i EUR wykorzystaliśmy w bateriach powiedz mi co się dzieje z człowiekiem, który właśnie skończył szkołę filmową między dziwne uczucie, bo on ma w szkole jednak, mimo że są różne sytuacje różne etapy bardziej chce się robić filmy mniej ma się trochę tego dosyć mieć później jest się znowu Super został w kręconym, że tak powiem w zrobienie to szkoła etyki bezpieczeństwo, że zawsze wiemy, że będziemy musieli zrobić ten kolejny film, nawet jeżeli będzie to trudne to zawsze dostaniemy na to środki zawsze będzie ktoś, kto będzie chciał obejrzeć będzie musiał pokazać na egzaminie, a po szkole nagle okazuje się, że nikt od nas tych wymagań i musimy samce z tym radzić jak w nieco małym zestawem szczęście, że własne ZO zaraz Policom zaczęłam robić firmowe rzeczy i ona sama trochę do mnie przychodziły do szkoły też trochę sama do mnie przyszła i teraz też tak gdzieś mam, jakby z zewnątrz przychodzą do mnie propozycje i i asystowania przy filmach pełnometrażowych i też, jakby jednak na później moje rzeczy, więc czujesz się gdzieś tam ciągle bezpiecznie w tym, ale nigdy nie wiadomo co będzie dalej, więc jest zawsze jest tekstom tak jak chyba wszystkie wolne zawody to jest po prostu balansowanie zależy zdrowie już częścią oczywiście też od tego ile pracy wkładamy i my i co mamy do powiedzenia, ale Monti przyjął, że mamy do tej pory tak było przynajmniej jest, że jeżeli mam ciekawy pomysł co zawsze tak wiem do kogo mogę się zwróci z nim kobiety i to jest to jest bardzo ważne też wydaje się, że go jednak Polska kinowa w kinematografie z Rosji w Polsce rozwija jest coraz więcej możliwości, więc my jesteśmy chyba w takim dobrym momencie, że możemy z nich korzystać bardzo gorąco zapraszamy na portalowi odbije PL firmy nauka chemii Buchwald można już oglądać za darmo gorąco polecamy je też, że zapraszam do tego, żeby zerknąć do archiwum Radia TOK FM tam również poprzednie rozmowy z cyklu dr k z Wilna reżyserami bohaterami i zapraszam za tydzień w poniedziałek o godzinie 1440 kolejna odsłona naszych rozmów bardzo dziękuję pani w Boguchwale była dzisiaj moim gościem dziękuję dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOK TOK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA