REKLAMA

Przypominamy najważniejsze rozmowy prof. Wiktora Osiatyńskiego - o granicy praw człowieka z Jackiem Żakowskim i prof. Adamem Zielińskim

Zrozumieć Świat - najciekawsze rozmowy
Data emisji:
2017-05-01 20:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
51:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
od ciężkiej chorobie w sobotę po południu zmarł prof. Wiktor Osiatyński obrońca praw człowieka prawnik konstytucjonalista działacz społeczny miał 72 lata prof. Osiatyński współtworzył część konstytucji mówiącą o prawach i wolnościach w swojej pracy zawodowej publicznej zawsze stawał po stronie słabszych dzieci kobiet więźniów osób LGBT wiele lat temu zmagał się z chorobą alkoholową na jej temat napisał kilka książek dowiódł, że z alkoholizmu można wyjść Rozwiń » żyć lepiej pełniej bardziej pożytecznie do polskich więzień wprowadził amerykański program Atlantis, dzięki któremu więźniowie mieli szansę na leczenie nie tylko przez abstynencji, ale też przez zmianę siebie i swojego widzenia świata w na antenie Radia TOK FM właśnie w poniedziałki po dwudziestej prowadził swoją autorską audycję zrozumieć świat podczas ponad rocznej choroby nie wstydził się o nim mówić wiele razy powtarzał także na naszej antenie, że nigdy nie był tak otoczone miłością jak w trakcie tej choroby prawa człowieka nie są magicznym kluczem, który otwiera wszystkie drzwi do sprawiedliwości szczęścia są to przede wszystkim zasady moralne niejedyna zresztą, które powinny obowiązywać w demokratycznym państwie prawa i mówił prof. Wiktor Osiatyński właśnie za to podejście do najbardziej fundamentalnych spra w i praw człowieka otrzymał w grudniu 2016 roku nagrodę imienia Pawła Włodkowica przyznawaną przez Rzecznika Praw Obywatelskich w zapraszam teraz do wysłuchania rozmowy, którą po otrzymaniu tego wyróżnienia przeprowadzili się Wiktor Osiatyński Jacek Żakowski i prof. Adam Zieliński dobry wieczór państwu Wiktor Osiatyński witamy w kolejnym audycie zrozumieć świat państwa gośćmi dzisiejszą pan prof. Adam Zieliński i ratownik TOPR wierszu anons witam serdecznie i pan Jacek Żakowski redaktor Żakowski specjalista od bardzo wielu rzeczy od sytuacji politycznych od świata od Polski jestem do tej chwili gospodarze ma od tych jestem gościem, ponieważ ja będę dzisiaj przedmioty mogą być Koniarz w tym samym czasie, gdy państwo słuchacze audycji odbędzie się 12 uroczystości, której jestem jak i bohaterem w związku z tym poprosiłem pana Jacka Żakowskiego, żeby on tę rozmowę od tej chwili przejął i pan teraz jest gospodarzem wieczoru aż do wieczoru państwowych wieczór panom spróbuje dziwnych zaś nie jest łatwo po wzroście bliskich sobie zażartował ze mnie, ale ja całkiem poważnie powiem, że w, jakim się znacznym stopniu jestem uczniem polskiego dziennikarstwa i Pańskiego Pawła Reszki i prawnych kompetencji w sprawie praw człowieka, który będzie za chwilę rozmawiali tylko 2 wspaniałych książek zrozumieć świat, który wreszcie przez pół mojego życia, bo kupuje, próbując rozmawiać z umowy w 2 Legia mi chodzi o czarnowidztwo odważnie mówią, że mi to pochlebia chciałbym mieć chciałby, żeby też tak przed moim tropem, jakie pańskim próbuje iść w starciu z zaparciem w ogóle pan prof. Osiatyński jak państwo wiecie jest właśnie pisarzem dziennikarzem prawnikiem działaczem w publicznym wydawcą różnych rzeczy o panu prof. Zieliński też muszę chyba w 2 zdanie wojska pod wodą to jest niezwykła niezwykła postać profesor prawa w zajmujący się prawami człowieka od niepamiętnych czasów był sekretarzem stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości w latach dziewięćdziesiątych Kukol 9495, ale był też członkiem członkiem komitetu praw człowieka organizacji narodów Zjednoczonych był członkiem Izby praw człowieka w Bośni Hercegowinie był prezesem Naczelnego Sądu Administracyjnego długo przez 10 lat od osiemdziesiątego drugiego do 1002. roku, czyli wtedy, kiedy to sądownictwo administracyjne w Polsce powstawało właściciele generowały się naj przede wszystkim był Rzecznikiem Praw Obywatelskich też w burzliwych czasach budowania polskiej w Polski niepodległej odbudowywania 962000 to tylko trzeba wiedzieć, żeby w eliminacjach w gronie tu próbujemy sobie radzić głównie z rzeczywistością, ponieważ kompresor Osiatyński odbiera w tej chwili nagrodę Włodkowica to my spróbujemy porozmawiać o tym za co odbiera, czyli o prawach o prawach człowieka tak mówił, że tylko dodam jeszcze, że dziesiątego, czyli przedwczoraj był międzynarodowy dzień praw człowieka, który przypada zawsze w rocznicę uchwalenia przez organizację narodów Zjednoczonych powszechnej deklaracji praw człowieka 10 grudnia i rozdanie tej nagrody towarzyszy pierwszym możliwym terminie właśnie temu świętu praw człowieka jest nagroda przyznawana przez Rzecznika Praw Obywatelskich przez niego wyraźną rzeczników należnych im się w nim wzięli Adam Bodnar wygłasza pewnych Sylwia pozew będzie wygłaszał laudację na cześć pana prof. Osiatyńskiego, ale w psiej przechodzimy do Meritum teraz, jeżeli można je znaczyło głupiego pytania w nieruchomości są te prawa człowieka, bo przeczytałem książkę prof. Osiatyński Osiatyńskiego z prawa człowieka i granice i zrozumiały, że rzeczy dużo bardziej skomplikowane niż się wydawało panie profesorze co słychać można rozpatrywać z różnych punktów wizyty w myśl przede wszystkim pewien sposób patrzenia na człowieka na jego miejsce w społeczeństwie jego relacji z własnej dzisiaj, ponieważ mamy za sobą doświadczenia już bardzo wielu lat stosowania nieuczciwej walki oprawa człowieka dziś jest to też problemu takich nim w znacznej mierze ludyczną z norm i wizualną, a w szczegółach HIV są orzeczenia, a oni są przede wszystkim przepisy prawne w bardzo dokładnie regulujące poszczególne sfery właśnie tych z praw człowieka w naszej konstytucji mówi się o innym zarazić tą deklaracją francuską deklarację rewolucyjną wolnościach prawach czyhają obywatelach w istocie rzeczy to jest to jest właśnie ciągle ta sama materia Otóż to jest bardzo długa walka o treść tych praw i o ich zakresie właśnie to, że pan Zbyszek będzie Gminny laureatem tej nagrody i Pawła Włodkowica w inny może powoduje, że warto przypomnieć, że właściwie to walka oprawa człowieka w walkach, które się toczy jeszcze gdzieś tam, zaczynając od starożytności w tej walce bardzo wielką rolę odgrywali polscy wiele się w Brodnicy myśliciel m. in. właśnie Paweł Wołkowicz wesprzeć przełom czternastego piętnastego wieku do dzisiejszego, ale nie wiedział, że są prawa człowieka on oczywiście mógł mówić o tym, już troszkę innym innym takim nie jest winny obsłuży słownej, ale w istocie rzeczy odmówiło prawach człowieka z oddajmy jeszcze tak orzekł, że pan Gotkowicz jest bardzo wielki wkład w Mójczy teorie wojen sprawiedliwych ze względu na to, że w tym czasie był konflikt między zakonem krzyżowym, a krzyżackim polską mówi jego i jego, jakby myśli zmierzały do tego, żeby wyznaczyć granice tego co dzisiaj nazywamy prawem humanitarnym, a czy jest w ogóle coś co co dotyczy takich zasad prowadzenia wojen w sposób humanitarny to jest inny to są podwaliny w ogóle myślenie o tolerancji religijnej także, bo pamiętajmy, że zachowamy, że Krzyżacy busy, które zachodzą dziś tylko wtedy chyba było religijne wojny religijne nauka była religia uniwersytety byli finansiści Paweł Oczkowicz 2 biskupem księdzem, ale nie ma żadnego filozofa pisarza Stanke poseł, który nie był albo księdzem albo zakonnikiem, bo to był ten jedyny wolny zawód ów udało się silnego wyzwolić jakoś przez to ma jakiś czas na dniach krytykowali teraz wracam, ale werbował wśród tak pan sądzi jak rysuje mi tę perspektywę, jakby to była jakaś ciągłość, a z kolei Thompson Osiatyński w książce oprawach człowieka pokazują wyraźną cezurę w 1 cenzura te z 18 wieku i prawa jednostki się, ale przysługujące tym, którym przysługują, bo przecież to jest okres jeszcze kiedy niewolnictwo w nosie bardzo dobrze, kiedy kobieta jest przedmiotem, która prawda i t d. no i dwudziesty wiek kiedy, kiedy pojawiały się prawa człowieka w i których dotyczą wszystkich to można, by powieść Kwaśniak chrześcijańskim przesłaniu, czyja jeśli mogę tu z mojej strony uściślić torów Jason tak, że ta koncepcja starsza starsza, czyli doświadczeniu, ale ona ma źródła przed święceniami, chociaż niszczeją groby przed zachodnioeuropejskiej średniowieczne ona ma korzenie pewne korzenie w poszczególnych instytucji i jeśli wydaje, że po to, żeby powstała koncepcja pra w w całości VAT to musiało parę pomysłów Barei, gdy ich powstać np. taki, że każda władza jest ograniczona, że władza nie jest ograniczona, że w związku z tym, że są ograniczone ludziom przysługują pewne prawa, których władza nie może naruszyć to jest już w odróżnieniu od lex, czyli nieprawomocne moim zachowaniem rządzi tylko prawa czy pana podmiotami, którym przysługują wszystkim pewne procedury, które stoją na straży tych praw, że istnieją też pewne, że roszczenia czy żądania, które ja mogę mieć wobec państwa były kładzione mogą dotyczyć ochrony prawnej, ale mogą dotyczyć też bezpieczeństwa zarówno fizycznym, jaki społecznego, jeżeli istnieje możliwość współudziału w podejmowaniu publicznych decyzję, jeżeli prześledzimy okres Europejskiego średniowiecza to popatrzymy, że każda z tych idei rodziła się w nieco innym miejscu nieco innych warunkach i później je wszystkie razem zebrał trochę ogólny amok w ramach jeszcze bardziej ciągnęło i wtedy stworzył koncepcję planu dla praw indywidualnych, a jeszcze nie praw człowieka i indywidualnych to znaczy, że nosicielem tych spraw jest jednostka biały mężczyzna posiadający własność nie inny, a wspólną niewolnictwo jest dramatycznie ciekawa rzecz Tadeusz Kościuszko, który po majątek w Ameryce jako generał zostawił testament i prosząc twórca amerykańskiej koncepcji wolności twórczej deklaracji niepodległości przyjaciela Tomasza Jeffersona Rzymu wykonawcą tego testamentu o nim napisał, żeby się farsą sprzedał jego majątek i wyzwolił za te pieniądze tylu czarnych z niewolników, którym będzie mógł dać wykształcenie kupić ziemię i uczynić z nich pełnoprawnych obywateli i Jefferson odmówił twórca amerykańskiej wolności odmówił mówiąc, że to byłoby tak sprzeczne z istotą ładu Car gościł ładu i tego wciąż wierzy się w dzień jest to pokazuje bardzo dobrze jako ograniczona była koncepcja tych pierwotnych praw indywidualnych bez prawa człowieka to jest dwudziesty wiek wyrok dotyczył wszystkich, czyli na tych 5 elementów, które wymyślił w odpowiedzi na wcześniej dochodzi szóste czy wszystkim ludziom przysługują bez względu na płeć wiek nie jest zamożna, że miejsce zamieszkania te prawa i ja to tak rozumiem, mówi że mogę być w błędzie, ale dla mnie to jest coś się już, że sprawa człowieka tak jak w ogóle cała atmosfera refleksyjny film żyj cie mu nad społeczeństwem nad jednostkami na inne da się powiązać w nim właśnie wydarzenia, które tworzą pewien szczególny asumpt do tego, żeby określone tematy podejmować ja ciągle jednak wierny jestem tak myśli, że tutaj mamy do czynienia z pełnym procesem ciągłym a jakie to są wydarzenia był bardzo różne właśnie jak mówimy rewolucje wnętrzarskie jak mówił jeszcze wcześniej mówił później akwizycja prawdę, która w którą, która ostatnio mieliśmy litania procedury stawia określone pytania właściwie czy my się za daleko nie rozpędzamy czy rejon rzeczywiście jest to niezgodne z jakimiś tam naszym myśleniem o tym, kim jest chłodno, ale ze stażu nadal mają także, że w mieście też druga wojna światowa wyżej pozwolić, bo przecież właściwie ten ta eksplozja nauki o prawach człowieka to jest to jeszcze okres po czterdziestym piątym roku występ byłby niebywały coś co znowu spowodowały, że nagle nasiliły się pewne takie ma generalnie się spostrzeżenia i dalej idące oczekiwanie, że tak mi się przypomina ta wielka debata z okresu inkwizycji innego o tym czy Janiny jest człowiekiem przed dopuszczeniem go sprzedałam powstać już stał się człowiekiem, a wcześniej zwierzęciem po prostu czy jakiś czy to się dzieckiem Bożym lata dla towarzysza niewolnik to był mówiące maszyny było takie nawet określenie w podręcznikach szkolnych w dziesiątkę goście uczyli mówiące maszyny czy nie wolniej były traktowane jak maszyna, która mówi Jan jak człowiek pozbawiony podmiotowości godności to jest coś takiego, że od tych strasznych świeże, a właściwie jest obrażony, że człowiek to człowiek to jest gotowy mówi lekarz 2 latach mówił, że każde z lalkami w barażach z samego, ale też ważną też chwalimy się nie rewolucji to koszt wyleciał z 3 maja dotychczasowy system nigdy nie była konstytucja adresowane do wszystkich, a nie ją nabrała pod opiekę państwa była ściana, ale nie dawała im wolności pełnych praw zmniejszała pańszczyznę z 4 dni do 335 dni do 34 do 2 z 3 do jej do 2 z 2 do 1 i zmniejszała pańszczyzna, ale nie likwidowała, więc to był ogromny krok na wszelki postęp, ale oczywiście tu nie było to samo co to to była wielka idea, która powstała właściwie trochę jak większość wielkich idei trochę winnej sprawie trochę psim swędem człowiek uczy ich łączyła jeśli chodzi o czasy współczesne jak największą pretensję mam o to, że pojęcie praw człowieka jeśli na 1 z najczęściej używanych pojęć mleka i debacie publicznej z fakturą nie idą czyny właściwie my ciągle głównie deklarujemy się jako zwolennicy obrony praw człowieka jak przychodzi co do czego aktor co do czego to są konkretne sytuacje konkretne rozwiązania konkretnej sprawy o PIT składają się oczywiście na pomoc sąsiadów, że te właśnie szczegółowe warunki naszych ubogich Jamroza z bojarów wrażenie, że ten postęp jest rzeczywiście myśl biegnie dużo szybciej no przecież przed kodeksem Napoleona dziecko było po prostu własnością praw albo prześcigają się tylko nikt nie ma, ale i tak, ale jak Polska 7 zlote z możliwością przemocy to będzie sporo pytań, ale mimo wszystko jednak się całkiem wycofa ich też będzie długo dziecko na ulicy albo je zabije w tak dotąd będzie miał nieprzyjemności zawsze miał, bo jak zabił to był, bo to zabójstwo, ale tak, ale zupełnie inaczej traktowane jako ministra nie ma szans rozliczanego ludzi, a w kulturze chrześcijańskiej polega na tym, że wobec rodziny czy żony dziecka czy dziecko żona tracą te środki ochrony wobec męża, który miałby wobec osoby obcej pro-life aniżeli właśnie mówimy o wymieniły Napoleona jego ludzie mówią w kodeksie Napoleona wielkim dziele przecież plenerowa to trzeba zdawać z tego sprawę, że jak wielkie dzieło w zakresie stosunków majątkowych w zakresie stosunków osobowych to rodzina przychód w tym kodeksie ogólne też mogę coś strasznego lub absolutną władzę ojcu rodziny jest przeniesienie takiego modelu właśnie nieraz mówiono sycylijskiej rzeczywistości do Europy zachodniej w tym już dawno w tym czasie wielu rynkach był tworzony poszła do przodu jeśli idzie o właśnie spojrzenie na to jak powinny wyglądać relacje z Legią ale gdy wraz z tak trochę rozmawialiśmy tylko dzieje, żeby pokazać, że to, że to są wertepy jednak wypełnienie nie jest, bo wiesz zaczyna się ta cała opowieść, czyli w naszej sferze cywilizacyjnej od Jezusa Chrystusa króla wszyscy z tych braci i prawda i właściwie jest tak zaawansowany w swej opowieści o równości jak dzisiejszy stan naszej świadomości, a może jeszcze bardziej na znak widać ile czasu zajmuje przyswojenie takiej idei, ale wciąż się porozmawiali o sprawach trudnych, bo książka pana prof. Osiatyńskiego to nie fundamentalny działa ochrona praw człowieka z waszej prawa człowieka i ich w granicach i tam się wydaje tam się wydaje wydaje 3 KW ciekawą rzecz n p . taka granica, jaką zbadali amerykańscy neokonserwatyści, próbując ustanowić pomocy armii demokrację w krajach arabskich i okazało się, że świnie daje w ich czegoś nie daje ustanowić przy pomocy armii czasami się udaje ograniczyć jakąś straszliwą tyranię czy dyktatury czy przemoc to czasami się udaje, ale budowanie na gruzach tej dyktatury przemocy wymaga zupełnie innych środków islamu to zastosowanie przemocy się nie udaje dlatego Amerykanie właściwie wygrywali sporą potyczek na frontach przegrywali wojny przegrywali wojny, ponieważ uniwersalizm chowali swoich doświadczeń uważali, że ich doświadczenie jest charakter uniwersalny i jeszcze Kamil każda kultura musi swoją drogą dojść w tym można to pomóc, ale nie można tego narzucać mówi narzucania nie udało się z przyczyn myślę, że akurat w przypadku Stanów zjednoczonych ostatnich 20 paru latach intencje były złe intencje neokonserwatystów tam chodziło o tak naprawdę jest podporządkowanie sobie z bliskiego Wschodu i te intencje były szkół i nie dało się tego pogodzić zrobił się straszny zamieszanych w tym takim podstawowym założeniem w myśleniu o prawach człowieka jest uniwersalność ich praw, czyli szkolnych skoro człowiek jest każdy taki sam w gruncie rzeczy z punktu widzenia, bo mu jego podstawowej w konstrukcji to właściwie mówi można powiedzieć, że te prawa powinny przysługiwać wszystkim powinni być odpowiedni służy on wymienił padły z natury z Returnu też, by punkt wyjścia równy dla całej rozmowy w naszych tymczasem szykuje się, że właśnie coraz częściej przekonujemy się o tym, że jednak ten uniwersalizm praw człowieka ma swoje granice przybysze z innych Nordea do po tytuł książki Hanny wysunęły się dziś jego, dlatego że zderzają się właśnie te różne rzeczy i o tyle w mediach może porozmawiamy dziś po chwili naczelnych pra w tam ponownie zaproszony przez pana prof. Osiatyńskiego próbuje moderować rozmowę 2 znawców innych praw człowieka i 33 w 2 prof. Wiktora Osiatyńskiego Iwan prof. Adama Zielińskiego i redaktora Jacka Żakowskiego czy też siedziba silny jest na oprawach człowieka troszkę czasem usłyszał od i teraz doszliśmy do granic, bo to jest wasze dla mnie najciekawsze, bo mam wrażenie, że początek 2001. wieku po dwudziestym roku jednak pochodem tak też załamaniami, ale pochodem, że też mowy o tym, mówimy dobrze wprawdzie są te granice, bo mówimy, że ludziom wszystkim przysługują jakiś wpły w na prawach człowieka każdemu z natury no dobrze, ale widać, że nie wszyscy tak uważa wielu ludzi mówi nie nie chcemy tego i teraz pozostaje pytanie dość dramatyczny czy może to jest tylko tak może ten uniwersalizm nasz jest uniwersalizm jest jakąś uzurpację i pan cały czas jeszcze nie jestem pewien, kto mówi nie chcemy tego pojęcia do tej pory nie spotkałem, a szukam teraz w tych czasach, które na stałe może łatwiej będzie spotkać kogoś, kto był ofiarą rażących naruszeń praw tortu chcą dalej, który był publicznie powiedział tak byłem ofiarą ale kto nie przeszkadza, bo my jesteśmy winni u nas można wyrywać paznokcie i odziera ze skóry zazwyczaj mówią to dyktatorzy i mówią to tuby dyktatorów wszystko jedno czy są tytułami profesorskimi dziennikarskimi silnymi, więc Ależ w nich są też byli więźniowie tak, ale w bardzo mało więźniów, mówi że bardzo dużo ludzi, o których pan wspomniał, mówi że możliwe, że te prawa nie są uniwersalne, że ta koncepcja nie jest uniwersalna, ale z tego nie wynika jeszcze przez komu do tego, żeby powiedzieć, że wyrywanie paznokci torturą jest ważny jest jest już pod adres wcześniejszy niż prawa człowieka kres humanitaryzm prawda odbył już wcześniej właśnie na Włodkowica prawda zastanawia się, bo być może jest tak chciał, że nie pali uspokoić siły, żebyśmy ulegli takim optymistycznym złudzenie czy szlachetnym złudzeniom dawka dotyczące właśnie praw człowieka chorzy ludzie wolą mieć Święty spokój już prawa człowieka albo może wolą jest, by mieć dobre życie po śmierci naszych pra w prawa człowieka wrażeń w jest wielu takich ludzi w, skąd ta pewność, że Gerard nasza wiara wprawa człowieka, że w tej idei równości braterstwa, że ono jest w rawskim i 6 takie zderzenie z swojej koncepcji rzeczywistość rzeczywistość jednak niedzielny stwarzają nowe wyzwania ja myślę, że jeszcze w wieku dwudziestym mnie nie pomyślał serio o takim zagrożeniu jak terroryści nawet jak zakres przestępczości międzynarodowej nikt nie pomyślał o czymś takim jak zagrożenia, które wiążą się było wśród jest bardzo pozytywnym zjawiskiem globalizacji nikt o tym nie pomyślał teraz zderza się z nim już zobaczyć reakcję łyżką, żeby i, że mam tu pełny pretensje do prasy, którą przedstawiono przykład problematykę walk wszystkie walki z przestępczością przeszli do omawianie konkretnych wyroków dzieje się to tak, że najczęściej najpierw rozmawia się z sąsiadami sprawcy, którzy jak 1 mąż mówią, że w ogóle to bardzo porządny człowiek był, że w ogóle to pod ziemią zapadał wyrok jakiż to co można, by się wyłącznie się z rodzinami o chęci Zofia i do rodzin powielają wujek i niesprawiedliwość niesłychane w ogóle co to za małym śmiesznym z nowym trzymano go zażyłe, dlaczego go zabić, a w najlepszym razie trzymać go w więzieniu do końca ich Otóż może wynieść też wygląda to właśnie na to, że jeżeli mówimy o prawach niewielu oskarżonych skazanych do więzienia i t d . i t d. od osi zderza z pewnym takim doświadczeniem nie znali wynik w oparciu o właściwą osobie, która powie to poza oczywiście ludzie mieli w siłach, by tak wysokiego okręgu, którzy zdają sobie sprawę z tego, że jak złożone są te wszystkie sprawy społeczne i którzy nawet potrafił wybaczyć swoim prześladowcom albo inny pojawiają tak jest trudno trudno mówić o wywalczą bo, choć powinien zmienić, a mógł on powinien jakoś inaczej postępować w polisie nawrócić na drogę cnoty pan prof. Osiatyński pisze w 2 podkreślanie roli obowiązków prymat zbiorowości nad jednostką i takie wartości jak jedność społeczna spotykają się z rosnącą akceptacją społeczną amerykańscy neokonserwatyści Europejska prawica od dawna widniało obrońców praw człowieka za nadmierną roszczeniowość lekceważenie zwykłych ludzi szerzący się prawnicy Wizny i załamanie się prawa i porządku no to już nie tylko amerykańscy można wejść na konserwatyści, ale też populiści europejscy takie zarzuty wobec idei praw wysuwali George w Bush jego noga konserwatywni doradcy podczas kampanii prezydenckiej po 11 września administracja Busha przystąpiła do wcielenia swoich idei w życie w ramach wojny z terroryzmem, ale itu następuje cały rozdział opisujący degradację praw człowieka w Ameryce po 11 września, a my coś takiego przeżywamy teraz teraz w Polsce, skąd do siebie nasze panie profesorze on do siebie, że z tego, że każda władza, bo zmierza do poszerzenia swoich zadań z zakresu władzy jak powiedział lord taką każda władza korumpuje władza absolutna korumpuje w sposób absolutny i w związku z tym to co jest naprawdę najważniejsza to nie jest tylko idea po to nie jest nawet tylko konstytucja jest istnieniem bardzo szczegółowy drobiazgowy mechanizmów, które stoją na straży i uniemożliwiają władzy nadużycie władzy nad głęboką sanację władzy i t d . do usług dziesiątki bardzo ważnych rzeczy no choćby cios, który prawdopodobnie będzie samobójczym ciosem, ale on próbuje się w Polsce zadać w postaci ustawy o zgromadzeniach jest zaprzeczeniem wszystkiego czemu zgromadzenia służą zgromadzenia służą mniejszością, zwłaszcza mniejszością w małym niewielkim, które nie są reprezentowane w parlamencie, żeby ze swoim głosem mogły publicznie się pokazać zgromadzenia nie są uprawnieni władzy nie są uprawnieni do rządu ani domu dominujących kościołów i postawienie tego na głowie jest próbą właściwie ograniczenia zasadniczego prawa podmiotowego ludzi mniejszości i jak mówię prawdopodobnie to się obrócić na niekorzyść tych, którzy dorobią i w bardzo wiele innych posunięć bardzo szczegółowych dotyczy właśnie tego w jaki sposób tu zabezpieczania formalne prawne nie tylko zostają rozebrane i władza nie mogła ich rozbierać dopóki wierzyła w konstytucji do piłki konstytucja miała ochronę dopóki istniały silne Trybunale Konstytucyjnym czy sądy konstytucyjne w tej chwili ta władza uważa, że może to zrobić, chociaż myślę, że jest to bardzo krótkowzroczne bo dlaczego krótkowzroczne akceptacji z dużej części społeczeństwa nie tego akceptacja jest 500 zloty akceptacja jest podwyższenia kwoty wolne od podatku akceptacja jest i innych świadczeń socjalnych natomiast akceptacji postawy np. państwa rządu wobec Trybunału Konstytucyjnego wcale nie ma wcale nie ma wręcz przeciwnie liczba ludzi uważających, że rząd idzie na manowce w tej sprawie zwiększa się nie zmniejsza akceptacja dotyczy 3 innych akceptacja dotyczy tego co naprawdę dla bardzo dużej liczby ludzi jest ważne, czyli poziomu życia, czyli jakości życia tak, że kryzys część praw tańczy tak, a także zgodności także trudności tego, że ktoś chciałby, żeby słuchały i tak toczy się sprawa człowieka natomiast ta akceptacja dotyczy 1 części testu nie oznacza, że ona dotyczy również łamania tych praw proceduralnych i instytucji zabezpieczających nie wiem czy to profesor pisze Wojciech dla mnie jest takie pytanie, które w chwili prawdopodobnie w tych początkowych wypowiedzi pana dyrektora krakowskiego mianowicie, o którą akceptację społeczną czy może nawet inaczej o brak takiego powszechnego sprzeciwu, bo rozumiem, że wykraczamy poza ważnych i bardzo doraźny kwestię mu w przypadku naruszenia praw szły dawać lekarzom narusza, jakby wolnościowych prawdy wolności ruch wolnościowy, jakby to nie spotyka się z takim bardzo powszechnym potępieniem sprzeciwem dezaprobatą niż ja myślę, że to my po prostu to w jakimś tam o w organizmie ludzkim w dużej mierze trzeba poszukiwać przyczyn, choć część Nor być może to właśnie zmusza do uświadomienia sobie, że prawo jest też walka o Bravo 11 jednostek ich nie jest bardzo znanych jej prac naukowych właśnie tak została zatytułowana duch walki oprawo Otóż nijak się wyjazd z pełnym podziwem patrzy na to co dzieje się w zakresie organizacji społecznych w zakresie takich ruchów, które jednak zwracają uwagę na to, że niedobre są decyzje, które z 1 strony ograniczają właśnie prawa o czymś takim materialnym to zależy co człowiek może, a z drugiej strony rozmontowuje instytucje służące ochronie tych na jest niesłychanie ważne, o czym mówił o przyszłym lotnisku w moim przekonaniu, dlatego że dobrzy i sprawnie działająca instytucja ochrony praw potrafi nawet nieraz naprawić błędy w błąd ustawodawczy, który w zakresie określenia istoty tego prawa w błąd popełnił jakieś tam jakiś tam i błędów Polska nie jest wyjątkiem w tej zgodzie no i naruszanie tych wolnościowych standardów praw człowieka ci panowie ja myślę, że tutaj bardzo dobrym przykładem wbrew pozorom będzie Libia i postawie takie pytanie, które czasem Salam parę lat temu postanowił jak to się stało, że ci sami ludzie, którzy w Trypolisie wygnali w armii Kaddafiego 14 miesięcy później pozbierali maruderów tej armii zapłacili im i poprosili, żeby oni przekonali mułów, czyli rząd islamistycznych lukę powstałą i wtedy okazało się, że my mówimy 1 słowem o prawach człowieka i wolnościach, ale że na przykładzie Libii na Wschodzie Polski dzisiaj np. tego, że kody i jest swego rodzaju ruchem wolnościowym, ale że bardzo silnym ruchem społecznym staną się ruch kobiet w sprawie aborcji, że widzimy, że część z tyłu 2 rodzaje wolności naruszenie wolności w sferze publicznej i w sferze prywatnej Otóż my, żyjąc w komunizmie tak naprawdę czy, żyjąc teraz w po komunizmie, do którego ona sprowadzić Jarosław Kaczyński, gdy byliśmy poddani naruszeniu pra w w sferze publicznej, że nie można demonstrować, że nie można wygrać z zarządu, że nie można wybrać swobodnie rządu, choć śnieg wygraliśmy, że ten rząd nie niech nie szanuje ograniczenie władzy i t d. natomiast mieliśmy pewną swobodę decyzji wyboru w sferze prywatnej nagle okazuje się, że po przemnożeniu w wielu krajach tego rządu autorytarnego wchodzą w grę w dominującej siły społeczne głównie religijne fundamentalistycznych wojna czy też kościół katolicki, który jest bardzo fundamentalistyczne czy kościół suma kością w tym wiara muzułmańska, które zaczynają ludziom naruszać wolność w sferze prywatnej mówić jak pan się ubierać mają chodzić co mam robić i to człowieka uwiera to czemu weszło do buta czasem jest tak wówczas mieszczą się lukasz SMS to ziarnko piasku, a tam uwierało budżet brak wolności w sferze publicznej to żeśmy z tym walczyli tak nagle zaczyna nam ubierać brak wolności w sferze prywatnej to walczymy z tymi w ten sposób ludzie, którzy uzyskali niby wolność publiczną w Trypolisie rodzinie my nie chcemy tego, bo tracimy wolność także prywatnych w Tallinie, że te 2 wolności są niesamowicie wasz pierwszy przetestować drugą drogą koncercie w Indiach kwestionują z tej mianowicie, że prawa człowieka mają 2 strony, jakby film czy też inaczej zarysowała ekonomiczna i wolnościowa w serwisie osobistym czy polityki i że Otóż stało się coś takiego, że ta część wyspy Wolin już klubie nie chodzi o ekonomii egzystencjalna byłam przez wiele lat wypuszczono spod nadzoru spod gwarancji publicznych to spowodowało, że stała się rzecz pozostała nostalgia za nią nie tylko w Polsce w Ameryce też problem transfuzja się nami zaopiekuje zbuduje mur, żeby ci obcy wchodzi w SIO nastąpił nastąpiło przesunięcie wahadła to znaczy w zamian za tą wartością wagi sprawy egzystencjalne w odpuście nie praw wolnościowych coś takiego wyczynu oświadczają, że takie pytanie nie wiem jak wizyty w biurze jestem non prawdę mówiąc, iż na ile zaawansowany wiekowo Orzeł ogonek tworzy w naukach wykorzystałem przez bardzo długi okres czasu chodzić w Zarzeczu spadła im redaktora, którego słuchał zainteresowani, których oddziaływuje na moją świadomość, że jest na tyle stary, że pamiętam okres PRL w okresie PRL -u najbardziej taką radość z ograniczoną najbardziej w obu apolityczność zagroził, że coś jest polityczny był zarzutem właściwie naj ostrzejszym Ależ to jest polityczne to jest polityczne wraca coś takiego dla mnie to jest w ogóle w innych trudno znaleźć odpowiedzi, dlaczego coś takiego w ramce rządzą od wad genetycznych, a żelazna Julia apolityczność moja aktualna władza o nich z, jeżeli ty coś robisz politycznego to, bo jest podejrzany Wrzesz, jeżeli w Łomży organizuje go na wsi główny zarzut przeszkadzało mu prawa człowieka w ogromnej swojej części są właśnie sprawami politycznymi właśnie o to chodzi, żeby także wpływać mieć możliwość wpływa jedno inny system polityczny na politykę tymczasem w tej chwili nie ma ciągle słyszy jakieś polityczne elity jak usprawiedliwienie czegoś co nie wymaga dalszej argumentacji też polityczne to taka, a wcześniej była konieczność nie wiemy pan mi się wydaje, że stoimy na bardzo ważnym momencie znaleźliśmy się takim dramatycznej wzmożenie przemiany, ale powrotu Otóż koncepcja praw człowieka została ubiór DiCillo i mówisz, że prawa człowieka to są te prawa, które są zapisane w konstytucji, które mają ochronę prawną są instytucje ochrony prawnej środki ochrony obcego wszystkie działania na rzecz praw człowieka w ostatnich dziesięcioleciach, aby zapisać je w konstytucji zapisać się w ustawach stworzyć sądownictwo konstytucyjne być precedensy stworzyć ludziom dostęp do sądów i t d. i zapomnieliśmy trochę że, zanim one zostały ubiór, gdy czynione to było to ruch społeczny na rzecz praw człowieka to był zawsze ruch rewolucyjne ruchy ruch związkowy sprawy społeczne n p . prawa socjalne nie były przedmiotem praw nie można prawami samymi zapewnić ludziom bez poczucia bezpieczeństwa dobrobytu może można, ale jest to bardzo trudne to było przedmiotem polityki społecznej polityki publicznej Magellan ta polityka uciekła i wszystko mówiliśmy w ramach krytycznych rzeczywiście tam się nie mieściły prawa socjalne, których pomówił, którego ludzie są ogromnie ważne, ale nie koniec szczytu muszą być prawa to mógł być wartości redystrybucji inne wartości tego, żeby ludzie mieli jakieś bezpieczeństwo minimum utrzymania oraz tak dalej kultura ja myślę, że dzisiaj wracamy do momentu, w którym oprócz tych w tej infrastruktury prawniczej jurydycznych potrzebny jest ruch na rzecz praw człowieka to co widzimy co wychodzi na ulicy 3 to co jest z 1 strony manifestację KOD-u i instytucje, bo jednak Trybunał, a z drugiej strony manifestacją kobiet ubranych na czarno o ich wolność wyboru przed roszczeniami innych instytucji społecznych też ruch i moim zdaniem ruch praw człowieka ma ogromne perspektywy i z powrotem wrócimy do ruchu będziemy chcieli ten ruch umacnianie się, że zgoda, ale z dodaniem właśnie słowa oprócz nagród w Wilnie za wjazd na lata czy ograniczeń w misterium medycznej i sprowadzenie tego wszystkiego do łaźni i moralności było to ja boję się w szeregach wroga Orlika łowiła wybrał złą drogą donikąd natomiast właśnie dziś jednak w tym prawne ramy powodują, że może sięgać do takiej argumentacji jest standard międzynarodowy naruszać ustawę o grach międzynarodowych jest standard Konstytucyjny narusza ten stan narkozy jak natomiast w pełni zgadzam się z tym, że odwołanie się do prawa ani kończy dyskusji, że trzeba także widzieć ziemię, jakby kontekst społeczny trzeba widzieć pewne uwarunkowania dodatkowe, ale uważam, że jednak to była gigantyczna praca i ogromna zasługa tych naszych pokoleń, który dopracował się tej właśnie w realizacji, a dziś wznawia się z tym zgadza w zupełności ale gdy łatwo zauważyć, że prawa socjalne w konstytucji były traktowane od wielu lat bardzo lekko i będą one są tam zapisany niejako prawa bezwzględną oczywiście ja wiem, bo panowie, a zarząd ma inny charakter minie a dlaczego tak nazwały go pisać, ale ważne są traktowane podnoszą koszty a bo to są koszty, ale to jest bardzo bardzo pozorne albo, dlatego że mówi się tak, że planowana suma socjalne powodują koszty, że prawa socjalne także umacniają państwo, ale jeżeli popatrzymy o prawach dla prawa osobiste prawa wolności osobistej to przecież po to, żeby je realizować potrzebne są sądy więzienia armii i tam są też ogromny ogród żywność i tam są też instytucję, która ma swoją pańską dużo bardziej niż instytucja opieki społecznej to jest trochę takie pakiety takie przeświadczenia trudno moim zdaniem to się bardzo ściśle wiąże z tą recydywa, bo tak to u nas prawie jak i przestępczości neoliberalizmu gospodarczego, czyli tego, że to co jest dobre dla rynku też dobre dla świata to jest dobre dla wszystkich i że w tej w tych warunkach stwierdzono, że jeżeli coś jest dobre dla rynku to jest dobry, że prawa socjalne nie będą dobre dla rynku to miejsca, ale takie pewne, bo coraz bardziej przekonujemy się, że ten cały kryzys, który dzisiaj w targach światem jest znowu tak jak 100 lat temu kryzysem egoizmu właścicieli kapitału w kość, ale jeżeli mamy prawo do zabezpieczenia społecznego, a jego jak je skonkretyzować w wyborze papież powiedział, że należy jedynie tyle konstytucji określić wysokość zasiłku poziomie życia, który się osiągnąć jak to zrobić, dlatego że tutaj zagrożeniem, jakim dla niezależności i są, więc wyłącznie z sytuacją gospodarczą państwa, a wilgoć wszystkiego tak, ale może za poruszanie się ułoży się was prawem człowieka swoboda poruszania się, ale proszę się do samochodu Tunezja dość ograniczona ogłosił Babisz prawo jazdy należy, że za to mi dajecie temu grałem tę nagrodę Żenia myślę, że wiem jak on to znaczy, jeżeli mówimy, że potrzebne są zasiłki, a ja jestem jakimś sensie przed tą będziemy w takiej sytuacji, jaka Ameryka u progu wyborów trampa czy polską progów rogówka wyboru Kaczyńskiego, ale bardziej tran mianowicie, jeżeli zasiłek przysługuje komuś, kto ma poniżej 500 USD dochodu miesięcznie czy 6000 w to oczywiście ci, którzy mają 6500 będą na to wściekli uważają, że to jest niesprawiedliwe, bo oni tego zasiłku nie dostają na to, że oni muszą płacić podatek na tych, którzy jak ich zdaniem NIK nie składają takiego wysiłku jak oni, żeby zarobić Czesi pół 1000 Otóż ja jestem zwolennikiem czegoś co do czego od 40 lat temu była zgoda i takich konserwatystów jak Milton Friedman Michalik i takich liberałów jak mój ukochany John Kennedy Albert, czyli gwarantowanego dochodu dla wszystkich 3 jedno ile zarabiasz silne jak masz jest gwarantowany dochód powiedzmy 10  000 USD w Ameryce rocznie to niezależnie od tego co robi, szczególnie że masz gwarantowany dochód ponadto możesz zarobić albo niech też co innego niż zasiłki oddział może być gwarantowany na całym świecie tak samo nie na całym świecie nie będzie walczył z uniwersalnością na chłodno jak tutaj jest kwestia dlatego uważam, że to jest kwestia bardziej kolejki społeczne i praw człowieka, a on będzie mógł być uniwersalny przez pewien koszty utrzymania, który na świecie zróżnicowane naprawdę w Malezji można się utrzymać taniej niż w stanach Zjednoczonych uniwersalizm możliwość ich charakteru bezwzględnego może mieć charakter taki, że na całym świecie to powinno być np. 48 % średniej płacy albo 27 albo 63 akcji i mniej więcej z wyobraźnią i wierszami, żeby przeżyć w społeczeństwie uaktywnili się z tym zgadza, bo to likwiduje likwiduje roszczeń populistyczny konflikt między średnią klasą niższą klasą niższą średnią i biedotą ten lęk taki straszliwy, że spadnie na dno i tam nie ma nic, że gorzej, ale wziął ten wypadek, jakby powstały w inny społeczny gospodarczy natomiast trudno się właśnie jurydycznych ujęcia tych praw powoduje, że mamy właśnie są braki w konstytucji w tych i innych aktach także głośne wpadki nowego i gospodarczych społecznych kulturalnych duży europejskich od dziesięcioleci sformułowania są takie rozumieć te zaczną się logiką obecny w zakresie nie wszystkim podoba, toteż nawet, toteż też trudno bardzo nerwowo banalnych po prostu prawa w polityczne prawa obywatelskie można zapewnić tu i teraz dziś natomiast prawa socjalne są wytycznymi do polityki społecznej i jako takie są bardzo słusznej nadszedł w naszej konstytucji akurat ja pisałem w projekty rozwiązań praw socjalnych do wszystkich polskich pomysłów konstytucyjnych ciekawe, bo zmieniłem zdanie w międzyczasie 2 i potrafić uzasadnić uważam, że bardzo ważne to co jest w Polsce leży w te prawa socjalne są pewną wytyczną do kształtowania polityki państwa nie można oskarżyć wyłącznie o to, że ktoś kichnie realizuje, ale jeżeli w połączeniu z konkretnym prawem mijali państwo nie realizuje tej takiej polityki to wtedy może to stać się problemowi weźmiecie panowie uwagę, że przecież te prawa polityczne versus zaśnięciu pełną wolność słowa np. cieszmy się zmagamy z granicami wolności słowa nie ustanie w kolejnych orzeczeniach, a w wielkich debata w nowych dostęp do prawa do udziału w kulturze nadaje się z magazynkiem teraz prawda z prawami autorskimi tofu wszystko bardzo trudne sprawy w końcu, że jednak nam się wydawały oczywiste jako wartości demokratyczne, a wydawałoby się, że mogą mieć wolność demokracji bez tych praw ekonomicznych co się okazało chyba niemożliwe tak musi wydać to jest takie stare powiedzenie nadal są mi z tego, że będę miał zapewnioną wolność słowa, jeżeli umieram z głodu niż rzeczywiście oczywiście coś takiego tak wiele lat istnieje, ale nie widzę, że mimo wszystko w ramach politycznej obywatelskie są łatwiejsze w myśl kompletnie zieloni niż właśnie prawa gospodarczy społeczny tutaj jest więcej kłopotów przyjmują charakter już być równoznaczne z wielu jego zapisania ich w określonym czasie może też, dlatego że jest mniej tradycji boryka się z nim prawnuka liczy się tylko, że była w zasadzie borykamy się z nimi jakoś problemem społecznym przez strajki przez demonstrację przez protesty i potem przez wymyślanie i polityki społecznej, która nie była formułowana w charakterze praca w dopiero później to jest bardzo ciekawe, dlatego że prawa te wolnościowe to już są to pojęcie się pojawił w czternastym wieku Williama skromna natomiast prawa socjalne to po pierwsze o tym mówił Rudolf von Michelin dziewiątym 2 połowie dziewiętnastego wieku wtedy, kiedy już była mowa o państwie socjalnym, kiedy Bismarck wprowadził ustawodawstwo socjalne wtedy mówiono o charakterze, że to mogą być prawa, że to są tzw. prawa UE czy inaczej prawa do tego co człowiek może dzięki temu zrobić własnym życiem to jest to jest to jest historycznie też w jakim części uzasadnione, bo nam umyka bardzo często, jakie środki, jakie narzędzia do czego należy użyć oczywiście do problemów społecznych, a także kulturalnych, o których pan wspomniał bardziej nadawać się mogą programy polityki społecznej i polityki kulturalnej państwa, którym musi towarzyszyć środki budżetowe do tego przyzna pan natomiast tym sprawom wolnościowym obywatelskim czy nawet prawo uczestnictwa łatwiej jest to opisać gatunek wybić, ale dzięki temu zawsze będzie miał, o czym mówić zawsze będzie to problem naszych chyba chyba z sali proszę państwa znowu już teraz jako prowadzący za rok do kolejnej audycji przy kolejnej okazji dnia praw człowieka żyliśmy zobaczyli co się zmieniło w ciągu roku, a drugą słowach bardzo państwo ja dziękuję im bliżej Chin dowiedziałem może się dowiemy za chwilę za co dostają tę nagrodę, ale jak się bowiem to słuchaczom też to powie za rok dziękuję państwu nowych lub owcami dzieci rozmówcą pana Jacka Żakowskiego był pan poseł Adam Zieliński Jacek Wiktor Osiatyński do usłyszenia za tydzień kolejna audycja na wnuczka dobrano z państ w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZROZUMIEĆ ŚWIAT

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!