REKLAMA

Jak poruszać się po galeriach sztuki - przewodnik dla początkujących

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2017-05-02 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
28:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trwa popołudniu Radia tokfm Agata Kowalska przy mikrofonie od razu przypomnę państwu kontakt w jaki sposób można się z nami skontaktować popołudnie małpa to klub KSM nasz mail mamy też profil na Facebooku można tam też zajrzeć albo już zupełnie nowocześnie w UE poprzez aplikację mikrofon TOK FM tam można po prostu swój komentarz nagrać, czyli mówić jak to Radzio, a ze mną studiują już kolejni goście znakomicie prof. Agnieszka Morawińska dyrektor muzeum Narodowego w Rozwiń » Warszawie dzień dobry skromny doktor byt dla mnie EFSF Piotr Osiecki z fundacji imienia Stefana Batorego 3 sztuki dzień dobry dzień dobry jeszcze dodam tygodnik powszechny tygodnik powszechny tak jest list zaproszę państwa, dlatego że nie wyobrażam sobie, że skoro majówka z zimna tego roku w, a wręcz lodowata to bardzo wielu słuchaczy słuchaczek Radia TOK FM mogło trafić do opiekuńczych pod opiekuńcze skrzydła na różnego rodzaju galerii muzeów w Polsce w aucie to muzeum Narodowego czy wielu wielu innych, które w, które w naszym kraju istnieją albo nawet za dalszą bliższą granicą w i i miał taką myśl, że warto, by było tym nieszczęśnik komuś pomóc, bo ogrzać się można w nich w muzeum to na pewno można też przy okazji coś zobaczyć ale kiedy myślałam o tej rozmowie miałam przez co przed oczami 2 sceny w scenach pierwsza to jest muzeum Luwru, z którym wiele jest monumentalny sal 3 przez wspaniałej architektury i oczywiście tam na ścianach jedno obok drugiego od płótna wielkich Mistrzów i proszę sobie wyobrazić, że kiedy sama zwiedzam Louvre to zobaczą, że na środku tych wielki 1 z tych wielkich sal Pałacu jest szereg ławek, na których zwiedzający mogą spocząć i patrzeć na płótna Mistrzów wygodnie i co się okazało że, owszem, ławki są gęsto obsadzone turystami natomiast większość z nich w ogóle nie patrzy na obrazy w nie podziwia architekturę tylko trzyma głowę w rękach opierają na ME na kolanach i tępo wpatruje się w podłogę w i to jest pierwsza scena, a druga scena to jest ten fragment filmu dokumentalnego o Wisławie Szymborskiej, w którym poetka inni zwiedzali 1 z muzeów na Zachodzie Europy w Holandii, gdzie odwiedza 1 obraz Jana Vermeera, na którym szczególnie, do którego szczególną sympatię ogląda ten 1 obraz wychodzi wsiada w kawiarence i a zaczyna o nim opowiadać tłumaczy, dlaczego na nie jest tak ważnej przy okazji dodaje no 12 obrazy najwyższej nigdy więcej i to są 2 skrajności Wyczerp ani turyści ludzie, którzy nie wiedzą, gdzie się znajdują i po co z drugiej strony poetka osoba, która wprost tak rozumie swoje możliwości postrzegania że, gdy jest w stanie za złe w ten sposób ograniczyć swoją wizyta w między tymi 2 skrajnościami jest jakaś się też inna przestrzeń, do której pewnie większość z nas znajduje w jakie były państwa rady dla osób, które nie chcą jednak w tym różem w euro poczuć, że już, że już nie wiedzą po co tam się nagle znajdują się w oczy jak wyście nie oszaleć, a zwiedzić wielkie wielkie muzea tego świata czy to Prado Luwru wyciśnie z DM 3 czy każda inna pani dyrektor no na pewno w tym, że może pomóc mu internet to znaczy wydawało się że, ponieważ w internecie można wirtualnie zwiedzać muzea to, że zmniejszy to frekwencję w muzeach, że w okres wyeliminuje Muza tymczasem wręcz przeciwnie ten internet może służyć jako swego rodzaju oswojenie z tym co mamy i obejrzeć możemy się zorientować, jaki jest plan takiego muzeum, gdzie co wisi i zastanowić co tak naprawdę chcemy zobaczyć, bo istotnie pod takim bardzo duży muzą Czajki beznamiętny spacer może być pierwszą orientacją, ale to właśnie lepiej zdobyć się w internecie, a już pójść i obejrzeć to co się chce naprawdę chcieli przygotować taki plan boju o wyraźnych owi po drugie, zostawić w domu telefon, ponieważ ten pani obrazek zarysowane z ludźmi, którzy się wpatrują w podłogę w in chyba jest obrazkiem starej daty dzisiaj na ogół ludzie się wpatrują w swój telefon właściwie ja i mój telefon wystarczy sam sobie w zupełności, więc tak jak jestem za tym, żeby się przygotowywać do wizyty w galerii w sieci tak uważam, że w Museum wszystkie aplikacje i objaśnieniach nie są tego Warty, bo już jesteśmy na miejscu widzimy to, cośmy chcieli zobaczyć wiemy coś chcieli zobaczyć i możemy oddać się przyjemności oglądania tych graczy na pewno nas, że się przygotować i popiersiem mieć świadomość, że lufa jest miejscem wyjątkowych takich muzeów gigantów jest w gruncie rzeczy nie tak dużo, a tak trudnym do zwiedzenia klubów to właściwie z koparek wyjątkowo należy przyjąć większość z nich uważa dzisiaj jest trochę innych i zawsze warto się warto spróbować wybrać jakiś fragmenty coś co chce się zobaczyć czasami można zrobić też inaczej to znaczy zobaczyć najpierw coś mniejszego są takie muzea w w Paryżu w Madrycie Londynie, które są takim pomniejszony mitów, a inni wozami mało znanymi mniej znanymi nie wiem jak pisarza ma on, gdy paryscy kibole z kolei przy londyńskiej, gdzie są nie mniejsza arcydzieła, a które przygotowują przygotowują do oglądania sztuki młodej sztuki siedziba przy płatnościach do wszystkiego to anonimowo jest tak jak niektórzy sądzą o mnie jak m. in. innym popularny felietonista gazety wyborczej, że sztukę to się więcej już się wie w prawdopodobnie on też najpierw cokolwiek się dowiedział, zanim Krzysztof u taty pana Tadeusza, a nie od urodzenia spojrzał i wszystko rozumiał wiedział także wartość do sztuki przygotować tak samo obficie to ta pierwsza idzie to na koncert czasami też wiedzieć cokolwiek więcej, zwłaszcza że co jest ważne dzisiaj, jeżeli się w Paryżu w Londynie czy w Berlinie to całe szczęście masz do czynienia ze sztuką, które nie jest powszechnie znane to znaczy coraz więcej można zobaczyć film sztuki fińskiej meksykańskich, ale to ta sztuka okres mniej znana to rzeczywiście jest wyzwanie itd my też, jakby wiemy, że u nas nieznane im i to nawet chyba ułatwia, bo my wtedy wiemy, że mamy prawo i to niestety poczytać albo nie wiedzieć zadać pytanie natomiast kiedy trafiamy do 1 z wielkich muzeów w RN narodowych na świecie i wiemy, że tam będą wisiały też takie najczęściej reprodukowane obrazy rzeźby Wenus gdzieś po kątach postawione to trochę jesteś także, że skoro wszyscy na świecie twierdzą, że to są arcydzieła to, jakie tu jeszcze sobie zadawać pytania poza opatrzenie ewentualnie zrobienia sobie zdjęcia Żydów było dziś są dużo trudniejsze co to znaczy przygotować do takiej wizyty żaby no coś więcej niższe niż zmęczenie zostało nam pod takim, bo przecież mona Liza możemy obejrzeć w internacie albo na kubkach w sklepie co trzeba zrobić, żeby tę sztukę tak często spotykaną właśnie w wszędzie gdzie, gdzie nie zajrzeć jednak w tym bezpośrednim odbiorze w muzeum w UE odebrać jakoś trochę inaczej może na nowo ją sobie zrozumieć pani dyrektor nisza widz i ja bym tego nie traktowała jako oburzą z ich znaczy jednak jestem jestem są przygotowaniem się o tyle, żeby nie wiedzieć czy w takim muzeum jak Louvre czy społeczne wielka galeria Rubensa w ciemnym pokojem małych Mistrzów i żeby mniej więcej się tam nakierować lub przystojny rzeczywiście nieprzyjemnym ustępują obecny rząd są w Luwrze no i setki razy ciągle mam wrażenie, że nie wszystko widziałam, że godnie niech nikt nie wszędzie dotarła Murzyn może nie trzeba wszędzie docierać, ale nie przyjemne jest właśnie to on ciągle poczucie, że się tylko złapało jakiś ochłap i jest z tym zostało w tym jestem przeciwna takiemu lnu szkolnemu przygotowywaniu się, bo nikt nie musi być historykiem sztuki i taki pewien obowiązek może raczej odstręcza niż zachęcać do 3 ile raczej bym się w 2 i postulowała trójki skoki na bank Chin jak już się tam znajdziemy tu o nie interesuje mnie nie interesuje ich nie podoba, czyli ziemia pod wodą ma dziś nie podobał się podoba mi się nie podoba mi się o absolutnie, ale cóż to jest mit ta to nastawienie, z którym należałoby oglądać sztukę dawną zupełnie inne nastawienie jest potrzebne do sztuki współczesnej sztuce dawnej zosta w zostańmy, bo rzeczywiście jest tak, że pan nic nie sztuka dawna z 1 strony wydaje się dosyć prosta w odbiorze jest na cześć jest jakaś scena na obrazie najczęściej tytuł odnosi się do tego co jest na obrazie mamy inne narzędzia, choć właśnie ze szkoły, żeby ocenić co to jest widoczny i dlaczego na tym obrazie nam się znajduje natomiast jest trochę też budzące, ponieważ chyba najbardziej takim dobrym przykładem są portrety element, który w którym, które właściwie no tak też pokaz 2 sztuk kolejne zdjęcia czy czy właśnie, a o o zachowaniach i wizerunkiem dziś osób i dlaczego właściwie znajdują się one w największych galeriach światowych, dlaczego to portrety mają nas zachwycać istotne jest to trudne jest to na pewno doszłoby też bowiem, że piękna dama z pięknej szacie albo interesujący mężczyzna to cóż jeszcze może nam się tam podobać lub nie podobać w bardzo długo portret był traktowany jako stosunkowo niski gatunek sztuki to znaczy malarstwo religijne scena historyczna scena rodzajowa mimo wszystko było jakoś wyżej sytuowane niż portret teraz portfel może nas interesować z kilku względów po pierwsze, może przedstawiać osobę, która nas interesuje dawno bylibyśmy szczęśliwi, gdyż mieli trochę więcej portretów Kopernika i wiedzieli, jaką naprawdę wygląda i nawet kiepsko namalowany w porty, który jest jedynym przekazem o bardzo wybitnej osobie jest siłą rzeczy interesujących niejako dzieło sztuki, ale jako świadectwo no inie inny sposób patrzenia na naród liczyć obecny inny powód, żeby doceniać portrety to byli genialni portret części, więc mu oczywiście portrety artystów takich jak Goya w zmysłową był dziełem sztuki zaprzeczają sumkę byczej hierarchii akademickiej właśnie mogło być silni tym dziełem sztuki absolutnie najwyższej klasy nie musi opowiedzą takie doświadczenie, że bardzo pomogło mi w docenieniu starożytnej rzeźby PRL torze odwiedziłam muzeum niższej klasy w Grecji dzięki wysepce tam też chcemy się pochwalić tylko mieli naprawdę już takie uboższe zbiory, bo większość tego co wspaniałe powędrowała do Aten i dopiero wtedy zauważyłam czym się różni ten wybitny wybitny dłuto starożytnych z tych geniuszy z tymi bardziej pośrednimi artystami może wrażenie, że przez to, że odwiedzamy jednak najczęściej te najlepsze najwspanialsze galerie najwspanialszy oglądamy najwspanialszy płótna trudno zrozumieć, że to są tu są już zobaczyć je w kostką w kontrze atak w kontrze do czegoś co jest już mniej mniej zachwycające jeszcze pod koszem, ale ja mam wrażenie, że to jest tylko złudzenie co i wiedział, że w sztuka dawna jest łatwiejsza w odbiorze jesteśmy do nich przygotowani może tak było, ale w przypadku właśnie po tyczce martwa natura czy sceny rodzajowe to cukier był uważany za pośredni przez co gorsza jest dla nas dzisiaj łatwiejsze w odbiorze nie nie przypadkiem na szkodę sztuką holenderską mali mistrzowie cieszą się takim powodzeniem natomiast coraz większym problemem jest odczytanie ich zrozumieć cokolwiek co w okolicy jest na obrazach historycznych alegorycznych religijnych ile osób wiec ach, co to jest co przedstawia 12 Hanza znalazł pan w następnym może nie, ale 2 kobiety z dzieckiem w inny haft co to jest i to jest bardzo poważny problem to znaczy, jeżeli się popatrzy dzisiaj na to jak się zmienia publiczność w muzeach świata Zachodniego od już dziś w Polsce to uderzający jest n p . to, że w muzeach sztuki dawnej średnia wieku również na wystawach czasowych, które to one głównie księgi generują olbrzymią publiczność jest w gruncie rzeczy starsza często wręcz powiedziałbym wiekowo młode pokolenie chodzi tam, gdzie wydawałoby się, że sztuka jest niższa do późna wystawy do muzeum sztuki nowoczesnej to one dzisiaj generują największą publiczność i to są po prostu fakty i są wielkie zestawienia co roku robione największych wystaw na świecie i poza wyjątkami typu Rembrandt czy Goya to sztuka po od impresjonizmu po współczesność przyciąga dzisiaj prawdziwe i zawiesimy to pytanie, dlaczego tak jest, bo wydawał żywność odwrotnie w ich zaraz po informacjach wrócimy z dyskusją prof. Agnieszka Mora szef prof. prof. Longin LO Agnieszka Morawińska z muzeum Narodowego w Warszawie Piotr Koszewski z fundacji Batorego i tygodnika powszechnego zaraz po informacjach wracamy popołudnie Radia TOK FM i druga część rozmowy i próby stworzenia można powiedzieć takiego poradnika dla tych wszystkich z nas, którzy chcieliby się wybrać 1 z wielkich muzeów narodowych i galerii w najprostszy zwanych po Polsce i po świecie w las w tworzeniu tego poradnika pomagają mi, gdy znakomici goście dr Agnieszka Morawińska z muzeum Narodowego w Warszawie dyrektor tego muzeum i pan Piotr Koszewski krytyk sztuki z fundacji Batorego i tygodnika powszechnego i tuż przed informacjami w pan panie Piotrze powiedział, że bardzo ciekawą w UE wbre w powszechnemu mniemaniu może to sztuka nowoczesna sprawia kłopot w odbiorze i w odróżnieniu od tej sztuki dawnej w idealnym być może zniechęca do lido do zwiedzania do odwiedzania to statystyki kolejek i statystyki odwiedzających galerie na świecie są odwrotne jak pan to zjawisko wytłumaczy czy być może jest taki, że sztuka współczesna czy ma być sztuka powstająca od czasów impresjonizmu życia jest bardzo różna i są jest taka, która wymaga dużej wiedzy o zeznania, ale często jest właśnie można oddać się takim bardzo prostym poziomie to wszystko co jeździ się poza pewien alfabet podstawowych pojęć to o już wtedy okazuje się, że to sztuka w odróżnieniu od sztuki dawnej wymagające znajomości mitologii historii starożytnej średniowiecznej nowożytnej dziejów kultury rozmaitych religii Biblie i tego co nie biblijne chociażby apokryfów, czyli tego co go kościół potem ostatecznie nie uznał to i odbył u nich przy nim poświęceniu w gruncie rzeczy nie aż tak dużego czasu okazuje się dość prosty w tym chyba jest to także młodsze pokolenia coraz częściej są sztuką po prostu mają do czynienia sztuka współczesna współczesna straż chłopcy sztuką modną sztuką, którą odbierają, która ty odbierz czymś naturalnym dla tych ludzi, którzy urodzili się 3232033 lat 40 lat tak, by miasto zgodzi się pani z tym echem dnia ze wszystkimi uogólnienia Michel można w nich znaleźć parę dziur w tamtych lat to znaczy trudno już uznać się impresjonizm za sztukę współczesną raczej bym to rozluźniła na nowoczesną i współczesną w i w via Ostrów przyszłam tutaj właśnie z zamku Ujazdowskiego, bo wymyślam co będziemy rozmawiać w galeriach sztuki współczesnej i tym poczułem się w obowiązku obejrzeć wystawy, która tam się znajduje to znaczy późna polskość jestem pod ogromnym wrażeniem z mieszanymi uczuciami, ale z przewagą godną podziwu dla dlatego jak artyści potrafią wyczuć temperaturę w i inni jakiś taki rytm zdarzeń no i wydaje mi się, że do pewnego momentu to, o czym pan Piotr mówi działacz to znaczy ta sztuka, która nie wymaga oparcia przy tak czy oglądanie ich rozumienie nie wymaga podparcia lekturą, ale w pewnym momencie robi się także sztuka współczesna na tyle odnosi się do kontekstu i do współczesnych wydarzeń, że bardzo jest potrzebna no chociażby orientacja nie wiemy w sprawach społecznych politycznych, że my mówimy tym samym językiem w Afganistanie z Chicago i w Warszawie, ale po to, żeby tak naprawdę wiedzieć, o co chodzi to trzeba znać kontekst i trzeba wiedzieć jakich warunkach się urodziła 2 tylko, że znów to chyba jednak ja bym się z lepszych siła do opinii pana Piotra żyłę, że to jednak łatwiej z and one zdobyć w tego typu obycia w niszy np. Bob mówimy o tej sztuce dawnej tak jak było na co kosz odnosiła w werbel bezprawia nie do mitów to do co do Biblii, a przecież on też była komentarzem do 2 to w tamtejszej rzeczywistości Nataszy oby znajomość nie ma już zostańmy przy tej Holandii znajomość w LM z czasów szesnastowieczny siedemnastowiecznej Holandii ułatwia zrozumienie, dlaczego pewne płótna stanowiły przełom, a stanowiły wyraz buntu one dla nas wydają się zupełnie tradycyjny wówczas stanowiły w, a np. przedmioty krytyki czy nawet z ostrego sporu jest znów tutaj rzeczywiście łatwiej jest we współczesnym świecie w spojrzeć na coś co omawia nasz czas i się do tego odnieść z pytaniem brzmi też jak jak hymn i nikt jak i jeśli już ktoś chciałby pogłębiać swoją wiedzę i i ład i łatwiej odnajdywać się w galeriach już ostatnie sztuki współczesnej tylko tej dawniejszej to od czego powinien zacząć, bo już bardzo się podoba ten, kto pierwszy kryterium z skupić się na tym co nam co przyciąga naszą uwagę znam się podoba to jest bardzo fajne, a co jakiś krok następny może chcieć czegoś co jest nam, dlaczego coś jeszcze nie znało albo wyjść poza takim trochę sztampę wszyscy teraz też część jej odnajduje się artystów czas tyskich, które były dziś na marginesie twórców, którzy byli nawet swych czasach bardzo docenieni, a potem Jazz, a dni w rankingach oceny i czasem można zobaczyć rzeczy niesamowite chociażby tymi Jacenty Rajski IT oczywiście ktoś napada niesamowita biografia 1 z najciekawszych twórczyni siedemnastego wieku, ale w ogóle artystki, która prowadziła jak na swoje czasy nie tylko bardzo niezależność, ale wielki warsztat, który produkował olbrzymie ołtarz co wymagało już pomocy współpracowników i wokół tego można rzec nie jest rozmaite snuć historie znać czasami warto poszukać dowiedzieć się w WUP dowiedzieć się o czymś co dziś okazuje się nam czasami bardzo bliski i i warto po prostu w Muzach popatrzeć też na to co jest co jest poza tą pierwszą setką oczywiście jest także ostatecznie jednak części arcydzieła okazują się arcydzieła jak gra, ale nie zawsze jest możliwe jest szansa, żeby zobaczyć w jeździe to co się dzieje dzisiaj w muzeach i to jest jeszcze 1 z olbrzymich off z olbrzymich sobie kłopotów to znaczy i tylko telefon, ale w ogóle te wszystkie urządzenia, które jesteśmy teraz oprzyrządowanie sprawiają, że wiele osób po prostu stoi przed tymi obrazami rzeźbami meblami i właściwe ani nie patrzeć koni słucha no ale ogląda prowokacji w telefonie tak oni, o ile będę bronić opłaty są poprzedzone w telefonie nawet nie obligacji tylko tego, że również listę dawniejsze odpowiednik tego za czekanie na podpis pod obrazem zamiast na obraz patrzymy, kto wymalował ITI, kiedy on był z całej wsi jest zła technika chełmscy były już na salonach paryskich 18 wieś specjalne przewodniki, które informowały opowiadały, bo nie było także każdy ze zwiedzających, a bywało wtedy już tysiące zwiedzających na salonach wiedział co na tym obrazie jest, dlaczego np. kłębi się tłum nagich pań i łączący te dawniejsze obrazy miały bardzo bardzo długie tytuły innych dzisiaj operujemy skróconymi tytułami natomiast tytuły obrazów 18 ci dziewiętnastowiecznych były no po prostu niekończące się dopiero wtedy, kiedy się bardzo rozwinęła krytyka artystyczna wtedy można było tę czy czułe skróci kolejki start w Alpach Troszyna i dzisiaj przepraszam jest choroba pisania po ścianach muzeum, więc nadzieja schorowanych no bo było w błoto jest bardzo wielki problem to znaczy my chcemy ułatwiać piszemy na ścianie, a potem się okazuje, że wpisując używamy żargonu, który jest dla większości ludzi, żebym odpychając wrogą ja chcę zaprotestować rano wściekły, że w muzeum Narodowym ostatnio bywam dosyć regularnie i krytycznie bardzo i wcale nie ma tam żargonu, dlatego że bardzo bardzo z tym walczymy tak to jest ta jest tez bardzo ważna sprawa znajdzie to co muzeum dom w LM daje jako instytucja, bo przecież oprócz tego, że przechowują państwo sztuka i zajmują się wystawianiem to również opiekuje się tym, kto odwiedza znaczy, że próbujecie nam to ułatwić czy nie jesteśmy kompletnie zdani na siebie inaczej internet można też liczyć na to, że muzeum nas w pewnym sensie oprowadzi tylko, że tutaj znów widzę swoistą pułapkę kolekcje stałe nie są aż tak kuratorską opracowywane jest w tym oczywiście wiadomo, że są tego nie jest jasne dla dla odbiorcy jak te czasowe które, która w nos, który w, które w 10 są opisywane czy to na ścianach czy to w przewodnikach, więc jak sobie radzić w szybką lekcję stałych sal oglądać na stronie muzeum i ich patrzeć na programy takie jak imieniny Mistrzów ja tak rozmowy o poszczególnych obrazach w muzeum właściwie codziennie coś dzieje codziennie jest ktoś, kto chce się zająć naszymi gośćmi coś opowiedzieć od siebie czy mam poprowadzić jakąś dyskusję w muzeach w tej chwili innym ma ogromny program zarówno umów z wykładów koncertów spotkań, czyli nie tylko spotkać się z obrazem czy też rzeźbą, ale też drugim człowiekiem i pozwolić sobie np. coś wytłumaczyć w piśmie z ziemi wspaniała inicjatywa Kacpra polega na tym, że w oczy, owszem, kolejce stała i 1 wiadomość się z zetknie my, kiedy tam przyjedziemy, ale istnieją tam takie punkty, których od danej godzinie pojawi się przewodnik najczęściej ekspertyzy nawet nie nie pracownik muzeum, ale ekspert zda zdanego znanego z działu sztuki i przez kwadrans nie dłużej oprowadza po kilku dosłownie miejscach, gdy w sali i Gniezno jakby, tłumacząc pewne zapytania, ale też nie, zmuszając nas do tego, żebyśmy obejrzeli każdą z każdą rzecz po kolei bardzo czyste przyjemne dla odbiorcy w ogóle należy dodać, że polskie muzea również galeria sztuki sztuki współczesnej w ostatnich latach niesamowicie rozwinęły tę działalność edukacyjną poziom Narodowy w Warszawie muzeum sztuki w Łodzi mu za oceanem zachęt dla muzeów w Szczecinie w Krakowie wszystkie narodowe po również bardzo małemu za pomocą niesamowite programy edukacyjne to jest 1 z największych zmian, która z trudem się przebija nie do opinii publicznej, bo tłumy są na tych 2 m może dostać to jest ofiarą wygodnych, ale jak do opinii publicznej do dziennikarzy, którzy ciągle czasami mam wrażenie żyją w po epoce i ciął nieustająco opowiadano o jakichś mitycznych kapcia od 3 dni albo mamy chyba należy po prostu stworzyć jakiś muzą dla rozwiązań na oczach innych to taki mistrz już, że ma swoją i oczywiście z kolekcją miejsc jest z kolejami stałymi są w ogóle problem z wieloma sowicie się odchodzi od stałych galerii, które znaliśmy kiedyś w tej można było po 20 latach przyszli zobaczyć ten sam oby z tuszem rzadkość, a niektóre muzea jak i właśnie sąd o PIT od tej mody z waszej przestał mieć coś takiego galerię stałą i co roku co 2 lata się zmieniają stąd ciągła opowieść między, dlatego że brytyjscy powinno być dzisiaj nuci chce zobaczyć ciągle coś nowego, a poza tym zmienia się nasze postrzeganie jak bardzo ciekawe było jest porównanie jak wygląda tzw. hand bułki takie przewodniki po tej model sprzed paru lat dzisiaj dzisiaj z takich osób w najnowszym teraz wydanym chyba około 40 % to są twórcy spoza tradycyjnego obszaru zachodnich Stanów i ponad 40 % są kobiety to jest niesamowita zmiana ta jest bardzo wielu twórców, których przed paroma laty nikt nie znała się sobą szklany Znicz odnotowali, że to jest opowieść o zmianie w samej IT Take Modern w świecie muzealnictwa, ale też społeczeństwo i Lombardo może na tym zakończmy proszę państwa proszę chodzić do muzeów galerii pisać co sprawia państwu trudności, a co jest przyjemnie zachęcać popołudnie małpa to klub KSM zapraszamy dr Agnieszka Morawińska dyrektor muzeum Narodowego w Warszawie dziękuję za spotkanie Piotr Koszewski z fundacji Batorego w krytyk sztuki piszący również dla tygodnika powszechnego bardzo dziękuję również ciasnej formacji reklama nasz patent nasz na spokojną Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!