REKLAMA

O "Architektkach" z prof. Martą Leśniakowską (powtórka)

OFF Czarek
Data emisji:
2017-05-02 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzisiaj Szanowni państwo o parytetach można, by rzec architekturze, a właściwie nawet tak tak anty parytetu wobec samych architekt krach trudne słowo, ale spróbuję architektki ner i wszystko m. in . za sprawą książki, które się ukazała się z serii szpilek, które jest najważniejsza książka wydana przez państwo AMG zatytułowana właśnie architektki i 1 z autorek może autor 1 z rozdziałów rozdział Barbarze Bułgarskiej jest pani prof. Marta Leśniakowska historyk Rozwiń » sztuki z Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk dzień dobry to dziwne, że pani profesor nie wie zaś mamy dziś takie dziwną relację z ze zbiorami, które kierują się np. właśnie płcią, a nie nurtami, szczególnie że choć rzadko to jest architektury uczono historii sztuki to, że nie mówimy o okresach inspiracja kupujemy teraz kobiety, a teraz ludzi, a teraz osoby, które nie wiem po miał metr 50 wzrostu dla FIFA na kulturę można badać we wszystkich możliwych kierunkach i w poprzek na krzyż i w głąb i to jest 1 z przykładów takiego godne takiej publikacji, która jest poświęcona architekturze, którą jest autorstwa MF, o której które, w których autorkami są wyłącznie kobiet czy pod z tym trudnym do wymówienia tytułem architektki kryje się bardzo skomplikowany zespół problemów związanych z po pierwsze ze zjawiskiem obecności kobiety w architekturze pokazuje ta książka, która zawiera tylko 6 sylwetek architekt tak dwudziestowiecznych albo architekt doniczki to też Alba arch. Galas i tak zaraz zaraz możemy sobie on miał inny powiedzieć, skąd się wzięła ta nazwa i dlaczego ona ciągle jeszcze budzi takie emocje takich kontrowersji Otóż to książka poświęcona jest 6 architekt com działający w dwudziestym wieku, które na bardzo dobrze pokazują problemu, z którym z, którym badaczy od pewnego czasu się zmagają innym może nie mnie esbecy wypada mówić o sobie samej, ale ja byłam 1 chyba z pierwszych badaczy, która się zajęła problematyką kobiet w architekturze i badałam właśnie tę generację międzywojenną, obserwując w, jaki sposób tym kobiety wchodziły do architektury nie tylko w Polsce, ale w ogóle w kulturze zachodniej jak to się stało, że jeżeli powtórzymy znane pytanie, gdzie za de Pologne z lat osiemdziesiątych, która zadała słynne pytanie, dlaczego nie było wielkich malarek w historii sztuki i rzeczywiście, kiedy się czyta podręczniki historii sztuki to obserwujemy takie podejrzane zjawisko, że nie ma w nim w nich w ogóle innych kobiet to sprawa oczywiście zmieniła się na skutek tych intensywnych badań, które były prowadzone w historię sztuki w ogóle w kulturze, a w badaniach kulturowych od końca dwudziestego wieku, które ujawniły po prostu te mechanizmy powodujące, że kobiety z kultury artystycznej były wydrukowane w 2 Kolanek pominięte w no po prostu w wyrzucone przyp red, czyli spiskowa teoria dziejów, ale nie inni na nie tyle spiskowa teoria dziejów ile po prostu odpowiadało to w pewnym koncepcję kulturowym i koncepcją związanym z Emperią obecnością ku kobiety w przestrzeni publicznej wiązało się to oczywiście ze scenariuszem patriarchalnym na to swoją genezę jeszcze w Biblii tym, zwłaszcza w architekturze to bardzo dobrze widać, kiedy mówiono, że pierwszym architektem jest Adam, który zbudował szałas, do której była Ewa wprowadzona i od tego się zaczyna cała tam nie tandetny historia opowiadająca o tym, jaką funkcję w kulturze architektonicznej wypełniają mężczyźni jako twórcy kultury, a jaką funkcję wypełniają w tej przestrzeni kobiety, które są tylko użytkownikami tej kultury Microsoftu jest 1 z polskością doprecyzować, bo rozumiem, że 1 rzecz jest, że kobiety miały przydzielone przez patriarchalne społeczeństwo miejsce i z racji tego nie mogły np. studiować pewnych kierunków tani wtorek i z racji tego, że nie mogą studiować nie mogły zdobywać gole na mecz warsztatu, a bez warsztatu pewnie oprócz przypadków jakiś cel Iskry Bożej no trudno być zawodowym artystą tak i zdobywać w zależności od okresu historycznego, w którym żyjemy zamówienia tak od mecenasów n p . rozważa w tak kolczaste z profesjonalnym zawodzie jak architektura, która wymaga skomplikowanej wiedzy to jest jednak kwestia, a druga kwestia, bo i to kto zrozumie z pań poprzedniej wypowiedzi naszych pytaniach to jest także jest jakiś spisek, który polegał na tym, że było wiele kobiet, które studiowały malarstwo rzeźbę architekturę wiele z nich był genialny znakomitych, ale faceci umówili się, że jak będziemy pisali podręczniki te wszystkie baby wyrzucamy zostawiamy samych facetów i to są 2 różne scenariusze są wygórowane niech pani zaś jest narzeczy, bo rzeczywiście tak było, że ten spisek bardzo długo w swym domu w kulturze funkcjonował tak długo że, ale to nie mogły studiować w tym i mrozu niema mowy nie mogły z nogą żali, że nie mogą studiować również zostawały znanymi artystkami, które potem pomijano tak, ale równocześnie może mieć 2 jedno i ZOMO drogi, kiedy już mogły zwojować tak jak mamy do czynienia tutaj z tą grupą, o której mnie ta książka traktuje kiedyś mogły studiować i weszły na rynek architektoniczny to znowu były traktowane w sposób marginalny Jeleniem niespecjalnie zwraca ona na tę twórczość umowę z uwagą, że traktowano jako taką działalność pomocniczą towarzyszącą temu głównemu nurtowi, który reprezentują i tworzą mężczyźni i po tych 6 arch. Lech, o których tutaj ta książka opowiada Dymek pokazują bardzo interesujący proces w jaki sposób dochodziło do gminy przełamywania tych oporów i tych stereotypów w kulturze polskiej 6 architekta, o których inne tutaj nie piszemy o tym, tak się złożyło, że 3 z nich reprezentują taki bardzo charakterystyczną tendencję w kulturze międzywojennej, czyli drukarska synku Sowa i Anatolija Hryniewicka Piotrowska wszystkie 3 były ze sobą to była mniej więcej znane były prawie równolatkami to była ta sama generacja wszystkie 3 reprezentują generacje pierwszych arch. Lech, który się pojawiły w inny w Polsce profesjonalnie wykształconych absolwentek wydziału architektury Politechniki warszawskiej i innych uczelniach kuracji w przypadku synku sam jest sprawa troszkę bardziej skomplikowana, bo ona wyszła do zawodu architekta nie jest no tak powiedzmy inni tylnymi drzwiami chciałam miałam na końcu języka, że byli kuchennymi drzwiami, ale to jest właśnie przykład takiego stereotypu kulturowego czy ona się znalazła w UE w polu architektury dzięki temu, że jej męża była architekt noworoczny i inne, jakby Przem przeniosła swoje zainteresowania z tego co na początku jej kariery Manny życiowej znacznie bardziej interesowało jak można przypuszczać, że ja byłabym bardzo dobrą tłumaczką mało, kto wie, że była tłumaczką Achmatowej tłumaczyła elki pinga m. in. była tłumaczką księgi dżungli to był powód, dla którego zmieniła swoje rodowe nazwisko inne realia z barek na nimi troska o to, żeby wejść na rynek wydawniczy w Polsce była poetką i gdy literatura to było to było Opole, w którym ona się znacznie lepiej czuła niższy niż tych innym niż tych innych rewirach i w pewnym momencie w tym ze względu na swojej środowiskowe uwikłania zajęła się także architekturą dyplom architekta dostała dopiero w 48 roku znak dania komitetu centralnego PZPR ze względu na to, że jej przyjaciele z okresu na przedwojennego w USA Morskiego był nie mniej ni więcej tylko Bolesław Bierut i PL na zwie się tam przyjaźnie po wojnie zaowocowała tym, że cyrku Sowa stała się 1 z najważniejszych postaci w architekturze polskiej była prawą ręką Bieruta ds. architektury jego doradczynią i tak się potoczył jej powojenne losy, ale przed wojną te wszystkie 3 kobiety i związane ze sobą generacji nie te były terenem nie były związane z najbardziej radykalnym środowiskiem architektury nowoczesnej z modernizmem takim skrajnym modernizmem, zwłaszcza drukarska Hryniewicka reprezentowały bardzo ambitne i bardzo nowatorskie skrzydła tego Goethego modernizmu także w przestrzeni Europejskiej nie tylko Polski dzisiaj o architektach rozmawiam z prof. Martą Leśniakowską informacje po informacjach wracamy do programu off czarek prof. Marta Leśniakowska oraz Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk jest państwem moim gościem niż jego architektka, choć tych kobietach, które przecierały szlaki w domenie, która przez wieki całe była uważana za domenę męską niedostępną dla kobiet zarówno w pod różnymi względami w zbiorze zatytułowanym arch. Kik, który ukazał się nakładem wydawnictwa EMG w 6 postaci tych postaci było więcej, ale akurat w tym zbiorze mamy 6 architekt tak albo architektoniczne no tak to mądry jest tylko 6, dlatego że akurat tak wydawnictwom inny z sobie ułożyła centralą kieruje nią o tyle papieru może, dlatego że że na badaczy inteligentnego tego zagadnienia jest jeszcze bardzo ogólny niewielu rzeczywiście tych architekta było znacznie więcej, zwłaszcza po wojnie nastąpił taki wybuch eksplozja wojen, kiedy ze względów na zmiany ze względu na set zmiany systemu politycznego była dość duże zapotrzebowanie na kobiety, które będą pracowały w tych wielkich kolektywnych biurach projektowych na 1, ale ja bym chciał jeszcze wrócić na moment do tego tytułu tej książki, która w meldunku mojemu zdziwieniu, bo wydawało mi się, że sprawa już dawno została rozstrzygnięta i nie budzi takich emocji, że jednak od czasu do czasu mgły to mentalne mnie arch. Kik wywołuje pewną lukę po pewne rozbawienie konsternację, że niektórzy twierdzą, że tak tego się w ogóle nie da wymówić Nor da się wymówić czas tylko troszkę poćwiczyć dykcję nie Skądże to wzięło Otóż to jest pojęcie historyczne, kiedy w 1922 roku ten dyplom pierwszy dyplom na wydziale architektury Politechniki warszawskiej dostała kobieta, a była nią Jadwiga Dobrzyńska później razem z mężem nie z Łoboda budowali bardzo cenne bardzo ważne i bardzo nowoczesne obiekty m. in . jest autorką wielkiego kompleksu sanatorium sanatoryjnego w Istebnej na nie warto się tam przespacerować się jest w Wiśle i zobaczyć ten kontener listowną uwielbiam PL wielki taki kompleks modernistycznej bardzo nowoczesnej budowany w latach trzydziestych Otóż, kiedy ono otrzymała ten dyplom na wydziale architektury było to wydarzenie tak sensacyjnego była pierwszą kobietą w Polsce, która profesjonalnie mogła się zająć architekturą nie po amatorsku i Kurier warszawski zamieścił wówczas notatkę informującą, że oto mamy panią Jadwigę pannę Jadwigę dobrzyńską, która została pierwszą polską architektoniczną jeszcze nie bardzo umiała sobie poradzić z tym nowym zjawiskiem, które rzeczywiście był kulturowo cywilizacyjnie przełomem kobiety do architektury wnętrz w całym świecie zachodnim weszły dopiero w końcówce dziewiętnastego wieku to były lata dziewięćdziesiąte, a tak naprawdę dopiero przed pierwszą wojną światową zaczęła się zaczęła mnie oczywiście Finlandię jako jako ojczyzna sufrażystek od tego się to wszystko zaczęło i powoli poszczególne kraje poszczególne uczelnie zachodnie otwierały się na na tę kobietę w Polsce nastąpiło to inny w momencie, kiedy w 1915 roku otwarto wydział architektury na Politechnice warszawskiej i właśnie konsekwencją tego były pierwsze 4 dziewczyny, której zaczęły tam studiować pierwsze studentki 4 i dopiero i pierwszą, która dyplom uzyskała była właśnie panna Jadwiga Dobrzyńska potem w dwudziestoleciu winny był utarł się, jakby Ben ten termin arch. Janicka potraktowana troszkę z przymrużeniem oka i zmieniono Toma architektka i ten termin funkcjonował bardzo wyraźnie w noc przez całe dwudziestolecie czy został wydrukowany z języka dopiero na skutek komunistyczne reformy językowej kiedy, więc językoznawcy na -li się w dal wali do naszego do naszej polszczyzny i wtedy, zmieniając zgodnie z doktryną komunistyczną wszyscy całe nazewnictwo, które rozpoznawał płeć, czyli ten układ genderowe został zmieniony na ten ENA na 1 i wspólny termin inżynier architekt i t d . i od tego się Zachary ego mało punktów z niektórych zawodach zostało w takiej właśnie nauczył się kierowano te były w wie może to jest dobre pytanie, jakim kluczem do postawienia na kadrę na stole pani tezę zostali za okres 3 podpalaczy tak lub takich typowo męskich zawodach właśnie inż . nie mówiono inżynier kat komunia inżynier po wojnie prawda i ten termin i inżynier architekt, który jak twierdzą niektórzy jest obowiązujący co nie jest do końca prawdą jako tytuł zawodowy, który figuruje w dyplomie ukończenia wyższej uczelni jest traktowany jako nazwa obowiązująca sądzi pani, że to może ma coś wspólnego różnie polskim jednak, że do słowa tego słowa, którego słowa inż. Mark no bo w językach rozmów, których to słowo powstało nie ma rozróżnienia na płeć tak Francuzi bardzo późno późno zaczęli stosować rozróżnienia, choć to też nie, tworząc nowe słowa tylko w zośkę Madame Le Pen Żydom no tak to to jest sprawa wagi być może chodziło nie chodziło o anty genderowe politykę państwa tylko chodziło o to, że skoro jest nazwa zawodu inżynier na podstawie Moon słowa nie polskiego no to taka nazwa zawodu tak nie oczywiście, że wyda na gruncie takim administracyjno legislacyjnym te normy były jakoś tam dopracowane doprecyzowane natomiast w języku potocznym bardzo wyraźnie widzimy rozróżnienie pomiędzy językiem, którego się używało przed wojną, a tym jak i a nomenklaturą, która weszła do użytku już po wojnie myślę, że ta jest zbyt skomplikowany problem, który wymagałby tutaj podparcia się jakość jakość wiedzą szczegółową, którym do, której ja nie do końca nel czujesz czuje się kompetentna w każdym razie tak to de facto się układa w takim szerszej perspektywie, kiedy patrzymy na te problemy z zlotu ptaka no i od tego się zaczęło TR nurtem te pierwsze architektki, które mnie, o których tutaj jest mowa działające w okresie międzywojennym były tak jak już powiedziałam były związane z innym charakteryzowały słyszę o tym, że ich twórczość była po pierwsze, związana z modernizmem, a więc to była generacja, która niegdyś była pierwszą generacją kobiet w architekturze to jeszcze w dodatku wprowadzała w Polsce nowoczesną formację estetyczną wszystkie 3 były zaangażowane w działalności najważniejszej w Europie grupy, która propagowała nowoczesne rozwiązania w architekturze urbanistyce tian tian, a i tak się złożyło, że wszystkie 3 co też jest charakterystyczne dla tego obrazu, o którym tutaj mówimy wszystkie 3 były żonami architektów PRL nogę wynikało to on inny indeksy takich and towarzysko obyczajowych problemów, ponieważ one miały bardzo poważne nikną bardzo pro poważne problemy z wejściem na rynek architektoniczny robiły dyplom, ale to nie oznaczało, że mogły uprawiać zawód jedno jest cała cała seria takich mogę mogę tutaj przytoczyć mnóstwo takich cytatów jak ojcowie wybijali z głowy swoim córkom, które chciały iść na architekturę takie pomysły my ojcowie matki wybijają z wolnymi od dzisiaj wykonali także z nożem pomysł z listy tak ojciec lub matką przy sobie, że syn lub córka będzie nie wiem z lekarzem albo pianistom albo kimś innym obrabiają mózgu wszystkie naraz ofiar to nie byłbym taki był ostrożny wdawaniu jakiś antygen Darowski zmierzenie nie jest to rodzice generalnie tak mają nadzieję, że znamy się zaplanować serwują nam urządzić życie tak oczywiście za tym stoi jakaś troska o to, że mój syn będzie nie wiem szczęśliwi zarabia pieniądze będą z tym na tym, a moja córka będzie szczęśliwa i zaległe pieniądze i bezpieczna w takiej ani innych na właściwe rozwiązanie w trosce o to by o to bezpieczeństwo w UE wymiana tym dziewczynom z głowy i to bardzo długo wybijano, ponieważ w stanach Zjednoczonych jeszcze w latach siedemdziesiątych na wydziałach architektury dziekani w trakcie rozmów kwalifikacyjnych na studiach przestrzegali drewnem Olgę przyszłe kandydatki na studia i jak bardzo ciężką sobie drogę życiową wybierają, kiedy ostatnio miałyśmy spotkaniem różnych wyznań, lecz także Niemcom bardzo uczyć miesiąc temu proszę zobaczyć absolwentów i absolwentki szkoły studiów zarządzania marketingu, w którym których nie poinformowano że, wybierając elementy miały ciężkie życie mu na alei, ale na kasie, ale i ich usługi, ale generalnie nie czynią mawiał, że życie będzie przyjemne i wesołe widzom musimy się z tym liczyć może nie być tak jak my sobie to wyobrażamy bym przy okazji promocji tej książki niedawno w Zachęcie pełen rozmawiałyśmy na ten temat z prof. Ewą Kuryłowicz, która no właśnie mu opowiadała o takich jak w takich sytuacjach, kiedy pomimo tego, że na studiach architektonicznych mamy bardzo dumny z dużą grupę studentek i to to jest też charakterystyczne jak ta jak to zainteresowanie architekturą w środowisku kobiet narasta asyst systematycznie o wylew wciągu drugiej połowy dwudziestego wieku już nie mówi o tym, że po wojnie obowiązywał taki jest taki parytet właśnie 5050 jest, zwłaszcza w Polsce, gdzie w ramach odbudowy trzeba było mieć ze mną po prostu ręce do pracy, więc ten trend ten głód architektów był bardzo silne, ale dzisiaj obserwujemy również bardzo wysoką grupę bardzo wysoko liczebnie grupę kobiet dziewczyn, które studiują architekturę ARM, po czym one po dyplomie znikają gdzieś się rozpływają dziś zapadają w niebyt nie wiemy co się z nimi dzieje być może są prowadzone jakiś jakiś inny jakiś monitoring ich karier po dyplomie, ale obserwujemy charakterystyczne zjawisko, że one albo przechodzą na projektowanie designerskie albo zajmują się tylko wnętrzami albo po prostu rzucają ten zawód ze względu na problemy, jakie on ze sobą niesie Ewa Kuryłowicz zaś mówiła o tym jak bardzo jest to brutalne zawód ciągle jeszcze jest jak wieloma problemami muszę muszą się czasem bardzo zdolne dziewczyny borykać no najlepszy dowód, że kiedy zadamy pytanie ile mamy takich wielkich gwiazd architektonicznych, jeżeli spojrzymy na dzisiejszą scenę architektury światowej no możemy wymienić za zada HD i prawda, że w pamięci świętej pamięci, która była wielką gwiazdą przede wszystkim, dlatego że była właśnie kobieta to jeszcze w dodatku z kraju arabskiego z dodatkowej pikanterii ta sprawa dodawała wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM prof. Marta Leśniakowska historyk sztuki z Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk z państwem gościa wracamy po informacjach od dzisiaj w programie Owczarek o architekt kach rozmawiam z prof. Martą Leśniakowską z Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk jest wielkim fanem takiej znanej amerykańskiej feministki Kamil Pawia w kilka dni temu ukazała się jej nowa książka lektura przypomina, że teksty sprzed lat, które wg niej są wciąż aktualny byt państwa także Jama takie bardzo nie mainstreamowe myślę tu wymieniliśmy w poglądy myślę sobie rzeka Kamil pani powiedziałaby, że kobiety po prostu inaczej myślą, że kobiety inaczej postrzegają ten świat i być może re in winnych zawodach lepiej sobie radzą Kamil pali jest będąc czołową od wielu lat amerykańską feministką twierdzi, że kobiety świetnie sobie radzą w pewnych przestrzeniach mężczyźni w innych poza tym jak się przyjrzymy tej przestrzeni męskim i kobiecym na chwileczkę takie założenie uczymy to tam, gdzie jest więcej mężczyzn są mężczyźni, którzy są dobrzy są ważni są beznadziejni to nie jest tak, że mężczyźni są świetnymi nie wiem ku górnikami murarza mi projektantami wśród mężczyzn są świetni beznadziejni wśród kobiet są genialne i beznadziejne czy istnieje oczywiście jest miło zawsze miło, gdy ogląda się czy słucha się tych postulatów, aby było na wkład więcej kobiet jako prezes spółek czy zarządcy zarządczych stanowiskach, a teraz bardzo mało jest z postulatów o to, żeby były parytety w więzieniach, gdzie kobiety stanowią no i małe albo wśród albo wśród pracowników kanalizacji tych, którzy mają do czynienia z tymi czysto 8 tam jest mało postulaty środowisk kobiecych natomiast o tym jak gdyby wysokie stanowiska z dobrymi PESEL oraz inne atrakcyjne oczywiście jest dużo walki, ale się, że może ta walka powinna być taka gra wśród powinno się zacząć Nadole tak czy najpier w kanalizacja więzienia, a potem spokojnie spokojnie dojedziemy myślę także do Chin do stanowisk w latach wzorowo postawił tam problem na ostrzu noża model mazda można rzeczywiście podejść do tego zagadnienia w ten sposób nie boję się sobie boję się sobie mówię to pewnie tak PCK Witalija, że to czy studia każdy może skończyć dowolne przecież sama pani widzi kto jaki koń jest także studia z tą wizją podbicia świata i potem bez względu na płeć człowieka mierzy się z tą rzeczywistością okazuje się, że na duże szerzy się stało tak może nie ma zapotrzebowania na ten zawód może to nie jest dla mnie po prostu może coś innego mnie wiara może cokolwiek innego boksować bardzo daleki od tworzenia takich spiskowych teorii jak niektóre środowiska bardzo chętnie podkreślają, że im i pewnie dowiedzielibyśmy się więcej, gdyby wprowadzić takie taki monitoring karier absolwentów wyższych uczelni co się wydarzyło tak, dlaczego nie poszli tą ścieżką tylko, żeby być uczciwymi, żeby zobaczyć, dlaczego to pewnie warto by monitorować wszystkich na jakimś przez jakiś długi okres czasu jeszcze skorelować to z niej ze zmianami społeczno-ekonomiczny mi no bo tak to raczej tak się o obracamy w sosie spiskowych teorii na Wiślaną i preferują mężczyzn i to jest złe, ale pod warunkiem, że mówimy o tych dobrych posad kach, ale już preferencje mężczyzn systemie penitencjarnym i już nie jest czymś co jest jest do zmiany i t d. na tanie to sąd nie zgodzimy się, że to są zbyt skomplikowana, gdy złożone procesy i problemy żeby, żebym ja takim 1 zdaniem skwitować volvo warto podkreślić, że kobiet jest mniej na przemarsz przez długie lata miał zamknięte do swojego zawodu i raptem się pojawiły i teraz i się, kiedy się, kiedy zadajemy pytanie, dlaczego tak późno dlaczego, dlaczego zmierzam dlaczego, dlaczego z mężami są one robiły co one nowego wniosły do architektury czy to było zjawisko rzeczywiście nowe z punktu widzenia wartości, które one wprowadzają do tej architektury czy też może niekoniecznie i to są zagadnienia którymi się np. zajmuje, kiedy badam właśnie, że twórczość Barbary drukarskiej 1 z najwybitniejszych ne modernistyczne w architekturze i dizajn nie była ona była świetną dizajn Arkona to w taki uznali za chorego np. prawda albo słynnej kuchnia w USA Moska, czyli kuchnia Brykalski, którą ona zaprojektowana jako wzorcowe rozwiązanie do mieszkania minimum na własne imię na Żoliborzu jest zresztą to w pewnym sensie, polemizując ze swoją koleżanką z Niemiec, czyli z Gretą czy Telichowski, która zaprojektowała słynną kuchnie frankfurcką, którą zapewne, jeżeli mieszka pan w nowym tzw. nowym budownictwie, jeżeli ma pan kuchnie wąską z oknem w krótszej ścianie zabudowano szafkami po 1 stronie to ma pan kuchnia frankfurcka nielotne notowali pan pecha ale, ale mniej więcej tak to wygląda ten model wypracowany w latach dwudziestych w kręgu niemieckich projektantów związanych właśnie z tą modernistyczną wizją nowego świata bym przylgnął do dzisiejszego dnia funkcjonuje jako rozwiązanie Air z różnych powodów bardzo praktyczne insp mPay nie ja sobie zadawałem pytania dotyczące tego od MNI jak wyglądał ten proces wchodzenia kobiet architekt, który w Polsce i śledziłam te różne netto różne tropy i to poczynając od nich wieku osiemnastego, ale szczególnie z moją uwagę nie zajmują kobiety w architekturze w okresie dwudziestego wieku zarówno przed wojną, ponieważ charakterystyczną rzeczą jest to, że pomimo tego, że mamy po liczebnie rosnącą do 3009 . roku grupa tych kobiet, które kończą architekturę to jednak na rynku funkcjonuje tylko bardzo niewielka ich liczba właśnie w drukarzy ska właśnie Hryniewicka Piotrowska, który jest taką paradygmaty z tą postacią w tej historii, ponieważ ona w zaprojektowała szybko 1 obiekt, który jest tutaj opisane, czyli słynny pawilon pracy kobiet na powszechnej wystawie krajowej w 1929 roku w Poznaniu skrajnie awangardowe dzieło, o którym jak kiedyś pisałam taki wielki tak zatytułowany nagi ciała architektury, przyglądając się w jaki sposób kobieta architekt wprowadza ten nóż do architektury swoje doświadczenia swoje emocje swoją wrażliwość i czym się różni je architektura od architektury mężczyzn czy ona rzeczywiście jest tutaj nowatorska czy też uprawia to co w badaniach kulturowych nazywa się prawem Mimi kry, czyli naśladuje wypracowane wzorce narzucone przez ten dyskurs dyskurs obowiązujący, czyli dyskurs męski w przypadku drukarskiej my możemy możemy obserwować właśnie takie zjawisko jak jak ona próbuje z 1 strony jednak podporządkować się w myśleniu uznanemu za, jakby za zapisane mu w normie uprawiania architektury, a z drugiej strony wprowadza swoje własne rozwiązania bardzo odważnej bardzo bardzo nowatorskie i to widać właśnie w jej projektach designerskich, które można zestawić ich bliscy twórczością Anny, a 1 Grey takiej słynnej gemy dizajn erki autorki fantastycznych mebli takich właśnie z chromu niklu można to zestawić z twórczością z Charlotty serią współpracowniczki le Corbusiera aktu aut, a właściwie autorki tego słynnego przez Langa który, który przeszedł do historii jako właśnie takie, a takim medal radykalnie nowoczesny z ukrytymi takimi erotycznymi tekstami w tym meblu, więc tego rodzaju kwestie są z różnych powodów intrygujące dla badacza no bo cóż z tego, że my powiemy, że były kobiety i byli mężczyźni, więc taki jest taki KON konstatacji niewiele nam wyniknie prawda dopiero zaczyna się problem komplikować odsłaniać różne niuanse wtedy, kiedy zaczynamy zadawać całą serię innych pytań, które do tej pory nie były stawiane, kiedy my my obserwujemy ich historie mnie przechodzenia tych kobiet architektury no to właśnie to właśnie ta książka dobrze dany proces ty ilustruje choćby tylko latem w INKU, jakim jest 6 Sylwester k 6 biogramów 36 postaci, które tutaj zostało opisane i które reprezentują cały dwudziesty wiek ba są te 3 wielkie gwiazdy międzywojnia, czyli Bukalska z cyrku Sowa i Hryniewicka Piotrowska i są arch. King i działający już po wojnie, czyli inny Skibniewski, a bardzo ciekawa postać przede wszystkim, dlatego że była działaczką polityczną była posłanką na Sejm, a równocześnie reprezentowała właśnie ten nurt modernistycznej architektury zresztą Skibniewska miała na swoim koncie na poza tym, że jest autorką tak wybitnych kreacji jak osiedle Sady Żoliborskie czy niedaleko położone osiedle nas Szwoleżerów to wprowadzała donos do nowoczesnej architektury osiedlowej np. rozwiązania adresowane dla osób niepełnosprawnych Leszczyna, która nigdy nie doczekała końca wojny czy Diana, ale trudno tak to była ta jest bardzo interesująca mnie postać, ponieważ była pierwszą kobietą Żydówką, która ukończyła architekturę w Krakowie i innych zginęła tragicznie w czasie okupacji i by jej życiorys jej losy na w obszarze architektury one dotyczą bardzo słabo rozpoznanego pola, jakim jest w ogóle obecność kobiet żydowskiego pochodzenia w architekturze to jest cel to on to wymaga bardzo bardzo skomplikowanych im żmudnych badań, ponieważ rzeczywiście na ten temat wiemy bardzo niewiele no imam nadzieję, że tamten teksty poświęcone Dianie Reiter równie tragicznie w tragicznej postaci, a zapowiadającej się bardzo atrakcyjnie, bo była również modernistyczną z pełnym tego słowa znaczeniu jest tutaj na charakterystyczne także Szanowni państwo 6 postaci Diana Reiter równa Barbara Buchalska Helena Samsel kuc Halina Skibniewska Jadwiga Grabowska Hawrylak spełniona także od Anatolija Hryniewiecka Piotrowska 6 postaci 6 architekta k re wyda wydana książka przez wydawnictwo EMG architektki z cyklu architektura jest najważniejsza państwa moim gościem była prof. Marta Leśniakowska historyk sztuki z Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk bardzo dziękuję państwu dziękuję pięknie informacji Radia TOK FM, że kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA