REKLAMA

Jak reforma edukacji uderzy w utalentowaną młodzież z małych ośrodków? Odpowiada Elżbieta Broda

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-05-04 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Joanna Mąkosa dzień dobry dzisiaj jesteśmy w Gdańsku, a ze mną w studiu pierwszy gość się Elżbieta Broda z fundacji imienia Czarneckich koordynatorka regionalna w województwach pomorskim kujawsko-pomorskim to podobno bardzo ważne było nauczycielka historii i WOS-u dziś 8 km ten ani Fundacja szuka zdolnych dzieci też gimnazjalistów z mniejszych miejscowości sponsoruje im naukę w liceum to tak dużym skrócie jak łowi się taki talent w gimnazjum to jest praca terenowa to jest Rozwiń » praca terenowa to znaczy stare Czarnowo biurowa w w pierwszej fazie rekrut w okres rekrutacji zbieramy formularze rekrutacji rekrutacyjne i na podstawie tego od tych wiadomości w tych formularzach przeprowadzamy wstępny proces rekrutacji w drugim procesie rekrutacji od 1 w formularzu jest też fakt, że te zlokalizowane Info informacje to jest do chłód miejsce zamieszkania i osiągnięcia tak, bo tutaj interesują nas osoby, które mają minimum 4 , 5 średnią oraz o albo albo mają sukcesy w konkursach przedmiotowych lub olimpiadach w IT to jest także najpierw przegląda się w takie formularze potem jedzie się w teren i jak rozmawiać ze swymi wdziękami aktorki bank w drugim etapie róg rekrutacji, który się właśnie rozpoczął przemierzamy miejscowości w województwie pomorskim przynajmniej, a i w województwie kujawsko-pomorskim i na podstawie rozmów z nauczycielami oraz kandydatami z ich rodzicami tworzymy taką listę wstępną, którą będzie rozpatrywać komisja rekrutacyjna w czerwcu i dać ci, którzy we przejdą rekrutację dostają stypendium marzenie o nauce i auto wygląda także te dzieciaki mogą przyjechać do liceum im co wam co im refundacja zapewnia zapewniamy wszystko co jest niezbędne do funkcjonowania w mieście, czyli opłacamy Bursa wyżywienia kupujemy podręczniki opłacamy kursy kursy językowe to możemy wejść tak znanych z angielskiego lub innych języków opłacamy refundujemy wycieczki szkolne oraz co jest jakby też taką wizytówką naszej fundacji organizujemy wyjazdy narciarskie zima oraz obozy windsurfingowe na Helu to dla mają być takim jest tak bardzo ważne roznoszą stypendysta na jej wiadomo jeszcze Doda może upłynie nam to tutaj tego nie inni powiedział wcześniej nasi stypendyści i nie obowiązuje rejonizacja, czyli stypendyści z pomorskiego mogą startować do liceów, które mają koszmar na szkodę liceum Staszica, które jest dobre jeśli chodzi o nauczanie matematyki do liceum akademickiego lepszego najlepszego w Polsce także tutaj mam mam w Gdańsku użył ucznia spod nowego Sącza, a także ci naszych pędu stypendyści podróżują po Polsce tych drzew młodych stypendystów ma się czym innym razem w sumie przyznaliśmy 500500500 stypendystów stypendiów, ale teraz mamy 230 stypendystów i to tak naprawdę chodzi tylko o to, żeby mieć dobre oceny czy trzeba się wykazać talentem to znaczy nasi stypendyści to przede wszystkim to są talenty, ale takie typowo przemy przedmiotowe to są osoby które, których zainteresowanie jest biologia informatyka matematyka i którzy właśnie już w gimnazjum to talenty rozwijają w zlotego to są przede wszystkim laureaci finaliści konkursów przedmiotowych i toteż jest trochę także oni Lenny przyjeżdżają z tych mniejszych miejscowości jej do totalnie nowego środowiska ERP czy Unia zapyta może to się zawsze udaje, bo to jest trochę taki taki przeskok dla dla tych młodych ludzi oni co prawda już tym gimnazjum mają uraz za sobą zmianę tego środowiska jak kończą podstawówkę przechodzą do zupełnie nowej szkoły dowodu o nowych nauczycieli natomiast jedno jednak to już jest duży przeskok czy to zawsze zdaje egzamin czy to jest czasem także wtedy z jakich się niekoniecznie odnajdują w tym nowym środowisku większość zdaje egzamin zresztą po to, jesteśmy koordynatorzy wojewódzcy, którzy mają czuwać nad tą nad tym procesem aklimatyzacji, by się z nimi spotykamy jesteśmy cały czas do do dyspozycji jak tutaj monitorujemy ich trochę inspirujemy do różnych różnych działań z gry w innym śnie nie radzą też mogą sprzyjać ustalono w przychodach funkcjonują zazwyczaj to są sprawy związane z albumu albo np. sprawy w internacie czy taki właśnie pierwsze procesy jak my aklimatyzacji problemy miała proces dorastania w logistykę jak się poruszać po mieście, bo to też jest często problem tak jak łączyć z Legią Warszawa, bo jest naprawdę dorosła i to też był duży problem rozwiąże do takiego nastolatka to w ogóle musi być wielki szok, czyli aklimatyzacja w mieście zresztą my organizujemy tzw. dwu dniówki dla naszych stypendystów jak ciut ciut w napór lub część Północna Polski jedzie do Gdańska część Południowa stypendystów jedzie do Krakowa i też jest taka wstępna na aklimatyzację poznają siebie siebie nawzajem potem to jest pierwsza pie to są pierwsze dni w internacie i po prostu w tej im pomagamy tak chcieli mówić o pompy takiej podstawowej logistyki po takie kwestie bytowe różne różnorakie kwestie mogą wypłynąć ważnym targetem są gimnazjaliści teraz swoje wrażenia absolwenci gimnazjów teraz gimnazja EMG znikają, a inni i co dalej no powoli przez przez przedsta w przestawiamy się na dno cenna bułka z ostatnich klasach szkoły podstawowej i musimy musimy cały program przystosować do czteroletniego liceum czy nasze środki budżetowe teraz, które wydatkowali ćmy na 3 lata nauki musimy musimy przeznaczyć na 4 lata, czyli będzie mniej stypendystów czy mniej pieniędzy tym mniej wycieczek tylko niedzielami na narzędzia i chcemy tu tak właśnie klubowi próbujemy to o logistycznie rozwiązać nie chcemy rezygnować na pewno wyjazdów na narty i wyjazd wakacyjny, bo jest to naprawdę środek bardzo integrujące naszą społeczność, bo nasza młodzież utrzymuje ze sobą kontakt z urlopu i później także także, jakby to jest tak nasza wartość bardzo bardzo mocno dodatnia niczyj w tym momencie tak naprawdę po reformie zmartwieniem fundacji będą po pierwsze, fundusze na na stypendia, ale to nie jest strony takie rozmawiałam z lennym w Rzeszowie SR pan nauczycielem gimnazjum w Radomyślu i on mi mówił, że mecz w samo przejście tych uczniów do gimnazjum to jest dla nich taki fajny skok nową rzeczywistość czy to znaczy, że my Mind poznają nowe środowisko przychodzą czasami właśnie takich małych wiejskich szkół dlatego Radomyśl także jest jedyne gimnazjum w gminie na jej usłyszał tam, że słuchacze nie interesuje nas co było w podstawówce jak w mieście oceny jak się zachowaliście to jest tabula rasa zaczynacie wszystko odnowa mojego on tłumaczył, że to często dla tych dzieciaków WM taka szansa właśnie, żeby się wykazać żeby, żeby nadać tej odwagi wejść do nowego środowiska czy to będzie drożeć także, jeżeli nie będzie tego etapu gimnazjum to tym dzieciakom będzie trudniej myślę, że po pierwsze, zamknięcie przez 8 dni w ciągu 8 lat w 1 w 1 w 1 placówce oraz o nas jakby ciągle kontakt z tym są środowiskiem może spowodować, że dzieci nie podejmą tak łatwo decyzji do dotyczący przeniesienia się większego miasta można, ale też dużo zależy od a dlaczego wobec własnej i hamowało czy to jest to, o czym mówiłam przed chwilą czy to mogą być jakieś inne powody wydaje mi się, że tutejsze bardzo jestem zaniepokojona programy nauczania faktury które, jeżeli nie będzie nastawiony na otwartość na to jakby na otwartość wobec inności może spowodować, że te dzieci zostaną w tych środowiskach inne mocno nocą zamknięta mówi pani o podstawie o programie o podstawie programowej noty zebrały będziemy dyskutować dzisiaj podczas akcji usłysz swoją szkołę zacofaniu właśnie najbardziej niepokoi w tej podstawie my się wydaje, że ze środowiska skupione wokół reformy program programowej są bardzo nieufne nastawione do zjawiska, które nazywają wielokulturowością i w związku z tym mam takie obawy, że również program nauczania będzie, jakby dostosowany do ich oba w, czyli zamiast otwartości niezależności otwartości na innych będzie skupiał się na tych na tych sprawach gminy powiedzmy sobie bardziej zachowawczych i taka młodzież też będzie miałam problem być może będzie miał problemy w zmianie zmianie środowiska albo będzie do tego nowego środowiska nastawione nieufnie, abym badaniami Pisa mówią o tym, że gimnazja wyrównywał szanse szczególnie, jeżeli chodzi o grupę uczniów o najniższym tzw . w kapitale społecznym czy to też może być lepiej się znaczenie myślę, że wyrównywał przynajmniej w przypadku tych osób z miał styczność naszych stypendystów i bo faktycznie masz no moi stypendyści uczą się tutaj najlepsza szkoła w tym mieście Szczurka w Gdyni piąty liceum w Gdańsku i z mojej praktyki z moich obserwacji widać, że absolutnie nie było różnic jeśli chodzi o poziom nauczania w TUW skok w stosunku do odlotu tej młodzieży miejskiej nie nieraz absolwent absolwentów elitarnych gimnazjów ryzyka, bo to bardzo różnie wygląda w różnych regionach Polski to może być trudno co znaczy to widać bardzo mu taką skuteczną pracę nauczycieli gimnazjów tak było nasi uczniów stypendyści też trafiają do nas na podstawie bez wsparcia takiej otuchy danej im przez nauczycieli nauczyciel gimnazjalny i my się wydaje, że oczywiście to działo bardzo dużo zgłoszeń i i trzeci uczniowie są i faktycznie, jakby ITI i tak by jak ta różnica naprawdę ta metoda edukacyjna została mi się wydaje wyrównana no to w takim razie może powiedzmy jeszcze my w jaki sposób teraz moi uczniowie tych ostatnich klas gimnazjów mogą starać się od waszych studentów to znaczy trwa proces rekrutacyjny czy muszą złożyć formularz do 31 marca May funkcjonujemy, ale i od maja trwają wizyty domowe, iż gimnazjalne, czyli tak naprawdę trzeba wejść na waszą stronę tak proszę pani rozreklamować i tak co by się w Enstone już teraz ci, którzy chcieliby z Inner gotować się do o nasze stypendia w przyszłym roku mogą być naszą stronę i zobaczyć co robimy bo, bo oprócz tego, że zapewniamy pomoc materialną to jeszcze jest wiele fajnych mini projektów, które realizujemy ze stypendystami ja przypomnę jest to strona fundacji imienia Czarneckich moim gościem była pani Elżbieta Broda z tejże fundacji, a my z akcją usłyszy swoją szkołę dzisiaj zostaję jeszcze w Gdańsku tuż po informacjach zapraszano ją rozmowę doprowadzą kapelą belgijską porozmawiamy o podstawie programowej z języka polskiego, a osiemnastej na debatę do Europejskiego centrum Solidarności zostańcie państwo z nami w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA