REKLAMA

Czy historia w szkole jest po to, by przekazywać "kod narodowy"?

Światopodgląd
Data emisji:
2017-05-04 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub pod blond zdobycz w reż Agnieszka Lichnerowicz serdecznie państwa zapraszam na światopogląd dziś pierwszy dzień matur język Polski z nim mierzę się uczniowie oczywiście wszyscy trzymamy kciuki wraz z Bydgoszczy tak trzymać za wszystkich niezwiązanych z, by się nauczyć się nauczył jak wielu zerówka niech mnie nie Wroniec reż Andy trzymał kciuki, ale zamiast ściany no jasne, jakie sobie sami Jan Wróbel jest nauczycielem historii LM, ale też byłem dyrektorem Rozwiń » społecznego liceum Ogólnokształcącego tzw. Bednarskiej w Warszawie obecnie prezesem klubu sportowego Bednarska niedobry dzień dobry prowadzącym we wtorkowy poranki Radia TOK FM, a drugim państwa gościem jest dr Piotr Laskowski związany z uniwersytetem warszawskim dzień dobry dzień dobry i od razu będziemy rozmawiać o o edukacji o tym jak się uczyć się powinno uczyć dziś akurat będziemy się skupiać światopoglądzie na historię, ale od razu państwo zapowiada Ewa, bo dziś kolejna z cyklu debat Radia TOK FM na temat reformy edukacji to jest debata z udziałem publiczności nigdy dość podkreślania Emu dziś w radiu TOK FM jest w Gdańsku i debata odbędzie się w europejskim centrum Solidarności na placu Solidarności 1 o godzinie osiemnastej, więc z gdańszczan zapraszamy do ECS sua mieszkańców pozostałych miast miasteczek i wsi przed radio odbiorniki tym razem Agata Kowalska i goście będą się zastanawiać nad podstawą programową, zwłaszcza z języka w polskiego jak to wygląda z koordynacją z nauczaniem innych przedmiotów jak prowadzić skuteczną politykę kulturalną historyczną za pomocą szkoły i co wypada z podstawy programowej przypomnę państwu gośćmi światopoglądu są dr Piotr Laskowski i Jan Wróbel no właśnie ram i chciał pan zapytać, jakie są cele nauczania historii, ale w swojej szkole podstawowej i ponad podstawowej Laskowski zacznie on znajduje teraz w interesie jest przekonujące uzasadnienie zmieniać, choć jakiś hojny jest właśnie JSW, bo jakość, a zwłaszcza dzisiaj w Polsce to są różne kwestie nożem powiedział, że rzeź, że celem uczenia historii czy uczenia się w historii poznawania historii tak jak Katowice w jest chyba przede wszystkim w jak zdolność obcowania z ludźmi ze innymi od nas to coś co mówi prof. Karol Modzelewski, który ułoży jeszcze kimś takim moim mistrzem historycznym krok dalej, który zawsze jakoś podkreśla, że historia jest ostatecznie sztuką przekładu to znaczy sztuką w rozmawiania jakoś tyłów słuchania głosów pozostawionych nam przez ludzi w przeszłości, ale z uszanowaniem ich jakiś radykalny odrębności odrębności kulturowej odrębności rozumienia tego, dlaczego jak oni byli inni to znaczy po prostu rozumienia jak tamten czas był inny od naszego czasu jak ich życie było inne od naszego życia absolwentowi w 212 i w tym sensie ma to wydaje mi się też jakiś wymiar, ale innym, w który jest istotny to znaczy to znaczy dziś uczula nas właśnie na to, że ludzie są różni się w dal to znaczy uczula nas na to, iż zbuduje jakąś taką z empatyczną zdolność powiedział prawda to znaczy historia jest pewną sztuką w UE nie chcę użyć słowa wczucie się, bo tu nie chodzi o wczucie się właśnie chodzi o wkuwanie się tylko rozumienia w porozumienie innego czasu porozumienie innej kultury o rozumienie innych ludzi motywacji celów też tych wszystkich sił i zależności, które byli uwikłani w, więc mówić dla mnie jeszcze może jakąś istotną sprawą, ale to już jest pewnie jakaś taka rzecz związana z moim światopoglądem w nas rzeczywiście myślenie o historii również jako o sztuce oddawania głosu temu po, których powiedzielibyśmy walec tego procesu historycznego przejechał się to znaczy, który właśnie pozostawił, których nadzieje pozostawił niech przynajmniej w po przegranych tak od tych wszystkich, którzy dlatego, że z 1 strony ja po prostu jakoś czuję głęboką sympatię nie czuje sympatii do władzy nie czuje sympatii i Wygraj wygrywający na czuje głęboką sympatię do przebywającej w uczniom, ale głównie z lat 2 Droździel przegrał nie tyle ogólna MF FM to jest zasadne wydają je przegra z Legią czy faszyzm przegrał chcielibyśmy rolnik nadal toczy się od US History zespół czuje się coraz to czy nie ma rozumiemy, że uznał, że dam się sprowokować uważne wymienia się nas prowokować warzywniaki jak się wydaje to znaczy ja tak sądził prawda jest właśnie elementem tej zwycięskiej historii to znaczy tego procesu, który nazywamy nowoczesnością i które rzeczywiście można ująć jak mi się wydaje warto ujmować jako proces bardzo głęboko niszczące prawda wiąże oczywiście nowoczesność tak ten to coś co prawda zaczyna się gdzieś w końcu osiemnastego wieku dochodzi do naszych czasów PRL prosta ilustracja to jest właściwie banał, że Goethe był jakimś takim wielkim prawda diagnostą nowoczesności i niektórzy z państwa zapewne pamięta, że w drugiej części Fausta Goethego w PRL, kiedy walczysz z deweloperem tworzy nowy doskonały świat my już muszę wszystko udaje ten świat, zwłaszcza zbudowana zostanie 1 chaty umyka prawda w Tychach Tyńca mieszkają Filemon liczba aukcji z para staruszków takich właśnie zanurzonych w idiotyzm poprzedniego życia i aut nie jest w stanie zdzierżyć, że ta Chatka stoi prawda jest 1 jedyna Martynka, ale w Oskarze Mefistofeles owi usunąć ich na dodatek usunąć ich tak, że bywał nic o tym nie wiedział, kiedy Mefistofeles potem przychodzi opowiedzieć o ustawie o tym jak zostali zamordowani Filemon Bautista Faust nie chce słuchać Otóż wydaje mi się, że wbre w pozorom jest to odpowiedź na zaczepkę Wróbla, lecz tym właśnie faszyzm prawda oznaczony jest dzieckiem zwycięskie nowoczesność w każdym razie można go tak, choć wydają się dość interesujące, że wygra go z nauką gry związane z alergią po torach znaleziono godziny, więc 80 również dygresja w Liege 18 historia, dlaczego po co uczniom w pana historia przegranych, dlatego że tam są też alternatywy prawda oznaczyć przegranie, o których mówię to znaczyć przegrani z peryferiów sprawdzać przegrani, którzy byli ludami tak czy przedstawicielami ludów kolonizowanych tych wszystkich klas prawdach, które poddane były dość brutalnej władzy prawda oni wytwarzali i kultura ich prawda wytwarza pewne alternatywy, które zostały być może utracone na zawsze, a być może są gdzieś tam do odzyskania, lecz także książkę ja zawsze cytuje pan Leszek Balcerowicz nieważne jest dla nich panią rozmawiam też zawsze cytuję, ale instytucja jest teraz dla podtrzymania tradycji Carlo Ginzburg Gazeli robaki szesnastowieczny mur narzut i bez ulg i 7 we wstępie oto mamy wejrzenia w kulturę warst w ludowych, które już została utracona ta kultura przegrała już niema prawda, ale gdzieś to co z niej pozostało strzelba wypowiedzi bohatera zapisanych przez inkwizytorów, a tam jest zupełnie inny sposób myślenia zupełnie inna wizja świata tak rzeczywiście coś takiego niesamowitego co jakoś rzeczywiście można ją w próbować ocalić właśnie jako alternatywę wobec tego, w czym żyjemy i teraz już bardzo krótko, jaki jest Otóż wydaje się że, zwłaszcza w Polsce dzisiaj histerezy dokładnie czymś przeciwnym razie w stosunku do tego, o czym staram się to szybko powiedzieć znaczy historia właśnie cały czas opowiadaniem tego samego co znaczy historia w szkole polskiej to jest historia tego, że Polska istniała zawsze jest redukcja wagi, a nawet Wall brzmieniem redukcją do tego 1 wątku na rozmowy uważam, że Polska zawsze miała rację pewien oddech mamy na starożytność, ale starożytność, kiedy trudno wykazać, że Polska istniała, ale szczęśliwie zażegnać boksu przygotowaniem 2 wielkich tradycji, z którego wyrasta Polska to znaczy rewizji prawda humanizmu greckiego i wszerz Dolska rozumienie też w dzisiejszym tak, mimo że dane, bo to, jakby cały czas opowiadanie podobnego prawda to znaczy Mieszko pierwszy jest podobny do nas nie są różne jest podobny do nas jak wszystko co tam się dzieje DAF Jan Wróbel i religii to proszę odnieść do tego, o czym mówił przedmówca i w ogóle zmierzyć właśnie z tymi pytaniami, o czym dziś w dorosłe życie, więc przegrali w czterdziestym piątym roku i faszyzm dzięki temu został pokonany, a nie zwycięski zwycięzcy komunistą gra niedobrze regres euro nie przegrał w tym gronie jest istotne rozruch pytanie takie czy szkoła ma przygotowywać człowieka, dlatego że budżet odpowiedzi na takie pytanie, kto miał rację co się dobrze zdała zeżre boję się w logicznie poprowadzi wywód mojego szacownego kolegi i nasze i pana Piotra w to doszlibyśmy do wniosku, że szkoła powinna dać każdemu możliwość wybrania sobie jak chce, a ja myślę, że szkoła musi dojść do pytania my, a nie tylko na pytania jak i to zasadniczo gości, uprzedzając możliwe rozwiązanie ma tragiczne tego spotkania zasadnicze różnice między Laskowski ma wróble tchórzliwy, że Jan Jerzy Jan Kott jest raczej zbudowany wokół tej formacji jak na szkole szuka tego, gdzie ja się tam tam wyrobić ja znowu sukces ja Jan Wróbel tak wielkim wrogiem tego ja nie jestem, bo za duże ego, ale myślę, że szkoła, tym bardziej ze względu na to, że nastolatek jest wpatrzony siły, by nauczyć tego my ich historię uczelnię my wdają się zupełnie oczywiste, że uczy tożsamości naszej polskiej to Polska tożsamość ma oczywiście taką ma takie oblicze i dziedzictwem końca dziewiętnastego wieku o nazwie nacjonalistyczne lękliwy wobec obcych, który zresztą też dominowali nad nami jest tak dostaniemy takie dziwne, że od ręki da się pojawiła, ale wrażliwość, bo również w stosunku do tych słabszych, ale musi pani już bronić tego słusznego poglądu winy, ale rozwija, bo Zulus to słuszny pogląd jest pracować z wdziękiem Nike nie stać natomiast Noteć jedno sobie sprawę, bo za główne oblicze tej polskiej tożsamości jest oblicze jednak dość różnorodny dość różnorodne, ale i inne dlatego tak myślę dobrze uczyć obraz polskiej szkole ognisko Zobacz historię wokół tożsamości Polski w bonie jest historia bardzo taki standaryzowane ego Polaka, który jak mówisz zawsze rację to również narracja jest w Polskiej szkole również o tym, dobrze mówi natomiast jest to naszej tożsamości narodowej historii Polski wyjątkowo na Morenie wyjątkowa na pewno jest ładna dla szkoły i użyteczne dla szkoły, ponieważ jest powikłanych pomija czasy Piastowskiej moim zdaniem uczeni od tych gangstera z średniowieczne jak o jaki nawiedził Vacek jest oczywiste historyczne nieporozumienie, ale od pewnego momentu mamy jednak tomy historii Polski niestety 15 wieku mamy już w myślach nart i my się utożsamiam dość powszechnie w zaroślach stąd, gdy zostanie dziesiątka nie pyta Stevie Wonder nie tak mówić o 1 dla własnej dodajmy, że nie uczono, że trochę wcześniej Polska w myślach Placido Domingo stołowe Warty, który oszukał szkole zacznę się dosyć wcześnie z punktu widzenia dzisiejszych w imię to zbiorą się bardzo różnorodne i nasze wymienia Kościuszko chciał zabić zbiorowość po Szlachta plus plus sport demoludów, ale do tego patriotycznego to jest to jest wystarczająco zupełnie, żeby zrobić dobrą historię, która buduje młody człowieku zarówno na czym mi bardzo zależy poczucie tej normy więź z poprzednimi pokoleniami poczucie pewnej tożsamości odpowiedzialności za los zbiorowości nie tylko za swoje jaja jak, ale zarazem potrafi uczyć tego, że chcesz czy nie chcesz historia Polski polega również na rozumieniu tych tych innych chrześcijan i piach tutaj domagać żywiące się głównie o to, że musi też inny, a ja myślę, że póki człowiek miał poczucie tego my to też inni się uczyć w sposób dość 2 dni i to ja rzeczywiście jest utrudniony wyjazd z dumy, że ma problemy od klawiatury, a wie, że kocha jej syna relacjonuje Adam Zych lasów czy Nowak dziś jest to znaczy czy Tomek tak jak pani zarysował rzeczywiście wygląda dziś w szkole tak, ale to po informacjach Betard, a świerk lub podgląd itp nie czyni Duńczyków ich szans, a świerk lub podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz o państwa w rozgłośni cały czas są Janusz Wróbel i firmy w rejonie 2 chętnych, by nie znają państwo Jana Wróbla z anteny Radia TOK FM prowadzi wtorkowe poranki, ale też jest nauczycielem historii społecznym zespole szkół Bednarska też dr Piotr Laskowski z uniwersytetu Warszawskiego z tego samego zespołu szkół powinni chwalić, ale innej szkoły dobrze to jak w takim razie pozwolę sobie nie pozwala sobie do 20 dnia Jano wróble mówił pan przed informacjami o tym, że jednak również w 2 pozwala sobie z pamięci to podsumować, że celem nauczania historii jest to również wzmacnianie czy we wzmacnianiu tego my z litego my w naszym przypadku to jest my Polacy i tras tak jak pan opowiada o tym, my Polacy to, że to jest takie my Polacy, w którym my Polacy rozumiemy, że w szesnastym wieku w większość z nas to byli chłopi i nie rozumieli nie chcieli wiedzieć nie mniej identyfikowali się z tym hasłem Polacy, a czternastym wieku to to w ogóle to hasło jeszcze nie miało sensu no a potem my Polacy zrozumieliśmy, że razem np. nie mieszkamy w tym samym kraju z Ukraińcami tak czy z Żydami i czy ma poczucie, że leży dziś ta historia jest uczona w tym my Polacy rozumiane jako my Polacy obywatele czy jednak my Polacy jako naród no właśnie magia żółtego rozróżnienie niech idą dobrze nie uwagę, że albo się uczy oraz obywatele, bo Polacy Polacy, bo Polacy po prostu byli obywatelami oraz być dobrym raz Brzeźno złymi we właśnie akurat i że choć samo jezioro krytyk polskości to nigdy nie brakowało nie Polski zjechanie z polskiej historii, bo zagrali tak, ale we wrzeniu 00 i realia szkolne testem nie brakowało w nich z zewnątrz chociażby z tego prostego względu, że mieliśmy imperium jest traciliśmy do cna nie do tego co należy po Warszawie chodziły obce chłopcy z dobrych stopy dziś od lat, więc jest Bournemouth takich Take krytyki czasem bardzo uproszczony banalne, ale nigdy nie brakowało jej oczu wie pani, że tak my uczciwie mówiąc myślę, że dziś jest tak duże rozleje niechęci wobec głównie rządów prawa i sprawiedliwości takiej narracji narodowo katolicka kolor też niezbyt nowoczesnej nie, że coś ludziom wzrasta o 1 całość akt no ale dla historyka, zwłaszcza że nie młodego na torze w jest zupełnie oczywiste, że ten typ niechęci do polskości w znaczeniu naprawdę nie chce PiS -u, ale odrzucał również to, o czym pisał, że tak gada nie n p . o polskości do zmieniania w nim wpisy przeminą hity przeminą, a Polska Polska Polska pozostaną jako pewnego rodzaju wyzwanie jazy przypłyną są dosyć dobrze i pomoc tę przewagę nad nad państwem obojga Rosję 580, kiedy nagle ni stąd ni zowąd polskości i też nieźle wyśmiewana wyszydza na jej z różnych służb jest często przyczyn nagle okazało się być rezerwuarem posta w obywatelskich pewnej odwagi poświęcenia i to nie tylko, żeby nosić ulotki rozdawać połamią, żeby konstruować bardzo widać wyraźną zapowiedzią wykopali tam też wywołanym czegoś złego jest również albo polskość należy ich nie zdać sobie 1 rzecz na świecie, która wywołuje podjazdy ciekawe emocje, której nie możemy znaleźć negatywnych emocji wręcz wywoła nie ma takich rzeczy, że osoby albo czujnym, bo martwym matki nie mają okazji do mniejszego zła Piotrowską z głowy, że ja wrócę do początku wypowiedzi Jana Wróbla czy tego bardzo wygodnego i ustawienia opozycji między jawą, a wokół, którego ja miałbym być stąd tylko, skąd skoncentrowany i my w Durbanie jest prawdziwa opozycja co znaczy, przywołując go Jan Wróbel właśnie zarzucił, że nie ma rzeczy podsumował radny zarzucił mnie podsumował go stwierdził i przywrócono jakieś pozorne oboje z dnia 8 LO w, a od głównej roli w błoto przecież chodzi o my tylko z o o zupełnie inny rodzaj wytwarzania my to znaczy, kiedy właśnie jakoś tam próbuje mówić o tych utraconych alternatywa to znaczna część tych alternatyw to są właśnie sposoby tworzenia wspólnoty w tej, która może nowoczesność odrzuciła, ponieważ rzeczywiście wspólnota narodowa jest czas opowiedzieć zwycięską formułę tak nowoczesność nie jest wszystkim co się z tym wiąże to znaczy również z potężnym moim zdaniem akurat ja mam do tego typu tworzenia wspólnoty stosunek bardzo krytycznej wydaje mi się żona ma hipoteka po prostu straszliwie obciążoną znaczy ta kategoria narodu jest nieszczęśliwą nowoczesną kategorią w wypadku Polski no właśnie, jakby coś w zamian to ujawnił prawda on jest potwornie ekskluzywna to znaczy jest jakimś głębokim fałszem wyobrażanie sobie, że wszyscy jesteśmy szlachcic sami, ponieważ nie wszyscy jesteśmy sprawcami rzeczywiście ta idea narodowa Polska skonstruowany został w wieku 19 jako taki pomysł prawda, żeby poprzez ojczyzny niech naród ów szlachcic wszystkich no ale to też tak jakby to powiedzieć zacierał czy maskował pewne realne konflikty realne struktury władzy realną presję, która w tym 19 w tym dwudziestym wieku siedziała, by teraz możemy sobie opowiedzieć historię Solidarności jako historię zrywu na Narodowego możemy opowiedzieć my zaś są do tego dobre podstawy choćby w lekturze 21 z postulatów możemy ACo powiedzieć jednak jego historię zrywu robotniczego to znaczy domagał się przywrócenia mszy świętej to jakoś do niej brat, bo jest wiele ryzykujemy May reaguje na takim Polski ruch robotniczy wyznania, lecz on gwarantuje ten postulat narodowych starannie Kordian Kolbiarz wszystkie 20 pozostałe, gdzie za przedszkola z dnia 9 nie gra w opiece zdrowotnej prawda w żłobkach dla dzieci pracownicy, gdzie jest o związkach zawodowych to jest rzeczywiście wielki ruch upodmiotowienia leniuchowania go, ale ja nie mam takiego przekonania, że nad Trynką ponadnarodowe oczywiście to nie jest prawda nie chcę powiedzieć, że jego nie nowa Syria nie jest takie czy on nie zatruwa tego ruchu bardziej niż mu pomaga prawda to znaczy czy jednak nie zawsze pamiętam to zrobiła na mnie ogromne wrażenie kimś takim wielkim bohaterem mojej młodości Lechosław Goździk, czyli postać bardzo istotna dla pierwszego zrywu polskiego po drugiej wojnie światowej, czyli października roku 50 do szóstego szeroko rozumianego pośrednika, w których działo w radach robotniczych w fabryce samochodów osobowych na Żeraniu w w dobrze oddaje strzał, który do Solidarności już nie przystąpił właśnie z tego takiego powodu w jakiś ciasnoty tego ruchu prawda Dijsselbloem to często my, czyli ta te wartości euro wspólne, które wedle pana jako debiut historia może przekazywać i ta wspólnota, bo uznali, że wspólnota jednak w ramach tych granic, których jesteśmy jakaś być musi co mają klej trzyma się za rzecz polega na tym czy jesteśmy wstanie pomyśleć wspólnoty, która nie ma tego tożsamościowe ogrodzenia to znaczy właśnie nie ma jakiegoś takiego epitetu, który właśnie w nowoczesności był przede wszystkim prawda tą kategorią narodową tylko, która Betty jest wspólnotą, która potrafi uznać różnicę prawda to znaczy, która umie połączyć bardzo wiele tożsamości rozstrzygnięć posta w, a pozostaje przy tym wspólnotą zdarzyć, że wyszłoby rzeczywiście oto, żeby w jakimś sensie przekroczyć tę opozycję Trojan zbudował to znaczy, że albo jesteśmy liberalną jednostką albo jesteśmy narodową wspólnotą prawdach to jest okropne rzeczywiście nowoczesna opozycja bardzo moim zdaniem szkodliwa na gruncie polskim na dodatek fałszywa, bo ci, którzy robią tutaj za liberałów nie mają nic wspólnego z liberalizmem są po prostu konserwatywnymi i bardzo uwikłanym w języku narodowi przerażony mity o tym, że mogliby zakwestionować tę kategorię narodu ludźmi ronda ONZ chodziłoby o to, żeby przekroczyć staje się rzeczywiście zaś 1 przykład rewolucji 1905 roku, w którym w której, jakbym był szalenie istotnym elementem, który pojawia się w ogromnie wielu źródłach w tym 1905 nawet w łonie PPS, czyli partii, jakby niepodległościowe, które ten dyskurs Narodowy nie był obcy próba jest właśnie idea jedności i tworzenia wspólnoty przekraczającej podziały narodowe w dal jest niezwykle silnej to widzimy po stronie polskiej po stronie żydowskiej, która właśnie jako wspólnotą pracy wspólnotą pewnym budującą się na pewnej tradycji Robotniczej, ale też na tradycji chłopskiej we wszystkim byli ci robotnicy, jakimi ludźmi, którzy przyszli ze wsi leczy to są wszystko te wspólnoty, które naród zżera zabija zjada i nieważne jest wymiar uszlachetnia po prostu dnem morza do wspólnoty w sumie wartościowo wspólnoty narodowej drużyny mniej wartościowe Ano, dlatego że kolizja przy Zosi zanikają na rzecz tego dyskursu Narodowego pod Wągrowcem się poznać nie została złożona z rodem z wesela chodzi o to, że po kryjomu z taką sytuację niezbyt wygodną także mnie w ogóle nie jest obca tradycja też jestem konserwatywnym wędek, niemniej rzymskim katolikiem sowieckie na dalsze wyzwiska można spokojnie wobec zastosowań, o ile zmaleją z martyrologią swych stóp w USA wzrost, aby wspólnie z mediami i rentach z Anny Nowak, ale po złożeniu wraz z rodzin mają mniej niż z Chorzowa na mecz z polskim językiem polskim radiowy pierwszym programie dlatego winnej stacji natomiast mają po prostu tak, że ja jestem mówią bardzo dobrze chyba rozumiem imam nas stać się też dobrze rozumiemy mnie do współczucie i też znaleźć chętnych do przekazuje taki rodzaj zaciekawienie szacunkowo wzrósł z technicznego w Polsce przez pierwsze drugie sprzed drugiej wojny światowej czy pierwszej wojny światowej także prawda czy tego ruchu chłopskiego, który ma też wykaz bonusu z zawziętości zawiści, gdybyśmy się bliżej poznali ten ruch ludowy tobyśmy oczywiście się niejednokrotnie bardzo głęboko rozczarowali mnie się wydaje, że to co się stało w tym Polski robotnikiem polskich słowem przez to, że on się z polszczyzną, że przyjął duże elementy tożsamości narodowej było jednak per saldo dodatnie saldo dodatnie żony nie straciły Grzegorz pięknego robotniczego charakteru, a stał się po prostu Polski tylko ta polskość wielokrotnie mu pomagała bardziej Znicz 1 zaszkodził, bo co to jest za wzór wielka wartość czystość ruchu robotniczego taktycznie akurat nie fanatycznym wyznawcą idei ruchu robotniczego no to nie widzisz tę samą w sobie jakąś wielką wartość 1 jednak Polski robotnik i tam polskich chłopów się zgadza, że to jest trochę komizm sytuacji, że na koniec wszyscy uważamy, że nazwał się Wróblewski, a jednak większość z nas nazywa się Wróbel i nie jest przypadek i z tym szkołom jedzenie soi powinna radzić no ale musi radzić na pewnym etapie nie można zacząć moim zdaniem szkoła tego, że mówisz tak historię właściwie nauką zbiory narracji kłamstw półprawd najlepszym razie też jesteście bardzo ograniczeni my jako ludzie z pewnych środowisk z pełnych rodzin nie jest pewnego przekazu kulturowego już macie tak włączone receptory Żydach rozumiecie wszystko po swojemu krótko mówiąc wszystko aha no to jednak jest także muzykologii nie można zacząć i skończyć na tym, że pokazujemy dzieciom tym ten Johna Cage 4 minuty 33 sekundy pamiętam chodziło też tam się nic o jest to nic nie grała też 4 minuty 33 sekundy i to dobry moment, bo w sumie ciszy nie ma na sali koncertowej nie, czyli jak bez zbudował ten dług jest dobry pomysł weź bardzo jest muzyka w gronie tych instrumentalistów tylko widowni wraz z sklepik z hasłami każde czasy się denerwuję jak też o Rydzyka, ale w nie może, bo jak widzicie nie jest na tym polega mózg, żeby siedzieć cicho i niczego nie zacznie ten rok i musi przejść w momencie, w którym się ludzie na, słuchając różnej muzyki są gotowi na poznanie Świętego konceptu Jawora w tym pierwszy etap uczenia historii jest etap uczenia od takiej tożsamości my, która akurat w Polskim wymiarze nie musi żadnej mierze z oznaczać nie musi i nie powinno uczenia włoskiego wymiaru Polaka katolika z z podrzeszowskiej wsi jako jedyny model polskości natomiast nie musi nie może się odwracać od tożsamości tak, a że jest to zawsze na mnie Richard SA MO GI, ale czy zgodził się pan, że ona, że żal, że może ona powinna przekazywać kod polskości, ale też również nie można takim samym z tym samym zaangażowaniem kod europejskości i taki kod i humanistyczne nie oznacza wyzwolenia między Niemcy, które nas napadli i porwali w 39 roku Klimek Europejczykami nie i niedobrzy Polacy wówczas, że europejskość to, czego Jaś z takim nie jest, że będziemy o tym, że nie wystarcza, bo 3009 . roku z lasu można je Europejczycy napadają na Europejczyków nie mógł właściwie istotny problem będę teraz Europejczykami, którzy najwięcej w czołówce nie było więcej tradycji oporu przeciwko nazizmowi zagra na bardzo dobre się wszyscy chętnie odwołują europejskość to jest 5 wieków ba nawet więcej historii, choć mniej od 33 czy moglibyśmy się zgodzić, że również w 2 to w tym trochę teoretycznie ale, żeby coś złapać mogliśmy zgodzić, że kod polskości, ale i kot europejskości równolegle czy pan mnie najpier w, ale drugi z wyrazami istotną różnicę sumy tak jak Janusz kot europejskość poznaje się poprzez kod polskości, a spora część uczestników debaty nad czym powinna być historia w Polsce obawia się, że kot polskość oznacza nie rozumiemy Europy nie chce mi znać bywali Polacy podobnie jak bywali i bywają Szwajcarzy Francuzi nie robi się Grecy, którzy nie chcą znać Europy i mają oni jak najgorsze mniemanie pełno Polacy też tacy muszą być, bo inaczej dobowe statystycznie coś niezdrowego, ale tak w ogóle kod polskości nie umożliwia lepsze rozumienie kod europejskość niż, gdyby dołączy 2 równoległych, która murem uwaga teraz już nie uczymy opolscy was Polaków uczymy Europę was Europejczyków jak go do domu znowu może zabrać August Hayek metalowe zwolniono, że winne jest ona się tym będzie swoiste w szkole podstawowej, bo ma syna, który z szóstej klasy i uważa, że program History czwartek do szóstej klasy to jest pomyłka dzieciaki nic nie wiedzą o swojej przyszłości całkowicie pominięto cały ważny okres nie podaje się przyczyn zdarzeń nie poznaliśmy w ogóle co się działo po czasach Jagielloński w Polsce dużo więcej dzieciaki miały o tym co jedli w Rzymie czy grac niż powstanie Chmielnickiego i potopie szwedzkim obecnie dzieciaki uczą się drugiej wojny światowej też program poszatkowany jest zdania Ania nie chce powiedzieć panie jezioro zalało kościół wymaga również wyłączona historię Rzymian Rzymian Greków nie mogli uczono historii tego ciągu opolska 16 wieku w rezultacie zwolnione z polskim patriotą, ale pamiętajmy, że powinny być takie łączone o tym, że wszystko ma swoją przyczynę, ale i t d . ale muszę już o elementy zapowiedź z informacją o władzę wraca apetyt, a świerk lub podgląd itp wśród tych świąt lub pod blok w 2 liga dąb i Agnieszka Lichnerowicz w studiu państwa gośćmi są dr Piotr Laskowski i Jan Wróbel zaczęliśmy od pytania poco jest historia po co uczyć się historia o przy tej okazji pary dygresji i parkomatów podjęliśmy rozgłos Piotra Laskowskiego el dupa jeszcze bliżej Boga tak krótko podsumować kręcimy wokół tego pytania czy znaczenia przekazywania kodu Narodowego poprzez nauczanie historii, czyli z 1 strony Jan Wróbel mówi o tym, że to buduje naszą wspólnotę protestem najsilniejszy kraj, jeżeli mogę tak Edmund brutalnie o tym, powiedzieć, a z drugiej strony Piotr Laskowski mówił, że to w sumie więcej z tego wyniknąć może krzywdy niż dobrego i pozwala zbudować bombę rozumiem też tak czytam jeszcze raz analizę, którą Piotr Laskowski przygotował sam będziesz go z kontry podstawy programowej obecnej dla nauczania historii Żydów z powodu jego zakłamania i redukcji historii, bo uczymy się o tym co pasuje nam do tej tezy, a pomijamy to co ją rozbijała w ME i czy nieoczywiste, albowiem właśnie te wszystkie sposoby w jaki ludzie są razem ze sobą i wspólnoty, które tworzą poza, jakby tą kategorią narodową, a też w tym wszystkim co mówiono albo jakoś zupełnie nie mogę się zgodzić się z tą tezą prawda, że ta kategoria narodowa jakoś tak podnosił uszlachetnia prawda znacznie się wydaje, że to jest jakoś tak potwornie inteligenckie to znaczy, że też trzeba zdać sprawę z tego, kto i po co wymyślał te kategorie prawda to znaczy to jest jednak kategoria, która ma w sobie bardzo wiele struktur planowania tak to znaczy i myślę sobie też historia mu to jest taka nauka, która pracuje od dobrych 50 Jeślinie 100 lat nad tym, żeby jakoś uwikłać się z relacji Ewy wikłać się z relacji władzy, która została uwikłana w dziewiętnastym wieku, bo nasze stała rzeczywiście, kiedy zrodziła się jako nowoczesna nauka stała się nauką funkcjonalną dla państwa Narodowego i teraz od jak mówią mniej więcej 100 lat historyk sztuki historycy próbują jakoś wyjść z tego klinczu to znaczy opowiedzieć historie, które nie byłaby historią władzy w funkcjonalną wobec władzy wykorzystywaną dla sprawowania władzy, która właśnie próbował, aby być historią inną prawda to znaczy taką historią, która raczej będzie historią od dołu jak się niekiedy mówi Ania od Aleppo Otóż wydaje się, że historia narodowa jest niczym innym jak właśnie historią, która ma trzymać ludzi za twarz walczyć z dokładnym przeciwieństwem tego, o czym mówi Jan Wróbel w one nie uszlachetnia ona właśnie prawda wszystko zamyka nie pozwala artykułować jakiś własnych potrzeb jakiś własnych roszczeń winnym języku psie ślepia doświadczenia, które nie pasują do doświadczeń doświadczeń narodowych skupia się w związku z tym naczelna tym czymś co uznamy za narodową reprezentację ostatecznie jest głęboko fałszywa to znaczy bodaj darzyli Janek powiedział coś takiego, czego miałoby wynikać, że jak i z tego wynika z ruchu w UE zwolennikiem jakiś taki postmodernistycznej wizji wielości narracji każdy ma tam swoją opowieść, o ile realistyczne bardziej tak zdecydowanie inaczej widzi mi o tym, że historia narodowa jest gdzieś głęboko fałszywa to nie jest doświadczenie większości ludzi do dwudziestego wieku w doświadczenie tożsamości narodowej to nie jest jedyna forma wspólnoty, jaką ludzie wytwarzają prawda niezależnie od tego, że rzeczywiście jest to forma wybitnie ekskluzywna wybitnie agresywna właśnie, dlatego że splecione bardzo silnie związana z ruchu robotniczym, a ruch lub kiedy jest 1 ekskluzywnie agresywny no nam na tym opiera się oczywiście błędem, bo robisz z 1908 roku tym jest piątek oraz Chorwata siła rewolucji jest od tamtego roku, że to haki nienawidzono tych panów roszczenie to znaczy my tutaj znowu albo uznamy prawda że, choć podstawą siły z każdą karę sentymentalne siła nienawiści wobec panów albo uznamy, iż weź daj się to fajnie pokazać na dodatek nazwę była, że tam się rzeczywiście rodzi coś niesamowitego zaś rodzi się, by nowy typ wspólnoty powiem więcej jak się poczyta źródło do rabacji galicyjskiej Galicyjskie, które już jest powiedzmy taką historią prawda absolutnej czystej nienawiści resentymentu i krwawej rzezi to nagle zauważamy, że po z tym nie, usuwając tego elementu prawda rośnięcia panów, że pod tym znajduje się cała wielka próba tworzenia wspólnoty, która oprócz opiera się na własność ziemi albo na dzieleniu ziemi między tych chłopów na wspólnym posiadaniu zwierząt na jakimś takim zagospodarowywanie ich życiu razem rzeczywiście bez tych panów teraz oczywiście czy my skupimy wzrok dla na tej części takiej Military styczna agresywnej czy na tej powiedziałbym twórczo wspólnotowej to już jest nasza decyzja jako mniej, ale z ramienia w sprawie tej narodowej może dokonać tego samego dnia, że tanio, ale diagnozę porażenie może z niej nie może ponieść z listy tak ostrym starciu psychicznym emocjonalnym nie tylko spisem arenę z SPR Wisła w rozumieniu, że gazety wyborczej do Lecha, ale to też dla dla źle dla ich o sąsiada oglądamy jego własnego kolegi też towarzysza frontowego oboje też nauczycielem tak mocne, że na niechęć ziemi jak na dniach od wojewody, a jeżeli przegra to jest człowiek, który po pierwsze, skromny, a po drugie jest odchylenie wszelkich debat cnót polskiego nauczyciela może człowiek to w ogóle w pojęciu także nawet w stosunku do komunistów, do których mają wyjątkowo niechętny stosunek do niebezpiecznej sekty któraś posługuje ładnie hasłem jest czytelnik wykorzystują pocztę zdaniem ekonomistów Obrowo komunistów tak tych komórek dzwonili, a już szczególnie, jeżeli rządzili, gdzie aż za szczególnie, szczególnie że rządzi w Polsce to jestem w stanie z uczniem NFZ, więc pewien dyskurs rowery czytałem czytam z nimi kawałki dykty on jest inny i nie wybieram tylko tych kawałków, które świadczą o jednoznacznie o tym, że niebezpieczne ludobójczy sekta tylko wybiera takie kawałki, żeby sprawdził się trochę więcej trudności w ogóle dzisiaj generalnie wszyscy wierzyciele poniosą komunizm zły nadal łatwo się czy też jest i nie róbmy tego, żeby zaprzeczyć są osoby, żeby zniszczyć w ogóle możliwość oceny komunizmu szkoda tego, że w ramach polskiej tej inteligenckiej tradycji jest również dyskurs krytyczny i każdy nauczyciel taki z internatu chęć na punkcie polskości nie jest w stanie się odczepić od tego nurtu krytycznego oczywiście mówią nauczyciele w tempie albo nauczyciele, którzy są takimi konformista mi, że na wszelki wypadek nie wiedząc, że władza nie chce tego czy nie dota głos na wszelki wypadek nauczą historii, jakimi się wydaje, że władza od nich oczekuje, ale to jest na Ziobrę uważam, że źli nauczyciele uczą źle i po losowaniu uznaliśmy, że celem na ten zarzut 2 × dobrze dot dwudziestego wieku w pewnym uproszczeniu i inne kryteria przede wszystkim niż narodowa organizowały wspólnoty, a teraz używamy tego tajnego hasła Narodowego i organizujemy przeszłość wedle niego auto to jest piłkarz ręczny miałby on też lubimy te, które coraz słabiej wnętrze jak też pewnie za dużo przeglądem podnośnik uduszenia historycy mniejszych klas tamtego tamtego dziewiętnastowiecznego czy dyskursu, że uczymy, że obraz historii narodu jest po prostu wyraźnie mniej niż było zasiąść w kradzieżach prawda, więc też no nie walczył z tymi potworami, które są stosunkowo mniejsze walczymy z największymi potwora, ale reszta także Watergate podajesz przykłady jak z gry swojej praktyki uczenia on o komunistach Janie chcę powiedzieć, że nie jestem w stanie dostrzec w myślach nowoczesnego Polaka ciekawych wątkach to one możliwe was młodzi jadą samochodem taniego albo tylko chodzi o to prawda, że zupełnie czym innym jest czynienie tej kategorii nie przezroczystą, bo ona jest pewnym historycznym faktem to znaczy kiedyś powstała miała moc oddziaływania i skądinąd istotne, że miała taką unijną moc oddziaływania znaczy, że wygrała prawda więc, że nie chodzi o to, żeby ją pominąć i też nie chodzi o to jak sugerował Jan Wróbel, że będzie to po prostu jest głupie, więc na pewno głupi ludzie prawda zostają w narodowe sami albo przyjmują tę tożsamość, ale chodzi o to, żeby uczynić się nie przeżywała zrozumieć działowi historycznemu uwikłanie moim zdaniem jednak bardzo silnie też uwikłaniu we władzy prawda w UE i żeby to również starać się rozumieć na czym polegała jej atrakcyjność polega on ją będzie rozwijała, ale polegały te kategorie, które dziś przynajmniej w naszej części świata jednak chyba jest mój Tomasz Szulejko z Vęgorią organizującą dzielącą i klejąc, choć zarazem też jest cały czas będę wracał do tego co prawda to znaczy jak się ją przyjmie i właśnie się powie takie zdanie pani powiedziała to się mnóstwo rzeczy nie widzi to znaczy ona jest tego rodzaju światłem, które też oślepia prawda to znaczy mnie rzeczywiście interesują historie te punkty, które właśnie dzieją się inne rzeczy Galant albo kiedy dzieją się te nawet rozmawiać o tej kategorii można rozmawiać bardzo zabawnych próbach dziewiętnastym wieku byli tacy ludzie, którzy postawili na lot galicyjski wytworzyć i wszystko co robili jak trzeba w geografii gali w Chinach pisali historię Galicji fauny Galicji Florek jest dziś te wszystkie takie rzeczy, które są szalenie ważne dla budowania tożsamości narodowej rzeczywiście oni pracowici wytwarzali w tonie poszło prawda niekiedy ta kategoria narodowa jakoś tam działania, kiedy ten problem, że nie udaje szalenie często działa linia żelazek i dojazd własnym, jeżeli spędziły w podróż śladami Polacy ubolewają, że już ma jakiś pana jeśli tak, aby możliwe, że docenia po 3 latach spożycie tych Hiszpanów tak dokładnie to nagle zobaczył, że tam są też jacyś Katalończycy oczyszczalni można być naród prawdę o ich wadach planują też można tylko naród, ale ja wydział samego faktu, że działa to jest ważna obserwacja, że działa tylko pytanie takie, dlaczego działa to znaczy jakie siły prawda powodują, że ona działa albo ona działa, dlatego że rzeczywiście zaspokajane lepiej w świecie od jak taką potrzebę tworzenia wspólnoty prawda albo można powiedzieć, że najlepiej w świecie zaspokaja jednak potrzeby dzielenia i cementowania wspólnot rewolucja 1905 roku pod tym względem niezwykle ciekawa, bo zacząłem od tego, że tam się wytwarza prawda taka potrzeba jedności, a wygrywają nacjonaliści funkcjonalnie wobec porządku anty rewolucyjnego znaczy kontrrewolucja jest szkoła emulsją nacjonalistów to Jan Wróbel nie da się nie otrzymało 1905 wyróżnienie na wygodzie odzywa myśleliśmy wtedy zrewolucjonizuje rozważni oraz czy pan zeznania należy także, że już taka teoria czarne sotnie prawie uratowały Rosji z boiska czyni wielką różnicę, że w rzeczywistości dziś ta kategoria narodowa taki jest przekazywana powiedzmy nasz list ma na lekcjach historii w Elblągu w ten sposób z nas ślepia 3 czy redukuje nasze rozumienie procesów historycznych decyzji o ludzi czy wspólnot w przeszłości utrudnia nam zrozumienie po prostu mu jedzenie utrudnia młodszej musi dostać do ręki pewien kot wpada w, a potem się orientuje, że ten kod nie wystarcza idealny jak ja wierzę w taką metodę w ogóle żadnego wzrostu człowieka na rzeczy jest inaczej religijnych Marat 8 inaczej chyba jednak jak ma 18 niedobrze jak jest cały czas są religijne, jeżeli już prawda i 1,5 roku, gdy emocje religijne one bardzo mocno poprawić ich zupełnie wyrwać ze środowiska postawić trzeci w rodzinie zmienić całkowicie człowieka, więc takim dobrym przykładem na niedobre przechodzę przez 8 lat jest religijny tak samo prawda i tak całość są wspólnotą narodową na kolei dużych dym się, że to nie jest przypadek, że wspólnota narodowa jest tak ważną wartością dla Jaśka grudy społeczność zrozumie chińskie czy właśnie promocje, ale w Chorwacji, bo posłowie poparli władzę okupacyjną żeby, żeby mordować przedstawicieli w i koszty eksploatujący ją klasy społecznej nie wyjdzie to jest ta trudność w ciężarówce było do udowodnienia Welter mówi 1 kategoria zaślepia ta one właśnie zaszczepiła nic ja mogę za to wymaga wielu innych Nokii wielkiej literatury, ale właściwie pewne, ale w ważnych rzeczy to jest właśnie historia, którą trzeba sobie opowiedzieć jak się pojawia wzbudza tak żyli chłopi na pewno kupieni przez Austriaków nie da się inaczej dla mnie nie o tym w umowach pomiędzy Brazylią uważam, że rychło Viva bezkształtną masą, a pod agenci rządowi podłożyli ja uważam, że nie rzeczywiście Duda na temat Galicy wskazują, że więcej było przemyślenia w tym co opisywał kombinowali niż nam się wydaje z poczciwych czytanek patriotycznych w dialog porządkuje takie poczucie, że z, że jest ze szlachty jest coś nie tak, bo mamy to za sobą kilka lat temu, że tak jest w Niemczech ma za sobą kilka lat w dziewiętnastym wieku ogromne ofensywy kościoła przeciwko pijaństwo, a skąd się brud pijaństwo z tego, że za darmo lub dać Świercz po prostu dzisiejszego grosza czy ruchu dostawał wódkę w ramach w ramach wykładów premii dostawał udało żydowskiego karczmarza, który miał Łukasz Dziedzic, czyli chłopi zaś nauczeni przez kościół jest dziedzicem jest coś nie tak, a przy apel Dody Otóż nie były Dody doszło państwo austriackie klub działa im zupełnie inny tak bolała ich los ich rodzicom jest coś nie tak może także LIBOR dla branży IT firmy rośnie dla nowych Bojarach większy paradoks polskiej historii polega polega na tym, że na 1 z najpiękniejszych polskich ruchów, jakim one mieliśmy społeczny czy ruch abstynencki dziewiętnastym wieku król zawdzięczamy mu zgniły owoc odkryli zamarznięte wody spowodował, że gaz bójek z informacji galicyjski albo tu jednak wiemy wszyscy na euro w Wałbrzychu NBA jedyny powód, dla którego chłopi musieli mieć istotny powód mógł nawet i kościół i państwo przypomnę austriacki kościół polskie państwo austriackie naraz, mówi że dziś zamiast winiet, a tylko w finałowych cały czas Janku uprawiać historię od góry i c, a cała rzecz polegała na tym, żeby spróbować napisać od dołu, a czy da się te 2 perspektywy jak z po połączeniu z PiS nie na historię, żeby kultura wysoka może mieć pewnego rodzaju dobroduszny doszło do kultury i niskie tak jak ja mam do disco polo, ale w drugą stronę to nie działa nie możemy zbudować kulturę muzyczne disco polo, który nie tolerował przy okazji istnienie Czesława Niemena, ale cała rzecz polega na tym, że disco polo dotyczy właśnie mówienie o kulturze od dołu prawda w kategoriach disco polo jest kolejnym przykładem tego samego zaślepienia znaczy to unieważnia całkowicie dorobek kulturowy falochronów szczególnie rolnicy oceniają, że jest to o grze bez biegu z pominięciem Charles byłby błąd odsunięciem te kategorie narodowe, jaką do roli 1 z bardzo wielu rzeczywiście trudno będzie rzeczywiście utrzymać wspólnotę, jaką pojazd są mieszkańcy społeczeństwo naród zamieszkujący to państwo inne 3 tys zloty wiele wolnych tylko dziwne, że cała rzecz polega na tym, żeby pomyśleć wspólnotę, która nie będzie wspólnotą opartą na konkretnej tożsamości to znaczy taką wspólna, którą do tak, a widziała, że na tym polega na maśle kategoria gościnność jest taką użyteczną filozoficzne kategorią, która właśnie pozwala pomyśleć relacji ludzi między sobą, którzy są różni od siebie, a jednocześnie otwierają się na siebie ani w aucie znaleziono już mają do niego wiemy, że my Polacy jesteśmy gościnni i Chinach z robót jak też Niegocin to się mówi nam zaraz Polak jest gościnny, a to już tak, że nie ma co zawracać tym głowy ogromne różnice to ja mam nadzieję, że to panowie wpadną zawsze zawsze tak mówić ogonem nas nikt już nie zaprasza w dniach ja jak Jan Wróbel nauczyciel historii z własnym zespole szkół Bednarska też prowadzący wtorkowe poranki Radia TOK FM państwa gościł dr hab Piotr Laskowski też Bednarskiej, ale też z uniwersytetu Warszawskiego bardzo pani szykuje atak, a świerk lub pod blok standardowe Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA