REKLAMA

Jaka podstawa programowa? O reformie edukacji dyskutowali w Gdańsku M. Kończyk, P. Kowalczuk. J. Mathey, D. Ringwelska i prof. E. Graczyk

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-05-04 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 15:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
usłysz swoją szkołę jesteśmy w Gdańsku Agata Kowalska dziennikarka Radia TOK FM przy mikrofonie witam państwa serdecznie co piąta odsłona naszej akcji usłysz swoją szkołę dzisiaj jesteśmy w Gdańsku, a właściwie można być w Trójmieście, bo w z nami tutaj w panelu i na sali osoby nie tylko samego Gdańska, ale z całego Trójmiasta mimo deszczu przybyli tłumnie bardzo państwu za to dziękuję ci rdzenni, zanim przedstawię naszych panelistów chciałam serdecznie Rozwiń » powitać i słuchaczy i słuchaczki, którzy są zgromadzeni przy odbiornikach czy przy komputerach oglądają nas na Facebooku tam transmisja wideo my przede wszystkim tych słuchaczy słuchaczki, którzy są z nami w europejskim centrum Solidarności tutaj w Gdańsku skłania się też, że Facebookowi ciąg i to szczególnie serdecznie, dlatego że jest to grupa wyjątkowo aktywny w czasie naszych debat komentującej państwa głosy niechybnie również wezmą udział w tej debacie tak samo jak głosy publiczności zgromadzonej tutaj europejskim centrum Solidarności ale zanim państwa głosy za nim państwo opinie dotyczące reformy edukacji i tego jak z reformą poradził sobie Gdańsk bardzo chciałam przedstawić naszych gości wspaniały, a zesta w ekspertów i ekspert tekst jest z nami Pomorska kurator oświaty pani Monika kończyk dzień dobry pani kurator kinowych przede wszystkim wszystkich witam jeśli mogę na samym początku złoży życzenia wszystkim Moniką i Florian, dlatego że dziś akurat tak się złożyło, że również są moje imieniny, więc wszystkim Moniką Floriana życzę słuchaczom słuchaczką Facebookowi dzieciom wszystkim najlepsze życzenia samych pań bardzo dziękuję pani kurator te się stanie przy mikrofonie, jaka była pani ulubiona lektura szkolna w szkole podstawowej liceum nad Niemnem, by wydam może, dlatego że dzisiaj część debaty poświęcimy kłopotom i wyzwaniom przed jakimi stoi Gdańsk jeśli chodzi o reformę edukacji, ale dużą część poświęcimy części tej reformy, która polega na zmianie podstawy programowej jeśli chodzi o naukę języka polskiego dlatego wszystkich panelistów poproszę o to wyznanie proszę mówić też, że jest z nami wiceprezydent Gdańska pan Piotr Kowalczuk odpowiedzialny m. in . za sprawy edukacji dziennym, a nie zawiera serdecznie w Gdańsku mieście wolności Solidarności pani kurator najlepsze życzenia jakość nie wiem zawsze jakaś impreza nie pani imieniny to obrona doktoratu naprawdę zawsze coś w mediach także gratulujemy licho zielone Korony, która im krótsza tym lepsza, ponieważ łatwiej jest zawsze dokonać tego, o co nas proszą nauczyciele i tego, czego nienawidzą uczniowie czy dokonać analizy tego co się tam działo i co autor miał namyśli tak się im krótszy jest naprawdę łatwiej do tego tak dobrany szampon konkretny tytuł na myśli Jenny chce, by to koniec planów natomiast ubierze ją PiS teraz rozumiem panią kurator wg opisu nad Niemnem rozłożone tak nie ma ani razu odparł, że chodzi o miłość nie żadne opisy przyrody w dno jak nie chce zdradzić to trudno może jeszcze jako dziennikarce udamy się od ponad wyciągnąć później jest z nami w LM osoba z szalenie istotna Otóż zajmująca się szkoleniem nauczycieli z nowej czy też starej podstawy programowej pani Dominika Ringwelska z centrum edukacji nauczycieli w Gdańsku dzień dobry państwa bardzo serdecznie pani Dominiką to jaka była pani ulubiona lektura mogę 2 lub w prasie prognozuje się panem Bogiem Hanny Krall dżuma Alberta kami o wraz z nim jeszcze powie nam pani czy obydwie te książki załapał się do listy lektur obowiązkowych czy też ich losem jest mniej łaskawy jest z nami polonistka i nauczycielka, a przede wszystkim autorka podręczników szkolnych co wśród szalenie istotne z języka polskiego pani Jolanta Madej dzień dobry dzień dobry bardzo serdecznie witam chciałem sprostować jestem współautorką podręcznika i też mam wiedzieć o swoje ulubione lektury koniecznie, a moi uczniowie wiedzą, że moja ulubiona lektura to jest walka zawsze była lalka animuje lalki w tym roku na maturze rozczarowanie a pani kurator odpowiada, że będzie się, że Marlena Heliosz czy to jakieś już przecieki przyszłoroczne na pewno można było się do walki odwołać, więc byłaby jakimś sensie wachta lalka nigdy się nie pozbędziemy ze szkoły wszyscy lubią jest z nami nietypową el przedstawicielka Uniwersytetu pani prof. Ewa Graczyk literaturoznawczyni Uniwersytet Gdański wydział polonistyki dyniowe pani profesor widzi dobre państwo bardzo się cieszę, że tutaj jestem, chociaż jestem rzeczywiście trochę trochę z innej bajki bardzo proszę bardzo znam to bajka potrzebna pani profesor ulubiona książka ze szkoły z czasów szkolnych pani szkolnych toaletach czy byłam zawsze możemy się molem książkowym czytałem bardzo dużo i wtedy był taki fason żony, które są w glebę są niedobre inne książki są to coś, bo jestem osobą ale, ale tak jak patrzę na dzisiejsze to wtedy w tamtej epoce to może była zbrodnia Ikara takie wtedy były ambitne intelekt nie będzie to mówi o książce ile pani, ale to zostawmy, a później w pytam oto lektury dlatego żem okropnie mi przykro, że bardzo wiele wspaniałych książek zostało mi przez szkołę z pokrzywdzonych Anię, ale jakoś do nich nie zostaną ściągnięte dopiero po latach jest właściwie na nowo odkryłam, więc mam nadzieję, że ta nowa podstawa programowa czy wobler wysiłki nauczycieli sprawią, że uczniowie w Polsce będą kochać czytania, a nie je traktować jako obowiązek i i tutaj kilka pytań do państwa reprezentujące bardzo różne doświadczenia bardzo różne też dyscypliny związane ze światem oświaty czy edukacji w ogóle jest on sam zacząć od pytania do pani kurator w, dlatego że nerwy podstawa programowa, której o, których dzisiaj chcemy rozmawiać z podstawy programowej języka polskiego dla szkół ponadpodstawowych została przedstawiona w ubiegłym tygodniu i to jest dopiero Zremb oznacza ono oczywiście wygląda prawdziwa podstawa, ale dopiero ministerstwo edukacji chce ją konsultować, a nawet, by konsultować, bo dokładnie tak to zostało nazwane chodzi o to, żeby każdy mógł się wypowiedzieć Dean i nieciekawie to dlaczego podstawa programowa języka polskiego jest poddawana takim track konsultacjom rozumiem, że później będą już konsultacje właściwe i dopiero już ostateczna wersja, która ma wejść w życie 2019 roku, a w reformę edukacji takiego spokojnego procesu nie przechodziła jak pani to rozumie nocleg PL odniosę się przede wszystkim dom brak konsultacji również odbywały się na jak pani redaktor wie również, jeżeli chodzi o podstawę programową do całą i dalej, choć już stała podjazdową odbywały się również też brak konsultacji konsultacje właściwego do pani nazwała, czyli społeczna zgodne z wzajemne procedurą konsultacji nie rzeczywiście później po zebraniu opinii było wersja ostateczna i tak samo tutaj w tym wypadku, jeżeli chodzi, a za chwilę będziemy mieli kolejne przedmioty do konsultacji czekamy na historię czekamy na historię czekamy na inne, dlatego że ja uważam, że każdy przedmiot jest bardzo ważne dla ucznia to nie jest także dzisiaj pani redaktor tylko podkreśla znaczenie języka polskiego historii o dla mnie akurat nie jestem przedmiot owca z tych 2 przedmiotów natomiast dla mnie każdy przedmiot, w którym uczeń z siebie odnajdzie odnajdzie swoje pasje zamiłowanie jest bardzo istotne jest sam źle zrozumiana nie chodziło tylko o to, że akurat dzisiaj umówiliśmy się na rozmowy o języku polskim, bo tę podstawę czy ten projekt podstawom znamy i też, dlatego że w każdym mieście wybieramy trochę inny temat, że było interesujące, że my słuchacze mogli poznać jak najwięcej obszarów no ale chciałabym jednak dopytać o to dlaczego coś takiego jak podstawa programowa jako całość danych zaletą jest konsultowana na kilku etapach natomiast cała reforma jest właśnie przyjmowana w ciągu pół roku wdrażana w pół roku wcześniej była w ciągu pół roku przygotowywana, dlaczego takie tempo meldował, że bilans jest prawda, dlatego że mam, jeżeli chodzi jej w ogóle o pomysł zreformowania systemu edukacji w Polsce nosi już pierwsze pojawiły w 2011 roku roku tu chciałbym przypomnieć tzw. Kongres obywatelski, który Novotny podkreślano konieczność przewrotu kompresy od Kopernika Jańskiego, czyli mówiono o tym, że należy zmienić system edukacji w Polsce właściwie już takie pierwsze bardzo poważne dyskusje z ekspertami ZUS działa na nauczycieli z udziałami na rodziców odbywały się już właściwie na inne na kongresach obywatelskich no ale dobrze to w ogóle możliwe, dlatego że Grecy powiedzą, że to już jedno ma natomiast, jeżeli chodzi, o co Flota VRS obywatelskie czy może część słuchaczy i Sławek nie wie to była rzeczywiście to było rzeczywiście postulat reformy edukacji w miastach co w czerwcu dopiero z poznaliśmy to był pewien projekt propozycja ministerstwa, którego już szczegóły dopiero pojawił się w grudniu tego roku i dopiero wtedy można było zacząć rozmawiać o tym co to co to właściwie stale performance pytam o te wydarzenia tonie o niedzielą dyskusja o zmianach w LM o zmianach w edukacji już od paru dobrych lat natomiast, jeżeli chodzi o mnie tzw. konsultacje czy rozmowy na temat edukacji one już odbywały właściwie od początku 2000 no powiedzmy lutego 2016 roku, kiedy na, kiedy po były elementy dotyczące spotkań u nas akurat na w Gdańsku była debata poświęcona bezpieczeństwu w szkole i taka debata odbyła się z udziałem całego środowiska to była debata otwarta w uczestniczyły w niej zarówno nauczyciela uczniowie nawet pojawili się inne związki zawodowe specjaliści dyrektorzy szkół rodzice również i ta debata dotyczyła tego obszaru bezpieczeństwo w każdym z 16 województw nalewa się zarówno geny pożyczyli wnioskiem o to, że na bezpieczeństwo w szkole należy zlikwidować gimnazja będzie lepiej to znaczy, że mamy dotykało tematu liquidy nie dotrwał do UB zmiany w edukacji to były tak ważne elementy ważne, bywa że na tą była debata edukacyjna, bo właśnie chciałam chciał dobić rywala prezydenta ciekawe, że pan prezent właściwie sam już być za mikrofon, a właśnie chciałam zapytać, bo pan prezydent okazuje się też praw konsumentów autem, gdy obecną reformę edukacji brał udział w spotkaniu tą samą panią minister Zalewską w Toruniu minister Zalewską nieraz, dlatego że spotykaliśmy się w ramach tych dróg samorządowych, których jest miasto gdańszczan wiązać nadzieje odżyły konsultacje a jakie konsultacje zdobyły tylko wypowiedzi pani minister, kiedy przedstawia założenia do swojego programu, po czym się z nich wycofuje potem mówimy o tzw. brak konsultacji konsultacje i teraz, aby dopytać z dziennikarskiego fachu pani kurator, gdzie są wyniki tych konsultacji tak, bo ja mam przed sobą opinie rady języka polskiego, które cofa język Polski o 50 lat był w żadne programy języka polskiego żadne z tych uwag nie zostały wzięte pod uwagę też konsultacje tak naprawdę są fasadowe to ładnie powiedziane wymagane jest wygoda generalnie o 380 tylko moje ja mówię z wolnym branżowym ze wsi ministerstwa jak mówiono mi renta zdjęcia selfie z panią minister miał szansę, by pani robione są niższe marże wyjaśnia Ernest Nita halę wolnych dni, a ja wiem ze swoimi kolegami na University, gdzie dozwolone zaś Graczyk nie zaś ani 1 osoby, która byłaby zwolennikiem tej reformy Anilana Olek ma uporządkować centrum hodowli państwa ani pani profesor pozuje na złe Szanowni państwo, że uporządkuje, żebyśmy nie wprowadzi chaos, bo to było w strasznym też niektórzy uważają, że chaos, jaki taka forma Street coś nowego może urodzić, ale nie ma nic nie rozliczonych w 2 pani prezydent jeszcze raz zapytam zatem czy pana uwagi czy w ogóle dopuszczono pana do głosu i krzewów złożył pan jakieś uwagi jeśli tak wielkim obszarze jeśli chodzi o reformę edukacji liściastych uporządkuje pani kurator zdjęcia robione przez koszty nie są selfie w Raiffeisenie są ważniejsze sprawy niż zalet Bronek no jak i działek z ważnych dla danego to jest takie ważne tak, dlatego że ja mam zwyczaj opisywania całej swojej działalności stąd wiele uwagi komentarzy, które mogę mogę potem złożono do pisania swojej działalności w temacie konsultacji reformy edukacji rozumiał paniki łapała choroby, jakie ma dzisiaj w ramach Unii metropolii polskich mówiliśmy pani minister na samym początku, kiedy tylko Biała swoją funkcję było to pierwsze demo, z którym się spotkała przekazaliśmy wszystkie uwagi zaraz po nocnych zmianach, jeżeli chodzi o zmianę sześciolatków w pierwszych klasach tak czy pójdą czyny pójdą do klasy pierwszej pani minister nas wtedy bardzo głęboko jak i samorządowców przeprosiła powiedziała, że nigdy więcej żadna zmiana takim trybem się nie odbędzie, że będą zawsze to zmiany konsultowane na dobra dla rzecznika bla bla bla po stronie po stronie ucznia nigdy więcej to się nie wydarzyło się kolejnych zmianach mówi dokładnie tym samym nie robi dokładnie to samo marzyli chodzi o wyniki tych konsultacji i naszych uwag, które myśmy zgłaszali w Eurolidze dostała właśnie ogłasza, że od warunków prowadzenia tej reformy, jeżeli większość rządowa ma takie możliwości to chociażby, żeby do nich się dobrze przygotować dzisiaj od osób nasza pani pytać panią kurator, czyli 3 można było konsultować reformę, że wyprowadzi rzeczywiście to co jest najważniejsze dla uczniów to się po prostu nie odbyło to były pierwsze z wniosków samorządowców kolejne dotyczyły tego czy reformy można wprowadzać wciągu cyklu, kiedy trwają nadal zajęcia uczniów czyli, przenosząc ich do szóstej klasy do siódmej tak się nie, pozwalając kończyć tego co bardzo rozpoczęli kolejne uwagi dotyczyły samej organizacji pracy placówek edukacyjnych wypracowania przez gminę tego wszystkiego co przez 18 × robiły gimnazja w Polsce w Gdańsku jest likwidacja 49 gimnazjów publicznych i 20 niepublicznych w ciągu 3 lat blisko 700 osób straci pracę to są osoby, które są dobrze przygotowane to są wyliczenia dokładne symulacje, żeby wynająć zachęca, by mi Ronowicz do mówienia do mikrofonu, a jeśli zapytam pana panie prezesie 1 rzecz, dlaczego w Gdańsku mówić wprost o likwidacji gimnazjów to filozofia w tej reformy po Żydach lobbysta mądrych i deklarowali swoją zmorę odwiedziła władze miast, mówi że przekształcenie mówiły o przeobrażenia przekształcenia włączaniu to są mechanizmy pani redaktor miniatury tak wprost i toniemy, bo znowu się łapię na tym tylko prawo sprawiedliwość niż te 49 publicznych zespołów pracujących z dziećmi młodzieżą i 20 wieku dziś z nich to jest niszczone po wichurach towarzyszyli rozwiązujemy placówkę rozwiązujemy zespół ludzi kadra przenosi się z miejsca na miejsce i nie mają jeszcze go już rozgrzany do Gdańska jak nie tylko 68 % szkół gimnazjalnych jest w zespołach to też o tym, że, jeżeli chodzi o województwo pomorskie, ale głównie z GMO wszystkich ofiar reżimu generalnie rzecz biorąc już, kiedy się ktoś organy pomyślały, że jednak rozdrobnienie systemu edukacji na 3333, bo tak należy to wziąć jest generalnie mało no dobrze, ale nawet przyzwolenia na ile miałeś 68 brązowych gimnazjaliści klas oraz są zwolnienia natomiast co jest gorsze w tym wszystkim to, że odchodzi kadra, która powinna przejść stopnia awansu zawodowego, która je z kadrą minęła dziesiąta już oswoić stopnie awansu zawodu oraz Toruniu albo w ministerstwie, bo szkoła nie neguję nie ma konie stado wracali z odzieżą wykaz ten wątek winnych miastach słyszeliśmy szczytowe Rzeszowie czy Białymstoku czy w Opolu spróbujemy zrobić wszystko, żeby nauczyciele nie stracili pracy wysiłkiem budżetu i wysiłkiem organizacyjnym szukamy dla nich nowej pracy spadła liczba jest, że dokładnie pani redaktor gumy do samolotu są znowu przenoszone koszty reformy rządowej na samorządy jasne i samorządy wyraźnie o tym, mówiły te 300, które reprezentuje związek miast Polski, że NATO niegodziwe dzisiaj dopłacamy 40 % do tego co ma dług zostaje płacą samorządy mają edu PL oraz ochrony lotniska wierzyła w ogrodzie zamiana lat ma być dobra zmiana zróbcie tak, żeby dało się płaci za wszystkim od postaw będą mieli państwo pozwolą na woli o samorządzie mówi Jan otwarcie i tutaj odnoszę się do aktów prawnych, które istniały istnieją, że współodpowiedzialne za edukację ponosi też jednostka samorządu ter należą ani razu, ale ma pani redaktor nie mamy w prawa lub nie może wpłynąć na złom i nie ma pieniędzy, ale mamy wziąć odpowiedzialność za zmiany także samorządy to Zielona Dolinka lokalna telewizja w jego organizmie uzależniona od wymiany zdrowia w najbardziej panie prezydencie pani kurator naprawdę zachęcam do przykładu, a nie do wyrobienia złego przykładu dla wszystkich tych, którzy nas słuchają tak nie można rozmawiać pozwólmy teraz powiedzieć pozostałym osobom, które są w panelu jest z nami pani Dominika Ringwelska z centrum edukacji nauczycieli w Gdańsku, która przygotowywała nauczycieli nauczycielki przy poprzednich podstawach programowych i teraz rozumiem przygotowuje czy będzie przygotowywać z tej najnowszej i zastanawiam się czy gdyby miała pani powiedzieć, jaka jest zasadnicza różnica między tą podstawą dla gmin z języka polskiego dla szkół po poza ponad podstawowych jak słońce między tą podstawą, a tym co poprzednią to wciąż na czym będzie ona jest uchwytna można złapać te różnice w istotę tej zmiany tutaj musimy zaznaczyć, że te szkolenia dopiero się rozpoczną, bo my jesteśmy po szkoleniach centralnych, które odbywały się w Warszawie i rozpoczynamy cykl szkoleń dla nauczycieli z województwa pomorskiego rozpoczynamy od szkół podstawowych, bo to podstawa jest już gotowa tak i jak gdyby z tym zostaliśmy zapoznani jako konsultanci i taką wiedzę podczas spotkań informacyjnych mamy nauczycielom przedstawić to co jest zasadniczą zmianą doktorzy były we wcześniejszej podstawy programowej tylko 3 obszary, a tutaj mamy 4 obszary, które zostały przedstawione tak i podzielone w ten sposób, by uczniom było łatwiej zdobyć tę wiedzę oczywiście będąc wnikliwym i szczegółowo przyglądają się tym obszarom można dyskutować i tutaj myślę że, że znajdę głos poparcia nad trafnością tych podziałów nad zasadnością pewnych stwierdzeń nad listą lektur, która budziła dużo kont, ale pani mówił Szczygło, a nie znajdzie jest jakaś myśl stojąca za tą nową podstawą programową, która ma no cóż, która jest różnie, która sprawia, że widzimy, że ta zmiana ma jakiś nowy cel albo realizuje cel, który wcześniej miał być realizowana nie był czy tutaj widać to, bo oprócz tego, że możemy wymienić tytuły i pokazać inne zmiany no to mniej ciekawe niż sama istota problemu sama podstawa programowa nie jest rewolucyjna zostały dodane pewne obszary, których wcześniej mieliśmy np. elementy retoryki, które zostały wyodrębnione podkreślona uwypuklone i przedstawiony jako bardzo istotne w dzisiejszej edukacji, ale to już dziennikarza Radia TOK FM zgadzam się to bardzo ważne, żeby tego uczono jej idol to Super, ale ciekaw jestem kosztem, czego rynek w zasadzie nie kosztem, czego nie można w ten sposób generalizować to jest obszar, który został uznany za ten, który należy wyeksponować jednocześnie, dodając też samokształcenie, które ma uczeni jak gdyby w tym momencie poznawać dogłębniej ma się rozwijać ma uczestniczyć we wszelkiego rodzaju rozwijających zajęciach, gdzie swoje pasje i swoje potrzeby będzie realizował, ale z drugiej strony widzimy jak gdyby rewolucyjne działania podczas tworzenia listy lektur, gdzie niestety nauczyciele mają do niej bardzo wiele uwag jeśli chodzi o szkołę podstawową no ale w, a jeśli chodzi szkoła podstawowa w Dallas Stars zamknięta jest już zamknięta i my jako centrum edukacji nauczycieli przedstawiamy i najlepiej jak możemy wszelkie narzędzia metody działania, jakim nauczyciel może się posługiwać, aby te obszary przedstawili jak najbardziej, a po jakich problemach mówią nauczyciele na co wskazują Belfast jeśli chodzi o listę lektur to zdecydowanie najczęściej pojawia się pojawiają się głosy, że zabrakło Szekspira do tej pory była omawiana lektura Romeoi Julia w gimnazjum w tym momencie została zupełnie wycofanie taka osoba szkoląca radzi takim nauczycielom renomy jak gdyby jesteśmy zobowiązani do przestrzegania tutaj podstawy programowej, bo one z naszą bazą naszą podstawą do działania trudno mówić o teatrze elżbietańskim, pomijając nazwisko i to byłoby wyzwanie tak i to jak gdyby jej wszystko tak w zasadzie leży w rękach nauczyciela, bo cały czas podstawa podkreśla, że nauczyciel decyduje nauczyciel autonomicznie wybiera narzędzia metody działania Dolina Zielona i tak nie będzie w podstawie programowej Szekspira, ale ja uważam, że każdy z uczniów, którzy wyjdzie spod mojej ręki Szekspir Szekspir powinien słyszeć to wtedy, jakie ma narzędzia, żeby wprowadzić go między te wszystkie one właśnie musi wprowadzić między gdzieś tak inne, które proszą wypełniają państw robota jest wybór nauczyciela, że nawet może skorzystać z propozycji uczniów i wprowadzić 2 tzw. lektury uzupełniające, bo jest np. taki jest n p . by proszę uściślić to, że jest tzw . jest w nich kanon lektur obowiązkowych i jest wiele uzupełniające i jest na filmy napisane np. że to nie orzeka akurat z tej listy uzupełniających lektor musimy wybrać możemy również posłużyć się też zainteresowaniami ucznia i myślę, że jest tutaj duża dowolność ze strony jak właśnie ten nauczyciel pokieruje procesem, bo do kanonu lektur tutaj nie wiem panie ekspertki na pewno się do tego odniosą zawsze 1 nauczyciel polskiego jak sama Brody anglistą i wiem, że wśród językoznawców są nauczyciele, którzy bardziej lubią 1 rzecz bardziej drugą, ale jak mamy dziś powojennych korzysta także wyraźnymi jeśli mogę proszę bardzo pani Jolanta ma tej wiedzy to nie jest jakaś zmiana specjalna, bo do tej pory jak wygląda to w ten sam sposób jak rozumiem, że uznali, że zmiana liczby zmian w liście lektur, które są obowiązkowe i na 3 rano jej później nie później z tzw. kanonu lektur obowiązkowych i jest tzw. lektur uzupełniają rozważaliśmy jeziora jasne można wybrać, ale też można no ale do tej pory było dokładnie tak samo w Zabierzowie Gorzovia jest zorientowana w tej podstawie zaś kupują myślowych pani ekspertka z bardziej, jakby Uściślijmy dzisiaj do sądu może zostać wymaganie od istoty, ale zmiany bo, że jest ona będzie nam towarzyszyła przez całe dzisiejsze spotkanie znaczy, o co chodzi i ku czemu mają lekcje polskiego dążyć znaczenia, jakiego innego ucznia kogo innego mają wychować wyedukować w odróżnieniu od tego co się działo wcześniej, bo rozum do zmiany sposób robią na pozór są pisane w nowe podręczniki po coś są szkolenia zmienione tak na szczyt jako jakiż musi być tego cel i co się posłużyć cytatem z wydm jak z panem prof. Andrzejem Waśko, który mnie z chorym z autorem reformy przy Ministerstwie Edukacji Narodowej i opowiedział coś bardzo ciekawego w wywiadzie dla gazety wyborczej jeszcze w 2016 roku w zimie lektury zależą od programów autorskich problemem jest nie tylko torze młodzież mało czyta, ale że czyta różne rzeczy pracując ze studentami czujesz właśnie z tego tytułu brak nam wspólnego języka wspólnego układu odniesienia każdy odwołuje się do czegoś innego i tak być nie może lista lektur dla wszystkich musi być wspólna powinniśmy uczyć 1 literatury, a nie dziesiątek programów i chciałam zapytać panią prof. Ewa Graczyk, która jest z nami czy też ma problem z porozumieniem się ze studentami i cieszy się tak, że kod kulturowy będzie ujednolicony nie nie cieszył się, dlatego że w ogóle generalnie rzecz biorąc, zanim wejdę w to różne szczegółowe rzeczy chciał powiedzieć jeszcze raz bardzo wyraźnie, bo to jest, bo to jest strasznie uważa ważny to okropne, że o tym rozmawiamy tutaj to cała ta dyskusja wśród rozwoju jest bez sensu od tej reformy nie powód nowe polisy w sensie, że ich realistką i wiem, że trzeba zmniejszać nieszczęście, ale jestem absolutnie z rodzicami, żeby to zatrzymać to jeszcze ciągle jest możliwe protestujemy z całej mocy, ponieważ tu jedno sen mumii ma sens marnujemy czas pieniądze i ta i tutaj jak i w związku z tym od razu przejdę do tego co pani mnie pyta lotu wbre w pozorom bardzo się ze sobą łączy przede wszystkim mam poczucie przejrzałam teraz ja nie jestem specjalistą tego przejeżdżam tą tą bazę programową i powiem szczerze nie wiem, o co chodzi po prostu ten spis lektur jest nieco bardziej konserwatywny niż poprzedni wielkiej różnicy nie ma uderzyło mnie potworny gołosłownie obecny na każdym polu w tych różnych uwagach np. 1 z postulatów brzmi tak bazy były też tego programu podstawy programowej rozwijanie zainteresowań humanistycznych to koniec po pierwsze to jest strasznie staroświeckie, bo w tej chwili humanistyka bardzo ciekawy sposób się rozwija istnieją bardzo interesująco mosty i post humanistycznej Animals Tradis my myśleli o roli maszyny inteligencji sztucznej o tym gdzie jest granica człowieczeństwa co to jest podmiotowość to są bardzo ważne rzeczy, dlaczego szkoła zatrzymuje i programy zaczną się na tę tak anachronicznym staroświeckim etapie albo następne następne dostępna Teresa wspieranie uczniów w budowaniu własnego systemu wartości na fundamencie prawdy dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka potworną go posłowie przy czym chciałbym zwrócić uwagę wspieranie uczniów w budowaniu własnego z systemu wartości własny system wartości trochę mnie to niepokoi, ale potem jest fundament prawdy dobra piękna, jakby w dzisiejszych czasach żyjemy w taki typ nowości, a fakty alternatywne, a osobne narracje prawda, a tutaj ma jakiś fundament pra w do dobrych piękno prawda uczniowie żyją w 1 świecie, o której otrzymują bardzo anachroniczny przecieka, a inwestorzy wierzą, że z RPO jak ja mam wrażenie, że być może w obydwie, bo ja też bardzo uważnie przeczytam wszystkie słowa też zdumiewał mnie to te górnolotne też części po strzale z rządowego błędy stylistyczne trochę kuloodporne, ale to być może z pośpiechu i bardziej mnie ciekawi czy aby nie popełniliśmy błędu, traktując poważnie te słowa znaczy znajdzie się na 1 często w podstawie programowej nie pojawiają się tego typu sformułowania, które wszyscy traktują go coś co się musi pojawić, ale zasadniczo następnie wiadomo, że rzeczywiste szkolne jest taka, że słowo dobro prawda i piękną pojawiają się tylko na apelu na zakończenie roku szkolnego znaczy być może obydwie nie powinniśmy analizować tej podstawy ze względu na te poszczególne sformułowania tylko jednak człowiek sobie wyobrazić już w rzeczywistości szkolnej dlatego pytam panią studentów, bo oni są już po wyspy produktem tej szkoły rozumiała pani ma pani poczucie jako literaturoznawczyni, że kiedy rozmawia pani ze studentami na polonistyce o książkach, bo to pewnie jeszcze wciąż robicie to czy jest kłopot z porozumieniem się ponadto w dwuosobowym wzrósł aż po torach czy rodzinie wynająć albo czytają zbyt różne rzeczy, żeby móc się spotkać w 1 punkcie bieg policz oczywiście, że trwają różne rzeczy i tutaj i oczywiście, że mam kłopot z komunikowaniem się, ale wg mnie to podstawa programowa nie odpowiada żaden z tych kłopotów, jeżeli będzie będzie spójne historie, które to to też nic nie zmieni, ponieważ uczniowie ich prawdopodobnie nie będą czytać ja ja wiem co mówię, ponieważ obroty nie czytają to wizjach wiele z nich z siecią bardzo dobrze znaną, że z potwornego streszczeń możnym tego nie przez cały rynek można tu i teraz jest taka 1 rzecz to nie to nie polegała na tym to polega na tym, że wszystkim, by rozmowy uczelni jest dialogiem dialogiem i nauczycielek przeważnie i uczniów i potem nauczycieli i akademickich studentów i dialog musi polegać na tych ziemiach w mammobusie muszą mieć jakąś koncepcję porozmawia, a nasi studenci uczniowie to są ludzie, którzy żyją w internecie i oni czytają o bardzo krótkie teksty w tabelkach i to polega na tym, że jeżeli nie czytają książek o bardzo często nie czytają to możliwość zrozumienia dłuższego czasu tekstu łączenia pewnych związków jest szalenie utrudni ona i Jerzy uczniowie będą nauczyciele będą kontaktowali się na podstawie takiego takiej bazy programowej są to nieporozumienie będzie teraz może dlatego w tej podstawy programowej tak często pojawia się w nawiasie fragmenty albo fragment zamiast całych indeksów zmienia 20 stron, ale z przyrody nad Niemnem jest i tak wystarczająco, żeby powalić, chociaż zapytać praktykę, czyli polonistka jest z nami pani Jolanta Madej, która sama mówiła współautorka podręczników, ale też po prostu nauczycielka języka polskiego w liceum w Gdańsku i chciał panią zapytać jak to jest rzeczywiście nie czytają uczniowie tylko korzystają z bryków tak zryte ten węzeł pani prof. Anthony to gracze odwiedzanych przez nich nie używa się Wierzba potwierdza to raporty Instytutu badań edukacyjnych z gimnazjów 2015 roku rzeczywiście z niego wynika jasno, że uczniowie w dużej części jej nie czytają mają bryki czy te czy do streszczenia jak to jak pani sobie radzi w klasie, a w sobotę też jest mowa o tym, że nauczyciele nie mają 1 z głównych problemów, jakie zwracają uwagę to nie jest dyscyplina w klasie tylko o to, że nie potrafią zmusić to też wahanie wrócił do czytania jak sobie pani radzi wie pani nowy problem polega na tym, że jak dostaje 16 letnich uczniów, czyli już w jaki sposób ukształtowanych z pewnymi nawykami albo z brakiem tych nawyków i teraz nauczyć kogoś, kto ma już lat 16 paki przeszedł już pewną drogę czytania, jeżeli on absolutnie nie bierze pod uwagę takiej możliwości to jest naprawdę duże wyzwanie duży problem i myślę, że sukcesy tutaj są naprawdę rzadkie wypowiedzi, ale jabłko 1 realizują oni literatura ja bym nie generalizować, dlatego że oczywiście jedno spotykam takie kuriozalne przypadki, kiedy w klasie, w której widzę, że jest problem to była klasa, którą dostałam jakoś tam w ostatnim roku jakoś tak awaryjnie po prostu zadałam tylko fragmenty Ferdydurke widząc, że nie ma tutaj raczej szansy na to, żeby była całość podstawa programowa wówczas zobowiązująca, ale wciąż jeszcze pozwalała na 0 mylił zadałam takie podstępne pytanie uczniowi jak się podobało, ale my oczywiście doszło do dodatkowego w takiej konfrontacji do tego rząd wyrządzono nie przeczytał dlaczego, bo kolegami powiedział, że to nie jest fajne i mienie wciągnęło, więc co można zrobić tak co można zrobić z kimś takim jak komu kolega powiedział, że to nie jest fajne i goni wciąga tak niezależnie od wieku młodzież słucha swoich rówieśników i ich opinie są najważniejsze na świecie no to jest 18 letnim czy dziewiętnastoletni człowiek ptak, który na postoju progu dorosłości, ale to jest jakby 1 biegun, bo mam też uczniów, w których rozmowy słyszy w czasie przerwy ja nie rozmawiają o literaturze i rozmawiają o tym co czytają a gdyby więc, jakby tutaj nad Brdą Ferdydurke im, a jak to się mówi zaktywizować w kinie tak to się tak robisz się w 1 ze scen przekazuje i tylko tamże wiadomo, że coś tam się dzieje to gdyby, zadając to to do domu do lektury powiedz, że to jest książka, którą wszyscy się kłócą i najczęściej w literaturze polskiej zresztą słowo pupa nie wie teraz wymyślam, ponieważ obraliśmy jest zresztą słychać, ale znam się czy tego typu metody jakiejkolwiek zachęty z i pokazanie, że tak się stanie funkcjonuje tylko jako pojedynczy egzemplarz Leona jest częścią jakichś większych dyskusji, o którą można wspierać to czy to nie zachęca do czytania powiem tak akurat tego rodzaju doświadczenie to w jakim sensie przeprowadziła wiele znaczy pokazywałam przy jakiejś okazji jakiś tam fragmencik krótkie wydawało mi się że, a on może być właśnie czymś co będzie zachętą do czytania tej na pewno trudnej książki dla młodych ludzi no i reagowali jakoś na to co czytałam na ten fragment podawało im się z VAT natomiast nie przełożyło się to później na, jakby gremialne LED, które da tych konkretnych stron tabelę zamyka Brazylijczyk, ale tu Resovia dostaje książkę o szkole Ferdydurke z książką o szkole, więc jeżeli pokazać to to byto to wspólnoty doświadczeń Drezna o tym, że z komisu w tej chwili, jakby groza tego co czytamy w tej podstawie programowej polega na tym, że nauczycielom jest proponowana masowo rola profesora kliniki Ada, więc my wchodzimy w Ferdydurke to nie jest lektura szkolna wygodą jest lobby, ale samych kursach wzięło udział w czarnym rzekł jedno zdanie bronił bezbłędnie zaraz potem oddajemy głos niezależnie, kto chce zabrać głos wystarczy podnieść rękę mam wrażenie, że obyczaj rozległ się, że my czynimy zarzut młodym ludziom, że czytają to co chcą, aby dobrze czytają to co sądzą więcej dobrze, że komentują dobrze, że tworzą się potrafią streścić w 1 czujecie, że potrafią dawać też informacje zwrotne nam wszystkim pomożemy mówiąc po Młodzieżowemu za tym nie zdarza mu jest na pewno nie podąża za tym ministerstwo edukacji żyli w tym kanonie lektur SA, jeżeli stałem trenuję ogólnonarodową loterię wołanie Legia naprawdę zaczynają myśleć, ale właśnie ona jako oznakę niemocy Urszula miała kiedyś pracowałem z nim znak, że jeśli chodzi o nadążanie za młodzieżą to zasadniczo w ogóle nie mamy szans, by do porozumienia tak, ale właśnie one wyzwalają żądzę sławy oddajemy topole my chcemy zrobić wszystko, żeby uszyć garnitur młodym ludziom tak jak to bywało 50 lat temu nie mogę teraz o jasnych róż umawiać się go, bo warsztat jest co innego rozumienia przetwarzanie wyciąganie wniosków, o czym mówiła pani profesor, ale zestaw lekko się cały czas zmienia, że nie mają się zabrać do lektury to musi być coś co odpowiada rzeczywistemu głębokie wrażenie, że kiedy państwo tym wszystkim mówią to i tak najważniejsze staje się nie to co ministerstwo edukacji piszą na tę listę, a co z niezależną nie godzą się dzieje dalej z tą książką w jaki sposób ona funkcjonuje w tej szkole odbiór każdej strony, którą bardzo obiektywne każdy recital Olgi Kani MD Invest odbiera inaczej dany tekst Karima el Diego Rambo i ja uważam, że to jest dobre rzeczy dają różne teksty mają różne spojrzenia różne punkty widzenia i to wtedy toczy się naprawdę dyskusja na zajęciach w dziejach chciałabym tylko 1 rzecz należy także dzwoniłem, ale chyba, że Szanowny panie gościom pokazać podziękowaniem za całą salę tam są osoby zresztą zabawy z wujkiem dla wszystkich tych osób króciutko zażywanie tych koni Jolanta Madej wie, że zaraz potem pani kurator i wracamy na salę postaram się króciutko, bo właściwie to co państwo tutaj mówią to właściwie jest coś co wydają się oczywistością, czyli państwo mówią o zmianie w ogóle, jakby kultury tak jakiegoś jakiegoś mają paradygmatu kulturowego państwo mówią o tym, młodzi są zawsze 3 kroki do przodu to by nie nadążamy mówi pan prezydent natomiast rzeczywiście to troszkę było kiedyś inaczej tak to młodzi mieli doganiać tak to młodzi mieli się wspinać tak, a teraz my nie nadążamy tak teraz my, jakby mamy pozwólmy jeszcze go dopasować się do innego świat jedno zdanie pani kurator pani profesor może pani poczeka też, bo mamy salę pełną parą za rok będzie bardzo krótko chcę powiedzieć, że pani profesor podstawy programowe to rzeczywiście nie są gotowe scenariusze lekcji dlatego czasami może się wydawać, że to są tylko, jakiej się stwierdzenia i ogólniki to jest 1 rzecz i tylko chciałbym przeczytać co powiedział Ryszard Koziołek i teraz prof. Uniwersytetu Śląskiego laureat nagrody literackiej bez przymusowego zestawu tekstów obowiązkowych nie ma szans na stworzenie wspólnego języka symbolicznego, a w, a widać też wyraźnie, że kanonu literackiego żaden inny filmowy czy muzyczne nie zastąpi prof. Czapliński literaturoznawca także w Poznaniu z Adama Mickiewicza powiedział, że obowiązkowy zestaw lektur tu Kołek, który zabija pasję czytania, więc myślę, że starość zależy od nauczycieli drodzy państwo było to do nauczycieli jest mistrzem i tak naprawdę jest wyrobem powinien być dalej o złe, ale nie jest zobowiązana podstawieni ludzie mają nie był ma pełną swobodę działania wyboru i współpracy natomiast tak jak tutaj powiedziała pani Anny, która uczy pani profesor to naprawdę dużo zależy od tego jak przekazujemy treści jak podchodzimy do każdej doraźnie oddajmy teraz możemy, ale zdanie na tę samą książkę na ten sam fakt oddajmy głos na sole później będziemy znać czy w ogóle ta reforma pomaga nauczycielom o zmianie metodyki to znaczy tego co się dzieje w szkole, bo z badań IBE wynika, że tak większość nauczycieli korzysta ze stałego zestawu karkówka wypracowanie i przepytywanie przy tablicy i nie sięga po bardziej nowoczesne metody głos pierwszy Stali zachęca do przedstawiania się dzień dobry państwu Anita Głowińska ja jestem mamą mamą dwójki dzieci synka mam w podstawowej szkole córkę mam w gimnazjum ona w tej chwili będzie zdawała do liceum jeszcze troszeczkę udało tylko troszeczkę, dlatego że że jest humanistką, a niestety właśnie się dowiedziała, że klasy humanistyczne FR w Gdańsku są likwidowane w związku z tym moja córka jest załamana, ale tak szczerze mówiąc, gdyby bowiem państwo tak pożyczkę na nawiąże do chyba do słów pani prof. Graczyk, a mianowicie ja będę protestować bo, bo czuje się tutaj na nas na debacie właściwie jak w jakimś takim surrealistycznym śnie my rozmawiamy na temat podstawy języka polskiego, a tak naprawdę ta postawa windykator po polskiego to jest tylko element całości, która jest po prostu fatalna ta reforma jest po prostu w całości jest zła szkodliwa reforma, która krzywdzi nasze dzieci, która po prostu na destrukcyjnie ona po prostu rozwala absolutnie, która rozwala, która rozwala polską szkołę INI jamon jamon takie wrażenie jak tutaj się ze, że my omawiamy kolor trzon taboru mózgi, którą będą bite nasze dzieci i pani kurator Szanowni państwo ja naprawdę apeluję, żebyście nas, żeby rząd traktował nas poważnie, bo dzisiaj ja się bardzo cieszy również, że jest pani zna z nami pani polonistka to jak w takim razie Iran, gdyby tak zasadą w takim razie konkretne pytanie, jakie są jeszcze synonimy do słów oburzenie wściekłość zadziwienie irytacja sprzeciwy Zbigniew, bo nie przychodzą do głowy tylko niecenzuralne określenia i proszę mi pomóc jak określić kulturalnie po co rząd pani Beaty Szydło robi z dziećmi ze szkoły z samorządami z obywatelami obowiązuje dla ich nazywać tę pogardę, którą się wykaz wykazują obecna władza nawet gdyby gdyby była z nami młodzież na pewno mieliby jeszcze ileś określeń, ale nie wymyśli twarzą w niewiedzy państwo bardzo dobrze w taki wspaniały reflektory mamy, więc dziś jest młodzież albo osoby, które wiedzą jak młodzież określa wkurzenie zachęcam do podpowiedzi dziękuję za ten głos, bo zachęca też do podnoszenia ręki i zgłaszania się od tej rozmytej proboszcza się odnieść do tych zarzutów to znaczy ja rozumiem, że dodanie masz zacząć odnosić natomiast, że ja na niego padły konkretne zarzuty dla naszych dopadło synonimy więc, gdy może jednak po prostu eksperta ta reforma niszczy całe powiedziała pani Adrianie drodzy państwo jest jednak kwestia tak jak już powtórzę od 2012 mówiono o bardzo mocnej zmianie w edukacji również, że mówiono o tym, inne partie polityczne też mówiły o likwidacji gimnazjów i 6 do szkoły ośmioklasowej, dlatego że gimnazja a gdy bessą zła też inne ja tutaj przypomina tylko o takie kwestie naprawdę wiele środowisk mówiło przede wszystkim o rzecz jest konieczna zmiana w systemie edukacji dlatego też, ale drodzy państwo tyle ile państwo tutaj na sali myślę że, gdybyśmy wzięli właśnie to co powiedziałam 1 Talex każdy z nas, by miał inną opinię polega na tym na 1 z PE, ale jest mało jest żoną i mają oni żyliśmy nie krzycz, bo to nie każdy z nas każdy z nas wyraża swoje opinie sposób merytoryczny należy tak to traktować i nie będę szukała synonimów do innych słów, które pani użyła natomiast ja uważam, że szkoda, że pani córka nie idzie do czteroletniego liceum i nie będzie miała możliwości naprawdę zdobycia Ogólnokształcącego wykształcenia, ale ja n p . powiem szczerze, że chciałabym, żeby moja córka skończyła czteroletnie liceum, bo to jest to było przygotowanie do kolejnego etapu, bo dla nas rodziców myślę, że to się zgodzimy możemy mieć inne poglądy na inne rzeczy dla nas najważniejsze jest to, żeby po 12 latach nauki nasze dzieci były w pełni przygotowane do tego co ich czeka po 12 latach nauki i dobrze proszę państwa jest więcej, ale ja mówię ja mówi ogólnie nie powiedziałam co dla pani dziecka najlepsze, bo to pani o tym decyduje zamiar sporo grzybów dobrze zapytać, jeżeli w momentach tego, że państwo o nich oraz ponowna prośba o 1 i prowadzoną osobom, które próbują zabrać głos, bo wtedy będzie dużo lepiej słychać nie będziemy musieli na siebie krzyczeć, bo może ja w tym czasie, kiedy mikrofon krąży po sali tylko odniosę się do 1 zarzutu, dlaczego my tutaj rozmawiamy o podstawie programowej pani powiedziała, że rozmawiamy o kolorze trzonka, a jest 1 poważny problem samej reformy, jakby mi pomogły, że cała akcja usłysz swoją szkołą opiera się na takim spostrzeżeniem, że jest problem to znaczy jest reforma, która jest w błyskawicznym tempie prowadzone i mamy bardzo dużą inicjaty w protestu oporu wobec tej reformy złożonych z rodziców nauczycieli samorządowców i uczniów dlatego my chcemy się spotykać, ale jednocześnie z tego co obserwujemy władze publiczne te reformy wdrażają władze krajowe centralne i władze samorządowe z obecnym panem prezydentem na czele, który przygotował siatkę szkół nową chwalił nadal rozmawiamy porządkują o tym co się dzieje już państwo oburzeniu obawach, ale rozmawiamy też o konkretnych elementach, które najprawdopodobniej sąd po tym co się dzieje od września lub od następnych lat zaczną obowiązywać ich od momentu stopa NBP rezerwy albo nie stawia pani zarzuty na bagaż, aby nie zażywać w kinie Muranów, realizując prawem ustawa bardzo szanuję panią prezydent dlatego metale wskazuje to pani tak byśmy się godzili NATO, żeby nie zrealizowało do 31 marca uchwał likwidacyjnych, które trzeba było przeprowadzić to po pani kurator to eufemizm tak samo jak to wkurzenie się nazywa dobra zmiana uniknięto to jest dokładnie tego co pamięć ram miasto Gdańsk swego czasu na wykład likwidowało przedszkola, a religia wróciła już także dość była elementem linii dawnych będąc z euro w ramach tej sprawie u dzieci nie zlikwidował tyle szkół co wy NIK programowy sposób nie zrobił tego jak teraz obecnie w Polsce jest prowadzone są jacyś Drogowo zwierzę padło zaś niemal likwidację od razu przypomina sobie, ale tysiące szkół zlikwidowanych fruwało żon Moliera i lasach powołanych planowanej likwidacji placówek i wielu wspaniałych ja chciałam teraz przerwać tę drugą jest odpowiedź pani co boli, ale racji liceów humanistycznych krótko, ponieważ bardzo panie prezydencie ma taką skłonność do tego, żeby kierować jednak swoje uwagi do pani kurator głównie imprezy zobaczą państwo obawiają, ale to efekt jest tak niestety taki że nikt nie odpowiada na to co padło stawia właśnie co odpowiedzieć tylko nikt nie likwiduje klasy humanistycznej w Gdańsku tylko przygotowywane są zgodnie z założeniami reformy prawa i sprawiedliwości miejsca od czteroletnie licea nie da się licea nie są z gumy tego też nikt nie chciał przewidzieć na uwagi samorządów także zmiany, które są wprowadzane przez trzyletniego liceum jak robimy czteroletnie to znaczy, że dziś trzeba zmieścić kolejny rocznik uczniów na dziedziniec przy placówce o Gdańsku i Gdański Gdańsk jest Gdańsk jest jedynym miastem, gdzie przebywa u uczniów są klasy nie jest prawdą jest likwidowane są te, które po prostu przygoda nie ma naboru, bo przygotowujemy miejsca na czteroletnie licea i jedno koniec końców rozumiem pani córka rzeczywiście jest rozczarowana kolejny głos z sali, a dzień dobry ja nazywam się bez Sadowskiej i jestem uczniem drugiej klasy liceum chciałem trochę opowiedzieć o tym jak wygląda z mojej perspektywy jak młodzież mówi wkurzenie też pewnej chwili niestety nie mam na USA niestety nie mam innego niż niecenzuralne sprzedają, więc nic, więc pominę tę kwestię, ale chciałbym się odnieść do do lektury i do tego, że lista została ograniczona oraz do tego, że można, że nauczyciel może zaoferować swoją własną lekturę, a oferowanie swoich własnych lektur było już wcześniej możliwe z tym, że było kompletnie nieefektywne, bo nawet u mnie w prasie gimnazjum została taka lektura na zaproponowane z tym, że na 30 osób przeczytały ją 2 osoby, chociaż 1 osoba przeczytała 1 słuchała Dybuka w 2 to było no widzi pani to była Ursula to była Ursula le Guin na pewno nie stanie pamiętam co dokładnie wiemy może pewnie od etapu tak, ale pierwsza część tylko w fragmenty jeśli chodzi o lektury, ale żyli tak jak to, żeby zrozumieć co ma być już napisane w sprawdzianie wstęp na maturze czy czytacie po to, żeby i tutaj już odwoła się do podstawy programowej otworzyć się na różnorodność świata nauczyć się komunikować zrozumieć złożoność ludzkiej natury i t d. tak no właśnie niestety stan się tylko dla czytamy tylko dlatego, bo szkoła od nas wymaga, żebyśmy czytali, ponieważ jest to sprawdzane w formie sprawdzianów czy odpytywani przez nauczycieli jeśli chcemy poszerzyć swoje Horyzonty czytamy swoje książki co i jak się teraz dowiedziałem się z UE dziś co jest trochę absurdalne jak właśnie jako komentarz do tej całej sprawy chciałem tylko powiedzieć, że może zamiast ograniczać Horyzonty uczniów, zmniejszając skalę lekturę może niech ludzie organizujący tę reformę sami poczytają trochę więcej, żeby nie było tej różnicy w rozumieniu dyrektywy 2 wiem, że pani chciała teraz od nich głosu od Rosjan za prąd i wzruszać to nie jest Jan Wołek można wczytać się tak to, żeby była jasność to taki głos ze strony nauczyciela polonisty natomiast jeśli mogę tak to chciałabym tu odniesie do tego co mówiła pani kurator tych planach, które rodziły się już od 2011 roku chciałam wiedzieć, że to było 6 lat temu przeszła to jest mnóstwo czasu i ja myślę, że tutaj pewna rzecz chyba troszkę umknęła, bo to gimnazja dzisiaj gimnazja, które były 10 lat temu chyba już były 10 lat temu prawda właśnie 10 lat temu najlepiej maszynowe w to są zupełnie inne gimnazja jak uczeń liceum, ale mam doświadczenie z gimnazjalistami m. in. właściwie ze wszystkimi poziomami edukacji, ponieważ prowadzę zajęcia z edukacji filmowej ze wszystkimi grupami wiekowymi praktycznie nie widzę bardzo dobrze, że to nie są te same gimnazja na początku to było także zajęcia z gimnazjalistami to była najgorsza kara, jaka mogła spotkać się prelegenta prowadzącego zajęcia natomiast w tej chwili absolutnie nie mam takiego poczucia mniejsze wydaje, że gimnazja przez ten czas także przez to ostatnie 6 lat wypracowały sobie takie metody no, żeby po prostu przeżyć tak przecież na to nie może wyjść po zbadaniu Giza i z badań IBE wynika jasno, że gimnazja sobie świetnie poradził, że przy przeszły ten trudny moment na brawa dla ekspertów Instytutu badań edukacyjnych, bo oni rzeczywiście od wody z dużą robotę zrobili, żebyśmy się tego mogli dowieźć życie przez pierwszy okres dziecięcy były tu było sporo problemów oraz nauczono się pracować okazało się, że tutaj można wiele rzeczy wprowadzić groźniejsze gniazdować to też jest 1 rzecz, jeżeli porównamy badania, ale samo ministerstwo edukacji przyznaje, a gimnazja np. bardzo ładnie przeszły te granice jeśli chodzi o uczenie w 1 tylko badano piętnastolatków uczenie ich Lenovo myślenia o kombinowania rozwiązywania problemów nawet ministerstwo edukacji w uzasadnieniu swojej własnej reformy obrazuje, że winę dlatego nowe dlatego też może wracając do podstaw to powiem 1 rzecz, że właśnie, bazując na tych Plusa jest już prowadzone, że 20 % każdego przedmiotu będzie realizowana metodą projektu, a metoda projektu jest bardzo dobrze znana, bo każdy gimnazjalista kończące gimnazjum musi taki projekt oddać ich zrealizować, a dzisiaj 20 % każdej lekcji powinno być, ale ośmioosobową jest bardzo ważny mówimy o pozory promuje klasykę polskiego czasu różnica w słowach ma znaczenie tutaj do tej pory był obowiązek obecnie ministerstwo wycofało się z tego, iż nauczyciel będzie chciał mnie nie zrobił chciałbym żyć cały okres nauki nie nie będzie ogłaszał realizowanej reż metodą projektu jest oczywiście marzę o nie obliguje jest ich jest metoda projektów jest dla nas poważny przedmiot w każdy przedmiot i nie ma tzw. jednorazowego projektu powiedzmy którego, który był wymagany na skończenie gimnazjum dzisiaj też jesteście wymagane natomiast ja chcę powiedzieć, że byśmy były precyzyjne pani kurator ze wszystkich analiz wynika jasno, że nauczyciele nie będą musieli jeśli nie będą chcieli uznają za niekonieczne wprowadzać metody projektu jakiejkolwiek formie i z badań i wezmą się do nich odwołam wynika, że wielu z nich z ulgą przyjmie, ponieważ nie lubi pracować w tej metodzie coraz bardziej wymagające nakładów wymaga więcej na oddziale z GOK oraz w dół w rozwoju zwanej, albowiem jestem wobec całe roje dużą rolę nauczyciela w każdym obszarze edukacyjnym tak naprawdę ja bardzo przepraszam możecie się panie ze mną nie zgadzać, ale nauczyciel w dalszym ciągu powinien i dla mnie osobiście jest mistrzem powinien tak być dlatego też są zaproponowane do pani redaktor na pewne, że tak cytuje też badania IBE to proszę przetestować najnowsze badania my w Najwyższej Izby Kontroli, która wskazuje na pewne elementy dotyczące nauczycieli ich elementów zresztą międzynarodowe badania dotyczące również kompetencji nauczycieli wskazują na to i to jest też, że trend ogólny teraz już 2000 powiedzmy 16 siedemnasty roku wskazują na to, że nauczyciele powinni również kształcić siebie, czyli przez całe życie w kompetencjach społecznych o mojej znajomej czas na kształcenie się wybrnąć, ale mając oczywiście dorastanie wówczas nad Berezyną dziś Ewa Graczyk, która cierpliwie czekała dobrze to wykorzystano gdańskiej, ponieważ nie rezygnują z pół minuty dlatego chciałem powiedzieć, dlaczego wydaje się to jest wielkie nieporozumienie rzeczywiście szkoła musi być zmieniona więc, by szkoła jest, ale także z tego względu, że świat się zmienia a jakby w ogóle za jakiś czas szkoły w ogóle może nie być może, by się radykalnie inna, ale ta zmiana jest fatalna ona jest całkowicie wbre w rozsądkowi nowoczesności chciałbym powiedzieć jest anachroniczna teraz przygotowują się na to spotkanie jeszcze raz przeczytam różne podstawowe wiadomości do dotyczący reformy edukacji, bo w Finlandii, która jest takim wielkim oświetleniem tak, by uczeń z loco blokowanie blokowanie przedmiotu uczenie razem uczyli współpracy, jakby przemyślenie sprawy od cen wszystko to tutaj jest oddłużony, a jest lokowano czysto formalna sprawa podziału na powrotu do podziału na 2 to jest absurdalne po drugie jest nieprzemyślana sytuacja po komunikacyjna, że mówimy tu ludzi uczniów studentów, którzy się zmieniają uczymy do świata, którego nie znamy i jak gdyby radio czy, a i to nie jest tak, żeby się mamy przystosować dom my jako nauczyciele wiemy coś, czego oni wiedzą mamy zbudować nowy typ komunikacji i dlatego z tego wynika trzecia rzecz bardzo ważna nauczyciele muszą być ludźmi szczęśliwymi jak matki i Chin wiadomo wiadomo było w najlepszy sposób na wychowanie dobrego dziecka dziecka, które będzie szczęśliwe zdolny i aktywne jest szczęśliwa matka nauczyciele też muszą być szczęśliwi, a od, czego zaczyna się ta reforma zaczyna się od kolejnego włamania nauczycieli, którzy słabo zarabiają jako kobiety są często lekceważenie innych gówno prawda o gali Holendrzy wybrali taki protest nauczyciele używają nie chcą tej reformy nauczyciele wiedzą, ale jeszcze na nią muszą zgodzić po cichu łamie to łamie ich charaktery naprawdę chcecie, żeby wasze dzieci było uczone przez nieszczęśliwy złamanych ludzi Qian jak po to jest obraz obmywanie się dziewiąta dziewiąta rano roraty nauczyciele nie uzyskiwali żadnych podwyżek płac, a w 20092012 ostatnie przepraszam 2012 ostatnia natomiast powiedzieć, a wzrastały obowiązki, które przyjmowali na siebie winę oraz rodzaju zdrapki część dużo, więc wygląda na żądanie zwrotu w regulaminie, które są robione na bazie systemu informacji oświatowej nauczyciele nie stracą prawo cytatu w Belluno zażądała pani z zielenią, która oddaje symulacje, a teraz pani sama woźna z nadzieją mówią wyliczenia systemu informacji oświatowej, która jest w momencie ich bibliotekarek i bibliotekarzy szkolnych straci pracę w Gdańsku, a jest pani redaktor momentach dajcie powiedzieć cokolwiek redaktor też jak dobra zmiana pani profesor nam je za słowa natomiast tylko dodać, że szczęśliwy ojciec też tym jest potrzebny tylko matka, żebyśmy zapomnieli drugi wątek dotyczący dla wielu jest minimum psychologiczne mamy do pełni szczęścia i 682 kwestia bogatszy samych nauczycieli propozycja znowu wszystkich 6 korporacji samorządowych naprawdę wszystkim od wiejskich do wojewódzkich nie wie co się zdarzyło była taka pani minister zacznijmy od nauczycieli to jest właśnie to finansowanie rozwój zmiana, której mówi pani profesor mentalnością wartość pokoleniowa tak to wszystko co jest potrzebne naprawdę w Polskiej szkole pani minister powiedziała nie, bo to nie jest związane z reformą z takim uśmiechem właśnie do tego zdjęcia, które mówią pani kuratorem winie pani minister to jest podstawa reformy nie wdrażają kuratorzy nie wdrażają samorządowcy tylko nauczyciele i o tym, cały czas zapomina pani minister w całym tym działaniu dlatego my mówimy o tym, do podwyżki, o których pani mówiła fakt podwyżki były i tylko za rządów pana Donalda Tuska podwyżki dla edukacji były teraz są lub ponad 50 % podpowiada prezes ZNP natomiast to przemówi pani kurator regulacja w tym roku najpier w nazwana służbą zwaloryzowaną HIV oraz udział 11 o te pozwolą wykonać ją będzie 15 % w ciągu 3 lat, ale nie tylko, dlatego że uzdolnienia niezrównoważona i znalezione w Iranie jest zaś za 1 proc VAT od bibliotekarki szkolnych bibliotekarzy, bo miasto Gdańsk wyliczyło w dość dokładnie ile tych etatów stracą nauczyciele i ile pozostali pracownicy oświaty pomyślałam właśnie w bibliotekach szkolnych w kontekście naszego dzisiejszego spotkania wolna jest wyliczana w stosunku do liczby oddziałów liczby uczniów, którzy są w tej placówce my akurat dbamy o to, żeby to było zawsze na najwyższym poziomie nie obcinamy tych godzin w bibliotece szkolnej, nawet jeżeli jest mniej uczniów, dlatego że ale i reforma tego nie zmieni nie, dlatego że możemy dodać te środki taką dojrzeje i Gdańsk naprawdę daje dodaje ponad 40 % ze swoich pieniędzy niezależnie od tego o czym mówi pani kurator i nawet jeżeli nie możemy wpływać na złość chcemy to robić tak dobrego zdania jest ważny głos na salę o kolejne osoby wszyscy wszyscy chcą w bazie bibliotekarze są też grupą, która bardzo chętnie się rozwija tak jak nauczyciele i próbują wszystko zrobić, by te lekcje były bardziej atrakcyjnym centrum edukacji nauczycieli naprawdę promujemy czytelnictwo organizujemy mnóstwo szkoleń, które pomogą im też naszym dzieciom rozwijać miłość do książek i TSA grupa, która też jak gdyby dla nas zwartej w nocy dzwoni zapyta pani Dominika Ringwelska przed chwilą mówiła teraz oddajemy głos z salek kolejna osoba czynnie wspierać dziękuję za dzień, aby zmylić diabła jest z liceum chciałam sobie bowiem zdania tego, że gimnazja nie są niszczone są przekształcane coś pewnego razu wyjechałam z dekad drogą działamy wielki billboard czy można powiedzieć, więc 3 w znak pisemnie jak być nasze gimnazjum było takie małe gimnazjum, ponieważ nie mogli się przekształcić pieszymi na to pieniędzy dlatego uważam, że w tym dwoje dzieci, kto uważa, że są przekształcane uważa, ale uważamy, że prawdą jest to, że niszczymy to system edukacji przez usuwanie pewnych aspektów poza tym uważam dodatkowo, że w gimnazjum ludzie bardziej wyrastają małe piwa jest tak, że dzięki gimnazjom mam wrażenie, że ludzie tak naprawdę dokonują pewnych wyborów w podstawówce to są wciąż w Szwecji i poseł Łukasz z dziećmi West okaże się przekształcimy to mam wrażenie, że będziemy nadal uważali za Obamy dzieciaków, a gimnazjum jednak już stara się być tak powiedzieć dość wejścia poza tym uważam, że coś, iż chodzi o projekty to wydaje mi się, że 1 wielki projekt otrzymał z metą z Echo Iwan zainteresowanie danymi danego człowieka danej osoby danego ucznia byłby dobrym pomysłem, skąd bowiem Kniaź Mieszko PBG są od dawna wprowadzanej mieszka bardzo dobrze sprawdza, kto miałby z komiksu, który miał bliskie ktoś inny opis literatury akcyjny nawet może robić z tego sztaby zostało zupełnie zabronione wydaje mi się, że powinniśmy dać nagrodę głosu ludziom, a nie sami decydować za nich i wydaje mi się w 2329 MO ich zapytać o lepszym wyjściem mogłaby pani zostać jeszcze przy mikrofonie mieście zapytała tę lekcję polskiego, bo dzisiaj będą się upierać, że to jest ważne i znaczy jak jak to jest coś z tą literaturą w szkole teraz czy tak jak mówił przed chwilą pani kolega czytamy, bo musimy Bono zmuszają czy też selekcji potrafią być ciekawe co też mogę powiedzieć, że tam lekcje są ciekawe, ale musi prowadzić ciekawe nauczyciel w mojej szkole opłaty składa się także układ ma szczęście stać nas zachęcić jeśli przykładowo jest akcja w stylu, że tak powiem brzydko we macie przeczytać coś takiego takiego, a osoba nie ma czasu ma dużo obiektów, aby z takim sportowcem to po prostu nauczyciela albo mówi na jaki stanie może znać audiobooka mówisz tego możesz tak naprawdę to osoba z e-myto dodrukować z tej książki, bo starzy znaleźć rozwiązanie wydaje mi się, że szukanie rozwiązania jest najlepszym pomysłem, a nie stanie się wymusić na życie to przeczytać, bo tak to nie wytrzymać, bo szczerze to on jak wygląd w 1 szkole pierwsze gimnazjum powiedzieć po drugiej gimnazjum będziemy przez Krzyżaków jeśli tak się składa złożyło, że jeśli przeniosłam z tej szkoły i gdy byłam już drugie gimnazjum w innej szkole to Krzyżaków już nie było i nie przydały mi się tu jedno zdrowo, a drugą sprawą jest to, że jakoś po prostu nikt nie widział po to, uwagi nie zmusił mnie do tego powiedzieliśmy chcesz pomóc w terenie, a jeżeli straci, więc proszę nie przejmować będzie bardzo dziękuję za ten głos chcę powiedzieć też na profilu na Facebooku na profilu Radia TOK FM nie trwała transmisja w twoją komentarze naszych słuchaczy Sławek napisała 1 ze słuchaczy, że w że, owszem, ma ma zawsze ma, odnosząc się do tego co przed chwilą powiedziała pani Jolanta Madej, mówiąc że uczeń nie chce czytać to właściwie nie wiadomo co z nim można zrobić tutaj pojawił się głos, który przepraszam państwu, bo tyle spływa tych głosów, że nie umkną, ale już do niego wracam, że nie zgadza się z takim stwierdzeniem, bo jeśli zainteresujemy ucznia to pasja tego czytania będzie zaraźliwa na 1 z obserwowanych lekcji pisze pani Beata nauczycielka potrafiła rozmawiać z uczniami, dlaczego nie przeczytali książki i w efekcie oni zafascynowanie rozmową postanowili jednak ją przeczytać, czyli jakieś sposoby zawsze są kolejne głosami zachęcam zaprasza o zabranie głosu Łukasz Kubot jest nauczycielem reprezentuje siebie a czego pan uczy historia jakich, jaką młodzież, która w tyle wiemy, że jest to 1 z gdańskich liceów, ale przysłuchując się państwa dyskusji i Omanu nieodparte wrażenie, że reforma budzi silny opór, ale nie do końca nie rozumiem, dlaczego część argumentów w gruncie rzeczy pochodzi z krytyki aktualnego systemu oświaty tak jak państwo tutaj debatują na temat czytelnictwa lektur szkołę myślę, że z tą reformą nie ma nic wspólnego raczej jest to diagnoza edukacji tu i teraz w inne argumenty w gruncie rzeczy, bo też są dosyć pozorne tak jak pani Ewa Graczyk powiedziała, że podstawa programowa to nowa zasadniczą czy lista lektur przepraszam ona jest tylko nieco bardziej kontrowersyjna niż ta, która była do tej pory konserwatywna nie kontrowersyjna, gdy nieco bardziej konserwatywna dokładnie tak to też nie jest argument w gruncie rzeczy na rzecz tak radykalnych negatywnych ocen moim zdaniem ta reforma widok istota polega na tym, żeby zerwać z włączeniem w trybie 634 wprowadzić przywrócić gruncie rzeczy, które buczenia 8 + 4 wydłużyć cykl edukacji w miejscowej takiego porządkowania ja osobiście nie wiem czy to jest dobre czy to jest złe nie chciałbym usłyszeć od państwa, dlaczego mu tryb dwustopniowej jest gorszy oczywiście zwracam się tutaj do przeciwników i chciałbym zapytać również zwolenników czy może zwolenniczka, dlaczego ten tryb i 8 + 4 jest rzekomo lepsza jeśli mamy już formować narzucamy to odnosimy się do konkretnych faktów dziękuję Super dziękuję bardzo to czy któreś z paliwa, bo mamy pół sali, które chciałoby odpowiedzieć na to pytanie, ale pani profesor proszę bardzo Ewa Graczyk ZS państwo staje chciałby też odpowiedź na pytanie pana, bo mamy bardzo proszę to co zachęca też do podnoszenia ręki, że pani profesor odpowiedzi zagra w tonie to jeśli mogłoby to zaś urodził się jako przeciwniczka reformy oczywiście bez po pierwsze, że po pierwsze, by to są właściwie są tam można, by powiedzieć tak schemat uczelnia podjęła względami jest sprawą dość wtórną z mojego punktu widzenia to znaczy najgorszy jest to znaczy w najgorszej najważniejsze jest właśnie w gruncie rzeczy to czego, czego jak uczymy to jest najważniejsze to coś do play-off ostatecznie, ale oczywiście coś co się dzieje między uczniami, a nauczycielem autorytet nauczyciela strasznie ważny jak i czasu policz uczniowie czytają także dla nauczycieli, jeżeli szanują nauczycieli z witał się z jego zdaniem to zrobią coś dla nich doskonała koniunktura lat ta struktura edukacji nie jest tak istotnym znaczeniu von Trier dania przeciwne zmianie, bo co teraz natomiast koszty tej przebudowy edukacji będą monstrualne imię Boga w sobie nie zdajemy sprawę i 2 i w dodatku to jest pusty to jest mieszanie w pustej szklance to silnik od tego nie zmienia to jest ogromna ilość straconego czasu pieniędzy wysiłku i ból w równym w pewnym kalkulator nie jest to Janek był bardzo ważnych trudnych spraw niż ja mówię, że to podstawa programowa prawie niczym się nie różni to po cholerę to wszystko pani kurator pani Monika kończyk wznowi Pomorska kurator oświaty ta zmiana tych lat ze tego z systemu 63, a na 84 czemu ono służy to, że coś z mają coś lepszego będzie ja przede wszystkim zapowiedź tak, że z sąsiadką, kiedy pani profesor myślę, że tutaj pani profesor ma swoją opinię, którą należy szanować brać pod uwagę ja chcę powiedzieć 1 rzecz, że tak jak pakiet podkreśliła podstaw wracając do podstaw programowych to jest kwestia bardzo subiektywnych czasami oceany, dlatego że lektura absolutnie to tak jak przeczytałam tutaj oceny innego profesora już zaraz powiem panu pośle, krótko, bo brak jest zapowiedź 1 rzecz, jeżeli nawet, powołując się na badania Pisa jest jednak z wniosków badań Pisa jest podział na czym później dziecko wybierze inny typ szkoły zostanie przeniesione do innego jak bez systemu w sensie budynku bardzo często jest to lepiej i lepiej wychodzą badania Jaś mówią badania Pisa, ale proszę zrozumieć tak bardzo często tutaj się powołujemy na różne badania międzynarodowe to lubimy dlatego też mówię o 1 z wniosków z badań Pisa natomiast druga rzecz, jeżeli mamy bardzo dobrze poszatkowane system dzisiaj mamy 3 lata edukacji wczesnoszkolnej, która jest bardzo istotna drodzy państwo edukacja wczesnoszkolna 13 to jest fundament waży nie zmienia można im zwierzę realiści mamy później znowu mamy przez dzieci czy dzieci młodsza młodzież była tak, że to nazywam dalej dzieci, które nie decydują o wyborze gimnazjum i to wszyscy powtarzają idą na kolejne 3 lata i kolejne 3 lata my dzisiaj porządkowali szans rozważa wybudowanie gimnazjum nie ma nauki trzyletniej, bo drodzy państwo w pierwszej klasie gimnazjum powtarzamy to co było w szkole podstawowej w drugiej klasie gimnazjum jest naprawdę poważna nauka i poważne przedmioty i poważny nowy materiał trzeciej klasie z gotujemy, skąd ta wiedza to nie wynika to z żadnych badań i przygód, ale jak najbardziej realnego tabletek może zapytam się również tutaj nauczycieli jak wy jak przebiegała jak grać mam umowę z syna w gimnazjum, ale czy likwidacja gimnazjów nawet jeśli poziom resorowania jest Wola nie odróżnia nas chronią żadne analizy inną drodzy państwo to jest najważniejsza oraz podane mu śladowy ta teza o tym, że gimnazja tak naprawdę trwają 1 roku było nie rozbierze Łobez o stadionie trwają jedno i dobrze nadal jest za nasze Półtorak i tak samo trwa, ale całą dzisiaj to jest nic zdało mi jest o Janie lubię tego stwierdzenia bardzo nie lubię, ale tak naprawdę półtorarocznym element, ale jakich analiz wynika poza tym, że nauczyciele tak powiedzieli, kto przeprowadził solidne badania analizę dotyczącą tego jak przebiega proces edukacji uczniów gimnazjum czy rzeczywiście to porządkowanie wpływa negatywnie na proces dojadą wyda także tramwaje będą oni nas nie redaktor właśnie we wnioski tych badań, które też pani tutaj przeholowano go nawet doganiają Lisa obcych rękach, ale oczywiście mogę o nich zwyczajowo jest jak dzisiaj pani pokażę za zadanie znalezienia nowego, ponieważ Adam Roślewski deski do badania nie ma nic nie podstawia ruch, bo nie wsiadłem jeszcze 1 rzeczy ta teza pojawia się również w uzasadnieniu ustawy jest to miejsce, w którym ministerstwo nie próbuje się na żadne analizy raporty, ponieważ po prostu nie miałoby na co się powołać kolejny głos z sali w tym czasie, zachęcając zabranie głosu zaraz potem goście Stali wrócimy do pana prezydenta Putina, który nazywam się Marta Rutkowska jestem tutaj od wielu lat uczy w szkole, ale także jestem mamą szóstoklasistki państwo tutaj skupiać się na takich sprawach związanych z dorosłymi, a po konsultacjach na na tym, kiedy zaczęła się rozmowa o tym, że szkoła powinna być zmieniona na finansach dla nauczycieli, którzy często pracują, bo mają powołanie do tego ich finanse na ogół od składają na drugi plan, a mi chciałbym zapytać, kiedy skupimy się na wiecach mojego telefonu w bandę bardzo chciało pójść do gimnazjum marzyła o tym, mimo, że poszło do szkoły wcześniej ma dopiero 11 a dlaczego co z tym, że mąż uważała, że to jest nobilitacja tak jak mówiła pani uważała, że to będzie coś nowego jest otwarta gotowa NATO i daje realną to rząd i to za darmo my dorośli wygraliśmy i to co było jej marzeniem tak rząd w 2 będzie teraz zostanie w tej samej szkole nauczycielami, którzy od 17 lat nie uczyli dzieci w jej wieku nie mają pojęcia jak to zrobić oczywiście nie będą się uczyli jak to zrobić, ale na razie nie mają tego doświadczenia będzie pracowała w systemie dwuzmianowym będzie uczyła się do godziny szesnastej 30 jak w fabryce proszę mi powiedzieć pani kurator co dobrego jej tata, bo ona sobie poradzi z innymi lekturami na sobie poradzi z 2 ze zmianą kanonu nauczyciele też sobie z tym poradzą, ale co widać ta reforma w 2 w pytaniu jest pani pracę, a potem wie pan prezydent zgłaszał, więc zaraz zaraz odpowiedzi w 2 pani kurator zachęcam ja jak zapowiedział także program państwo ja jak spowiedź tutaj słyszy głosy poco to wszystko myślę, że dzisiaj już to odpowiedź się raczej powinna być jak wprowadzone w Rypinie nie to jest EBI miało, na jaką jest, a ja chcę powiedzieć, o czym marzy się szacunek dla zwyczaje zada pan ja tego nie brzmiało co zyska ta dziewczynka przepraszam nie poda pani imienia córki Zuzi, a co z was dużo na tym, że zamiast do gimnazjum pójdzie do siódmej ósmej klasy jak rozumiem pierwszych klas pierwszych roczników do nieprzygotowanych na to nauczyciel nie ma oczywiście nauczyciele drodzy państwo jak ja bardzo mocno będę stała na, broniąc nauczyciele jeździli i ich wykształceniu i oczywiście tak samo Zuza będzie się uczyła tak Zuzia tak, ale będzie się tak samo uczyła fizyki geografii biologii chemii po siódmej klasie to dlatego, że jeżeli lekarz będzie mogła w dalszym ciągu będzie w tym samym środowisku chorych zębów i odpowiedzieć, że mieli wolnych wyborów jest na ulgę na wymianie poglądów, ale Szanowni państwo, ale ugasiliśmy go zachowajmy kulturę to Gdańsk jest naprawdę jest tak pięknie pani kurator zdaniem wciąganie widza jak łączność nie zdradzimy razem z moim środowisku z nauczycielami, którzy na pewno będą bardzo dobrze przygotowani do nauczania również w mojej przedmiotowego nauczania spiralnego będzie miała możliwość zdobycia wykształcenia ogólnego w wymarzonym wymarzonej szkole, bo niekoniecznie musi być liceum ale, żeby ich plażą miejską było gimnazjum, ale generalnie, żyjąc tutaj się nic nie stanie w dalszym ciągu będzie mogła się czy wznowili cytowana idą do siódmej ósmej klasy, bo za chwilę będzie również najstarszy turniej, ale wszystkie wszystko co mówią, że to nie jest to samo nobilitacja co trafi do nowej szkoły z nowymi nauczycielami nowymi koleżankami kolegami, ale rozumiem, że w Jezusie wyłonieni drogą chamstwo i łyżwiarstwa debata w ramach naszego cyklu usłysz swoją szkołę dzisiejsza w Gdańsku mogą państwo śledzić na profilu na Facebooku na profil Radia TOK FM oraz w aplikacji TOK FM oraz na stronie w ww tokfm krotka pl na antenie za chwilę informacje w RFN poniesie jeszcze więcej sportu na dyskusje o edukację tym co usłyszeliśmy na antenie i czego słuchał państwo w transmisji w internecie zapraszano dyskusje o po godzinie dwudziestej pierwszej 20 będziemy czekać na państwa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA