REKLAMA

XIII część historii motoryzacji: Stany Zjednoczone (odcinek wyjazdowy!)

Zmotoryzowani
Data emisji:
2017-05-06 12:20
Audycja:
Zmotoryzowani
Prowadzący:
Czas trwania:
16:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Głowacka magazyny Radia TOK FM ma teraz zostawi państwa z Krzysztofem Woźniakiem autorem audycji zmotoryzowani dzień dobry krzyczą dzień dobry Jerzy Lemański oczywiście muzeum techniki przemysłu w Warszawie dzisiaj wyjątkowe mam nadzieję, że tak zostanie przez kilka najbliższych odcinków wyjątkowe zadanie, ponieważ nie ze studia Radia TOK FM, ale właśnie z muzeum techniki przemysłu w Warszawie tak jak zapowiadaliśmy niektórzy słyszeli w zeszłym tygodniu udało się Rozwiń » wyjechać ze studia zaczerpnąć świeżego powietrza i nie tylko innym miejscem nagrywaliśmy rozmowa, ale też inny kontynent, jeżeli chodzi o historii motoryzacji, a zatem wyjazdowy odcinek audycji zmotoryzowani wypadało po zapowiadaliśmy w końcu zrobimy odcinki myślę, że 3 nawet nam wyjdą z muzeum w końcu wejdziemy w obszar innego kontynentu i Ameryka i tak jak to było w Europie 3 takich świętych motoryzacji można powiedzieć i to był Karl Benz Daimler i Maybach taki w Ameryce tak katolika święta też się pojawiła i myślę, że dlatego takiego pierwszego najstarszego ojca można powiedzieć zaczniemy tak obserwuje pan się w niej nie tylko zmienił się obszar naszych oczekiwań, ale zmienił się wraz z obszaru nagrywania to dla mnie rzeczą wielce wygodny, bo tym razem pan redaktor przyjechał do mnie ani ja musiałem jechać do studia są bardzo mi dobrze mnie też jak najbardziej mówimy teraz właśnie o tej trójce prawda jest dziś w Europie była taka różnica w Ameryce też własną, że w samego początku praktycznie motoryzacja amerykańska poszła innym kierunku niż motoryzacja Polska nie ukrywam, że Europejska i motoryzacji Europejskiej debacie z nie powiedziałbym, żeby nie da się tego ukryć, że właściwie inspiratorem tego wszystkiego uchyli Ford co prawda wtedy właśnie istniały samochody Oldsmobile były różne inne marki jest realny, ale Ford tutaj zrobił coś niezwykłego no naprawdę odbił się jego sukces odbił się echem na całym świecie i później o tym, opowiem, ale teraz skupmy się na tym samochodzie Oldsmobile, ponieważ jest to też swego rodzaju perełka stoimy przed nim ten samochód jest 1903 roku jest rzetelny Oldsmobile został zaprojektowany w roku 1900 i poszedł na pojeździe samochód miał szczęście pan, dlatego że Oldsmobile Holtz planował rozpoczęcie produkcji, ale kilku samochodów jednocześnie i jednocześnie z tego właśnie ten stojący przed nami wydaje się Olsson mały owoc był najmniejszy samochody i miał raczej małe szanse na jakąś większą produkcję, ale który da się do skonta nazwa siedziała gadżety warto się po prostu ma taki charakterystyczny typ to zdaje się zerwie wielu wielu encyklopedia świata ten samochód nawet Oldsmobile towar jak długo u nas, a pierwszą nazwę to właśnie ten, kiedy deszcz, czyli zagięty fartuszek i widać, że raz spojrzeć na widowni jestem tu taki, jakby fartuszek się zaginęło jakiś jej gospodyni samochód niezwykle popularny pierwszy to jest ważny pierwszy na świecie produkowany seryjnie samochód jest ciągle budzi pograją wszyscy mi z roku na rok produkcja seryjna cel Henry fordem tak naprawdę Ford ani z datą produkcji seryjnej jako pierwszy na świecie i nawet można po i po upierać, że nie zakład produkcji taśmowej, bo taśmowa produkcja też była wcześniej, chociaż w takiej formie, jakiej znamy dzisiaj rzeczywiście po raz pierwszy zrobił to chemia portal do tego później później wrócimy teraz skupmy się na tym osłabi przepiękny czarny gołębia właśnie ja kojarzono z części bolidu łączna w pewnym stopniu z 1900 roku na jesieni było gotowych 56 różnych prototypów samochodów Oldsmobile i w chyba marzenie pamiętam dokładnie na początku 1901 roku pożar strawił fabrykę i co się okazało wszystkie samochody spłonęły ten 1 prototyp tego najniższego spowite w ogóle ich łatwo byłoby krąży lista z szybciutko chociażby najnowszy, jaki tam badania podobno pokazują pokazują także, że ten osłabł rzeczywiście był przewidziany jest jako pierwszy do produkcji seryjnej, chociaż tak jak powiedziałem nie byłby zbudowany w taki liczbie egzemplarzy w każdym razie łatwo go byłoby też garaż już uratował tam dysponuje on miał szczęście ono szczęście, bo był mały i rozpoczęła się produkcja seryjna rok 1901 przez 6 lat wyprodukowano 19  000 samochodów na tamte czasy to było dużo samochód znajdował nabywców, bo był tani kosztował 650 USD konkurencja wtedy nie schodziła poniżej 2 tysięcy dolarów pamiętajmy, że to był inny towar oczywiście nic się dzisiaj samochody były rzeczywiście w ogóle relatywnie były bardzo bardzo drogi w ich, aczkolwiek wszyscy piszą dolar to bunt najtańszy w tym czasie samochód w stanach Zjednoczonych nic zatem dziwnego wybór najpopularniejszych przypominał bryczkę i tu dochodzimy do następnej rzeczy zarówno w Europie jak listonosz jedno 100, gdy budowano pierwsze samochody nie było wzorców nikt nie wiedziała ona wygląda jak one wyglądają wobec czego wzorowano się nad tym co już było, czyli noblistka tylko, że w Europie były i inne bryczki, a stany Zjednoczone były inne bryczki dlatego samo Daimlera wygląda jak dorożka, bo to był najpopularniejszy samochód pojazd w Europie dorożka prawda natomiast w stanach Zjednoczonych dorożek było mniej za to mnóstwo było bryczek taki bat te same banki notowały dwuosobowe bryczka i państwo myśli mogą kojarzyć z westernów jak ona mniej więcej wygląda tak właśnie taki byczki w kilka takich ubytkach jedzono one miały miejsce troszkę kukła od do Rożek i przeważnie były dwuosobowe były lekcje w 2 i znowu ta sama sytuacja w samochodach europejskich nie ma kierownicy znowu wierzą balet, a teraz za niego chwytem proszę zobaczyć w kołach się skręcają o tak to może trochę niżej tam, gdzie jest właśnie przekładnie tak tak jak rum Parkowa ta droga wjazdowa do stracenia mówię, kiedy wszędzie dlatego Belgiem, gdy skręcamy wprawo do koła skręcają się w lewo i odwrotnie to też po prostu odwrócony, gdyż jak adresem w powozie konnym nie jest o to, żeby zaczepić to nie tylko po to, właśnie, żeby sterować sterować koła napęd przenoszony był za pomocą łańcucha nie dbał ukazana jest dźwignią rozwoju tak to niech nie ufamy czemuś takiemu łańcuch łańcuch i koniec i tutaj rzeczywiście mamy do czynienia jest z łańcuchem silnik umieszczony z tyłu i jedno oświetlenie i przepis wtedy nie normował czegoś takiego stanu Zjednoczonych w Europie, owszem, ale serial złożony mogło być jedno światło później będę miał podwójny światło, bo nic takiego rodzaju to światło było oświetlenie Karbido oszczędzenia naftowej nie sprawdzały się wtedy o oświetlenie elektryczne jeszcze nie myślano w samochodach w tak więcej w tym przypadku mieliśmy do czynienia oświetlenie gazowe po prostu w i tu warto też dodać, że firmy do stołu pierwszy samochód na świecie, który przeszedł facelifting oczywiście doszło wtedy nie było używane, ale rzeczywiście produkowany był w latach 19001900 zdaje się 7 Łabuś 6 i pamiętam dokładnie w karnych można je w połowie tego okresu produkcji okazało się, że Polska nie do końca trafił z oczekiwaniami, że pewne, jaki tam głosy przychodziły, że warto byłoby zmienić to czytam to ich olsze zdecydował to zmienić to zrobić i zmienił rzeczywiście wobec tego samochód przeszedł taką lekką omawianych dzisiaj byśmy nazwali facelifting wiem co tam zmieniono je do setki zmieniono zawieszenie w wzmocniony silnik o VAT 233 konie mechaniczne w i jest, że do tego sporo jest po z tak jest w skonstruowano tylne siedzenie samochodu, że ewentualnie można było dodać 2 siedzenia, bo oto ludzie się posilić było małżeństwo dzieci dwójką dzieci chcieli się czasami wybrać na przejazdy tym modelem w 1903 wesela świadkowie można by, choć oczywiście nie dałoby rady bogaczy jest bagażnik nigdzie nie nie bagażnik z jak kiedyś pisałam takie artykuły na temat bagażników zwołuje na przestrzeni 100 lat w mniej to jest rzecz w ogóle do oddzielnego volvo dojdziemy do programowania w jego sposobie przenoszenia bagażu, kiedy po raz kolejny raz w każdym razie w tamtych czasach bagażniki nie miał ani samochody amerykańskie ani samochody europejskie jeszcze jednak, że strona, którą chciałbym zwrócić może na koniec już jak jesteśmy przy tym osłabił Otóż jest tak przez cały dwudziesty wiek, że w stanach Zjednoczonych samochody były burzę w Europie samochody był ma miejsce prawodawcy setek krążowniki szos prawda nie kojarzył nam się ze Stanami Zjednoczonymi, ale moment wyjściowy był inny w Europie były większe samochody, a w stanach Zjednoczonych były mniejsze w polityce ważył 640 kg tył samochodu jest lżejszy stany Zjednoczone na początku były małe samochody i dopiero od z biegiem lat dwudziestych ta tendencja się zmieniła i samochody bardzo znacząco w stanach Zjednoczonych urosły, a w Europie stopniowo zaczynały maleć to i jeszcze jedno pytanie, bo zaglądam do środka oczywiście samochód bez dachu przypominamy, że na początku samochody spełniały funkcję rekreacyjną bardziej niż iść tą taką użytkową dojazdów do pracy z domu i z pracy do domu, ale zaglądam do środka i są takie, by światełka, które przypominają nieco pedały i Lotos spadały tak i mało tego akurat w przypadku Oldsmobile pedały miały zbliżoną funkcję do pedałów dzisiejszych jej nie są tutaj państwa zanudzać, ale opadała, które piasek porozmawiamy przy samochodzie Ford tematami rzecz arcyciekawa sposób prowadzenia fordem ten był bardzo dziwny, choć zarazem prosty dosyć prosty tutaj mamy podobny sposób manipulowania pedałami natomiast kierowanie zupełnie inaczej wygląda i uruchamianie samochodu wygląda inaczej Oldsmobile jako 11 z nich miał kurtkę z boku wszystkie samochody wtedy miały kort łącznie z fordem te w liczbie, chociaż pod koniec produkcji forda te wprowadzono rozruszniki, ale na początku dwudziestego wieku rok 19010203 . nie było mowy o dłużnikach wobec tego wszystkie samochody uruchamiane były chorobą w tutaj w tym przypadku nie ma wał kardana mamy napęd przenoszony za pomocą łańcucha i choroba nie może być umieszczona z przodu, bo silniki z tyłu samochodu, aby z tego konta jest pod siedzeniem z boku samochodu to, że topową poza oczywiście tym kalendarzem, który byłby wspaniałym samochodem jak mogą państwo przyjechać do muzeum techniki przemysłu w Warszawie jeszcze go zobaczyć jeszcze muzeum pracuje, więc ten weekend najbliższy następny chyba też będzie jeszcze można zobaczyć zamykany jest muzeom prawdopodobnie 31 maja po ponad 60 latach ma to do końca ma dok do końca ma jeszcze jest okazja, ale porozmawiajmy o tym, ojcu ojciec Anny, w którym momencie on otworzył stąd fabrykę na większą skalę na początku to z tego co czytałem to skontrował oczywiście parowy pojazd, a później go skonstruował na silniku spalinowym jak to było później już po to, po latach świetności Kardasza Oldsmobile był on w ogóle tak jak wszyscy w tamtym czasie konstruktorzy nie mają przekonania czy i zainwestować w budowie silników spalinowych benzynowych mówimy, bo dopiero wtedy w ogóle nie myślano czy może elektrycznie czy może w parowy Filip przełom wieków to był moment, kiedy nie wiedziano, który z tych silników wygra, który wyprze pozostałe jest to tak jak mówili, że poszczególne prędkości były osiągane na silnikach elektrycznych bulwarowych, a dopiero te duże prędkości na silniku benzynowym wobec tego pierwsze projekty Polsatu były i samochody parterowe, a także były jakieś tam zamierzenia odnośnie samochodów elektrycznych wreszcie o zaryzykował postawił na samochody spalinowe i co się zbiegło prawie, że z ogromnym sukcesem Henry ego forda 1 drugiemu pomógł, chociaż nie przepadali za sobą i obydwaj wylansowali PRL samochody spalinowe spowodowali, że w w mentalności Amerykanów to się wszystko obstawiał, że przestali wierzyć, że samochody parowe atesty samochody parowe były najpopularniejsze stany Zjednoczone budziły Omnibus w dziewiętnastym wieku, a one zabierały dużo ludzi i napęd parowy jako taki był już dość popularne natomiast napęd benzynowy długo długo nie i właśnie od czasów, kiedy Polska budowa zatok ucha do 1901 w Kijowie DAF potem rok 19000405 . tym większe samochody siódmy później jego następcy, którzy budowali już całą gamę tych samochodów wszystko to było oparte na benzynę my jednak z nim mentalność Amerykanów się zmieniła stwierdzili, że tylko benzyna może zmotywować ich kraj i tak zresztą się stało możemy usiąść jak najbardziej to zapraszamy tak przeniesiemy się trochę do tego przełomu wieku dziewiętnastego i dwudziestego to i od strony jego dobra od tej będzie łatwiej tak boją, bo kierowca kierowca i kierowców od strony prawej strony właśnie jedno bardzo wygodne zgodny z tym, że tak to po tym, jak wyglądały tak jak wygląda w tej chwili te siedliska, aczkolwiek samo obicie foteli istnieje oryginalny musieliśmy zmienić no w tym przypadku obok nich tak, ponieważ oryginały były tak zdewastowane tak zniszczone właściwej, aby nie było, że tutaj to wymagało właśnie takiego remontu ja tutaj panu pokażę wam tworzymy ten prawy but jest dostęp do Chicago Grease się wydostać do tyłu tutaj mamy dość niewielki jednocylindrowy silnik 3 proszę bardzo tak wygląda jej stan samochodu tamtych czasach nie miał tu właśnie warto jeszcze raz zaznaczyć nie posiadał akumulatorów wszystko to co było nie możesz mówiliśmy o tym, wszystko to co było dzisiaj jest znana na prąd wycieraczki powiedzmy wentylacji tak dalej lusterka regulowane i to wszystko było robione ręcznie sygnał dźwiękowy ten Groński taka dróżka była tak jak czytam o samochodzie natomiast jedno, że są tu Bystrej i która nie może funkcjonować bez energii elektrycznej jest zapłon no i to wtedy też musiał być korzystano zapłonu bakteryjnego to był 2 przeważnie bazyliki, które starczały na około trzy-cztery miesiące po 34 i za takie baterie należało wymienić i one były połączone ze świecami i Stali się za na boisko to właśnie ta świeca, którą pan tutaj widzi to wygląd świecy jest to, więc pochyłe zyskała najmniejsze zmieniła na przestrzeni w jeśli chodzi o wygląd przestrzeni dziesięcioleci wygląd mówi wygląda same parametry techniczne świecy to są zupełnie już 2 inne produkty te stare świece i nowe i tutaj mamy zbiorniki 2 zbiorniki na paliwo 2 to ciekawa rzecz pewna ilość zdrowe w wieku wie pan nie stosować wynajęto prowokatorów nie wiem jak pytał o pożyczenie od mazdy w 230 l samochody paliły wtedy, gdy te małe amerykańskie samochody paliły średnio około 12 l na 100 km, bo to jest takie pytanie, które najczęściej zadają osoby zainteresowane motoryzacją ile pali ile pali je do końca nie możemy powiedzieć, bo po pierwsze nie sprawdzano wtedy benzynę jest zaznaczony kupowano na galony i też w aptekach tak tak tak też w aptekach z tym, że jej Wapnicy w aptekach niż w Europie, dlatego że pierwsze stacje benzynowe już się pojawił właśnie wtedy, kiedy był od roku 19000102. już się pojawią stacje benzynowe, bo Amerykanie i czują interes wiedzą, że zaczyna się motoryzacja wierzą, że ludzie potrzebują tego paliwa i pojawiały się pierwsze stacje oczywiście do stacji inaczej wyglądał inaczej funkcjonowały jako ciekawostkę mogę panu powie, że benzyna była w 2 cenach jest droższa była, jeżeli tankował pracownik stacji tańsza była źle tankował się same można było wybrać taki sposób tak tankujemy samicy tankujemy przy pomocy pracownika do pani jest we włoszech też tak jest ja pamiętam chyba rok albo 2 lata temu byłem na nartach we włoszech podjeżdża na stację jest podana podwójnie cena 1 wtedy, kiedy pracownik tankuje 1, kiedy samemu, więc powiatowy w Sosnowcu Justyna woja pana zaskoczę czymś takim co było w stanach Zjednoczonych 100 lat temu w Baku okazuje się, że Polska funkcjonuje do dziś pani, że musimy kończyć się w tym odcinku, ale zostajemy w muzeum techniki przemysłu w Warszawie, że państwa za tydzień relacja z forda ten, czyli tego pierwszego tak naprawdę montowanego na taśmie montażowej, chociaż jak to pan Jerzy powiedział już pierwsze takie kroki były na dworcu mówiło na robiona daktyli zapach Wanda Zięba będzie będzie, o czym mówić naprawdę Ford ZS kopalnia ciekawostek kopalnia świetnych jakiś anegdot i faktów znanych i znanych mitów, które należy obalić 1 słowem naprawdę warto o tym, porozmawiać do usłyszenia za tydzień całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie tokfm PL i Kosznik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!