REKLAMA

Mam autyzm, mam seksualność i co dalej? Z Izabelą Fornalik rozmawiała Anka Grzywacz

Dobry Seks
Data emisji:
2017-05-07 23:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
57:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu przy mikrofonie Anka Grzywacz witam audycji dobry seks stoją za mną Iza Fornalik pedagożka specjalna edukatorka seksualna dobry wieczór dobry wieczór członkini zarządu polskiego Towarzystwa Seksuologicznego trenerka autorka książki ja tak chciałabym zacząć jest to pierwsza taka pozycja na rynku mam autyzm mam seksualność i co dalej poradnik dla rodziców terapeutów nauczycieli rozmawiamy dziś o seksualności osób ze spektrum autyzmu osób dorosłych, Rozwiń » ale także edukacji seksualnej dzieci młodzieży ze spektrum autyzmu za kilka minut będzie nawet telefonować do studia w międzyczasie mamy dla państwa konkurs mamy 2 egzemplarze książki do rozdania lnu chcielibyśmy przekazać osobom, których ten temat jakoś dotyczy rodzicom dzieci ze spektrum autyzmu ewentualnie ERN opiekunom nauczycielom Edukator ROM osobom, które pracują z takimi dziećmi młodzieżą ERN pierwsze 2 osoby, które napiszą do nas ERS jedno znajomy z Danielem uzasadnieniem maila na adres seks oplata krótka FM i podadzą również swój adres korespondencyjny taką książkę od nas otrzymaniu wszystkie pozostałe, którym się nie powiedzie w naszym konkursie zachęcam do urn wpłacenia darowizny na konto fundacji Jim, czyli fundacji Jaś i Małgosia łódzkiej fundacji, która zajmuje się właśnie pomocą dzieciom młodzieży ze spektrum autyzmu prowadzi bardzo dużo bardzo fajnych działań ma własne przedszkole ma szkoły prowadzi terapię współpracuje z bardzo dobrymi specjalistami specjalistkami Bernd wsparcie fundacji zostanie nagrodzone właśnie taką książką ja właśnie niedawno to zrobiłam też taką książkę otrzymałam wtedy bardzo państwa zachęcam zacznij w ogóle takiego krótkiego wprowadzenia, bo nie wszyscy słuchaczy słuchaczki zapewne orientują się czym w ogóle jest autyzm czy też, dlaczego mówimy o spektrum autyzmu może zaczną tego, że że, gdybyśmy zapytali tak jego pierwszego być może na ulicy Polaka który, który wędruje nocną porą hotel oto czym jest autyzm być może odpowiedział że, że jest to o, że jest to choroba i że i, że osoba, która jest dotknięta autyzmem jest zamknięta w swoim świecie jest niezdolna do rad bliskich relacji z innymi wrażenie, że nie jest w stanie kontaktować się z innymi osobami jest dziwaczna tajemniczej oczywiście są to stereotypy, z którymi staram się walczyć ponieważ, gdybyśmy uznali żona są prawdziwe to właściwie rozmawialiśmy np. w relacjach bliskich osób ze spektrum autyzmu o miłości związkach Telefonia są to stereotypy autyzm nie jest chorobą jest to jest zaburzenie neurorozwojowe znaczona jest związane z rozwojem układu nerwowego właśnie z przebiegiem rozwoju mózgu, a później z funkcjonowaniem tego mózgu i i odnosi się do różnych sfer funkcjonowania osoby, a z kolei głębokość tych tych zaburzeń jest bardzo różna stąd też mówimy o spektrum zaburzeń autystycznych i tutaj, gdybyśmy chcieli powiedzieć taki głównych celach można oczywiście o tym, mówić wiele natomiast mówiąc o o głównych obszarach, w których w, których osoba ma trudności to to one dotyczą przede wszystkim kontaktów społecznych komunikacji, kiedy mówimy o kontaktach społecznych to przede wszystkim dotyczy to taki takich trudności z wzajemnością społeczne emocjonalność i zrozumieniem relacji, choć Janicką wchodzenie w te relacje rozwinie zrozumienia komunikacji niewerbalnej, zwłaszcza na, czyli intencji osoby te nowe ciała mowy ciała odczytywaniem tych tych tych komunikatów oczywiście mogą być osoby ze spektrum autyzmu, które mają współ występujące zaburzenia komunikacji werbalnej, ale nie jest oczywiste osoby z pomocy program nie nim mówią komunikują się werbalnie, ale problemy z komunikacją werbalną mają większe lub też mniejsza takim kolejnym obszarem to jest cieczy trudnością jest to że, że funkcjonowanie osoby dotyczy pewnych takich ograniczonych wzorców zainteresowań to znaczy powiedzieliśmy, że osoba lubi schematy ona waży dobrze czuje się w pewnych rutynowych zachowaniach matek skłonność do przestrzegania ruch ten wyraża takie dążenie do niezmienności co oczywiście wszystkie te cechy mogą mogą wpływać choćby na nas na kształt seksualności powiedzieć o tym, powiedział Szkot spektrum autyzmu, czyli czy dobrze rozumiem, że chodzi o to, że może to zaburzenie przybierać taką bardziej łagodną postać, czyli gdzieś w drobnych elementach naszego życia się przejawiać może być też takie bardziej zaawansowane, że na wielu polach w naszym życiu się objawia i no pewnie nierzadko też utrudnień na funkcjonowanie tegoż właśnie o to chodzi rzecz jest spektrum dotyczy mówimy aspektu, dlatego że wśród osób ze spektrum autyzmu są właśnie osoby ze sponsorem dyrektora, który są samodzielne funkcjonują samodzielnie zakładają rodzinę i ich tylko w pewnych obszarach jest miejskim trudniej z kolei są też osoby powiedzielibyśmy właśnie zgodnie z klasyfikacją DSM 5 tam gościnę i wyróżnia się zespół Aspergera mówi się łagodny autyzm czyli, czyli od jedno to osoby które, które będą zna lepiej społecznie funkcjonować i w innych obszarach życia, ale też możemy mówić o osobach, u których sobie głęboki autyzm, czyli jest im znacznie trudniej funkcjonować wymagają od znacznego wsparcia w swoim w swoim życiu swoich bliskich no i dlatego mówimy o spektrum i dzisiaj rozmawiając o seksualności osób ze spektrum autyzmu będziemy pewnie dotykać również różne grupy osób, ponieważ nie sposób mówić o 1 z nich wzorców funkcjonowania osoby ze spektrum autyzmu książka dotyczy głównie dzieci i młodzieży, by tego aspektu seksualności młodych osób z rad gmin pytam o to, bo podtytuł brzmi poradnik dla rodziców terapeutów nauczycieli czy kojarzyć się mogło, że będzie tutaj głównie mowa o tym, wczesnym etapie życia, ale rozumiem że to, o czym piszesz odnosi się także do osób, które już zaszły w dorosłe życie i zakładają swoje związki swoje relacje oczywiście dotyczy osób dorosłych również jest w niej sporo relacjach o o miłości o seksie o inne o udanym seksie i mniej udane ma, ale także o rodzicielstwie osób ze spektrum autyzmu dlatego jest dedykowana rodzicom terapeutą i nauczycielom, ponieważ również osoby dorosłe do mnie przekonują osoby dorosłe, które też potrzebują wsparcia, mimo że są samodzielne albo prawie zupełnie samodzielne to jednak poszukuje potrzebują wsparcia w zakresie seksualności i metrażu uczęszczają na zajęcia prowadzone przez terapeutów pedagogów psychologów, ponieważ potrzebują takich poszerzenia swoich kompetencji związanych z życiem społecznym właśnie, a przecież do tego odnosi się również życie seksualne, a zdarza się, że właśnie taką diagnozę autyzmu można usłyszeć w dorosłym życiu, że to nie jest tak, że się wygrywa to zaburzenie tylko w dzieciństwie oczywiście i jest wiele osób, które uzyskały diagnozy w dorosłym życiu ja przyznam, że szczególnie dużo znam kobiety które, które otrzymały diagnoza właśnie wżyciu dorosłym bywa, że kiedy zostały mamami i obserwowały pewne zachowania swoich dzieci i oto odkrywał, że ja też tak miałam moje dziecko zachowuje się podobnie do mnie nie rozumiałam wtedy albo moi bliscy nie rozumieli takich zachowań i kiedy dziecko otrzymuje diagnozę mama decyduje się na to, żeby żaby przed również uzyskać taką diagnozę bądź też się potwierdzić czy czy też czy też nie natomiast również dotyczy tego mężczyzny i nierzadko jest sytuacja diagnozy w życiu dorosłym Wrzosową, która na, który nagle mówi być może jest spektrum autyzmu we wrze to partner w grę widzi pewne zachowania i kojarzą się ona z tym co usłyszał cieczy zobaczył czy w filmie déja zdobył po prostu wiedzą na temat spektrum autyzmu czy zespół Aspergera nie i wówczas osoby decydują się na diagnozę czy może mówić o takiej specyfice rynku i właśnie seksualności osób, które osób ze spektrum autyzmu taki powiedział Szmyd jest bardzo szeroka no to to spektrum jest bardzo szerokie młodszych niż sąd to jakiś grosz wyróżniające cechy seksualność takich osób i ja bardzo chciałabym, żebyśmy inne z 1 strony pamiętali o tym, że seksualność opresja seksualnością i nie ma jakiś odmiennej seksualności osób ze spektrum autyzmu i nie ma jednak można można powiedzieć, że są pewne czynniki, które mogą sprawić, że będzie pewna specyfika pewnych obszarów, jeżeli mówimy o seksualności in i możesz warto pamiętać nawet na początku, że to, że coś być może będzie nieco odmienne to nie znaczy nie jedyni nie wskazuje na to, że seksualność jest oburzona, że mamy tendencję ciasto z takiego oceniania seksualności patrzenia na nią przez pryzmat tego czczona jest w dużym uproszczeniu normalne nienormalna, jeżeli osoba przejawia jakiś temat diagnozy i zaburzeń mamy tendencję do traktowania wielu obszarów jej funkcjonowania np. seksualnego wraz z zakładać i z Montany czy zakładanie, że pan, że seksualność jest zaburzona, a chciałbym, żebyśmy o tym, pamiętali, że nieco odmienna nie oznacza zaburzona jest, toteż taka nazwa brzmi to pułapką na euro typowych oczekiwanie że, zwłaszcza aut myślę, że rodzice czy terapeuci, obserwując pewne zachowania i jeśli chodzi o sferę seksualną swoich podopiecznych, bywa że zakładają, że skoro my troszkę inna zupełnie inna niż moja własna lub czy te przejawy są odmienne Noto no to właściwie to znacznie zaburzone, a czasem odmienne oznacza po prostu odmienne ani zaburzone użyła takiego określenia na euro typowych oczekiwań możemy wyjaśnić, o co chodzi NRL typowo oczekiwania naz w zwykle nie używamy słowa na euro tak ponuro Lwowa wielu wielu publikacjach używa się glinianą typowe i UE i myślę, że rodzice też często lubią określenia norm typowe Anię normalne, ponieważ mówimy o pewnej typowo ości neuro typowe czyli, czyli głównej typowo ości prawdopodobnie tak zakładam, że wyszedł na euro typowo, jeżeli masz diagnozą spektrum autyzmu de, a zatem nie występują owe wspomniane wcześniej właśnie zaburzenia neurorozwojowe taką osobę, czyli lepiej powiedzieć osoba ze spektrum autyzmu słowa nurty o nich powiedzieć osoba ze spektrum autyzmu i osoba normalna, a także być zdrowa, ponieważ auto z dnia urodzenia tato nie oceniać i mówiła pewnej typowo ości neurologicznej in, więc syn, więc tutaj mówiąc tych neuro typowych oczekiwaniach myślę, że o tym, takim założeniu że, że to co my na raty powinny amen to jest normalne i nie natomiast to co osoby nie na loty bojowe np. ze spektrum autyzmu przejawia w zakresie seksualność, bywa że oceniamy skóry jako zaburzone bardzo chciałbym, żeby się że, żeby się przed tym uchronić przed taką oceną przez przez pryzmat własnych zachowań własnej seksualności natomiast mówiąc o czynnikach które, które wpływają na ten taki obraz może nieco specyficzny seksualności to na pewno ważnym czynnikiem jest deficyt teorię umysłu mógłby, gdyby chcieć w skrócie powiedzieć czym jest teorią umysłu to jest taka umiejętność czytania w umysłach innych osób odczytywania intencji innych osób rozumienia tego żartu ktoś inny przejawia danych zamiary wobec mnie, że ktoś inny ma podszedłem być może inne niż dla i rzeczywiście typowy dla osób ze spektrum autyzmu jest deficyt typowy jest deficyt teorię umysłu czy takiego właśnie odczytywania intencji takiej motywacji i empatii i inteligencji emocjonalnej nie wiem czy w ten dramatyzm znajdzie się hak, czyli takiego zwolnienia z 0202. drugi osoby rozumienia relacji z drugą osobą jak wiemy życie np. w związku i tworzenie relacji w dużej mierze opiera się albo przynajmniej chcielibyśmy bardzo, żeby się opierało na tym, że ktoś odczyta nasza potrzeba by ktoś zrozumie cie to jest bardzo idealizuje w tym momencie, bo wiele osób neuro typowych tego nie potrafi, ale ale, ale właśnie czyta zrozumie my wciąż jeszcze nasz stan czy to będzie taka sytuacja romantyczna czy też seksualna nie chcielibyśmy w każdej sytuacji seksualnej mówić wiesz kochanie zrób to auto to następnie toto chcieliśmy, żeby ktoś odczytał jakiej, a co my przeżywamy tak wiele razy w tej audycji planowaliśmy o tym, że inni karny czy partnerka nie czyta naszych myślach, jeżeli cię chcemy czegoś sekcje to należy o tym, powiedzieć czy lig ota komunikować i bardzo dużo uwagi w tej edycji poświęcam tej komunikacji w seksie a jaki jest z tym może ze spektrum autyzmu nowo rzeczywiście mają one też ten deficyt właśnie tego czytania w myślach jeszcze jeszcze jest to pewnie dla nich trudniejsze niż dla tych osób na euro typowych, a pytanie czy rynny czy też potrafią komunikować swoje potrzeby i seksie i tutaj dotykamy tego obszaru, który właśnie z ogromnym wyzwaniem, bo obok seks to komunikacja i z 1 strony właśnie odczytywania komunikatów partnera partnerki czasem trudno odczytać to, jeżeli nie wspomniał wcześniej istnieje problem z czytaniem komunikatów niewerbalnych, a przecież to właśnie na nich opieramy to założenie, że komuś się podoba mamy albo, że ktoś, że to już jest ten moment, żeby kogoś pocałować i pytamy lekarzu bryły to jest ono odpowiedni moment, żeby w inny pocałować w ustach, a nową no po prostu idziemy dalej patrząc na te komunikaty niewerbalne i wyważone osoba ze spektrum autyzmu osoba z dystansu program może być problem miewa zwykle problemy z odczytywaniem dlatego uczymy osoby czytania tych komunikatów, po czym można poznać, że ktoś zainteresowany, a czy taki rodzaj spojrzenia może oznaczać, że jest zainteresowany czy też nie leczy oznacza po prostu spada już mam dosyć czasem osoby nie czują tych granic i rodzi jeszcze mnóstwo problemów w gwarze wprost komunikują tak jesteś ładna podobasz mi się z tobą uprawiać seks i jeżeli nie będą w tym zakresie drukowane Noto to tym no to mogą się po prostu wpakować w kłopoty i lokują się to kłopot w taki codzienności w szkole na studiach czasem wydaje się, że to takie są słuszne podejście mówi komuś wprost, jeżeli mam na kogoś o hotele i mam ochotę na ten seks z Anną, ale chyba nie do końca podczas gdy po 5 minutach rozmowy intymne rozmowy no tak rzeczywiście w naszej kulturze jest raczej odbierane jako coś na nieakceptowane go, chyba że jest na imprezę, która jest rzeczywiście imprezą seksualną, ale rozumiem, że mówimy tutaj o takich bardziej towarzyski w sytuacjach my to rzeczywiście to rozumienie tych granic drugiej osoby dajmy się takim dużym wyzwaniem Anny i im imamy teraz bardzo dużo pytań się pojawia i widzę tutaj bardzo wiele pięter, bo możemy mówić też relacje osób, które są efektem gmin, w których obie osoby mające spektrum autyzmu możemy też mówić o relacjach, których tylko 1 z nich i będzie zupełnie inna dynamika i zupełnie inne potrzeby, ale wróćmy jeszcze zanim przejdziemy do tych osób dorosłych wróćmy jeszcze raz do o tych osób młodszych Anną chciałbym zapytać o rozwoju psychoseksualnego osób dzieci czy też młodzieży ze spektrum autyzmu czy on przebiega jakoś inaczej niższe niż tracić miary typowych to znaczy to znowu musimy odwołać się do tego, że tak każdy rozwój każdej osoby zależą od wielu czynników nie tylko od faktu, że osoba jest osobą ze spektrum autyzmu zależy również od tego w jaki jest rodzinie jak ją jako młody wiek, jaką dotację otrzymuje, choć tak, jeżeli nie otrzymuje komunikatów w bardzo jasnych żona co jest właściwe, a co nie co jest intymne, a co nie to trudno mi będzie, gdy to rozumieć i wykorzystywać w swoim życiu, jeżeli w młodszym wieku nie będę otrzymywać właśnie tutaj to jest bardzo ważne dlatego inny ogromnie takie bardzo bardzo ważne jest to, żeby rodzice wspierali ten rozwój są seksualne, ponieważ osoba sama może nie wpaść na to, że coś jest właściwa, bo nie, ponieważ MEN w będąc małym dzieckiem obserwujemy uczymy się przy okazji wychodząc z toalety bez majtek być może usłyszymy od dzieci w przedszkolu na Kaziu Azja rozmaite proszę pani proszę pani, więc uczymy się w tej sytuacji tego, że pakiet wychodzę z łazienki ma mieć założone majtki list ze spektrum autyzmu właściwie będzie to woda na młyn dziś śmieją, czyli rok jest fajnie, że nie umiem czytać ja ME w taki sposób klarownych komunikatów i nie odczytem wstydzić się być może wyśmiewają zamiany się śmieją uśmiech oznacza radość o radość oznacza, że zrobią coś dobrego jest tak naprawdę taka reakcja dzieci może być i zazwyczaj jest silnym wzmocnieniem dla osoby z takim pozytywnym, a i to jest co zachęci mnie do wychodzenia z karty bez majtek i że niósł się bardzo jasnego komunikatu, w jakich sytuacjach należy wychodzić albo też nie no to dno to oczywiście będę bez tych majtek wychodzić nim i wiele czynników, a ta jak wiemy składa się też nam na to jak będzie przebiegał rozwój są seksualne są to też doświadczenia w relacjach z innymi puszkę z rówieśnikami dodaje patrząc choćby na wiek przedszkolny czy też wiek szkolny wczesnoszkolnym wiele dzieci nad nim nie są duszami Towarzystwa osoby ze spektrum autyzmu i bywają też w różny sposób traktowane, jeżeli chodzą do szkoły ogólnodostępnej integracyjnej przez swoich rówieśników bez bądź też inne czasem brak tych doświadczeń takich typowych rówieśniczych on się będzie przykładał później na relacje z innymi my przecież relacji rówieśniczych uczymy się granic uczymy się odczytywania komunikatów i właściwie relacja już później romantyczna erotyczna ona jest takim sieczkę stary sposób przedłużeniem jest to kolejne kolejny krok i wiele z naszych umiejętności takich zdobytych wraca z rówieśnikami przenosimy w, a tutaj wielu kompetencji osoba nie mnie nie zdobędzie, ponieważ bywa, że jest to jest samotna to żona bardzo chce to jest jedno, ale pytanie czy potrafi być relacje to nie jest także osoby ze spektrum autyzmu wybierają i chcą być samotne one często zostają samotne, bo nie umieją wejść w relacji z innymi odrobią to taki sposób MO czasem infantylny czasem odbierane przez nich jako dziwaczny nietypowe, więc też po prostu nie nabędą tych umiejętności też ich mieście może go dodałabym we znaki ważne aspekty mówiąc o spektrum autyzmu nie wspomniał o tym, wcześniej typowa jest dla strefy na wzrost zadłużenia sensoryczne, czyli taki inny sposób odbierania i przetwarzania informacji płynących z różnych z różnych zmysłów, a to ma duże znaczenie i w procesie uczenia się też bycia w relacjach z innymi, a później na na duże znaczenie dla rozwoju seksualnego dla zachowań seksualnych, jeżeli jestem nadwrażliwa fachowo smakowo dotykowo i to właściwie tam czasem trudno będzie mi być może wziąć dziewczynę za rękę pocałować i czy np. umyć się właśnie sposób właściwe swojego penisa jako jako nastolatek, ponieważ dotyka mojego penisa jak usunięcie napletka sprawia mi ból, a to będzie rodziło kolejne problemem inne z kolei z drugiej strony od wrażliwości taka nazwa i nawet inaczej mówimy nie do wrażliwości może powodować to, że poszukuje silnych bodźców może przekładać na życie seksualne w taki sposób, że osoba będzie prezentować w kat zachowań masturbacyjnych, uszkadzając ciało i poszukiwanie silnych doznań Pascual tak również w relacjach czasem czasem to dotyczy takich poszukiwanie silnych doznań nad niekiedy także nawiązywanie relacji takich opartych na brak bólu tak na doświadczeniu bólu, więc to też może mieć znaczenie, z czym państwo audycję dobry seks rozmawiamy SPD gorzką specjalną edukatorka seksualna Izabelą Fornalik autorką książki na autyzm masek mam seksualność i co dalej książka ukazała się nakładem wydawnictwa Artim adres strony refundacji z przepraszam zwracam wydawnictwa fundacji Jim Clark adres strony fundacji Trading siatka org PL JM kropkę org tam można znaleźć informacje NT ma na temat autyzmu też, jeżeli są państwo rodzicami dzieci czy też nastolatków i mają dziś obawy dotyczące właśnie rozwoju w konsekwencji SN nic psychozy sławnego w ogóle rozwoju RM w naszych dzieci podejrzewać być może u swojego dziecka ze spektrum autyzmu to tam można uzyskać informacje na temat tego jak zdiagnozować, gdzie szukać wsparcia, gdzie szukać pomocy gęsty od też więcej powiem o tym czy takiego wsparcia szukać zachęcam do renty korzystanie ze strony tego zamówienia dla dla siebie takie książki, jeżeli są państwo rodzicami dzieci ze spektrum autyzmu albo opiekunami nauczycielami dzieci chociażby w szkole czy czy prowadzącymi różne zajęcia dla dzieci ze spektrum autyzmu nasz numer do studia 224444044, jeżeli pojawią się jakieś pytania wątpliwości chcieliby państwo uzyskać też fachową poradę nasze ekspertki dotyczącą seksualności osób ze spektrum autyzmu można do nas już teraz telefonować do studia nasz adres mailowy również można przesłać swoje pytania sex snop atak kropkę SM LM z jakimi pytaniami el trudnościami wątpliwościami zgłaszają się rodzice dzieci młodzieży spektrum autyzmu mąż pracuje z nimi i w gabinecie i podczas różnych warsztatów tak rzeczywiście pracuje i spotyka się rodzicami można powiedzieć o uchylenie całej polskiej i rodzice trafiają z bardzo podobnymi problemami właśnie na na terenie całej Polski wszystko zależy od fazy rozwojowej, jeżeli mówimy o rodzicach małych dzieci najczęściej pytania dotyczą masturbacji ciasne dziecięce i pytania czy to jest masturbacja czy też nie to jest poszukiwanie właśnie wrażeń sensorycznych i i masturbacja budzi duży niepokój rodziców Grecy stawia się na ile zachowanie wypływa po prostu z faktu, że dziecka z dzieckiem mi niektóre dzieci tak się zachowują czy też czy też nie jest to zachowanie, które Trump, który wypływa z autyzmu i ich to jest pytanie, ale też takie zachowania molestującego inne inne dzieci bądź osoby dorosłe naruszanie granic rzezie Kraśnicką podchodzili, a to babcie właśnie ich to zawsze za pierwszą ratą być może podchodzi do rodzeństwa ociera się przytula zbyt mocno Anny przytula mamę już z perspektywy mamy zbyt mocno Niemcy to są tego typu pytania z kolei kolejna grupa rodziców to rodzice, którzy chcą wiedzieć i wyprzedza ich wyprzedzić pytanie dziecka, ale też, gdy im uzyskać zwrot pozwoli wspierać dziecko np. w okresie dojrzewania rodzice bardzo boją się i okresu dojrzewania wiedząc, że dziecko nie lubi zmian, a przecież okres dojrzewania to same zmiany w mnóstwo zmiany są przerażające nawet hala właśnie Nero typowy młodzieży to wszystko co się dzieje, gdy ty bura hormonów, ale też dużo emocji tak duże emocje i zmiany w ciele, których osoba może po prostu nie lubić ja kojarzę sytuację to chłopiec który, który w sytuacji, kiedy kiermasz lekcje prosi mamę o to tak przeciwbólowe albo o i czuje dyskomfort albo płacze albo próbuje ułożyć pozycji penisa takiej właśnie żeby, żeby nie było tej erekcji to się po prostu nie podoba jest to coś innego znam chłopców dziewczęta, którzy gonili rywali każdy włos, który się pojawił na czele nie akceptowali zmianę głosu znam sytuacje, kiedy inna od Dzieciątka nie akceptowała przestała akceptować fakt, że jest dziewczynką z powodu tego, że pojawia się miesiączka i pojawiła się w zaczął rosnąć piersi, czyli czyni tutaj trudno mówić o zaburzeniach identyfikacji płciowej jest lekko tak naprawdę ten brak akceptacji swojej dziewczęca ości wynika z faktu zmiany, który był dla nich uciążliwe, których one nie akceptowała, więc rodzice przychodzą to jest i w tym miejscu chcę powiedzieć, że rodzice dzieci ze spektrum autyzmu są z mojej perspektywy najbardziej zmotywowana grupą rodziców, którzy przychodzą na szkolenia spotkania nawet kiedyś bardzo małe to jest grupa, która najczęściej trafia w, kiedy Trzcianka 34 lata pamiętam Ellen też przeszkolenie w wyszkolenie przedszkolach, gdzie będzie mnóstwo rodziców przychodzi i pyta, bo tak bardzo boję się co się wydarzy w tej sferze życia tezie, że przychodzą rodzice też pytają o rodzice starszych już taki dorastających, ale starszych chłopaków dziewcząt o relacje cierpi moje dziecko będzie w stanie nawiązać relacje, ale też czy ich zachowania czy zachowanie dzieci są typowe drzwi pojawi się w ich perspektywy jakaś nietypowa i zachowaniu seksualnym to tutaj masturbacji myślą inne czasem nagiąć sposobie w jaki osoba nawiązuje relacje z przeciwną uciąć czy też tą samą i oczywiście mam na pytania problemy dotyczące tego czy moje dziecko nie będzie stanowią zagrożenia dla innych, ale też czy co zrobić, żeby dziecko stało się ofiarą przemocy właśnie to jest częstym tematem autyzm seksualność przemoc myślę sobie o kontekście czas ich sprawcą, ale też Lennona osobą znającą wykorzystania seksualnego na różne sposoby w tym mówiąc o byciu ofiarą po to, badania potwierdzają że, że osoby ze spektrum autyzmu są około trzykrotnie częściej wykorzystywane seksualnie doświadczają różnych form przemocy i są tak nie można powiedzieć to bardzo dobrymi fakt schłodził z ofiarami, ponieważ często nie rozumieją sytuacji nie rozumieją kontekstu i nim łatwo je namówić do czegoś jeżeli, więc może to być może będzie nagrodzone n p . do tego, żeby się rozebrały część kiedyś, bo to będzie fajne też będzie nie podobało nie rozumieją, że to n p . jest niewłaściwe niewłaściwe zachowania, ale też szefem, ale tutaj badania pokazują, że ma około dwukrotnie częściej są ofiarami gwałtu myślę też o kobietach w mężczyznach także ale, ale kobiety, które też nic nie rozumiała intencji albo tak bardzo chciały wejść relacje z drugą osobą że ryzykowałem mówiąc z kolei o sprawcach nie ma badań, które powiedziały, które potwierdziłyby fakt że, że osoby ze spektrum autyzmu są częściej sprawcami przemocy seksualnej natomiast Edmund są badania, które mówią o tym, że są to inni sprawcy chcieli rzadziej możemy spotkać z taką z takim atakom takim zaplanowanym przestępstwem eksperyment z premedytacją chęcią skrzywdzenia drugiej osoby częściej zdarza się i takie osoby też do mnie trafiają, które popełniają przestępstwo nie rozumiejąc, że popełnią przestępstwo, bo nie czują granicy albo o n p . powtarzają zachowanie trik, który widział inne osoby n p . my pamiętam mężczyznę strach inne, którego miałam okazję poznać, który naruszał intymność kobiety w środkach komunikacji dotykając ja po pośladkach tylko, dlatego że niegdyś widziało i w sytuacji, kiedy mężczyzna dotknął w innych ośrodkach kobiety i nowo zadowolona produktu nie było to była to para tnące w związku z nim dlatego będzie to odpowiadało natomiast sąd nie zrozumiał tego kontekstu społecznego i wydawało się, że na razie jednak, że po prostu kobieta się podoba to, gdy są dotykane po pośladkach od razu pomyślałam sobie pornografii i jak wiele scen takich przymusowych z pornografii jak to też może być wzorcem oczywiście są w 12 i jest to duży duży problem bo, bo w czasie kiedy, kiedy młodzież doskonali się poza oczywiście pornografię Trump sięga mówiono młodzieży na nietypowej doskonale się takich relacjach rówieśniczych odkrywała intymność pierwsze dotknięcie to uważa osoba w tej swojej niekiedy samotności i ciekawości czym jest seks sięga po to, film pornograficzny bez tego kontekstu bez destylacji ogląda i przenosi raz, że pornografia zamykają wieść o takim większym osamotnieni ją po bo kiedy próbuje zachować taki sposób to oczywiście nie jest nagradzane niekoniecznie się podoba innym, a po drugie na świat to podniecenia seksualnego o nas próbuje się często przy przy oglądaniu pornografii i inni sięganie nawiązuje relacje też ma może może mieć ogromny wpły w oczywiście to też może mieć wpływ na lata w związku, czyli przenoszenie tych wzorców, które oglądam zachowań do do swojej relacji intymnej, że miałyśmy coś doradzić młodym rodzicom dzieci młodzieży ze spektrum autyzmu w zakresie edukacji seksualnej to co by to było takie 3 najważniejsze rzeczy może nie więcej na pewno znajdą państwo właśnie książce Izabeli Fornalik, ale tak na pewno teraz szybko pierwsze co przychodzi do głowy to, żeby w ogóle nie ignorować temat właśnie, że ten temat seksualności istnieje także dla takich dzieci młodzieży tak to prawda pierwsza zasada edukować i być PiS i i prowadzić taką edukację wyprzedzającą, żeby moje dziecko nie musiało przeżywać stresu np. mając policja ma go, żeby wiedziało czym policja jest, chociaż nie będzie z tego zadowolone to jednak, że widziało z tym się wiąże porcja emocji choć, ale też, że druga zasada nie zakładać, że jeżeli ma moje dziecko edukacje w szkole bierze udział w zajęciach to ono dokładnie zrozumieć cały kontekst który, który ma miejsce i że i, że to nie wystarczy albo, że kiedy sięgnie sama po książkę czy też dot sięgnie do internetu to wystarczy jednak należna osobie objaśnić Anny i nawet tej, która ma zespół z orderami gdy, o co dokładnie chodzi, jaki jest kontekst jak należy rozumieć to sam edukacji seksualnej posługujemy się żartem jak pisze scenkami i dowcipnymi to może być naprawdę nie zrozumie osoba może dosłownie traktować to co czyta widzi przy czym to bardzo ważne jest to rzeczywiście mówią o osobach takich wysoko funkcjonujących, ale osoba Nisko niżej funkcjonująca w to nie wystarczy sięgnięcie po czytanie czy wyjaśnienie trzeba będzie po prostu nauczyć się prawidłowych zachowań i na tym będzie polegała edukacja edukacja seksualna czy w Polsce są w ogóle specjalne programy edukacji seksualnej dla dla uczniów ze spektrum autyzmu i przyznam, że ja nie spotkała mnie nikt nie trafi od nich moje ręce specjalnie przygotowany program dla osób ze spektrum autyzmu to zrywam się w związku z tym przekazać w książce to są właśnie do każdego tematu czy temat prywatne publiczne czy tematy rodzicielstwa czy też temat zachowań seksualnych czy dojrzewania, a w piersi w polu Łucji mnóstwo strategii przydatnych w edukacji seksualnej i z tego też powodu rok równolegle odbywał się moje prace nad pomoc sami dydaktycznymi do pracy to od edukacji seksualnej i w tym miejscu już mogę powiedzieć, że właśnie ukazują się przydatne pomocne, gdy dane są wydawane są one przez przez PWN jest taki duży pakiet o dojrzewaniu dziewczęta i o dojrzewaniu chłopca są tam historyjki społecznemu i Drezna uczniów z Google z niepełnosprawnością i tak jednak liczba uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych żadnym innym, tworząc je inna przygotowanie i dla uczniów umiarkowanie znacznie niepełnosprawnych intelektualnie osoby z lekką niepełnosprawnością z powodzeniem mogą skorzystać talerz zupy ze spektrum autyzmu również w normie intelektualnej i tyle osób, które widziało już pierwsze metry mówił tak tak dla młodzieży sprawnej również mogły być przydatne dla swojej karty pracy historyjki społeczne np. instruktaż mycia penisa jest bardzo ważna rzecz dla chłopaka, który te, które taką instrukcję możemy bić za laminowaną przewieziono pod prysznicem i z niej korzystać też instrukcja zmiany podpaski wszystkie te przygotowane wyrysowane, bo osoba z spektrum autyzmu myśli bardziej obraz finisz słowami, więc pogadanka nie wystarczy nieco taki w metodyce pracy to to musimy posiłkować się obrazkami baśnie rysunkami i scenkami historyjkami, które odbędą inne obrazować pod daną czynność to, czego chcemy osobę nauczyć to jest bardzo bardzo pomocne stąd też zachęcam rodziców, jeżeli tak oczywiście chcieli mogą skorzystać z tych pomocy będzie im po prostu łatwiej rozmawiać tłumaczyć dlaczego, jakie mogą być konsekwencje tegoż zamieszcza swoje zdjęcie w internecie bez ubrania czy też właśnie, jeżeli mamy erekcję to to co mogę zrobić, kiedy mam tu erekcję to niekoniecznie cały świat chciałby widzieć, że ja mam erekcję, a jako osoba ze spektrum autyzmu mogę nie czuć się znaczącego spojrzenia pani nauczycielki, że coś jest nie tak, kiedy IDM w ze spodniami odchylony mi czy też z namiotem między nogami przez korytarz szkolny, więc właśnie po to, są materiały, żeby uczyć strategii nazwanej cieszy, że są już takie takiej pomocy i że nauczyciele mogą z nich korzystać z innych hale peronowe my też trochę od osób dorosłych, która rozumiem, że z innym bardzo wiele z nich nie miała szans dostać tej dobrej edukacji seksualnej, bo jeszcze nasz system kuleje pod tym względem i ich przypadku 8 właśnie na euro typowych i rozumiem osób z różnego rodzaju zaburzeniami czynności takie osoby ze spektrum autyzmu mają szansę na udany seks nauczano relacje ze może zacznę od seksu i to co prawda mają szansę, ale muszą się wiele nauczyć żeby, żeby ten seks był udany być może również dla tej drugiej strony jak wiemy na seks też przed dotyczy dwojga innych osób, więc też bym winnym ważne jest to, żeby np. partnera osoby ze spektrum autyzmu, że jest, że jest osobą Doroty po rozum rozum rozumiał czym partnerka rozumiała, z czym mogą się wiązać problem osoby ze spektrum autyzmu właśnie w seksie, że być może właśnie świat nieprzyjazny sensoryczne dużo zapachów smaków może być trudne pamiętam opis 1 strata Utex break, do której trafiła para ma pani była cudownym typową mężczyzna osobą z zespołem Aspergera, ponieważ trudno im było być razem, gdy mężczyzna pojawiał się w łóżku swojej małżonki lateksowych rękawiczkach, ponieważ dla niego było trudne dotknięcie jej warg sromowych, które stawały się w wilgotnej do niego po prostu obrzydliwe wątek o tym, mówił z kolei dla nich było to trudne zaakceptowanie, że tak jest, więc tutaj jest nauka dla 1 i drugiej strony udany seks na to też często wiążemy n p . z orgazmem dla osób z takiej satysfakcji seksualnej niestety badania pokazują, że około 60 % par, w których co najmniej 1 z osób jest osobą ze spektrum autyzmu mówi o tym, możemy, że ich seks nie jest satysfakcjonujące dla obu stron czy bardziej, dla której to jest także badanie nie wskazują na to mówi mówią pary o tym, że nie jest satysfakcjonujący, jakkolwiek z dnia spotkałam się w literaturze też, że w praktyce z takimi skargami często od partnerów osób ze spektrum autyzmu Róża, że oczywiście nie wszystkich, ale że ten seks jest taki rutynowe, że skoro wokół skoro osoba lubi schematy lub ich rutyna to by uważa Bogdan taki bardzo nigdy wyuczone schematy, które jej odpowiada czasem osoby mówią nawet o tym, że on jest łatwiej osiągnąć orgazm mówią osoby ze spektrum autyzmu, kiedy się masturbuje, ponieważ nic nie przeszkadza, ponieważ nie czuje tak zapachu partnerki być może nigdy nic nie mówimy nic nie rozprasza mam pełną kontrolę nad tym co robię co przeżywam, a np. doświadczenie orgazmu wiąże się z pewną utratą kontroli c z bardzo trudne dla osób ze statutu zmiany, mówiąc że mają z tym problem z mówiono o zaburzeniach sensorycznych jako problemie, że zwyczajnie czują ból podczas stosunku seksualnego np. problemem może być to ziem przy np. częstość seksu jest odpowiednia dla dla partnera partnerki niektóre pary żyją ze sobą w takim związku można powiedzieć, że już części białym przyjacielskim i albo ten seks ma miejsce od czasu do czasu, więc bardzo bardzo różnie mogą się układać losy seksualne osób ze spektrum autyzmu wszy wszystko też zależy od takich od takiego rozumienia co jest istotą problemu, bo nie nie samo Spectrum autyzmu, ale podobnie w przypadku osób Nero typowy czasem są to zaburzenia seksualne czasem trzeba po prostu popracować czy rozwijać się w tej istnej stwarza z kolei mówiąc o relacji z ryżem tak osoby mogą mieć udaną relacje erotyczną romantyczną, ale nie jest nie jest to regułą wiele np. za leży w moim odczuciu np. od diagnozy i rozumienia czym jest autyzm czy mnie zespół Aspergera i tego rozumienia zarówno przez przeze mnie osoby ze spektrum autyzmu jak może to wpływać na mój związek, ale też przez partnera czy partnerka i dlatego zachęcam często osoby, które zastanawiają się czy Czech czy zdecydować się na diagnozę w związku z 15 osób tak nie wiem mam podejrzenia Niewiem czy mam zabrać indeks albo partner zastanawia się czy potwierdzić zachęcam do tego, ponieważ może nic taką moc oczyszczającą uzyskanie diagnozy, ponieważ to już wiem, że mam w spektrum autyzmu wiemy, jakie są moje mocne strony, jakie słabe strony na to czy mogę pracować oczywiście ta nie może stać się diagnoza może dać alibi n p . dla przemocy, ale może w UE może w związku być takim czasem ratunkiem kiedy, kiedy jest źle, kiedy się nie układa uzyskanie diagnozy może pomóc albo może zakończyć związek może być także uzyskanie diagnozy spowoduje, że samo stwierdzenie Janie Karskim, kto ma też zaburzone i skończmy to pytanie bardzo para chce być razem w ale na pewno stworzenie relacji jest wyzwaniem kim mówię o tym, zarówno kobiety i mężczyźni, którzy żyją w związkach z osobami ze spektrum autyzmu wymaga dużego zrozumienia i tutaj i było znane odnalazła badania, które aktorem, w których próbowano to w pozyskać wiedzę kto, kto preferuje czy związuje się z osobami ze spektrum autyzmu zespołem Aspergera i jest taki profil, a tak tak preferują tak wskazał na to atut który, który jest inny typ to on badaczem zespołu Aspergera napisał wiele książek okazało się że, że z 1 strony osoby, która tam np. podzielają z osobami ze spektrum autyzmu zainteresowania czasem taki właśnie specyficzne zainteresowania, ale i Reszka spotkał się to osoby są już kółku starych lokomotyw system bardzo stereotypowo nie tylko w tym się osoby interesują, ale ich specyficzne zainteresowania, ale z drugiej strony osoby takie skrajnie na euro typowej taki skrajnie empatyczne, które zakładają, że po prostu ludzie są różni, a i tak oto, że jest kimś kto, kto jest w inny niż ja i mam w sobie taką taką przestrzeń powiedzielibyśmy na to, żeby rząd dąży, żeby być kimś, kto jest odmienny niż jarzyn i tu ludzie są różni jak akceptuje czasami z takim przewodnikiem tej osoby po świecie neuro typowo neuro typowym i nie jestem z osobą wspierającą zakładam, że to ja biorę na siebie n p . w większym stopniu zachowanie dzieci i to może się udać może co odmienność też jest czymś takim szczególnie na początku pan tajemniczymi atrakcyjnym systemu może też, by przyciągać Ależ oczywiście na nie zapomnimy, że osoby z pomostu Gérard, a że są bardzo inteligentne intrygująca, jeżeli spotykam na imprezie stającego z boku przystojnego mężczyznę, który raczej stroni od chodzenia na piwo z kolegami z Unii i im marzenie z duszą Towarzystwa, ale jest inteligentny ma określone zainteresowania no to oczywiście to może pociągnąć mnie bardzo i im się też kobiety ze spektrum autyzmu farsą MO artystycznymi duszami sondaż akcjonistów kami bywają też postrzegane mówi o takim też postrzeganiu czas nie pod okiem nie do końca przewidywalne trochę szalone natomiast i to i to przyciąga ale, choć oczywiście jak to bywa w życiu czasy po pewnym czasie też, że może stanowić się problem, ale wiemy w każdym związku również Wojtas w dniach od typowych chorób neuro typowych problemy się pojawią tutaj pytanie na ile będziemy szukać cały czas takiego potwierdzenia aha tak mój partner jest właśnie zaburzony uszkodzone jest niekompletny, bo ma spektrum autyzmu miasto na pewno jego wina, że nam się nie układa czasowych spektrum autyzmu w jakiś specjalny dla siebie sposób rozumieją miłość czy były jakieś takie badania na ten temat oraz oczywiście, że osób wielu z nas inaczej może zdefiniować miłość miłość jest dla nas zastanawia się tutaj są jakieś jest tylko specyfika, ale trudno mi powiedzieć o badaniach gonienie mnie nie szukałam badań na ten temat, ale wystarczy sięgnąć to przykłady książki Petera Schmidta, który opisuje sztuk tłumaczy swojej partnerce zresztą obok obecnej żonie czy dla niego jest miłość, gdybyśmy Bytomia teraz zdała sobie pytanie czym jest miłość pewnie powiedziałby coś innego niż powiedział mija czasem tworzą osoby bardziej odwołują się chętni do takich kwestii innych to takie statystyki uczucie to takie rozumienie dużo odwołują się do PiS może jeszcze matematycznej koncepcji wyjaśnienia czy właśnie jest miłość, więc on tak oczywiście rozumieją czym jest miłość z z wysp na swój sposób jak każdy z nas rozumie to miłość na swój sposób co inni, czego może się spodziewać taka osoba, która decyduje się na nasz związek też właśnie na założenie rodziny z osobą ze spektrum autyzmu i i też cię może szukać dla siebie jak i kosze jakiś pomocy wsparcia takich powiedziałaś to często nie jest łatwe towarzyszyć inne osoby ze spektrum autyzmu być jej partnerem partnerką w codziennym życiu, czego może się spodziewać może się spodziewać tegoż osoba na pozostanie partner partnerka osobą ze spektrum autyzmu na zawsze, że swoją miłością, gdy zabierzemy jej spektrum autyzmu ale możemy się dopełniać w różnych w różnych obszarach musi mieć na względzie fakt, że rzeczywiście pojawia się pewne właśnie wspomniane dziś już problemy czasem komunikacji, że trzeba będzie dosłownie tłumaczyć się pewne kwestie swoje oczekiwania na osobach nie domyśli w niektórych kwestiach i że być może nie będzie właśnie duszą Towarzystwa nie będzie osobą, która chętnie będzie utrzymywać kontakty rodzinne i podtrzymywać wyłożyli z teściową albo, że jeżeli zdecydujemy się na na na torze, że w naszym życiu pojawią się dzieci, że przejmie wszystkie te wszystkie obowiązki albo, że świetnie będzie radzić sobie z uczeniem dziecka, a właśnie takich relacji społecznych no bo jest to obszar z tym sama trudność i ich i to trzeba wiedzieć i założyć, że to, że problemy się pewne pojawią się na pewno będzie tak, że osoba będzie potrzebować swojej przestrzeni życiowej, że nie będzie w stanie znieść ciągłej obecności i codziennego szczotkowania przed sobą nurty, ale jestem czasem trudno, ale ale, że będzie musiała być może mieć własny pokój czasem i to, że śpi być może na kanapie na drugim pokoju od czasu do czasu nie oznacza, że mnie nie kocha tylko potrzebują odetchnąć od nadmiaru bodźców potrzebuje spokojnie się wyspać, bo spanie z drugą osobą może być realną bardziej, bo stojące oczywiście, że jest groźny jest on, że ktoś nas dotknie przez przypadek, więc to jest to kto może być trudność myślę że, że czasami zakłada się, że bardzo trudnym partnerze rozmawiając ja też obserwuje to z partnerami osób ze spektrum autyzmu ARM, kiedy nie rozumieją, że osoba czasem izoluje się to nie wynika z faktu braku miłości tylko ona po prostu muszę odetchnąć muszę odpocząć musi zająć swoimi zainteresowaniami i jest jej niezbędne do życia jak być może to, że osoba na euro typowa musi czasem pójść na spotkanie towarzyskie z przyjaciółmi, a być może partner partnerka nie będzie chciała w tym uczestniczyć będzie to dla niej trudne i warto im z założyć, że tak może być wznowione, gdy słucham to każe mi się bardzo podobne pomoże w mniejszym nasileniu trudności i jest zwykle może być relacje osób, które są bardzo mocno ekstrawertycy Nate centra medyczne realny oczywiście pewnie bym pewnie właśnie dużo dużo mniej to jest uciążliwe jest tani, ale rzeczywiście na taki właśnie cech temperamentu też bardzo różne no to jest coś podobnego do Chin zamierza się ta relacja napotyka na różnego rodzaju przeszkody i problemy z nowości temperament i osoby, a czy jest jeszcze coś co warto powiedzieć o spektrum autyzmu, a orientacja seksualna albo tożsamość płciowa czy tutaj jest jakiś inny temat czy jest już od więcej osób które deklarują taką daniną orientację seksualną czy też właśnie tożsamość płciową to może może zatrząść nad tematem orientacji seksualnej dotarła do różnych badań, szukając też materiał do do książki, ponieważ trafiają też do mnie osoby różnej orientacji seksualnej są osoby orientacji heteroseksualnej homoseksualnej biseksualnej niektóre z badań mówią o tym, że rzeczy, zwłaszcza wśród kobiet z nim jest najczęściej występują występują częściej czterokrotnie częściej wśród kobiet ze spektrum autyzmu są kobiety o orientacji biseksualnej z takiego praktycznego mojego doświadczenia czasem ERM widzę, że nie zawsze to jest także osoby z osobą orientacji biseksualnej czasem nawet czuje, że jest osobą orientacji heteroseksualnej, ale decyduje się na związek z kobietą, ponieważ nie musi w relacji nie musi relacji z kobietą przyjmować tych ról, które musiałby przyjąć jako kobieta relacji z mężczyzną, bo już nie chce przyjmować ten moment to czasem może mieć związek z tzw. używać takiego oświatą, bo ich zmęczyć ucznia chłopczyka w odniesieniu do do części kobiet ze spektrum autyzmu, które preferują czy choćby w ubiorze takiej stylu Unii selekcja nie będą kochały szpilek nie wszystkie kobiety w takie są, ale duża część kobiet preferuje ciężko to, że będzie bez makijażu to, że niekoniecznie na wysokich butach niech będą interesować się sprawy takie stereotypowo być może przypisywane kobietom nie każda kobieta interesuje się makijażu za głowami Janie chcę natomiast gdy natomiast to jest także, że wybierają to życie, choć mówią tak naprawdę to ja jestem osobą wiem o tym, czuje to orientacji heteroseksualnej, ale że jest kobietą, bo jest mi tak po prostu łatwiej im w, więc mam wrażenie, że żal, że temat orientacji czy rzeczy czy inny dom i zaburzeń tożsamości płciowe nie zawsze chodzi przecież zaburzenia jest takim bardziej płynne i kiedy mówimy o grupie osób ze spektrum autyzmu niczym się też dosyć szeroki temat i może was do niego wrócić nim w kolejnej rozmowie, bo już teraz nie bardzo możemy rozwinąć chciałabym jeszcze na koniec kilka wskazówek, gdzie szukać pomocy wsparcia, jeżeli jestem osobą ze spektrum autyzmu albo z rodzicem dziecka czy nastolatka ze spektrum autyzmu i ze swojej strony osobiście zapraszam ceny strony do fundacji Jim właśnie, w której w, której również prowadzę konsultacje dla rodziców osób ze spektrum autyzmu właśnie dżungla zimowych rodzic główny będący w klubach kim IR, ale także od września postanowili zarówno grupy dla osób ze spektrum autyzmu, które nie będą prowadzić takie rozwijające w zakresie seksualności, ale także i terapie szuka ofiar przemocy seksualnej oraz edukację seksualną w Ujeździe też prowadzę szkolenia warsztaty zajęcia natomiast też zachęcam do do kontaktu n p . do listy z panią Katarzyną Waśniewską, która pracuje z rodzicami małych dzieci i ze spektrum autyzmu w ogóle zaburzeniami rozwojowymi np. specjalistycznej poradni i psychologiczno-pedagogicznej na na ulicy Raszyńskiej w Warszawie jest kierowane dla rodziców osób z Warszawy, ale też pani Anna Płuska w Miliczu Wojciech Szatkowski w Barlinku Jerzy Drobot go mówi osoba, które znam osobiście wiem, że na pewno przyjmą rodziców i czy też osoby ze spektrum autyzmu, że jeżeli odmówią pomocy jakichś konkretniejszych namiarów na konkretniejsze miasta np. właśnie Fundacja Chin to można do niej odezwać i po prostu byłem poprosić o pośrednictwo czy też namiary na sprawdzonych specjalistów SPC sprawdzone instytucje, które mogą pomóc kontakt ze mną po prostu Izabela Fornalik przypominamy była dziś w studiu ze mną rozmawiałyśmy o ambitny, ale spektrum autyzmu i seksualności jest, jaka jest relacja między tym zaburzeniem seksualnością jeżdżą w relacji bardzo dziękuję za rozmowę nie liczy, że byłyśmy tematu na pewno będziemy do niego też wracać jak Sandomierz oraz państwa do przeczytania książki mam autyzm mam seksualność i co dalej jest żegna się z państwem zapraszam na informacje Radia TOK FM słyszymy się za tydzień po dwudziestej trzeciej Anka Grzywacz z dobrej nocy dziękuję bardzo dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRY SEKS

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA