REKLAMA

Depresja i kapitalizm

Kwadrans Filozofa
Data emisji:
2017-05-09 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
11:54 min.
Udostępnij:

Jakiś czas temu The Guardian doniósł o niepokojących objawach ubocznych spowodowanych długotrwałym przyjmowaniem leków antydepresyjnych. Fakt, że nikt się tym wcześniej nie interesował, sporo mówi nie tylko o naszym stosunku do depresji, ale także o specyfice funkcjonowania koncernów farmaceutycznych.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to on ten kwadrans filozofa Tomasz Stawiszyński dzień dobry wulkan nowym wydaniu Guardiana ukazał się alarmujący artykuł Aidy DEMAR zmian p t. Argentyną Juan jemu dał Gates do 3 osoba w Long term antydepresanty ius, czyli nie wiem kim jestem bez tego co prawda o długotrwałym przyjmowaniu leków antydepresyjnych zasadnicze przesłanie tego tekstu zawarta jest już w tytule o literaturze medycznej w doniesieniach z praktyki klinicznej i pojawia się mianowicie coraz więcej Rozwiń » niepokojących doniesień, które wskazują, że długotrwałe przyjmowanie leków antydepresyjnych i długotrwałe, czyli trwające kilkanaście niekiedy nawet kilkadziesiąt lat może mieć opłakane skutki dla zdrowia nie tylko fizycznego, ale przede wszystkim psychicznego i przytoczone w tekście opowieści pragnący zachować anonimowość pacjentów są no naprawdę przejmujące mniej lub bardziej ciężkie objawy neurologiczne poczucie pustki dezorientacji lęki trwałe upośledzenie funkcji seksualnych to tylko niektóre spośród wielu dotkliwych jak krok cennych, czyli wywołanych przyjmowaniem leków właśnie symptomów, na które ci ludzie biorący leki od 14, a nawet z 30 lat są takie przykłady w tym tekście cierpią to jest jednak specjalistyczna kwestia medyczna i w którymś z najbliższych wieczorów Radia TOK FM na pewno ją porusza z jakimś lekarzem psychiatrą chciałbym natomiast tutaj skupić się na innych wątkach z tego tekstu stanowiących szczególne tło opisywanego zjawiska z 1 strony tło kulturowe z drugiej wskazujące na specyfikę funkcjonowania koncernów farmaceutycznych to on ten kwadrans filozofa Tyma po pierwsze, więc depresja jeszcze w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia amerykański psycholog filozof James Hillman pisał w swoim zasadniczym udziela rewizja psychologii, które jakiś czas temu ukazało się także na polskim rynku, że depresja stała się dzisiaj wrogiem nr 1, a walka z depresją angażowany jest więcej środków i energii aniżeli walkę z jakimkolwiek innym problemem z zakresu zdrowia publicznego czy psychopatologii i faktycznie ostatnie dekady dwudziestego wieku i pierwsze dekady 2001 . wieku to z 1 strony lawinowy wzrost zachorowań na depresję epidemiolodzy oceniają dziś do 2020 roku depresja stanie się drugą główną przyczyną śmiertelności zaraz po chorobach serca z drugiej ekshumacja środków farmakologicznych przeznaczonych do leczenia depresji ta ekspansja zaczyna się w połowie lat osiemdziesiątych od wprowadzenia na rynek proza ku leku, z którym początkowo wiązano gigantyczne nadzieje pozwala on bowiem z bardzo wysoko jak się wówczas wydawało skutecznością leczyć nawet ciężkie przypadki depresji czy zaburzenia obsesyjne kompulsywnie Lech poza szpitalami jak państwo sięgną, bo taką książkę, która także w Polsce się ukazała wydaną pod koniec lat osiemdziesiątych w Polsce jakoś na początku lat dziewięćdziesiątych książkę p t . wsłuchując się wprost AK autorstwa Petera Kramera no to zobaczą państwo jak wielkie nadzieje wiązano z pojawieniem się z pojawieniem się tego leku na rynku jak i mnóstwo sobie po nim obiecywano skądinąd sam Peter Kramer Ninę w późniejszej w swojej książce czym jest depresja ma zrewidował bardzo intensywnie te wszystkie takie Promet taj ski nadzieja, która sprawdza kim wiązał właśnie no bo szybko nowe A 3 jak się później okazało przedwcześnie okrzyknięty pigułką szczęścia ów prozaik i środkiem, który definitywnie pogrzebie wszelkie formy psychoanalizy czy psychoterapii stał się nie ma on popkulturową ikoną uległ, który zaczął funkcjonować na własnych zasadach w popkulturze Jan, a jego zastosowanie zaczęło zdecydowanie wykraczać poza tradycyjny zakres wskazań nowo zaczął być chętnie używane na wszelkie stany chandrę i złego samopoczucia, a po prostu jak to się tu smutny pomógł ma zacząć zażywać praw zakon miał gwarantować lepsze funkcjonowanie lepsze samopoczucie, a to zjawisko skądinąd wpisało się w kulturowy trend nazwany niedawno przez 2 wybitnych socjologów działały Fielda i Alana Horowitza utratą smutku czy medykalia z akcją smutku, jaki ten kwadrans filozofa i postawili oni mianowicie tezę, że wskutek wielu kulturowych przemian czy zjawisk także w związku z ekspansją przemysłu farmaceutycznego o bardzo wiele zjawisk jeszcze w latach siedemdziesiątych łączonych z warunkami społecznymi czy ekonomicznymi, w których funkcjonowała jednostka jest wobec 1 obecnie diagnozowanych jako zaburzenie psychiczne, a zatem mówiąc w skrócie choroba polegająca na deficycie określonych neuro przekaźników móżdżku rozmaite trudne emocje np. smutek będący nieodłącznym elementem przeżywania choćby stan żałoby traktuje się we współczesnej kulturze jako coś, czego w żadnym razie być nie powinno niczego trzeba wszelkimi możliwymi środkami najchętniej farmakologicznymi jak najszybciej się pozbyć to oczywiście jest zjawisko wielopoziomowe skomplikowane mający mnóstwo różnych MO od przejawów takiej narracji pop psychologicznej pod terapeutycznych poradni 3 no jest mnóstwo różnych porad w jaki sposób pozbyć się Stanów obniżonego nastroju, a to przy pomocy różnych technik pozytywnego myślenia to przy pomocy jakichś wizualizacji generalne przesłanie jest jednak taki, że w momencie, kiedy nie odczuwamy na jakiegoś euforycznego zadowolenia z powodu miejsca, w którym się znajdujemy z powodu tego co się z nami dzieje to znaczy, że tak czy inaczej wymaga to jakiś korekcji, bo nasz stan mentalny jest niewłaściwy jest nieodpowiedni współczesna kultura bowiem jednostronnie zorientowana jest na sprawności i wydajności negatywne emocje natomiast 2 parametry ową sprawności wydajność właśnie wyraźnie osłabiają, wpływając zarazem na zyski wielkich korporacji w ten sposób produkt krajowy brutto i t d . i t d . no bo ostatecznie jeśli ktoś nie odczuwa Iny zadowolenia i euforii to to nie jest chętne do tego, żeby w sposób wydajny i sprawny pracować i wyparte jednak powraca zgodnie ze starą psychoanalitycznym zasadą jeśli w kulturze nie ma przestrzeni na doświadczenie słabości bezradności czy rozpaczy, a są to całkiem naturalne emocje realne będące uzasadnionymi reakcjami na to co się w ludzkim życiu dzieje psychika coraz bardziej masywnie zaczyna domagać się ich uwzględnienia aż wreszcie następuje niejako załamanie funkcjonowania całego aparatu psychicznego i pojawia się zaburzenia depresyjne i nie jest to rzecz jasna teoria spiskowa, obarczając za wielkie korporacje odpowiedzialnością za całe zło mamy tu do czynienia z ogromną liczbą różnych społecznych ekonomicznych politycznych procesów, niemniej krajobraz późnego kapitalizmu, a w weekend w istotny sposób działa depresją geny nie pisało tym jakiś czas temu amerykański psycholog ewolucyjny Donatan Rottenberg sam skądinąd przez wiele lat zmagający się z depresją jego zdaniem współczesna cywilizacja w tym także galopujący rozwój technologiczny w ogromnym stopniu odpowiadają za ten lawinowy wzrost zachorowań na depresję w tym sensie jednostronna koncentracja na farmakologii bez realnej pracy psychologicznej bez refleksji nad tym w jaki sposób nasz światopogląd wartości społeczny porządek i polityka wpływają na rosnący poziom zapadalności na depresję i będzie tylko pogłębiać opłakane efekty, na które próbuje być panaceum, stanowiąc zarazem sam głęboki wyraz choroby to plan ten kwadrans filozofa w cytowanym tekście poruszające jest jednak także coś jeszcze innego mianowicie rzeczywistość funkcjonowania koncernów farmaceutycznych historia ukrywania niekorzystnych efektów danych substancji np. barok Schetyny będącej 1 z głównych bohaterek tekstu radna Maria i 7 Marian trudne nazwisko były opisywane już wielokrotnie nie zawsze jednak zresztą związane są z jakimiś diaboliczny mi knowania Mich chciwych koncernów, a częściej z pewnym poziomem bezwładu i systemową nie przejrzystością reguł badania i dopuszczania leków do obrotu mogą państwo z sięgnąć do takiej książki, która także Pol na polskim rynku się ukazała Bena go DAG lekarza historyka medycyny tak ciężko się nazwa złe leki ne w tej książce go tak pisze, że sam fakt, że wiemy jednak w ramach takiego nie wpadania w panikę, że wiemy, kiedy i, dlaczego coś idzie źle nie, że możemy się przyglądać krytycznie temu różnym skandalem związanym z o nieujawnianie n p . w pewnych niekorzystnych działań ubocznych poszczególnych leków Otóż sam fakt, że mamy narzędzia, żeby zrozumieć dlaczego właśnie na skutek wadliwie funkcjonującej metodologii takie rzeczy się zdarzały powoduje, że mamy też możliwość korygowania takich sytuacji należy to robić gol Dakar pisze w tej swojej książce sporo o tym, że w fatalnym zwyczajem w wielu dyscyplinach naukowych mających związek z farmacją było przez lata nie publikowanie wyników badań, które nie potwierdzały, jaki stawiany przez badaczy hipotezy jeśli np. jakaś substancja nie dawała koszt pożądanych efektów nie publikowano doniesienia zbadania miało to niedobre skutki bo gdyby lekarze czy pracownicy koncernów farmaceutycznych mieli dostęp do wielu takich badań udałoby się uniknąć kilku wpadek co najmniej skandali no ale to jest temat na zupełnie inny felieton to w każdym razie mamy do czynienia z przypadkiem polegający na całkowitym braku badań dotyczących długotrwałego przyjmowania środków antydepresyjnych i po prostu nikt się tym szczególnie nie interesował nikt nie prowadził takich eksperymentów tymczasem okazuje się, że te skutki mogą być naprawdę groźna nie wchodząc w meandry Biochemii i metodologii tego rodzaju badań powiem tylko na koniec, że jest to przemożna dowód na fatalne skutki krótkowzroczności i w życiu i nauce, ale myślę też, że to właśnie, że nie badano tych długotrwałych efektów działania środków antydepresyjnych w jakim sensie powiązane z tym co mówiłem wcześniej powiązane jest właśnie z tą Prometeusz skoro z 1 strony nadzieją na to, że przy pomocy leków czy pigułek uda się zniwelować wszystkie doskwierają c składniki trudne elementy wymiar ludzkiego doświadczenia z drugiej strony no właśnie z tym całym kulturowym procesem, którego owo prometejskiego marzenie jest wyrazem z tym procesem wypierania ze świadomości czy wypierania z przestrzeni społecznej wypierania z kultury i trudnych doświadczeń związanych z bezradnością poczuciem, że już je dalej nie da z poczuciem rozpaczy, ale poczucie żałoby i melancholii i t d . tak dalej nie ma przestrzeni w kulturze na to, żeby to nie w sposób uczciwy i głęboki przeżywać i w związku z tym rusza ta machina, która np. w ostateczności ignoruje wszelkie inne wszelkie potencjalne zagrożenia, które wiążą się n p . z takim długotrwałym przyjmowaniem tych leków do tematu depresji oglądanej przez pryzmat kultury czy filozofii jeszcze będę na antenie Radia TOK FM rzecz jasna nieraz wracał tymczasem dziękuję bardzo Tomasz Stawiszyński i do usłyszenia kwadrans filozofa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA