REKLAMA

Jak zmieniła się polityczna kultura drugiej dekady XXI wieku? Tłumaczy dr Jacek Kołtan

Światopodgląd
Data emisji:
2017-05-09 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
światu podgląd itp Europa nie powstanie od razu ani w całości będzie powstawała przez konkretne realizacje, tworząc najpier w rzeczywistą Solidarność zgromadzenie narodów europejskich wymaga, by usunięta została odwieczna wrogość Francji Niemiec podjęte działania musi w pierwszym rzędzie dotyczyć Francji i Niemiec to jest bardzo krótki fragment z tzw. deklaracji Schumana planu, który go, który 9 maja 1950 roku ogłosił Robert Schuman i 4 rocznicę tego wydarzenia 9 Rozwiń » maja obchodzimy dzień Europy dzień Schumanna to nie państwo, że wiele na ten temat słyszeli więcej po godzinie szesnastej Budzisz się w szkole głównej handlowej w Warszawie konferencja poświęcona sąsiedztwo z Unii Europejskiej, na którą Radia TOK FM ma patronat i jej pomysłodawcy autorzy więcej państwo powiedzą tak, jaki nam o tym, południowym wschodnim sąsiedztwie Unii Europejskiej w Rosji John Mayall to oczywiście dzień zwycięstwa innym historycy oficjalnie podają nową liczbę nowe szacunki dotyczące tego ilu ludzi zginęło w związku Radzieckim podczas drugiej wojny światowej to nowa liczba jest szokująca 42  000 000 zabitych więcej na ten temat po godzinie piętnastej 40 państwa gościem będzie Katarzyna Chimiak historyczka aktywistka stowarzyszenia za wolną Rosję, która przyniesie ze sobą kilka artykułów będziemy je przeglądać w ramach przeglądu prasy zagranicznej, ale zaczynamy od co też myślę jest ciekawym zbiegiem, bo zaczynamy od łączenia z naszym studiom w Gdańsku, gdzie jest dr Jacek Kołtan zastępca dyrektora ds. naukowych Europejskiego centrum Solidarności dzień dobry dzień dobry państwu firma była przede mną książka czy publikację pod pana redakcją przesilenie nowa kultura polityczna to jest podsumowanie czy zabranie innych wykładów, które wygłaszali ciemny Polsce europejscy socjologowie głównie w nie chyba nie byłoby z dużym uproszczeniem Werner w europejskim centrum Solidarności przez 5 lat od 2011 do ubiegłego roku teoretycy społecznej z polskiej za granicą o tak ładnie mnie pan to opisał to jest wiele ciekawych tekstów m. in. Ulricha Becka, ale natury na Elżbiecie Matyni Pawła Kuczyńskiego on, ale też Jadwigi Staniszkis Marka Cichockiego Dawida ostoją Ryszarda Bugaja, ale pozwolę sobie zacząć od tego tytułu, czyli przesilenie już w wraz z tantiem na podstawie rozumiem pana wiedzy instynktu, ale też tych esejów, które są w książce nostalgia pan w takie mocne tezy to znaczy że, pisząc o tej rzeczywistości dzisiejszej społecznej i politycznej jak pisze pan żal mi i potem pisze o tym, też Urlich Beck i awanturę, że tak naprawdę kończy się często socjologia, którą znaliśmy, bo kończy się to społeczeństwo, które znaliśmy, bo kończy się też ta polityka, którą znaliśmy tak, toteż szukałem jakiegoś słowa, które byłoby dobrze by odzwierciedlało moment, w którym znajdą znajdujemy faktycznie po sobie przypomnieć 20000708. rok to był wielki niepokój związany z ogromnym kryzysem globalnym kryzysem ekonomicznym wydawało nam się z ten kryzys ekonomiczny zajmie nas na najbliższe dziesiątki lat mamy nagle do czynienia z kryzysem tak dalece głębokim za on będzie dla nas punktem odniesienia przez kolejne lata i z nim będziemy musieli sobie jakoś poradzić tu nagle 2 lata później nagle na naukę w Afryce północnej potem w Europie potem stany Zjednoczone, a potem na całym świecie pojawiło się wielkie mobilizacje społeczne ruchy społeczne, które wyszły na ulice z żądaniami zmiany kształtu kultury politycznej czy w ogóle zmiany tego świata i okazało się, że znajdujemy się w stanie permanentnego kryzysu i że każda z tych nowych odsłon tego kryzysu bardzo wzrusza nas to bardzo głębokiego przemyślenia tego w jakim świecie się znajdujemy Echa mówi o permanentnym kryzysie to znaczy, że powinniśmy się przygotować na to, że jak się ten kryzys, z którym się teraz zmagamy, czyli np. kwestia wyborów politycznych czy zmiany na scenie politycznej wkroczenie na nie runął na nią również ruchów antysystemowych wiązać się z tym zmierzymy i odetchniemy z ulgą, że jednak we Francji wygrywa Macron w Holandii nie wygrał Wilders, a w Niemczech to już na pewno nie wygra SD to zaraz będzie kolejny kryzys to pomysł znajdują się w stanie permanentnego kryzysu niestety i to jest dla być wozem mało oczywista i nieszczególnie wesoła informacja ale kiedy przy patrzymy się nad nim coś zmierza ku końcowi i mam poczucie, że znajdujemy się w takim stanie chaos, z którego próbujemy się wydostać dlatego prostytutek książki to właśnie przesilenie to jest taki termin, który z 1 strony nam się kojarzy z przesileniem wiosennym i zimowym czy są siłami kosmicznymi z ułożeniem planet i ich wpływem na nasze życie codzienne, ale z drugiej strony on został w staropolszczyźnie używany był na potrzeby określenia takiego momentu, kiedy chory wychodzi ze stanu chorobowego jest nie do końca wiadomo co się z nim dalej wydatek, ale wychodzi ze stanu chorobowego, ale wychodzi ze stanu chorobowego tak tylko on gotowy stan ten dziwaczny mamy do tego bardzo wiele zalet to znaczy można wziąć sprawy w swoje ręce i zacząć starać się je kształtować ale, ale ciągle nie wiadomo jeszcze, w którą stronę zmierzamy w nocy ten ten moment chaosu jest to jest ciągle obecne jak długo potrwa aż w być może jest także oto teraz będą takie takie ciężkie gatunkowo może teza, ale być może jest tak, by kończy się pewien projekt kulturowy, którego jesteśmy wciąż dziećmi i jako że jest to na wyczerpaniu ze swoją energią sprawcą to ciągle widzimy tego konsekwencję imamy żyjemy w przeświadczeniu, że to jest ten świat, do którego się dotąd przyzwyczailiśmy się na kategorie pojęciowe nas do tego przyzwyczaiły, których używaliśmy osoby ten świat opisać się nasza wyobraźnia została uformowana przez ten projekt, ale on ma się ku końcowi i niestety nic nowego na razie nam się nie krystalizuje to znaczy być może te gesty, z którymi mamy dziś do czynienia takie takie konserwatywne gest anty modernizacyjnego z tych, które pokazują nie chcemy więcej tego ryzyka, z którym mamy do czynienia chcemy mieć jakieś poczucie bezpieczeństwa, którego jesteśmy pozbawieni od wielu lat są znakiem tego są z niewielu, którą stronę zmierzamy w, a czy to nie jest także ludzie zawsze mają poczucie, że właśnie za ich życia ten świat się tak dramatycznie zmienia i testem po prostu brak perspektywy to znaczy czy czy rzeczywiście ram dochodzi pan do wniosku, że to przesilenia to gwałtowne przez zmiany 3 czy ten okres postu, który teraz przeżywamy on jest, by był bardziej zmienny niż uznały to poprzednie pokolenia aut z gniewem każdy w zasadzie, o czym my mamy tendencję oczywiście do tych gestów sentymentalnych opowieści o tym, że kiedyś to było lepiej i wszystko było smaczniejsze no bo groźniejsze byłem przy spokojniejszej i t d . ale kiedy popatrzymy na ostatnie kilka dekad, zwłaszcza na lata dziewięćdziesiąte związane z istnieniem internetu i potem gigantycznym skokiem technologicznym, który po prostu głęboko przeorał nas życie codzienne to widzimy bardzo wyraźnie, że znajdujemy się w takim procesie modernizacyjnym, w którym przyspieszanie stało się 1 z jego kluczowych elementów to jest to hasło klucz, który się pojawia często w książce to przyspieszenie tak tak i elit i to jest fenomen, z którym nataką skalę nie mieliśmy nigdy do czynienia poza tym myślę, że w historii ludzkości nie będzie to w wielkim ryzykiem, jeżeli powiem, że w historii ludzkości mamy dosyć zupełnie wyjątkowym momentem modernizacyjnego przyspieszenia i tutaj pojawił się taka kategoria, której właśnie używała Urlich Beck i mówi o społeczeństwie ryzyka i to jest dla mnie o tyle uda im uderzające i nawiązuje do tego, o czym pan mówił, że brak w dużej mierze mówili, że to ryzyko jest wpisane w funkcjonowanie naszego społeczeństwa to znaczy, że to społeczeństwo, które mamy wytwarza po prostu trudny czas cytuje, zanim do opanowanie niepewności podające z kolei wątpliwość nasze rozumienie polityki i społeczeństwo w ogóle, że ryzyko to jak to jest lobbystami nieustanny w naszym społeczeństwie tak patrz obok 2 pojęcia modernizacji refleksy w Enei dziwaczne taki konstrukt wrocławianek, które oznacza ni mniej ni więcej tylko tyle za wraz z rozwojem cywilizacyjnym naszego Zachodniego świata produkujemy jednocześnie całą masę ryzyk nad którymi nie panujemy, dlaczego tak się dzieje jest pojazd i nie jest to powiedzmy sobie tam jakiś taki czyni nas tego naszego modernizacyjne go działania tylko równoległy proces to znaczy jak równorzędny procesy i 8 ilekroć się rozwijamy się modernizujemy nasz świat tyle my tyle Rosja też jednocześnie moc niebezpieczeńst w z tym związane HDMI jest to wynikiem faktu, że wkraczamy na pola zupełnie dotąd nieznane liberalizuje my bardzo wiele różnych przestrzeni, bo bota modernizacja jest związana n p . z procesem indywidualizacji to znaczy in w rękach poszczególnych obywateli obywatelek nagle znalazła się na wolność, którą za pomocą, której są w stanie sami decydować o swoim istnieniu oswoić kształcie swojego życia także dokonać, jakby biologicznej modyfikacji swojego życia, ale kształtować w taki sposób, który jest coraz mniej zależne od dotychczasowych standardów myślenia o świecie, a które były głęboko zakorzenione w naszej kulturze, więc MMC po jej myśli np. dyskursów politycznych społecznych z tradycyjnego życia rodzinnego są dyskursu religijnych sami określamy to kim jesteśmy kim chcielibyśmy być w żłobku klubie jak konserwatysta nie zrobię tyle benzyny mogłaby w związku z tym wszystkim, o czym mówić dla kogoś progresywnego to jest oczywiście dobre że, że właśnie nim czy jak kobiety czy mniejszości czy ci, którzy trochę nie pasują nie są błahymi, ale z drugiej strony też wiąże z tym niepokojem i ryzykiem do tej rozmowy wrócimy po informacjach o nasze studio Gdańsk jest dr Jacek Kołtan zastępca dyrektora Europejskiego centrum Solidarności, ale też redaktor innych tekstów książki przesilenie nowa kultura polityczna, gdzie teoretycy społeczeństwa nie z Polski Europy próbują złapać to co się wokół nas dzieje jakoś to opisać, a świerk lub podgląd itp klasyczna socjologia, która przyniosła wielkie dzieła i przez przeszło wiek odgrywała bardzo ważną rolę w historii intelektualnej jest w moim mniemaniu skończona nie w moim Agnieszki Lichnerowicz oczywiście, bo kim żyje jest, żeby ogłaszać takie rzeczy, ale w mniemaniu Alana Turinga, więc z francuskiego socjologa co najmniej Europejskiej sławy w Polsce szczególnie znanego, dlatego że badał ruch Solidarności w latach osiemdziesiątych i Touraine właśnie uważa, że ta socjologią, która klasyczne, który używa smartfonu emanują zdaniem użyteczną dlatego trzeba szukać innego sposobu myślenia, ale stawka nie jest mała i niełatwo znaleźć odpowiedź to jest fragment eseju Penny właśnie tu Rena, który to esej wygłosił w Gdańsku w europejskim centrum Solidarności w ramach innych gdańskich wykładów Solidarności te wszystkie eseje zostały zebrane przez Jacka Kuta na swojej książce przesilenie nowa kultura polityczna dr Jacek Kołtan zastępca dyrektora ds. naukowych Europejskiego centrum Solidarności jest cały czas państwa gościem w studiu w Gdańsku ja wybrałem taki pewnie bardziej prowokacyjny fragment tej wypowiedzi, a to, dlatego że wydaje się, że oba te teksty właśnie i Alana Turinga i Ulricha Becka świętej pamięci już niemieckiego socjologa, który podobno był 1 z najbardziej zdecydowanych za swojego życia na świecie ona oba są bardzo mocno w takim przekazie jest coś bardzo gwałtownie zmienia i myślę, że jednak wielu z nas nie ma świadomości tego nie no właśnie tej gwałtownej zmiany, którą przechodzimy to zmiana jak twierdzi Beck 2 wiąże się ze tymi ryzykami i takim nieustannym kryzysem, który przeżywamy od co najmniej dekadę pisarza to co jest wartością my też w tych 2 esejach to jest to, że może pewne zjawiska dostrzegamy czy już nawet o nich rozmawiamy od jakiegoś czasu, ale już zostają ciekawie nazwane przez właśnie tych specjalistów czy innych w inny przykład 2 pojawią się takie sformułowanie, które z bardzo się podoba, czyli instytucje zombie to zwracam się raz jeszcze zgody Hreśka konta, na które w naszym studiu w Gdańsku nie wiem czy pan też, by wybrał te instytucje są jako 1 z tych ciekawszych czy gazu ziemnego był pan wskazał ich na co było jedno z najbardziej popularnych terminów użytych przez Ulricha Becka i natychmiast podejmowany chętnie przez przez wielu obserwujących to jak zmiana w świat chodziło oczywiście o to, że wasze dysponujemy instytucjami, które do tej pory określały nam to, jakie znasz miejsce w świecie w jaki sposób organizują sobie życie społeczne polityczne gospodarcze przy pomocy rządów państw narodowych przy pomocy partii politycznych, które miały reprezentować nasze interesy w parlamencie i być naszym głosem podczas podejmowania ważnych politycznie decyzji czy też przy pomocy np. związków zawodowych, który miał reprezentować nasze interesy pracownica i które na początku dwudziestego wieku były takim motorem solidarnościowego działania klas klasy pracowałem pracującej, dla której nagle okazuje się, że te same instytucje pomimo tego, że nadal istnieją i być może wydaje nam się zżymają się całkiem dobrze w przestrzeni globalnych procesów, które szalenie głęboko zmieniają to co lokalne, ale właśnie z ponadnarodowej perspektywy, że to instytucja nagle straciły swoją moc sprawczą to znaczy, że coraz mniej zależy od rządów państ w narodowych, a coraz więcej od globalnych powiązań i miejsca, w jakich te rządy narodowe starają się uplasować, żeby mieć wpły w na pewne ponad narodowe procesy świetnym przykładem tego jest Unia Europejska taki projekt kulturowy wspominamy dzisiaj Roberta Schumanna, który przecież narodził się w wyniku głębokiego poczucia, aby po pierwsze, strachu przed kolejnymi konfliktami ZOMO zaledwie 5 lat po wojnie Francuz, którą musimy się dogadać z Niemcami tak, a z drugiej strony oczywiście późniejsze lata 708 mająca rola Europy i próba budowania czy wzmocnienia struktur unijnych po to, osoby odgrywać jakąś istotną rolę na arenie międzynarodowej, ale też poradzi sobie jako aktorów z bardzo zglobalizowanym w prowadzonych w ramach świata no właśnie, bo tak pomyślałam, że jeżeli wśród słuchaczy są nacjonaliści to zaraz zakrzyknęli no właśnie ta globalizacja, która wszystko rozwala jednocześnie pisze Touraine, że nie możemy zaproponować powrotu do idei silnych państ w narodowych rodem z szesnastego czy siedemnastego wieku definiowanych przez Machiavellego taka willa i Johna Stuarta Milla, ponieważ tego typu państwo już dawno zostały pokonane przez wielkie grupy przemysłowe lub finansowe i raczej to się nie zmieni jest tylko 1 fragment, ale mam wrażenie ostatnio również po lekturze książki od ponad redakcję, że mnie coraz więcej osób w Europie czy myślicie -li czy nawet polityków jak Emmanuel Macron nie buntując się przeciwko idei państ w narodowych rozumie, że potrzebna jest inne spojrzenie szersze spojrzenie nowe spojrzenie, a do powrotu właśnie takiego ZL brutto pojmowania państwa Narodowego jako tego, który zagwarantuje nam stuprocentową suwerenność dzisiaj może to i tak wiedziała, że to Unia Europejska większą mam do suwerenność nam Polakom niż Develop próba ucieczki z Unii Europejskiej i mam wrażenie, że to bardzo brzmi tutaj w tych tekstach, że tak ta koncepcja państwa Narodowego nie jest już ratunkiem ich jedno, bo to zmieniło się świat to znaczy rzeczywiście przyglądanie się przeszłości i czerpanie w przyszłości wzorców na na przyszłość po prostu traci rację bytu, choć znajdujemy się w takim momencie, w którym stosunkowo mało wiemy o świecie, a świat zmienia się na tyle szybko, że mamy nawet problemy, żeby nazwać te wszystkie przeobrażenia, więc jest sucha socjologów teoretyków z pomocy korzystają osoby starają sobie poradzić z czytaniem świata na bieżąco i staraniem się nazwać go trudno się żyje w nienazwanym świecie nie ma się do czego nie masz punktów odniesienia nie masz do tego odnieść, ale jednocześnie no właśnie jest polityczna elita czy pewne inicjatywy polityczne także te oddolne takie jak z inicjatywy ruchów społecznych, żeby wyjść naprzeci w pewnym wyzwania, z którymi nadal musimy sobie z porad wylicza, z którymi nie radzimy sobie w ramach starych instytucji wypracowanych w ramach społeczeńst w przemysłowych poprzemysłowych i to jest ten dziwaczny moment, w którym cieszymy się do wszystkich zdobyczy modernizacyjnych jesteśmy szalenie szalenie zaawansowanym momencie nowoczesności, a jednocześnie zdajemy sobie też sprawę z tego, że wkraczamy w obszary, których do tej pory nie znaliśmy się musimy non on zdecydować się na pewną odwagę podejmowania decyzji i patrzenia w przyszłość o to, żeby tę kreować się instytucje, które odpowiadałyby rzeczywistym wyzwania, z którymi dzisiaj jesteśmy dzisiaj musimy się skonfrontować na tym polega ten problem oczywiście to jest też pewna troska o surowym korzystania ze zdobyczy modernizacyjnych, ale jednocześnie, by niepokój związany z faktem, że wkraczamy na obszar nam zupełnie nieznane i naszym zadaniem jest dzisiaj projektować nową rzeczywistość nie zawsze odwoływać się do tradycyjnych form życia politycznego społecznego ekonomicznego, które właśnie na naszych oczach się kończą te drugie hasło czy drugie określenie, które chciałem, by w naszej rozmowie przywołać tuż obok instytucji oraz zombi, które w Wiśle red jak wiele też jasne i wyraziście pozwala spojrzeć na te procesy to jest psychol polityka pan też we wstępie bardzo zwracana uwaga więc, gdy były, czyli polityka, która jest silnie kierowana przez emocje i też tak zastanawiałam czy znów nie brak nam perspektywy czy to rzeczywiście potrafi pan tak tak, żeby PSL, by odpowiedzialnie powiedzieć, że żal, że to jest szczególnie teraz, że te emocje są teraz szczególne szczególnie silne w polityce politycy się do tych emocji odnoszą bardziej niż wcześniej w ma pani rację oczywiście wszystkie momenty rewolucyjne albo radykalnej zmiany społecznej czy politycznej zawsze wiązało się z bardzo silnym emocjonalnym napięciem, ale to co o inne mam namyśli, używając terminu Soho polityka, którego zresztą czerpie garściami tutaj pomysły są takie niemieckiego filozofa Petera Słota Darka, który z z tego tematu zrobił swoje kluczowy temat wielu swoich ostatnich książek, kiedy urząd terminu mam namyśli fakt, że w szczególny sposób brakuje nam dziś idei i one zastępowane są przez emocje dzisiaj emocjami politycznymi zaczynamy uprawiać politykę widać to oczywiście po tej perspektywie postprawdy chętnie używamy tego słowa, ale oznaczono ni mniej ni więcej tylko tyle czy także to, że argumenty racjonalne przestają odgrywać dla nas istotną rolę w odczytywaniu interpretowaniu rzeczywistości coraz silniejszą odgrywana sfera emocjonalna NASA emocjonalna identyfikacja z innymi i nagle ruchy społeczne, zwłaszcza ostatnich kilku lat pokazały bardzo silnie, że wychodzą na ulice z gniewem społecznym z oburzeniem Indyk na dom z hiszpański ruch, który narodził się tuż po po protestach w północnej Afryce czy te są amerykańskie okupant WallStreet, pokazując się na scenie politycznej, czyniąc niewidocznymi, ale jednocześnie nie mając ideowego zaplecza nie mając pomysłu typ projektu alternatywnego projektu zmiany świata i wydaje mi się, że to jest oznaka tego, że w dzisiejszym psychopatycznym horyzoncie my po prostu zaczynamy eksperymenty z alternatywnymi formami zrzeszania się chyba najbardziej euro ma pan MF pozytywnie nastawiony starsze z nadzieją, bo jednak i kontrasty, w którego teksty wyjeżdżasz Renault jest też tutaj z załączonym czy cytowane jest typowa cytowany jest w Algierze znanego z DGP zagra Stawarz te ruchy społeczne one potrafią tylko wychodzić im powiedzieć nie raczyli nas są takie znaki ruch ad Hok i ta mobilizacja następuje, gdy na społeczeństwo chce powiedzieć że, gdyby jakiemuś działaniu politycznemu nie, ale nie wynika nic z tego konstruktywnego no i innym nie wynikało jeszcze do niedawna nic konstruktywnego ale kiedy popatrzymy na nowe byty polityczne tak jak nie wiem partia piratów albo albo Podemos albo z Job, jakiemu ma z 2 Noll okazuje się, że jakby wchodzą w przestrzeń zinstytucjonalizowanej polityki został Podemos no i zaczynają odgrywać coraz istotniejszą rolę na na arenie polityki Europejskiej członkowie Podemos trafi nawet do parlamentu Europejskiego co oznacza, że nagle ruch społeczny potrafi też w wyniku siły mobilizacyjnej zagospodarować nagle ten zinstytucjonalizowanej przestrzeń polityczną i przybrać nieco inny kształt to są oczywiście MPS to zaledwie kilka przykładów tego co dzieje się dzisiaj na arenie politycznej po wielkiej fali politycznych zrywów i oczywiście mamy także do czynienia z tobą to akurat bliskie będzie temu co, o czym mówi Iwonka stref mamy do czynienia także z obywatelami konsumentami to znaczy tymi, którzy przyzwyczajeni są jako dzieci świata konsumpcji popkultury przyzwyczajeni są do tego, że wszystko podlega zmianie nie mają swobodnego stosunku do dotychczasowych instytucji politycznych i wychodzą na ulicy wtedy, kiedy rzeczywiście, by wybuchają gniewem wtedy, kiedy rzeczywiście czegoś im brakuje widać w ostatnich latach jak głębokie to są społeczną mobilizację ostatnio pół 1 000 000 osób na ulicach w Rumunii pokazuje największa manifestacja od czasu upadku komunizmu w roku sześćdziesiątym dziewiątym, że mamy do czynienia z jakimś głębokim napięcia w i niezgodą ludzi na kształt polityki, która uprawiana była do tej pory w sposób, który znaliśmy dr Jacek Kołtan zastępca dyrektora Europejskiego centrum Solidarności zastępcą ds. naukowych i redaktor przesilenia nowej kurortu kultury politycznej, a więc książki SB zbioru esejów wykładów w ramach gdańskiego cyklu gdańskiego wykładów Solidarności w latach 20112016 mamy kilka egzemplarzy tej książki do rozdania dla państwa, że państwo są zainteresowani proszę pisać na adres światopogląd małpa to krótka FM bez polskich znaków czy z wiatą pod blat małpa, a to kropkę i FM AM informacja o ich zaprasza na przegląd prasy zagranicznej, a świerk lub pod blond zdobycz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA