REKLAMA

Jak szukać pracy i myśleć o swoim zawodzie po szkole? Odpowiada Kaqriona Chamier-Ciemińska

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-05-04 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
usłysz swoją szkołę Joanna Mąkosa dzień dobry jesteśmy w Gdańsku ze mną w studiu panika Arianna chamie Krzemińska kierownik centrum rozwoju talentów gdańskiego urzędu pracy dzień dobry dzień dobry to już trzecia odsłona akcji usłyszeli ze swoją szkołę w Gdańsku, a my dzisiaj będziemy rozmawiać się o tym, poszukiwaniu talentów, ale troszeczkę w innym kontekście mym pani jest kierownikiem pierwszego w Polsce punktu doradczego coachingowe go z świadczącego usługi Rozwiń » z zakresu diagnostyki talentów ja bym poprosiła, żeby pani przetłumaczyła na Polski tak jesteśmy centrum rozwoju talentów, więc co to znaczy dla nas ten talent, bo to jest chyba najistotniejsze, dlatego że definicji talentów mamy mnóstwo my jako centrum przyjęliśmy definicje talentów, którą podaje Instytut Gallupa i talent to jest nasz wrodzony sposób wzorzec postępowania zachowania myślenia i odczuwania, który może znaleźć użyteczne wykorzystanie tych się zajmujecie diagnozowania tego, jaki talent może znaleźć użyteczne zastosowanie diagnozujemy rzeczywiście na podstawie kwestionariusza, który każdy może sobie, by wykonać w internecie diagnozujemy i jaką faktycznie mamy piątkę taką swoją Top Five talentów, czyli co ich naz w dominujące, a w związku z tym na czym powinniśmy budować swoją karierę jak powinniśmy te talenty wykorzystać dać w roli, której się znajduje wzbudza ciekawość, bo rozumiem, że to nie jest tylko skierowane do obu tych ludzi, którzy dopiero zaczynają swoją drogę kariery, ale załóżmy, że ja n p . Moon, a załamanie małe z zawodowej chciałabym się dowiedzieć czy jestem w stanie robić coś innego przychodzę do naszego punktu i co tam czeka na pewno pomożemy pani właśnie to zdiagnozować, czyli zobaczyć czy jest tani w dobrym miejscu, ale z jakiegoś powodu jest pani być może wypalona zawodowo albo pokażemy pani jak może pani swoje talenty, czyli te swoje 5 silnych mocnych stron w pełni wykorzystać w innej sytuacji, rozwijając swoją karierę także we mnie zapytać wtedy co jak najlepiej potrafi leczyć sami rozumiecie to, że na podstawie dna tej ankiety czy, w jakich może w badaniu czy wiader test jest 1 rzecz, która ułatwia pracę doradcy zawodowemu tak to jest narzędzie, którego wspiera natomiast nic nie zastąpi KE rozmowy i wiarygodne mówi nasz atak potrafię umiem pisać potrafi je mówić, bo chciałabym zmienić się bez najemcy mówi potrafi pisać potrafi mówić już nas będzie kierowało do takiej ćwiartki bicie jest duże prawdopodobieństwo, że my ma pani bardzo dobre relacje z innymi osobami, ale też ma pani umiejętności wpływu na innych i tutaj doradcę zawodowego będzie się skupiał, żeby trochę więcej o tym, się dowiedzieć i żeby pokazać pani jak może pani właśnie te swoje cechy specyficzne cechy, które ma każdy z nas wykorzystać zawodowo, czyli Możdżanowska też sprawdzić czy z tymi cechami jasno daje n p . do zarządzania ludźmi czy kompletnie nie rozwiąże takie moje umiejętności miękkie też sprawdzać oferty tak czy kompletnie nie tego pani pokażę, dlatego że my pracujemy na mocnych stronach i każde swoje talenty w zależności od tego co się wykonuje wżyciu, jaki zawód na jakim stanowisku się pracuje każde talenty można w tej roli wykorzystać to do nas przychodzi i o to swoje talenty pyta PL jesteśmy właściwie dla dla wszystkich mieszkańców metropolii, ale jesteśmy przede wszystkim dla młodych ludzi, którzy dopiero podejmują decyzje edukacyjne zawodowe jesteśmy dla absolwentów którzy, którzy wychodzą na rynek pracy i potrzebują wsparcia i pomocy właśnie w poszukiwaniu odpowiedniego zatrudnienia jesteśmy też dla tych, którzy właśnie albo chcą zmienić pracę albo zastanawiają się co mają w życiu robić, bo np. po długim po długiej nieobecności na rynku ponownie na niego wracają te i to są wszyscy odbiorcy naszych usług, czyli właściwie uczniowie osoby pracujące osoby bierne zawodowe i osoby, które z jakiegoś powodu stały się osobami bezrobotnymi, ale testy dna najmłodsza osoba, która przyszła do nas po poradę czy to już są uczniowie podstawówek jeszcze teraz też gimnazjów czy Czech, by ktoś, kto przychodzi do bazy wtedy przyprowadzał ich rodzice, kto szuka tych swoich dróg zawodowych właśnie takim punkcie profesjonalizmu w w przewadze jednak jeśli chodzi o nasze warsztaty, które prowadzimy dla uczniów, ale też indywidualne spotkania mamy zdecydowaną przewagę jeśli chodzi o indywidualne rozmowy z doradcą zawodowym to jednak gimnazjalistów, czyli to rodzice przyprowadzają swoich dzieci, żeby im ułatwić dzieciom i również sobie właśnie podjęcie tej decyzji edukacyjna zawodowej i to jest właściwie główny odbiorca nasz, bo w zdecydowanej przewadze, ale działamy od czerwca 2016 roku w tej chwili uczniów u nas było ponad 1650, ale z tego to było 1000 około 1050 gimnazjalistów, więc to pokazuje też chodził po reformie w MEN to pokazuje, jakby skalę zainteresowania i też chyba torze bardzo istotną rolę właśnie w tym okresie pełni doradca zawodowy trwa też trochę tak, że inne tych doradców zawodowych brakuje w szkołach czy może takiej rady właśnie nauczyciele naczelnicy czy jakiegoś lekkiego nakierowania, że trzeba skorzystać z porady profesjonalisty i doradcy zawodowi w szkołach są, ale nagle to różnie wygląda czasem są rzeczywiście czasem są to tylko takie spotkania, bo po musiał się odbyć już natomiast ciągle to doradztwo zawodowe Aśka rzeczywiście jest nie systematyczne, a raczej okazjonalne to co się sprawdza to na pewno fakt, że osoba z zewnątrz, która przychodzi, do której też przychodzili uczeń tak jak do nas przychodzą nauczyciele z uczniami na warsztaty obserwujemy, że ten uczeń inaczej się u nas zachowuj bez winy środa jest inny postanowili, że sytuacja była bardziej poważna Ania lisi obliczają z góry tak dlatego to założenie, żeby centrum było właśnie w takim miejscu biznesowym, żebyśmy byli blisko pracodawców ale, żeby jednak i tych nauczycieli ich uczniów i rodziców przyciągać do nas, żeby im pokazać też miejsca, które jest bardzo inspirujące, gdzie możemy rzeczywiście przeprowadzać warsztaty w sposób w sposób bardzo kreatywne, bo takie takim miejscem jest centrum rozwoju talentu to raczej po prostu dowodzenie także się do nas przychodzi wypełnia ankietę, ale można u was też mu po praktykować w co konkretnie tak to co możemy zaproponować przede wszystkim młodym ludziom to oczywiście całe spektrum warsztatów warsztatów dotyczących rozwoju umiejętności społecznych, czyli to nad czym to, czego nie to na czym szkołę, gdy nie ma czasu się zająć, więc my na pewno wypełniamy tę lukę, czyli właśnie kształcenie umiejętności społecznych i to robimy na warsztatach, a jeśli umiejętności społecznych no to dotykamy znowu kompetencji, które są potrzebne na ręku praktyki stosuje się w pozycji wiemy w jaki sposób kształtuje takiemu na chwilę umiejętności społeczne właśnie poprzez współpracę poprzez nabieranie poprzez asertywność, którą można pokazać na czynsz za żołnierzach zadaniem zrobiła bardzo dużo zadań w grupach to co jest dla nas istotne to właśnie inne kształtowanie tych umiejętności współpracy, czyli tej elastyczności otwartości asertywności też nabywanie pełnej kultury osobistej szukanie rozwiązań to wszystko nad tym pracujemy na warsztat, a nasi gimnazjaliści mają z tym problem szczelnych bardzo chętnie biorą udział właśnie w takich zadaniach a z czym mają największy problem chyba z tym, żeby nazwać to nazwać swoje umiejętności i doradca zawodowy jest taką osobą, która i trochę zapala Iskrę i trochę oświetlać tą drogę, żeby pokazać, że oni mają w sobie te cechy ważne cechy właśnie talenty, które mogą wykorzystać jej na takich warsztatach gimnazjaliści przede wszystkim uczą się je nazywać i oni są zaskoczeni tym, że mogą powiedzieć mam taki taki talent są zaskoczeni ich do najbardziej są zaskoczeni tym, że mogą tego posłuchać od swoich rówieśników to jest sytuacja, z którą spotykają się Szkot po raz pierwszy, kiedy mają ćwiczenia w grze inna osoba ma powiedzieć kim jesteś jak jesteś co robisz dobrze, w czym jesteś najlepszy, jaką masz cechę, której nie ma inny mój rówieśnik w tym momencie jest 1 z najważniejszych 1 z najtańszych nośników danych dla takiego piętnasta Arka, ale i to myślę jest dla nich najbardziej wartościowym doznaniem, że usłyszą od rówieśników o tym w czym są najlepsi jedno teraz po po reformie edukacji i nie będą już czekać nawet gimnazjaliści zapewniali uczniowie ostatnich klas podstawówek jedno i jej będą to dzieciaki rok młodsze czy to będzie mecz czy widzi pani w tym, jakim zagrożeniem jest bardzo wczesny etap na podejmowanie zawodowych decyzji prawa i 14 doradztwo zawodowe i w ogóle odkrywanie talentów powinno zaczynać się bardzo szybko to jest tylko kwestia w jakim na, jakim etapie rozwojowym jest dziecko jak to obserwować jak być uważnym jak doceniać to na czym dziecko rzeczywiście się pochyla, w czym jest dobre co robi dobrze co mu z łatwością też przychodź jest teraz modne ówcześnie to nie jest za wcześnie to nie jest za wcześnie, że wcześniej po nich usiadł nawet pewni, że tak doszła kwestia metody, jaką przyjmiemy tak, czyli zupełnie inaczej będziemy się zachowywać wobec dzieci, które są w tych niższych klasach szkoły podstawowej, a zupełnie inaczej już wobec dzieci w złości i młodzieży, która będzie w tych klasach i już wychodzących ze szkoły podstawowej dzisiejsze osiedla albo nawet na umorzenie dzisiejsza sprzed paru dni badania najnowsze badania Work Service mówił o tym, że blisko połowa Polaków nie pracuje na stanowisku zgodnym z wykształceniem co oznacza, że wybrane ten kierunek czy szkoły czy studiów to już nie jest gwarantem pracy zgodnie z bardzo odkrywcza, ale sięgną 51 % pracodawców jest zdania, że osoby wchodzące na rynek pracy nie mają odpowiednich kompetencji w świat no właśnie to jest takie nasze zadanie i rzeczywiście w czerwcu 2016 roku, kiedy powstaliśmy rozpoczęliśmy taką kampanię dopasowanie, czyli jeśli jest rynek zmiennym i pracodawcy inne oczekują różnych kompetencji to my jako centrum skupiamy się na tym, żeby kształtować to co jest stałe i niezmienne, czyli właśnie talent, ale oprócz tego potrzebna jest doskonalenie umiejętności oprócz tego potrzebne jest zdobywanie wiedzy, ale my tym uczniom mówimy dobrze, zdobywając w tym, z czym jest silny mocny do czego masz predyspozycje, bo będziesz to łatwo wykonywał i będziesz dobry w tym co w przyszłości zamierzasz robić ale w jaki sposób przekonać się Bob Parsons oraz zapotrzebowania rynku pracy mamy meble rekordowo niskie bezrobocie potrzebujemy fachowców również tych niższego szczebla w Wilnie przekonać takiego gimnazjalistę, żeby został cukiernikiem z kierowcą spawaczem to co robimy w centrum, bo to jest gwarancja pracy chronionej gwarancja pracy mieliśmy ostatnio bardzo dobre spotkanie nazywamy je zwykli ludzie o niezwykłych talentach i pokazujemy zawody w tym młodym ludziom, które ludzie wykonują z pasją to są bardzo różne zawody, bo to jest to są zawody rzemieślnicze to są zawody gastronomiczne to są zawody modelarskie, czyli takie, na których zawsze będzie zapotrzebowanie rynku pracy, ale pokazujemy od strony pasji, że to też jest bardzo ważne, że jeśli chcesz być dobry w zawodzie kucharza to, iż idą za tym idzie za swoją pasją, a nie patrzy, że trzeba zdobyć jakiś poziom wykształcenia nowe hale, jeżeli chodzi o kucharza to nie do końca takie trudne teraz, dlatego że mamy wszystkie programy telewizyjne sho w z gotowaniem gotują dzieciaki czują dorośli gotuje się u znajomych kucharz jest to nie jest tak źle, ale nie wiem jak powiedziała pani ekspertka w poznańskim rozmawiamy spotka też doradztwa zawodowego nie ma np. w serialu czy programu telewizyjnego, który z mniej atrakcyjny sposób przedstawia zawód spawacza ojczyznę on i tak nie ma natomiast to co powinniśmy robić my jako doradcy zawodowi to właśnie te prowadzić spotkania z takimi ludźmi, którzy ten zawód wykonują, bo tylko oni potrafią o nim najlepiej najciekawiej opowiedzieć te, zwłaszcza że wykonują z pasją i to robimy w centrum właśnie rozwoju talentów spotykamy się z takimi właśnie zawodami, które mogą być dla młodzieży dziwne i nieciekawe ale kiedy wychodzą po spotkaniu z taką osobą wiem, że mają wiele pytań już potem po spotkaniu właśnie swoich indywidualnych, bo ten zawód ich po prostu zaciekawia bardzo dziękuje za rozmowę moim gościem była pani Karolina Hamer ci Mińska kierownik centrum rozwoju talentów gdyńskiego urzędu pracy, a my zostajemy jeszcze w Gdańsku i zaproszą dzieci państwa serdecznie na naszą debatę o godzinie osiemnastej w ERM europejskim centrum Solidarności wstęp na debaty jest wolny mimo majówki miejmy nadzieję, że znajdą państwo trochę czasu, jeżeli nie śledcze nas na Facebooku Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA