REKLAMA

Heroizm podlany bohaterstwem, czyli nowa podstawa programowa z historii

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2017-05-10 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
37:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przedpołudniowe program Radia TOK FM ponownie Przemysław Iwańczyk poniesie państwo w towarzystwie Aleksandra Pawlickiego nauczyciela historii wiedzy o społeczeństwie filozofii retoryki nauczyciela w gimnazjum liceum czy nauczyciela akademickiego dzień dobry dzień dobry dzień dobry państwu kontynuujemy cykle naszych spotkań i rozmów na temat tego jak powinna wyglądać modelowa szkoła, zwłaszcza po reformie myślę, że ta reforma niestety przeprowadzona naprędce, żeby nie Rozwiń » powiedzieć znakowanie doskonały pretekst, by nie był tym mówić dziś bierzemy na warsztat historię i wiedzy o społeczeństwie to może wpierw ogólnie nie chce pana pytać o aspekty administracyjne tej reformy, ale czy da się przeprowadzić gotowców ze słów dobrą zmianę w szkolnictwie zaledwie kilka miesięcy po to, to jest pytanie retoryczne pytanie retoryczne można mieć inne poglądy dlatego nie połączył to myślę, że tutaj moje zdanie nie jest różna od zdania wszystkich poza ścisłym kierownictwem ministra edukacji narodowej, a nawet jestem pewien czy nie jest to ukryte zdaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej znaczy oczywiście to jest niemożliwe i no ten tryb, który w tej chwili obserwujemy jest nie tylko nie rokuje szans na powodzenie należy oczywiście marnowaniem energii, zwłaszcza że on po prostu jazzu kierunku to znaczy ja bardzo zdecydowanie opowiadam się po stronie tych wszystkich i tu mój pogląd jest poglądem kompostu radykalnej większości, zwłaszcza ekspertów, że istotne zmiany w Polskiej szkole powinny dotyczyć kultury szkoły, a zatem tego jak uczymy ani struktury szkoły wszystko co wiemy na temat reformowania oświaty zarówno z badań polskich badań międzynarodowych dotyczących reformowania oświaty to wiemy to właśnie, że efektywne zmiany dokonują się na poziomie kultury natomiast szkolnej natomiast na poziomie struktury szkolnej przesuwanie klas i t d . i nie jest efektywny to oznacza oczywiście, że nie jest być może także najlepszym z możliwych, bo jedynym rozwiązaniem systemu, z którego odchodzimy 6 + 3 + 3, ale to oznacza, że zmiana na 8 + 4 jest po prostu stratą olbrzymią stratą energii pieniędzy, który to nic nie przyniesie, jeżeli chodzi o poziom edukacji uznając, że jest to decyzja nieodwracalna mimo protestów, które nie wciąż trwają bądź są zaplanowane zapytam pana jako eksperta byłego eksperta ministerstwo edukacji, ale też współautora podstawy programowej 2008 roku, o ile czasu potrzebują fachowców, by taką podstawę w sposób solidny kompetentny przygotować, bo na tamtą podstawą programową myśmy pracowali dosyć długo przed od razu powiedzmy, że myśmy też podjęli pewną pewne dzieło, które rozpoczął co ciekawe rząd prawa i sprawiedliwości i minister Legutko ten zespół tu też zespół historyków był w pewnym sensie kontynuacją to znaczy część składu pozostała z tych dróg i zespół, który pracował już wtedy i kontynuowaliśmy prace z ministerstwa Katarzyny Hall to dobry przykład tego, że może istnieć pewna kontynuacja wspólnej polityki Państwowej czy mogą być fachowcy niezależnie od proweniencji politycznej raz na najlepiej, aby w ogóle nie jest w ogóle wpisane w rolę eksperta pewnego rodzaju niezależność dystans wobec takiego politycznego zgiełku natomiast jest to praca była kontynuowana i ona nie chce teraz skłamać, ale trwała grubo ponad rok przy czym, kiedy mówię o tym, grubo ponad rok to nie tylko myślą o bardzo powolnym pisaniu kolejnych wariantów podstawy programowej, ale także od całej procedurze konsultacji nie tylko konsultacji takich formalnych, które jest oczywiste, które wiążą się z przekazaniem gotowego dzieła rozmaitym opiniotwórcze gremium, ale przede wszystkim konsultacji polegających na tym, że tamta podstawa programowa byłam testowana po prostu w rozmaitych szkołach mniejszych większych, bo stał za nią bardzo silne przekonanie, że standard Państwowej standardem, który powinien być możliwy do zrealizowania w każdej szkole, ponieważ państwo, przyjmując tego rodzaju dokument, jaki jest podstawa programowa przyjmuje też zobowiązanie wobec każdego rodzica to znaczy składa obietnice każdemu rodzicowi każdemu dziecku w UE tego właśnie jesteśmy w stanie nauczyć niezależnie od tego czy nasza szkoła mała czy duża wielkomiejska czy małomiasteczkowa czy ma takie czy inne plusy czy takie czyny słabości tego wszyscy jesteśmy w stanie się nauczyć jest taki wspólny nasz fundament, więc to musieliśmy sprawdzać cały czas to trwało to trwało także na pewno pracowaliśmy dużo dużo wolniej no jak się wydaje przede wszystkim w dużo szerszym gronie niż autorzy tej podstawy programowej w dużo szerszym gronie nie tylko w takim znaczeniu, że starszy był chyba, bo w przypadku historyków nie wiemy nic o autorach poza 1 z autorów, który filmuje, jakby publikacje męskie w to znaczy prof. Włodzimierzem z koleją natomiast to co było też ważne to to, że tamten program powstawał na wspólne spotkanie przedstawicieli wszystkich dyscyplin innymi słowy unikaliśmy takich sytuacji jak ta, z którą mamy do czynienia teraz to znaczy, że n p . w podstawie programowej z matematyki pojawiają się wątki, których fizycy oczekiwaliby wcześniej albo też fizycy wprowadzą jakieś rzeczy sądzący, że są na matematyce albo z taką sytuację teraz już wraca do swojego ogródka, jaką mamy do czynienia teraz, kiedy na stronach menażki zawisło właśnie do tzw. brak konsultacji podstawa programowa do liceum wisi podstawa programowa do WOS-u, że nie ma podstawy programowej historii cały czas coś nie przeszkadza autorom podstawy do głosu napisać, że realizacja podstawy Romowie do chaosu wymaga wykorzystania wiedzy, którą zawiera podstawa programowa do historii, czyli tego co nie istnieje krótko rzecz biorąc autorzy z WOS-u napisali swoją podstawę założy wszy mając pewne wyobrażenie o tym co być może powstanie historyków, ale nie wiem czy 40 podzielili, bo na razie niepodzielnie, a nie godzili się z opinią publiczną efektami swojej pracy nalicza się do tego odniosą skutku Davos zwierza się poważne ryzyko poznali widzowie także przez historię ich bardzo często to też widać bardzo wyraźnie w podstawie Ruiz historii w poprzednim systemie mieliśmy do czynienia ze zintegrowaną historii wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej co oznaczało, że pewne pojęcia specyficzne dla wiedzy o społeczeństwie z prowadzoną równolegle razem z historią na i tych samych lekcjach o dzisiaj widzimy tego rodzaju problemy, które wiążą się z tym, że niektóre zapisy przeniesiono z dawnej podstawy programowej zapomniawszy, że wóz już niema ściśle Elbląg drzewo sporo się dopiero w ósmej klasie, a wcześniej został całkowicie usunięte edukacja Obywatelska została w tym znaczeniu usunięta i np. dzieci w szóstej klasie zajmują się historią Stanów zjednoczonych i autorzy podstawy zakładają już, że płynnie posługują się takimi pojęciami jak trójpodział władzy albo demokracja przedstawicielska, czyli pojęciami, które zostaną wprowadzone, kiedy 3 lata później analiz społeczeństwie, ale ja mówię to też efekt tego, że każdy pracuje w swoim ogródku i prawdopodobnie do skoku o tych niespójności są tylko mówić będzie pan zna tę podstawę natomiast jeszcze zapytam ogólnie czy historia ze względu na spory ideologiczne, jakie często wywołuje znaj 1 z najbardziej wrażliwych przedmiotów przy, których należy wykazać się szczególną ostrożnością przy przypisaniu tego typu płot podstaw z tą pewnością tak myślę sobie, że w pewnym sensie, jeżeli chodzi o zmiany podstawy programowej to poprzednia podstawa programowa, która jak pan zapewne pamięta wywoła niesłychanie silne protesty niż obecnie nawet główkami w, a on, a przeciwko tamtej podstawy programowej przeciwko zmniejszeniu liczby godzin grudzień godzin historii, bo to Bóg urojony zarzut to znaczy liczba godzin została zmniejszona, ale tak twierdzono paradoks zresztą na marginesie polega na tym, że dzisiaj kampania informacyjna menu twierdzi, że liczba niż zwiększyła, a produkt, który się zmniejszyło to znaczy to nawet nie, dlatego że ktoś mu złą wolę zmniejszanie godzin liczba godzin historyk dlatego po prostu, że MEN skrócił czas kształcenia ogólnego związku z tym kiedyś dzieci uczyły się przez 9 lat i miały związku z tym 10 godzin historii teraz uczą tylko przez 8 lat i szkód mają 9 godzin historii co oznacza de facto, że mają te historie mniej wbrew temu co MEN twierdzi z pokaże historię, więc walczono na marginesie teraz pan pyta o to najlepiej wyraził przedmiot taką jest bardzo wrażliwy i z tą pewnością z takim radykalnym zwrotem skierowanym przeciwko pewnych dealing room wizję tego moim zdaniem nieuzasadnione i wizji tego, jaki był ukryty program tamtej podstawy reakcją na to jest obecna podstawa ta oznaczona próbuje od wojować to co zdaniem autorów ich zdaniem to prawo i sprawiedliwość w istocie rzeczy i publicystów związanych z nowych recenzentów tak tak krótko ja mam taki Polski rząd jest pewnego rodzaju takim okresie tak to takim na rozmaitych poziomach zresztą, jakbym patrzył na tę podstawę do takiej anty modernizacyjny brak to znaczy z poziomu metodologii historii to jest powrót do dziewiętnastego wieku z poziomu poczucia takiego takich funkcji społecznych historii to jest taki bagaż tradycji realistycznej konserwatywny, bo ja sam jestem konserwatystą bardzo ceni sobie konserwatyzm to straci tradycjonalistycznych jakoś i z punktu widzenia sposobu nauczania taki też PRL-owski jakoś to znaczy jest rodzaj fantazji profesorów niektórych uniwersytetów o tym, żeby mieć takich fajnych studentów jakich pamiętają z czasów, kiedy w latach osiemdziesiątych byli doktorami i to marzenie o tych z tamtych studentach mają nadzieję odnowić, jeżeli wróci systemu 8 + 4 to wtedy studenci będą fani tak czujemy się tego taka nostalgiczne reminiscencja nie może być niejedynym powodem, dla którego ozdobą historycznie są gorsze niż są po prostu innymi cała sztuka polega na tym, żeby zmieniać raz czasami nie marzyć o tym, że przeniesiemy się od 80 nie przeniesiemy się za chwilkę wracamy do naszej rozmowy Aleksander Pawlicki nauczyciel historii jest w społeczeństwie filozofii retoryki z moim państwo gościem tematem naszego spotkania jest podstawa programowa historii wiedzy o społeczeństwie informacji Radia TOK FM południowy na programie Radia TOK FM na moim państwo gośćmi Aleksander Pawlicki nauczyciel historii wiedzy o społeczeństwie filozofii retoryki nauczyciel w gimnazjum liceum nauczyciel akademicki dzień dobry kłaniam się kino raz jeszcze dyskutujemy o reformie oświaty tym razem po wyjęciu przedmiotu są jak mu przed 5 przedmiotów, jakimi są historii wiedzy o społeczeństwie dyskutowaliśmy o tym jak szybko powstawała podstawa programowa to, które się pan odniósł szczegółowo ją mówimy teraz w kolejnym wejściu od dotknął pan bardzo istotnego wątku jak powinny wyglądać prace nad taką podstawą to może zacznijmy od doboru tego gremium eksperckiego jak w modelowej sytuacji powinno przebiegać w łeb rozumiem wracając do wrażliwości przedmioty kim jest historia część ekspertów to wiadomo z zakulisowej wiedzy wycofywała się nie tyle z obowiązku co z przywileju zasiadania w radzie, która na taką podstawą pracuje w Tarnowie jest poziom tak w co do sposobu wybierania ekspertów z dolnych Młynów w nieziemsko nie ma tutaj, by żadnego takiego algorytmu generalnie byśmy powiedzieli powinien to być eksperci wyznaczą osoby, które z 1 strony reprezentują środowisko akademickie, a zatem mogą nam przypominać o tym, jaki jest aktualny stan wiedzy naukowej z drugiej strony to powinny być osoby, które mają doświadczenie dydaktyczne na odpowiednich poziomach edukacyjnych, a poza tym zarówno takie, które pracują z najmłodszymi dziećmi jak taki, który procesorami starszymi dobrze jest, żeby się to osoby wspierały pomocne dla psychologów rozwojowych, ale jak mówi żadnego algorytmu nie ma natomiast powiedziałby z tą pewnością, że taka podstawa programowa powinna być podstawą programową, która powstaje bardzo ścisłym porozumieniu wszystkich przedmiotów to znaczy, nawet jeżeli tak jak ma miejsce obecnie mamy do czynienia z radykalnym odejściem od integracji, bo w gruncie rzeczy gdziekolwiek spojrzymy na reformę programową obecną to widzimy odejście od integracji zarówno od integracji pomiędzy przedmiotami tam, gdzie n p . w miejscu przyrody pojawiają się klasyczne dyscyplina akademickie takie jak fizyka czy chemia biologia geografia tak jak i wewnątrz przedmiotów tam, gdzie w miejscu historii społeczeństwa pojawia się po prostu historia wszędzie tam mamy do czynienia z odejściem od integracji towarzyszy temu pewnego rodzaju retoryka próbująca ten obraz zaciemnić mówi Szymielewicz korelacji między przedmiotowej pomiędzy językiem polskim historią, ale każdemu, kto zerknie do podstawy programowej i zdać sobie sprawę z tego jak bardzo sztywne są ramówki na to zrozumie, a zatem jak bardzo sztywno przypisane są treści do poszczególnych lat ten zrozumie, że o korelacji nie ma mowy po prostu, dlatego że w zupełnie inaczej z punktu widzenia lekcji historii i lekcji polskiego trwa średniowiecza i to jest moment, w którym nasze uszy Łotysze rozjeżdżają już na bezpowrotnie, chyba że mielibyśmy program autorski takiemu to są oczywiście kiedyś były możliwe dzisiaj to byłoby dużo trudniejsze właśnie z uwagi na sztywnej ramówki, ale pana zdaniem obu nawiąże też do mojej rozmowy z prof. Turskim miniony poniedziałek czy należałoby na poszczególne dyscypliny spojrzeć w sposób holistyczne, czyli o tej historii połączyć istotnie zjedzą społeczeńst w językiem polskim to by prowadzić do komplementarnie taki jest grą taka globalna tendencja w szkole edukacji, gdzie pracuje na Uniwersytecie warszawskim jest taka inicjatywa kształcące nauczycieli inicjatywa Uniwersytetu Warszawskiego i polsko-amerykańskiej fundacji wolności bardzo staramy się, żeby zajmować się czy też, żebym uczyć nauczycieli z usług opartych na dowodach i kiedy przyglądamy się rozmaitym prac naukowych prowadzonych ze świecia to bardzo wyraźnie widzimy, że istnieje silna tendencja do integracji między przedmiotowych namiot Giodo nie dotyczy tylko dydaktyki szkolnej dotyczy także dydaktyki uniwersyteckiej w takim raporcie, który opublikowano jeszcze w latach osiemdziesiątych dotyczące dydaktyki uniwersyteckiej zapisano taką myśl świat ma problemy Uniwersytet ma udziały w w tym sensie Uniwersytet nie odpowiada na potrzeby świata tempo sparafrazował powiedziałbym tak dzieci mają świat szkoła przedmioty dzieci chodzą z głębokim doświadczeniem światełko w całości, po czym nagle dowiadują się, że trzeba to wszystko podzielić i z takim wielkim dzieleniem na mniejsze kawałki rozdrabnianie my mamy do czynienia teraz z rozbiciem przyrody z rozbiciem historii społeczeństwa z wyjęciem przedsiębiorczości wiedzy o społeczeństwie, a zatem z udzieleniem tego co było wewnątrz przedmiotów z likwidacją integracji pomiędzy przedmiotami to wszystko jest rzeczywiście rozsypany to jest coś, co gdybyśmy nałożyli NATO tendencje w oświacie globalnej i nie chce się odwołać do przychodów fińskiego, bo zawsze przywoływany, ale Czyż nie jest jedynym to oczywiście tendencją jest coraz głębsza integracja między przedmiotowa po prostu, dlatego że dzieci lepiej uczą się wtedy, kiedy do, czego uczą się w szkole jest głęboko zakorzeniony jest ich codziennym życiowym doświadczeniu ich codzienne życiowe doświadczenie nie jest świadczeniem dyscyplin akademickich tylko doświadczeniem żywego świata i w tym kontakcie z nowym światem trzeba uczyć w nosie, bo problem też jak zrozumieć, że historia powinna nadążać ze zmianami cywilizacji i cywilizacyjnymi w takiej stereotypowych opinii historia pozostaje niezmienną podlega jedynie interpretacji sposobowi przedstawiania pan zwolennikiem teorii żona jednak powinna za za tymi normami narzuconymi przez współczesność iść w historia jest miejscem historią stremowana rozmaity sposób uprawiać i teraz oczywiście wyciągami pana trochę inną jeszcze rozmowy na temat tego jak uprawiać historię tym historia jest on jak powiada tak, że reforma edukacji nie jest dobrym pretekstem do takiej dyskusji jest pod wieloma względami tak tak tak ona nie jest i to rzeczywiście pytanie o to jaki jest cel nauczania historii w szkole bardzo zasadnicza kwestia odbyłoby się od takiej myśli prof. Krzysztofa Pomiana, który kiedyś powiedział, że są 3 rodzaje historii, z których 2 są tożsamościowe, a jedynie z naukowym ten tożsamościowe to jest historia urzędowa i historia rewizjonistyczne i 4 urzędowa jest dyktowana przez państwo, które jest przejawem aktualnej polityki i kształtowania tożsamości społecznej poprzez szkołę n p . Iskra rewizjonistyczne najczęściej powstaje radykalnej opozycji to znaczy jest po prostu buntem przeciwko o historii urzędowej takim buntem, który też ma charakter tożsamościowy to znaczy ona nie zawsze też dbał o prawdę rewizjonizm historyczny nie zawsze dbają o prawdę nie bardzo często ulegają takiej pokusie dydaktyzmu to znaczy chcą uczyć dorosłych kimś rośnie naprawdę są i pewnie gnicia, aby daleko szukać to znaczy znaleźlibyśmy zarówno przykłady historii urzędowej politycy PiS -u, jaki w mniejszym stopniu w moim przekonaniu w polityce Platformy Obywatelskiej i przykłady historii rewizjonistyczne i tożsamościowych publicystyce co dla mnie zupełnie oczywiste rozmaitych magazynów prawej strony sceny politycznej, ale także taką historię wizję mistyczną prawie się np. na łamach gazety wyborczej w opozycji do tych 2 wariantów historii tej historii tożsamościowej historia krytyczna, czyli naukowa, jeżeli przyjrzymy się zapisom obecnej podstawy programowej to nie ulega dla mnie wątpliwości, że historia krytyczna, a zależało nam jako autor poprzedniej podstawy programowej na tym, żeby historię potraktować jako okazję do kształcenia krytycznego myślenia przede wszystkim, a zatem, żeby odwoływać się do pewnego sposobu uprawiania historii jako nauki także w szkole w, że ta historia krytyczna w tej chwili z głębokiej defensywie, kiedy czytamy wstęp do podstawy programowej obecnej to mamy tam do czynienia z bardzo długą deklamacji na temat funkcji tożsamościowych, gdybyśmy ją przeanalizowali to to jest dyplomacja zupełnie pusta Daniel Dennett kiedyś, analizując rozmaite tego rodzaju wypowiedzi wprowadził takie pojęcie, które wydają się bardzo adekwatny mówi mianowicie ogółem w butach głębokie to są takie zdanie, które dzięki nasyceniu rozmaitymi treściami pseudo naukowymi albo odwołanie się wysokiej wartości udają, że mają sens czy rząd ma taką usługę reklamową drachma przed hazardową dla nas kilka takich zdań dywan kilka słów idą boty no i wspomnienia wie pan takie szaleństwo jak np. takie stwierdzenie, że już posłać dzieje ojczyste to jest długi zdanie tylko w inny kawałek, ale moim zdaniem nie zostało, nic więc sensu podwórze dzieje ojczyste wypełniony bohaterstwem teraz opuszka pełne są heroizmu, ale niedosyt są wypełnione bohaterstwo, ale właśnie pełne są heroizmu pod telefon lub przesady zmian to znaczy widać, że ktoś bardzo chciało, więc nie dość, że wypełnił adresem to jeszcze napełnił heroizmem, ale np. proszę powiedzieć co znaczy takie zdanie istotne jest n p . takie rozbudzenie rozbudzanie zainteresowań własną przeszłością w swoim rodzinnym oraz historią lokalną regionalną są podstawą budowania szacunku dla innych ludzi oraz dokonań innych narodów to zdanie albo nic nie znaczy albo jest co najmniej kontrowersyjne to znaczy równie prawdziwe są 2 inne zdania to znaczy, że rozbudzanie zainteresowań historią lokalną jest obojętny dla kształtowania szacunku dla innych narodów, a także rozbudzenie zainteresowań własną historią powoduje, że nasz szacunek dla 100 innych narodów spada każdy z tych danin do obrony, jeżeli ktoś podstawy programowej zapisuje tego rodzaju zdanie to powinien powiedzieć, w jakich warunkach pod jakimi warunkami rozbudzanie zainteresowań własną przeszłością swoich rodzin 4 lokalną film staje się podstawą budowania szacunku dla innych ludzi oraz dokonanie narodów nie ma nic oczywistego w tym w tym związku pomiędzy znajomością historii lokalnej, a szacunkiem dla innych narodów taki związek może istnieć pozytywnym taki związek może istnieć negatywny takiego związku może nie być to, że ktoś w rozporządzeniu atest rozporządzenie państwowy z rozporządzeniem niepublikowany Dz. U . to, że ktoś tu rozporządzi na poziomie dołków to to jest przykład prostoty co to jest dla mnie istotne zamykamy myśli, bo to zacząłem od historii krytycznej w szczecińskiej historii tożsamościowej Otóż każdy, kto weźmie postawy promową z historią obecną zapoznać się z długą i właśnie taką reklamację pełną rozmaitych głębokich i na samym końcu rynkowego pochodu głębokich znajdzie 1 akapit, który odwołuje się do tego co było kluczowe i centralny dla autorów poprzedniej podstawy programowej co artystycznym także proszę posłuchać historia kształtuje także zdolności humanistyczne sprawność językową umiejętności samodzielnego poszukiwania wiedzy i korzystania z różnorodnych źródeł informacji o sformułowanie oraz wypowiadania własnych opinii to wszystko co było centrum naszego podejścia do historii jako nauki to zostaje usunięte w cień, ponieważ jak czytamy w rozporządzeniu w pierwszym zdaniu historia jest skarbnicą zbiorowej pamięci to zdanie historie skarbnicą zbiorowej pamięci w samo w sobie moim zdaniem wymaga analizy kłopot jest oczywiście taki, że autor prawdopodobnie, gdybyśmy przeprowadzili dokładnej analizy znalazł na to dowody prawdopodobnie zapomniał o takim fundamentalnym zupełnie rozróżnienie z punktu widzenia świadomości historycznej o rozróżnieniu między historią rozumianą jako dzieje jako zysk jest prawda i historia wg starych to znaczy spod opowiadaniu o tym w dziejach jest przeszłość i historii i to jest historia i jest sposób opowiadania analizowania tych dziejów i toteż jest historia Otóż, jeżeli myślimy o tym, że jest przeszłość to oczywiście zdanie historia nie znaczy w przeszłości skarbnicą zbroje pamięci jest po prostu stwierdzenie w błędnym kole to nic bardziej oczywistego przeszłość jest rzeczywiście skarbnicą pamięć o tym, natomiast kończymy już natomiast, jeżeli autor myśli o historii jako nauce to jest nonsens znaczy historię jako nauka nie jest skarbnicą zbiorowej pamięci przeciwnie historia naukowa kończy się tam, gdzie zaczyna się pamięć zbiorowa w potrafię wyobrazić sobie, że za czas jakiś maturzyści dostaną do analizy interpretacji podstawy programowe z historii wprowadzone przy okazji reformy edukacji informacje Radia TOK FM Sonel polickie zmienią państwo goszczą na rozmowę historii wiedzy o społeczeństwie w nowym ujęciu po reformie edukacji myślę, że możemy mówić o nowym ujęciu pan zwraca uwagę na tę rewizję mistyczne nurt, który może okazać się dominującym w wykładaniu tego tego przedmiotu pozwoli pan, że w dalszej części naszej rozmowy odniosę się do dokumentów rady naukowej Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, który w ramach konsultacji nie odnosi się do samej podstawy jest tutaj kilka uwag m. in. kilka jest dość znaczący pomijam już te, które wskazują niezręczności np. konflikt z Niemcami został poprawiony zadaszyć została usunięta w wersji pop czy też Litwa, która go z właściwie zastępuje wielkie Księstwo litewskie to daje Mazur w kolosalne znaczenie, choć to różnica wydaje się być subtelną, ale też rzeczy w tym w jaki sposób to historia jest przedstawiana czy jest galerią bohaterów czy też pomijanie tych postaci kontrowersyjnych ocenianych negatywnie jest jest dobre dla dla historii do przedmiotu i wreszcie dla tych, którzy ten przedmiot chłoną tak to jest dobre pytanie nie jest to oczywiście wchodzimy na dosyć grząski grunt i 2 rzeczy trzeba być może pomyśleć po pierwsze w tym wstępie do podstawy programowej przez część podstawy programowej zaznacza się, że historia jest nie tylko historią chwały, ale także tragedii zwątpienia nawet niegodziwości kłopot polega na tym, że kiedy czytamy w treści szczegółowe to już mamy w zasadzie wyłącznie historii bohaterską i próżno byłoby szukać przykładów nich niegodziwości, ale dla mnie spór dotyczący tego co powinno być w podstawie programowej zawarte, jeżeli chodzi o poszczególne postaci albo taki czy inne treści on w pewnym sensie drugorzędny to znaczy my zaś środowisko naturalne w przypadku o historii to jest naturalny on powiedziałbym jest ich niekiedy jest wątpliwy wtedy, kiedy nie dość jest dla nas jasne, jakie macie jakieś kryterium, bo w skutek jest także naukowego możemy dyskutować o tym, które postaci są istotne historycznie ważne aby, które wydarzenia albo jakie procesy i na co zwrócić uwagę i to jest też ważny koniec końców z punktu widzenia dzieci i świata przez niedoświadczonego raz jeszcze podkreślę może o tym, dyskutować przekonywać, a zatem powinny stać za każdym razem argumenty naukowe odczuliśmy dowodzić, że coś jest historycznie ważne, gdy się odwołać do tej podstawy programowej do klasy czwartej tutaj mamy taki zapis, że uczelnie sytuuje w czasie i opowiada o postaciach i wydarzeniach o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej i remonty długą listę Nelly, która zaczyna się Mieszkiem 4 i dobrawola, a kończy Solidarnością i bohaterach i bohatera mit to jest ciekawe i symptomatyczne pominąć takie też ukryty program to znaczy, o ile wcześniej mamy postaci o tyle nagle w tym ostatnim punkcie naturalnie narzucające się postać Lecha Wałęsy intrygująca z punktu widzenia tej dwoistości to znaczy tego bagażu chwały i też słabości, bo to jest idealna sytuacja, żeby poznać chwali słabości wielkiego człowieka to typ wąsa to oczywiście znika Solidarność ma zbiorowego bohatera nie ma Lecha Wałęsy, ale pomijam, bo to jest właśnie do dyskusji mogą sobie natomiast np. kiedy pojawia się tutaj przeor Augustyn Kordecki, o którym się wszyscy będziemy uczyli w czwartej klasie to jest dla mnie intrygujące z punktu widzenia takie analizy meta historycznej, bo ja nie jestem historykiem siedemnastego wieku ale o ile wiem historycy siedemnastego wieku o przewozie Augustyn Kordecki dyskutują, bo to jest postać z punktu widzenia historyka co najmniej niejednoznaczna w tym głównie problem takiego listu, który napisał do Szwedów, który powiedział oddam wam Częstochowę jeśli tylko nie zrobicie Jasnej góry tak krótko rzecz biorąc traktował ze Szwedami gotów był podać miastu w rampy do dyskusji czy to była gra w obliczona na z zysku czasu prawda czy rzeczywiste intencje może o tym, dyskutować, ale ten przeor Kordecki, który po się w podstawie programowej, jaką tak tak tego rodzaju postaci nie pojawia się tutaj przecież jako postać historyczna z historii naukowej wzięta się tutaj pojawia skacze Sienkiewicza, bo to taki Konecki jest ma doniosłe znaczenie dla kształtowania polskiej tożsamości stąd sądzę, że kiedy czytam tutaj o kształtowaniu polskiej tożsamości to nie mam do czynienia z refleksją nad tym z punktu widzenia historii naukowej, kto odegrał istotną rolę w tym, że ciągle jesteśmy Polakami, że jesteśmy Polakami, że nasz dzień naszego narodu zgoda taka nie inaczej tylko raczej kogo powinniśmy wybrać, żeby budować pewną wizję tożsamości pewną definicji Polaka tu i teraz, gdyby było inaczej to na pewno znalazłby tu miejsce dla Karola Marcinkowskiego albo innych bohaterów pracy organicznej i nie ma znaczenia Karola Marcinkowskiego dla kształtowania polskiej tożsamości fundamentalne bez ludzi i takie bez niego ludzi jemu podobnych Polska, by zginęła albo też naród Polski, by nie miał żadnych szans na pojawienie się, bo pojawił się nieco później w końcu dziewiętnastego wieku natomiast pojawia się np. innych rynkach w 2 oddaje honor tej bohaterce, ale z punktu widzenia historii jako procesu i biografia nie ma znaczenia z punktu widzenia historii jako czegoś co jest kwestią tożsamości ma znaczenie, ale w takim razie nie dobraliśmy tej postaci wedle znaczenia dla historii Polski tylko wedle znaczenia dla tożsamości, a historia wobec tego ona na przykładach, które pan przed chwilą podał powinna dopuszczać takich relatywizm z punktu widzenia samego nauczyciela roboty historia Solidarności i się trzymajmy możemy przekładać na rozmaite sposoby w zależności od poglądów tak no to to jest nieuniknione uczciwi nauczyciele powinien to być z 1 strony świadom wszystkich swoich ograniczeń to znaczy tego, że nie jest przezroczystą szybą, przez którą historii uczniowie oglądają żon tę historię przedstawia w jaki sposób no, a bardzo uczciwi nauczyciele powinien przy tamie dzieciom że, przedstawiając historię tak lub inaczej być może narzuca im swoje poglądy i innymi słowy nie tylko z siebie samego, ale z uczniów czyni strażników no i dla przykładu jestem bardzo niechętny idei powstańczej wydaje mi się, że Libia powstańcza z historii Polski zupełnie fatalnym dziedzictwem po i kiedy opowiadam o powstaniu listopadowym powstaniu styczniowym czyni to ważne zastrzeżenie to znaczy mówię Słuchajcie postaram się, otwierając pole do dyskusji warzywa, ale w Miliczu na względzie to znaczy ja postaram się wam pokazać jak wygląda dyskusja postaramy się pokazać czy powstanie sporo rzeczy styczniowe czy warszawskie nie liczcie jednak na uwadze, że jest główną niechęć bądź na to wyczuleni, bo być może was skręcam mimo woli, mimo że bardzo ostrzega się tego listu jest to, ale chcę powiedzieć, że to podstawa programowa nie w tym nie w tym jest najgorsza i jak dobrała poszczególne fakty tylko jest to bardzo zła z punktu widzenia ilości tych faktów mamy też do czynienia z przerażającą po prostu eksplozją encyklopedyczną, gdybyśmy się na chwilę przenieśli do klasy ósmej i zobaczyli i porównali, bo to jest bardzo znaczące 2 zapisy w poprzedniej podstawy programowej czytaliśmy o tym w erze uczelni omawia przebitki następstwa wojny obronnej Polski w roku 1939 innymi słowy wskazywano po prostu, że wojna obronna Polski powinno się pojawić i przede wszystkim uwrażliwia na pewno umiejętność to znaczy na myślenie w kategoriach przyczynowo-skutkowych, a on to co znajdujemy w obecnej podstawy programowej brzmi następująco poświęcał czas pamięci to co powiedziałem w poprzedniej podstawie, że uczeń omawiam następstwa wojny obronnej Polski teraz czytamy uczeń opisuje i omawia etapy wojny obronnej wskazuje na mapach położenia stron walczących podaje przykłady szczególnego bohaterstwo Polaków obrona poczty w Gdańsku walki o Westerplatte obrona wieży spadochronowej w Katowicach bitwy pod mokrą siwizną bitwa nad Bzurą obrona Warszawy obrona Grodna bitwa pod Kockiem co to oznacza ta renta eksplozji encyklopedii mu to jest śmierć historii, ale koniec historii, którą można w ogóle sympatyzował ci także, dlatego że podstawa programowa jest standardem egzaminacyjnym, jeżeli stosowna umowa napisane jest językiem czasowników operacyjnych, które wymagają analizy porównywania badania następstw, a on, a nie koncentruje się na faktach to zadania na egzaminach będą zadaniami, które sprawdzają kompetencje natomiast, jeżeli my mamy opisuje omawia to znaczy, że nie możemy sprawdzać umiejętność analizy, bo to jest standard egzaminacyjny opisuje omawia tylko twarzą i powinien odtworzyć i by sprawdzimy na egzaminie, czyli mianowicie umieją umiejscowić na mapie bitwy pod mokrą Wizna nad Bzurą obrony Warszawy Grodna i t d. i t d. tak dalej Kukol biorąc triumfuje tutaj historia, o których kiedyś 1 z moich uczennic i powiedziała ja byłem bliski samobójstwa aktu usłyszałem no powiedział, że pan ja wolę matematykę, bo na matematyce trzeba myśleć o historii to trzeba wykuć Otóż jeśli to głęboko nie zgadzam, ale jeżeli tak powstał promował będzie realizowana to ona będzie miała rację tutaj nie ma czasowników operacyjnych autorzy tej podstawy programowej czynią z tego nawet cnotę, gdybyśmy zerkali do prezentacji, którą przedstawiono w ośrodku rozwoju edukacji dotąd autorzy podstawy programowej historii twierdzą, że rzeczywiście dominują czasowniki typu opisuje omawia charakteryzuje się na spadał znaczenie takich jak analizuje porównuje ocenia, ale też bardzo dobrze, że tak się dzieje twierdzą, że w tej prezentacji autorzy, ponieważ w ten sposób unikamy testom ani nie ma żadnego związku między testom Anią cokolwiek to znaczy od czasownika mi operacyjnymi to jest standard egzaminacyjny on generuje model egzaminu, które będą, którego będą dzieci doświadczały po ósmej klasie szkoły podstawowej to będzie egzamin bardzo wysokiej stawki, bo decydującą o tym czy ktoś wejdzie na ścieżkę akademicką to będzie egzamin z pamięcią i wiedzy historycznej co ciekawe podejście do czasowników operacyjnych to jest klasyczny przykład radykalnej niespójności pomiędzy tym co myślą autorzy podstawy programowe jako całości zupełnie inne podejście prezentują autorzy podstawy do włosów, o ile autorzy z historii mówią usuwamy takie czasowniki z tego jesteśmy dumni w o tyle autorzy podstawy z WOS -u mówią wzbogacony idolami więcej takich czasowników, bo rozumiemy to bardzo ważne tamci chwalą się tym, że mówią analizujemy porównujemy badamy uzasadniany, a ci tamci ci w Osowcu, a ci historycy podają jesteśmy dumni z tego, że usuwamy to wszystko teraz omawiam opisujemy czy ten totalny rozjazd i tak taką niszę na rynku mówi rozjechali Wilhelmowi inna niż rozmawiał o tym jakie są równolegle programów powodują, że oto przegląd został rozjechany tak moim zdaniem ktoś zapomniał, że podstawy programowej standardem egzaminacyjnym i do standardu egzaminacyjnym, którego rola w tym znaczeniu rośnie to proszę zwrócić uwagę kiedyś pierwszy egzamin wysokiej stawki skądinąd niezamierzony on był cennym wysokiej stawki stoczy decydującą dalszych losach dziecka pojawiał się po gimnazjum, czyli u dzieci 15316 letnich teraz pierwszy egzamin wysokie stawki zamierzony, czyli z góry założony przez ministerstwo mogę się z niższej stawki pojawia się już 14 latków to 14 latek będzie musiał napisać egzamin wedle tak przygotowanych podsta w programowych i jakoś nie powiedzie to trafi na rynek pracy przez szkołę branżową dziękuję panu za to rozmowy nie dość optymistyczną Aleksander Pawlicki nauczyciel historii wiedzy o społeczeństwie autor 1 z autorów poprzedniej podstawy programowej to kontynuacja naszej dyskusji nad reformą oświaty już jutro kolejna debata z cyklu usłysz swoją szkołę tym razem też w Katowicach w strefie centralnej Katowice miasto ogrodów przy placu Sejmu Śląskiego 2 o godzinie 18 wstęp wolny można przyjść zadawać pytania zabrać głos transmisja także na antenie Radia TOK FM oraz na profilu naszych mediach na Facebooku jeśli mają państwo pytania do ekspertów w sprawie reformy edukacji lub uwagi do tej reformy są duże Tychowo jest wielu przekonuje się odchody rozmowy proszę pisać na adres szkoła szkoła bez polskich znaków małpa to grupka fanów zabierać głos przez aplikacja mikrofon TOK FM to nie tylko powiem do widzenia i zaklinał niech żywi nie tracą nadziei swoim fanom bardzo kłania się w imieniu Adama Szota, który program realizował Pawła Ziętary, którego wydawał Przemysław Iwańczyk do usłyszenia jutro teraz informacje Radia TOK FM, a po nich Mikołaj Lizut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA