REKLAMA

Jak szkoła reaguje na specjalne potrzeby uczniów? Debata Usłysz Swoją Szkołę w Katowicach

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-05-11 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 16:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam państwa serdecznie nazywam się Joanna Mąkosa jestem dziennikarką Radia TOK FM jesteśmy w Katowicach w strefie centralnej Katowice miasto ogrodów przy placu Sejmu Śląskiego 2 sam przeczytać nazwę Best dosyć długa inaczej jest budynek dawnego centrum kultury w Katowicach, a my już za chwilę zaczynamy szóstą już debaty z cyklu usłysz swoją szkołę spotkaliśmy się tutaj, żeby rozmawiać o reformie edukacja tym razem postaramy się wspólnie z moimi gośćmi Rozwiń » odpowiedzieć na Tytanie, kto ma prawo chodzić do szkoły pytanie jest postawione dosyć szeroko, ale za chwilę powiem, o co chodzi zastanowimy się po prostu nad nowym rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej, które likwiduje nauczanie indywidualne w szkołach, ale porozmawiamy także o przyszłości szkół artystycznych im dwujęzycznych, a moimi gośćmi są zacznę od końca pani Anna Kornelia Kuźnik trochę mamy Honoraty dzień dobry NWR mama Honorata które, która korzysta z indywidualnego nauczania w dzień dobry element pani Grażyna burek zastępczyni naczelnika wydziału edukacji sportu urzędu miasta w Katowicach pełnomocniczka ds. polityki edukacji w dzień dobry w prasie zachęcam do brania mikrofonu, bo inaczej nas po prostu nie słychać jest z nami również, że pani Anny Urszula Bauer Śląska kurator oświaty, owszem jest państwowy pogrzeb Rosiaka jest także absolwentką filologii polskiej nauczycielką, więc jesteśmy bardzo w temacie dzień dobry jest z nami również pan Leszek Kołodziejczyk prezes zarządu fundacji mierzy wyżej, która zajmuje się edukacją, włączając się i prawami uczniów niepełnosprawnych w Chinach do remisu w i jest z nami także pani Ewelina Madej nauczycielka szkoły plastycznej, która uczy w zespole szkół plastycznych w Dąbrowie Górniczej jest zaangażowana w działalność stowarzyszenia nie dla osłów chaosu w szkole i rodzice przeciwko reformie edukacji w dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie jest z nami również wspaniała publiczność ja od razu zachęcam do tego, żeby brać udział w naszej dyskusji, ponieważ jest to dyskusja nie tylko z pana listami, ale także z publicznością można zadawać pytania wystarczy się zgłosić wtedy mikrofon wędruje do państwa i wszyscy uczestniczymy w dyskusji temat, od którego chciałabym zacząć jest bardzo aktualny wczoraj przed Sejmem odbył się protest rodziców, którzy boją się los swoich dzieci o los właściwie edukacji swoich dzieci co dokładnie chodzi dziś z mównicy sejmowej padło imię żony Honoraty tak się składa, że mama Honorata jest z nami, ponieważ na ten protest wczorajszy rodziców we dziś w sejmie próbowano jakoś odpowiedzieć Nate i pomoże zapytał mamę Honoratę, o co tak naprawdę chodzi dlatego wczoraj ten protest przed Sejmem się odbył co takiego czegoś takiego, czego boicie się cieszę, bo jego rodzice boimy się przede wszystkim tego, że nasze dzieci zostaną po prostu w domu nie będą mogły edukować się w szkole to jest taki Night Moves możecie kilka słów uhonorować, bo ona tam 9 lat chodzi do drugiej klasy taki korzysta z nauczania indywidualnego oddano na czym polega jak i jakoś się uczy Honorata dlatego korzysta z indywidualnego, ponieważ nie może przebywać w szkole, żeby cały czas ze względu na to, że musi być pod opieką albo moją albumy żal, bo pielęgniarki niestety w szkole nie ma takiej nie jest tak zapełniona tylko opieka w związku z tym my musimy być zawsze obecni dlatego ze względu na to, że też musimy pracować niestety nie możemy być codziennie w szkole w związku z tym Honorat Kama ten TOK indywidualny, czyli ma 8 godzin tygodniowo zaczęły się dom jest teraz w drugiej klasie, więc ma 7 godzin tygodniowo indywidualnie z panią no i staramy się chodzić do szkoły na ile możemy poznać świat pracy tylko na pół etatu w związku z tym, jeżeli mogę to 2 × w tygodniu dowody, że mogę to 3 × w tygodniu chodzę z marką do szkoły, żeby miała kontakt z dziećmi, żeby też uczestniczyła w zajęciach właśnie w szkole nie tylko w domu no bo nieważną jest to dla nich bardzo ważne ponura jest także Honorata nie może uczestniczyć we wszystkich zajęciach w szkole, ale w niektórych można oczywiście no może nie ma przeciwwskazań takie, żeby nie mogą we wszystkich, ale tak jak powiedziano my nie jesteśmy w stanie przebywać cały czas szkole z mężem ani po prostu nie możemy wynająć pielęgniarki w związku z tym narzekaniem władni, by uczestniczyć, a indywidualne nauczanie zapewniają właśnie i to od nauczania dobre w domu, jeżeli tak orzekł, iż w szkole z dziećmi jesteśmy jej nam na różnych lekcjach tak wygląda teraz teraz właśnie TOK nauczania indywidualnego mówiła mama Honorata pani Kornelia Kuźnik Trocha Anne no ale ministerstwo edukacji zdrowe jest Ministerstwo Edukacji Narodowej postanowiło zmienić i dlatego tak tłumaczyła dzisiaj na sali sejmowej pani wiceminister edukacji Marzena Machałek posłuchajmy Ministerstwo Edukacji Narodowej ma wspólne cele jeśli chodzi o rodziców uczniów niepełnosprawnych my chcemy dzieci włączać ani izolować indywidualne nauczanie powinno być organizowane dla uczniów, których stan zdrowia umożliwia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły na czas nieokreślony natomiast jeśli chodzi o uczniów z niepełnosprawnościami, żeby dzieci z niepełnosprawnością ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi były w szkole jak najwięcej szkoleń wśród rówieśników, żeby miały organizowane nauczanie, które jest nauczaniem w klasie, a dziś jest taka potrzeba to w ramach indywidualnego programu edukacyjna terapeutycznego brzmi to on tak naprawdę bardzo dobrze rano słyszymy szamana troszczy się dzieci z niepełnosprawnościami tak naprawdę chce, żeby mogły się specjalizować ja jeszcze raz zapytam pani Kornelii Kuźnik trochę im także tego się boicie czytnik taki tryb, który mówi wiceminister edukacji to nie jest tryb dobry dla waszych dzieci taki typ edukacji znaczy się do tej chodzi o coś tak powiem, jeżeli będzie indywidualny TOK nauczania tylko w domu, czyli tanie będą wchodziły do domu to dzieci mają być włączane jakieś uroczystości tylko w jaki się apele coś takiego wuefu n p . gdzie napad w środku mojej córki jest to, że tak powiem nie na miejscu i niemożliwe ze względu na to żona jest niepełnosprawna ruchowo norka jest urodziło się z przepukliną oponowo rdzeniowej są chodzi co prawda, ale ma pewne problemy dodatkowo jeszcze no tak się zdarzyło, że ma jeszcze niewydolność oddechową cierpi na bezdechy ima z tego względu założono tracheotomii no i teraz te właśnie szykują się najbardziej obawiają i myślę, że większość rodziców, jeżeli będziemy mieli tylko indywidualne w domu no to tak jak mówię nie będziemy przy zaworze dziecka tylko one się NATO nad przyjedzie n p . na uroczystość Honorata, ale co będzie dzieci nie będą znały dzieci będą się jej bała, a jeżeli ona przebywa z dziećmi dzieci mają kolory dzieci lubią ono potrafiliśmy znaleźć kontakt, a jeżeli będzie sporadycznie przyjeżdża do szkoły i o to w tym momencie nie będzie miała takiej więzi z dziećmi jak ma teraz, a z drugiej strony jak jest kolej problem, że jeżeli Honorata będzie tylko do szkoły nie będzie miała indywidualnego tak jakby w domu my mamy ten problem strachu to miał takie myśli większość rodziców z takimi dziećmi, że w przypadku temperatury poniżej 5 stopni, jeżeli wychodzimy z dziećmi na podwórko, czyli na Dwór dzieci te bardzo szybko, aby infekcję kończy się to zapalenie oskrzeli bądź płuc, by teraz, jakie mam wyjście czy moje dziecko będzie przez te parę miesięcy na potęgę w tym roku było, że od stycznia do lutego były tarcia z bardzo i niskie temperatury i wtedy ona będzie nie drukowano w tym momencie obu pań nie będziemy indywidualnego i pani nie przyjdzie do nas do domu w związku z tym, jakie ma teraz wybór będzie miała dzielą zostawić dziecko tylko w domu czy ja mam po prostu nie edukować ich przez okresie w okresie z tak powiem zimowym jest z nami pani kuratorem oświaty pani Urszula Bauer może pani kurator spróbuje odpowiedzieć na to pytanie bardzo dobrze rozumiemy pani niepokój sama jestem matką dziecka niepełnosprawnego i wiem, jaką wrażliwością dysponują rodzice dla dzieci niepełnosprawnych dlatego rozumiem pani niepokój, ale też chciałabym są bardzo taką Jasną mocą pani przekazać, że nie ma powodu, żeby wyrażać jakiś ogromny strach lub niepokój po pierwsze, chcę powiedzieć, że nauczanie indywidualne ma konkretnego adresata jest to taka forma kształcenia, która jest dedykowana uczniom, którzy w żaden sposób nie mogą uczestniczyć w zajęciach w szkole to był pierwotny zamysł pojawienia się tego zapisu w w naszym prawie oświatowym i dalej ten zapis, że będzie mniej jeśli oczywiście projekt rozporządzenia zostanie przyjęty przez Sejm i będzie i będziemy obowiązywał w Darłowie radnego nie ma wątpliwości nie no właśnie chce właśnie tutaj też jeśli pani pozwoli powiedzieć, że projekt rozporządzenia jest w tej chwili w fazie konsultacji i pierwotnie zakładano, że te konsultacje będą trwały do 15 maja ze względu na to, że pojawiło się liczne nie nie niepokoję czy czy kontrowersje wokół pewnych zapisów te konsultacje przedłużono do 19 maja ja bardzo serdecznie zachęcam, żeby m. in. pani sytuację, która jest rzeczywiście mocno złożona w sytuacjach ani dziecka, żeby tymi wątpliwościami podzielić się zasygnalizować, że również na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, bo to też jest forma konsultacji z rodzicami, ale choroba nerek zapytać co w takim razie, jeżeli to rozporządzenie zostanie przyjęte co ta nowa szkoła Ernst FOT 1 rozporządzenia będzie funkcjonowała funkcjonował będzie miało miała do zaoferowania Honoratę oprócz tych apeli, o których mówiłem ja myślę, że tak po pierwsze bardzo ważne jest, żeby dokonać pełnej diagnozy sytuacji zdrowotnej dziecka, jeżeli rzeczywiście jest tak, że jest sytuacja, w której może pani córka uczestniczyć w zajęciach to niekoniecznie musi być to akurat taka forma jak nauczanie indywidualne naprawdę wydaje się, że te jako forma w takim razie będzie mogło mieć zastosowania źle, że tutaj jeśli chodzi o ani córka sytuację na tyle złożona, że ja nie mając przed sobą dokumentów ani nie mając przed sobą odpowiednich badań, a także orzeczenia wydanego przez odpowiednie odpowiednie instytucje tak jak poradnia psychologiczno-pedagogiczna nie mogę w pełni mewy powiedzieć na ten temat oczywiście zachęcam panią, żeby w pani również komunikowała się z nami zapraszam do siebie, ale biorąc pod uwagę pełne zakres informacji, które pani w tej chwili przekazała mogę powiedzieć w ten sposób, że jeżeli dziecko jest w stanie uczestniczyć, w jakich zajęciach jest w stanie pójść do szkoły może być objęte kształceniem specjalnym po uzyskaniu odpowiedniej opinii orzeczenia przepraszam, ale o potrzebie kształcenia specjalnego i teraz kształcenie specjalne to taka forma kształcenia jeśli mogę dokończyć, która umożliwia z 1 strony dziecku rzeczywiście to edukacja włączająca, czyli uczestniczenie w niektórych zajęciach wspólnie z rówieśnikami, ale również gwarantuje, że takie dziecko może być prowadzone zajęcia mocno zindywidualizowany, czyli takie, w których uczestniczy tylko z 1 nauczycielem bez obecności rówieśników i myślę, że PRL w tej rzeczywiście naprawdę ten przypadek jest mocno złożony w rozporządzeniu siłą rzeczy będzie regulowało pewien pewne pawi prawidłowości trawy występują jeśli chodzi o kształcenie dzieci niepełnosprawnych dzieci z potrzebami specjalnymi jeśli chodzi o kształcenie z dziećmi przewlekle chorymi na wykształcenie specjalizują się z Grzegorza Zawady słowo nie jest to samo co w tym momencie ma Honorata, ponieważ MEN kształcenie specjalne szkoła ogólną z dostępnych organizuje się bardzo często dla dzieci z deficytami indywidualny TOK nauczania może mieć też n p . bardzo zdolny uczenia Honorata jest niepełnosprawna ruchowo tak naprawdę nie potrzebuje dodatkowych nauczycieli wspomagających Amy mieliśmy Niemena oczywiście wydaje się, że właśnie byłoby wskazane, żeby w edukacji Honoraty również uczestniczył nauczyciel wspomagający, ale ja chciałabym jeśli mogę tutaj pewne niezrozumienie wyjaśnić Otóż się czym innym jest nauczanie indywidualne, a czym innym jest indywidualny TOK nauki, a jeszcze czymś innym indywidualny program nauczania i IBF w przypadku Honoraty bardzo prawdopodobne, chociaż tak jak powiedziałam nie dysponuje w tej chwili odpowiednik wszystkimi informacjami jeśli chodzi o o stan zdrowia dziecka i o orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej wydaje się, że nie dla dzieci, które mogą dotrzeć do szkoły bardzo ważne jest, żeby uczestniczyły w zajęciach zarówno z rówieśnikami, jaki miał zabezpieczone zajęcia indywidualne w tym sensie indywidualne, że wtedy, kiedy dziecko i na tych zajęciach, na których może, żeby uczestniczyło w nauczaniu z nauczycielem w takiej formule mówiąc potocznie 1 na 1 ja rozumiem, że jeszcze w przypadku Honoraty mamy tę trudność, że potrzebna jest opieka medyczna, ale rozumiem, że w tych momentach, kiedy Honorata była w szkole państwo uczestniczyliście w zajęciach i pełni liście opiekę medyczną taką nad córką czy jeszcze była na panikę mer Kornelia Górze trasa mamo ja jestem waszą obecność koleje przebywa na zapleczu drażliwa, bo dziecko z VAT na prostą jest odsysany regularnych analizach nie potrafi to jak robi podchody panie wołają i na początku było także muszę pani też w czasie dziecko przyzwyczaja więcej, bo przebywał na sali teraz mogę czekać na zapleczu, ale to też jest także kilka raz kilkanaście razy w ciągu lekcja może wejść na to uległ 2 może dziecko odespać ponadto ze względu na to, że konarach Ks poprze publicznie tezie cewnikowania co 3 godziny, więc też z kolej jest potrzeba taka ich natomiast Honoratę też orzeczenie orzeczenie o nauczaniu specjalnym takowe jest włączona do tej klasy tylko co będzie w przypadku, jeżeli było nabyć będą niskie temperatury 1 nie będzie mogła żyć do szkoły po to, się najbardziej martwię rozumiem, że mamy taką sytuacją prawną, że chora Laura ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zatem korzysta z takiej formy edukacji stąd rozumiem, że jest włączona w zajęcia szkolne jest na zajęciach również, że poza lekcyjnych takich jak w uroczystościach ma kontakt z rówieśnikami, a z drugiej strony mogą być sytuacje, w których nie będzie w stanie dojść do szkoły prawda jest to sytuacja złożona przepowiedzieć i rozumiem, że mnie tutaj obecność nauczyciela pewnych okolicznościach w domu byłaby potrzebna myślę, że rozwiązanie tej sytuacji nie da się znaleźć w oparciu o obowiązujące przepisy, ale również w oparciu o nowe, które będą, które będą być może wprowadzone do obrotu prawnego bardzo proszę, żeby pani tę właśnie ze szczególną sytuację opisała i ja również osobiście będę o tej szczególnej sytuacji mówić tak, aby jeśli to będzie możliwe, a dołożę wszelkich starań, żeby się tak stało, żeby również takie sytuacje znalazły odzwierciedlenie w projektowanym rozporządzeniu ma w tym momencie to jest 1 przypadek, który mówił przypadek Honoraty natomiast jest z nami także pan Leszek Kołodziejczyk prezes zarządu fundacji mierz wyżej, która zajmuje się edukacją, włączając i prawami uczniów niepełnosprawnych jak chcą zapytać czy pana te wyjaśnienia pani kurator uspokoiły niestety nie ja może odniosę się tak ogólnie do instytucji nauczania indywidualnego, bo wydaje mi się, że musimy się pewne sprawy jasno powiedzieć projektowane rozporządzenie dokładnie tak samo jak obecne rozporządzenie reguluje, że w nauczaniu indywidualnym powinny być objęte dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły proszę państwa, gdybyśmy zastosowali nową definicję wprost to okazałoby się, że te dzieci to jest garstka dzieci, bo moglibyśmy się zastanowić się Honorata spełnia te kryteria, bo pewnie w dużym stopniu także ona ma mu bardzo duży dyskomfort zdrowotnym natomiast większość dzieci, która jest objęta nauczaniem indywidualnym nie spełnia tego kryterium to co należy uznać należy sobie zadać pytanie czy skoro to rozporządzenie, jeżeli tak ogólnie przyjmiemy żoną praktycznie różni się od dotychczasowego rozwiązania tylko tym, że zmienia to nauczanie szkolne na nauczanie w domu to idźmy dalej tym tropem proszę państwa obecnie z nauczania indywidualnego korzysta mnóstwo dzieci, które normalnie się poruszają normalnie wyglądają szczególnie tutaj mówi o dzieciach z zaburzeniami ze spektrum autyzmu z całościowymi zaburzeniami rozwoju z zespołem Aspergera, które tak naprawdę nie powinny w ogóle korzystać z nauczania indywidualnego z różnych przyczyn korzystają z tego nowa religia są przyczyny może o to chodzi ministerstwu ponowiła kradzieży nie było takich jak już państwu powiem tak my prowadzimy m. in. infolinię o prawach dzieci niepełnosprawnych mam ogromną przyjemność Osamu osobiście obsługiwać infolinię ja przyniosłem tutaj taki wykreślić, bo my pytamy osoby, które korzystają z infolinii o to, żeby nam powiedziały co tak naprawdę w jakim zakresie potrzebują pomocy i proszę państwa okazuje się, że 683 % osób, które nam odpowiedziały na bankietach i korzystający z naszej infolinii twierdzą, że największym problemem jest wyegzekwowanie od szkoły realizacji zaleceń orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego to jest prawie o 68 % jest ogrom proszę państwa, żeby jeszcze dokładniej powiedzieć, bo pani kurator powiedział orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a które każde dziecko niepełnosprawne w rozumieniu przepisów oświatowych otrzymuje to znowu rodzice to by mają 26 i 8 % problemy z tym, że państwo nam się również pomyliły pewne rzeczy, dlatego że musimy sobie jasno powiedzieć, że objęci kształceniem specjalnym swą dzieci młodzież niepełnosprawna w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, a nauczanie indywidualne reguluje orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego i po 2 odrębne orzeczeniom i nie jest tak, że każde dziecko korzystające z kształcenia specjalnego musi korzystać z nauczania indywidualnego są także zwolnienia z subwencji i pani redaktor myślę, że najlepiej nam przemawiają do wyobraźni przykłady jak może posłużę się przykładami takimi, kiedy już pani kurator objęła swój urząd i pop jej kierownictwem coś się dzieje, bo to rozporządzenie przewiduje wiele instytucji mówi się m. in . o tym, że będziesz się dokładnie kwalifikować dzieci i zawężać krąg nauczania indywidualnego do tych dzieci, które absolutnie nie mogą iść do szkoły to rodzi się pytanie czy w tym worku są również dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu czy nie, które mogą chodzić do szkoły pani kurator na zawał masz pytanie już na wały i Abla bardzo prosiłabym, żebyśmy też nie został szacunkiem u mnie operowali w stosunku do dzieci sformułowaniami czy w tym 1 worku nie wyrzucamy nikogo do żadnych takich worków ja rozumiem skrót myślowy w ale boli mnie to, bo jestem matką dziecka niepełnosprawnego i nie chciałabym, żeby w ten sposób mówiono o moim dziecku, ale wracając do tej z do tej do tego problemu, który bank był uprzejmy wspomnieć jeśli powie co pan dysponuje tym projektem zachęcam pana do spojrzenia na § 12, a konkretnie na pkt 3 przepraszam drugi po pod pkt 1 i drugi tego projektu i o jaki tam jest zapis, który jest proponowany, bo oczywiście to wszystko jest tak jak powiedziałam w sferze jeszcze konsultacji Otóż szyb wskazuje się w tym w § 12, że dziecko objęte nauczaniem indywidualnym na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, a może być również objęte nauczaniem w szkole, jeżeli tutaj mamy 22 kryteria 2 warunki wskazane w orzeczeniu wskazano możliwość realizacji indywidualnego nauczania w pomieszczeniu szkoły i pod pkt 2 szkoła dysponuje pomieszczeniem, w którym mogą odbywać zajęcia dlatego ucznia do czasu na jaki zostało wydane orzeczenie zatem jest pewna ścieżka jest pewna możliwość, żeby te dzieci również uczestniczyły w zajęciach w szkole ja rozumiem, że tego zapisu inną albo inaczej w dotychczasowych przepisach takich precyzyjnych zapisów nie było stąd po Janie chcę powiedzieć, że nadużywam nową raczej powiem, że stosowano również w sytuacji, w której nie powinno nas powinno się stosować tego przepisu o nauczaniu indywidualnym stosowano ten przepis o nauczaniu indywidualnym stąd przypadki, kiedy np. dziecko, które sprawiało spore problemy wychowawcze, które właśnie miało problemy emocje ma emocjonalne bądź z relacjami z rówieśnikami było w obejmowane nauczaniem indywidualnym, chociaż jest ono rzeczywiście dedykowane tylko i wyłącznie starych przepisach i nowych dzieciom, które nie mogą chodzić do szkoły i wówczas zamiast udzielić temu dziecku pełnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub objąć takim nauczaniem, które umożliwiłoby dziecku niesienie tej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w złym w takich w takich okolicznościach niestety tych przypadków nauczania indywidualnego namnożyło się naszym zadaniem jak nazywano ją w sferze domysłów interpretowanie, niemniej Erkvania, ponieważ w rzeczywistości zresztą myślę, że tutaj właśnie liczą oni albo ważącego naszej debacie mogliby, więc choroba albo znów chciałbym teraz Anny zapytać panią Grażynę Borek zastępcze nie naczelnik wydziału edukacji urzędu miasta Katowice jak to wygląda z perspektywy samorządowca Szanowni państwo przede wszystkim powiem tak Honorata jest uczniem samorządowej szkoły, której organem prowadzącym jest prezydent miasta Katowice, a zatem też już mamy Honoraty wiesz, że wszystko rozpatrujemy zawsze bardzo indywidualnie, kiedy do nas trafiło tekst tego rozporządzenia w sferze projektu do zaopiniowania przez organy prowadzące to też szukałam przede wszystkim tego czy rzeczywiście dzieci tak jak w przypadku Honoraty, które mogą być się w szkole trochę, a jednak nie zawsze nos zostaną pozbawione tej możliwości kształcenia indywidualnego okazało się w tym projekcie szerzenie, że będzie taka możliwość ja nie wiem, skąd takie przepraszamy za kolokwializm ślady monitorowanie troszkę tych w sumie tej zmiany przepisów rzeczywiście Szanowni państwo nie widzę, że pan Leszek Skiba, ale mogą ją wiąże ją może skończyć tak bardzo proszę pani pozwoli Szanowni państwo no jestem też wieloletnim nauczycielem praktykiem nie jestem już też babcią moja wnuczka kończyła oddział integracyjny jako dziecko zdrowe nie orzeczony i powiem państwu, że bardzo istotnym jest, żeby dzieci, które mają orzeczenia mogły być ze swoimi rówieśnikami to jest fakt natomiast należy sytuację rozpatrywać zawsze indywidualnie ich przypadku Honoraty rzeczywiście co najmniej pół roku myślę, że w kalendarzu owego powinna być nauczana w domu, ale pozostały pół roku jak jej stan zdrowia będzie dobry powinna przychodzić do szkoły i tułów tym projekcie jest taka możliwość katowickie szkoły samorządowe są szkołami dostosowanymi do potrzeb od gminy dzieci niepełnosprawnych i orzeczonych mamy też takie pomieszczenia do nauki indywidualnej pracy indywidualnej niewielkie mniejsze niż sale dydaktyczne jest to naprawdę dla nas dla samorządu katowickiego nie będzie problemu, żeby taki dziecka Honorata chodziła do szkoły i szykuje widzę, że mamy też chętnych do zabrania głosu sali, ponieważ akcja usłysz swoją szkołę debaty Radia TOK FM polegają na tym, że to jest dyskusja z udziałem publiczności, więc ja bardzo proszę o przedstawienie się i zabranie głosu w dzień dobry Gawlik ze Świętochłowic jest w pełni każdemu gra ja jestem dziadkiem pradziadkiem normalnej mam takie zapytanie do pani kurator oświaty ile da reforma będzie kosztować drużynę jak nas, bo czytałem Kan ban ner gal manifestują setki milionów ton i 1 , 5 miliarda tego chciałbym to jest jedno pytanie drugie pytanie zawsze przy każdej reformy albo nawet w trakcie tej reformy zabierać przywileje nauczycielom górnikom hutnikom komu się dla te chwile zostałby ciężko wypracowany przez nauczycieli powojennych ja chodziłem do szkoły ja się od 3005 . roku ciężko bardzo ciężko, jakbyś parę lat w szkole Jakub talent w meczu z żadnych szkoleń, żeby ją odebrać to tam grób teraz słyszałem, gdy się tym Tischner jako gość jak w bólu normalni samego pułku jak na domiar wszystkiego dosyć o model wiedzie normalne żyliśmy, jakby powiedzieć chcą im, by jak odpowiadać no to bym miał tylko tyle lat do powiedzenia tylko tyle jazd odbywają są bardzo szerokie, ale może rzeczywiście, że jesteśmy już o finansach to my będziemy mogli policzyć ile ta reforma będzie kosztowała Katowice czy NATO pytanie zechciał odpowiedzieć pani kurator pod nie były skierowane pytania, choć liczą samorządy no właśnie, ale z pewnością padnie i dodaje pani Urszula małym ani też będzie on nic z organu prowadzącego na ten temat się wypowiadać każda zmiana, która ma poprawić sytuację, która ma zmienić się funkcjonowanie jakiegoś organizmu jakiejś instytucji systemu całego każda zmiana wymaga pewnych nakładów finansowych i zarówno wprowadzenie gimnazjów 90 temu ósmym roku nie było kosztowne i wymagało określonych nakładów przecież doskonale wiemy jak wiele powstało nowych budynków taki wprowadzanie mnie zmiany dotyczącej my szkół ośmioletnich podstawowych oraz czteroletnich liceów, a także branżowych szkół wymaga nakładów finansowych i wydaje się, że jest to prawidłowy ruch ponieważ, żeby zmienić coś na lepsze należy zainwestować w poprawę warunków dzieci w poprawę nauczania i warunków kształcenia i chcę powiedzieć, że w ogóle te pieniądze na dochody tak te pieniądze zostały policzone te pieniądze będą sukcesywnie przekazywane do samorządów, które prowadzą organami prowadzącymi dla szkół oczywiście nie policzono tego globalnie natomiast przewidziano m. in . n p . w tzw. rezerwie budżetowej winne 04 % tej rezerwy budżetowej pieniądze na to, żeby m. in. m. in. bo nie będę mówić tutaj o wszystkich wydatkach, ale m. in. przewidziano możliwość aplikowania przez samorządy będące organami prowadzącymi dla szkół aplikowania ośrodki, które będą umożliwiały dostosowanie warunków w szkołach do potrzeb nowej sieci szkół do potrzeb nowej struktury oczywiście jest to rozłożone na lata podobnie jak budowanie w poprzednim systemie sieci gimnazjów też było rozłożone na lata i też było z tym związane z wydatkami tak również ten nowy system ośmioletniej szkoły podstawowej i czteroletnich liceów będzie finansowany systematycznie zniwelują kreuje dziś mogę płynąć Meyer na Wiśle tylko jedno zdanie ja chcę powiedzieć, że w tym roku to jest kwota z w tej rezerwy 04 rezerwy budżetowej to jest kwota ponad 170  000 000 zł, ale i każdy samorząd, który dokonał przekształcenia gimnazjum na szkołę podstawową, a do gimnazjum no nie dysponowało odpowiednimi warunkami będzie mógł ten samorząd aplikować takie środki z tego co wiem to nie zakładano pewną liczbę aplikujących samorządów i nie wszystkie w tej chwili samorządy nie nie nie 100 % samorządów, które są organami prowadzącymi zgłosiło się do tej aplikacji z aplikowaniem o urazie, ale mamy są już na liczbę poseł pytał pan Gabriel mamy do konkretów liczb jeśli chodzi o rezerwę budżetową to jest w ponad 170  000 000 na warunki na dostosowanie uwarunkowań jest na toalety na zakupy tak na zakupy stolików krzeseł natomiast są jeszcze inne wydatki związane z reformą to też zostało policzone zresztą ja bym w tej chwili odesłała, abym być może państwa do uzasadnienia zmiany tam jest bardzo precyzyjnie wyliczone koszty też tych zmian są to pieniądze, które będą inwestowane w zmianę systemu edukacji, by wydać tylko i warzyw mnóstwo przybysze z Gorzowa mamy tylko to jest inwestycja w dobry system kształcenia mamy mnóstwo głosów Sejm na ten temat chciała zabrać głos także pani Grażyna burek, którą bezbożnego wyliczenia dotyczą tak właśnie miasto grają główne miasto Katowice Szanowni państwo złożyło już 2 wnioski aplikacyjne na dostosowanie wyposażenie świetlic i pomoce dydaktyczne w gimnazjach na kwotę ponad 600  000 oraz jest przygotowywany wniosek na przygotowanie sanitariatów przekształcanych gimnazjach na prawie 900  000 zł natomiast też na bieżąco Szanowni państwo w organie prowadzącym uzupełniamy godziny nauczycielom, którym gdzieś godziny w procesie dydaktycznym w przyszłym roku mogłoby się z zagłębić się z stracić z tzw. siatki godzin i muszę państwu powiedzieć, że na dzień dzisiejszy nie mamy tak naprawdę nikogo zwalnianego w związku z art. 20 karty nauczyciela, czyli w związku z tym, że dlatego nauczyciele nie będzie wolno w ogóle godzin dydaktycznych niż w Gliwicach to brzmi bardzo dobrzy, ale widzę, że coś do powiedzenia w tej sprawie ma pani Ewelina ma lat życia mogła coś dopowiedzieć przepraszam najmocniej ostatnie zdanie w tej kwestii ostatnie prezydent miasta Katowice zdecydowało również, że nie będą redukowane etaty pracowników samorządowych czuli tzw. administracji obsługi w szkołach, czyli w tym procesie łączenia szkół nikt w proc w tym pracowników administracji obsługi również nie traci pracy, chociaż szkoły łączymy z rozwojem leży zupełnie bezboleśnie reformę edukacji na Śląsku zostanie wprowadzona pani Ewelina Madej, która uczy w zespole szkół plastycznych w Dąbrowie Górniczej ma takie samo zdanie, ale ja przede wszystkim chciałabym wrócić tutaj skierować debatę na temat dzieci, którym ta reforma powinna służyć, żebyśmy nie mówili wyłącznie w statystykach chciałabym powiedzieć w własnego doświadczenia praktyczne przy paru przykładach dzieciaków, którym nauczanie indywidualne w szkole jest konieczne i niezbędne, ponieważ nauczanie indywidualne w szkole przysługuje dzieciakom chorym, ale są to również przypadki onkologiczne są to również zaburzenia psychiczne, jeżeli mówimy o przypadkach onkologicznych są to dzieciaki, które nie mogą uczestniczyć w części zajęć są to dzieci poddawane różnym terapiom, które mają emisje emisje choroby, jeżeli chodzi o dzieci onkologiczne, zamykając je w domu po prostu odbieramy im niejako nadzieje odbieramy im kontakt ze współżycia we współpracy z rówieśnikami paliwa jest on nad dziećmi tak pracuje jeszcze z końca bardzo długo czekała na mój głos chciałem powiedzieć o tych dzieciach zielone były wysłuchane, bo one są tutaj najważniejsze pani Ewelina Madej dokładnie tak bardzo przepraszam natomiast jestem praktykiem pracował z takimi dziećmi obserwowała mnie i mam nadzieję, że inne dzieci też będą miały takie szanse dziecko chore onkologicznie potrzebuje nie zamknięcia w domu nie myślenia wyłącznie o chorobie, a spotkania z tą grupą rówieśniczą potrzebuje wsparcia, jeżeli chodzi o system edukacji reformy te dzieci będą o kontakt w kontakcie z rówieśnikami jest, toteż lekcja dla tych dzieci, z którymi mają zajęcia klasowe dni, ponieważ to uczy integracji dzieciaki są po prostu fantastyczne grupa rówieśnicza daje im ogromne wsparcie przy okazji uczy się działać uczyć się zachowania społecznego, jaki i auto uczona z tego te dzieciaki nie my dorośli, którzy zajmują się tymi cyferkami jeszcze drugi przykład, jeżeli chodzi o choroby psychiczne, których też mamy bardzo dużo podczas 1 ze szkolenia rady pedagogicznej spotkam się naprawdę przykro statystyką, że 14 dorosłych ma choroby psychiczne niestety jeszcze nierozpoznane, jeżeli chodzi o nasze przypadki to jest bez kontekstu niestety jest to bardzo trudna przypadłość mamy bardzo dużo zaburzenie szkole związane z nadmierną liczbą bodźców z zanieczyszczeniami środowiska także z diagnostyką, która w ostatnich latach się poprawiła i mamy tutaj różnego rodzaju zaburzenia społeczne są dzieciaki, które na skutek traumy, którą przeżyły na skutek zdarzeń, które miały okazję obserwować popadają w depresję powalają zaburzenia lękowe i tutaj takim przykładem, którego niewolno marginalizować jest np. fobia społeczna są to różnego rodzaju depresji, gdy dziecko nie jest w stanie wejść do klasy, który 30 osób, bo po prostu paraliżuje je najzwyklejszy strach na skutek dramatycznych wydarzeń tych dzieci w Polsce naprawdę dużo co tak będzie się pani kurator pani Urszula bałem się już tak streszcza się bardzo dokończyć panie Waldemarze, jeżeli mówimy o nauczanie indywidualne w szkole i włączaniu ich w częściowo zajęcia lekcyjne to taka osoba z zaburzeniami psychicznymi ma jedyną szansę podczas tego stopniowego wchodzenia w klasy nie możemy jej rzucić na siłę albo zajęcia z klasą albo zostanie w domu, ponieważ do tego musi dojść terapia do tego muszę wejść w farmakologii to musi odbywać się małymi krokami dając im wybór albo z 1 stronę albo w drugą to dziecko nie ma szansy powrotu do normalności nie ma szansy jeśli mole jeśli wojewoda ani pozwoliły rzeczywiście te przypadki, o których pani mówiła to są bardzo trudne przypadki dramatyczne i ich poze w wolę tak zgadza się i ten na dokładnie te dzieci wyznał kilku gminach swoje w nowej szkole jeśli będę mogła to chciałabym wskazać na projekt rozporządzenia, który jest w sferze konsultacji społecznych, ale już jest tam zapis w § 12 jeszcze raz powtórzę i zacytuję ten zapis § 12 punkt punkt proszę państwa drugi podpkt 1 ich drogi, które wyraźnie mówią o tym, że dzieci, które mają orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego, jeżeli w tym orzeczeniu będzie wskazane, że powinny realizować na indywidualne nauczanie w szkole w pomieszczeniu szkolnym będą miały taką możliwość to jest zapis tutaj, których cytuje i w podpkt 2m, jeżeli szkoła dysponuje takim pomieszczeniem no bo wiadomo, że to dziecko musi mieć odpowiednie pomieszczenie te zajęcia mogą się odbywać dlatego ucznia do czasu na jaki zostało wydane to orzeczenie ja chciałabym bardzo prosić o to, żebyśmy w tej debacie o i w tej wspólnej rozmowie o bardzo trudnym problemie, jakim jest nauczanie indywidualne dzieci chorych niepełnosprawnych kształcenie specjalne, żebyśmy spokojnie dla dobra tych dzieci przeanalizowali projektowane akty prawne, żebyśmy się odnieśli do tych zapisów, które mogą ostrzegali odkopanie, a nawet odnieść do tych dzieci ma ministerstwo edukacji wiedziałam, ale też barak w § 12 pokazuje, że dzieciom z nauczaniem indywidualnym można również zapewnić pewną część zajęć jeśli szkoła dysponuje takim pomieszczeniem zajęć nie prowadzonych z rówieśnikami tylko zajęć indywidualnych, więc pan Leszek Kołodziejczyk państwo rozejść to jest niestety tylko półprawdy, bo pani zacytowała część przepisów, dlatego że Jasną z przepisów wynika, że to dotyczy tylko dzieci tych, które zostały objęte przed 1 września 2017 roku orzeczeniem natomiast wszystkie dzieci, które będą korzystały z, czyli każdy z państwa, kto będzie występowało orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego od 1 września takiej możliwości nie będzie miał, a więc pani kurator to jest tylko po pół prawda i wydaje mi szczerze mówiąc UE, bo słyszymy ciągle nam właśnie dużo dobrego na temat edukacji na temat dobrej zmiany natomiast wszyscy mam wrażenie posługują się właśnie półprawdami proszę zwrócić uwagę na to, że tutaj jest ta fakultatywność, jeżeli szkoła dysponuje, a jeżeli nie dysponuje lub nie ma woli dysponowania, bo takie przypadki są to proszę państwa w Bush orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego najczęściej wydawane są maksymalnie na rok szkolny najczęściej w większości przypadków nie najczęściej nie znam statystyki Dallas, ale myślę, że jeżeli mamy tutaj rodziców to proszę podnieść marżę a kto ma dłużej niż na rok mam nikt nikt, a więc statystycznie tutaj grupami, a ja tylko do plażowej jezioro rodzima liga grała u nas nie będzie, ale może zwrócić uwagę na to, że nawet pani kurator zauważyła, że sytuacja Honoraty jest bardzo skomplikowana i dlatego jest na 2 lata, jeżeli stosujemy wyjątkowo to rozwiązanie żadna poradnia nie wydaje na dłużej i lekarz nie wydaje, bo to byłaby skrajna nieodpowiedzialność ze strony lekarza, gdyby wyrokował, jaki stan będzie dziecko za rok czasu to jest półprawda proszę państwa w Polsce mamy 1 problem i to nie od dzisiaj nie od 1 , 5 roku mówi się o tym, że system edukacji umożliwiono zagwarantowanie kształcenia specjalnego, ale umożliwia, ale nie gwarantuje, dlatego że mamy tutaj wiele rzeczy uznaniowych czy ktoś chce czy nie chce nie mamy również żadnej odpowiedzialności za tą, że szkoły nie stają na wysokości zadania i tak jak mówię o jeżeli, by oddać decydujemy się na poważną rozmowę to nie wyrywają z kontekstu oko z kontekstu nie posługujemy się półprawdami jak państwo byłem w dzisiejszych przykład, bo myślę, że przykłady bowiem już we wcześniejszym wejściu ten przykład powiedzieć z terenu województwa Śląskiego akurat zadzwoniła mama przerażona, która została zmuszona do tego rząd 1 kwietnia przeszła na nauczanie indywidualne i syn ma zespół Aspergera, a piątek o kwietnia szkoła, zarzucając jej brak współpracy, choć po przejściu na nauczanie indywidualne miał być dowodem na współpracę ze szkołą 5 kwietnia, czyli po 6 dniach szkoła wystąpiła do sądu rodzinnego celem przymuszenia rodziców do skierowania dziecka do szkoły specjalnej dziecko w normie intelektualnej, a nawet powyżej normy intelektualnej tak wygląda sytuacja i tak wyglądają fakty mające te rzeczywiście jest oburzający Pszoniak gra regularnie jest taka, że pani wiadomości na temat tej sytuacji konkretniej liczono, że to nie jest rozpoczyna jako organu, który będzie również nadzorował funkcjonowanie szkoły i realizowanie kształcenia specjalnego jest noc zagwarantowane jako organ nadzoru pedagogicznego będziemy się tutaj tym problemom przyglądać, ale rozumiem, że to nie jest Przytyk do jeziora zwolnią tylko do ich szkoły, która w taki sposób nie można zareagował ani rozwiązać ten rejon hali Izerskiej będę miał możliwość również porozmawiać na temat tego w jaki sposób sprawowany nadzór pedagogiczny, o ile nam czas pozwoli nam czas pozwoli, ponieważ jest to debata także z udziałem publiczności mamy kolejne wydania sali bardzo różni się przedstawić do mikrofonu i zadać pytanie jak dzień dobry 5 g młodzi nowocześni śląskie są mi się odwołać do wcześniejszej wypowiedzi pani kurator zapytać, dlaczego MEN nie zabezpiecza środków na pomoc psychologa psychologiczno pedagogiczną, która oferuje w zamian mieszanego systemu kształcenia indywidualnego na terenie placówki z włączeniem do grupy rówieśniczej chodzi o to, że dyrektorzy mogą zwracać się z o zwrot z takim wnioskiem do samorządów, które nie będą obowiązane przyznawać takich środków natomiast na system mieszany jest to jest narzucana odgórnie Meyer drugie pytanie co, dlaczego wg projektu rezygnacji ze średnich pensji uposażenie podstawowe nauczycieli mianowanych dyplomowanych spadnie odpowiednio 738 zł i 1280 zł mimo wcześniejszych zapowiedzi minister edukacji podwyżki subwencji oświatowych i podwyżki płac dziękuję pani kurator Urszula Bauer zmierza się z tym pytaniem oczywiście, że państwo zabezpiecza środki na pomoc psychologiczno-pedagogiczną nie wiem na jakiej podstawie pan wysnuł taką tezę jeśli pan ma na to jakiś przykład ja bardzo proszę, żeby pan mi tę informację przekazał, bo wykształcenie w szkołach ogólnodostępnych Jagi w szkołach specjalnych jak w szkołach integracyjnych zawiera w swojej ofercie edukacyjnej takie placówki niesienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest to zadanie, które powinno być realizowane, na które państwo łoży, na które państwo przewiduje środki także wydają się, że tutaj trzeba było we wzorze pieniądze to są pieniądze centralne czy samorząd to są pieniądze, które są przekazywane do samorządów zarówno, jakby nie w 100 % część to są pieniądze, które którymi dysponuje organ prowadzący, a często są pieniądze subwencjonowania czy przekazywane ze strony ze strony państwa ze strony rządu, a teraz to drugie pytanie jeśli pan byłby uprzejmy rozumiem, że ono dotyczyło wynagrodzenia nauczycieli tak jeśli mogę to chciałabym zwrócić uwagę na fakt, że kilka dni temu pani minister w oficjalnym komunikacie przekazała informacje o tym, że przewidywane są podwyżki płac dla nauczycieli tych podwyżek płac dla nauczycieli wciąż nie mamy projektu ustawy, więc tak naprawdę znowu poruszam się w sferze tak, ale myślę, że zapowiedź tej podwyżki jest zagwarantowana również chociażby pracą specjalnego zespołu powołanego do winy tego, aby uporządkować kwestię statusu zawodowego nauczycieli m. in . w tym zespole bardzo istotną funkcję pełnią związki zawodowe i to one będą dopominał się będą pilnowały, aby to ta zapowiedź 15 %o wej podwyżki została zrealizowana jest jednak powodu po zabawie wątpię, że takie zapewnienie został też przeanalizowane przez ekspertów m. in . przez głos nauczycielski Emmy i okazało się, że po zmianach, jeżeli będą takie zmiany zapowiada minister Anna Zalewska najwięcej zyskają stażyści, a nauczyciele mianowani dyplomowani mogą stracić nawet to on 1000 zł od pensji to poprzez analizę projektu my głos nauczycielski takie dane opublikował także, jeżeli dysponujemy innymi obliczeniami i te inne i te obliczenia, które te, które zaprezentował związek Nauczycielstwa polskiego to nie są jedyne obliczenia mówiłam o CIT za głos nauczycielski tak, ale to jest głos to jest ono wiemy dobrze, a organ prasowy m. in . w związku Nauczycielstwa polskiego, więc wydaje się, że to są również, że obliczenia tego związku ja chciałabym, żebyśmy dali prawo do tego, żeby również inne związki zabrały głos w tej kwestii nadane zostało mocno listą stanowczością chcę powiedzieć, że na zapowiedź tych podwyżek płac to jest pierwsza zapowiedź od bardzo bardzo wielu lat zapoczątkowana nie podwyżka była, która miała miejsce w tym roku miała wyraźne taki charakter wyrównujący te parę razy natomiast zostały jeszcze podwyżki, ponieważ niewiele o nich wiemy ja muszę jeszcze zadbać o pani Grażyny burek zastępczyni naczelnika wydziału edukacji odnośnie pytania pana Piotra o pomoc psychologiczną czy tych pieniędzy część subwencji na części z centrali część wasza czy ich starcie nad głową Szanowni państwo oświata to jest taki obszar, na której samorząd katowickiej nie oszczędzało i oszczędzać nie będzie rzeczywiście dokładamy do subwencji ogromne pieniądze w mieście Katowice, ale mieszkańcy miasta wiedzą o tym, że zapewniamy pomoc psychologiczno-pedagogiczną począwszy od przedszkola szkoły ponadgimnazjalne oraz w 8 poradniach psychologiczno-pedagogicznych, a zatem nie można powiedzieć, że w mieście Katowice 2 pomocy niemal, bo jest niewystarczająca oczywiście tak jak powiedziałam samorządy do oświaty dopłacają ogromne pieniądze miała tyle o wizę do władz, bo rzeczywiście można powiedzieć około 400  000 000 każdego roku dopłacamy do systemu oświaty, ale tak jak powiedziałam to jest też inwestycja na naszych mieszkańców tak tych, którzy zostaną w mieście Katowice później skończą edukację mamy nadzieję pan Leszek Kołodziejczyk chciał zabrać głos na temat chuligaństwa i chciałbym też jasno powiedzieć się, bo tutaj mówimy poruszamy się w obszarze subwencji oświatowej proszę państwa samorządy subwencji oświatowej na 1 ucznia dostają około 500 zł miesięcznie tak to jest mniej więcej w standardzie DAB plus minus w zależności od gminy od miasta natomiast ja chciałbym państwu powiedzieć, że te dzieci uczniowie niepełnosprawni są objęte objęci dodatkową subwencją oświatową, którą kierujemy to zależy od niepełnosprawności, jeżeli mówimy o dzieciach z zespołem Aspergera z autyzmem poprzez tutaj m. in . w tych wyjaśnieniach na niepokoje rodziców ministerstwo, mówi że dzieci nie należy eliminować ze środowiska szkolnego tylko należy im zapewnić zwiększoną pomoc psychologiczno-pedagogiczną takie stanowisko proszę państwa jest żywcem przepisane z tego co by obowiązywał w poprzedniej wersji tego rozporządzenia, dlatego że w interpelacji poselskiej są w poprzedniej kadencji Sejmu takie stanowisko się pojawiło pojawiło się również w stanowisku departamentu kształcenia do departamentu współpracy z samorządem terytorialnym, że nie można wyeliminować dzieci, dlatego że ta subwencja oświatowa powinna zapewniać pełną pomoc psychologiczno-pedagogiczną co się dzieje proszę państwa 9 , 5 raza więcej tyle dostaje samorząd na każde dziecko więcej w każdy miesiąc łącznie z wakacjami, czyli bez dodatkowych 5000 zł proszę państwa mówi obrazowo w sytuacji ile rodzic mógłby zapewnić terapię pomocy psychologiczno-pedagogicznej, gdyby to on dysponował tymi pieniędzmi nie byłoby w stanie dziecko tej pomocy wykorzystać pełnej natomiast ciągle słyszymy od samorządu, że na ich pomoc psychologiczno-pedagogiczną jest tylko 2 godziny, bo taki minimalny pułap jest ustawowy ustanowionych w przepisach biorą znów odwołam się do państwa czy ktoś państwo dzieci ma więcej niż 2 godziny rewalidacji w szkole pomimo tak wysokich subwencji znowu nie widzę tutaj dochodzi do stron tego, że nie ma za bardzo specjalistów, którzy z terenu, jeżeli zatem można prowadzić, a propos specjalistów często spotykamy się z taką sytuacją, że zajęcia rewalidacji nie są prowadzone pod kątem PL dziecka dom zajęcia rewalidacji mają za zadanie usprawnienie zaburzonych funkcji organizmu dziecka natomiast proszę państwa często ta pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na tym, że nauczyciel, który został wyznaczony doprowadzenia tych zajęć realizuje to co potrafi, a nie poprzez dziecku potrzebna mamy kolejne pytanie z sali wielodniowej najpierw odnawiano zaś mogli się wzajemnie, a zasieków zaraz po wywróciła życie pana wrócimy do naszego do naszego panelu, bo tutaj czekają już kolejny głos z sali bardzo ważną, bo nie było pieniędzy w OOM w Wiśle ani razu, bo większość Holendrów może poczekajmy na głos z sali do zagadnień na miesiąc i 9 , 5 raza 5000 tak to obrazowo pani na czerwono małych i niepełnosprawni dziękuję bardzo wracamy do włosów z sali bardzo proszę taki dzień dobry państwo Elżbieta Głogowska Piasecka przyjechał do państwa z Gliwic dowiedziawszy się o tej debacie i dlaczego postanowiłam zabrać tutaj głos, ponieważ muszę państwu powiedzieć, że jest nauczycielem pracującym w zespole szkół specjalnych zespołów szkół specjalnych imienia Janusza Korczaka w Gliwicach uczymy dzieci na poziomie gimnazjalnym na poziomie średnim na poziomie zawodowym i dzieci wymagające nauczania bardzo specjalnego dzieci z upośledzeniem ma umiarkowane i głębszym, a uczy przedmiotów, które nazywa się matematyka również podsta w przedsiębiorczości czasami języka angielskiego, ponieważ mam do niego uprawnienia chcę państwu powiedzieć, że tak usłyszałam tu kilka takich zdań jak rzucanie do 1 worka jak to, że wysyłanie dzieci ze szkół do szkół specjalnych to takie skazywanie dziecinna przebywanie w gronie dzieci z dysfunkcjami tak oczywiście to czasami są dzieci z dysfunkcjami na tę dysfunkcję są bardzo różna umysłową oczywiście, że tak, ale też fizyczne, bo mamy przecież liceum uczniów, którzy mają dysfunkcje typowo ruchowe, czyli dzieci bez rąk dzieci bez dróg i doprowadzamy te dzieci do matury te dzieci bardzo często maturę zdają czasami nie, ale tak bywa w życiu i muszę państwu powiedzieć czy jest bardzo ciężka bardzo trudna praca, ale nikogo nie wrzucamy do 1 worka każdego traktujemy bardzo indywidualnie pana muszę uspokoić mamy dużo dzieci z zespołem Aspergera bardzo dużo dzieci z autyzmem i muszę państwu powiedzieć tak, bo tutaj dużo się mówi o nauczaniu indywidualnym oczywiście ja też uczę indywidualnie dzieci uczą je czasami w domu czasami w szkole, ale chcę państwa uspokoić, że na podstawie moich doświadczeń i tutaj powie mamie Honoraty tak dobrze zapamiętałam uczyłam dziewczynka przez 2 lata w liceum z podobnymi schorzeniami do pani córki, a znam bardzo dokładnie ten przypadek i powiem pani tak przez rok czasu dziewczynka była w szkole w czasie drugiego roku przeszła na nauczanie indywidualne na prośbę mamy i swoją własną i muszę pani powiedzieć, że w szkole czuła się mimo wszystko lepiej dlaczego, ponieważ była zaaplikowano nie tylko przez nauczycieli, ale też przez prasę, która ją akceptowała lubiła ona w tej klasie dobrze się czuła i absolutnie rozumiem, o czym pani mówi pani obawy, bo czasami nie może być inaczej jak właśnie zaproponować dziecku nauczanie indywidualne, ale ja wiem co to znaczy nauczanie indywidualne moje dziecko chorowało na białaczkę spędziłam z nią gra czasu w szpitalu i w tym czasie była objęta nauczaniem indywidualnym po nigdy nie chciałbym powtórki tej sytuacji na szczęście już państwu chodzić spokojnie żyje jest świetną uczennicą w tym roku zdaje maturę ukończyła klasę matematyczno fizyczną szykuje się do pójścia na studiach, ale co jest tak ważne, żeby te dzieci były w gronie swoich rówieśników, kiedy tylko się da i powiem pani o 1 chociażby podstawowym argument się nauczanie indywidualne w klasie licealnej na poziomie rozszerzonym obejmowało 6 godzin matematyki w tygodniu nauczanie indywidualne w domu tylko 2 godziny i oczywiście rozumiem, że tak musiało być nie mogło być inaczej, aczkolwiek dla tego dziecka byłoby lepiej chociażby z punktu widzenia ilości przyznanych godzin, żeby uczyła się z rówieśnikami w klasie, o ile to oczywiście możliwa dlatego proszę państwa, ale zapraszam pana do szkoły, w której pracuje zobaczy pan jak opracowujemy dla każdego ucznia indywidualne programy nauczania i terapeutycznej nie mówię o indywidualnym programie nauczania mówi o programie terapeutycznym, gdzie bierzemy pod uwagę wszystkie zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznych i powiem panu więcej robimy dla tych dzieci chce więcej czasami nawet same zalecenia zaproszą, żeby pan przyjechał zobaczył i chcę państwu powiedzieć tak, żebyście może jeszcze nie boje o reformę jaj sprzyja całym sercem, ponieważ moja córka, która była objęta poprzednią reformą chodziła do gimnazjum mówiła mamo po co jest gimnazjum u nas my w ogóle niepotrzebne ono było niepotrzebnej dzisiaj źle wspomina pani też, ale jeszcze jedno Bochnia zmierzał do pytania tak oczywiście, jeżeli chodzi o nauczanie indywidualne to moje takie pytanie do pani prokurator można, by się może pochylić bardziej w tym kierunku ażeby zapewnić tym dzieciom w w ramach nauczania indywidualnego więcej godzin, bo to jest dużo więcej da one po prostu tracą jeśli chodzi o wiedzę na nauczanie mu no i onkologiczne dzieci, ale czy takie nauczanie mogłoby być przeprowadzone w szpitalach przecież to możliwe dziękuję dziękujemy pani kurator prosimy prosimy panią kurator krótko odpowiedziałem, ponieważ ma mnóstwo głosów w sali bardzo proszę pani kurator Urszula Bauer i ja chciałabym żydowskim podziękować pani zatem głosy, że jest to głos, który wpisuje się pewną dyskusję prowadzoną od dłuższego czasu nad tzw. nakazano edukacją wyłączającą oraz edukacją, która jest skierowana do tych dzieci te mogą uczestniczyć mogą funkcjonować w szkołach specjalnych, by wszystkie działania ministerstwa będą zmierzały do tego, żeby jak najszerszej grupie dzieci zapewnić edukację wyłączającą bez eliminowania z systemu edukacji szkół specjalnych moneta pełnią niezwykle ważną rolę w literaturze kazała mi powiedzieć w jaki sposób, bo często mówimy o tym, że ministerstwo będzie się starało dążyć do tego, żeby zapewnić to odpowiedzmy na pytanie, a więc właśnie odpowiadam na to pytanie, że oprócz nauczania oraz wizualnego oprócz kształcenia specjalnego, który może być realizowany w szkołach ogólnodostępnych szkołach integracyjnych będą również funkcjonowały szkoły specjalne i tam będziemy mieli wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną oraz będziemy mogli zapewnić dzieciom, które wymagają rzeczywiście bardzo specjalistycznej pomocy takie właśnie warunki chodzi o to, żeby edukacja włączająca funkcjonowała równolegle obok tej edukacji specjalnej, która jest dedykowana dla dzieci i ucząc uczęszczające do szkół specjalnych i na tym polega to, że ta dyskusja o w tym czy tylko edukacja włączająca czy tylko edukacja specjalna znalazła swoje rozwiązanie poprzez funkcjonowanie w systemie polskim systemie edukacji zarówno szkół specjalnych Jagi do takich elementów, które umożliwiają dzieciom niepełnosprawnym udział w szkole normalnej poniosły masowej przepraszam bardzo ogólnym masowej o nazwie zabrała z ulicy onkologiczne, więc jeżeli pani kurator mogłoby krótko będzie się wiązało my objęte nauczaniem indywidualnym na terenie placówek szpitalnych tak powinno być jeśli pani ma jakiś byt niewłaściwe dość niech niedobre doświadczenia no to wynika to bardziej z umiejętności nauczycieli wydaje się, że tutaj doskonalenia nauczycieli też powinno zostać zmienione tak, aby rzeczywiście nauczyciele mogli uzyskać najlepsze kwalifikacje w innym trybie niż to w tej chwili się odbywa pani Ewelina Madej, jeżeli można jeszcze odnieść się do słów pana bardzo prosimy byłem bardzo krótko, bo mamy zarezerwowane rozkłada ręce z 5 panel stop loss Grażyna burek bardzo jeśli trudno ja nie wiem, jakie pana doświadczenia, w jakich gminach, ale Szanowni państwo pomoc psychologiczno-pedagogiczna to nie tylko rywalizacja to jest tylko kawałeczek bardzo niewielki obszar tak naprawdę to jest cały szereg działań w tym zakresie realizowanych jak chodzi o nauczanie indywidualne w szpitalach dzieciom onkologicznie np. leczonych i młodzież miasto Katowice takie nauczanie zapewnia często to jest nauczanie przy łóżku pacjenta 11 nie mamy szkoły przy szpitalu mamy też oddziały w inny n p . dla dzieci autystycznych w normie intelektualnej wysoko funkcjonujące, a zatem naprawdę ja nie wiem, jakie pana doświadczenia no ale my z koła mamy inne dziękuję w Kijowie banerze Kołodziejczak dziękuję za zaproszenie do Gliwic chętnie przyjadę z Gliwicami bardzo długo byłem związany z zawodową natomiast chciałbym się odnieść do tego nieszczęsnego World Abu nikt mnie zna na pewno nie usłyszał tego tak jak 2 panie tutaj, że ja bym powiedział, że staram się wrócić do worka dzieci grzybami rozmawiałem o rozmawialiśmy o systemie i o przepisach, że wrzucamy do 1 worka pewną kategorię instytucji zawartej w tych przepisach, jakby nie wiem dla mnie to jest oczko obraźliwe, jeżeli pani w ogóle palił chodzą w ogóle po głowie takie takie pomysły ja powiem tak no ja mam prawo czuć tak jak czuję jak do pani naczelnik może 1 słowem, bo inaczej mówi, skąd mam doświadczenia doświadczoną z całej Polski i jestem w tej rewelacyjnej sytuacji, że mogę się powoływać na kontakt bezpośrednio z rodzicami, którzy wręcz podzielą się swoimi problemami często ci rodzice płacą mi do telefonu, ale często taki dyżur telefoniczny to jest ogromnie traumatyczny dla mnie przeżyciem pani naczelnik ja tak jak mówię, że przykłady najlepiej przemawiają państwo również poradnia specjalistyczna zabezpiecza dzieci z autyzmem zespołem Aspergera z Mysłowic prawda nie tak i prowadzi dom i realizuję prowadzi terapię to prawda no właśnie to ja już od razu bowiem ma na przykładzie w zeszłym roku w maju zwróciliśmy się za pośrednictwem szkoły z Mysłowic o wsparcie dziecka również w tych przepisach jest mowa o tym, że jako, jakie to dzieci dostaną ogromne wsparcie to ja państwu powiem w jaki sposób to wsparcie w rzeczywistości wygląda na przykładzie Katowic skoro zostałem wywołany w kongresie w maju znaleźliśmy ja KO 33 czy zdaniem w maju zwróciliśmy się o wspomaganie do wakacji w ogóle nie doszło do skutku po wakacjach zostało przekładane spotkaliśmy się dopiero w marcu przyjechały 2 panie z poradni spotkanie zaczęły od tego, że spotkają się tylko na półgodzinne spotkanie zakończyło się niczym niczym proszę państwa pierwszy raz w życiu byłem na tak chaotycznym spotkaniu, gdzie nie wiedziałem nawet ktoś, kto mu przewodniczy, a więc tak wygląda rzeczywistość to prawda, że pomoc psychologiczno pedagogiczna to nie tylko zajęcia rewalidacji tylko mam pytanie, dlaczego dla większości dzieci to jest tylko rewalidacja to i to często jeszcze nie nie nastawiona na usamodzielnienie dzieci na NATO, żeby te deficyty były faktycznie zniwelowany, a nie grożą nawet setbola to oczywiście odniosę się nie znam sprawy z Mysłowic, która miała miejsce w maju na pewno ją zdiagnozuje zbadam może oczywiście również poradnia naszą obsługuje potrzeby w zakresie takim tej terapii i diagnostyki miasta Mysłowice na pewno zbadam tę sprawę bardzo wnikliwie dziękuję za informacje mamy kolejne głosy z sali czeka już pani bardzo prosimy głosu ten dzień dobry Ewa to może wybiegł z sali potem wrócimy do panelu będzie dobre Ewa Półtorak jest mamą 15 latka z zespołem Aspergera, a przy okazji koordynatorem grupy wsparcia fundacji mierzy wyżej ja w imieniu dzieci autystycznych i została Springera zadam takie pytanie w UE, jeżeli będzie to indywidualne nauczanie proszę mi powiedzieć, jakie macie narzędzia, że tym dzieciom zapewnić nauczanie indywidualne w domu skoro takich narzędzi nie ma w szkołach jest w ogólnodostępnych drugie moje pytanie jest takie, że liczba dzieci zamknięcie w domach jak ja nazywam kołchozy dzieci nie będą mogły się społecznie w bony są zamknięte praktycznie same w sobie jakąś nabędą tych relacji społecznych pozytywny od kogo się będą uczyć i trzecie moje pytanie obecnie jest to granica 60  000 na rok na takie dziecko obecnie związkowy walczyć o jakąkolwiek terapię MiTo zajęło parę lat, zanim wyszłam na swoje bo, że tak powiem kuratorium kuratorium wszędzie do każdego urzędnika od rządu muszą przejść swoją drogę, żeby moje dziecko znalazło się szkoły integracyjnej mato pomóc czy czwarta rodziców tego nie ma gdzie te pieniądze potem pójdą po, jeżeli dziecko pójdzie na indywidualne nauczanie to w życiu te pieniądze nie pójdą za dzieckiem, bo teraz nawet nie idą dziękujemy pani kurator to wyzwanie wyładowania Urszula przede wszystkim chcę powiedzieć, że wreszcie do kuratoriów wróciła taka kompetencja, która pozwoli na to, żeby precyzyjnie przyjrzeć się w jaki sposób zorganizowana praca szkoły krótko mówiąc mamy od 1 września 2017 szesnastego roku możliwość opiniowania arkuszy organizacji pracy szkoły i to jest ten instrument, który nie był przez ostatnie 8 czy nawet 9 lat, by absolutnie dostępny dla kuratorium stąd ten nadzór pedagogiczny, który pełniliśmy nie mógł mnie dotyka się organizacji pracy szkoły wreszcie mamy dostęp do arkusza organizacji pracy szkoły i we współpracy z dyrektorami szkół we współpracy z organami prowadzącymi analizujemy te arkusze musimy wydać opinię, że zgodnie z delegacją prawną i będziemy bardzo pilnować, aby w PRL w arkuszach organizacji bez pracy szkoły były zapewnione wszystkie te elementy związane z kształceniem z rywalizacją z kształceniem specjalnym z tak, aby można było zapewnić dzieciom przynależne im możliwości zapewnić zapisane również się w przepisach o dużym skrócie będzie mógł kontrolować wydajemy samorządów nie będziemy tam organizację pracy kontrolować tak, aby sprawdzić czy szkoła zapewnia dziecku wszystkie te możliwości, które są zapisane wprawie albo jest pierwsza sprawa pani mówi o jeszcze mówiła pani o tym, że, aby nie zamykać dzieci jeśli chodzi o nauczanie indywidualne w domu tak jak jeszcze raz powiem o tym, że mnie każdy przypadek jest indywidualny trzeba się temu przypadkowi przyjrzeć, ale jeżeli dziecko jest w stanie dojść do szkoły przyszli do tej szkoły rozporządzenie nie zostaną możliwość przyjrzenia się indywidualnego, ale jeśli mogę pani pani kurator Babisz kawałek kończy i zaraz potem wracamy z głosem, jeżeli dziecko jest w stanie przyjść do szkoły to dlaczego to dziecko mamić nauczanie indywidualne dedykowane dla dzieci, które nie mogą przyjść do szkoły może chodzić do prosiłbym bardzo dumni w myśl, że takiemu dziecku potrzebna jest i bardzo dobrze zorganizowana pomoc psychologiczno-pedagogiczna otoczenie tego dziecka opieką i niekoniecznie musi ono mieć kontakt z tym 1 jedynym nauczycielem, który być może albo nie dysponuje wiedzą albo nie dysponują umiejętnościami albo po prostu czasami jest taki wiele takich przypadków jeśli chodzi o kuratorium działa skargi rodziców rozpatrywaliśmy, kiedy dziecko właśnie lubiła sobie jakiegoś 1 nauczyciela bardzo dobrze się z nim czuło na skutek pewnych organizacyjnych przesunięć zafundowano temu dziecku zajęcia zupełnie innym nauczycielem jesteśmy zdania, że takie dzieci powinny odbyć się pod opieką nauczycieli które, które są akceptowania, ale takich również, którzy dysponują najlepszą wiedzą i najlepszymi umiejętnościami zatem wydaje się, że inny jeśli dziecko jest w stanie dojść do szkoły to można mu zapewnić takie zajęcia w szkole, że z 1 strony będzie mogło integrować się ze społecznością szkolną uczestniczyć w zajęciach z rówieśnikami, a pewnych sytuacjach na pewnych zajęciach również mieć możliwość nauczenia zindywidualizowanego także wydaje się, że to rozporządzenie z takich możliwości nie zamyka wręcz przeciwnie umożliwia dlatego NIO wydaje się, że ja jeszcze raz też chcę podkreślić jeśli państwo pozwolą jest to projekt rozporządzenia traktujmy to jak popędy pewną granicę oraz paralotnia rzeźbił jak rozwijają się, że te zapisy w projekcie nie będą zabezpieczać interesów dzieci bardzo proszę oto oni u siebie, więc na razie informacje te powinien zawierać mogą być wysłane rzeczy wiary, że mam pytanie odnośnie dzieci które, bo teraz jest tendencja, bo jest 1408 zł prowadzone, jeżeli masz siódmy punkt, jeżeli ta ustawa wejdzie w życie i mały gaz samotnie wychowująca dziecko zostanie wrzucona w ten system, gdzie będzie musiała nie pracować będzie musiał się dzieckiem z domu państwo założę się powie no my nie jesteśmy w stanie taki mamy utrzymywać pomoc tam nie da pieniędzy, a siódmego punktu na zespół Aspergera się nie dostaje i co w takiej sytuacji jak ja głowy, bo to jest bardzo ważna rzecz to co pani powiedziała, dlatego że również mama Honorata i powiedziało tym, że ma możliwość pracy na pół etatu i wydaje mi się, że w porze pani pracuje to też jest bardzo ważne z punktu widzenia pani psychiki z tego, że można wyjść do ludzi, że nie jest ani nie czuje się pani w kręgu osób wykluczonych natomiast w sytuacji, kiedy rodzic będzie pozbawione jakiejkolwiek możliwości nawet tej chwilowej opieki wytchnienia owej, bo to często jest rodzic, który 24 godziny na dobę z opiekuje się dzieckiem i czas w szkole to miało na to, żeby ich na zakup albo, żeby najnormalniej w świecie odpocząć natomiast tu jest mowa również w skutkach regulacji w tym rozporządzeniu w ocenie skutków regule kosztów jest skazany 0 zł proszę państwa to jest właśnie m. in. na systemie nasza Fundacja będzie zachęcać rodziców do występowania ze względu na zmianę sytuacji osobistej o Bożym zespoły orzekające nie poradni psychologiczno-pedagogicznych tylko powiatowe zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności zaczęły przyznawać siódmy album, który upoważnia było świadczenia pielęgnacyjnego, a po rozwodzie to być może, dlatego że Ministerstwo Zdrowia uważa, że reforma jest bezkosztowa był u nas na głosy w dno wraz z Danii znam takich rzeczy, które by nic nie kosztowały mniej u nas na głos to wezwanie do czego pani Ewelina Madej, a ja wcale mówi wiesz, że bardzo dziękuję, że rozumiem pobudki, dla których zajęto się również sprawą, ponieważ zdarza się oczywiście, że nauczanie indywidualne jest przyznawane uczniom, którzy go faktycznie potrzebują mieć tutaj jest też taka sprawa, dlaczego nie pomyśleć o uszczelnieniu tego systemu być może o zmianie tych zespołów, które w, które przyznają orzeczenia mamy sytuację podobnie jak reformie oświaty, że zamiast doskonalić wracamy wszystko do góry nogami tu wracamy w szalonym tempie było ile mamy 2 tygodnie na konsultacje tego rozporządzenia dlatego mówimy tutaj o tych problemach pamiętajmy, że nauczanie indywidualne to też dzieci chorych, ale też są to przypadki onkologiczne i zaburzenia psychiczne i tutaj drodzy słuchacze nie my mamy być może teraz zdrowe dziecko, ale naprawdę nie znamy nie wiemy tego co się może spotkać w życiu, jaką diagnozę postawił nam los, jakie zdarzenia spotkają to nasze dziecko naprawdę zaangażujemy się tą sprawę, bo możemy nie mieć wyjścia możemy mieć nauczanie w domu i że mówimy o uszczelnienie systemu to może, jeżeli to rozporządzenie satysfakcjonujące jak można byłoby ten system uszczelnić my nie wprowadzę z tego rozporządzenia, a myślę, że to jest pytanie tutaj do pani kurator i do ministerstwa w jaki sposób złuszczania wniosku Jerzego i przygotował rozporządzenie więc, bo w ten sposób do UE uznała rezultat pewne, że radni ma uszczelnić pani zatem uszanowałem to rozporządzenie ma również 1 z Lwów z celów VAT, a może z tego można byłoby też inną drogą uszczelnienia systemu myślisz, że uczelnie dzienne nowe zdefiniowanie indywidualnych adresatów próśb poszczególnych działań, a więc zarówno jej nauczania indywidualnego Jagi kształcenia specjalnego, jaki my udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej precyzyjne określenia adresatów tych tych form pomocy jak również, by dużo lepiej zorganizowana diagnostyka m. in . tak jak plastyka funkcjonalna powinna pomóc w tym, aby nie dokonywano tego, o czym mówiłam też na początku naszej naszego dzisiejszego spotkania, że nie jest niestety, ale to nauczanie indywidualne nie zawsze było realizowane zgodnie z intencją zgodnie z faktycznym interpretowaniem zapisów rozporządzenia nadużywamy mówiąc krótko tego też możliwość, ponieważ nasza nasza debata jest nie tylko tutaj w Katowicach, ale także transmitujemy na żywo na Facebooku i na Facebooku mam pewien głos tak naprawdę muszą teraz przeczytać, która odnosi się tak naprawdę do pani kurator pani Małgorzata Breda, że proboszcz z góry sugeruje, że dobrze byłoby sprawdzić jak organy prowadzące opłacają działania placówek specjalistycznych, bo często szkoły wnioski o zwiększenie godzin logopedzi, ale ten nie ma na to pieniędzy czy Katowice też mają takie niedostatki Szanowni państwo pani Graży no Góra w pani radio z magistratu miasta w rozliczaniu subwencję oświatową na dzieci orzeczone już drugi rok z rzędu wg już tak powiem zmiany przepisów to znaczy pieniądze z subwencji oświatowej na rzeczy na dzieci orzeczone są dla dziecka przeznaczone na prace z tym dzieckiem w szkole przedszkolu na wyposażenie pracowni dla tego dziecka zakup pomocy dydaktycznych na pomoc psychologiczno-pedagogiczną i tak te środki rozliczają samorządy dziękuję proszę państwa, a może 2 słowa na temat tego, bo na razie nie mogę zgodzić z tym stanowiskiem Rio, ale powiem państwu znowu przykład z praktyki do mnie dzwonią również dyrektorzy szkół psycholodzy pedagodzy szkolni i znowu przy przykład 1, kiedy zadzwoniła do mnie pani dyrektor pewnego przedszkola, która powiedziała, że przy lepszej przedszkolu subwencji oświatowej wybudowano plac zabaw dla dzieci bardzo fajnie tylko zapytałem czy ten plac zabaw jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych w Katowicach trwa debata w ramach naszego cyklu usłysz swoją szkołę dziś mogą ją państwo śledzić na portalu Facebook na profil Radia TOK FM transmisji internetowej aplikacja TOK FM i na stronie www tokfm krotka pl, a na antenie za chwilę informacje o nich jeszcze więcej sportu, a państwo już teraz zapraszam na dyskusję o edukacji nie tylko od tej edukacji, która była głównym tematem jest głównym tematem dzisiejszej debaty, czyli o kształceniu specjalnym nauczaniu indywidualnym, ale i szerzej o edukacji w ogóle po dwudziesty pierwsze 23 gminy, że państwa głosy na naszej antenie po dwudziesty pierwsze 20 będą bardzo mile widziane Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA