REKLAMA

Cz. 2 katowickiej debaty Usłysz Swoją Szkołę

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-05-11 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
bat jest nie tylko tutaj w Katowicach, ale także transmitujemy na żywo na Facebooku i na Facebooku mam pewien głos tak naprawdę muszą teraz przeczytać, która odnosi się tak naprawdę do pani kurator pani Małgorzata wyda, że proboszcz z góry sugeruje, że dobrze byłoby sprawdzić jak organy prowadzące opłacają działania placówek specjalistycznych, bo często szkoły wniosku o zwiększenie godzin logopedy i alem nie ma na to pieniędzy czy Katowice też mają takie Rozwiń » niedostatki Szanowni państwo pani Graży no Góra pani radio z magistratu miasta w rozliczaniu subwencję oświatową na dzieci orzeczone już drugi rok z rzędu wg już tak powiem zmiany przepisów to znaczy pieniądze z subwencji oświatowej na rzeczy na dzieci orzeczone są dla dziecka przeznaczone na prace z tym dzieckiem w szkole przedszkolu na wyposażenie pracowni dla tego dziecka zakup pomocy dydaktycznych na pomoc psychologiczno-pedagogiczną i tak te środki rozliczają samorządy dziękuję, że państwo ją używa słowa na temat tego, bo na razie nie mogę zgodzić z tym stanowiskiem Rio, ale powiem państwu znowu przykład z praktyki do mnie dzwonią również dyrektorzy szkół psycholodzy pedagodzy szkolni i znowu przy przykład 1, kiedy zadzwoniła do mnie pani dyrektor pewnego przedszkola, która powiedziała, że przy lepszej przedszkolu subwencji oświatowej wybudowano plac zabaw dla dzieci bardzo fajnie tylko zapytałem czy ten plac zabaw jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych pani dyrektor Puzio niestety nie ja mówię tu, gdzie tu jest wydawanie subwencji na dzieci ja chciałbym jeszcze o 1 rzeczy, bo dziś to prawda, że 2 lata temu wprowadzono przepis, który mówi o tym, że organ samorządu terytorialnego ma obowiązek wydawać, niemniej niż otrzymał subwencji, ale jest to przepis całkowicie martwymi, dlatego że te szkoły szkoły niż pieniądz za uczniem do szkoły tylko jest dzielone centralnie przez samorząd mało tego, że był pierwszym, który ktoś zaprotestował, gdy był był pomysł wprowadzenia tego przepisu w życie to był właśnie związek miast i powiatów polskich był większy wielki alarm, dlatego że wszyscy wiedzą tylko nikt o tym, głośno nie chce powiedzieć, że to uczniowie niepełnosprawni finansują edukację dzieci zdrowych lanie na odwrót proszę państwo w to się bierze też negatywne postrzeganie uczniów jeżeli, by rodzice w szkołach w ramach pedagogiki z racji mieli umówione w czasie wywiadówek apeli i t d . że np. zakup rzutnika multimedialnego, żeby wizualnie prowadzi przekazywane treści został zakupiony subwencji oświatowej to każdy rodzic widziałby pożytek każdy rodzic zdrowego dziecka widziałby pożytek z tego, że się integrujemy, że te dzieci nie są żadnym ciężarem i tak jak pani powiedziała tutaj pani nauczycielki przepraszam nie pamiętam nazwiska są te dzieci są potrzebne nam wszystkim, żebyśmy odpowiednie siły wrażliwi ja chciałbym państwu powiedzieć, że zgodnie zdanymi najbardziej wiarygodnymi w stanach Zjednoczonych 63 w jedno na 68 dzieci mogły rodzić się z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i każdy z nas może w rodzinie takie dziecko mieć pierwszy wolno uważać, bo pani Ewelina Madej chciała odpowiedzieć druga rzecz proszę państwa, ale bądźmy wrażliwi na niepełnosprawność i wszelkie, dlatego że starość też jest pewną formą niepełnosprawności metraż każdy z nas będzie potrzebował pomocy innych osób zechciało wesprzeć Palikota głos pana rzeczywiście jest uznawały prawo, by prawo oświatowe art. 11 ust. 6 dokładnie jest tak jak pan powiedział jednostki zobowiązuje ten przepis jednostki samorządu terytorialnego do przeznaczania na zadania związane ze specjalną organizacją nauki takie środki, które są nie mniejsze niż otrzymywane na ten cel zgodnie z subwencją oświatową zatem mamy zapisy, które gwarantują wprawie oświatowym, jakby opiekę państwa na tym ważne jest, żeby teraz wyegzekwować te na pełny zapis w laboratoriach mówimy o egzekwowaniu tej, a może 22 słowa tylko należy obliczyć bardzo krótko, bo mamy kolejne głosy z sali i mamy też inne tematy naładować się roku we wrześniu w nie powstała klasa integracyjna w Rudzie Śląskiej rodzice zwrócili się do mnie o pomoc, a pomóc oczywiście nastąpiła błyskawicznie, dlatego że było czworo dzieci nie zobligowany nic się nie działo nikt nie interweniował w tej sprawie do czasu UE naszej interwencji w UE Fundacja zgromadziła materiały sprawa została przekazana do kuratorium na pani Renata delegatura potem w Gliwicach to sprawy załatwiała rodzice zostali tak zastraszeni, bo ja już byłem na etapie takim zresztą do kuratorium zostało przekazane to pismo pani też prowadzimy bardzo do prokuratury bardzo konkretny program po obiedzie nowe pytania zdaje się boją bardzo proszę mamy kolejne pytania z sali w dzień dobry proszę się przedstawić w ZSP Halina Kantor Mikołów Zabrze i terapeutka ery dzieci z problemami na do Gliwic się odniosę w tym momencie np. pani, mówi że w jej szkole jest rewelacyjny każde dziecko jest traktowane indywidualnie znam dziecko dorosłe dziecko z tej szkoły, które jest w normie intelektualnej, a halo przepraszam jest traktowane jak dziecko z upośledzeniem przepraszam tak dorosłe dziecko, ponieważ człowiek jest dorosły jest w tej szkole natomiast jako uczeń jako uczeń nie z tej szkoły dorosły uczeń nie dorosłe dziecko oraz bardzo proszę masz pytanie pytanie w jaki sposób można tę subwencję, która i teoretycznie idzie za dzieckiem wykorzystać na zajęcia terapeutyczne tego dziecka n p . poza szkołą nie ma takiej możliwości, a szkoła nie daje takiej możliwości to jest 1 sprawa druga sprawa dziecko ma jakieś tam zaburzenia bądź nie ma zaburzeń dziecko jest zdrowe idzie dość normalnej szkoły w trzeciej klasie np. dziecko zaczyna mieć problemy w szkole idzie do czwartej problemy się pogłębiają dziś następuje diagnoza Moody SA dziecko trafia do ośrodka, a w terapii nerwic szkoła wystawiała do sądu sprawę, że dziecko żyje od demoralizacji dziecka albo dziecko z autyzmem General pani Halino może grozić do pytania, bo mamy dużo pytań z sali mało czasu co zrobić z takim dzieckiem, które musi być na nauczaniu indywidualnym, bo szkoła go nie chce, a dla niego jest bardzo istotne kontakt z rówieśnikiem to bez ubrania do pani kurator, ale też bardzo proszę jestem zdumiona takim sformułowaniem ran odleżyn pani zasygnalizowała jakiś dramatyczny problem, który będzie musiał być przez nas bardzo by dobrze zbadany nie ma takiej możliwości w systemie polskiej edukacji, żeby szkoła ich ciała ucznia dyrektor szkoły ma obowiązek jeśli rodzic zadecyduje, że chce dokładnie w tej szkole, żeby się jego dziecko uczyło ma obowiązek przyjąć to dziecko do szkoły bardzo proszę, żeby jeśli ma pani takie doświadczenie bardzo proszę, żeby zasygnalizować mi konkretnie to sprawy, bo to jest sprawa bardzo niepokojąca i wydaje się, że tutaj o prawo jasno mówi w tej kwestii co się dzieje z dyrektorem, który nie pozwoli zapewnić, że nie pozwoli zrealizować dziecku takiego podstawowego prawa, jakim jest prawo do do edukacji niemożliwe jest, żeby dyrektor szkoły odmówił przyjęcia dziecka do szkoły rozwieje obawy, że i teraz chcę powiedzieć, chyba że nie ma miejsca, aczkolwiek mamy ostatnie takie przypadki, kiedy mało tego miejsca w szkole jest, kiedy nowy ta druga zmiana zaczyna nam się rysować, a mimo to dyrektorzy przyjmują to rodzic decyduje o tym gdzie będzie edukowane jego dziecko to rodzic wskazuje szkołę idol, bo rodzice w składa wniosek do szkoły nie ma innej możliwości dlatego jest bardzo niepokojąca sytuacja bardzo panią proszę o taki indywidualny kontakt pod po tym, dzisiejszym spotkaniu wygląda założy pani Ewelina miała sporo tych indywidualnych spraw maszerować osobno i rozwiązania, bo tam wolny kolejny organizowali bardziej, że rodzina robi się nazwą Katarzyna Juszkiewicz i reprezentuje grupę stop zbyt szybkiej reformie edukacji, którą założyłam 30 czerwca ubiegłego roku po tym, kiedy usłyszałam o planach reformy zaprezentowanych przez panią minister Zalewską moja córka Alicja wybierała się do szkoły Ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych napisała nawet list do pani minister pani minister odpisała w liście, że w dziecko będzie mogło się kształcić w szkole podstawowej w klubach osiedlowych et Cetera minister Gliński stwierdził, że tych szkół Ogólnokształcących szkół sztuk pięknych jest w Polsce tylko 29 nie komentuje słowa tylko mam pytanie, dokąd teraz mamy się zwrócić, jeżeli w nowej w nowej podstawie programowej w ósmej klasie niema plastyki w ósmej klasie nie ma techniki w ósmej klasie nie ma muzyki, jeżeli jesteśmy w tej chwili w miejscu, które nazywane jest strefą kultury to dlaczego województwo śląskie nie zadba o dzieci z Katowic Zabrza z Dąbrowy Górniczej chociażby, którą tutaj pani też reprezentuje z Gliwic z Bielska w Częstochowie przeprowadzono gruntowny remont i ogromne inwestycje ze środków unijnych zostały poniesione na właśnie Ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych mylnie nazywany gimnazjami opowiem państwu i słuchaczom, którzy nie są zorientowani to jest tryb kształcenia sześcioletni to są 3 lata na poziomie gimnazjalnym 3 lata później licealnym po tej szkole dziecko czy już, że młodzieniec uzyskuje tytuł plastyka w tej chwili tego nie ma i to jest moje pierwsze pytanie drugie pytanie czy państwo zdajecie sobie sprawę, że w Katowicach w tej chwili na skutek reformy będzie efekt domina przedszkola będą zapełnione, dlaczego dlatego, że sześciolatki muszą zostać w szkole w trzylatki 2 i ulotki muszą zostać przyjęte dzisiaj jeszcze wyczytaliśmy z forum minister nie Rafalskiej, że żłobki muszą obyć się w ten sposób przeorganizowany, że każde dziecko nie czy każdy opiekun będzie miał dodatkową liczbę dzieci dziękuję bardzo prosimy pani Grażyna burek chciała się odnieść na pewno na początku tego, że była koniecznym do przedszkoli przez euro tak bardzo proszę Szanowna pani Szanowni radiu słuchacze w mieście Katowice po zakończeniu rekrutacji wzeszłym roku szkolnym na obecny rok szkolny pozostało ponad 200 miejsc wolnych mieście Katowice, a mimo to może były miejsca wolne i rozbuduje rozbudowujemy osób obecnie 2 przedszkola o kolejne miejsca dla dzieci, a zatem w mieście Katowice zabezpieczymy potrzeby naszych mieszkańców zdecydowanie w tej materii dziękuję, a jeżeli będzie szkoła bez artystyczne czy może jakąś radę dla pani mama Alicji będzie miała pani kurator oczywiście jeszcze chciałabym przede wszystkim odnieść do tego sporu wyzwania, że dzieci sześcioletnie muszą zostać w przedszkolach nie w Polskim systemie rodzic ma prawo zadecydować czy dziecko sześcioletnie pójdzie do szkoły czy zostanie w przedszkolu i cieszy się z takiego obrotu sprawy cieszy się, że rodzice mogą zadecydować jeśli decydują to uszanujmy ten wybór prawda mamy informację o tym, że rzeczywiście inne coraz więcej samorządów zaczyna podejmować działania, które zabezpieczą odpowiednią liczbę miejsc w przedszkolach dla sześciolatków, których rodzice postanowili, że dzieci zostaną w przedszkolach i tu przykładem jest jej działania, gdy są działania na m. in. państwa z Katowic po górach walczą natomiast szkoły i egzotyczne w tej chwili z tego trochę wiem na innych stronach internetowych jest już zaprezentowany projekt rozporządzenia ministra kultury dziedzictwa Narodowego, który będzie w odpowiadał na zapotrzebowanie między nimi takich dzieci, które chcą inni uczyć się w szkołach artystycznych to jest projekt to on jest też skierowany do konsultacji, więc jak dokładnych szczegółów jest zapisanych w tym projekcie nie znam natomiast, ale znamy szczegóły tego jak będzie wyglądał w tym momencie kształcenie w szkołach podstawowych jest nawet takie przedmioty oraz znaleźć w nich aż o 6 klasa siódma w mamy godzinę plastyki muzyki klasa ósma nie mamy już w ogóle tych zajęć, jeżeli dziecko jedzie do chciałoby pójść do liceum plastycznego, bo nie będzie już o takie przygotowania jak choćby w gimnazjum artystycznym co w zamian po reformie oświaty pani kurator rzeczywiście wyznaczono taką oto ścieżka czy zaproponowana taką ścieżkę szkoły podstawowe ośmioletnie i po ukończeniu ośmioletniej szkoły podstawowej będzie dopiero w innej możliwości realizowania się wpływy szkołach plastycznych m. in . w liceum plastyczne dziś przygotowania do egzaminu do takiego liceum nie będzie 1 słowem w formule taki jak dotychczas nie będzie natomiast wydaje się, że te dzieci też będą objęte m. in. działaniami ognisk plastycznych miejskich domów, a co wiz obywatele kultury ognisko plastyczne czy ognisko plastyczne n p . jest w stanie przygotować do egzaminu z historii, żebyśmy zachowali zimna i ważne jest, by się odniosła jako nauczyciel lekarz rezygnacja z wizytą wiem, że pani jest specjalistą w tej kwestii, więc będzie pani miałby jakiś swój pogląd na tę sprawę, ale myślę, że nauczyciele których, którzy do tej pory byli nauczycielami gimnazjum m. in . tego artystycznego będą również, że mogli te swoje umiejętności zawodowe i kompetencje no zastosować w przypadku uczniów wpłynęły też będą w szkołach, w których będą pracowali, więc wydaje się, że było moje Ewelina Madej, aby się odnieść się do sali miała miejsce, a propos właśnie zatrudnienia nauczycieli moi drodzy ja jestem prowadzę pracownie, promując samo w szkle artystycznym i witrażu tych szkół w Polsce są 2 jest 1 uczelnia wyższa ja tutaj w przypadku reformy ja tracę pracę już 2 miesiące i raczej nie ma żadnej szansy, żeby miał znalazła, więc to co jest mówione przez panią minister Zalewską no jest po prostu kłamstwem, ponieważ w tych 2 szkołach w Polsce z czego gimnazjum artystyczną, którym mówimy to sześcioletnia szkoła jest likwidowana, bo nie ma takiej opcji, żeby wyczarować do szkoły spod ziemi wg pani minister może się pani przekwalifikować moje zdrowie co mam taki przypadek, że naprawdę uciec z pasją są i jeżeli chodzi o mnie to tylko szkoła plastyczna i tylko kształcenie dzieci naprawdę, które są zainteresowane ich dzieci jest dużo, odnosząc się tutaj do pani, która zadała pytanie na stronie ministra Glińskiego nie ma żadnego rozporządzenia, jeżeli chodzi Ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych one są po prostu zamykane jest to o tyle przykre, że w czasach, kiedy pan minister kupuje kolekcję Czartoryskich zapomina naprawdę od tych młodych twórcach które tutaj jest źle w przypadku wiejski bardzo ważne jest wiek tak jak spotykam się naprawdę na co dzień z mamami dzieciaków, które chciały iść do gimnazjum, dlatego że te dzieci mają swoje talenty plastyczne one nie mają, gdzie rozwijać szkoła podstawowa tego nie przewiduje nie ma tamtego przygotowania kluby osiedlowe to naprawdę nie jest rozwiązanie, jeżeli chodzi o całą reformę ona pomija szkoły z tradycjami szkoły niszowe szkoły, które są wartościom polskiej edukacji szkoły plastyczne szkoły językowe i te, które mają naprawdę ogromną tradycję tego nikt nie zastąpi, bo to wszystko dzieje się za szybko i naprawdę powinniśmy to wszystko zatrzymać, aby w 2 LO w latach w 2 w ww dziękuję bardzo pani kurator związany z pani chce, aby chce przede wszystkim powiedzieć, że reforma jest wprowadzana w sposób inny przemyślany egzorcysty takiego pozwu jest firma wykazuje chaos za chwilę możemy normalnie pani minister wciąż to bowiem zdarza, ale może odpowiedzmy co by co konkretnego dla tych dzieci uzdolnionych plastycznie, które chciałoby wybrać dalszą drogę warto wiedzieć, że projekt rozporządzenia w tej kwestii jest on jest zawieszony tak mówią władze zdrajcy, gdzie jako obawia się realizowano je przeoczyć centrum legislacji na w celu tzw . tam należałoby zniszczyć państwo pozwolą one bardzo pani kurator odwołuje się do projektu to powiedzmy co konkretnego to preferuje dostają wymówienia to nie jest możliwe pani kurator jeśli chodzi o zapisy tego projektu nie będę tutaj w tej chwili przytaczać konkrety konkretnych konkretnych zapisów jest to projekt, który jeszcze może ulec zmianie, który jest w fazie konsultacji i te konsultacje będą miały istotny wpływ na ostateczny kształt tego dokumentu mamy kolejne mamy kolejne głosy Stali sporo emocji ktoś wstali chciałby się odnieść do słów pani kurator proszę się przedstawić Barbara mieszkanka Dąbrowy Górniczej matka dwójki dzieci ja chciałam wrócić do początku panelową, kiedy pani z urzędu miasta mówiła, że honor Radka będzie miał możliwość utrzymania takiego samego trybu nauczania, czyli części w dowolnych miesiąca w tych dniach tygodnia w domu część w szkole proszą o wskazanie konkretnego artykułu paragrafu punktu, a drugie pytanie pani kurator co pani błyszczała powiedzieć rodzicom dzieciom z Dąbrowy Górniczej, których zmusiła pani do uczęszczania do piętnastoosobowej szkoły słownie szkoła będzie liczyć 15 osób mówi pani na pewno wspaniali stoimy na podatny na uszy radar szkoła podstawowa nr 24 to jest szkoła, która powstała z przekształcenia gimnazjum gimnazjum nr 10 zatem w tym budynków w tej szkole będzie nie będzie piętnaścioro dzieci chciałabym, żeby nie wprowadzono w błąd tutaj słuchaczy i wszystkich, którzy są zainteresowani sprawą do klasy pierwszej zostaw no właśnie chce pani wy Jaś 30 dni pani pozwoli do klasy pierwszej zostało z rekrutowanych rzeczywiście póki co ta rekrutacja jeszcze trwa piętnaścioro dzieci natomiast ta szkoła szkoła podstawowa nr 24 będzie również szkołą, do której będą wchodzili uczniowie włączonego do tejże w gimnazjum przekształconego w szkołę na podstawową, a więc uczniowie klasy drugiej klasy, a nasze pierwsze lekcje uważano, że nie będzie takiej sytuacji mogę, że w budynku szkoły będzie piętnaścioro dzieci ich piętnaścioro dzieci to będą uczniowie klasy pierwszej natomiast pozostali uczniowie, którzy będą uczestniczyć uczęszcza do szkoły podstawowej 24 utworzonej po przekształceniu gimnazjum będą również chodzi do szkoły, ale w tym roku tak wyrok w roku 20172018 w Teksasie pani sugeruje, że na antenie Radia TOK FM dzisiaj przedstawiciele urzędu miasta mijał się z prawdą tak jak nie sugeruję ja jestem tego pewna, ponieważ zaraz po wysłuchaniu tej wypowiedzi, bo nie my ja pozwolę sobie z hasłami sędziowie uznali do urzędu miasta słuchałam tej wypowiedzi i natychmiast wykonałam telefon do delegatury kuratorium w Sosnowcu z prośbą o to, żeby przedstawiono mi konkretne dane liczbowe dotyczące liczby dzieci właśnie jest telewizor na 24 i tam z tego co wiem mamy 7 oddziałów 7 oddziałów, czyli 7 tej klasy, które z były w gimnazjum przekształconym szkołę podstawową 24 zatem nie wyprowadzono ich dzieci wzbudzili rozumiem, że będzie ich maluchy będzie długo długo długo nic i 15 latkowie to zgodnie z biegiem zderzają się, że nie mamy się, czego obawiać, że państwa to jest edukacja, która pozwala funkcjonować i dzieciom o zróżnicowanym wieku o zróżnicowanych możliwościach również dzieciom niepełnosprawnym nie możemy ich uratować na czele szli dalej sama sytuacja dotyczy również 3 szkół podstawowych w Dąbrowie Górniczej mówię tutaj o szkole gimnazjum nr 10 bodajże 9 przepraszam w dzielnicy Ząbkowice to samo z biedy dzielnica jest na tyle mała, że w powodzenie wystarczyłoby 2 szkoły podstawowe państwo przepraszam, ale ewidentnie jest to robione na złość upadł jeszcze świeże ma być tak jak państwo chcecie, a nie tak jak uchwała rady miasta, jeżeli państwo uznajecie, że upieranie się przy tym, żeby było o więcej szkół podstawowych, które będą miały mniej liczne klasy, w których nie będzie 2 zmian nowości jest złośliwością ja chciałabym, żeby taką złośliwością wykazywali się wszyscy frezowania i nie znamy mówi, ale ja nie rozwiał teraz możliwe, że teraz ich szkole, gdzie chodził mój syn do szkoły będzie otworzona siódma ósma klasa biblioteki nie mają kompletnie nieprzygotowany nie ma pracowni tematycznych tak geograficznej historycznej tak dalej biblioteki nie posiadają dowody lektur szkolnych, bo zaopatrywały dotychczasowy dla dzieci i do klasy szóstej w tym momencie 3 szkoły podstawowe trzeba będzie doposażyć wystarczyłoby zrobić, bo podobnie w przypadku gimnazjum nr 4 w Dąbrowie Górniczej, czyli filii oddziałowe tak i to on i górnicze nie utworzono filia chciałabym, żebyśmy też precyzyjnie mówili tam nie ma filii tam jest szkoła, która funkcjonuje w 2 Bundesliga gimnazjum zostało włączone, bo szkoły podstawowej, a nauka odbywa się w Realu Madryt jego rodzice oparli się o panią premier idzie wygrali czy naprawdę z każdą sprawą lokalną musimy się udawać, że pani premier ja nie mam takiej wiedzy, żeby rodzice oparli się aż tak wysoko byli u mnie rozmawiali ze mną moje wątpliwości budził fakt, że rodzice zgadzali się na to, że nie ich dzieci będą funkcjonowały w systemie dwuzmianowym na co mija jedno wyrażała swoje wątpliwości mocno analizowaliśmy to sytuacje wzięliśmy pod uwagę bardzo mocno też artykułowane przez rodziców właśnie takie stanowisko, że trudno będą 2 zmiany, ale koniecznie chcą, żeby dzieci właśnie obchodzimy do tej szkoły i jak pod wpływem właśnie tych oni wbrew sugestii rodziców jeśli mogę zdanie skończyć, gdy wprowadziłam korekty do opinii nie kuratorium oświaty w tym zakresie i dokonaliśmy zmiany, przychylając się do sugestii rodziców i doby koncepcji organu prowadzącego czy słyszał o nich myśli pani kurator takie głosy jak głos pani Barbary, czyli obawy o to, że dzieci siedmioletnie będą razem z jednostkami z 15 latkami w 1 budynku, a ja przede wszystkim nie widzę, żeby trzeba było artykułować obawy to jest normalna sytuacja, w której przez lata mieliśmy do czynienia z ośmioletnim szkołami podstawowymi i naprawdę nic złego się w tych szkołach do rezerw rozumiem, że tego nie obawiają pani Barbara jest wiele wydaje mi się, że nie powinniśmy się obawiać, tym bardziej proszę państwa, że w województwie śląskim województwie śląskim ponad 78 % gimnazjów funkcjonowało w budynkach ze szkołami podstawowymi i naprawdę nie było ani tutaj żadnych przeszkód fizycznych, żeby te dzieci i ze szkoły podstawowej nie kontaktowały się też nam złośliwej wiemy nawozy z sali, że z jak rodzice obawiają się tego, że w ramach regulacji powiedzieć, że wyrazili rodzice nie obawiali się natomiast jeśli będę dobrze jeśli pani się obawia to chciałabym wyjść naprzeci w pani obawom i poprosił, żeby pani idzie do formy to będzie naprzeciw ja myślę że państwo nie po prostu zwykle wstają mgły rozumiem to też taka forma debaty jest, ale chce pani powiedzieć, że jeżeli pani w trakcie roku szkolnego będzie miała informacje na ten temat, że zagrożone jest bezpieczeństwo dziecka jak bardzo proszę o taki sygnał wydaje im Resovia będzie kolejny sygnał nad kolejny sygnał do rozwiązania indywidualne żadne niepotrzebne zupełnie obawy, które powinniśmy raczej wyciszać, a ty tych obaw jest chyba więcej, bo akurat, jeżeli chodzi o województwo śląskie to i sieć szkół to mamy aż 4 inne gminy, które tej sieci szkół przez kuratorium wyznaczonej nie zaakceptowały to Będzin Dąbrowa Górnicza ustami i gmina Żarki, więc to chyba idealny jest normalna sytuacja nie to nie jest szerszy problem, bo jeśli na 203 z 201 i organów prowadzących w województwie śląskim w 4 przypadkach na 201 organów nie mieliśmy inną odmienną koncepcję funkcjonowania sieci szkół w tych 4 właśnie miejsca to była to sytuacja, która została przewidziana w przepisach nie ma nic w tym nadzwyczajnego wyznaczono taką ścieżkę dla tych organów prowadzących, które mają inne spojrzenie niż my to tą drogą jest skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i jeśli jest zapisana taka ścieżka w przepisach to nie jest nic nadzwyczajnego jest to to oznacza, że w tych miejscowościach w tych gminach te obawy jednak był były, ale w naszym przekonaniu te obawy są nieuzasadnione dlatego jesteśmy w jak tutaj sporze z takim sądowym Jana oczekuje na wyrok sądu administracyjnego na decyzje w tej kwestii i w pełni się tej decyzji podporządkujemy uznaje, że jesteśmy w państwie prawa i należy przestrzegać m. in. takich rozstrzygali kuratora, ponieważ obydwa te nominacje przepraszam, że przerwa, ale był czas nas trochę nagli, ponieważ dyskusja również jest to, że prowadzona we z boku pani Agnieszka na naszym Facebooku ładowanie wydanie jak to jest w 26 lat nie mogą być w szkole z 12 latkami siedmiolatki mogą z jednostkami z 15 latkami i prosi o wyjazd ja rozumiem, że ta dyskusja czy czytam głos jest bardzo emocjonalny, bo nie jest racjonalny fakt, że dzisiaj różnicami dla gmin nie jest racjonalne, ponieważ nikt nie zmuszać dzieci sześcioletnich do funkcjonowania w szkołach my podstawowych, bo rozumiem, że to jest ta obawa rodzice mają prawo biorąc pod uwagę rozwój emocjonalny własnego dziecka rozwój intelektualny niewiele się wybrać albo się wybrać się miejsce edukacji czy to szkolnej czy to wychowania przedszkolnego zatem jeśli dzieci sześcioletnie są w decyzją rodziców po, jeżeli dzieci sześcioletnie decyzją rodziców będą funkcjonowały w szkole to znaczy, że rodzic wziął to pod uwagę, że jego sześcioletnie dziecko będzie funkcjonowało w szkole podstawowej ośmioletni ja chcę powiedzieć, że moje dziecko również w wieku 6 lat rozpoczęło, ale ciągle Górniczej rodzice nie będą mieli wyboru, dlatego że siedmiolatki oględnie 15 zlotych 7 latków w pierwszej klasie będą z gimnazjalistami w 1 budynku i siedmiolatki będą funkcjonowały tak jak to do tej pory nie jest to zapewniam do pustych Boży i siedmiolatki będą funkcjonowały szkole podstawowej, do której będą wchodziły również dzieci dziesięcioro 12 i piętnastoletnia zapewniam panią, że jest to całkiem normalna sytuacja, która pozwala kształtować się, która pozwala kształtować właściwe relacje społeczne i budować relacje między dziećmi w różnym wieku ja znam program, który doskonale i jej za chwilę mamy sporo za chwilę bez rozgłosu zajść dalej duże ryby będą kolejne lata szkolne, które będą w niej mam ja chcę powiedzieć, że organ prowadzący nie skorzystał z tej możliwości i to jest decyzja pana prezydenta Dąbrowy Górniczej, żeby dało tej właśnie szkoły skierować dzieci ja wiem, że też takie głosy były dzieci z klas szóstych mamy mamy kolejny raz na głosy z sali, ale bardzo prosimy do mikrofonu, gdzie mamy mikrofon tam mały mikrofon bardzo proszę się przedstawić Ewelina frank ja chciałam zapytać o likwidacji klas dwujęzycznych siódmej ósmej klasy dwujęzyczne byt 0708 . czas już w ogóle nie będzie mieście Katowice czytaj w normalnej proszę o konkretną argumentację, ponieważ w Chorzowie takiej klasy powstają pan dyrektor Słowaka zadbał o to natomiast u nas tych klas nie będzie i bardzo liczyliśmy na tę klasę i panią burek szczególnie chciałbym zapytać i nie chciałabym otworzyć tylko dublowaniu pierwszych klas licealnych, bo ten argument już znamy i to nie jest żaden argument ja chcę powiedzieć, ale nie nie ma takiego zjawiska jak likwidacja klas dwujęzycznych ja mam wrażenie, że to, że ważna jest ich wiedza informacja, którą czekali dekadę znikają oraz dwujęzyczne mogą powstawać w szkołach podstawowych i tutaj skądinąd wiem, że organ prowadzący, czyli jak i katownia się odniosę za ich będą te nadal być umożliwiają, wykorzystując istniejące przepisy prawne nigdy nie było rwania i ani kuratoria może być wesoło, ponieważ akurat może orzec naszą jest naszą słuchaczką i jak ta sprawa nad ranem dokończyć zdanie jeśli mogę bardzo mroźna zima Elliott chóralistyki wezwano go tam być utworzone szkoła pomaga nie będą chorzy mogą jeśli organ prowadzący zadecyduje o tym, że mogą na Legii razem już dawno, ale to może pani się, jakie może jednak o nawiązaniu do góry, ale pani kurator podjęła ja wiem, że może, więc woleli zabrać głosy o rok więc, że istnieją przepisy, które umożliwiają tworzenie, ale raz mniej odwołuje się moje pytanie raczej nie będzie żadna z kuratorium nie jest tutaj zobligowany do wydawania opinii i zadała pytanie ani w górę, a może hedgingu to może być rodzinnego śniadania odnieść to może teraz poprosimy, dlaczego pani Grażyna burek w imieniu pani zastępcza linia naczelnik wydziału edukacji urzędu miasta Katowice, bo chyba mówimy o gimnazjum w Katowicach w grę w gimnazjum im numery NIP imienia Kopernika, w którym były klasy z językiem francuskim ale, ponieważ przepisy rzeczywiście jest mówić o Konopnickiej przegranie tylko ona nie byli już dawno już mamy inny, ponieważ przepisy rzeczywiście umożliwiają tworzenie takich takich klas w klasach siódmych i ósmych szkół podstawowych chciałem zapytać, który w podstawówkach w Katowicach klasy będą kontynuowane Szanowni państwo jak każdy proces również i ten, a może przede wszystkim tam wynaleziono podejścia do tematu takiego bardzo rozsądnego w związku z tym w mieście Katowice mamy taką propozycję dla państwa dzieci rzeczywiście, aby nie dublować roczniku w roku 2019 w szkołach ponad podstawowych i ponadgimnazjalnych wtedy, bo takie to będą szkoły proponujemy państwu rok tzw. wstępny przygotowawczy w roku 219220 i powiem państwu, że mamy takie doświadczenie w mieście Katowice, bo takie roczniki były w poprzednim systemie ustroju szkolnego, a mówimy załatwi dopiero za rok, a mysz na widownię, ale o tym, mówiłem, że śledztwo bardzo wyraźnie tak czyli, ale też gra obecnie są w szóstej klasie będą mogły skorzystać z oddziału wstępnego, kto z klasy przygotowawczej natomiast klasa pierwszą klasą siódmą, jaką utworzymy dwujęzyczną będą klasy od roku 201819, a zatem będzie dla państwa dzieci dla dzieci obecnych klas szóstych klas szóstych oferta oddziału dwujęzycznego w LO ja to wszystko wiem Szanowni państwo, ale taką mamy koncepcję mieście Katowice i to jest rzeczywiście z pożytkiem dla dzieci dla pani Ewelina jechała do rodziców, dlatego że moje mamy takie doświadczenie w mieście Katowice i powiem państwu, że to oddziały wstępny przygotowawczy w Koperniku m. in . czy Konopnickiej naprawdę przygotowywały uczniów do edukacji w liceum na bardzo wysokim poziomie i też jak dzisiaj zobaczymy ramówka do tych oddziałów liczbę godzin na język obcy to jest to naprawdę dla państwa dzieci na tym etapie reformy najlepsze rozwiązanie nie miała, tyle że przywiązanie do pani jest nie, ponieważ język, którym jest prosty wybrało do dalszej edukacji tego języka w swoje obecne szkolenie będzie miało, więc to jest fatalny pomysł poza tym na dublowanie roczników słyszałam, ale co jeszcze przeważyło, bo niby, dlaczego w Chorzowie się dało zrobić ja tutaj się nie dało, bo taką mamy koncepcję siano nie jest głównym, ale jako organ jadąc aleją znaleźli taką mamy dla Berlina jechali do UE z mojej córce, która od wielu lat przygotowuje żadnej szkoły trafić mam takie powiązanie ma taką koncepcję ja powiem tak chętnie, bo to ona hemoglobiny masz na to jak nie lada wysiłek teraźniejszy jak teraz mi teraz pani Grażyna oraz do redakcji na pytanie o Szanowni państwo zamykanie najbardziej właśnie poprzednim ustroju szkolnym, kiedy była ośmioklasowa szkoły podstawowe byłam dyrektorem takiej szkoły i moi uczniowie szli właśnie do oddziałów wstępnego przy Koperniku nie mają z języka francuskiego w szkole podstawowej podobnie działo się z językiem hiszpańskim Konopnickiej, a zatem naprawdę to rozwiązanie nie jest rozwiązaniem dla nas mieście Katowice nowym natomiast tak jak powiedziałam wiesz co one działały klasy siódmej dwujęzycznej będą w ofercie miasta od roku 201819 dziękuję bardzo prosimy do mikrofonu Kopernik cieszę się, że detaliczne rozdał rosyjska, dlatego że w tej chwili przy liceum w imienia Konopnickiej było gimnazjum i tam były klasy hiszpańskiej w tej chwili w tej chwili to gimnazjum jest wygaszany, a więc moje pytanie jest takie czy też Pańskiej klasy będą z powrotem tam w tym gimnazjum czy będą np. w szkole w piętnastej oraz z Wiednia czy trzydziestej siódmej edycji sąsiednia czy w jedynce, bo to jest dla mnie jest to oczywiście rozumiemy to przede wszystkim przelew, zanim żona, bo przed rozwiązaniem Szanowni państwo nie wygaszany w sposób taki bezpośredni żadnego gimnazjum w mieście Katowice, a zatem dno powiedziała pani troszkę niezgodnie ze stanem faktycznym włączamy do gimnazjum do liceum nie wygaszany tego gimnazjum tylko włączamy, bo idziemy z taką ścieżkę reformy ustroju szkolnego w mieście Katowice jeśli pani nie pyta, która szkoła podstawowa będzie hiszpańskojęzycznych w przyszłości potem przyszły rok szkolny właśnie będzie po to, żeby taką szkołę wskazać oczywiście gdzieś najbliżej tego liceum oraz zimnymi po chwili było także wybierałam te gimnazjum i moje nogi stawia też będzie przy dwujęzyczne, ale mam dziecko już też tutaj w rejonie tym w podstawówce i to będę musiała to dziecko przy stabilnej szkoły Szanowni państwo ustawa o inne reformy i puzzle, ale nacji Szanowni państwo ustawa prawo jeśli ustawa prawo oświatowe wskazuje na wprost, iż oddziały dwujęzyczne są oczywiście dedykowany dla uczniów z obwodu tej szkoły oraz dla uczniów spoza obwodu tej szkoły, czyli podobnie jak dzisiaj gimnazjum dwujęzyczne właśnie takich jak będą dziękujemy to była pani Grażyna burek odpowiedziała odpowiada na pytanie w karierze dziękuję, a owocem tych wydarzeń bardzo moglibyśmy jeszcze wróci do pytania dodaje pani, by nie było odpowiedzi na to gdzie najlepiej, by pozostali jest bardzo dużo i oddanie sali tak tak i pani Kornelia trochę chciała odpowiedzieć i Zdrojach odpowiedź odpowiada pani Grażyna burek widziałem dodaje, że list projektów tutaj już cytowała dwukrotnie pani kurator § 12 w 3 setach czytany aż do końca wszystkich jego zapisu w okresie przejściowym jak chciał tylko powiedzieć Szanowni państwo jeszcze jedno ja chciałam powiedzieć 1 rzecz, że w mieście Katowice naprawdę podchodzimy do wszystkich spra w bardzo indywidualnie Szanowni państwo do, ale to jest dotyczy tego tego właśnie w tej sytuacji absolutnie tak Szanowni państwo mieście Katowice my w mieście Katowice dowozimy np. uczniów, którym ten dowód z powodu wieku już się nie należy, a organ prowadzący uczniów dowozi będąc dyrektorem szkoły ogólnodostępnej miałam też wśród swoich uczniów dzieci orzeczone niekiedy bardzo trudnej sytuacji edukacyjnej wychowawczej ETO o mojej inwencji zależało od tego jak szkoła pracowała z tym dzieckiem i organ prowadzący miasto Katowice zarówno wtedy jak dzisiaj nigdy nie kto podchodzi do tematu w sposób tak katedry i z góry, a zatem tak jak powiedziałam § 12 projektu i poczekajmy może Szanowni państwo na ostateczny kształt tego rozporządzenia dziękuję pani ach, dziękuję bardzo pani Ewelina Madej chciała się odnieść do słów pani Grażyna burek z urzędu miasta pani Ewelina Madej nauczycielka ze szkoły plastycznej chciał wrócić do wcześniejszej kwestia lat to jest bardzo dużo pytań z sali poczekała na głos, jeżeli chodzi o wątpliwości dotyczące reformy to nie są tylko wątpliwości z tej sali są wątpliwości z całej Polski tys 910  000 podpisów, które wciąż czekają na rozpatrzenie i tutaj czuje się nawet obowiązku, jako że moja szkoła w Dąbrowie Górniczej pożyczką kwestie i zdrowych to te samorządy mają zrobić, jeżeli wdrażanie tej reformy nie jest tu by nie jest robione w porozumieniu z kuratorium, jeżeli kuratorium nie wysłucha faktycznie tych mieszkańców i tych rozwiązań każde miasto jest unikatowe mierzy się w bardzo trudną rzeczą z wdrażaniem tej reformy każde miasto i każdy samorządowiec to jest jego zadaniem dostosowuje siatkę szkół wedle uznania będą wedle konsultacji społecznych dokładnie tak chcę powiedzieć, że te konsultacje również z samorządami były już nawałę jeśli mogę powiedzieć to nie tylko o z samorządem Dąbrowy Górniczej trwały takie konsultacje, ale również z Katowicami z małymi miejscowościami staraliśmy się przede wszystkim wziąć pod uwagę właśnie głos rodziców i z tego powodu również doszło do takich sytuacji, kiedy postanowiliśmy zmienić naszą pierwotną moje opinie i przychylić się do bardzo jasnych przekazów ze strony rodziców próśb również w postaci liczby podpisów zbieranych i dokonaliśmy my takiej korekty w opinii, która umożliwiała realizację pewnych założeń, które miały organy prowadzące chciałbym stanowczo zaprotestować przeciwko takiemu sformułowaniu, że wprowadzanie wdrażanie reformy, czyli kształtowanie też nowe części szkół odbyło się bez konsultacji z organami prowadzącymi ta współpraca była bardzo ścisła ta współpraca była od bardzo wczesnych chwili wtedy, kiedy tylko już mogliśmy usiąść wspólnie i zastanowić się jak rozwiązać problem nowej sieci szkół, bo chce przypomnieć, że w momencie, kiedy wprowadzano gimnazja, bo systemu szkolnego bardzo wiele szkół podstawowych było przekształconych z racji wejrzenia funkcjonowały nowe budynki tylko należało przenieść dzieci ze szkoły podstawowej i utworzyć gimnazja zatem wydłużała się droga dzieci do szkoły, ponieważ miejsce szkoły podstawowej musiały powstawać gimnazja i my dokładnie w bardzo wielu sytuacjach nie mówię, że w 100 %, ale przywracamy taką sieć szkół, która umożliwia dzieciom skrócenie drogi do szkoły, żeby ta droga była jak najkrótsza jawnej bez mamy sporo głosów zachwalają powoli często bywa cyrkowych już nie ma wiedzieć, że jednak te konsultacje były, że prowadzisz rozmawia nie tylko z organami prowadzącymi, ale również z rodzicami ja bywałam w bardzo wielu miejscowościach w bardzo małych i nie spotykałam się tylko z gremiami 200300 osobowymi, ale również jeździłam do małych szkół i tam z rodzicami wspólnie rozmawialiśmy jak ta sieć ma być ukształtowana obok mnie z reguły siedział przedstawiciel organu prowadzącego była wymiana zdań na gorąco było wysłuchiwanie nie wy Jeż Madej obawiały się odnieść bardzo prosimy tak myślę, że była źle zrozumiana podziemia podkreślenie, że samorządy stają na wysokości zadania robią co mogą, ale w przypadku tak szybkich zmian w tak krótkim czasie po prostu nie da się w te zmiany są tańsze w Kijowie na Jasnej głowie guza, ale jeżdżę bardzo groźne musimy pokonać zabierać głosu, bo wtedy, bo wtedy ciężko chce się skorzystać przechowujemy proszę tu tak nagle głos z sali czeka jeszcze 1 pan bardzo proszę proszę przedstawić i rady moje nazwisko Zawadzki radny miasta Katowice komisja edukacji jada pani burek ja składałem interpelację w sprawie w szkoły w sprawie dwujęzycznej klasy jednak bardzo bym prosił panią kurator Eli panią naczelnik się, żeby jeszcze porozmawiać z panem prezydentem, żeby to klasy dwujęzyczne, żeby dzieci mogły swobodnie ją zakończyć niech się uczą należy się cieszyć, że młodzież chce się uczyć teraz na wniosek pani pytanie w ING no to wniosek o bon na pytania nie będę tutaj w bojach pytanie do nas specjalnie tutaj po takim jest teraz druga sprawa przysłuchuję się w sprawie tych dzieci chorych, bo miałem też taką sytuację i 4 lata temu 5 lat temu też matka się starała, żeby się dziecko też dostało do szkoły w właśnie chore dziecko i myśmy to załatwili wie pani, ale prosiłbym panią kurator stałyby się zwrócić jednak do ministra, żeby tu nie było oszczędności w ogóle co do chorych dzieci, ponieważ one, bo one już tak są pokrzywdzone, ponieważ nasza debata powoli dobiega końca to ja bym chciała na koniec naszych panelistów zapytać się właśnie te wnioski może zaczniemy od pani kurator, który dzisiaj w krzyżowy ogień pytań, by była zagrana pani Anny Urszula Bauer Śląski kurator oświaty z jakimi wnioskami wybierze się pani do ministerstwa po naszej debacie na konsultacje rozporządzenia dotyczącego kształcenia indywidualnego we wszystkim chcę powiedzieć przede wszystkim chcę powiedzieć, że minister Mariusz Wlazły nie oszczędza na dzieciach niepełnosprawnych oraz tych, które mają orzeczono na nauczanie indywidualne nakłady na kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z roku na rok rosną i w tym roku również zostały powiększone to jest, by kwota ponad 6 , 5 miliarda złotych, więc wydaje się, że tutaj o oszczędzaniu nie ma mowy zresztą nie wydaje się, że tutaj absolutnie zapewnienie dzieciom miejsca ani odpowiednich warunków zajęć jest priorytetem rządu, jakie wnioski przede wszystkim chce bardzo by apelować do wszystkich państwa, którzy mają uwagi i do projektu dotyczącego nauczania indywidualnego o to, żeby te swoje uwagi zamieścili na stronie internetowej, ale ja również dziś po tym spotkaniu zostanę specjalnie dla państwa i będą notować wszystkie państwa uwagi już sobie część z tych uwag za notowała dwudziestego konsultacje będą trwały do dziewiętnastego i się zobowiązuje, że wszystkie te uwagi będą przekazane do pani minister także zachęcamy serdecznie do zdania i rozmowę z panią kurator, a już na koniec, chcąc oddać mamy Honoraty panią Kornelię Kuźnik trochę czy po naszej debacie czuje się trochę uspokojony wszystko naprawdę okaże się dopiero jak będzie jak wyjdzie to wszystko w życie, ale mam nadzieję, że panie nie zawiodą nas i naprawdę dopilnują tego, żeby nasze dzieci mogły korzystać tak jak do tej pory z edukacji, żeby nie były one po prostu zamknięte w domu od samych osamotniony, a ja myślę, że nie ma takiej możliwości, żeby te dzieci zamknąć w domu będziemy zgodnie z intencją Ministerstwa Edukacji Narodowej przede wszystkim wprowadzać w życie te zapisy, które umożliwiają edukacja włączająca, jaką wartość polskiej edukacji, by go, że jako rodzice wszyscy o to prosili bardzo bardzo dziękujemy za udział w naszej debacie naszym wszystkim panelistów z nami była w panikę Kornelia Kuźnik trochę mamy Honoraty bardzo dziękuję pani Grażyna burek z jesieni naczelnika wydziału edukacji urzędu miasta Katowice dziękuję pani kurator użyła Bauer niestrudzenie, odpowiadając na pytania, gdzie rywale bardzo także pan Leszek Kołodziejczyk prezes zarządu fundacji jest wyżej dziękuję pani Ewelina Madej nauczycielka Anny ze szkoły plastycznej bardzo dziękuję dziękuję, a my z akcją usłyszy swoją szkołę wracamy na antenę dokładnie za tydzień będziemy za tydzień w Bydgoszczy w zgodzie z spotkamy zarówno na debacie, jaki był w trakcie dnia podczas naszych audycji zachęcamy, żeby śledzić naszą debatę na Facebooku zadawać pytania zarówno przez Facebooka i przez naszą aplikację TOK FM Anną, a teraz zapraszam do dalszej dyskusji na antenie Radia TOK FM po dwudziestej pierwszej 20 będzie z państwem rozmawiał Paweł Sulik i widzimy się w Bydgoszczy dziękujemy pięknie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA