REKLAMA

Fotograficzna wiosna - Rafał Milach w Atlasie Sztuki i Fotografia Kolekcjonerska o przedmiotach

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-05-12 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry w studiu zamknąć się Katarzyna Sagatowska oraz Rafał Milach dzień dobry dzień dobrych będziemy rozmawiać o fotografii tematów mamy bardzo dużo próbowaliśmy to jakoś usystematyzować przed wejściem na antenę, bo mamy aż 3 to w zasadzie 4 wydarzenia, które gdzieś tam są im ze sobą powiązane, ale nie do końca wszystkie oczywiście dotyczą fotografii na co Netzel co wynika oczywiście z gości zestawu gości, który dzisiaj Rozwiń » odwiedził Radia TOK FM rozmawiamy z 1 strony o miesiącu ceny fotografii oraz wystawy fotografii kolekcjonerskiej, która będzie odbywać w ramach miesiąca fotografii z drugiej strony w tym młodzi LM będzie rozpoczynał się foto festiwal na początku czerwca od 1 czerwca tutaj w radiu TOK FM również jest patronem medialnym tego wydarzenia, więc jeszcze o nim na pewno będziemy mówić w UE, a wcześniej można oglądać wystawę właśnie Rafała Milacha w Łodzi wystawę p t. odmowa i tę wystawę znajdziecie państwo w atlasie sztuki i dlaczego mówią Fotofestiwalu, ponieważ również w ramach Anna folk czy podczas Fotofestiwalu będzie można tę wystawę oglądać co więcej z wprowadzeniem kuratorskim 0304. czerwca właśnie Rafała Milacha z tych tematów mamy trochę, ale naprawdę te wystawy są, o którym będzie więcej opowiadać są 2, czyli to jest właśnie odmowa Orestesa fotografia kolekcjonerska to my co może proponuję, żebyśmy od Rafała zaczynali od tej wystawy, która rozpoczyna się trochę wcześniej, czyli od odmowy wystawa związana z z manipulacją zaangażowana wystawa problemowa ja staram się wybierać takie takie prace do oglądania, ale też takich takie prace, których używam, które przeważnie są w jaki sposób zachowa zaangażowana i sport ma zerwane toczy się wystawa problemowa tak do tego podchodzę i jest to wystawa nie tylko fotograficzna, ponieważ znajdują się na niej i rysunki i projekcje wideo i jeżeli znajdzie się też na niej kilka obiektów natomiast każdy element tej wystawy dotyczy problemu właśnie manipulacji zaburzenia percepcji wszystko odbywa się w takim kontekście politycznym i śnieg to trochę stara się unikać słowa propaganda, bo to, by było być może za duża zbyt spore uproszczenie, ponieważ propaganda każe nam się z takim grubo ciosanych schematem, który występuje w relacji władza społeczeństwo tutaj te sytuacje, które ja fotografuję, które są przedstawione na wystawie one są troszkę bardziej abstrakcyjne trochę bardziej metaforyczna i delikatna, ponieważ większość fotografii obiektów i filmów, które nie będą pokazane dotyczy sytuacji potencjalnie neutralnych albo tak jak sobie to roboczo nazwany niewinnych gestów, które ze względu na otoczenie, w którym występują zyskują nowe znaczenie, czyli ten kontekst, który je otacza jest kontakt bardzo często polityczne nadanie im nowe znaczenie, więc tracą w pewnym sensie tą swoją niewinność mówimy tutaj o architekturze o przedmiocie, ale również o człowieku czy renty z fotografią publicystyczną w i mam nadzieję, że to nie jest dobra publicystyczna jest fotografia dokumentalna natomiast wydaje mi się, że ona jest zbyt abstrakcyjne zbyt metaforyczne, żeby mogą być fotografią publicystyczną, aczkolwiek dotyczy bardzo konkretnego problemu, więc inni prawdopodobnie część z tych obrazów mogłaby funkcjonować np. na rynku prasowym opowiadać o bardzo konkretnych zjawiskach, bo do takich się odnoszą te fotografie natomiast nie jest to fotografia ilustracyjne, a na pewno czy ten temat manipulacji artysty mat, które jest ci bliski na tyle rzetelne faktycznie zajmowały się kwestiami totalitaryzmu podejmowały się rzeczywiście te na tematy, ale zastanawiam się czy n p . teraz trenować podchodzi do tego w bardziej nas metaforyczny sposób to znaczy ta manipulacja jest twoim zdaniem wszędzie to nie jest tak czy po prostu mamy totalitarne moloch, który faktycznie dodajmy, że może tego słowa używa propagandy w stosunku do do ludzi, ale to ale, ale ta manipulacja we współczesnym świecie wolnym świecie istnieje, a chcielibyśmy myśleć, że ten świat naprawdę jest wolne w i odnoszą się do konkretnego regionu, aczkolwiek geografia im już kilka razy macie staram się do powtarzać, że tak geografia nie jest aż tak bardzo istotna w tym projekcie, chociaż dotyczy obszaru krajów byłego bloku wschodniego, w którym również znajduje się Polska wódka i tradycja tych propagandowych zabiegów na tym obszarze jest dosyć jest dosyć bogata natomiast mechanizmy, o których opowiadam mają charakter bardzo uniwersalne i to, że to się dzieje akurat w tym obszarze na tym obszarze w tym regionie mato znaczenie mniejsze dla mnie, ponieważ bitew te wszystkie mechanizmy są są wszędzie, jakby niezależnie od od obszaru od kultury stoi w treści znajdziemy znajdujemy także ma to zdecydowanie charakter uniwersalny i to, że odnosi się do przeszłości poradzieckiej albo w niektórych pracach jest to wręcz taka sowiecka rzeczywistość to nie znaczy, że to jest to co jest Chin jest z tą historyczną wręcz przeciwnie to rzeczy niestety dzieją się bardzo współcześnie także te mechanizmy niestety się nie zdezaktualizowały również w ramach fotografii kolekcjonerskiej tej wystawy i aukcji później będzie można zobaczyć 1 z UE jest 1 pracę na Rafała Milacha nie nie pochodzi ona z rocznicy tej wystawy odmowa są to dżentelmeni mężczyźni ukryci za koszt taką nie wiem metalową siatką jakimś takim ogrodzeniem, a w pewnym sensie w nie tylko o właśnie osoba Rafała łączy to te 2 wydarzenia, ale są to mocno, bo to co pochodzi z cyklu pierwszy marsz dżentelmenów, który Rafał stworzono mi zaproszenie miasta września i będzie to część kolekcji Wrzesińskiej no i to jest właściwie takie o próbach zaktywizowanie osób biernych politycznie społecznie właśnie poprzez połączenie zdjęć archiwalnych zespół czy ze współcześnie sfotografowane mi obiektami ze szkoły szkolnymi modelami, które stają się rodzajem klatki także tematycznie też w utrzymujemy się właściwie w tym samym obszarze nim rzeczy przedmioty i obiekt polskiej fotografii testy temat tej odsłony fotografia kolekcjonerskiej wystawa o tyle cenne ciekawa, że fotografia tutaj staje się też w samym narzędziem prawda, że to mnie, że nie nie przedstawia tylko tych obiektów, ale jest sobie tym samym w sobie to często tak staramy się wyjść od martwej natury, czyli czegoś co prawdopodobnie kojarzy się w taki bezpośredni sposób psy, bo pokazywanie przedmiotów fotografii nie tylko fotografie, ale i w innych sztukach natomiast pokazujemy właśnie bardzo różnorodnie ten temat pokazujemy techniki, które sprawią, że fotografia staje się przedmiotem tak jak powiedziałaś, czyli najczęściej są to techniki dziewiętnastowieczne, czyli techniki historyczne jak dagerotyp akcja noty Pio hagiografię, które dzięki, którym fotografia istnieje tylko w 1 jedynym egzemplarzu staje się właśnie przedmiotem pokazujemy techniki, która artyści współcześni sami opracowują jak loteria Patrycji Orzechowskiej 3 naświetlania na płytach polimerowych przez Agnieszkę Kozłowską aż do takich już radykalnych połączeń przedmiotu z fotografią, kiedy fotografia jest częścią obiektu fotograficznego, czyli z dwuwymiarowego przedmiotów dwuwymiarowego KWK papieru staje się trójwymiarowym obiektem w czynnych takich eksperymentów było dawniej więcej tak jak powiedziałaś tutaj w końcu Anna Mączka dziewiętnastego wieku czy początek dwudziestego wieku i np. wynikało to też z poszukiwania technologii po prostu rent czy czy w tym momencie jest lewym wielcy artyści szukają nowych właśnie narzędzi nowych form wyrazu dla dla fotografii tak myślę, że przez dekady różne były powody i faktycznie w różny sposób przyjęty z psychiką wały te poszukiwania pierwsza technika, która została uznana za wynalazek fotografii wówczas ogłoszono wynalazek fotografii w 18003009. roku to było właśnie dagerotyp bio, która z 1 strony była wielkim triumfem fotografii, bo wreszcie można było ogłosić, że coś takiego się wymyśliło natomiast była też trochę ślepą uliczką, ponieważ podstawą obraz pozytywów negatywów nie udało się robić kolejnych odbitek w związku z tym ona została po jakimś czasie porzucona na rzecz innych technik in także on, a na początku na pewno były poszukiwania techniczne takie, jakby mające na celu popularyzację fotografii nie obniżenie kosztów czy też udoskonalenie obrazu i jego trwałości nowo z czasem ma z czasem już na początku dwudziestego wieku też to fotografia zaczęła być używana choćby przez dadaistów w do kolarzy, czyli już to zupełnie innych wypowiedzi i to było na pewno reakcja Reina sytuację polityczną społeczną, ale tak jak współcześnie artyści bardzo często sięgają po kolaż na małe przykłady kilku kolarzy właśnie z Rafała Milacha to jest kolarz wykonane cyfrowo natomiast co będziemy mieć też collage Jana Rybkowskiego czy Mateusza Szczepańskiego i myślę, że te kolarzy takie wykonywane ręcznie to jest też trochę taki wyraz tęsknoty za odrębnością fotografii to jednak dziś w z imamem wszyscy dostęp do różnych narzędzi cyfrowych za rejestrację obrazu czy w telefonach chociażby mamy mnóstwo zdjęć, a tak naprawdę nie mamy ich fizycznie, więc myślę, że ten powrót do technik, która po i tych technik dziewiętnastowiecznych, ale też tych technik późniejszych, które nam fotografie pozwalają dotknąć obcować z nią z przedmiotem właśnie to do tego co się dzieje rechotu, by na to pozwalać użycie kolażu w swojej pracy i myślę, że przede wszystkim pozwala na zbudowanie większej metafory obrazem i pozwala mi połączyć się kilka rzeczy w ramach w ramach 1 obrazu im na maszt stoi też zaznaczyć, bo kolarz cyfrowych każdy jakąś taką manipulację Photoshopa ową, która nie jest może źle kojarzona i by ten kolarz zostało wykonane rzeczywiście cyfrowo, ale taką bardzo prymitywną metodą tak mam prawie posługiwał się nożyczkami i klejem także BiT wy tutaj to było wykonane rzeczywiście cyfrową natomiast sama metoda bardzo przypominała mi tylko manualną manualna prace no więc, jakby dym, ponieważ ja głównie zajmuje się fotografią dokumentalną zawsze staram się w ten sposób zbudować pewną symbolikę albo pewną pewna metafora w ramach i jaki zastanej sytuacji tutaj mam możliwość stworzenia połączenia z wytworzenia jakiegoś potencjalnie większego napięcia między poszczególnymi elementami obrazu albo wytworzenia zupełnie nowej nowej rzeczywistości natomiast, jakby sama sama technika jest to jej tak jak Kasia mówiła wcześniej drugorzędna najważniejsze jest pragmatyzm racje i znowu chodzi o ten dobór narzędzia do opowiedzenia jakiejś konkretnej historii tutaj akurat kolarz łączne tych archiwalnych zdjęć wystrój pracowałam z współczesnymi fotografiami, które wykonałem pozwolił mi na to, żeby opowiedzieć właśnie tą konkretną historię najpier w zapraszamy na wystawę odmowa ta wystawa w atlasie sztuki do 18 czerwca, a 0304. czerwca w ramach Fotofestiwalu można wziąć udział w takim oprowadzanie kuratorskie niczym artystycznym w zasadzie Annę o tej wystawie, bo Rafał Milach sam będzie odprowadzało tych, którzy przyjdą będą chcieli zobaczyć te fotografie gorąco zapraszamy szczegóły na pewno na stronie Atlas sztuki prawda, która godzina ani gdzie trzeba się zabrać ci i cała reszta Anno oraz z drugiej strony fotografia kolekcjonerska osiemnasta edycja fotografii kolekcjonerskiej to z 1 strony Kraków i miesiąc fotografii tam wystawę można oglądać w galerii Starmach od 19 maja do 7 czerwca najpóźniej fotografie przenoszą się do do Warszawy ulica Mysia 3 i tutaj od 13 czerwca od dziesiątego do 13 czerwca będzie można te fotografie oglądać na 13 czerwca aukcja Katarzyna Sagatowska Rafał Milach byli ze mną się jak studia dziękuję wam bardzo dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA