REKLAMA

Paweł Łysak i jego sztuka życia

Sztuka Życia
Data emisji:
2017-05-14 11:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
42:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczynamy magazyn sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest dzisiaj reżyser teatralny i radiowy filozof dyrektor teatru powszechnego w Warszawie tego słynnego teatru powszechnego w Warszawie słynnego ostatnio na całą Polskę Paweł Łysak dzień dobry dzień dobry pani, żeby państwo tej sławy to panu ludzie gratulują zazdroszczą ci z politowaniem odnoszą się do Kielc bardzo różnie, bo w oczy stąd tak naprawdę cały cały całe zamieszanie czy Rozwiń » tym celu oddźwięk, który wywołał spektakl klątwa, a nos z 1 strony właśnie niesie coś, czego artyści oczekują, czyli zainteresowanie z ich pracą zainteresowanie ich działami tym co mają do powiedzenia no, a z drugiej strony też z perspektywą taki bardzo duże dużą duży oddźwięk polityczny, ale myślę, że część tego, że tego wszystkiego co się dzieje to rosół to jest dno coś co jest rzeczywiście nakręcane nakręcany maszynką polityczną, a stąd też grał pan niewinny zupełnie nie wiedział, że ktoś mógł tak politycznie router życiowa się oczywiście, że jest to spektakl, gdzie jest aspektach politycznych to spektakl, który by jakoś tutaj jakość tej wypowiedział absolutnie polityczną natomiast mówię o tym, że być może właśnie to atut ten w naczyniu być może tak jest, że by w pewnym sensie spektakl samej zawartości sami go przekaz czasami schodzą na plan dalszy, żeby ustąpić miejsca po prostu takim takich narodów rodzajem rozrywki jakiś polityczny to znaczy nie do końca się właśnie słucha tego spektaklu nie do końca się rozmawia o nim w myśl, że też jest taka prawidłowość, że osoby, które przychodzą na spektakl widzowie w ich owacyjnie przyjmuje go i inni biją brawo na stojąco zdarzają się osoby, które nie stawiał, ale jest ich zdecydowana zdecydowana mniejszość, więc rozumiem, że spektakl jest przyjmowane dobrze nad miastem to coś się to co jest trudne tak bardzo negatywnie pojawi się w wypowiedziach zazwyczaj jest album pochodzi od osób, które spektaklu niewidziane dzwonek, by ten test prawidłowość następcy to ten smutek tak to znaczy jest także te osoby się kręcić w relacjach na jakiś jakiś Nike wypowiedzi oraz merytorycznym migawka nasz wewnętrzny na ja w teraz również co jest również ciekawe ciekawe czy też bulwersujące narodem powiedział mianowicie telewizja Polska weszła w posiadanie nielegalnych nagrań spektakli ów i te nielegalne nagrania w świetle mimo różnych pism, które wysyłamy w w umieszcza zapewni w pewnym kontekście, komentując jej tak naprawdę będzie pojazd w dno myślę, że tutaj jakieś kroki prawne cały czas podejmujemy i IT jako szef musi zostać rozwiązane, a decyzję, by też ważne, bo niektórzy ludzie mówią no widziałem tak natomiast jesteś także tych wyciętych kawałek fragmenty fragment spektaklu z cyklu dużym komentarz komentarzem wcale nie nie oddaje tego co się coś na scenie dzieje, a i ludzie są wprowadzani w błąd również rynki sprawny menadżer proszę bardzo ich wcielić ludzie najpierw kupcie tablety zobaczcie ten spektakl wyrobić sobie swoją opinię chwilę nie tam żaden fragment bilety SUV trafi już sprzedane na wpły w na to na ten cel co jeszcze są dziś polityczną paranoję pojedyncze miejsca, że w przypadku klątwy to faktycznie co rusz widać ktoś na Facebooku albo siedzieli wielką radość udało się ich klątwa zdobyć jej bilet albo właśnie dzieli się w swoim żalem zawodem, że jednak znowu ktoś nie dostał biletu ne no dobrze, ale tak naprawdę, by nie chciałabym za dużo czasu poświęcać klątwie, bo mnie sporo o nich było w mediach ostatnio i faktycznie zgadzam się też panem, że we mnie to jest akurat taki temat, który jest rebelii niedostępny dla tych, którzy nie oglądali nie jest to książka, którą można kupić przeczytać czy artykuł dostępny w internecie, żeby wszyscy słuchacze mogli się odnieść go faktycznie trzeba zobaczyć, żeby móc sięgnąć nawet właśnie nowy teatr rację czyjeś, ponieważ nikt tak to operowanie z lekami i te rozbieżności w interpretacji tych wynika z tego, że to dzieło teatralne z wydziału sztuki, które można różnie interpretować bardzo ludzie podążają też za tym co mają w głowie i co chcieliby sądzić dobrze to teraz pytanie w bardziej by ogólne czy też gorętszy filozoficzne na jakiej podstawie pan uważa, że teatr może być publicystyką, że w morze ma prawo także ze składek finansowane podatkowych stanąć po 1 stronie sporu w 1 z wywiadów, ale też wywiad udzielony krytyce politycznej Agata Diduszko-Zyglewska prowadziła ten wywiad z panem w czerwcu zeszłego roku mówi pan tak moja praca to grzebanie ludziom w głowach otwieranie nowych obszarów refleksji my mamy właśnie magiem, który decyduje co to są za obszar refleksji, które pan komuś otworzy zaś za jego pieniądze tak to ja myślę, że to jesteś także to jest też prace, które wykonuje każdy reżyser, a dyrektor teatru ktoś wykonuje tu do pracy w pewnym sensie pośrednio projektujący program, zapraszając odpowiednio stężeniu umywa teraz od odpowiedzialności nie można się odpowiedzialność jestem reżyserem dyrektorem, więc tak naprawdę robię robię obie te rzeczy jak to jest to jest tak, że Tatry są utrzymywane z pieniędzy publicznych to znaczy tak naprawdę nie wiedzą o tym wszyscy ale, ale jest to wiedza, która jest coraz bardziej powszechna, że teatr nie jest to dochodowy przychód musi dopłacać dopłacać do do szkoły też dopłaca do zdrowia do tego dopłacać wszyscy podatnicy stąd podejmuje pewne wyzwania, które w pewne wyzwania społeczne czy tak, które mają służyć tej społeczności już mają służyć społeczności stąd moje głębokie przekonanie, że teatrze nie może być polskość tylko rozrywką, że traci nie może pozostawać miejscem do miłego spędzenia czasu, że teatr powinien podejmować debatę powinien nagrywać dyskusję, której powinien podejmować ważne te tematy społeczne, że Gminny powinien uczestniczyć nawet często inicjować debatę no to proszę taki temat rycerzy Chrystusa chodzą po ulicach ostatnimi laty w czerwonych płacht dach na plecach i uważają się za najprawdziwszy z prawdziwych patriotów 2, lecz jako temat dla teatru ważne jest, aby jako temat ważny dla społeczeństwa mówi pan o tym, że Merkel, by instytucje, które są utrzymywane m. in. z pieniędzy spada pochodzących z podatków mają jakiś rodzaj moralnego obowiązku wobec swoich pracodawców są teraz mamy akurat takie społeczeństwo takie poglądy, że być może ci ludzie chcą pogłębiać swój patriotyzm czy byłby gotów pan przygotować taki spektakl, który pogłębi patriotyzm rycerzy Chrystusa chodzących po naszych ulicach w rundzie dla Comarchu trzeba także naszych społeczeństwach generalnie generalnie był odpowiem tak, że widz bez względu na to czy to dotyczy rycerzy Chrystusa czy jakichś innych religii nie bardzo wierzy w teatr, który miałby być coś pogłębiać sędzi pogłębić poczucie patriotyzmu to znaczy, że nie bardzo wierzę w taki teatr, który miałby być razem z apologią i 3 rodzaje ME czy rodzajem AM rynek takim takiego takiego pasa transmisyjnego do pogłębiania pewnych uczuć wydają się, że teatr powinien w jaki sposób działać krytycznie i powinien teraz jakoś jakoś zmierzyć co do podejmowania tematów, bo te groźne, bo to skraca czas, by krążyły wokół tego pytania, które pani zadała co do podejmowania tematu w różnych no to jest także, żeby rozmawiać z widzem w sposób odpowiedzialny i rozmawiać z widzem w sposób taki, aby ożywić przekonanym no to rzeczywiście w jakimś sensie punkt widzenia światopogląd czy twórców dyrektora wpływa na program tak to znaczy my to znaczy, że jednak to jest także każdemu z nas ma jakieś poglądy i dyrektor nie jest nie wiem nie jest niczym sprzedawcą, który nie wie może sprzedawać towary zielone czerwone niebieskie fioletowe tylko tylko w jaki sposób robi to po co wierzyć to, o czym jest przekonany oczywiście to jesteś taki problem i SN problem taki program, który się bardzo dużo mówi w ogóle w teatrach występuje taki problem 1 edycji Enter w mieście tak, by nagle ten czas bardzo mocno sprofilowane z 3 czy politycznie czart stycznie Anna jest duża debata w takim 1 takim mieście czy rzeczywiście taki teatr rzeźba to na szkodę Bydgoszczy czy pan z tym że, gdy mam też takie poczucie, że w Bydgoszczy w pewnym momencie to zostałyby zaakceptowane docenione za moich czasów i tam małe i tam ta dyskusja na ten temat jak i teatrze powinien być oczywiście były bardzo różne głosy jakoś zakończyła dyrekcja Pawła Wodzińskiego, który zapomni został tam dyrektorem została zakończona i jemu zarzucono właśnie zbyt zbyt taką, który takie duże ukierunkowanie na jedno szkoda, ponieważ robi tam świetne rzeczy wspaniałe spektakle i ten czas na bardzo wysoki poziom więc, jakby ten problem występuje właśnie w miastach, w których jest 1 teatr natomiast my też jeśli jesteś także Warszawa dnia teatru ma wiele i wyższy być może z tego powodu też nie wszystkie obowiązki publicystyczne słowem nowa nuta w Czechach pana pani powiedział też 1 ważną, że aż o teatrze publicystycznym elantra jest takim, że to jest taki rodzaj zarzutu, a w ustach niektórych osób obelgi w erze, że to jest publicystyka nie teatr ja mam takie poczucie, że to nie jest do końca tak, że można powiedzieć, że takie przedstawienia mocno politycznych, że są publicystyczne w UE, bo jednak dla publicysty publicystyka nie jest dziełem sztuki jest ja rozumiem publicystykę w w sposób środowiskowe zawodowe publicystyka dla mnie dziedziną, w której zajmuje się wyraźnie, jakie stanowisko subiektywnie w odróżnieniu od tej dziedzinie mediów, która się zajmie przekazywanie informacji jest dział newsów informacji co się robi obiektywnie jest dział Polit publicystyki, gdzie dopuszcza się do głosu tych dziennych karze, gdy to więzy Commerzbank nie stracić bardzo często mówi o to jest publicystyka nie tak prawda czy jednak jak zapowiedział to my też widać na nas na przykładzie klątwy, która ma się bardzo mocny psia przekaz w cudzysłowie publicystyczny, ale z drugiej strony bardzo mocno operuje znakami i tak naprawdę lotu publicystyką dokręcenie, bo jest dziełem sztuki jest niewątpliwie dział sztuki, która operuje znakami, ale czy wind Mobile takie pogardliwe mówienie, że test publicystyka tak naprawdę dziś jest pokaźny czy propaganda ma o tym, że nie ma wartości artystycznej tylko publicystyczna przesada latem Serbia jest absolutnie, jakby tutaj walczy o to, aby tak było artystyczna na siebie warczą to słowo o tym, żeby publicystami mogą dać się dziennikarze, którzy mają najtęższe głowy niektórzy redaktorzy naczelni ufają, że mogą powiedzieć coś od siebie, a nie tylko przekazywaliśmy informacje jak to działa w obrębie teatru rowerzyści, mówi że w niektórych, dlaczego tak jest, że kultura jest lewicowa po prostu był Kongres kultury i jesienią właściwie to było wielkie święto lewicy intelektualistów ludzi kultury czy istnieje coś takiego w ogóle kultura prawicowa bo gdyby się tego doszukiwać się, żebym zapytała znajomych to pewnie by nie powiedzie Jaś disco polo jest prawicowa aż ta kultura, który właśnie rozrywką tego, dlaczego pan unika to może jest prawicowa może dziś chałtury są prawicowe, lecz w ogóle tak jest w robi tak Kongres kultury zresztą, w którego operatorem był teatr powszechny bardzo się udało i to rzeczywiście był takim takim takim spotkaniu, a ja mam takie poczucie generalnie, że te rzeczy które, która w sztuce są ważne czy są przejmujące czy dochodzą do głosu to jest upominanie się o wykluczonych upominają się słabszych to jest krytyka pewnych systemów pewnego stanu zastanego stanu rzeczy to jest jakiś taki też może wiedzieć, jaki rodzaj ducha rewolucyjnego prawda obalania mitów podważania mitów to jest to jest inne opowiadanie się ze słabszymi no i teraz jest także w jakim sensie to wszystko jest lewicowy, a z drugiej strony akurat rozmawiam z panią prezydent miasta ostatnio co z lewicą cudzoziemców i zaczyna się rodzić obawy takie z Warmii i pań przez podział na via Poggio ani prezydenta tak naprawdę w pewnym sensie z tych dużych działań z lewicowych tak nowina, bo jestem ja jestem katoliczką, a ich regiony z chrześcijańskiego, więc na to to jest jakoś tak i teraz pytanie tak czy czy będąc, robiąc coś siłę z duchem Ewangelii jest lewicowy czy prawicowe takie jak można dyskutować bardzo długie lata 2 natomiast, jakby to, żeby ten ten 1 zasób natomiast teraz to co mówimy o i jego ewentualnie sztuce prawicowej czy Kielce już od sztuki konserwatywny też tutaj mówiłem on jeśli mówimy o krytyce jeśli ty mówią o podawaniu wątpliwości w poszukiwaniu błędów w rozwijaniu systemów NATO po drugiej stronie można postawić też takiej drodze apologii tak jak grozy wzmacniania to co pani zapyta przyjrzymy rycerzy Chrystusowych umacniania patriotyzmu prawda czyli, czyli takie rzeczy, które dziś służą właśnie służą właśnie Holandii w jaki sposób doliczyć 12 służą ideologii ale, ale tak to i tak to podzielił i teraz mam takie poczucie, że artystów bardziej interesuje coś takiego jak jakiś tworzenie swoich świąt jak podważanie tak jakby biegł, by jak, by jeść nie generalnie rzecz biorąc stworzenia nie odtwarzanie ani odtwarzanie tak jakby nie nic na czym w bardziej czy artysta się jednak może poczuć demiurgiem w momencie, kiedy jak podaje wątpliwość Sośnierz jeśli coś właśnie, by BBN weryfikuje także, gdyby tak bym tak w jakiś prosty sposób o tym, powiedzieć drodzy państwo dzisiaj naszym gościem jest Paweł Łysak reżyser teatralny i radiowe filozof dyrektor teatru powszechnego w Warszawie my zapraszamy państwa na informacji Radia TOK FM zaraz po nich magazyn Radia TOK FM od naszej rozmowy wrócimy za godzinę, a druga odsłona magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska, a mgr Paweł Łysak reżyser teatralny radiowy filozof dyrektor teatru powszechnego w Warszawie w pierwszej części naszej rozmowy próbowaliśmy wyjaśnić śledczym, że mogłaby być publicystyka teatralna, gdyby faktycznie miała miejsce, dlaczego tak jest, że myślimy czasem, że kultura jest lewicowa, a teraz chce z panem porozmawiać o pana pracy na pewno słyszał pan takie określenie inaczej rozmowa z kimś, kto to jest no to on zawody jest dyrektorem takie hasło zawody dyrektor no trochę pytań pana przypadku szkolenie teatr pod pana opieką w nie wygląda ona takiego typowego właśnie człowieka, który z zawodu jest dyrektorem, ale z drugiej strony na to wszystko jako kolejna placówka Tatrana kolejnym mieście, którą pan się opiekuje jako dyrektor takiej czystości śmieje, że bycie dyrektorem to nie jest zawód stan ducha co mi moja żona czasami wypominali od razu pokornie je w błąd to jest jakoś także tych jakoś tak z tym pismem dyrektora rzeczywiście sam był dyrektorem trzeciego teatru w trzecim mieście również Poznań Bydgoszcz Poznań w Paryż Warszawa dla mnie to jest jakiś taki taki naturalny naturalny naturalny Kol no i naturalna kolej rzeczy lub takie takie rozwinięcie drogi wyrosnąć im się z reżyserem teatralnym notesie jest rodzajem takiego kierownika projektu tak czy kolumny kierownika przedstawienia na dziś projektuje to dziś to słyszy co stwarza, gdzie to powstaje i reżyser reżyseruje przedstawienia w bardzo różny sposób jest zapraszany i niechętnie dostaje propozycję konkretnego tytułu albo rzeczywiście sam poszukuje jakiś tytułów ale podczas gdy był 1 z atrakcyjnym i żeby było, żeby takiego zapraszał z tymi z tymi pomysłami, aby rzeczywiście eksploruje jakiś jak jeszcze obszary kultury czy w rzeczywistości w ten sposób, żeby wybierać te teksty oraz, więc kurz droga, ale tak czy tak jesteś też taki zbiór notek w poszczególnych dzieł sztuki, które po prostu stwarza on wytwarza takie dzieła sztuki natomiast bycie dyrektorem jest taki krok dalej, a mianowicie, że jakby ten boom to coś co powstaje w teatrze pracownicy aktorzy widownia jest słaby jest takim jest tak pół na taką taki tak dużo większy udka w tym duży rynek sam menadżer projektu Flota traci jakiś tak właśnie Macieja maja mówią czy brutal way jest o Libię ze wsi boi się tym mówią rzeźbi społeczne także w tym momencie szczegóły, gdyż dziś jest jakimś innym poziomie jak i wyższym poziomie czy w takim razie globalny poziom kiedyś zacznę myśleć po prostu miejscach ludziach i dla mnie to jest w pewnym sensie przedłużenie pracy reżysera oczywiście do tego dochodzą mnie w VAT faktury wkrótce się reżyser byłby zazwyczaj nie zajmuje nam Ależ to jest tak dużo większe projekty czeka występ takich momentów w pracy dyrektora, kiedy nie wiadomo co zrobić nie wiadomo kogo zapytać, skąd takie stanowiska nękaniem papież prezydent elekt dziel i właściwie nie dostaje się instrukcja obsługi ciemne pewne rzeczy trzeba samemu odkryć mało tego musi sam się wyznacza standardy i trzeba sobie poradzić się w takich sytuacjach bojler reżyseria można studiować i to jest zawód, którego można się wyuczyć o tyle bycie dyrektor dyrektora jest kwestią pewnego wyczucia oraz właśnie takich kompetencji radzenia sobie Monica nieznanym w holu to prawda to jest jakiś był podstawowy problem dyrektorzy są samotni prawda, że nie mogą być, bo pewnych rzeczach nie mają z gimnazjum także na trudnym n p . nie mogą rozmawiać z SP z pracownika, dlaczego mam jednak rozumiem, że cieszy się dyrektor zastanawia mnie, żebym od kogo wyrzucić szczelność podwyżki czy coś na to nie ze wszystkim tym może rozmawiać badano czy dla udzielał się czasami nadal są konsultowane z biblioteki takich prostych rzeczy, ale mówimy jakiś szerszy krąg życia czy zwiastun są takie tak jest takie działania stowarzyszeń dyrektorów teatrów, który jest wiceprezesem się spotykamy wymieniamy swoje i Marta środowisko zawodowe dyrektorów teatrów jest jakiś sposób solidarne czy raczej wróci tam rodzaj konkurencji przytomność za wybitną rolą jest konkurencja i Solidarność to znaczy są problemy, które dotyczą wszystkich i 56 Solidarność coraz bardziej rośnie również myślę, że dyrektorzy teatrów warszawskich są Solidarni mimo tego, że działają na 1 polu i tak naprawdę stoją w Osowej średnio o rozwój konkurencji, ale te rzeczy takich, które są najważniejsze, czyli jak się właśnie rzeczy ideowe życie artystyczne takie wybory no tak naprawdę tutaj jest jakiś niezwykle ważny siła współpracowników ja bym był moim zastępcą jest Paweł Sztarbowski i to opracowanie w tandemie, które któregoś z takim zamiarze od lat i uprawiamy od lat przy tym w tandemie z tak Wodziński w Poznaniu jest niezwykle ważny to znaczy oczywiście tutaj ta wymiana myśli tutaj tory to spotkanie z niezwykle ważna z drugiej strony też jak iść na resztę Kruk rozszerzać bardzo często bywa także ci współpracownicy są też jakimś takim rodzajem spowiednika czy coacha bardzo często dyrektorzy w szyby wbiły się mogłoby być śmiesznie zresztą już dużo gadają, ale bardzo często jest tak, że dyrektor ogłasza w drodze monologu przed jakąś grupą pracowników o to, żeby skonfrontować ze swoją myślą, by to jest dość niskie rentowności czuć się bezpiecznie w tym zespole, żeby faktycznie móc ten marazm wygłosi magistrze z werwą i spodziewać się uczciwego feedbacku na to oczywiście też pokazuje skalę zaufania w grupie jeśli osoba w zespole faktycznie mogą dać im Fibaka Fibak taki, jakim przychodzi to głowa nie tak jak uważają za bezpieczny plac absolutnie podstawowa to znaczy to, żeby jakby, żeby być zjednoczyć ludzi, którzy pracują w teatrze wokół jakiejś 1 celu, żeby nie w tym celu uwierzyli nie tylko Niewiem czy w sposób służbowy taka wzrosłyby też osobisty i wtedy i wtedy jest następująca zaufanie wtedy też następuje zainteresowań z tego się rodzi energia z tego się będzie jeszcze jakiś miły chęć wspólnego działania i niech mi poczucie potem wspólnego sukcesu ewentualnie do wspólnej porażki wiele osób zmaga się z poczuciem bardziej rywalizacji niż Solidarności to właśnie zaufania w zespole, w którym pracują osoby słuchają nas teraz ludzie, którzy pracują w korporacjach i w mediach w różnych innych w wielu miejscach w instytucjach państwowych i administracji i mam wrażenie, że ten problem zaufania w zespole i jakiegoś rodzaju lęku pomieszanego z wrogością wobec przełożonych czy też podwładnych jest bardzo powszechna, aby sprawa, kiedy pan wchodzi do nowego zespołu zdarzyło się panu co najmniej 3 × jako dyrektor w jaki sposób na nie potrafi pan wzniecić Iskrę zaufania czy też właśnie zjednoczenia się wokół 1 tematu tez bardzo ciekawe no tak naprawdę to co jest najważniejsze, że pensje w środy ideowość to znaczy destrukt z procy po prostu wyznaczenie takich celów, które nie są celami nie wiem ekonomicznymi czy jakimiś innymi doraźnymi tylko gdy Kosek wideo i wyższe wartości i tutaj mówi o tym, że swoje desery podobne do prac reżysera tak na kursy mówi Słuchajcie po prostu jest wielka wielki tekst wielka sprawa dopowiedzenie aktorzy zacznę właśnie do brata naprawdę chce zaś na podnieca się ekscytować chcą temu poświęcać czas prawda i dokładnie taka sama rzecz powinna się stać się w ZEA 3 i to jest trudny w wiek w bardzo różnych działach różnie tak Boys jest jakaś taka grupa, która właśnie pracuje ideowo jest też grupa, która to potem reklamuje sprzedaż jest jakby u nas taki dział programowy tez udział, w którym tak naprawdę bardzo duża ilość pracowników jest również tzw . biuro obsługi widzów i sprzedaży, ale z drugiej strony są pracownie techniczne tak to dziś jakby, produkując rzeczy pracując nad tymi rzeczami też muszą mieć gdyby, więc świadomość, dlaczego to służy ten jest księgowość tak to dotyczy dziś w tym w tej sprawie też musi musi uczestniczyć, bo no, bo inaczej notesy, gdy kwestia tylko ile sprzedaliśmy, a dziś opłaca się poza czemu robimy to skoro tam torby na przyniosło większy dochód progach czemu robimy coś się, by te, które trudno się z ronda w takim n p . taka ekspozytury urzędu miasto nie kompletna jest też fakt jest tak, że każdy tak naprawdę w bok jako instytucję niezależną od miasta to znaczy oczywiście mieć w pełni podlega, a niezależny tylko posiada autonomię tego pojęcia w pełni podlega nas tak naprawdę z mocy nie jako całość zmian kontrolowany rozliczanym z nim taki bezpośredni odległość od czego może się obawiać się dyrektor teatru dziennikarz może się obawiać się radiowe np. że spadną słupki słuchalności, że ktoś napisze jakąś skargę i będzie kłopot jakaś sprawa w sądzie albo, że się skompromituje jakąś skandaliczna nie wiedzą na antenie albo co gorsza, bo się zdarzy na żywo w każda grupa zawodowa ma w innej maszyny te są bardzo podobne rzeczy, czego się może obawiać dyrektor najbardziej tylko pan się obawiać najbardziej dyr może się obawiać się odpływu widzów braku zainteresowania swoją pracą, a to zainteresowanie pracą z misji dwojakie z 1 strony też co jest najważniejsze to są właśnie widzowie zainteresowani widoczni to jest jakiś tutaj niezwykle dla nas ważna rzecz na, a z drugiej strony taki miernik jak zainteresowanie nie wiem środowiskowe czyli, czyli recenzentów, czyli nagrody, czyli wyjazdy, które są takim ataku niezwykle ważne festiwale międzynarodowe są prosięta Nobody jest też tak, żeby z 1 strony są widzowie robimy to wszystko lewicy widzowie są dla nas najważniejsze, ale z drugiej strony z obroną tzw . a mnie tzw. fachowców w zimnych czy tych, którzy też pozycjonują pozycjonują oceniają i oczywiście rozróby jest połączone, bo często jest także widzowi mówiła jakiś trudne, a to jest nieciekawe, a potem znów seria dobrych recenzji psują też inni ludzie przychodzą Miętek stację w Bydgoszczy że, gdybyśmy trudne przedstawienie trudno mówić do tego nakłonić bądź kim się sypnęły wspaniałą recenzję wyjazdy ratusz będzie aż 1 jedno wyczarować trzeba nad tym pochylić trzeba żyć być może rzeczywiście coś bardziej skupić to jest dobry, więc to są takie rzeczy, które są też jakiś połączone z nóg rozumiem, że tutaj od razu pojawia się pokusa jakiejś specjalnej współpracy z tymi decydentami recenzentki z dziennikarzami z redaktorami naczelnymi notes niezwykle ważne żeby, żeby zachować dystans Patryk, jaki dystans jak panu potrzebne są pozytywne recenzje, żeby ludzie przyszli do tego teatru no tak tylko, że ty jesteś także w momencie, kiedy nie następuje aż tak mówiąc kolokwialnie zdewastowanie tak mokro ślisko to widzi tak mówi przepraszam bardzo człowiek traci głównie to bym jednak uderza w taki ptak ósmy recenzenta jazzowe przeróbki sprzątam on tam po prostu jest zakumulowany to nie jest człowiek wiarygodny tak jakby tutaj to jest jakaś taka podstawowa kwestia prawna oczywiście też tak, że ludzie są nie wiem w w pokoleniu nie wiem byli sobą na rok kładł się dobrze znają, ale tutaj zachowanie jakiś jakiś miary jest bardzo ważne oczywiście jest też tak to środowisko jest dosyć zamkniętej sesji duża grupa osób rzeczywiście robi się bardzo znają i być może czasem takie spojrzenie z zewnątrz jesteśmy bez takiej ważnej Boże coś zmienić na końcu lśni zwykle takie wrażliwe spra w czy przypomina pan sobie jakiś spektakularny błąd, który popełnił pan jako dyrektor teatru, który może się pan podzielić i powiedzieć jak pan się z tego wygrzebał emocjonalnie w szczególności jeśli go to kosztowny błąd matce czy ty jesteś także, by pewne rzeczy się dopiero po błędami okazję po latach mnie zawsze czegoś od bardzo często jest także w bardzo wiele osób zgłasza się do pracy, a i Ian człowiek na przykładzie odmawia, bo nie przyjmuje, po czym osób się okazuje wspaniałymi artystami takich przypadków było strasznie wiele co wtedy spotyka pan taką osobę, która już zaszła bardzo daleko jej sorry no ty jesteś także przez to, że jednak środowisko teatralne nie jest takie duże to wasze drogi skrzyżują drogi całość skrzyżują i bardzo często jest tak, że nie wiem ktoś komuś coś nie wiem co zrobić złego czy takiego właśnie nie fair, ale potem nawet jakby w szczycie po prostu znowu spotyka tych ludzi dziś otwiera i 1000 firm odnowa odnowa, by nowe pole, by popełniać wnuczek też bym popełnieniem błędów to jest też na wybór reżyserów to te tezy Piszczek wybór w ogóle spektakli prawda cyklicznie zwykle wrażliwej trudna rzecz bo gdy dyrektor dnia prawie żadnych gwarancji się spektakl uda jest tak wiele czynników, które na to wpływają nie wiem, zapraszając wybitnego reżysera nie może być złej formie albo może coś przydarzyć, bo nie można zacząć jeść pić alkohol albo rzeczy to jest to jest zatem zawsze drogach nieznane z drugiej strony wybór tekstu w teście z tym szlif ktoś robi dużo wcześniej tak w Polsce czy robieniem Niemcy tam mrok czasem pół roku wcześniej syn 1 , 5 roku wcześniej nie zmienia się kontekst polityczny, więc sytuacja zupełnie inne rzeczy zaczynają czasami jak ujawnił, że w 80 reż sam jest także zupełnie przypadkowo czasami strzał w dziesiątkę trzymały się siłą rzeczy jakoś bardzo dobrze łączą, więc na tych błędów się bardzo wiele popełnia ważne, żeby ważne, żeby decyzje podejmować z pełnym przekonaniem, iż tamte decyzje podejmować tak, żeby się nie wiedzieć, że się ich nie wstydzi to starszym minima do szkół tatarskim także nie można, że w busie wydaje się być to co buduje człowieka to jest taki rodzaj bycia fair w pierwszym w stosunku do ludzi żeby, żeby te decyzje Czyż nie można być nie wiem sprytnym czy po wstępnym, że to są to, że tak tak, że takie decyzje najbardziej najgorszymi z pierwszym szczegółowym podejmie decyzję licząc, że coś na tym właśnie u g wygra i robi to w sposób nieelegancki potem przegra, którzy są teraz spektakularną wizję spektaklu Artur co ciekawe BOŚ o tym, pan mówi, bo też wielu pisarzy czy artystów pytanych o to jaka jest tutaj receptura na sukces odpowiada właśnie w ten sposób, że jeśli ktoś najpier w myśli o sukcesie czy zakłada inaczej zachowuje jakikolwiek zysk netto to już jest właśnie koniec z ryskiego sukces to znaczy trzeba zrobić coś szczerze apotem albo coś nas zostanie jakoś się o odebrane absolutnie ta zbrodnia jest w ogóle podstawa twórczość to znaczy trzeba naprawdę szczerze mówić od siebie niszczą statek zostanie od niej jedynie u mnie nie, licząc przede wszystkim na te zostanie odebrany zrozumie to dzisiaj naszym gościem jest Paweł Łysak reżyser teatralny filozof dyrektor teatru powszechnego w Warszawie my zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM zaraz po nich Przemek Iwańczyk i magazyny Radia TOK FM, a my do naszej rozmowy wrócimy za godzinę trzecia odsłona magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami studio Paweł Łysak reżyser teatralny radiowy filozof dyrektor teatru powszechnego w Warszawie inne porozmawialiśmy trochę o upolitycznieniu teatru porozmawialiśmy o ciężkiej doli dyrektora Merta, która teraz chciałabym zwyżek nieco wyjść z dziedziny psychologii mam przed sobą na fragment wywiadu, którego udzielił pan trybunie 2002 roku w i powiedział pan dosyć odważnie tak teatr powinien pełnić funkcje terapeutyczne analiza ocena zła prowadzi do poszukiwania dobra oraz do naprawy tego świata no to jest tak z grubej rury powiedziane z takiego wysoka my przyznam, że lubię pytać się artystów twórców otoczy dane dzieło dana książka dana płyta nie miały pełnić funkcję autor autor terapeutyczna przestałam już to robić, dlatego że artyści bardzo często się zarzekają, że nie nie w ogóle absolutnie się nie roszczą ani auto terapeutyczna ani dla kogokolwiek terapeutyczne ner może jednak tym co się ze mną eksperci z osobna dziedzina, która coraz mocniej dochodzi do głosu w przestrzeni publicznej znawców meandrów psychologii, a pan tu proszę bardzo tak właśnie powinien być terapeuty różne jak pan rozumie tę terapeutyczną z tak rzeczywiście bardzo stary wiem, że nic do tej czekała co przyczyniło się w 15 lat tak jak gdyby przed 15 lat właśnie my ja mogłem się zbiór czymś takim, że do tego, by był tu oczywiście to sprawdzian w pewnym kontekście natomiast w innym kontekście bardzo często mówi o tym, że teatr jest przestrzenią dyskusji o tym, że teatr zmienia świat poprzez coś zmienia ludzi, ale no i tutaj dych to można, by powiedzieć 2 językami tak, aby taki właśnie językiem niczym terapia była dość naprawiania albo uzyskiwanie świadomości to co jest jakiś niezwykle ważne to jest to co robimy ze świata to zrobimy z tym co się dzieje tak ja mam takie poczucie, że takie poczucie obowiązku od dawna, że z, czego ono wynikiem pana ten moralny imperaty w jakiegoś wewnętrznego Dekalogu z Dekalogu ogólnie przyjmuje on tak kiedyś właśnie pytany o to tak doszedł do wniosku, bo jestem od moich w dziadkowi bardzo liczne rodzeństwo wszyscy byli nauczycielami my przed wojną po wojnie i że to może jest taka po prostu, że taki gaz społeczna odpowiedzialność społeczna odpowiedzialność jak dziś po prostu mój dziadek miał ośmioro rodzeństwa moja babcia sześcioro wszyscy byli nauczycielami i zagranicy nie byli nauczycielami już to jakoś tak, by tak jakoś to my ten taki właśnie takie takie podejście społeczne takie pozytywizm także do dzisiaj po prostu jakoś to przeszło z po prostu wyssane z Alessandro analizował te wartości nie są zewnętrzne wobec pana to nie jest jakiś kodeks moralny czy etyczne w jakiejś niedawno religii ma je nieco też, jakby ryby, bo rozmawialiśmy o tych o o pieniądzach publicznych plemionom czy minister dla mnie takim dużym wstrząsem było to kiedy zastęp po raz pierwszy zaproszony po raz pierwszy po raz drugi zaproszony do reżyserowania zorientował się jak duży to kosztuje jak wielu ludzi ten czas poświęca jak ja swoim jakimiś pomysłami, które są w domu przy biurku czy na kanapie w myśl nagle, gdyby zawracam głowę i zmieniam TOK życia przez to, że ludzie muszą pracować, po czym przychodzą ludzie słuchają tego oglądają to jeszcze w jaki sposób tym nasiąkają, a jeszcze ile to kosztuje więcej mają takie ogromne poczucie odpowiedzialności, by takiej takich osobistych za tonę stąd też takie takie poczcie może nasz test naprawdę jakiś rodzaj tak jak mówię, że pewnie będziemy Joe Joseph jest zawsze boi się rzesz społecznych więksi po prostu by rzeźbie w tym w tym świecie no i teraz jest tak, że żyjemy jak już określoną ilość czasu na świecie eurokratów z biegiem życia wydaje się tak naprawdę coraz krótszym w ogóle czasem i jest coś do zrobienia tak jakby świat jest nim świat jest generalnie z taką postawę świata leży jakiś rodzaj chaosu tak to co robimy test ten rok się pogłębia, a tak, ale my to uporządkujemy my dajemy nadajemy temu sens tak coś budujemy Night, jaki świat zależy od nas jak głęboko w to wierzy i teraz będąc reżyserem jest dyrektorem teatru zajmujące eksponowane stanowisko mając to narzędzie czy ten budżet teatru tych ludzi, którzy słuchają tych ludzi, którzy przychodzą mnie słuchać czegoś ogromną odpowiedzialność za to, jakiego świat będzie raczej nie mogę powiedzieć jak się mówi, a co ja mogę zrobić tak nie mógł zrobić bardzo dużo zawsze o tym, myślę, że mogę zrobić bardzo dużo, ale ma pan czasami takie wymierne skutki taką satysfakcję, że zrobią coś dobrego dla tego świata WOS globalne perspektywy 1 teatr w 1 mieście kraju środkowoeuropejskiego właściwie nie bardzo wpływa na ten świat jest mnóstwo okrucieństwa na tym świecie lotnictwo znacznie bardziej ważnych doniosłych spraw niż ten teatr właśnie w Warszawie mnóstwo oszustów naciągaczy wyzyskiwaczy co daje panu taką jest też mnóstwo wspaniałych ludzi, którzy robią wspaniałe rzeczy ani nawet takie pokusy, żeby machnąć ręką, ale i tak to w ogóle niema co może tak z wiekiem człowiek tak czasami był coraz bardziej myśleć nic się czai Hermanna wgnieceń jest, by tylko też takie troszkę poczucie bezsilności czy się, gdyż to co się zdarzyło w tej chwili w Polsce ja to też mówią lub też paru wywiadach o tym, że termin ten zwrot polityczny ten trend rozeszła się z racji innych czym jest delikatnie nie wiem, by takie na Narodowego szowinizmu no ja od osiemdziesiątego dziewiątego roku, kiedy poszedłem na studia tak czy kwoty wolnej Polski Stenki dorosłym człowiekiem tego podziemia te narzędzia pracowałem dla czegoś nie ma takie poczucie, żeby to wszystko trochę jak został wzięty w nawiasach, bo zakaz bezradność bezradność mam poczucie, że być może też jako grupa ludzi popełniliśmy błędy, zostawiając setki ludzi za zasobu nie interesując się nie jest nie nie, nawiązując odpowiedni relacji czy jakieś porozumienia z z widzami z widownią nie zamyka się w jakiej bańce mimo tego, że tak naprawdę za 12 lat bardzo dużo robi, żeby włączać lokalne w bardzo duży problem mieszkańców okolicznych tak, by grali u nas powszechna dość stromo także do ZUS takie to są takie rzeczy, które mówi pyta pani satysfakcję oczywiście ma takie poczucie Długosz pracując w teatrze bardzo często spotykam osoby, które mówią, że się wychował jak na moim teatrze nie mówię na moim teatrze jako reżysera tylko cześć czasami też, ale też jako dyrektora, a że ten, że te rzeczy był bardzo ważną lub w całe pokolenie ludzi w Bydgoszczy młodych, którzy wszyscy szli na tak, a z drugiej strony jest to też, że Rosja odpowiedzialność za nic się tam powiedział coś tych 100 czy coś tym ludziom pokazał kilkadziesiąt lat można też pracować w teatrze i Niemiec się szansy doświadczyć tego, czego pan doświadczył w ostatnich tygodniach mam namyśli protest tonerów sporo pan na tym opowiadał też roli dyrektora w takiej sytuacji można wejść negocjować BM można różne decyzje podjąć, ale jestem ciekawa czy tam w pewnym momencie poczuł taki zwykły strach ciarki po prostu gęsia skórka, że oto właśnie faszyści u bram nie nazywajmy tego delikatnie nie trzeba ne czy był taki moment, kiedy już właściwie ta rola dyrektora nie była dla pana wystarczające jak Zbroja jak obrona Szkot poczuł pan, że dziś jest naprawdę niebezpiecznego zaraz dojdzie do jakiej się rozruchów i zamieszek tak myślę, że myślę, że jesteś także, gdy się do tych wszystkich rzeczy bardzo dobrze przygotowujemy i takiego strachu, że coś tak zupełnie się wymyka spod kontroli nie miałem natomiast takie no tak drodzy przepychanki pod teatrem tak matek się ogromna adrenalina wzbudza jednak raczej widzi tutaj są widzowie tutaj właśnie przychodzą przychodzą nacjonaliści, ale i zaczyna się to wszystko bardzo agresywny agresywnie pokazywać to jakiś to jest etos jakieś ogromne emocje myślę, że Tarnów są emocje Mutko wełnianych pracownikach, gdyż takie nie imiennie przypisane zasad do zawodu dyrektora to jednak można naprawdę kimś innym kraju innym mieście przeżyć całe życie, kierując teatrem z takimi sytuacjami nie mieć do czynienia rozlał sopran to prawda natomiast na off za każdym razem wszyscy się rodzaj adrenaliny w tak naprawdę traci głównie składy zadań ich pani mówi o tych o odczucia ma dla mnie takim niezwykle ataku niezwykle bolesne rzeczy buty przemarsz przez Warszawę przemarsz w tym miejscu, gdzie była defilada na Hitlera po po zdobyciu Warszawy jedynie krokiem marszowym ANR przy czym łyse karki tak czy Huragan wiejący drgań przeszły taki świat, jakby nie spodziewam się czegoś takiego, że coś takiego wydarza w moim życiu i tak kosztu to naprawdę jeszcze są ochroną policji pod ochroną, więc naprawdę mną wstrząsnęło no tak to jest nasz zabytkowy trakt królewski, który przeżył wiele zostało odbudowane z gruzów po to, właśnie, że po 20 kilku latach w wolność nawet do bardziej Rosja Unia właśnie te przepychanki pod teatrem, bo takich Niewiem po kochających ludzi pijących 3 czy Chin czy pseudo kibiców jesteście naraził innych działań zmierzających do przygotowania jak ten rodzaj takiego takiego tutaj taki triumf futra różne jego ton to mnie naprawdę po wejściu w noc tymczasem zapraszamy państwa do teatru powszechnego nie tylko spektakle, ale też 3 takie działania powiedziała bundz ograniczam typowego teatru no może też trochę dom kultury w tym mam namyśli 22 przestrzenie, w które są zaangażowane osoby pracujące również w radiu TOK FM spektakle z zaangażowaniem emigrantów w UE i w tym spektaklu bierze udział nasza koleżanka Elżbieta Mazur Inner to jest profesjonalny teatralne tu akurat zaprosił pan właśnie na scenę osoby, które są tam ze względu na swoje doświadczenia związane z emigracją no niby cykliczne spotkania filozoficzne ogród filozoficzny, w których pojawia się Tomasz Stawiszyński nasz kolega redakcyjny my także tutaj pan poszerza topolę z o taką typową dla 4 jest typowa taka oferta ogromną rolę w bardzo pracujemy nad tym, żeby się zbliżyć do widzów, żeby się zbliżyć do mieszkańców sąsiadów do różnych środowisk, żeby nie było także tradycja kimś takim takim od żony miejscem, gdzie tylko nie, więc trzeba być w krawacie się spędzić bardzo trudnej kulturalny wieczór stąd powstał ogród powszechny stąd nasza współpraca ze strefy wolnosłowa, która właśnie pracuje właśnie z imigrantami uchodźcami imigrantami jest to festiwal otwarta Ząbkowska, który organizujemy na ulicy Ząbkowskiej, a po to, żeby je, żeby to Auchan netto to barierę bym po prostu zburzyć, żeby ludzi zachęcić do teatru, żeby się z ludźmi spotykać, żeby ludzi poznawać z nimi rozmawiać o tych działań mamy bardzo dużo tu są też warsztaty to złość też bez przedstawienia amatorskie to słuszne spotkania na co pan zaprasza naszych, choć w najbliższym czasie w najbliższym czasie był w zwrotnym było tego tygodnia zaczną się festiwalem apostrof festiwal literacki, który w, których gościmy u siebie i w ostatnie dni tego festiwalu w sobotę niedziel w przyszłym tygodniu otwarcie ogrodu powszechnego jest jak i przedstawienie park Opera Wojtka blacharza to jest zapraszam na to też bezpłatne odbędzie się w parku Skaryszewskim, ale to jest z tym taki rodzaj spektaklu instalacji jak będzie każdy może przyjść spacerując po parku wysłuchać tej opery, choć na koparkę w warszawskich tak szybko odchodzą park Skaryszewski jest również zagrożony to się pean na temat afery reprywatyzacyjnej kawał parku być może zostanie sprzedane i oddane pod wielką nel zabudowy tymczasem spółki park Skaryszewski z pięknej można oglądać spacerować po nim zapraszamy do skorzystania z oferty teatru powszechnego zapraszamy też chciałem zapraszać na bagnach chłopów, których premiera odbyła się gramy spektakl chłopi nawet na naszej scenie bardzo serdecznie zaprasza zapraszamy na chłopów zapraszam do teatru powszechnego naszym gościem był dzisiaj dyrektor tego teatru reżyser filozof Paweł Łysak dziękuję bardzo dziękuję uprzejmie zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA