REKLAMA

Dolnośląski Festiwal Rowerowy startuje już za tydzień!

Skołowani
Data emisji:
2017-05-13 09:00
Audycja:
Czas trwania:
30:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem zapraszam na Skołowanych dziś po dziewiątej 20 wspólnie z Małgorzatą Waszkiewicz zaprosimy państwa na pierwszy dolnośląski festiwal rowerowy odbędzie się w przyszły weekend we Wrocławiu wiele ciekawych wydarzeń warsztatów filmów, ale też rozmów o polityce rowerowej w Polsce swój udział zapowiedziało sporo podmiotów organizacji rowerowych i tzw. oficerów czy pełnomocników ds. polityki rowerowej w kilku miastach o tym Rozwiń » wszystkim po dziewiątej 20 i dziewiątej 40, a teraz kilka informacji ze świata transportu prezydent podpisał uchwaloną 23 marca 2017 roku ustawę o zmianie ustawy kodeks karny oraz niektórych innych ustawach to zmiany przygotowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości, które mają doprowadzić do surowszego i skuteczniejszego ścigania i karania kierowców łamiących prawo na drodze objęły 5 ustaw kodeks karny kodeks wykroczeń kodeks postępowania karnego prawo ruchu drogowym oraz kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia zmiany dotkną tych, którzy po pijanemu spowodują wypadek, w którym ktoś zostanie ciężko ranny lub zabite czy będą trafiać do więzienia na co najmniej 2 lata i kara ta nie będzie mogła być zawieszona zwiększy się też kara dla kierowców, którzy będą jeździć mimo orzeczonego przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów silnikowych od 3 miesięcy do 5 lat obecnie jest to kara do 3 lat ucieczka przed policją przestanie być wykroczeniem i zacznie być przestępstwem zagrożonym karą do 5 lat pozbawienia wolności wykroczenie dotyczące przepisów drogowych przedawniać się będzie dopiero po 3 latach, a organy ścigania będą musiały zostać poinformowany co wcześniej na sumieniu miał kierowca stający przed sądem, czyli sprawdzane będą dane centralnej ewidencji kierowców zmiany wprawie o ruchu drogowym dotyczyć będą m. in . sprawy kierowców podejrzanych o prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu lub środków odurzających nie będzie już prowadzonych badań ustalających obecność alkoholu w organizmie kierowcy na podstawie analizy moczu zmiany prawne wejdą w życie po 14 dniach od ich ogłoszenia jeszcze nie udało się znaleźć w Dz. U. więc czekamy jak poinformowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i administracji bilans bezpieczeństwa w ruchu drogowym w pierwszym kwartale 2017 roku w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku wskazuje na spadek liczby wypadków rannych oraz osób, które zginęły na drogach od stycznia do marca policjanci ujawnili od 2015 mniej pijanych kierowców niż w kwartale 2016 roku w pierwszym kwartale na polskich drogach doszło do 5730 wypadków drogowych w stosunku do tego samego okresu 2016 roku jest mniej o 524 zdarzenia 477 osób poniosło śmierć mniej 867655 zostało rannych i to jest mniej o 734 osoby, o ile dobrze pamiętam podobnie było w pierwszym kwartale 2016 roku w stosunku do 2015 później już tak kolorowo nie było jak wiemy ogólnie w 2016 roku wypadków w tym tych śmiertelnych było więcej niż w 2015 mam nadzieję, że w tym roku tak się nie stanie zarząd dróg miejskich w Warszawie opublikował audyt przejść dla pieszych w 3 dzielnicach Śródmieściu Ochocie i Pradze-Południe audytorzy ocenili oświetlenie uliczne w rejonie przejścia oraz przyjrzeli się funkcjonującej tam organizacji ruchu podstawą audytu były wizje lokalne przeprowadzone przez audytora w terenie ma konkretnym przejściu odbywały się one od poniedziałku do soboty wykluczając czas opadów w ramach tych prac zebrane zostały dane m. in . na temat organizacji geometrię ruchu co się okazało Otóż najczęściej występującym problemem jest ograniczona widoczność z uwagi na parkowanie pojazdów zwykle w sposób niezgodny z przepisami wśród najważniejszych zaleceń są zmiany w parkowaniu skrócenie długości przejścia doświetlenie czyszczenie i konserwacja oświetlenia w tym eliminacja przeszkód dla światła w postaci np. gałęzi drzew oraz wymiana źródła światła na podstawie tych rekomendacji planuje się teraz prace związane z poprawą bezpieczeństwa dobrze, że warszawskie władze posiadł tę wiedzę mam poczucie, że źle zaparkowane samochody to nie tylko problem z warszawskich przejście dla pieszych, ale również w innych miastach taki problem się pojawia dlatego apeluję do zarządców dróg w polskich miastach proszę robić takie audyty wtedy ta tajemna wiedza zostanie zapewne ujawnione jeszcze tylko dodam, że w 2017 roku audyt obejmie przejścia w 4 innych dzielnicach Warszawy na Targówku Mokotowie Ursynowie i Bielanach to w sumie 1069 zaprasza prace zakończą się w połowie grudnia taka ciekawostka teraz na początku kwietnia posłanka Elżbieta Stępień z nowoczesnej złożyła interpelację w sprawie uproszczenia oznakowania poziomego stosowanego w celu oddzielenia ruchu pojazdów w treści swojego pisma wskazała, że w innych państwach m. in . w Czechach dla oddzielenia ruchu pojazdów, które jadą w przeciwnych kierunkach stosuje się linię ciągłą pojedynczą zarówno Czesi jak jeżdżący po tamtych drogach Polacy nie mają jak napisała w interpelacji posłanka problemów z interpretacją takiego oznakowania ponadto taki sposób malowania jezdni pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy wydanych na farbach, a zgodnie z szacunkami posłanki Elżbiety Stępień oszczędności gmina powiatu instytucji otrzymujących z budżetu państwa mogłyby być milionowe, a bezpieczeństwo na drogach nie pogorszyłoby się w niedawno pojawiła się odpowiedź udzielona przez wiceministra Jerzego Szmita, powołując się na analizę, którą przeprowadzono z uwzględnieniem opinii podmiotów zajmujących się badaniami z zakresu ruchu drogowego oraz jego bezpieczeństwa ministerstwo zauważa, że podwójna linia ciągła jest lepiej widoczna niż pojedyncza ponad to w miejscach, gdzie na jezdni jest niesymetryczna liczba pasów przeznaczonych do ruchu w różnych kierunkach linia pojedyncza może prowadzić do pomyłek minister Szmit dodał, że w jego ocenie zastosowanie linii podwójnej ciągłej jest lepsze niż pojedynczej, bo jak stwierdził przekazuje kierującym dodatkowo informacje, że jej przekroczenie skutkuje wjazdem na pasy do ruchu w kierunku przeciwnym, a nie tylko zabrania przejeżdżania przez nią poza tym podwójna ciągła jest nie tylko w Polsce, ale też w Szwecji Danii czy w wielkiej Brytanii także zaprzeczono argumentowi dotyczącemu ewentualnych oszczędności zamiast podwójnej trzeba by malować grubszą pojedynczą, o czym mówi konwencja o znakach i sygnałach drogowych sporządzona w Wiedniu są w listopadzie 1968 roku kawał czasu, czyli oszczędności na farbie byłyby zdaniem resortu znikome nie mówiąc już o tym, że nie wiadomo ile tak naprawdę jest w Polsce wszystkich dróg publicznych, na których jest wymalowana linia po 4 kilka rzeczy ciekawych nie wiadomo ile jest takich dróg publicznych i do tego przyznaje się ministerstwo no taka jest prawda, a i tak sobie myślę, że to też pokazuje tymi sprawami posłowi się zajmują bardzo dobrze, że od czasu do czasu są wysyłane taki interpelacji mamy jasność co nie zostanie zmieniona w przepisach polskich dobrze to tyle w pierwszej części przed nami skrót informacji Radia TOK FM po, których prosto z Wrocławia o pierwszym dolnośląskim festiwalu rowerowym zapraszam Krzysztof Woźniak druga część audycji skołowani pierwszy dolnośląski festiwal rowerowy we Wrocławiu odbędzie się w przyszły weekend rozpoczęcie w piątek w wielkim piknikiem rowerowym z organizatorami tego wydarzenia rozmawiać będzie Małgorzata Waszkiewicz wrocławska reporterka Radia TOK FM Małgosią i dzień dobry na moimi gośćmi są Rafał Jurkowlaniec prezes dolnośląskiego związku kolarskiego Maciej za tej z Instytutu rozwoju terytorialnego odpowiedzialne za politykę rowerową na Dolnym Śląsku i Daniel Chojnacki wrocławski oficer rowerowy za tydzień pierwszy dolnośląski festiwal rowerowy i pierwsze pytanie do panów poco nam taki festiwal festiwal jest po to, żebyśmy my, którzy jeździli na rowerach mogli zobaczyć, że znów dużo Rafał Jurkowlaniec Years, żebyśmy mogli spotkać się w 1 miejscu, że można było zobaczyć ile mamy możliwości dlatego takie atrakcje, które przewidzieliśmy we wrocławskiej hali stulecia zaczynamy już w piątek 19 maja piknikiem pod halą będzie pokaz fontanny o tematyce rowerowej będzie pokaz 2 fantastycznych filmów, które zainteresują każdego sportowca turysty rowerowego, a w sobotę rano do niedzieli późnym popołudniem już sama impreza, czyli targi, czyli zawody sportowe zawody dla dzieci Kongres Narodowy moim zdaniem chyba 1 z najciekawszych w Polsce choćby o program na pewno jest bardzo bogaty i obiecujący Noli KO prostego kina festiwalowe 3 i całe 2 dni oglądania ciekawych filmów myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie na pewno będziemy rozmawiali o kolarstwie to jest moja ulubiona część rowerowego świata, więc będą w bardzo konkretni wykłady dyskusje na temat sportowe znani kolarze będą mówili jak trenować będą porównywali trening zawodowca bazę do treningu amatora będziemy mogli posłuchać bardzo ciekawe historie o przedwojennym Kolasy we Wrocławiu mało, kto pamięta, że w Warszawie przed wojną były 3 tory kolarskie to był sport, którego zawodnicy mieli termin status lokalnych herosów dzisiejsze gwiazdy piłki nożnej także to będzie bardzo ciekawy będzie mieć bardzo ciekawy wykład na temat gwary rowerowej taki sposób komunikują się ze sobą kolarze rowerzyści kurierzy rowerowi rano będzie tego naprawdę bardzo wiele Danuta maty sportowe tematy językowe tematy bardziej serio bardziej żartobliwe myślę, że będziecie go posłuchać oprócz tego równolegle będziemy mieli też oczywiście ten festiwal podróżników rowerowych czy ci, którzy na rowerze podróżują po Polsce po świecie będą prezentowali swoje najciekawsze wypraw i ja myślę, że ten Kongres i festiwale prowadzi żadnej nie służy tylko sportowcom czy entuzjastą czy tym, którzy zainteresowani są rekreacją, bo właśnie tak jak prezes Jurkowlaniec przeciwko podkreślił to jest temat bardzo się robi też kwestia związana z mobilnością na rowerze jest to w jaki sposób zmieniamy dzisiaj świat i jak się, jakie wyzwania stoją przed 2 mobilnością dlatego podczas tego Kongresu myślę powinniśmy rozmawiać także o zmianie, jaka dokonuje dokonuje się w transporcie w transporcie publicznym multimedialność ci tego transportu żyjemy wszyscy coraz bardziej zakorkowanych miastach rower jest odpowiedzią właśnie na to, żeby nie lepiej funkcjonować, żeby szybciej funkcjonować zdrowi funkcjonować myślę, że podczas takiego Kongresu będziemy mogli też zapoznać zainteresowanych mogę wszystkich ludzi z taką zmianę z taką możliwością zmiany na lepsze z wykorzystaniem roweru nie tylko jako zabawy, ale jako po prostu środka transportu jest po prostu pokazać, że rower jest fajny dlatego będą imprezy już dla dwulatków trzylatków czterolatków do przez cały przekrój wiekowy aż do emerytów każdy będzie mógł sobie pojeździć po testowała 3 porozmawiać i pościgać się, że to wszystko jest z gotowej SA po co z tego skorzystać dodałbym jeszcze 1 rzecz Daniel Chojnacki będzie można zrobić sobie sok na rowerze czy wsiadając na rower dziewczynki Murek, do którego wrzucimy owoce i każdy ukręcić dla siebie sok rowery towarowe blender SI wykład z mojej perspektywy osoby, które dziś świat pracuje we Wrocławiu nad ruchem rowerowym bardzo się, że na te wszystkie one myślę, że po wielu latach wielu różnych działań żyliśmy w końcu, żeby spróbować zgromadzić w 1 miejscu zrobić taką masową imprezę rowerową, ale bardzo również przy okazji zabawną, ale też poważną w ramach panelu, który będzie w sobotę zbieramy najlepsze praktyki w ramach wydarzenia pod nazwą rowerowe przyspieszenie z całej Polski zjadą się do nas zarówno przedstawiciele miast, jaki regionów, które mają największe sukcesy w tej materii mogą się cieszyć z najważniejszymi projektami największą ilością ludzi jeżdżących na rowerze to będziemy mieli z północy gdańskich w centrum ulice stolicy, ale z rundy z przedstawicieli województwa małopolskiego zachodniopomorskiego łódzkiego wielu wielu miast torunian dla Krakowa, więc będzie taki inną multidyscyplinarne panel, na które zaprosiliśmy również samorządowców z całego kraju, aby było to pewnym przyczynkiem inspiracją dla innych, jakie trendy wybierane z miasta w regionach jak należy postępować tak, aby ten ruch rowerowy dostał jeszcze większego kopa w całym kraju w ja pamiętam taki wyjazd miejskich urzędników z Wrocławia do Kopenhagi i oni po powrocie z powiedzieli, że Wrocław aspiruje do tego, żeby być polską, a Kopenhagą tam 60 bodajże 3 % mieszkańców używa roweru do takiej komunikacji codziennej jadą do pracy na zakupy odwożą dziecko do przedszkola czy to jest w ogóle możliwe, że dogonimy kiedyś takie miasta jak Kopenhaga nudy oczywiście spróbujemy również przegonić myślę, że jak wszyscy siedzimy to będziemy mocno trzymać za to kciuki, ale wiemy też doskonale, że szybko to nastąpić nie może, bo potrzebna do tego jest infrastruktura pieniądze i edukacja tak myślę, że dany rodzaj dotknął sedna sprawy my chcemy z 1 strony świetnie się bawić stąd te prawdziwe poważne zawody dla dwu czy trzylatków, a z drugiej strony robimy panel dyskusyjny to spotkanie samorządowców na bardzo poważne tematy chociażby to, że w sobotę spotkają się samorządowcy, którzy chcieliby, aby wzdłuż budowanej właśnie drogi z 5 powstała trasa rowerowa przez lisy zjadają we Wrocławiu robimy bardzo poważną naradę jak spowodować spowodować, żeby generalna dyrekcja dróg krajowych uwzględniła nasze postulaty, żeby docelowo wzdłuż całej z piątki można było komfortowo jeździć na rowerze z południa w kierunku północy przez całą Polskę praktycznie nie mówiąc o edukacji oczywiście miałam dwulatki na myśli, ale nie tylko cały czas myślą o edukacji dorosłych, bo mam wrażenie, że co prawda rowerów jest coraz więcej w polskich miastach, ale też spora część mieszkańców tych dużych miast nadal boi się wsiąść ne na rower oni nie wiedzą co to jest śluza rowerowa co to jest kontrapasy jak poruszać się pod dużym skrzyżowaniu może to jest zadanie dla festiwalu dla kolejnych jego edycji może to jest właśnie lekcja do odrobienia jest absolutnie zgadzam oczywiście my chcemy wykorzystać ten Kongres cały festiwal Mariza i promować nasze rozwiązania, które na poziomie regionalnym wypracowaliśmy to, o czym pani mówi, czyli edukacja infrastruktura to są właśnie elementy dolnośląskiej polityki rowerowej myślę, że możemy się pochwalić właśnie tym współpracujemy oczywiście z innymi regionami każdy z regionu wypracowuje podobne rozwiązania w gruncie rzeczy, bo cel mamy wspólny po to, żeby więcej ludzi przesiadał się na ten rower miał jednak różnimy się w tych podejściach różnych myśmy zaczęli od przygotowania pewnych dokumentów z poziomu Regionalnego, które ukierunkowują na rozwój po pierwsze, rozwój infrastruktury, czyli jak budować te drogi przygotowaliśmy na Dolnym Śląsku standardy projektowania i wykonawstwa dróg rowerowych chodzi o to, że każdy w gminach indywidualnie różne miasta podejmują inicjatywę budowy dróg rowerowych, nazywając czasami ścieżkami rowerowymi czasami trasami rowerowymi o tym, można byłoby dużo mówić nawet w nazewnictwie samej tej infrastruktury panuje dzisiaj nieporządek dlatego stworzyliśmy standardy, które zalecamy dostosowania bezkosztowo dla wszystkich samorządów w województwie aby, wykorzystując te standardy budowały drogi rowerowe, które stworzą spójną sieć w całym województwie, które w przyszłości się połączą ze wszystkimi innymi drogami w gminach powiatach i stworzą właśnie taką wygodną bezpieczną i czytelną absolutnie dla wszystkich użytkowników infrastruktury rowerowej sieci ten element bezpieczeństwa jest też takim elementem, który może przekonać użytkowników rowerów, dlaczego wsiąść na rower do, bo jest fajnie, bo jest bezpiecznie, bo nie muszą się martwić o to czy coś mi się stanie no i wreszcie, bo jest to jasno precyzyjnie jednolicie oznakowane Fornal to jest element infrastruktury i projektowania potem jeszcze jest przez wyzwania związane z wykonaniem samej to już bezkosztowo się nie da się bezkosztowo nie da Otóż muszą być zaangażowane środki zarówno gminne, jaki powiatowe samorządowe, ale tu pieniędzy potrzeba jej, skąd wziąć lobby pytanie jest z cyklu takich ile trzeba, żeby zbudować wszystkie drogi w Polsce, jeżeli będziemy sobie stawiać takie cele, że infrastruktura nie rowerowa potrzebna jest tam nie tylko dla turystyki, ale przede wszystkim dla mobilności dla podniesienia komfortu funkcjonowania w mieście czy w gminie czy w powiecie na to też musimy stosować pewne zasady, gdzie ta droga rowerowa najpierw powinna prowadzić np. połączyć linię kolejową tory przystanek linii kolejowej z urzędem gminy ze szkołą czy z głównym ośrodkiem, jakim się centrum świadczącym usługi jeszcze chciałem, bo przeraża, ale za aresztuje państwo uwagę jeszcze 1 elementem to jest kwestia edukowania i promowania tego całego rozwiązania motorniczych musimy przygotowywać pani słusznie zauważyła, że nie tylko tych małych dwulatków i te dzieci, ale także osoby dorosłe powinny być uczone uświadamiane i to, ale chcemy zwrócić uwagę to nie dotyczy tylko tych rowerzystów, bo w drugą stronę powinniśmy też uczyć się tych, którzy poruszają się innymi środkami komunikacji nie brakuje entuzjastów samochodów i oni nie rezygnują z tych samochodów szybko trzeba brać pod uwagę jest z tym tych też trzeba uczyć, żeby uważali na innych uczestników ruchu taka dyskusja też będzie jako rowerzysta kierowca tak kierowca rowerzyście to właśnie w sobotę po południu myślę, że to będzie bardzo ciekawą rozmową Wawrzyka spotkanie, bo faktycznie wielu z nas jeździ na rowerze i samochodami i obserwacje są czasami bardzo interesujący, ale o tym, już w drugiej części programu, bo teraz zapraszam państwa na informacje Radia TOK FM trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ale, ale od razu oddaje głos Małgorzacie Waszkiewicz i organizatorom pierwszego dolnośląskiego festiwalu rowerowego dziś skołowani wyjątkowo z Wrocławia, bo za tydzień w hali stulecia pierwszy dolnośląski festiwal rowerowy z moimi gośćmi są Rafał Jurkowlaniec prezes dolnośląskiego związku kolarskiego Maciej zawartej z Instytutu rozwoju terytorialnego i Daniel Chojnacki wrocławski oficer rowerowy przed przerwą skończyliśmy rozmowę na bardzo emocjonującym temacie, czyli jak rowerzysta kierowcy tak kierowcy rowerzyście czy tak musi być panowie, że jedni drugich się denerwują czy kiedyś uda się kierowcom rowerzystom i pieszym żyć w symbiozie wszystkie badania pokazują, że im więcej rowerzystów w danym mieście tym jest bezpiecznie Chojna kierowcy po prostu uczą się współżycia z rowerzystą w jednych przestrzeń to jest trend stały i wszędzie potwierdzone jest polskie miasta, które teraz się rozwijają w tej materii osiągają na sukcesy największe rzędu 56 % z udziału ruchu rowerowego ta ilość wypadków z udziałem rowerzystów relatywnie maleje kierowcy po prostu zaczynają akceptować i rozumie specyfiki ruchu oczywiście optymalna sytuacja jest taka, że wszyscy jeździmy samochodami i rowerami i to jest cel, do którego należy dążyć i w kampanii promocyjnej akcji różnych, które są prowadzone między nimi Wrocławia chociażby rowerowy maj i również kilkunastu miastach Polski to właśnie taka kampania, gdzie zachęcamy dzieciaków z przyjazdu rowerem do szkoły itp teraz w momencie, kiedy mamy tłok komunikacyjny w godzinach porannych, gdzie rodzice podwożą dzieci, ale też duża część dzieci przyjeżdża rowerami wystarczy spojrzeć na teraz standardową podstawówkę w miesiącu my tu są setki rowerów nie przesadzam dosłownie setki rowerów przy szkołach po parku vany oni się widzom w 1 przestrzeni i oni muszą się szanować tez bardzo fajne zjawisko, na które musimy pracować myślę, że taka zgoda jest możliwa, ale zgoda przy separacji ruchu czy np. wspólnej przestrzeni jest na to określony przepisy e-recepty standardy o tym, mówią jeśli jest dużo samochodów z dużą prędkością zdecydowanie musimy sparować jeśli jest wolny ruch uspokojony znał ilość samochodów dopuszczano łączenie, które są bezpieczniejsze w zależności od miejsca i charakteru wybieramy najlepsze rozwiązanie i tego też będziemy uczyć w niedzielę na warsztatach skierowanych do projektantów i samorządowców, czyli taka praca na żywym organizmie, gdzie na projektach, które otrzymujemy pokazujemy jak robić najlepsze rozwiązania świetnie to się sprawdziło parę razy już prowadziliśmy i w naprawdę dużo takich głosów wdzięczności z ludzi, bo po prostu nie oszukujmy się u nas na studiach nie jest uczone projektować infrastrukturę rowerową do obrony skierowaną na użytkownika i zrobimy to my w ramach Kongresu i festiwal myślę, że to jest kwestia pewnej ewolucji zmiany mentalności, która musi nastąpić w czasie matiza teraz jest tutaj konieczne, ale oczywiście samo się to nie rzadziej jest potrzebna cała grupa działań uświadamiających dum edukacyjnych adresowanych wprost do kierowców do rowerzystów do entuzjastów i jeszcze piesi oczywiście jeszcze piesi w zasadzie wszyscy uczestnicy ruchu prawda czy to na piechotę czy czy rowerem jak absurdalne, bo dłużej udało się w Polsce złamać ten podział kierowca rowerzysta pieszy napraw optymalna jest z ludźmi mieszkańcami danego rejonu Wrocławia nami przyjezdnymi turystami próbujemy się i to się udało w Polsce niestety zrobić zaszufladkować na poszczególnych użytkowników, że autem i rowerem to jest bardzo częsty argument, który pada dziś dyskusja, ale ja też jeżdżę rowerem i dobrze jeździmy rowerami jeździmy samochodami spróbujmy mieć empatię innego użytkownika z 300 to nam pozwoli stworzyć bezpieczne, gdyż miastem zresztą coraz częściej mówimy już nie tyle o mieszkańcach miasto użytkownikach Piast, ponieważ często mieszkamy poza miastem ma na co dzień przebywamy w jakimś mieście i używamy po prostu infrastruktury tego miasta urzędów instytucji poruszamy się w tym mieście do tego potrzebujemy różnych środków w związku z tym czasami jesteśmy pasażerami tramwaju czasami pasażerami pociągu innym razem jedziemy własnym samochodem, a chodzi o to, żebyśmy też częściej przesiadali się właśnie na ten rower myślę, że to jest możliwe w przyszłości, odpowiadając wprost na to pytanie na początku tej części audycji zadana jest jest możliwe, że w tym momencie to empatię, której Daniel Chojnacki mówi wykształci my będziemy potrafili funkcjonować tak np. społeczność Kopenhagi czy Amsterdamu czy na pewno więcej już jesteśmy na dobrej drodze Rafał Jurkowlaniec sceptykom polecam, żeby spojrzeli wstecz jakieś 20 lat jak było w Polsce prawie nie było ścieżek Zenon razem było działaniem wysokiego ryzyka się naprawdę się inaczej jest dużo rowerzystów jest niezła infrastruktura postrzeganie wzajemnych kierowców rowerzystów jest naprawdę sensowne po zaczyna dobrze wygląda, więc myślę, że idziemy w bardzo dobrym kierunku, a trend jest nie do zatrzymania i teraz świeża 1 z rzeczy, która będzie też bardzo interesująco na festiwalu to jest sprawa transportu rowerowego w sensie logistyki rowerowe, czyli dowożenia towarów to zagadnienie póki co w Polsce wydaje się całkiem nowe, ale jak się okazuje wiele miast łącznie z wiodącymi koncernami dostawczymi realizuje dowóz ostatniej mili przy pomocy rowerów często są rowery Cargo elektryczne takie, które będziemy mieli na festiwalu do testowania będzie również wyścig tych rowerów jak one wyglądają powiedzcie panowie nie każdy wie, a są różne rodzaje rowerów Cargo są one Cargo dwukołowe trzykołowe motorowery wspomagana elektrycznie generalnie mają to do siebie, że mieszczą się na ścieżce rowerowej są szybkie zwrotne to największa mogą brać naprawdę całkiem duże ciężary i rzeczywiście rozwiązania z miast zachodniej Europy po udowadniają, że mogą świetnie uzupełniać transport samochodowy właśnie w centrach miast także takich taki panel będzie na naszym zna nasze na naszym spotkaniu myślę, że to będzie bardzo ciekawe, bo pokażemy gotowe recepty jak w sposób komfortowy ekologiczne i niedrogi wozić towary właśnie po centrach miast temat, który się przewidziany w tych panelach dyskusyjnych warsztatach test rower jako biznes jak o takie narzędzie marketingowe też rzeczywiście jesteśmy coraz bliżej tego, że na rowerach można zarabiać jest jednak kluczowa rzecz bardzo się, że bank dotknęła, bo rowery nikt nie jest nie powinien być celem samym w sobie to jest narzędzie, które umożliwiają zmianę miast regionów na troszeczkę lepiej funkcjonujące w tym kontekście bardzo się cieszę, że chociażby we Wrocławiu odpala się tak dużo biznesów związanych z rowerem nie tylko sprzedaż rowerów jego serwis, ale również firmy, które dowożą towary produkty każdy nowy biurowiec jeślibyśmy zjechali do jego poziomu 0 przygotowane dla rowerów są prysznice szafki setki parkingów dla rowerów pompki zestaw naprawczy, bo już biznes wie, że to się opłaca zapewnienie wielu miejsc parkingowych dla samochodów jeździ drogie, a często też możliwe w związku z tym przesiadamy się na rower, a zatem też idą pieniądze z bardzo fajnym wykorzystujemy właściwe narzędzie dobry Car rower jako biznes ewidentnie biznes, ale to się zdaniem nie zgodzę rower są osoby te są z biznesem może być piękny na naszym naszych targach będą firmy, które robią bardzo stylowe piękne rowery są czasami zupełnie jednostkowe projekty robione na zamówienie łańcuszka Pacuszka będą fantastyczne rowery sportowe rowery miejskie jako hobby rowery sam mam kilka dla wszystkich jest regularnie i uważam, że rower też może być przedmiotem uwielbienia nieprzypadkowo mówi się ze każdy rowerzysta, który kupuje sobie nowy rower na pierwszą noc z kolegą do sypialni jest takie poczucie, że on musi być on nawet w nocy doszło też tacy zapaleńcy, którzy sami dla siebie serowe rekonstruują raczej zaproszą też kilka rowerów i w części przez siebie złożoną, ale myślę że, toteż jest oczywiście biznes jako hobby natomiast tak na poważnie rower jako biznes to to też nie jako przedmiot rower sam spływ tylko forma sprzedaży, ale na turystyce rowerowej na przemian można zarabiać można obserwować jak w tej chwili wygląda promocja tras turystycznych czy mogę ruchu rowerowego turystycznego w Europie zachodniej Otóż okazuje się, że na turyście rowerowym zarabia się więcej niż naturyści samochodowym, ponieważ on, żeby jakąś trasę przejechał musi poświęcić jednak mimo wszystko więcej czasu my też akumulatory musi ładować częściej zatrzymywać się większej ilości restauracji przez to właśnie ten biznes się kręci w regionie tam, gdzie można rozwijać gastronomię, gdzie można zaoferować takiemu turyście rowerowe mu więcej atrakcji, którzy go przytrzymać także to jest myślę, że kwestia wielowątkowa, z czym rower jako rekreację jako turystyka jako owi obiekt uwielbienia, a może się biznesowo wiązać dokładnie to będzie na naszej imprezie, czyli samorządy, które mają przygotowaną infrastrukturę dla turystów rowerowych będą się chwaliły zapraszam przyjdźcie do nas mamy gotowe ścieżki stacje serwisowe restauracje hotele można u nas jeździć na Słowacji i świetnie się bawić także każdy, kto planuje w tym roku jakieś wakacje rowerowa, bo długi weekend rowerowy koniecznie musi przyjechać do hali stulecia zobaczyć ofertę wybrać coś dla siebie być może znaleźć sposób fantastyczne wakacje życia opowiedzmy w takim razie czy Dolny Śląsk jest atrakcyjnym regionem dla rowerzystów nieskończenie tak na pewno tak i to w umowie możemy odpowiedzialnie Jurkowlaniec Zachodu noszą zasad naprawdę przyjeżdża do nas masa ludzi to mamy fantastyczne ukształtowanie terenu północ województwa stosunkowo płaska i Łotwa poprzez wzgórza trzebnickie piękna miasteczka, który doskonale widać z poziomu roweru niezła sieć kolejowa, która pozwala na przemieszczanie się z rowerem w środku, żeby dojechać atrakcyjne miejsca no i cudowna południe góry pograniczne dane są Dolny Śląsk może w ciągu paru godzin zwiedzić ciekawe trasy rowerowe w Czechach w Niemczech tam jeździ się fantastycznie jest to wszystko można zaliczyć w ciągu trzydniowego pobytu można zobaczyć i lasy nizinne górskie i jeszcze wraca do zagranicy i są to zarówno trasy ekstremalne dla bardziej wymagających rowerzystów, jaki takich, którzy mogą pokonywać długie oraz Towarzystwo swoich markiza de rodzin, czyli z młodszymi również użytkownikami roweru no ale nie, odwołując się do tego podwozie podnoszenia atrakcyjności, bo cały czas się jednak podnosić atrakcyjność Dolnego Śląska dziś jesteśmy atrakcyjni, ale może być jeszcze bardziej atrakcyjni jeszcze bardziej od bezpieczni i trzeba po prostu to w infrastrukturę rowerową, który na początku mówiliśmy rozwijać teraz jak ją rozwijać w jaki sposób ją kreować w jaki sposób tworzyć już Daniel Chojnacki o tym, wspominał będą organizowane warsztaty, na które zapraszamy wszystkich samorządowców wszystkie osoby, które w gminach urzędach gminnych zajmują się infrastrukturą transportową, czyli przyjechały właśnie na ten festiwal na ten Kongres i wzięły udział w warsztatach pokażemy w jaki sposób wprowadzić rozwiązania techniczne projektowe, żeby potem ta infrastruktura była bezpieczną i zachęcającą do korzystania z roweru uczy się dolnośląską bardzo dużo, ale chciałbym też to ujęcie szersze ogólnopolskie zła palenie kolejna dyskusja, która będzie odnośnie rekomendacji najbliższe 5 lat i skierowana właśnie troszeczkę dla tych samorządów, które jednak gdzieś w pewien moment przespały, aby naprawdę nabrał inspiracji z takim impetem ruszają inne województwa inne miasta, żebym teraz takie właśnie na majówkę jechałem z synem z Pragi do Drezna z Drezna wróciliśmy pociągiem i sekret tkwi w trzymetrowym pasku asfaltu wzdłuż Wełtawy i Łaby do kultury wyrastają jak pączki różnego rodzaju usługi noclegi restauracje, żeby te produkty pojawiały się u nas, żebyśmy nie musieli jechać za granicę te inspiracje przyjadą, bo faktycznie te produkty się w Polsce zaczynają działać, czego należy się bardzo cieszyć promować i cieszyć, że dorośliśmy dojrzeliśmy do tych rozwiązań bardzo dziękuję Małgorzata Waszkiewicz to o tyle z Wrocławia, a wszystkich skołowany zapraszamy za tydzień do wrocławskiej hali stulecia na pierwszy dolnośląski festiwal rowerowy zapraszamy serdecznie tak jak mówiłem na festiwalu będzie nie tylko Daniel Chojnacki, ale i pełnomocnicy z innych miast dlatego za tydzień ponownie połączymy się z Wrocławiem i w gronie urzędników odpowiedzialnych za miejską politykę rowerową szerzej porozmawiamy o potrzebie rozwoju i problemach ruchu rowerowego tyle na dziś zapraszam jeszcze na 1220 zmotoryzowani za kilka minut informacje Radia TOK FM, a po nich dr Dorota Sumińska i audycja wierzę w zwierzę do usłyszenia Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA