REKLAMA

Drugi odcinek z Muzeum Techniki i opowieść o Henrym Fordzie

Zmotoryzowani
Data emisji:
2017-05-13 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycję zmotoryzowani teraz na antenie Radia TOK FM Krzysztof Woźniak Suder dzień dobry Krzysiu dzień dobry tak studia, ale nie ze studia będzie audycja druga część z muzeum techniki przemysłu w Warszawie Jerzy Lemański cyrkowa audycji tak fajnie było bardzo fajnie 4 odcinki nam się udało nam grać tak, że także to naprawdę sporo, więc jest zatem i 2 kolejne z muzeum techniki, chociaż niestety muzeum techniki zmierza ku zamknięciu, więc udało nam się w Stargardzie Rozwiń » strach zwrócić tak jest tym razem nie przy Polce Carver da się, ale właśnie przy fordzie te już tyle razy zapowiadanym jesteśmy oczywiście Ford te w kolorze czarnym kolorze czarnym, aczkolwiek trzeba, by było obalić pewne mity znany jest powiedzenie Henry ego forda, że jak i Dawida samochód w takim kolorze jak sobie zaś zażyczy podarunki, że będzie to kolor czarny proszę państwa Henry Ford nigdy tak nie powiedział to jest potęga plotki, owszem, tak reklamę tak jest takie sformułowanie padło, ale to sformułowanie tego sformułowania używali dilerzy sprzedawcy tych samochodów poza tym nie tylko w kolorze czarnym fordy te początki produkcji rok 1908 kolory były niebieski czerwony zielony popielaty mało tego w ogóle czarnego koloru nie było na początku dopiero chyba około 1914 roku, kiedy w Ford zaczął mieć problemy z nadprodukcją tak powiem, bo w 1900 lat od obserwujemy zwiększyła się bardzo Brodnica 1913 nagle pojawiło się bardzo dużo tych samochodów i pojawił się też nowy problem Otóż każdy samochód musi być lakierowanych lakier musi schnąć, a schnąć musi w pomieszczeniu bez połowy obecnego na miejsca, gdzie te samochody mogą schnąć trzeba było wybudować olbrzymie hale jak samochodów wyprodukowano kilkadziesiąt dziennie to wystarczyła 12 tony natomiast, jeżeli produkcja wzrosła kilkudziesięciu okropnie i tych samochodów produkowano wino w skali roku no do tych hal chciało zbudować dużo, ale była 1 rzecz czarny lakier najszybciej wysycha czarny lakier schną SACH 2 dni inna lakiery swój trzy-cztery nawet 6 dni, bo z tego Henry Ford, który zawsze jako nadrzędny cel miał zrobić samochód jak najtańszy dla ludu tak uznał, że umocnienie jej zapłaty za udział w kolorze czarnym tylko, ale za to ten samochód będzie znacznie tańszy jest to zabiegi, jakie zrobił w jakie rodów płot, żeby obniżyć ten samochód to były majstersztyki domów o tym, mowa o tym, powiem ale zanim powiemy w ogóle wsiądziemy mam nadzieję do tego ekskluzywnego samochodu to powiedzmy po Forcie, ponieważ są też bardzo interesująca historia na początku w ogóle nie myślał o tym, że będzie produkować samochody nie muszą o tym, ale dosyć szybko w zorientował się, że w sens Formuły tak mówi jak na początku się pytał ludzi co chcą to dla nich zrobić albo chcą ulepszać to powiedzieliby mi zrobić szybkie konie w Chinach dlatego jest ich nie pytałem go zabrać za roboty zaczęły robić samochody, choć początkowo Ford nie miał nie miał siły popytu na swoje samochody w 100 nie oszukujmy się panie redaktorze rok 1800 dziewięćdziesiątym dziewiątym Amerykanin nie ufali jeszcze silnikom motorowych konie to były konie w to co widzieli na westernach oboje wszyscy mieli zaufanie do koni w natomiast samochód to była taka nowinka, a może fajny może nie fajne, ale lepiej się stanie nie nie zagłębiać, bo to niebezpieczne w i dlatego też szkoła Ford miał problemy ze sprzedażą i różne reklamy robione są kielich Wojas matematyka w ten sposób, że ja wiem o tym, że połowa moich reklamy i skutecznego najgorsze jest to wynik kurator połowa bije tam bardzo dużo Ford wiedział, że musi wkładać pieniądze reklamy mało tego zajął się wyścigami sportowymi, choć to było absolutnie wbrew mentalności forda FOT nigdy nie zamierzał nie imponowała mu prędkości i wyścigi specjalnego nie interesowały, ale musiał się nimi zainteresować wobec tego nawet czworga samochód, który miał być jej rekordy kierowcą w tym samochodzie miał być człowiek, który był przyzwyczajony do dużych prędkości, czyli kolarz torowy szybkich oraz specjalnie dla niego chemii Ford zbudował urządzenie do samochodu ślad za 999 bez kierownicy tylko z takim kierownikiem jak rower oto, żeby on się lepiej czuł zresztą te wszystkie badania nad samochodem dziedziniec będzie nie doprowadziły nawet do tego, że był wypadek śmiertelny 1 z prowadzących w każdym razie rekord został pobity tam nie będą chyba jest to 40 km / h osiągnął Ford co było wtedy absolutnym rekordem w i to przysporzyło mu reklamy i wtedy dopiero mógł sobie pozwolić na rozpoczęcie produkcji samochodu popularnego, bo to było zawsze największym marzeniem Henry ego forda to nie był jego pierwszy samochód skonstruowany nie on miał kilka starszych samochodów tej litery zaczął być co prawda od, a zaczęło się też był kolejnym Forster był kolejnym dniem apolityczną litrowa obyci literacko to będzie land pan wiedział, którą my modelem był w Polsce w Tax 2 echem daleko kolejnej tylko, że państwa pamiętajmy, że Henry Ford nie zaprojektował samochodów Ford modelce robili to inni ludzie trójka innych z m. in. Węgrzy z uchwałą się, że mają swojego ojca forda te i furtkę tylko nadzorował te prace, ale na wzorową na tyle skutecznie wykazało rzeczywiście podbił stany Zjednoczone on był nowoczesnym samochodem mówimy w roku 1900 osób, a nie miało jakiś skrajnie nowatorskich rozwiązań nie było nic nowatorskiego Belfort nie ryzykował i wiedzą, że często ludzie też nie chcą ryzykować chcieli solidną robotę, ale żadnych nowinek, bo z nowinkami wie pan jak to jest nie do końca sprawdzone mogą potem przysporzyć więcej kłopotów niż niż radości dlatego w wodzie te nie ma żadnych, ale fajerwerków natomiast jest solidny dodaje, że pan pozwoli, by nie chciałbym chwilę porozmawiać na temat samego Henry ego forda boskość musiał wziąć te pierwsze fundusze na wyprodukowanie tych wcześniejszych posiadać, bo był Henry Ford to był z różnych imigranckich nieuwzględnienie Zagłębia się to wiem, że natomiast innego pana zaskoczył formą bardzo dobry stosunek do Polaków w nawet wśród jego wspomnienia Bonda tylko wspomnieniach spisywał gdzieś tam napisał, że wszyscy pracownicy czasami jakiś nowy tendencję, żeby coś naprawić poprawić usprawnić, ale zdecydowanie najlepsi w tej materii wiele Polacy, mówi że Polacy dawali mu tyle pomysłów, że on po prostu był zaskoczony i mało, by i wynalazczości tych Polaków i zaangażowani w to wszystko także o Polakach miał bardzo dobre zdanie natomiast jest smutną kartą niestety i o tym się raczej nie mówi zupełnie przeciwne zdanie miał o Żydach są niestety zbliżyło go do zakładów Adolfa Hitlera przyszli panowie byli przyjaźni obdarowywali się prezentami wzajemnie na ełckich tam urodziny Henry Ford otrzymał jedno z wyższych odznaczeń trzeciej rzeszy Order Orła niemieckiego w Ottawie Adolfa Hitlera Himmlera w i był w pewnym sensie inspiracją, bo miał negatywny stosunek do Żydów wprost, że pana Henry Ford w postać tak złożona negatywny stosunek do Żydów jako pierwszy zatrudnią Afroamerykanów u siebie mało tego dbał o nich to bufor, który bał swoich pracowników, ale jako ostatni zgodził się muszą się zgodzić, bo przegrał proces sądowy na stworzenie związków zawodowych to jest tak wszystko wzajemnie przeciwstawne, że dość skomplikowana skomplikowana osobowość Terry ego van forda w poprzedniej części mówił pan o przyjaźni czy też znajomości bardziej Henry ego forda z ojcem jak to wyglądało tak, ale to była znajomość czysto na polu biznesowym są one najbardziej w samo podnoszenie darzyli się jakoś tam przyjaźnią musieli się wzajemnie tolerować musieli się wzajemnie szanować i musieli też wzajemnie podpatrywać co zrobił 1 co zrobił drugi jest tak naprawdę Henry Ford miał do rzeczki inne podejście do interesu niż w Polsce, dlatego że poza wsią mówi, jeżeli prowadzisz interesy, który jest jej nastawione tylko na zyski to znaczy prowadź swój interes, ale Ford jednak na stadion na zyski, ale drogą pośrednią najpier w te zyski chciał użyć wie, o czym innym uzyskać, gdy poprzez poprawienie pracuje stanowisk pracy poprzez lepsze warunki dla pracowników wiedzą, że oni musieli od pasów on pierwszy podboju statki pracownicy nie zarabia dziennie 2 pudła on podwoi je na 5 USD podnieść co było ewenementem, ale wtedy w końcu musi i problem nowych hut w szukaniu nowych kadr, dlatego że wyszkolenie pracownika szczególnie, gdy pracował na taśmie było trochę czasochłonne to kosztowało to bardziej opłacało podnieś stawki, żeby nie płaci za koszty nauczania następni, bo wtedy wiedział, że ci ci będą pracowali dłużej wcześniej fabryce forda lepiej niektórzy kasowali 3 tygodnie przez miesiąc mieli dość, bo nie oszukujmy się pracą na taśmie jest nudna i gdy praca na taśmie i jej była bardziej monotonne i zbudowanie całego samochodu od podstaw do końca to jest ciekawe ból, by wejść jest sama rama Zagłoby i z tej hali, gdzie jesteś gotowy samochód natomiast na taśmy to 1 tylko 1 z Gattą tak jak w filmie i zadał sobie z tym Stali się kinem gada dokręca śrubki zgody śrubki do gry za nic innego nie robi drugi montował tylko reflektory nasadą reflektory przestały, więc innego nie robi, ale to była właśnie produkcja taśmowa kilka minut tam jeszcze zostały myślę, że całą mocą jedno odcinek poświęcimy właśnie na forda TR, ponieważ mobbing to jest coś wspaniałego drodzy państwo jeszcze można przyjechać do muzeum techniki przemysłu i zobaczyć ten eksponat jest fantastyczny tak jak mówiłem czarny w następnym odcinku postaramy się go troszeczkę opisać na zobaczymy silnik ale zanim to auto to jeszcze chwilę o samej fabryce Henry ego forda czy buty powiało czymś innym, bo często ludzie pytają, skąd się wziął ten sukces nowego forda, a to myślę że, że to do tego dojdzie Malwina na początek czy od razu Detroit było miejscem produkcji w Detroit, a potem Ford rozszerzy swoją fabrykę no ale wtedy Detroit przeżywał swoje złote lata w przyjeżdżali do prac ludzie czasami spoza Detroit, bo już mieli swoje własne samochody także nie musieli na piechotę dochodzi do kasyna, ale to właśnie dzięki fordowi i na początku mała fabryczka, która produkowała Anczyca Henry Ford też robił najpier w samochody parowa z silnikiem parowym od razu już z silnikiem spalinowym prototypy samochodów parowych, ale to zupełnie, kto pójdzie w zapomnienie, bo co już nie te czasy oczywiście poza tym to i jej nie miał żadnego kompletnie żadnego wpływu na przebieg historii motoryzacji w stanach Zjednoczonych natomiast samochód modelkę, a szczególnie jego spadające ceny, bo to jeszcze KBC cena może poza bowiem następować, więc jak to z lat trwały też ceny spowodował przełom w stanach Zjednoczonych to Zofia z 26 PE zrobił dla Polski to co pozbawia zrobił dla Niemiec to są o ów Fiat 500 zrobił dla Włoch czy citroen pracował dla Francji to wcześniej zrobił Ford model ten mecz Polacy zmotoryzowani się w latach siedemdziesiątych maluchy Amerykanie zmotoryzowani się w latach 19101920 czworga litry, a Niemcy derbów sama pani Sylwia Busse w tym gronie czterdziestym piątym roku, choć garbus wyprodukowany przed wojną jej czterdziestym szóstym znowu ruszyła produkcja Niemcy zmotoryzowany się dopiero aktywistów usług czterdziesty dziewiąty, kiedy nastąpił ten cud gospodarki miejskiej pop, ale w planie Marshalla i zalega mu zawsze robić powszechne cóż garbusa był więcej eksportowanych Forte na początku poprzedniej części mówiliśmy, że w stanach Zjednoczonych była ta święta trójca też takich założycieli motoryzacja amerykański, o czym mówiliśmy powiedzieliśmy w tym odcinku on Henrym fordzie to jeszcze kraj dla tak króciutko na koniec tego odcinka nie Kajzer pojawił się najpóźniej, bo samochody w ogóle zalecają się było tylko 0 motoryzacją w roku 1912 przez długi czas wytwórnia budowała śladowe ilości samochodów tak naprawdę pierwszą seryjnie produkowanym samochodem był inny kraj ZX jej ideału samochód, który został wyprodukowany w liczbie tankować 30 kilku tysięcy egzemplarzy, ale kraj ze wszedł już na rynek amerykański dom motoryzacja amerykański w czasie, kiedy następowała zmiana samochody małe przestawały się Amerykanom podobać podobał się samochody Mania wielkości aktywów BP później prawda chevrolety Tyler i t d . i właśnie trailer praktycznie od samego początku jest były produkowane jako samochody duże istnieje to były te czasy Ala Capone te czasy samochodu gangsterski to musiałby samochodów ośmiocylindrowy silnikami czasami do 12 cylindrowymi silnikami to był samochody potężne nie może Kajzer wyprodukował modelu SIG 30 kilka tysięcy sztuk to pamiętajmy o tym, że w tym czasie Henry Ford z budową milionowego długu dwumilionowego 3 milionowego forda model ten w sumie zbudować 15  000 000 także tutaj ilość wyprodukowanych samochodów no i kradzieży nie ma czego szukać w porównaniu z jechali fordem niesamowita historia proszę państwa zachęcam do pozostania nad nami za tydzień bezpośrednio z forda po fordzie te będziemy rozmawiać zachęcamy do przejechania jeszcze można do muzeum techniki przemysłu w Warszawie nie tylko, żeby zobaczyć ten wspaniały eksponat forda te czarne i już baliśmy, że wcale Henry Ford nie powiedział, że może zaproponować w każdym kolorze samochód, byleby to był czarny no ale jak nieraz mówiliśmy reklama dźwignią handlu, więc za tydzień prosto z forda te do usłyszenia Krzysztof Woźniak Jerzy Lemański muzeum techniki przemysłu dziękuję do usłyszenia całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie tokfm PL i Kosznik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA