REKLAMA

Jak uczyć dziecko tolerancji?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2017-05-14 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
magazyn Radia TOK FM niedzielny magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo razem z dzieckiem to pozycja naszego programu po godzinie 1420, a jeszcze konkursu można wziąć udział w nim wchodząc na stronę TOK FM Group com PL ukośnie konkursu prosimy szukać na naszej stronie szczegółów tego konkursu im więcej państwo nie powiem proszę zaglądać, ale teraz przechodzimy do do naszej rozmowy dziś omówimy z panią Małgorzatą Borowską z Towarzystwa edukacji Rozwiń » antydyskryminacyjnej o tym, jak po pierwsze w oczy dziecka tolerancji w obliczu wszystkich tych mniej lub bardziej poważnych spraw, jakie wypływają z mediów mediów elektronicznych, a po drugie, uchroni dziecko przed traumą tego przekazu pośle, że pani też podziela pogląd, iż jest to sprawa poważna, ale tak tak też taki mamy też odbiór odsłuchu od rodziców, ale ostatnio też pracujemy z uczniami uczennicami w takim programie trudny temat wejścia na warsztat czy spotykamy się wiosny się nawet Williams 810 latkami, żeby po rozmawiać o tym, o czym się nie Gumny trudno albo nauczycielem albo rodzicem porozmawiać szkoleń często mówią, że no tak, że się dużo się boją kwater dbaliśmy o monitoringu w szkole i już w tej klasie, a ja widziałam, że to nie jest dziś to w ogóle nie jest jakiś totalny temat zastępczy dyżurny młodzież przywoływała raczej sytuacje, które były totalnie zaproszenia otrzyma od dorosłych zaś, że to były lęki dorosłych, bo trudno wyobrazić, że brał to ze swojego doświadczenia i naprawdę jak w byłym przekładek skeczu kabaretu moralnego niepokoju o ławce a gdyby nie ta ławka to mogło można, by to w dokładnie tak wyglądało w klasie dzieci mówiły a gdyby tak ten monitoring jest potrzebny bo gdyby jakiś pedofil właśnie przedostał się do szkoły i przyszedł do nas na lekcje polskiego jedno z nas zabrał się, że to narracja był w ogóle nierealne, więc wyobrażam sobie, że to po pierwsze, są media, ale to jest dajmy się, że przekazujemy im też własne lęki w rozmowach przy stole albo w tramwaju albo przez telefon tak także viatoll to dostrzegamy wiem to z rozmów z dziećmi tak, żeby chcieć przebada 3 w jaki jaki wydźwięk mają informacje przekazywane w media, bo nagość otrzymane no to okazałoby się, że pewnie 8890 % to nie te informacje, które mogą budzić lęk jak pokój tak wśród dzieci tak to prawda i teraz pytanie, jaka jest szkoła chronić dzieci przed tym od realnie mając jednocześnie, uważając aby, przedstawiając świat idealny czy też nie pozwala słuchać winno objaśniać tak no to jak 100 zlotym brutto wyniesie wyrzucić telewizor czynną od ziarna ja nie mam telewizora rzeczywiście 1008. roku to właśnie obniża mojej wiedzy o świecie, ale mu je wyrzucić telewizor no chociażby metaforycznie w tym sensie, że w wielu polskich domach telewizory z hitu kolejki kolejnym domownikiem i tak już od ósmej rano przy wiślance dajemy sobie porcja lękowych często wiadomości, więc jeżeli mamy dziecko w domu dzieci w domu to rzeczywiście zastanowiłabym się RO we włączonym telewizorze świadomie i też jeśli chodzi o wieczorne programy czy publicystyczne 3 takie, które mogą zawierać trudne tematy budzące lęk to świadomie wybierać co oglądamy z dzieckiem i rzeczywiście oglądać wspólnie każdy zna też mimochodem słyszy nowe gniazdo rodzi wygląda to analizy jasne jasne, więc zwróciłabym uwagę na to uwagę, że to w sensie żałuję że, żeby oglądać słuchać rzeczywiście świadomie słyszę, żeby mieli mieć większą uważność dociera co leci z Club przy śniadaniu i komentować chcę się różne za bardzo zachęcała rodziców do tego, żeby to komentowali coś za rasistowskie ksenofobiczne nienawistne albo lękowe treści i żeby ujawniali własne stanowisko takie alternatywne Vitesse 1 metoda drugą, którą bym polecała w ogóle do uczenia tolerancji cieszy jestem zwolenniczką tego słowa uważam, że nie jest nam w ogóle poczyna Lancet zaraz to bowiem jest korzystanie z innych źródeł i tak sobie wyobrażą, że są, ale jest kilka reportaży dla dzieci, które objaśniają świat również takie sytuacje trudne wojny w serii kryzys z Love jest zbyt piękny reportaż nawet nie jest reportaż tylko powiastka moja Lesława Mikołajskiego wędrówka nabór, który w sposób bardzo małych dzieci o w bardzo ważnym klientem Maciejak mały chłopiec przeprawia się przez wielkie morza, więc dla małych dzieci są na Warcie w takiej konwencji baśniowej baśnie w ogóle są po to, żeby obiekt się, żeby jakoś obłaskawić lęk i trudne sytuacje, a myślę, że nastolatki można je spokojnie wybrać jakieś dokumenty n p . w którym którego bohaterem jest, że dziewczynka albo opis ich wieku i z którym się można utożsamić, więc wybierać alternatywne materiały będą głównie do dokumentalne i też trzecią oprócz tego, żeby świadomie oglądać rzeczy i słuchać, żeby korzystać z innych źródeł to jeszcze zetrze polecałbym też na pewno, żeby analizować to co się obejrzało w liście, że te z jakich bajkowe, czyli fałszywe post na Facebooku to, żeby zachęcać do faktoringu w sensie, żeby zachęcać dziecko do poszukiwania w innych źródłach albo, żeby zrobić razem, żeby sprawdzić, że taki post podała lekarz szanująca się Gazeta na świecie albo w Polsce noży trochę jesteśmy odpowiedzialni za edukację medialną spadła o język Wilkowyje wciąż mam obiekcje co do tego czy aby wyłączanie tego typu telewizora nie jest powtórzę takim podrażnienie przedstawianiem dziecku wizji świata idealnego takiego świata nie ma ono prędzej czy może nie zawaham się stan, a pytanie czy takie zetknięcie nie będzie wprost zderzenia nie nie mówię, żeby chronić się w ogóle jestem nawet kontrowersyjne logo z wojną w moim stowarzyszeniu osobą, dlatego że uważam, że ekspozycja umiarkowana ekspozycja na rajd Chin w cierpieniach powoduje, że nam się empatia rozwija się, że Apropos tolerancję dają takie zdanie, że w ogóle nie uczyła tolerancji, by tolerować nie mogę po prostu leczenie zastrzykami i 1 , 5 jakoś znoszą powielacza nie mogę tolerować albo sąsiada, który co niedziela g na trąbce to też mogę go tolerować natomiast, żeby obniżyć poziom lęku przed światem potrzeba 2 rzeczy to znaczy potrzeba, żeby nam się rozwinęła się, że będziecie się też zginęła, ale nam też się przyda empatia oznacza umiejętność przyjmowania czyjeś perspektywy i wywodzenia z niej wniosków się umiejętność takiego przyjęcia perspektywy co może czuć rodzina w jakiej może być sytuacja rodziny, która ucieka przed wojną, ale też w jakiej sytuacji może być co może liczyć osoba bezdomna w Polsce i to jest 1 rzecz druga to jest wiedza o tym, że się różnimy od siebie, że ludzie się różnią ich koledzy w klasie koleżanki coraz częściej różnią się religią językiem i kolorem skóry, więc to nie jest rzecz, przed którą można dzieci jakoś się uchronić tylko raczej powiedzieć, ale nikt rzecz, którą musimy tolerować Bodys fakt po prostu, więc drugą kompetencję jest taka kompetencja po prostu umiejętności budowania relacji z dzieci mniej z rówieśnikami innymi ode mnie i to jest coś, czego polskim dzieciom niezwykle brakujących w tych testach Pisa, które badają kompetencje kluczowe uczniów uczennic i który w, których corocznie wypadamy świetnie w naukach ścisłych to obwieszczone po prostu sukces za każdym razem polskie dzieci wypadają najniżej jeśli chodzi o kompetencje społeczne i taką takie poczucie, że jest na swoim miejscu w tej szkole z 6100 wielu polskich uczniów w tych testach mówi czuje się jak outsider w pole w szkole i to nie są dzieci, choć czas ani nie schodzić z Donbasu, który przyjechał tylko to są Polki Polacy, którzy się tak czują, więc to jest pokłosie tego, że po też szkoła się nie skupia na relacjach w ogóle, a pod tak po drugie nie uczy podejścia w ogóle no tak dogadywanie się z dziećmi, które są w jaki sposób odstają od szkolnej normy to musi być języka ani kolor skóry to może być po prostu stopień sprawności albo albo albo wiek z Rzeszowa nie uwagę na bardzo istotną sprawę i teraz chciałbym, żebyśmy się zatrzymali mówią panie o tym, żeby dozować nieszczęście czyjeś nieszczęście tak, by nabywać empatii, ale pytanie do bardzo wrażliwe drażliwa kwestia, gdzie jest granica tak i co to znaczy dozować nie wiem liczyć to minutami czy też skalą emocji mentorów myślę, że formą i że ja jestem inny przelotu Towarzystwo w zeszłym roku razem z Instytutem reportażu wybrało innych okazji kryzysu azylowego i poszukiwania jakieś metody w bezpiecznej bezpieczne również, żeby móc z dziećmi rozmawiać o traumatycznych wydarzeniach na morzu Śródziemnym i pomyśleliśmy sobie Jateż chcę pomyślałam, że będą związane z Instytutem reportażu to może być dobrze to mogą być książki o wojnie, które są dla dorosłych i inny niż wybraliśmy, by 5 tekstów różnych tekstów proporcje się różnych taktyk tekstów reporterskich polskich reporterów i ja miałem taką wiarę z 2 powodów, że one będą dobrze pracowało na lekcji mamy rzeczywiście oczu od nauczycieli bardzo różnych przedmiotów etyki i religii również, ale języka polskiego historii albo WOS-u, że te teksty świetnie na dzieci działającej się, że to nie jest dla nich za za za dużo przeczytać kawałek o obozie za dary dla uchodźców albo przeczytać kawałek o Lampedusie i o tym jak się ląduje po prostu po 3 dniach na bardzo zatłoczonym na statku bardzo działają to znaczy, że zachęcają dzieci młodzież do robienia czegoś w tej sprawie i też do przyjmowania perspektywy ja się, że to jest bezpieczne np. reportaż, ale też baśni czy opowieść jest bezpieczna z 2 Werner powodów po pierwsze, dlatego, że mam, więc jeśli chodzi o reportaż to w ogóle polscy reporterzy mają te umiejętności pisania na takie oszczędzania traum staje się żart na cieszenie pisze o porzuconych chciała tylko o tym, że ktoś szuka, a czerwone kalosze swojego dziecka w sensie, że to jest ta forma literacka broni chroni dzieci przed tym zielonemu prze przejmą za dużo, a drugie na takie taka historia i taka strona Bach baśni Jaś to wszystkie baśnie czytała baśnie z Kijowem, a baśnie braci Grimm to one są mu pan zniósł potworności i są olbrzymy Gdziejest różne groźne sytuacje, które transformuje transformacyjne, których dochód bohaterów spotykają, więc wzięłam do skorzystania z takiej wiedzy o kurs o kulturze, że baśnie są dzieci dzieciom potrzebne, żeby oswajać cierpienie, żeby oswajać trudne sytuacje, żeby oswajać świat dorosłych, że myśmy to już po prostu robili historii, że czytaliśmy albo pogadaliśmy rzeczą trudną historię i znowu one były metaforyczną był były metaforyczna i pamiętam taką historię bardzo dobra książka dla rodziców bardzo też mają państwu polecam magicznej pożyteczny test hit inną książkę o tym, właśnie jak działają gaśnice robią właśnie tam jest historia o chłopcu, który bardzo lubił słuchać bardzo lubił słuchać historii olbrzyma baśni olbrzyma inna i reagował rzeczywiście znajdzie coś jest przestraszone tą baśni, ale chciał jej słuchać potem pyta mamę, ale nie ma olbrzymów na świecie prawda na łono, które realnie nie ma olbrzymów to jest ważne nie ma olbrzymów odpowiada hobby, ale są dorośli też, że to jest ono także dzieci szukają sobie w baśniach analogii myślę, że tak samo jest teraz tyle materiałów edukacyjnych, które mu, które opowiadają i tłumaczą świat żony robią to znacznie lepiej niż serwis wiadomości takich Dunn szukałam to jest ekspozycja na cierpienia w sensie, że świat jest pełen cierpienia i trudnych sytuacji, ale można znaleźć materiały takiej formie innych, które e-sądu uniesienia po prostu przez dziecko o mówiła pani z swoim wywodzie o tolerancji, że źle pojmujemy zdefiniujemy słowo do pani życia powiedział, strzelając ten wątek niczym niestrudzoną otoczenie, w którym ta tolerancja to, że radio i wiedzy społecznej przekazywanej przez rodziców dzieciom ja mam taką chorobą konotacje z tolerancją słownikową właśnie, że to jest znoszenie czegoś po prostu za mniejsze niż 1 wie, że jakoś znoszę coś przykrego dla dla siebie do tego do tej mi sobie, że to nie jest jedyna definicja, jeżeli drugą konotacje mamy taką, że po prostu nie niesie ze sobą dogadać, więc ja w kontekście różnorodności w kontekście relacji społecznych mówiłbym raczej o o akceptacji właśnie on po empatii ich zapowiedzi dziś ją mają w sensie, że mu, że wejście, że wyjściowo dzieci młodzież młodzież różnie ale gdy wyjściowo dzieci nie dokonuje w sensie nie mają przed tak nasilonych uprzedzeń dopóki wobec innych wobec ludzi, kto ułoży się od nich różnią i ona bardzo zachęcała do tego, żeby to pielęgnować, żeby PiS nie zakładać własnych uprzedzeń, że Arabowie to tacy, a niepełnosprawni to widzisz to ten chłopiec jest po prostu niegrzecznie się z nimi nieba, jeżeli chodzi nie miała dzieci i dzieci z niedostosowaniem społecznym tak ADHD albo dzieci ze spektrum obecny TP autyzmu to często są po prostu postrzegane jako zła i niegrzeczna natomiast dziecko samo w sobie nie jest w stanie tak w kategorii ład świata, żeby po prostu przypisać cechy do tożsamości i to jest winna syn mojej koleżanki jak zapraszał dzieci ze swej klasy na urodziny mówi jeszcze Pitera zaprosimy siedział w Irlandii stało jest dużo bardziej zróżnicowane ta klasa była Pitera jeszcze zaprosi miasto, które w, których dochód jest pyta mama no wiesz tym co ostatnio leciał leciał na wakacje do Kani, ale nie wiem, kto się na wakacje lokalni no wiesz ten co się lubi starło sami bawić Lincolna i dopiero trzecią czwartą kategorię mówi no no ten czarnoskóry słyszę, że dla nas dorosłych to jest pierwsza kategoria np. kolor skóry tak widoczna tożsamość, a Adla dzieci często nie jest też żona wiedzą dużo więcej szczególnie mają z z dziećmi z z dziećmi innymi relacje, więc tutaj raczej bym zapraszała do tego że, aby rodziców, żeby mu oprócz znowu oglądania, a i opowiadania świata dzieci świata jest też mu tego, że się różnimy, żeby zachęcać do zawierania takich przyjaźni sensie że, aby uczyć życzliwości płótna artysty chyba kwesty na rzecz życzliwości w sensie, że w wielu szkołach w Skandia życie w Skandynawii to w ogóle tradycja, że przychodzą pierwszaki do szkoły to mają wyznaczonego starszego kolegę, który się nimi opiekuje się w jesiennym nie urządza im Chrzęst na inny pierwszoklasisty w toalecie tylko się nimi opiekuje i to jest zadanie szkolne, ale myślę, że to możemy też stymulować jako rodzice po prostu za hazard zachęcanie do kitu stawania w obronie kolegów do życzliwość sprawdzenie czy ktoś potrzebuje naszej pomocy test nowej klasie albo skinów nie chce siedzieć ławce, a propos w połowie polskich klastrów jest w nich siedzi w ławce z przynajmniej 1 osobą jest to naprawdę można znaleźć taką osobę, więc raczej tolerancję zaczęły zamieniła na empatię na życzliwość dziękuję pani bardzo za to powyższe Małgorzata Borowska z Towarzystwa edukacji antydyskryminacyjnej był moim państwo gościem informacje Radia TOK FM po nich cudowne lata moim gościem będzie dziś Renata Dancewicz całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie tokfm PL i Kosznik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA