REKLAMA

W warsztacie niderlandzkiego mistrza, czyli kto maluje obrazy

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-05-16 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
17:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą studia dzisiaj jest zemną Piotr Borusowski Aleksandra Janiszewska dzień dobry dzień dobry kuratorzy wystawy w warsztacie niderlandzkiego mistrza tę wystawę będziemy mogli oglądać od czwartku w muzeum Narodowym w Warszawie jutro jest takie uroczyste otwarcie wernisażu wena od czwartku oczywiście wystawa jest otwarta dla wszystkich zwiedzających Ney powiedział nam, dlaczego jest to warsztat no właśnie niderlandzkiego malarza nie n Rozwiń » p . nie wiem wystawa nigdy irlandzkich mistrzowie to zwykło się mówić na naszej wystawie prezentujemy 74 rysunki 3 ryciny i 3 obrazy i Pm postanowiliśmy pokazać obiektem ktoś inny sposób niż można się było spodziewać można byłoby się spodziewać w muzeum to znaczy kłaść nacisk nie tylko na ich est na ich aspekt estetyczny, ale również na funkcję, ponieważ działa, które pokazujemy są bardzo różnorodne powstało na przestrzeni ponad 300 lat i potrzebowaliśmy znaleźć jakiś klub też, że wg, jakiego moglibyśmy te obiekty pokazywać i okazało się jak je analizowaliśmy, że tym kluczem jest właśnie funkcja czy też przeznaczenie rysunków i wtedy się okazało, że te skądinąd przepiękne was właśnie bardzo intymne obiekty mają historie, których tak na co dzień nie dostrzegamy i tak np. rysunek ukazujący przemienienie pańskie, więc jedno z najważniejszych wydarzeń w opisanych w Biblii jest projektem niewielkiego witraże, a znowu niewielki rysunek ukazujący scenę biblijną kolejną Estera przed ZUS-em rysunek, który ma kilkanaście centymetrów szerokości z projektem tapiserii, które miały mieć kilka metrów szerokości mamy również projekty rycin obrazów nawet przedmiotów złotniczych i wszystkie właśnie pokazujemy w tym kontekście jak funkcjonował warsztat w tym przypadku niderlandzkiego mistrza, ponieważ tak naprawdę właśnie te zagadnienia wydawały nam się szczególnie fascynujące, czyli nie był to obraz sam w sobie te rzeczywiście jest, ale to była jakaś taka próba przed drzewem no właśnie stworzenie np. witrażu albo albo jakiegoś innego przedmiotu tak jak dodała, ponieważ rysunki, które pokazujemy właśnie powstawały w warsztatach czasem bardzo znanych artystów n p . Pitera Paula Rubensa i były etapem przygotowawczym w większości przypadków do powstania docelowego dzieło dzieła sztuki no i tak jest były to notatki był to projekt takie właśnie zapisy pierwszych inwencji, a czasami było to bardzo dokończona takie wykończone rysunki, ponieważ bardzo często służyły one nie tylko o artyście do przelania swojej inwencji na papier, ale również do zaprezentowania zleceniodawcy do zaakceptowania, więc artysta w ten sposób upewniał się, że dzieło, które stworzy nie zostanie odrzucone i wszystkie rysunki, które pokazujemy jest tak jak mówią właśnie 70 to są 74 działa prowadzą do kolejnej części wystawy, na których pokazujemy obrazy i to jest już zup zupełnie fascynująca kwestia, bo też pokazujemy coś, czego na co dzień widać to, o czym musimy pamiętać przede wszystkim to fakt, że obraz ze akurat oni chciałabym trochę więcej powiedzieć nie powstawały tak jak dzisiaj sobie to wyobrażamy to znak to dosyć szybko wykonywane najlepiej przez 1 artystę i to mistrza i obrazy powstające w szesnastym wieku chociażby ja też siedemnasty wiek działał na podobnych zasadach były dziełem zbiorowym powstawały w wyniku prac mistrza, które nadzorował warsztat, ale był on w zasadzie najbardziej przedsiębiorcom, ponieważ musiał utrzymać ten warsztat na nim ciążył obowiązek utrzymania uczniów, których miał, ale również asystentów Jacka asystentów nazwalibyśmy go specjalistami Tyberiusz wyszkolenia w kwestii, które jednak nie byli w takiej sytuacji finansowej, która pozwalałaby im otworzyć swój własny warsztat i ponosić te wszystkie zobowiązania w związku z 3 rysunki, do których Castro opowiadał były takim wprowadzeniem do malowania obrazu często wykorzystywanym bezpośrednio do nanoszenia kompozycji na przygotowane podłoże malarskie, a czasami były tylko inspiracjami była wykorzystywana na wiele możliwych sposobów w UE na naszej wystawie pokazujemy 3 obrazy każdy z nich pokazuje inny aspekt tworzenia powstawania dzieł sztuki FOT Świętego Rajnolda, którego pokazujemy 2 skrzydła namalowane przez Jose Wang lewe i jego warsztat właśnie artystek, który był bardzo popularne i jej byłoby to czas do niego były zamawiane dzieła sztuki z Antwerpii, a sekretarz pamiętajmy 16 wieku to była stolica sztuki to było takie miejsce, że jeżeli ktoś chciał kupić sobie obraz nawet nie zamawiać, ale kupić wjechał do Antwerpii właśnie tam był otwarty przetarg otwarty rynek, gdzie codziennie można było kupić obraz co było rzadkością, dlatego że w ówczesnej Europie tego typu wydarzenia były obłożone, a pewnymi prawami można było raz do roku organizować tak jak mogły przywileje albo 2 × do roku, a Tarka w pewnym momencie wypracowała za taką takie stanowisko, gdzie właśnie dzieła sztuki można było nabywać z wolnej ręki w sensie pod rysowania, które prezentujemy w ramach naszej wystawy na zdjęciach podczerwieni w eter warto powiedzieć, że to pod rysowania czy też szkice przygotowawcze nanoszone na podłoże zjeść nie widzimy, chyba że są takie niedokończone dzieła albo warstwy farby zaczęły być bardziej przezroczysta artyści nie mieli w planach, żebyśmy mogli w ogóle zobaczyć byśmy mogli podglądać w związku z ciałem od jakiegoś czasu praktycznie od lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku stosowana jest technologia fotografii w podczerwieni w pewnym sensie brzmi to Trako z wrześniem, ale są bardzo praktyczne bardzo użyteczna metoda pozwala nam prześwietlić warstwy farby przy założeniu, że składają się u nas odpowiednich pigmentów Niemena, choć szczegóły, ale w większości przypadków możemy zobaczyć co dzieje się pod farbą co się znajduje otwartą, czyli tam widać te wszystkie jezdnie rysunki zawinięte w i napisy na specjalnie do tej wystawy ach, przygotowaliśmy specjalny typ was wy wystawy zbadaliśmy ponad 50 obiektów naszej kolekcji i ku naszemu zaskoczeniu większość z nich ukazała nam swoje wnętrza w przypadku istnieją są one Plewa i ołtarza Świętego Rajnolda to już była akurat w wiadomej wcześniej, a w zależności od tego w której części jesteśmy ołtarza to pod rysowania się różnią skrzydła wewnętrzna wewnętrzna część ma pod rysowanie takie bardzo precyzyjna, która przypomina w pewnym sensie drzeworyt jednocześnie możemy po bliższym przyjrzeniu się zauważyć literki, bo wpisywane w kontury poszczególnych postaci, które oznaczają oznaczenia kolorystyczne były to wskazówki po pierwsze dla asystentów warsztacie osa, a tak, żeby wiedzieli, jakim kolorem pomalować szatę danej postaci, ponieważ te scenki składały się na większy ołtarz, czyli musiał też tworzyć taką mozaikę barwną i zgrywać ze sobą, a każdy za tytuł asystentów malował po prostu swój kawałek on swoją kwatera chodziło też o to, żeby te kolory nie powtarzały się, żeby nie ułożyła się jakiś wzór, którego artysta nie chciałby osiągnąć w związku, z czym mamy te dodatki kolorystyczne jednocześnie takie bardzo wyrazista podrasowanie jesteś tym co Piotr mówił o rysunku o gazowym pokazowe, czyli przeznaczonym dla osoby zamawiającej do zaakceptowania, że ta kompozycja jest co tym co fundator chciał osiągnąć i właśnie w naszym przypadku ołtarza Świętego Rajnolda mamy do czynienia z takim Wydmuch sam jak jest to nazywane natomiast skrzydła zewnętrzne, a z kolei namalowane są jak sądzimy, ale mamy suszę na postawę, że tak przypuszczać przez samego mistrza już bez działek warsztatu i tu znowu ze względu na podrasowanie jestem zastosowane co zaskakujące jest ono diametralnie różna od tego, który jest na skrzydła wewnętrzne pomoże dostał ten sam obiekt tylko z 1 strony ma pod rysowanie i dokładna z drugiej strony szkicować, ale jak to zmienia bardzo bym sposób patrzenia na artystów dała nam się wydaje właśnie, że to był ten geniusz, który tutaj spędzała realne całe dnie i nocne w Wiśle, tnąc od własnych od tych bez swojego dzieła i Nenad no właśnie zajmował jednak, poświęcając się bardzo emocjonalne tak na alergię, ale tutaj państwo mówicie, że to były całe warsztaty były, o ile w bok w takim warsztacie mogą pracować osób ile osób mogą pracować nad 1 z obrazem to bardzo dużo i to w zależności od warsztatu od tego jak popularny był artysta, bo oczywiście nie można porównywać chociażby Rembrandta czy Rubensa z artystą może ma równie popularnym, ale nie nie aż tak pełno na nie, odnosząc masz tak wielkich sukcesów, ale w miastach, bo razem nie aż tak bogatym, ponieważ właśnie, bo artysta na inne jednak artysta musiał sobie pozwolić na to, żeby mu musiał nic mógł sobie pozwolić na to, żeby prowadzić dużą pracownię wszystko zależało od tego ile miał zleceń i na Rubens jest takim PAP wybitnym przypadkiem, który artysty, który posiadał ogromny warsztat i wynikało TOZ tego, że na pewno po to, artysta oczywiście takiego znamy natomiast to również dyplomata jako dyplomata jako 1 ze sposobów jego posługiwania się właśnie tą dyplomacją było malowanie, więc jako dyplomata jako dyplomaci nie jest nie wypadało odmówić wybitnym mecenasom, którzy chcieli zamówić u niego dzieło bądź za współudział w sferze jego ego też nie pozbawiajmy malucha jest wiadoma jest jak to możliwe natomiast właśnie UBS, żeby móc sobie pozwolić na realizację tych wielkich zleceń potrzebą takiego dużego warsztatu i Thomas był odpowiedzialny Rubensa, ale też wielu innych artystów właśnie, którzy organizowali w większym bądź mniejsze pracownie właśnie Rubens był odpowiedzialny za stworzenie pewnego pomysłu na dzieło czy Troyes w wodzie coś szkicował mówiła Gaj to tutaj dokładne dane itp taki właśnie dokładnymi bądź bardziej dokładny projekt albo grupę rysunków najczęściej albo szkiców olejnych przekazywał swoim współpracownikom, którzy wykonywali docelowe to dzieło zamówione, które następnie było tylko weryfikowane na samym końcu lub kilkoma pociągnięciami pędzla i szło na sprzedaż jako dzieło Rubensa i były bardzo ciekawy przykład można pokazać na naszej wystawie, bo mamy rysunek, który z bardzo dużą dozą prawdopodobieństwa przypisaliśmy właśnie Rubensa owi ZS fascynujący rysunek pokazuje Joanna Dark, więc wszystkim nam znaną heroinę francuską i to jest 1 z pierwszych wizerunków Joanny pieszych wizerunków nowożytnych, na którym właśnie została ukazana przez niego w takich właśnie klęczącej porze słuchanych w głosy, które słyszała przed bitwą o Orlean i to właśnie ciekawy przykład, bo rysunek jak nam się wydaje został stworzony przez Rubensa i jest dość precyzyjne testera trochę takim może nietypowe właśnie na niego natomiast zachował się również obraz, do którego rysunek jest projektem obraz, który teraz przekonać przechowywane w 1 z amerykańskich kolekcji, który został wykonany przez jego współpracownika niezbyt dobrego malarza nie tak dobrego jak Rubens całą pewnością i stąd właśnie wysuwamy taki wniosek, że rysunek Rubensa musiał być dość precyzyjny, żeby ten współpracownik mógł go zrozumieć i namalować wg niego obraz w tego typu przykładów współpracy mistrza i ich współpracowników na wystawie mamy bardzo wiele ten przykład, który podała Aleksandra w ołtarzu Świętego Rajnolda jest 1 z najwspanialszych i takim jest egzemplarz można powiedzieć, ponieważ my na jego przykładzie można powiedzieć bardzo wiele w praktyce warsztatowej artystów szesnastowieczny rysunki mówią głównie o przykładach siedemnastowiecznych, ale wydaje się, że to co jest ważne osoby też tak uświadomić co nam też pozwoli troszeczkę oswoić te obiekty to jest to, że artyści wydają się, że w tamtych czasach rzadko byli takimi wolnymi duchami to zresztą nie było takie wolne duchy, które stały przed sztalugi malował pełne natchnienia drobni przedsiębiorcy o nim wiedzieli, że muszą tworzyć dzieła sztuki, które się sprzedadzą, które będą mogły funkcjonować na rynku podchodzi do tego bardzo pragmatycznie to znaczy, że bez technika malowania polegająca na lasy równikowe nakładaniu kolejnych warst w farby tak, żeby uzyskać się pożądane efekty kolorystyczne w była przez nich czasu doprowadzana wręcz do perfekcji, ponieważ w eterze tak nas runku pierwsza warstwa musi wyschnąć, zanim nałoży się drugą w związku, z czym należało jak najszybciej jak najsprawniej oraz nakładać taki świadomy sposób te warstwy nakłada się w miarę cienko taka, żeby z 1 strony minimalizować się jak pigmenty, które są zużywane i podwyższają wartość dzieł materiałową działał, a jednocześnie ażeby ta pacjentka w las trunku sprawiała, że szybciej warstwy pchnęły ich też tak wracając trochę do tych po losowaniu Jose awans lewe fakt, że pewne miejsca były tak dokładnie wyrysowane do wykonania przez asystentów sprawiał, że mieli oni dużo większą świadomość jak taką pewność co ma być w danym momencie czy wdanym miejscu namalowane także później miejsc już nie muszą nanosić poprawek, ponieważ w przypadku Rubensa też tak było w tym, że mistrz to prawda zostawia swoim zastępcom o swobodę specjalistą nazwijmy im swoją postawę swoboda wykonywania kompozycji przygotowanej przez nich gole na ostatnim etapie sprawdza czy wszystko zgodnie z tym jak on chciałby to podpisać 3 tak jakby chciał, żeby jego Marka, która ma na rynku była reprezentowana i w przypadku rynku ołtarza Jobsa właśnie namalowanego przez warsztaty są one lewa mamy jedno takie miejsce, gdzie twarz Chrystusa jest w podróżowaniu liderzy, a wymazana czy nie ma tam kursowania i te już bez żadnego szkicu przygotowawczego warstwy malarskiej widzimy twarz Chrystus ma twarz prawdopodobnie mistrz, przeglądając pozwany miałby się oberwało w wielu rejonach Kresów mówi bywalec inaczej wymazał go ugruntowało tom postać już nowy grunt poczeka aż przeschnie już namalował tak jak powiedział, że trzeba ich w ten sposób dzieło nie jest do naszych czasów bez niego właśnie Motor z poprawką no proszę państwa to wszystko było ukryte, a teraz wszystkie te tajemnice wyciągać na światło dzienne światło czerwone można powiedzieć w Czechach i takie mogą powiedzieć i może się wart tylko wspomnieć o tym, że nie tylko w przypadku obrazów mamy do czynienia z obrazami współpracowników czy też uczniów Mistrzów, bo w przypadku rysunków jest podobnie i tutaj 1 z takich chyba ulubionych moich przykładów właśnie rysunków uczniowskich, które pokazujemy na wystawie, wykorzystując jej tytuł pokazujemy właśnie warsztat jest rysunek ucznia Rubensa, który skopiował 1 z jego obrazów test 1 ze skrzydeł takiego tryptyku, który przechowywany w katedrze w Antwerpii, na którym Święty Krzysztof wam tego Świętego Krzysztofa skopiował i to jest taki rysunek można powiedzieć o poprawne nie jest rzeczywiście nie taki wybitna mas jest bardzo ciekawy interesujący, bo Anwilem panem spotkać nazywa ten ten artysta opatrzył go jeszcze sygnaturą i inskrypcję i tak inskrypcja jest to ciekawe zakodowana udało się na nią odcyfrować i tak wydawałoby się, że zakodowana inskrypcja będzie zawierał jakoś tajemnice jakiś jakiś trop w co to w ogóle co to może być co może wyrazić droga do skarbu, a więc okazało się mrzonką napisał tylko, że po skopiował tego Krzysztofa najlepiej jak potrafił i najlepiej udał się prawa noga jest to informacja zabawa na natomiast mówi nam też wiele o praktyce warsztatowej właśnie o tym, że w uczniowie starali się naśladować swoich Mistrzów i też komentować to oni byli stara się być świadomymi artystami na wystawie mamy kilka takich, które takich przypadków rysunków, które są czymś więcej niż tylko właśnie estetycznym przeżyciem można powiedzieć tylko tak co tak to są te rysunki, które są świadkami właśnie tych pasz praktyki warsztatowe, które nas tak bardzo interesowała zapraszamy bardzo gorąco do muzeum Narodowego w Warszawie w warsztacie niderlandzkiego mistrza tak nazywa się na wystawach otwarcie Anna jutro wieczorem wernisaż, a pojutrze od czwartku można na wystawę oglądać do 20 sierpnia tak jest w, więc zapraszamy bardzo gorąco kuratorzy i detektywi tak nas nawet nazwała mylić z moimi gaśnie Warn dziękuje Piotr Borusowski oraz Aleksandra Janiszewska dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA