REKLAMA

„Chłopi” w Teatrze Powszechnym według Krzysztofa Garbaczewskiego

Światopodgląd
Data emisji:
2017-05-16 15:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
11:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
światu podgląd itp mówi Agnieszka Lichnerowicz o państwa gościem jest teraz Paweł Łysak dyrektor teatru powszechnego w Warszawie w dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiać o Chłopach wg Władysława Stanisława Reymonta wg Krzysztofa Garbaczewskiego, bo to właśnie Anne Krzysztof Garbaczewski jest autorem adaptacji reżyserem, ale też autorem scenografii w sztuce w przedstawieniu chłopi 13 maja, więc zaledwie kilka dni temu miała miejsce premiera w teatrze, którego Rozwiń » państwo goście z dyrektorami w teatrze powszechnym blogerzy tak zapytam o to jak to Garbaczewski wziął się załamałam rzecz potężną klasykę, czego się pan najbardziej obawiał się wzrostu wyniesie właśnie najbardziej obawiam tego, że wybierzemy taki tytuł, który jest tak naprawdę wszystkim znane nie wiem czy jeszcze tez lektura w szkole czy nie, ale za moich czasów była nawet powiedziałbym, że była tak o 1 z ulubionych lektur młodzież dość łatwo czytało i w ich ściągało, że to jest tak ogromny materiał jedno LO im Nobel Krzysztof na początku zapowiedzianą wino może ten spektakl będzie miał 8 godzin może 9 jest tym bardziej przerażała go z 22 zlotym suma tylko 3 Króli to z przerwą jeszcze dwudziesto minutową także w, więc dla mnie dla mnie zagadką było od początku jak ta zostanie ogarnięte adaptacja powstała dosyć szybko, chociaż to było trochę zwodniczy, ponieważ ta adaptacja potem bardzo ulegała ulegała zmianie, ale w zasadzie to i tak pozostaje w dwutygodniku Radosław Michalski jest większa zawodowa asystenci producent teatralny i tam prawie do przedostatniej generalnej innych wiele rzeczy tańszych miast ruch ten, który opracuje zewnętrzna oraz możliwości, żeby ludzi z faktorem tuż przed premierą parę dni przed premierą wrzucać, jaki ogromny monologi jak to z przerażeniem, że jest jeszcze tego nauczyła niczego przypomniał, że zrobi autor, że ktoś obrazi, że zdenerwuje, że zrobi coś, czego nikt nie zrozumiemy, że się bałem się ewentualnie tego, by tak naprawdę tego ogromu materiału tego, że to, że to jest tak tak bardzo znana rzecz, ale z drugiej strony to wszystko było takim bardzo ekscytującym wyzwaniem i chłopi jako temat jako takiej takiej obszary badawcze jak Tesco przy stole zarówno dla nas niezwykle interesująco od od dawna bardzo duże musieliśmy takim spektaklu, który coś powie ona z o takim narodzie, który w zasadzie z narodem chłopskim na korzeniach Chłopskich rei mana i takim narodem, który tak naprawdę się bardzo poczuwa do szlachetności ducha sarmackim gości i t d. tak naprawdę jest z narodem chłopskim i te wszystkie rzeczy które, które są tam w Chłopach ta zmienność pór roku to może właśnie tereny te rzeczy przyrody wyznaczają cykle życia i że w tych wspólnotach budzą się właśnie pewną upiory wykluczanie czy właśnie takie tematy miłości czy właśnie tematy erotyczne 4 mężczyznach i tak są źle się z objętych było jak zwykle jak zwykle Kubiak ofiara są kobiety Szcze w teatrze chyba jeszcze bardziej kresek zawsze Podhalan wygraliście o tym, dzwonek trochę prowokacyjnie właśnie ten wątek o chorym uczniom polskiego pochodne czy większość z nas był od chłopów pochodzi też FM były w tej książce książeczce programie, który towarzyszy leży w sztuce są fragmenty czy wypowiedzi Andrzeja prof. Andrzeja Leppera czy wypowiedzi bardzo ciekawy tekst Wiesława myśliwskiego, a właśnie KNF tak pytam prowokacyjnie ma pan poczucie, że to już przegadaliśmy w ostatnich latach służby chłopstwo, ale no właśnie przegadaliśmy Ależ mnie do końca przegrali, bo to, jakby to, że mówimy o tym, dzisiaj to też jest kwestia tego co się teraz też w Polsce dzieje tak jakby to co się mówi o Polsce plemiennej tak, która dziś właśnie takie ma korzenie właśnie Polsce wykluczający od takich taki bardzo w osobnych czy ksenofobicznych wspólnotach również w relacjach w stosunku do kobiet w tym patriarchacie takim jednak to wszystko, ale to wszystko ma korzenie tam i oczywiście to jesteś także w kulturze czy w teatrze to tematy są mierzone co my ciągle powtarzane czy 3 tytuły często bez sztuki wracają, ale one na pracę w innym kontekście tak ten kontekst oraz jest rzeczywiście rzeczywiście dużo mocniejszy Lech to co też jest ważne są Krzysztof podkreśla bardzo na to stać ten kontekst jakiś ekologiczny, który tam rozbrzmiewa tak jakoś ironicznie z tymi powycinane szyszki drzewami szpaler krowy tego ministra Szyszko i Troi to on o tak naprawdę cała ta, żeby był historyk zapowiadana przez Garbaczewskiego gdzieś jakiś taki dziwnej przestrzeni, jakby lekko kosmiczne jaja zniszczą zapytać o jakich przymiotników, by pan użył odlot kosmos PiS, a niektórzy analitycy zresztą mówiła aktorom, że są grupą badawczą, że tak naprawdę cel to przedstawienie z przedstawieniem grupy badawczej aktorów, którzy po prostu badają to się nie wyjechali na Suwalszczyznę cały zespół wyjechał na 4 dni, aby właśnie działać w przyrodzie w przestrzeni czytali też Grotowskiego ten jego cały teatrze związany właśnie z z przyrodą lisy i ze źródłami i a i to jest taki nakaz taki podskórny bardzo 2 bardzo ważne tchnienie do tej pracy to też trzeba tutaj pozwolę sobie z kolei zacytować Jakuba Majmurka o napisał, że sanie Saleha science-fiction miesza się z dyskursem Etnograficznym kres główką surrealizmem i slapstick dzieciom tak zgodziłby się on jest rzeczywiście tych konwencji ten w bardzo wiele tych samych wątków jest bardzo wiele to też budziło pewne moje obawy, ale w, ale wcale rezultat jest świetny rzeczywiście jest przedstawienie jak słyszę jak to mówi możesz się pojechały mocno, a z drugiej strony z tak bardzo właśnie dużą zawartością różnych różnych wątków różnych myśli, które dziś w tym świecie znajdują swoje miejsce, a ja najbardziej przyznam, że pan się obawiałam tego byłby zaś taki też pełne pułapek, czyli opowieści nazwijmy je pisze tutaj Wiesław myśliwski w właśnie inteligenta polskiego o wsi, dlatego że 1 z pewnym uproszczeniem, ale tendencja jest taka, że albo pewne patrzenie z góry ignorowanie zmienią zrozumienie i niewiedza albo to idealizowania takie innowacje tworzenie i byli i jak pomyślę jak ja no ja myślę, że tutejsze sobie bardzo dobrze z tym Krzysztof poradził, który też przecież, jakie się z tego co mówił wiejskie korzenie macie aktorzy nasi, którzy też ma do tego takie nie mają takiego podejścia wyższości owego może je realizują wiele, zwłaszcza wzrośnie do końca myślenie, o czym też mówi Dobaczewski mylenie kultury ludowej z chłopską stąd tak ja myślę, że tutaj też była kwestia postawienia zadań dotyczyłby też na próbach patrzyłem NATO na ile to jest jakiś raczej by jakieś poczucie wyższości czy właśnie rodzaj fascynacji ana ile jest to badanie i myśl przyświecała sepsę z tych nowości komediowo ości właśnie od jechaniu też również bardzo serio są potraktowane tematy właśnie takie tematy jak temat konfliktu czy miłości bądź, kiedy ktoś Lotos w tą serią Holender swoje emocje do tego swoje uczucia w notesie zatapia w tym świecie nic ani ani tkwią w dystansie od świata w dole byłbym tym co by pan jako dyrektor teatru, w którym się z spektakl Graal wskazał co pana zdaniem jest najmocniejszą stroną tego w kontekście nowych odbiorców tego, że czytamy w to tt w prawie 100 lat później, bo to jest ów 2004 . roku Noblem zostali chłopi uhonorowani co dziś najbardziej wybrzmiewa wrzucono ekologii tak to są takie tematy właśnie ekologia to są takie tematy jak i jak wspólnota i ich wykluczanie ze wspólnoty jak wstawanie wobec wspólnoty Czyżby bunt wobec wobec wspólnoty UCZ się niezwykle ważnym dzisiaj tematem plotek Tetych tematy kobiece 3 znanych relacji właśnie te feministyczne tematy czy raczej tutaj w tym przypadku patriarchalne i tematy tego, ale tego w jaki sposób nie wiem my warszawscy hipsterzy czy warszawskie słoiki, jaką mamy, jakie mamy odniesienie do tego do tych korzeni, a to co jest najmocniejszym punktem spektaklu to powiem nieskromnie łazik to z nich jest chemia to są wspaniali aktorzy najłatwiej oczywiście też to są wspaniali aktorzy, którzy rzeczywiście wspaniale ten temat ponieśli i jestem bardzo szczęśliwi dumny prawie cały zespół 16 osób tam występuje prawie cały zespół się potem pokazał też być niezwykle ważne wydarzenie dla teatru dla mnie jako dla dyrektora także myślę, że ta dynamika, a ten te emocje ten toto zacięcie aktorskie tutaj bardzo dobrze bardzo dobrze gra to jeszcze rozrosły zapytać rozmawialiśmy oczywiście o Chłopach wedle innych remontowe dla Krzysztofa Garbaczewskiego cały czas jeszcze oczywiście w teatrze powszechnym klątwa skandal co najmniej roku ostatniego z trochę ironizuję, ale uważam, że to niezwykle ważna sztuka może być deal do niej odnosimy czy oceniamy ją czy artystycznie czy politycznie, ale właśnie chciał zapytać czy tym już minęło kilka tygodni troszeczkę po wyciszył się dyskusja jak pan to podsumował pan poczucie satysfakcji w tym sensie, że jako artystą udało wam się coś społeczeństwu pokazać do czegoś no tak ja bym bardzo chciał, żeby społeczeństwo usłyszało głos artystów tutaj oczywiście jak zwykle to też jest do tego przyzwyczajony rynek wchodzi geopolityka, czyli geologia, a i tak naprawdę też szum wokół tego spektaklu wywołany głównie przez osoby, które tego nie widziały i jest trzymamy politycznym właśnie czy ideologicznym myślę, że wiele tematów zostało jednak do do debaty publicznej się w lesie przedostało się, że ten spektakl jednak wału wywołał dyskusje i ich wału refleksja już ma on przecież też lepiej trochę zrozumiał przeciwników krytyków jest gdzie ja zrozumiałam lepiej tak tak oczywiście gadżet ma też takie poczucie, że ta polaryzacja następuje bardzo mocno w Polsce, że dialog jest niezwykle potrzebnej ten dialog nasz teatr prowadzi ten spektakl zobaczymy raczej rodzajem ataku niż dialogu, ale tutaj też jest także na to jest także kończy, kiedy ten dialog się prowadzi nierównych pozycji to się cały czas ten punkt przesuwa prawda nie leży pośrodku pośrodku nadzoru takie działanie realistyczna artystyczne rozeta trochę tak trochę tak, ale oprócz tego bym poszedł tak tak nie ma o co zapytać w podrzucie w najtrudniejszej sytuacji znaleźli się aktorzy w euro i chciałam zapytać właśnie czy lód już czują się bezpieczniej i jak to wasze relacje z prokuraturą, która przecież prowadzi dochodzenia tak prokuratura prowadzi dochodzenie, ale my nie jesteśmy informowani o tym czy dochodzenie przeciwko nam tylko w sprawie, więc jesteśmy informowani przesłaliśmy im rzeczą, która z poprosi i myślę, że aktorzy też już po takiej pierwszych fali, który takiego hejtu, która ich bezpośrednio dotknęła już trochę cofnęli, by przed spektaklami odbywają się rzeczywiście modlitwy czy demonstracje były tam nieprzyjemna również incydentalną dziś to wszystko razem ze służbami porządkowymi się udało nam inny już zabezpieczyć tak będzie dalej także także pracujemy pracujemy dalej, a więc i chłopów i klątwa można jeszcze zobaczyć w teatrze cały czas oglądać filmy z festiwalem apostrof wrogiem ani mniej wybitni autorzy liberalni pisarzy tłumy ludzi za tydzień otwieramy otwieramy ogród powszechny i by spektakl park Opera w ogrodzie skarżyski darmowy spektakl w sobotę i w niedzielę gramy po 1 razie zapraszamy wszystkich Wojtek Blecharz, a następnym tygodniu Kuroń także dużo się dzieje bardzo ciekawy Kuroń grałem tak powszechnym imienia Zygmunta Hübnera w Warszawie jego dyrektor Paweł Łysak obu państ w gościem bardzo dziękuję bardzo dziękuję tabletek, a świerk lub pod blok Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA