REKLAMA

Jak uczyć nowocześnie i skutecznie? Z Aleksandrem Pawlickim rozmawiała Agata Kowalska

Post Factum
Data emisji:
2017-05-16 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
30:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, ale znam już kolejny gość pan Aleksander Pawlicki wykładowca w szkole edukacji nauczyciel historii wiedzy o społeczeństwie filozofii i retoryki dzień dobry dzień dobry, a jeszcze ma on pracę czy już zmierza pan kół zasłużonemu odpoczynkowi, który szykuje ponoć, a niektórym nauczycielom, a propos przeprowadzona reforma edukacji mam jeszcze prace i nauczycielom jak sądy pracy nie zabraknie to znaczy Rozwiń » nauczyciela dosłownie dzisiaj miał okazję uczestniczyć w wykładzie prof. Ryszarda Koziołka szkole edukacji, ale i profesor powiedział, że szczęśliwie jest także nauczyciela żadna aplikacja nigdy nie zastąpi to znaczy cokolwiek będziemy mówili o edukacji to zawsze ten kontakt indywidualny osobisty z kim się drugim jest kluczowe w tym sensie nauczycielom roboty nie zabraknie wszystkie zawody moim zdaniem prędzej czy później przekształcą się został robot zwany nauczycielem jak na dworzec za pozytywny odze w podejście, chociaż jak myślę o tym jak wygląda lekcja w szkole lekcji, którą ja pamiętam, ale też lekcje, które teraz mnie śledzę różnego rodzaju doniesieniach w opowieściach rodziców samych uczniów to mam wrażenie, że robot też mogłyby ją wykonywać tak sobie spisałam króciutko scenariusz kilku pierwszych lekcji w szkole i ten scenariusz wygląda tak lekcja temat do tablicy praca domowa przerwa i znów lekcja na temat zapisz się w zeszytach praca domowa przerwa w lekcjach, a zamiast tematu wyjmujemy karteczki i przerwa tak to wygląda, a on tak może wyglądać niestety nie mamy w tej chwili w głowie jakiś bardzo świeży badań pokazujących, by po, którym pokazywały w jaki sposób nauczyciele tacy jak tam wykorzystują lekcje dzisiaj to znaczy w roku 201702 lat mamy badania Instytutu badań edukacyjnych dotyczących tego, jaki mają lał się, że stosunek do 3 różnych innych narzędzi niż wykład szkolny i nocy, ale czasami było słabo to być może, a na to jestem temu w innych badaniach takich, które kiedyś prowadził prof. Kwieciński i który polegał na tym, że grupa badaczy po prostu przyglądała się lekcjom rozmaitych przedmiotów i liczyła efektywny czas uczenia się znaczy nie ten czas, który jest sądzony na właśnie sprawdzanie pracy domowej albo namawianiu kogoś, żeby nie bił kogoś innego książką po głowie albo dostęp do skupowania o tym czy można żyć do toalety czy mimo i t d . i t d. to wszystkie te czynności, które pani wykonała, które nie są czynnościami uczenia się sprawdzono ile jest efektywnego czasu uczenia się i te wyniki były dla względami zatrważające albo na lekcjach najlepszych tego efektywnego czasu, jeżeli nie pamięć nie mieli efektywnego czasu uczenia się but 20 parę minut, a cała reszta to były rozmaite czynności, które przygotowywały proces uczenia się, aby były po prostu do procesu uczenia się względnie obojętne jeszcze 1 rzecz mnie ciekawi czy ten wyliczony czas 21 minut efektywnego uczenia nasz kolarz włączenia się zdecydować, że w Corel czy będzie można powiedzieć, że jeśli Berlin w danym momencie akcji poświęcamy naprawdę na tym kontakt nauczyciel uczniowie przekazywanie wiedzy czy zdobywanie wiedzy toczy duszę ruchu równoważy ze nauczenie się czegoś czy też jednoznaczne znaczy innymi słowy pytam o to jak uczymy i czy skutecznie w Polsce, a on nie tyle kontakt nauczyciela uczniowie tracili kontakt z zadań uczniowie innymi słowy w tym tymczasem uczenia się jest czas, w którym uczniowie rozwiązują jakieś zadanie nośnikiem tego zadania może być nauczyciel, bo pytanie zadawane przez nauczyciela jest zadaniem radami co może być, ale nośnikiem tego zadania jest też zapis z Ameryki jakaś łamigłówka do rozwiązania albo teksty do interpretacji albo obraz cokolwiek innego to będziemy chcieli, a notowania tego co nauczyciel mówi to także może być zadanie, jeżeli to dobrze pomyślany innymi słowy, jeżeli ja przygotowałem np. krótki wykład skutki wprowadzenia jakiegoś tematu, ale krótkie i 45 minutowy, ale naprzód 5 albo dziesięciominutowe i proszę uczniów, aby notowali i nie jest obojętne w jaki sposób notują, a w każdym razie nie jest obojętne w jaki sposób wykorzystają te notatki innymi słowy, jeżeli rada programowa pewną aktywność polegającą na tym, że ja mam 10 m wprowadzenie ich proszą o to, aby notowali np. w formie mapy myśli, bo akurat tego ich w tej chwili Łuczak notowania formą myśli o tym, by to dowolność, ale potem np. oczekuje, aby oni w ciągu 2 minut po zakończeniu mojego wykładu spotkali się z 2 innymi osobami ratującymi sprawdziły sprawdzili co oni mają w notatkach tylko jak Niemcom, gdy usłyszał cały zalany żadnej mama pomyśli to jest 1 z forum notowania taka, która uchodzi za 1 z lepszych mówi uchodzi, bo znowu akurat w środku mapy myśli nie mam w głowie badaj, który potwierdzałby z tą pewnością, że to jest bardzo skuteczne narzędzie, ale wydaje mi się moje doświadczenie podpowiada mi w każdym razie to nie jest powiedziałbym ostatecznie autorytet moje doświadczenie i wielu moich kolegów podpowiada mi, że ma pan myśli to jest takie narzędzie, które pozwala rzeczywiście lepiej zapamiętywać i z uwagi na sam proces notowania i z uwagi na to, że konieczne jest tam hierarchizację informacja zatem nie należy zapisywać wszystkiego nauczyć mówi, ale wybrać kluczowe słowa następnie zmienić rozum w przestrzeni rozłożyć to też ułatwia zachodzili niemal w punktach, ale to co im ten rozkład nas na kartce w zeszycie ma też znaczenia, dlaczego dlatego, że zapach patyków i o to, żeby zwielokrotnić, bo tak dziś już kanał z niektórymi dociera do nas jakaś informacja tel nie jest prawdą to co nikim się powtarza, że jest New style uczenia się, że istnieją raczej powiedziałbym pewne lepszy lub gorsze sposoby uczenia czegoś i oczywiście jest tak, że niektórzy uczniowie wolą to ludzie wolą tamto wolą się uczyć słuchając, bo tego się nauczyli np. Kongres nie ma dobrych dowodów na to, że istniały style uczenia się istnieją dobre lepsze gorsze sposoby na nauczenie czegoś istnieją pewne preferowany przez nich metody najczęściej wskutek tego, że włóczyli się tego lub czegoś innego Lepistoe przyzwyczajeń Wocial jeszcze raz dama pomyślna po prostu tę zaletę, że kiedy pani sporządzono Expo w postaci mapy myśli to wykonuje pani na jakich informacji na jakim się już jakiś wyścig na danych bardzo wielu po operacji słyszy pani to, czego pani mówię zastanawia się pani co jest istotą i wyłapuje pani kluczowe słowo w tym kluczowym słowem nadaje pani jakieś miejsce w całości widzi pani relacje pomiędzy tym słowem kilku innymi, które już ani wcześniej wypisała, a i ustawia pani w tej relacji bardzo ważną rzeczą, której wreszcie robi pani matek, której dzięki, której auta to ta informacja to do pani wycieraczkę zesta w informacji do pani przejrzyste i do pani później powtórzyć i widzi pani struktury całego wykładu to wszystko brzmi świetnie ja akurat jestem wielką fanką robienia notatek i chyba nie umiem zapamiętać żadnej informacji jeśli sobie nie zrobi z niej notatki z użyciem wielo wielu flamastry i strzałek i wykresów ale, ale ale, ale jako doświadczona praktyczna notowania wiem, że wszystko zależy od tego jak prowadzony jest wykład bardzo trudno jest stworzyć tego typu mapy myśli nawet nie wiedziałam, że to robię, że coś tak nazywa, kiedy wykład jest chaotyczny tryb niepodzielone już wcześniej na pewne struktury, czyli znów wracamy do nauczyciela i do tego czy nauczyciele potrafią to w ten sposób wykładać, aby uczniowie nie pogubili nie wiedzieli właściwie ku czemu zmierzamy i od czego wyszliśmy to bez 2 zdań to znaczy powiedzieć dobry wykład to jest arcytrudna sztuka aż 5 minutowy najtrudniej bardzo to jest rzeczywiście bardzo trudne i w tym sensie ktoś, kto wybiera drogę wykładania wcale nie wybiera łatwej drogi to bez 2 zdań no, chyba że oczekuje, że uczniowie zapisu zapisu każde zdanie, a następnie zwykle kieruje na pamięć i później sprawdzimy to w sprawdzianie czy egzamin albo, chyba że budzi się w nas nauczycielach ani kiedy Budzisz się, a on tego rodzaju przekonanie, że w istocie rzeczy chodzi o to czy przerobiliśmy materiału, a nie o to czy nauczyliśmy tego uczniów okropne słowo prawda dąbrowianie tak i teraz to przerobienie materiału polega na takiej grze, którą ja nauczyciel prowadzę ze swoim sumieniem polegającą na tym, że myślę sobie nie wiem czy nauczyciel nie nauczy, ale skoro powiedziałem na lekcji mam czyste sumienie tak przerobiłem był oczywiście było hołubić nakład nie służy temu, żeby przerobić to znaczy, żebym mógł z czystym sumieniem powiedzieć jak to nie słyszeliście 3009. mecz mojego wykładu 3 tygodnie temu użyłem tego pojęcia, więc jeżeli cham nie budzi się tak myślę, że ja przychodzę do szkoły po to, żeby przerabiać materiał, a nie po to, żeby uczniowie przyswoili sobie jakąś wiedzę jakieś umiejętności w razie to rzeczywiście stacza się w taki wykład, który z wykładem przez duży wół jak korzysta powiedzieć w wykładem o prawdziwym wkładem niema nic mają wspólne życie po prostu jakąś swobodną paplaniny dach plebanii no proszę państwa zachęcam do włączenia się do tej rozmowy jeśli mają państwo dobre doświadczenia ze szkoły pamiętają państwo nauczycielki nauczycieli, którzy potrafili uczyć, którzy nauczyli państwa czegoś proszę napisać jak oni dorobili szkoła małpa to krok KFM specjalny adres przeznaczony do wszystkich tematów oświatową szkolnych szkoła małpa to krok KSM jak was uczono jak państwo uczono jakich metod chwytają się nauczyciele, żeby do państwa dotrzeć i czy iść to było coś się co nawaliło państwo nowoczesnymi może zwartym MO przyswojenie w przy powszechnie przez szkołę w Polsce po informacjach wracamy ze mną studio Aleksander Pawlicki wykładowca w szkole edukacji nauczyciel historii wiedzy o społeczeństwie filozofii retoryki, a rozmawiamy troszeczkę też, zachęcając tych z państwa, którzy są z Bydgoszczy Torunia albo z okolic, ponieważ w czwartek 18 odbędzie się kolejna debata w ramach akcji usłysz swoją szkołę w Bydgoszczy osiemnasty w czwartek będziemy dyskutować m. in . o tym na czym polega nowoczesne nauczanie czy uczenie i uczenie się nowoczesne, chociaż za chwilę po informacjach wspomnimy m. in . Korczaka albo Kuronia los postacie historyczne, a jednocześnie uznawane za pionierów nowoczesnego nauczania przypomnę jeszcze raz osiemnastej w czwartek debata w LO w Bydgoszczy zapraszamy do auli atrium w głównym budynku Uniwersytetu na Chodkiewicza 30, a po informacjach wracamy z naszą dyskusją w post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną cały czas nasz gość pan Aleksander Pawlicki wykładowca w szkole edukacji nauczyciel historii wiedzy o społeczeństwie filozofii retoryki, a dyskutujemy o tym na czym polega skuteczne uczenie uczenie się i co dzieje się w polskich szkołach co się dzieje na lekcjach i kiedy te mnie te zajęcia są po prostu pożyteczna i odnoszą skutek czyli kiedy uczniowie w nią rzeczywiście coś z tej szkoły wynoszą przed informacjami trochę rozmawialiśmy o formie wykładu o tym jak land wykład może być pożyteczne może być dobrą formą uczenia, ale jest jeszcze mnóstwo innych metod teraz bez przerwy czy to w mediach czy wypowiedziach urzędników MEN -U wysłuchać takie takie zachęty do tego, żeby skupia się szkoła na nauce współpracy właśnie rozwiązywania problemów w grupie i t d. dlaczego test takie ważne dla nagle się stało takie atakiem takim modnym modną formą uczenia się do rzeczywiście to praca w grupie czemuś czemuś pomaga czemuś służy może nie musi mu zależy, bo tak jak powiedzieliśmy sobie, że istnieją prawdziwe wykłady i produkty wykłada podobno tak też można byłoby powiedzieć, że są, a on zadania do pracy w grupach i coś co wygląda praca w grupach, że mamy produkty pracę grupom podobne nie zawsze, kiedy wchodzimy do klasy widzimy grupę uczniów, którzy wspólnie pochylają się nad czymś przy 1 stoliku to też praca w grupach, a on, a zatem zaraz wyjaśnimy, dlaczego nie to n p . dlatego że my, jeżeli mamy do czynienia z pracą w grupach to zadanie powinno być zadaniem, które pozwoli każdemu uczniowi dokonać postępu zdobyć jakąś wiedzę to nie jest zadanie, które polega na tym np. dużym, a jedni uczą się w czegoś naprawdę, a inni im asystują n p . ty będziesz rozwiązał problem, a ty będziesz mógł już paczki na plakacie, na którym zaprezentujemy to musi być uczące dla każdej osoby w grupie co ważne, ale najważniejsza jest trudna to od razu nie jest łatwe jak wymyślić takie zadanie, które realnie wszystkich grupie zaangażuje w sprawie zakaz nie będzie mógł coś wnieść albo wynieść no to już nie jest bardzo łatwe, ale też wbrew pozorom nie jest bardzo trudną matematycy np. chętnie używają takich zadań z warunkiem to znaczy za niektóre da się rozwiązać dzięki temu, że każdy uczeń w grupie wnosi jakąś wiedzę o 1 z warunków poprawnego rozwiązania bez tej jego wiedzy tego zadania rozwiązać się nie da, a zatem każdy z nich rozważa, jakie ma znaczenie ten warunek i dalej mogą rozwiązywać innym bardzo prostym schematem jest nasza sytuacja, w której Niewiem grupa uczniów otrzymuje jakiś tekst w kawałkach, ale każdy inny kawałek i zadanie polega na tym, żeby po pierwsze, przeczytać swój fragment ze zrozumieniem oraz nie zastanowić nad tym jak informacje pochodzące z tego fragmentu tekstu mają się do informacji, o których opowiadają koledzy tutaj musimy wprowadzić tylko 1 zasadę mianowicie taką, że możemy opowiadać o tym co przeczytaliśmy, ale nie możemy dać innym do czytania, a zatem informuje się nawzajem sprawdzamy np. relacje pomiędzy tym może próbować odtworzyć, a on pewną ciągłość, jeżeli jest np. jakiś ciąg przyczynowo-skutkowy i t d . i t d. to niekoniecznie musi wymagać bardzo wielkiego Zachodu te zajęcia te zadania okrutne mówi naprzód proces taki pokaz ukłonem tekstem na pierwszy rzut oka nie muszą też wydawać jakieś nader atrakcyjne formalnie są angażujące tekst może być interesujący angażujący, a to ważny jest też ciekawy aspekt tenże wiem coś, czego nie wiedzą inni bez 2 zdań bardzo jest istotne, żebym nauczyciel wiedział, kiedy planuje pracę w grupie, z czym chce, żeby uczniowie wyszli po wykonaniu tego zadania innymi słowy, żeby miał pozytywny pomysł na to jak on ma sprawdzić albo sami uczniowie mają sprawdzić czy ich wiedza postąpiła do przodu i czy oni się czegoś rzeczywiście nauczyli się po prostu sobie posiedzieli i 3 nie zaszło przypadkiem coś takiego co niestety źle zaplanowane zadania grupowe często się pojawia, a mianowicie czy przypadkiem w grupie nie pojawili się pasażerowie na gapę, a zatem tacy uczniowie którzy, gdy pada hasło połączą się grupy rozglądają się za biurkiem, bo Ziutek wiadomo co bez trudu rozwiązuje wszystko jest z tym dobrze jest podłączyć do środka, bo to gwarantuje, że następne 10 minut mamy absolutnie spokojny środek będzie cierpliwie rozwiązywał zadanie mamy następnie przepisie od niego, więc jak skonstruować, żeby można było być pasażerem na gapę w samochodzie prowadzonym przez krótką to nie jest łatwa, ale to szczęśliwie jest możliwe, a jeszcze chciałam zapytać o ocenianie i odpytywanie sprawdzanie wiedzy czy to jest ważny element uczenia się czy to jest raczej konieczność związana z tym, że szkoła jest systemami w tym systemie musimy wiedzieć co ostatecznie wyszło z tych naszych starań, ale można było w procesie uczenia się w ogóle zrezygnować z tych z tego etapu oceny i testowania sprawdzania to jest bardzo ważny element pracy szkoły ocenianie, ale należy odróżnić moim zdaniem 2 rzeczy czy też 2 sposoby oceniania można, by wchodzić jeszcze szczegóły dotyczące tego jak się klasyfikuje rozmaite typy oceniania, ale powiedzmy, że w Polskiej praktyce bezprawne odmiennie raz nie komplikować im niekiedy ocenianiu kształtującym cumującym w ocenie sumując to jest ocenianie, który pojawia się na zakończenie pewnego etapu pracy podczas gdy ocenianie kształtujące pozwala monitorować prace uczniów i praca nauczyciela nawzajem, bo uczniowie także przez nas oceniają, a w trakcie tej roboty jedno amerykański, który tyczek, szukając dobrej analogii do tego czym się różnie ocenianie kształtujące docenia od otrzymującego powiedziała tak, że kiedy kucharz próbuje zupę w kuchni to też oceni kształtujące natomiast kiedy próbuje ją klient na talerzu w restauracji tutaj sumując różnica jest taka, że przy ocenie już mówiącym Hinc nie da zrobić, jeżeli moi uczniowie piszą sprawdzian, a po miesiącu pracy i efekt tego tylko tych ocen, które ja wtedy dokonuje, czyli w ocenie sumując jest taki, że oni dostają jedynki to bowiem naprawdę oznacza to, że zmarnowałem cały miesiąc, ponieważ w ciągu miesiąca nie zrobiłem nic co pozwoliłoby mi zobaczyć, że moi uczniowie nie czynią żadnych postęp Pniewy miejscowe korekty i burmistrza korekty innymi słowy zabrało zabrakło oceniania kształtującego zabrakło monitorowania pracy, a na czym polega różnie to ocenianie monitorujące poza wezwaniem do tablicy ono nie polega na nazywaniu tablicy ono polega on, a w PIT o PIT jest bardzo bardzo wiele rozmaitych technik bieżącego monitorowania pan myśli 1 z pierwszych i najprostszych jest to że, gdy nauczyciel daje zadanie to zmienia się w obserwatora to dlatego dobrze jest, żeby nauczyciel przenosił ciężar uczenia się na uczniów, a sam niekoniecznie był nadawcą w trakcie zajęć uczniowie sami się bronią tego jest praca domowa nie od tego jest nasza praca w grupach nauczyciele zyskuje wtedy czas na coś co jest w jego robocie absolutnie kluczowy to znaczy na obserwowanie nauczyciel jest przede wszystkim obserwatorom tak powinien zapanować zajęcia, żeby mu mógł pilnie baczyć na to co się dzieje między uczniami jak pracujesz tak jak pracuje Kasią, a z czymś tak może mieć kłopot z tym Kasię nauczyciel cały czas tam jest i monitoruje pracy jest pierwszą podstawową zupełnie narzędzie takie, a najprostsze, a to wzrost wcale nieczęsto spotykane niekiedy jest także nauczyciel uruchamia jakieś ćwiczenie i w tym czasie np. osoby siada za biurkiem albo przygotowali inne ćwiczenia albo walczy z komputerem z tak dalej tak zdarzyć, ale co ja pokochałem zdziczenie, żeby móc obserwować, ale właśnie za zatrzymajmy się na momencie obserwuje pan widzi pan, że n p . ta część klasy czy kilku uczniów ma problemy nie ma wiedzy albo nie w prawie w ogóle się odnaleźć tego typu zadaniu no i co wtedy to zależy to zależy to jest także i jeżeli zrobię to odkrycie na zajęciach albo mogę z tym się pogodzić tymczasem, jeżeli nie ma przestrzeni tak odkrywam tu na 7 minut przed końcem lekcji, ale zadanie trwa nie jestem w stanie w tej chwili go w gwałtowny sposób zmodyfikować tego co się dzieje to zachowuje to w pamięci po prostu, planując kolejną lekcję gry to pod uwagę to znaczy wiem, że prawdopodobnie część klasy być może Ziutek Kasia i Rafałem osiągnęli celów tak, o czym pewnie przekona się jeszcze, zbierając jakoś informacje z ostatnich 3 minut po tak i po prostu muszę to wziąć pod uwagę, planując kolejną lekcję to znaczy ja wiem, że moi uczniowie skarżą, że nie wszyscy moi uczniowie zrobili postęp poza tym nie przerabiam kolejnego tematu tak przerabiać temat tylko po prostu staram się być moimi uczniami w tym miejscu którymi oni są w tej chwili prawda z niektórymi trochę dalej z niektórymi problem, dlaczego Panny na koniec tyle mogę też, jeżeli mam na to czas przestrzeń zmodyfikować sytuację na bieżąco nowości np. że kilku uczniów, którzy mają ewidentnie jakiś kłopot na chwilę wyjąć z grup tworzyć mniejszą grupę przez chwilę popracować nad takim zagadnieniem tak rampy, a następnie oddać ich grupom, a nie raczył się gorsi i zawstydzeni, jeżeli to jest to zależy jak to zrobię na 3 wszystko tak nawet piątkę mogę postawić tak, żeby wszyscy patrzyli, żeby ukryć część poczuła się gorsza ten stopień zawstydzony, a on, a nawet mogę tak postawić piątkę, żeby ten dostał piątkę poczuł się gorszy tak zawsze z pytaniem o sposób, jeżeli moi uczniowie przyzwyczajeni są do tego, że wszystkim zdarza się, że na chwilę kogoś proszenia na krótką rozmowę albo, że na chwilę pojawia się jakiś grób jej tam troszeczkę się włączamy po to, żeby to, żeby wesprzeć taką czujną aktywność to nie widzą w tym nic złego to znaczy jest też pytanie po prostu takie czy udami się w mojej klasie budować systematycznie tego się nie robi sztuczką to ktoś buduje z miesiąca na miesiąc z roku na rok z trudem się zbudować taką kulturą błędu to znaczy taką kulturę, w której dzieci wiedzą, że błędów nie należy się wstydzić także, jeżeli one czegoś nie wiedzą nie rozumieją na i nie wiedzą, czego nie rozumie albo popełniają błędy w trakcie kiedyś reguł uczymy do tej sytuacji błogosławiona buty syna moją szansę, żeby razem z nimi dalej się uczyć, jeżeli oni będą odgrywali przede mną przez cały miesiąc spektakl wszystko wiemy wszystko rozumiem, a my często jako nauczyciel prowokuje do takiego spektaklu, bo pytamy czy wszystko jasne oczywiście, że wszystko jasne, gdyby ktoś się wychyli powiedział, że nie jest jasne i lekcja przedłużyła się na przerwach miałby się z pyszna, a zatem rytualne pytanie jasny jasny, a miesiąc później nagłe odkrycie, że miesiąc został stracony to znaczy zupa nie smakuje MEN wsi, ale nic jeszcze chciałam zapytać o o to w jaki sposób uczyć współpracy mówił pan pracy w grupie, ale mnie chodzi o to chodzi o taką ambitną postawę, w której wiemy, że nie zawsze rywalizacja jest najlepszym pomysłem a, a nawet efekt tej ewentualnej współpracy może dać innym dać nagrodę nie tylko mnie jako pojedynczej jednostce czy uczniowie tylko całej naszej grupie naszej klasie innymi słowy chodzi mi osób wychowywanie do takiego konceptu, jakim jest dobro wspólne czy muzeum jest na to miejsce w szkole, a z tą pewnością jest na tym koniec końców bliższy zostają swoje własne jedyne spersonalizowane świadectwa w aniele wspólne wspólną nagrodę za ciężką pracą w grupie to przemili teoretycznie jest to świadectwo takie miejsce, w którym być może dostalibyśmy, gdyby to było sensem pomyślane informacje na temat tego jak wygląda nasza Miss i współpracy to jest to miejsce, w którym być może nocnym pojawia się ocena zachowania, jeżeli to jest tak pomyślane ten sposób formułowania oceny zachowania, żeby tam oceniano rzeczywiście pewne walory powiedziałbym ludzkie jednostki, a nie tylko uczniowskie Bud z uczyniłem to dosyć istotną różnicę i wrócą na zachowanie jest oceną tego czy ktoś jest grzecznym uczniem czy mianowicie przestrzega regulaminu schludnie jest ubrany i nie zdarzyło mu się nikomu brzydko wyschnąć, ale jeżeli ocena zachowań jest czymś więcej niż tylko w owym stwierdzeniem, że człowiek ten jest zupełnie nieszkodliwy dla środowiska szkolnego prawda niegrzeczni przymykając pod ścianami, jeżeli jest czymś więcej to tam jest pewna przestrzeń na to, żeby m. in. dać wyraz temu, że ktoś dobrze współpracuje, ale nie tylko tato mówi pan już o takiej ocenie post factum, że ktoś tak rzeczywiście działa ale kiedy szkoła ma nauczyć dzieciaki, ale tego typu aktywności albo tego typu myślenia, że jest, że można działać nie tylko na rzecz własnych ocen świadectwa moim zdaniem okazji do tego nie brakuje tylko trzeba chwytać każdą lekcję i w jakim stopniu do tego okazję tak to znaczy, jeżeli ja zaplanujemy, a prace w grupach i np. grupy te będą grupami mieszanymi to znaczy będą łączyły uczniów lepszych lepszych danych umiejętnościach, bo lepszych zdanego fragmentu wiedzy i słabszych w danym fragmencie i damy im tego rodzaju zadanie, żeby oni, a uczyli siebie, ucząc innych tak, a ich wzięli odpowiedzialność za postępy swoich kolegów tak to to jest z tą pewnością taki kawałek, w którym jedni drudzy mają szansę zyskać to znaczy dużo uczą się ci, którzy uczą innych to dlatego ze szkoły najmądrzejsi godzą nauczyciele, bo oni głównie uczonych ale kiedy damy szansę dzieciom, żeby uczył innych to to jest wielka dla nich wielka dla nich szansą jest wielka szansa dla tych dzieci, które są przez innych uczonych to dlatego nie jest wcale dopust Boży taka sytuacja, w której lepsi od klasy są mieszane to znaczy, że spotkają się tam dzieci nie z 1 rocznika wszyscy czytaliśmy wśród dzieci z Bullerbyn, a tam pamiętam, że w starej wsi była taka klasa, gdzie były wszystkie dzieci rozmaitych roczników jest szansa to nie jest takie klasy bywają w polskich szkołach, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, gdzie mamy bardzo małe szkoły mamy po kilka dzieci w roczniku niekiedy wypada połączyć je w 1 chwili można oczywiście, że cierpi z tego powodu, ale można też zobaczyć w tym szans aż na koniec taki cytat to napisała Marzena Żylińska, która będzie gościem debaty Radia TOK FM we w Bydgoszczy w ten czwartek jeszcze raz przypomnę debata w ramach akcji usłysz swoją szkołę o osiemnastej w czwartek w Bydgoszczy w auli atrium ENA w budynku głównym Uniwersytetu Kazimierza wielkiego na Chodkiewicza 30 zapraszamy wszystkich serdecznie transmisja oczywiście w TOK FM i właśnie Marzena Żylińska neuro dydaktyk czka z Torunia w napisała na swoim blogu tak nasze szkoły funkcjonują tak jak byśmy Korczaka nigdy nie mieli on najlepszy możliwy sposób wyjaśniał, dlaczego drogą do zmiany edukacji nie jest wymuszanie nauki, ale tworzenie tworzenie warunków do efektywnego uczenia się bez szacunku dla dzieci nigdy nie stworzymy efektywnie działających szkół, bo musisz zabija chcę o tym, zapominamy jak pan sobie radzić ze tą tym negatywnym skutkiem przymusu szkoła jest przymusem uczenie się z przymusem jej dostęp innych gmin do wystawania ocen z przymusem ktoś bardzo poważną moim zdaniem wyzwanie Anny polegającym in i od razu powiem z tego rodzaju wyzwaniem pojedynczy nauczyciel sobie nie poradzi zawsze zadanie dla rady pedagogicznej mało to zadanie dla rady pedagogicznej rady rodziców jest cały taki bardzo ważny element związany z tym, żeby cała grupa dorosłych, którzy są zaangażowani w proces uczenia się także koniec końców dzieci, a żeby nabrała przekonania, że korzystniejsze są rozmaite formy motywacji wewnętrznej ani tej zewnętrznej, ale musimy bardzo by zadbać tutaj o to, żebyśmy wszyscy są współpracowali żyli ja sam będę próbował walczyć z całym światem n p . nie wiem rezygnować z wystawiania stopni podczas gdy moi koledzy będą te stopnie wystawiali to prawdopodobny jest tam walkę przegra, dlatego że generalnie rzecz biorąc dzieci będą i tak odbierały przez większość tygodnia, a potem także po powrocie do domu, kiedy rodzice zapytajmy, jaki stopień to na dno odbierały sygnał uczył się dla stopnia za ten przyszedł jakiś zewnętrzny nagrody i kiedy rodzice wzmacniają to jest napad, płacąc za stopnie i t d . i t d . i t d. innymi słowy to nie jest zadanie dla pojedynczego nauczyciela to jest przestrzeń do zawarcia bardzo ważnego przymierza nauczycieli z rodzicami, a rząd przymierza, którego skutek zawsze będzie odroczony to znaczy będzie taki moment, w którym dzieci będzie 3 będą się powoli przedstawiały zmyślenia uczy się dla oceny myślenie ucieszy dlatego też ciekawym albo, bo te rzeczy niestety niekiedy ze sobą kolidują to znaczy z tych badań, które mamy dosyć jasno wynika, że silna motywacja zewnętrzna np. stopniami podminowuje motywację wewnętrzną innymi słowy dosyć łatwo jest stracić upodobanie nawet w tym co bardzo jest dla nas ciekawy i pociągające stracić w tym upodobanie, jeżeli będę silnie motywowany zewnętrznie to tylko kilka aspektów uczenia uczenia się o kryzysie rozmawialiśmy, więc mam nadzieję w Bydgoszczy, a przede wszystkim państwa mailach zachęcam do pisania szkoła małpa to krok KFM jak wspominają państwo na lekcje, a może i mogą państwo nam opisać lekcje swoich dzieci gdzie, kiedy nauczyciel naprawdę skutecznie uczy, kiedy sprawia, że dzieci o szkole myślą z przyjemnością jak muszę to udaje, a może cała szkoła jako system działa pozytywnie zachęcająco proszę pisać szkoła małpa to krok KSM już teraz dziękuje naszemu gościowi pan Aleksander Pawlicki wykładowca w szkole edukacji nauczyciel akademicki nie tylko wykładowcy, a nauczyciel akademicki to już innym razem zapytam o to jak się uczy studentów nauczyciel historii wiedzy o społeczeństwie filozofii retoryki dziękuję za spotkanie bardzo dziękuję jurorom post factum przygotował mi to strzeleckiej realizował go Krzysztof Woźniak ja nazywam się Agata Kowalska i usłyszymy się w czwartek osiemnastej w Bydgoszczy w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA