REKLAMA

Czy dialog między liberalizmem a integryzmem jest możliwy?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-05-16 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
52:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM w dwudziesta trzecia 6 wieczór Radia TOK FM gość, którego chyba w ogóle tak naprawdę się zastanawia właśnie ci przedstawić to chyba nie trzeba przedstawiać, bo wszyscy przyznają Tomasz Terlikowski dobry żużlowiec w Izbicy znają i Chin, którzy ciebie boją właściwie, a niektórzy znaczka uważają, że w ogóle ja nie powinienem z tobą rozmawiać słyszałem takich głosów wiele ne i w tych sytuacjach, w których rozmawialiśmy w innych miejscach, kiedy Rozwiń » np. obiecałem sobie w twoim programie w telewizji Republika i jak mówiłem różnym osobom, że zapraszam ciebie dzisiaj, toteż słyszałem, że właściwie nie powinno się do nas z tobą rozmawiać tym napisać o naszej rozmowie na Facebooku widziałem też tam parę takich głosów było, że z kolei ty nie powinieneś tutaj przychodzić ci rozmawiać, o co chodzi właśnie co się właściwie dzieje, dlaczego właśnie nie powinniśmy rozmawiać z osobna, ale co doskonale wiesz, dlaczego tak jest zdaniem największym skrócie, dlatego że żyjemy coraz bardziej w świecie plemion i w świecie baniek informacyjnych plemiona ze sobą rozmawiają tylko się zwalczają ram i premia na siebie wzajemnie nie czytają co najwyżej wyciągają z siebie czasami wynikowe cytaty to znaczy nawet nie z siebie tylko z innych metod, żeby się wzajemnie okładać i przypisywać cech poglądy, których się jednoczymy nie w takiej formie nie głosili tak wygląda nasz świat to nie jest tylko specyfika Polska przeznaczy w Polsce to wygląda też tak, ale się dobrze przeżyć Stanom Zjednoczonym to jest pewnego stopnia podobnie też Bugu stara Huta w jakość są do nas inne podobne jeśli się przyjrzeć Francji tam jest bardziej skomplikowane, ale też mamy takie regiony, z którymi się nie rozmawia albo rozmawia się nie mniej, choć jest tam akurat prawica i Lewisem jeśli jeszcze możemy w ogóle używać sformułowania ostatnio przynajmniej w obliczu zagrożenia, jakim dla status quo pozostawała Marine Le Pen z się zjednoczyła, żeby nie było wątpliwości nie zamierzam bronić Marine Le Pen tylko o rozwój plany, że pokazuje pewne zjawisko no bo tak samo republikańska jak pozostali tylko, że jest nacjonalistyczne dodatkowo tak bym powiedział, więc nie moja bajka, ale tak, że mamy takie zjawisko u nas coraz mocniejsze i coraz bardziej szkodliwe, dlatego że ja pamiętam jeszcze czas jak się wzajemnie czytał swoje teksty tak bym powiedział mi w tej chwili coraz rzadziej coraz rzadziej się koronni i efekt jest taki ranny, że nauczyliśmy się wyłącznie obserwuje się pogardzać, bo to jest bardzo mocne sformułowanie, ale lekceważyć drugą stronę i nie słyszeć jej argumentacji co oczywiście uniemożliwi jakikolwiek rozwój społeczny jakąkolwiek debatę już mu jakąkolwiek rozsądną spójną wspólną politykę, która jest potrzebna każdemu kradzieży dodaje niemożliwe, ale oczywiście nie jest jakoś szczególnie oryginalną diagnozą taka diagnoza, że realny spór zakwestionowało, zwłaszcza tą zasadność tego podziału na prawicy i lewica, że realny spór dzisiaj jest przynajmniej w świecie zachodnim, ale nie tylko o w świecie zachodnim przebiega nie pomiędzy prawicą lewicą tak zdefiniowanymi w sposób klasyczny tylko pomiędzy ne postawą otwartą nazwijmy to i postawą zamkniętą liberalizmem i fundamentalizmem liberalizmem minuta gry z mamą zgodziłby się z tym, że właśnie Tanna podział w ten sposób zaczyna wyglądać będą inaczej określił oczywiście głos Jan wania otwarty zamknięty są mocno wartościujące ISO opisaniem rzeczywistości z perspektywą oczywiście nazwijmy to liberalnej klakson bardzo szeroki pogląd ten podział swojej świecie współczesnym toczy się spór w tej chwili 2 trochę więcej, ale nazwijmy 2 wielkich uniwersalizmu 1 z tych uniwersalizm jest uniwersalizm religijnej Joasiu oczywiście dzieli w zależności od od religii powiedzmy, że takie najistotniejsze są 2, bo pozostałe wielkie religie nie mają tak silnych tendencji mniej emisyjnych jak chrześcijaństwo islam i obie te religie i presji, gdy liczy się świadomość wszystkich różnicach realne uniwersalizm religijny mówi prawdziwy uniwersalizm nie jest wyłącznie uniwersalizm religijny chrześcijaństwo pozwala na różnorodność mamy różnych kultur rację chrześcijaństwo z islamem jest trochę inaczej jest to bardziej skomplikowana oczywiście mamy różne islam w różnych krajach, ale formalnie jest także sam jednak powinien pozostać arabski w związku z tym, że arabski jest Koran, więc tym uniwersalność jest troszeczkę trudniej mamy z drugiej strony także uniwersalizm, który mówi tak naprawdę jedynym uniwersalizm jest liberalizm jest trafny myślę otwarta tzw. ciemny i oczywiście ludzie religijni mogą w niej funkcjonować pod 1 warunkiem, że zaakceptują fundamentalne założenia nowego uniwersalizmu, jakim jest właśnie w liberalizm i między tymi 2 postawami postawami, które mówią tak naprawdę uniwersalnym językiem uniwersalizm jest chrześcijaństwo już, pozostając w naszym kręgu kulturowym religijnie motywowane myślę, a tymi, którzy twierdzą nie prawdziwym uniwersalizm jest dopiero myśli, które aż abstrahuje od religijności, która pozostawia religijność pisarzem to całkowitej prywatności i nie pozwala w jakikolwiek sposób jej eksponować to tak Russell Scott to określona jest oczywiście Rawls w tej chwili nie jest głównym myślicielem tego nurtu to jest najważniejszy spór w inny współczesności teraz on się jest bezpośrednio tak bardzo bezpośrednio na politykę nie przekładałoby się 3 przyjrzymy np. sporom w Holandii we Francji do pewnego stopnia jest tam jest trochę inaczej dlatego stany Zjednoczone innym o analizował osobno to ten główny spór jednak wciąż toczy się wewnątrz starego paradygmatu liberalnego i Marine Le Pen nie i partia wolności holenderska to stół na takiego jak nastolatce ich zwolennicy starego liberalizmu, którzy dostrzegają rząd zaczyna jakoś pękać, że w tym wymiarze politycznym mu się trochę gorzej sprawdza ich zdaniem są po prostu wrócić do jego narodowej reformy, wyrzucając pozostałe uniwersalizm, ale widać już w stanach Zjednoczonych to, że ten ten podział, który miał mu zaczną funkcjonować Donald Tramp akurat jest zły przykład tym było to schyłek oczywiście poważnie ranny po utrudnieniem, jakie ma poglądy do końca wiadomo, jaki miał życie związał się przyjrzymy jego otoczeniu, czyli politykom i ich zapleczu partyjnemu no to tam zobaczymy ten chrześcijański uniwersalizm raczej nie będzie katolicki, chociaż my ten zakład będzie mówił o sobie, że jest ewangelikiem katolikiem raczej będzie ewangelik realne, czyli o to byśmy powiedzieli integralnie protestancki integralnie protestanckich w wymiarze nie my Life główny nurt owego protestantyzmu, ale tego typowego dla Stanów zjednoczonych charyzmatycznego ba artystycznymi go winne takiego bardzo rozbitego inny, a wyrastających z ruchu święcenie owego protestantyzmu zindywidualizowanego nie, ale no te wydarzenia kami jakoś odbijają także nie także na świecie niewielkie refleksy tego widzimy w Europie ciekawe we Francji np. było to, że chętnie się dobrze przyjrzeć tym wyborom AM toczy się Francja pozostaje krajem laickim le w jest wpisany najbardziej w dna tego kraju, ale w 1 oraz w Zgierzu pytałem przepraszam godziwej do słowa, ale czytałem jakiś czas temu rozmowa z wysokich obcasach z siostrzenicą marinę Le Pen taką młodą Poli tyczką, które jak już się okazało w ogóle po wyborach postanowiła wycofać się z polityki co było dosyć dziwna, bo raczej spodziewano się żonaty ciotka będzie wygrywać bez względu na jej porażkę, ale mimo pewnych treści takich właśnie bardzo wyraźnie nacjonalistyczne, które to osoba w tym wywiadzie komunikowała co przekazuje do myślenia o państwie o tym w jaki sposób ustrój polityczny powinien wyglądać, jakiego typu z dnia wpły w np. poglądy religijne na ustawodawstwo mieć powinny co na dobrą sprawę z PiS to jest przedtem skrajny radykalizm ogarnęła to była taka po prostu imprez Francję i rozmowy pozostanie laicka jak się uczyć czym innym, że po raz pierwszy zobaczyliśmy przed nim w wyborach no nie tych wyborach tylko czy przy prawyborach w partii Republikańskiej zobaczyliśmy katolików, którzy w zasadzie zagłosowali na 1 kandydata François Fillona z różnych powodów ten kandydat potem odpadł z trochę się skompromitował popełnił błędy na giełdę wyborczych błędnych tylko wcześniejsze błędy, ale do tej pory tak nie było katolicy nigdy nie głosowali ją blok na 1 i kandydata tym razem tak zagłosowali, a i pozostali kandydaci nawet obecny prezydent nie mokrą tak delikatnie sygnalizowali oni nie są wrodzy wobec religii oczywiście to nie jest przekaz Polski w Polsce mówimy tu dużo mocniej, ale tam była mowa to my chodzimy do katolickiej szkoły, a ja jestem na fiata Car był praktykującym katolikiem Marine Le Pen nie jest specjalnie praktykującą katoliczką, ale sugerowała, że pewne ustępstwa wobec opinii nie tylko katolickiego wobec manifestu będzie będzie część i to pokazuje, że ten spór jest spore fundamentalny, choć w Europie akurat silnie zlaicyzowanej on wciąż nie jest sporem z kluczowym, bo jest symbolem kluczową w krajach, które są religijne nie jacyś ludzie są praktykujący to są stany Zjednoczone to jest Polska to jest do pewnego stopnia Ameryka łacińska, choć jest tamte podobnym spory na te spory nakłada się jeszcze silny kontekst socjalny i społecznym to są kraje afrykańskie ze wszystkimi swoimi problemami dodatkowymi, więc tamten spór też wybrzmiewa powiedziałbym tak dość łagodnie to jest Rosja Azja, która boryka się także z tym, że są to kraje pluralistycznym religijnie i w te wielkie religie, które często uchodzą za religię łagodne także się radykalizuje ocena czy mamy i przemoc buddyjską przeciwko np. chrześcijanom ona ma również przyczynę etniczne, ale nie tylko ich mamy bardzo silne ruchy nacjonalistyczne w hinduizmie, który także mocno potrafi prześladować innych chrześcijan nie jako całością mówi jako pewne pewne elementy ranny i jest właśnie po się takie poczucie, że chrześcijaństwo Matusz siły, którą ma także liberalizm do pewnego stopnia znaczy, że jest systemem Universal listy czynem to znaczy takim, który jest przekonany, że w każdym kraju w każdej kulturze w każdej myśli stanie się, ale i jakość usług, ale zdobywaliśmy zastosowaliśmy taką globalną panoramę czy też zastosować tę globalną panoramę, ale porozmawiajmy o bardziej lokalnie w jakim to właściwie chciałby żyć w państwie miał służyć Rzeczypospolitej polskiej ich i w niej żyje, jeżeli spodziewasz się po mnie albo nasi słuchacze się spodziewają, że powiem, że się żyć w katolickim państwie narodu polskiego to nie mnie nie mówisz o sobie czasem znaczy to jest taka strategia przejmowania pewnych etykiet którymi opatrują 3 osoby niekoniecznie przychylne temu co mówisz temu w jaki sposób to mówisz, ale sam używasz określenia katod paliw oraz totalitarne czy żartobliwie tak o sobie mówi natomiast jestem Polakiem Polska ma to do siebie, że jeśli chodzi o nasze MiTo twórczy państwo twórczymi te nie mamy nad nami kilka, ale mnie najbliższe jest mit Polski Jagiellońskiej mam świadomość rzeczywiście mamy historycznie można się doczepić zapewne rzeczy, ale niesie jednak może Polska, w którym która w odróżnieniu od innych wtedy w nią od swoich zachodnich i wschodnich sąsiadów jest krajem wieloetnicznym oczywiście były inne czasy inaczej wtedy rozumieliśmy, że naród także ta wielo etnicznej była prostsza, bo nie mieliśmy za sobą dziewiętnastowiecznej lekcji dwudziestolecia lekcji nacjonalizmu i rozumienie narodu, który jest właściwy późniejszy meta w Malezji etniczna wielo wyznaniowa, a do pewnego stopnia wielo religijna, ale zjednoczona wspólnym etosem to znaczy zjednoczona świadomość, że istnieje coś takiego jak rzecz wspólna idea rzecz wspólna jest zbudowana jednak na pewnych wartościach także związanych z chrześcijaństwem jak cholera to ja widziałem mecz nie widziała go znaleźć prawie na godność straszy on mnie bliskie są zapisy amerykańskiej konstytucji, które jednak odwołuje się do Boga nie definiuje go jakoś bardzo bardzo się dzisiaj jest w majstra tylko spadli z amerykańskiego snu to prawda, ale jest otwarta na interpretację tej styczność to znaczy też ten spór między Daisy w ramach tej Izby w interpretacji konstytucji amerykańskiej się toczy jest bliska zasady rozdziału państwa i kościoła, ale nie w wydaniu francuskim, który jest bardzo radykalne tylko w wydaniu bardziej amerykański, który ten rozdział wprowadził po to, żeby chronić kościół dziś znów mamy w tej chwili rajcy zatorów w stanach, którzy chcą odwrócić tę perspektywę i to ten spór się toczy, ale ostatecznie ta zasada została wprowadzona właśnie o to, żeby chronić kościół przed ingerencją państwa, którą protestanci przerobili w stopniu mocniejszym niż katolicy i w Europie w mniejszym stopniu w stanach Zjednoczonych jest bliska zasada wolności sumienia, ale oczywiście równocześnie uważam, że są takie normy, które powinny być prawie zapisane co ciekawe zresztą te normy są zapisane także w tej konstytucji, która nie jest moją ulubioną w konstytucji, żeby nie było wątpliwości, ale mamy tam zapis tradycji innych chrześcijańskiej, z której wyrasta ne Polska miny tożsamości takim w takim kraju chciałbym inny chciałby umrzeć natomiast to jest jakby 1 z miasta natomiast oczywiście jawność tego kraju ja chciałbym też wprowadzać prawa, które są mi bliskie oczywiście chodzi o ochronę życia to jest podstawowa żali się skład wchodzi wychowanie dzieci nie było tak radykalnie się, że rodzice mieli prawo wychowywać dzieci tak jak chciał, żeby szkoła jest radykalne podejście przede wszystkim prawdę to radykalna wrażenie, że w błoto nie oznacza, że tylko ja mam tak już tak jak ja chcę wychowywać swoje dzieci tak znaczy, że ja mam prawo wychowywać zgodnie z wiarą, którą wyznaje, ale oznacza to również uważam, że nie można narzucać dzieciom niewierzących wychowania w wartościach, które są im obce tak to znaczy oni nie powinni im kres kulturze bowiem przekaz kulturowy Skonieczny jedno z drugą stronę ze znacznym czy znajdzie się też muszą dostosować je też się musi dostosować tak, ale nie, ale mówi o tym, np. że jeśli twierdzą, że nie powinno być wychowania seksualnego w szkołach to się z również, że nie powinno być przygotowanie do życia w rodzinie w szkołach wyznaczali szalikach nie katolicki może być naszym życiu i wysłać dziecko dokapitalizowanie odbyć wychowania seksualnego uważa, że nie powinno być w ogóle wychowania seksualnego i wychowania do życia w rodzinie w szkołach ani wersja liberalna ani wersja katolicka nie powinna być neutralna, iż dlatego, że to jest przestrzeń, która jest istotna dla rodziców to rodzice są odpowiedzialni za to, żeby tutaj wychować swoje dzieci i to rodzice będą ponosić ewentualne konsekwencje swoich hitów z rodziną np. chcieli, żeby w szkole coś takiego się odbywało to już dość, niemniej jednak odmówił, choć zostają rodzice zgodziliby się na ten tydzień widzę problemu ta natomiast trudno mi wyobrazić przyjmując, że nie chciałbym, żeby to było niesie, że państwo napisał program takiego przedmiotu, ale do dziś, bo rodzice problem polega na tym, że ci rodzice mogą np. z żywić w tym zakresie nazwijmy to osobliwe poglądy i potem np. dzieci ponoszą konsekwencje tego, że rodzice mają w tym aspekcie ich poglądy takie dobra śliczna dopóki ten pogląd, że jest przestępczej nie wzywają do przestępstwa to jest to rodzice mają prawo do wychowania dzieci nie sądzę, że państwo miało wkraczać w inny z tyłu kwestie na choćby, dlatego że łatwo mogłoby się okazać, że albo n p . ludzie religijni niekoniecznie katolicy dużo częściej osobliwe poglądy, jakie określiły się żywią fundamentalistyczny nastawieni protestanci wznieść się, że państwo wkraczało w ich wychowanie dzieci, ale nie chciałbym również, że państwo wkraczało w wychowaniu dzieci w przypadku np. radykalnych wegan i nie uznając, że ich nawyki żywieniowe są szkodliwe dla dzieci my musimy i my wiemy lepiej jak dzieci karmi się, że mogę nie zgadzać z ich pomysłami, ale nie sądzę, że państwo miało tutaj wkraczać, dlaczego dlatego, że to jest afgańska jest bezpieczna to już wiadomo na ile są tacy, którzy twierdzą co innego Chełmnie nawet nie chodzi sam samą dietę, a to znaczy studia to często nie zawsze, ale często związane jest wymyślanie rzeczywistości, które dla wielu może nie przeniesie słuchaczy Radia TOK FM, ale dni dla wielu innych jest specyficzny nie sądzę, że państwo miało prawo wkraczać do kwestii, dopóki nie jest zagrożone życie i zdrowie dzieci to żart i to dosyć, żeby nie było wątpliwości wszystkich garaży w tym momencie oczywiście państwo ma obowiązek nie wkroczyć, więc kolejne to na razie właściwie większości kwestii się zgadzam się tam jest sporo takich ogólnych określeń teoria nie jest tym kryterium haczyki no bo np. opowiedziała się o tym, że jakość dla ciebie istotnym elementem jest chrześcijaństwo właśnie jako źródło tożsamości polskiej i to powinno w jakimś sposób znaleźć odzwierciedlenie w tym Jaku kształtowana jest sfera publiczna, jaką właściwie jako jak sam powiedzieli zwolennik rozdział rozdział kościoła od państwa widziałby się rola kościoła katolickiego w Polskiej sferze publicznej chcą, aby była tak dominującą, jaki jest teraz, że być trochę US zakusy kościelna osłabił co jeszcze być wzmocni to większe, że była mocniejsza inaczej niż nasze elity tego co się najbardziej bawią się takiej radykalizacji kościoła w Polsce w takim znaczeniu, że kościół katolicki będzie takim kościołem Anglii w wielkiej Brytanii to znaczy będzie obecny na wszystkich uroczystościach w polityce oczywiście wielkie święta będą obecni w kościele nawet na nabożeństwach i wszystko będzie bardzo ładnie dotowana tylko kościół anglikański przy tym całym zgotowali nie ma kompletnie żadnego znaczenia społecznego m. in . dlatego że zrezygnował z głoszenia poglądów, które były wręcz niezgodne z mainstreamowe myślenie ja się bowiem, że koń Polski kościół ma tendencję do podobnego działania i nie chodzi ani o to, że staje się liberalnym szczyt to jest niebezpieczne zarówno wtedy, kiedy kościół staje się liberalny i kiedy staje się jednoznacznie lewicowe kościół ma być zawsze znakiem zgorszenia rolą biskupów jest kapłanów także świeckich, którzy nie są bezpośrednim zarządem bezpośrednio zaangażowani w politykę jest, by być bywać kamieniem zgorszenia na różnych bardzo poziomach przypominanie da Costa del biskupi zrobili, że patriotyzm, który jest postawą godną chrześcijanina to nie jest to samo co szowinizm oczywiście dyskusyjne czy Polski nacjonalizm był zawsze szowinistyczne, ale to jest jakby kwestia do dyskusji historyków i filozofów bardziej niż 3 tys 1 wymiar drugim wymiarem równie ważna jest zapominanie o tym, że sprawiedliwość społeczna próbuje ukłon w stronę lewicy w Polsce różnie z tą lewicą jest ona różnie jest sprawiedliwa społecznie i sprawiedliwość społeczna jest istotnym elementem chrześcijańskimi dobrego dobrego państwa ale kiedy trzeba to również się sprzeciwiać zakusom tej strony liberalnej tak to znaczy kościół ma być znakiem sprzeciwu i ma to mocno i bez obaw zrażać, bo wtedy jest silny, kiedy datuje się z państwem niezależnie od tego jakie to jest państwo czy to jest państwo liberalne jak jak z Wielkiej Brytanii streścił inny kościół czy lewicowe jak w Szwecji tam zdecydowanie Trawny na poziomie prawnym było przez wiele wieków jeszcze silniejsze czy jest to państwo prawicowe jak bywało w Hiszpanii jest jeszcze bardziej skomplikowana historia, bo tam kościół też podzielone, ale na zamku są mocno mnie będę podkreślał swój katolicyzm chyba zresztą szczery to wszyscy niezależnie od góry można oceniać jego politykę wygląda na to, że my przynajmniej raz gości uratował tak to znaczy to był cud ten den ta wojna domowa wojna okrutna także wobec chrześcijan natomiast już nie zależy od wiary lub niewiary gen. Franco to dla kościoła to z datą manier, które nastąpiło pod wpływem Franco nie było niczym dobrym tatą powiedział na dłuższą metę okazało się szkodliwe jest koślawym znakiem zgorszenia raz jeśli mówimy teraz państwo właśnie w 2 państwa, które nie ma wątpliwości, że w oświacie nie w w kulturze powinniśmy przypominać o korzeniach wobec tych korzeni nie ma polskich frank to znaczy bez przyjęcia chrześcijaństwa Polska, by się nie ukształtował naród Polski się na pysk najpier w królestwo i państwo, a potem, a potem narodu silnie ukształtowały bez sporów z Chin z katolikami protestantami bez kontrreformacji, ale i bez reformacji bylibyśmy innym państwem młodych, żeby zrozumieć naszą kulturę musi dowiedzieć co to jest historia tego się na tym jednak jest to literatura jest realny zdarzają się izolują niż sól, która i t d. więc do to są rzeczy, które muszą być obecne w przestrzeni także przestrzeni publicznej i mam wrażenie, że pewna alegoria powinna być szkoła to ja uważam, że tak uważam, że taki powód jest bardzo autorytarny Otóż my często patrzymy się na rzeczywisty z perspektywy Warszawy z list dla warszawiaka w dużej mierze nie miało jakoś jestem też dzieckiem z Warszawą gwizdami nie miał znaczenia czy szkoła była na przelewie nie dał drugą wersję, bo chodziłem do szkoły najpier w do katechezy najpier w na parafię, a później już listę chodziłem nawet i to od drugiej klasy chodziłem rozszerzyć na szkolną katechezę piano wolałem to główne to parafialne, bo było sympatycznie milej było fajnie, ale nie nigdy nie zapomnę rozmowy 1 z biskupów, który był swego czasu ordynariuszem diecezji zielonogórsko-gorzowskiej powiedział wszystko jest pani jakieś duże miasto i wszyscy mają blisko do parafii, ale jak dzieci muszą dojeżdżać 510 km do kościoła czy być dowożone to już jest inna sytuacja tak oznaczone jest często jadą do szkoły, bo to też czas to jest taka sytuacja, a potem muszą one zawyżone, ale wiesz to jest trochę takie mówienie z perspektywy zainteresowanej instytucji w tym, żeby rekrutować jak najwięcej uciec jednak jest głównie z perspektywy rodzica Otóż nie stosuje się z perspektywy biskupa jak używanie rozwidlenie, ale biskup mówił o tym, że rzeźby ogromna część rodziców miała kłopot z dowożeniem dzieci ja też są jako rodzic, gdybym mieszkał w takim miejscu tu wolałbym, żeby moje dziecko miało katechezy w szkołach szkole i od razu podkreślam ja jestem za katechezę w szkołach, ale ja jestem również za obowiązkowym wyborem niż nie podoba sytuacja, w której mamy do wyboru 3 możliwości religia etyka albo nic nie uważam, że ten wybór powinien być zero-jedynkowy inna jest inna sprawa, ale wierzyć, że religia albo etyka i każdy powinien to lekcje naturę albo i albo katecheza innego wyznania, bo poezja to właśnie coś co mnie zastanowiło powiedziałeś o tym, że ani jej wychowanie do życia w rodzinie ani na wychowanie seksualne twoim zdaniem w szkole nie powinno być nie powinno, ponieważ to jest jakaś prerogatywa rodziców tymczasem religia twoim zdaniem być w szkole powinna, ale z możliwością wyboru no cóż im się Obornik śląskich odzieży, ale wiesz, ale właśnie wiesz jak to wygląda rzeczywiście realnie w tych szkołach także w szkołach poza dużymi ośrodkami nie w warszawskich dużych n p . albo prywatnych szkołach, gdzie różne dzieci chodzą wierzące niewierzące jakoś nie chodzenie na religię już powoli jest oswojone, ale często dzieci, które na religię nie chodzą są po prostu prześladowane i stają się leczyć tylko, że pomija go jakiś opresyjny grzały dzieła z różnych stron rzeczywiście jest także w podstawówce nie chodzenie na religię bywa na powodem jakiś zniechęcić czy tak jak wiele innych cech nietypowych w podstawówce, ale pamiętajmy też o tym, że w dużych miastach w liceum sytuacja odwrotna bywa powodem do niechęci czy znaki mierzenie dotknąłem snuje się zetknąłem tak to znaczy rozmawiamy z młodymi ludźmi, którzy n p . z czarnego marszu przeszli do szkoły na biało i mocno podkreślali swoje poglądy pro-life i zostali przez klasę, a także przez niektórych nauczycieli ze Stelmet wyzwaniem bardzo mocnej bardzo jednoznacznie uwierzyliście w Warszawie, ale tak było, więc to się zmienia to znaczy proces laicyzacji wśród młodzieży jest bardzo silne i o ile inny konformizm grupowy jeszcze na poziomie pierwszej komunii działa o tyle już bardzo słabo działa w liceum, a jeszcze działa to działa w drugą stronę to znaczy działa w kierunku laicyzacji innym manią religijną mającym nie w związku z tym my natomiast, dlaczego zostawił religia wychowanie do życia seksualnego, by nie zostawią Otóż, dlatego że uważam, że Legia podobnie jak etyka jest istotnym elementem wykształcenia człowieka dobrze przygotowanego do życia nie da się i nikt z działalności nie na seksualność nie jest elementem wykształcenia tak się składa, żeby dowiedzieć się poznajemy swoją seksualność w praktyce niekoniecznie w szkole w oczy przez wilki nie mieliśmy już nie możemy ją rozważać już wiemy, że radiowozy majaczy jakąś pożal się z wiarą wyznać winy żeśmy takich takich lekcji ludzie są doskonale jest sferą seksualną radzi ma czasem nawet wrażenie, że lepiej sobie radzi należy, że OFE argument, bo tak można wielu rzeczach powiedzieć wiersz może, jakby przez wieki wielu rozmaitych dóbr cywilizacyjnych witano mnie nie było ani z Jagą Hamburger ważący seksualnego jest dobrem kulturowym da to jest jakby kwestia nowości i tu jest ta różnica oddaje powiązania ze służbami no tak to jest różnie raz zasadniczo różna lokalizacja tej sfery tron na stadionie suwnicę, która polega na tym Island czy Universal listy, które się kieruje normami religijnymi naturalne jest, że religijność jest także w wymiarze publicznym obecna w oświacie, a seksualność jest dobra, ale pozostaje kwestią prywatną w związku z tym sexy w oświacie nie musi być dla Universal listy liberalnego jest odwrotnie to znaczy religijność nawet jeśli jest dobra, bo oczywiście bardzo wielu innych liberał powie religijnej sama w sobie jest dobra ma dobry wpływa przynajmniej niektóre jej forma dobry wpły w na życie społeczne, ale powinna pozostać bardziej prywatne natomiast seksualność powinna wejść poświatę i to jest 1 z kluczowych sporów to czy my często dnem przy okazji tego sporu rzeczywiście układamy się kijami bardzo ostro, ale trzeba mieć świadomość, że w tej sprawie wątpliwe jest osiągnięcie konsensusu takiego realnego w 1 konsensusu intelektualnego boczną ścianą wyjścia musimy ustalić jakieś normy normy prawne czy edukacyjnych, które będą prowadzone są to masz rację tutaj, że tutaj chce jest wypracować taki konsensus, ale gdzieś tam bliskie jest nim myślenia o sferze publicznej czy są także z edukacji właśnie jako o takim terenie, w którym się spotykamy my osoby o różne światopoglądy ach, różnych przekonaniach różnych tożsamości ach, także nie wiem różnych historiach różnych predyspozycjach spotykamy się w tym polu minimum spotykamy się we wspólnym obszarze, w którym uczestniczymy w inne tymi kawałkami, które mamy wspólne, a tymi, które są mu różne rozłączyć na inne no to gdzieś poza tą sferą publiczną przy wspólnotową i realizujemy już jakiś nazwijmy to w podgrupach n p . czyli sfera publiczna jest pewnym projektem minimum tam, gdzie i Tomasz Terlikowski i nie wiem Stanisław Lem albo nie mierzy Urban i t d. mają coś wspólnego ze sobą tam z tych elementów wspólnych właśnie tworzy się pewne pole w tym polu szanujemy swoją odrębność nie narzucamy nawzajem sobie pewnych przekonań, które są przekonaniami mniej lub bardziej arbitralny to znaczy taki, któremu nie potrafimy eksperymentalnie udowadnia jednak, ale i t d. razem pomysł, który przedstawia ważny jest oczywiście świetny pomysł tylko jest jako światopoglądowy tak to znaczy to jest dozwolone są na stromy z dużym uproszczeniu różnica znika to znaczy, że w pole wspólne to jest pole minimum taki tylko, że z perspektywy chrześcijańskiej nawet jeśli nie jesteśmy praktykującymi chrześcijanami włącznie przyjmujemy ten sposób myślenia konserwatywny konserwatywne religijne to nie jest do zaakceptowania, dlatego że akurat edukacja powinna być polem, w którym formujemy dojrzałego człowieka, a dojrzały człowiek wymaga nie tylko tego co my jesteśmy w stanie w minimum ustalić, ale również tych elementów, które pozostają kontrowersyjne tak to znaczy to znaczy np. ja uważam, że dojrzały człowiek potrzebuje religijności tonie oznacza, że dojrzały człowiek musi być Balladynę Faktowi rzucasz wtedy cały ten projekt, bo ten projekt zakłada wycofanie się, ale jego talii, ale rozumie się odrzuca ten projekt dlatego, że to jest projekt liberalnej powiedziałem najważniejszym spore pryzmy nad projektem jest kolejnym wyraźnym sentymentem Teresa jest ta prowizja zadłużenie tylko ten etap projekt został wymyślony zbudowany na założeniach liberalnych to znaczne jak dziś nazwalibyśmy to ta, że dalej mieczami wyżej, ale co jest założenie trwa również prawo do tego, że jak się przyjrzeć krótkie małe formy krótkie włosy historii Polski krótkiej strach powiedzieć to jeśli Polacy się przyznali to nie o kwestie religijne tylko o inne z zupełnie inne kwestie zazwyczaj związane z innymi upodobaniami naszych przodków ją już w firmach powiązanych mówi oczywiście tej wąskiej grupie, która i tak szersze niż wielu innych krajach co o tym, pamiętać, że w tym czasie tworzyła naród tak to znaczy, więc nie nie religia była głównym przedmiotem mało tego na bywało także nawet silnie różnią się Polska Szlachta potrafiła się wzajemnie bronić przed zakusami potencjalnie totalitarnych czy autorytarnych władz kościelnych zażądał 2 zlote, a same wiać tylko opałem co mam namyśli mówiąc to jest meta projekt to jest pewne w tym sensie to jest mata projekt to stworzenie przestrzeni w ramach, której w sposób w miarę bezkolizyjne każdy z nas może zachować integralną swoją tożsamość rezygnuje z pretensji do narzucania innemu jakiś element światopoglądu, które w ZUS wcześniej w ramach, jakby innych propozycji światopoglądowo ustrojowych mogłoby być elementami no właśnie narzuconymi albo na podawany mi do dowiezienia w sposób arbitralny i dzięki temu ty możesz pozostać katolikiem ktoś może pozostać ateistą ktoś inny może pozostać buddystami właściciele ta przestrzeń, w której funkcjonuje się wspólnie jest dla was bezkolizyjna to znaczy nie jest nikogo niczym nie epatuje on właśnie nie, ale nie tylko skutecznie odbiera pra w do realizowania swoich przekonań wygrała tylko, że zrzeszamy Łukta dość chrześcijańscy włączało rzeczywiście swój katolicyzm jest religią całościowo to znaczy ja nie mogę wycofać swojego katolicyzmu z debaty w piśmie, dlaczego Ano, dlatego że katolicyzm ma również wymiar publiczny i ma również wymiar polityczny i stawia wymogi inni jako obywatelowi także w wymiarze politycznym n p . wzywa mnie do nieposłuszeństwa prawu, które jest niezgodne z prawem naturalnym czy, używając języka religijnego z prawem Bożym triathlon elit władzy religią, a demokracja wprost może być nie musi, ale może w momencie, kiedy demokracja wchodzi w przestrzeń, którą religia uznaje za niedopuszczalną co następuje konflikt przykład to jest np. bliny spór w wielkiej Brytanii ostatecznie przegrały go instytucje religijne to nie jest nie tylko katolickie również część protestanckich, kiedy prawo nakazało ośrodkom adopcyjnym religijnym i przekazywanie dzieci do adopcji parom homoseksualnym to oczywiście żadna instytucja katolicka i żaden katolik dobrze wierzący poprawni nie mógł się na to zgodzić na więcej zlikwidowano ośrodki adopcyjne w tej chwili katolickiej i niektóre protestanckie w takiej sytuacji oczywiście jest konflikt tylko teraz pytanie brzmi typowy, że jedno pytanie jak będzie miastem kombinują jak radzić jak będziemy z nim pracować to znaczy ja rozumiem, że moment, że jakąś próbą rozwiązania tego konfliktu np. racjonalną próbą rozwiązania tego konfliktu jest to, że obie strony zaangażowane w ten konflikt zwracają się w stronę badań np. badań, które pokazują w jaki sposób na funkcjonowanie w rodzinie jednopłciowe i wpływa na dzieci, które odpowiada wzmożona nie ma takich jednoznacznych badań kontroli znak ma wrażenie, że niska, ale oba wiemy, że nauki społeczne to są nauk jako, które są bardzo mocno oparty na założeniach filozoficznych światopoglądowych nie ma czystych nauk społecznych takich, które mogą ich nie ma barierami ze strefy, ale jednak ona zawierać bardziej rzetelne to jest arbitralna tez ideologicznych jest jak nigdy ze mną jest tak trudne wyemituje go od razu jachtowe w tron Monako znane są jednak 1 i absolutnie się nie zgadza, dlatego że dał i społeczne są konstruktorem niestety o ile maty materace sprężynowe modernizm to jak ta mowa w rozmowach tylko w Realu trwają rozmowy wydaje się post modernistów do tego, że ja jestem byłych i katolikiem i bliskimi słyszenie Tomasza jeśli jakimś myśleniu jest prawda, kto nie należy odrzucać całości tego myślenia tylko należy wybrać to co jest to co jest prawdziwe jako postmodernizm bardzo trafnie opisuje naszą kulturę nie jest on on jest nieprawdziwy w momencie, kiedy wyciąga z tego wnioski metafizyczne, ale do religii dochodzi to wtedy przestaje być ośmiornicą będzie mieć dochodzone religii to bardzo dużą przyjemnością czytam niektóre rozważania postmodernistyczne tylko wożę żonę nie oddają pewnej rzeczywistości są opisem czasami ciekawym czasami słusznym czasami niesłusznym tylko nie odnoszą się do rzeczy samej w sobie, bo ja jednak uważam, że tych rzeczy samej w sobie wejście, ale dłużej tu z Bartoszem fizyczna jest tak wracając nie wracają końcowe, stając się go lekarzu dużą zawartość empiryczna jest taka, że są jakieś dzieci, które zostały zaadoptowane przez pary na płciowej też Iwonę Mazur Andrzej czak znów tak mają różne doświadczenia różni ich życie wygląda i to jest coś takiego co czemu można się przyjrzeć można to sprawdzić mając jakieś tam parametry można to, więc do miasta teraz chętnych jest wyzwaniem dla celów jest tak wiemy, że są tacy ludzie i wiemy, że ich doświadczenia są różne są też tacy ludzie z dzieci wychowanych w parach jednopłciowych są radykalnymi przeciwnikami tego są takie rozwiązania w sierocińcach prowadzonych przez miasto za energię oczywiście nie jest łatwo jest niemal się wycince nie są żadne idealnym rozwiązaniem dla dzieci idealnym rozwiązaniem dla dzieci jest rodzina, ale no, więc dla mnie nie jest powiedzenie, że nauka jest tyle będzie także, dlatego że niema jednoznacznych badań naukowych na 1 badania zawsze znajdziemy drugie i doskonale wiesz o tym, że te 5 badań dotyczących tego jak nieszkodliwe są jak fantastyczne są to rodziny znajdziesz 5 takich, które będą wskazywać napełnione analizował mamy one jednak, że na razie trudno jest zrobić taką metodę analizy, dlatego że po pierwsze to doświadczenie jest bardzo krótkie to znaczy jednak do stosunkowo niedługo ja nie twierdzę, że nie było wcześniej dzieci wychowywanych w takich relacjach były dla niego jest wynajęty, ale doświadczenie, które możemy zbadać ma w najlepszym razie 253040 lat nożnej w w stanach Zjednoczonych powiedzmy 50, ale też nie jest to takie doświadczenie, jakie są w tej chwili, bo te dzieciaki jednak zachował się silnym konflikcie nad zaakceptowanie takich małżeństw takich tzw. małżeństw i takich rodzin to jest kwestia późniejsza edycja to już tak na minimum to jest powiedzenie, że ludzie religijni mają prawo zachowywać swoją religijność to znaczy mają prawo istnieć instytucje, których istotniejsze jest prawo Boże niż prawo ludzkie jak najbardziej nalewa się go do Brytanii nie mają ja rozumiem, że w wielkiej Brytanii nie mają, ale liczę, że w ramach porozumienia to jest jakby 1, ale mówiłem, ale liderem jest możliwa jeśli dobrze się przyjrzymy debacie to zobaczy, że MF to wypłukiwanie twardych poglądów teraz do niedawna jednoczył jest bardzo charakterystyczne n p . to jest spór o to czy można nie od osób ma 2 trasy mówi o sporze o śmierć mózgową, bo to jest inny spór ciekawe filozoficznie, ale nie oni mówią o ruszyły już czasu pojawią się teksty, które mówią od osób z uszkodzonym mózgiem, niemniej martwych, ale z uszkodzonym mózgiem też powinno się móc pobrać narządy, dlaczego dlatego, że one nie mają przyszłości i zwolennicy tej tezy mówią tak do niedawna byśmy powiedzieli, że nie można, bo uznalibyśmy za osoby, ale w związku z tym, że osoba ma osoba jest jednak kluczowym terminem dla debaty i dla myślenia na Europę czy cywilizacji zachodniej godność osoby ludzkiej sumuje się do Szyman w związku z tym, że osoba jest pojęciem filozoficznym różnie interpretowanym to powinniśmy z niej zrezygnować, żeby nie wchodzi w dyskusji i zastanowić się wyłącznie nad użytecznością pewnych rozwiązań i niestety jest także przyjęcie tej propozycji, której mówisz, czyli wycofania się z twardych poglądów nie tylko religijnych również metafizycznych, bo przecież o tym, o tym mówimy ma tendencję do sprowadzenia całej debaty do poziomu od elitarnego co nam się, płacąc na obniżenie opłat za znalezienie do końca to jest prawda to znaczy, że oczywiście takie stanowiska istnieją jakieś radykalne utylitaryzmu już takie pozycje, w których faktycznie rozważa się wyłącznie czyste konsekwencja Piter Singer jest takim konsekwencja listą, jakby modelowym, który rzeczywiście do bólu logiczny w tym celu w nocnych wandali malujących graffiti w trend jest przerażający tyle no z pewnej perspektywy jest co jest bardzo konsekwentny w każdym razie, ale rzeczywiście to są poglądy radykalne na ich analizę ryzyka związanego z las niedaleko trochę zastosowała się argument równi pochyłej teraz uznali, że to jest moja żona Maria Kliszcz z ogromnym projekcie właśnie taki, który zakłada, że jednak jest zachowujemy integralności własnych stanowisk swojej tożsamości Tomasz praktykować swoją religię ja mogę swoją nie religia praktykować tak dalej nie będziemy z przestrzeni publicznej wzajemnie nakłaniać się do z uczestnictwa n p . w różnych w działaniach czy w różnych wydarzeniach, które nie są zgodne z naszymi przekonaniami czy nie odzwierciedlać nasze głębokich potrzeb, a ty od razu wprowadziła się na arenę jakich gości, którzy chcą po prostu nieba oraz napinacz jest, że organy jakimiś czasową dlatego też mózgiem, dlatego że ja mam wrażenie, że to, o czym ty mówisz jest możliwe wtedy, kiedy mamy do czynienia z ze społeczeństwem jeszcze chrześcijańskim albo krótko post chrześcijańskim to znaczy, kiedy łączy nas niezależnie od tego, że mamy już inne wierzenia przeznaczyli już jedno jest u nas są ateistami drodze agnostyk Kamil trzeci są ludźmi wierzącymi, ale łączy nas pewna wspólna metafizyka to w Polskiej konstytucji doskonale zapisane, kiedy mówisz o tym, że tam jest prawda piękno dobro i ci, którzy wprowadzają te wartości od Boga i ci, którzy wyprowadzają z innych źródeł, ale wartości takich jak godność osoby ludzkiej jak prawo naturalne, które przecież jest obecne są zupełnie otwarcie zlaicyzowanym prawem Bożym jeszcze nas jednoczą natomiast w 0203. czwartym pokoleniu IT widzimy np. tu i teraz lidera, ale nie tylko oczywiście łatwo jest powiedzieć, że to jest radykała, ale on konsekwentnie wyprowadza wnioski są wymierzone ta tendencja i bardzo dba o 2 zdań na temat wyprowadza się wyprowadzić znakomicie pisze to prawda tylko ma bardzo niebezpieczne moim zdaniem poglądy od nas wyprowadza wszystkie możliwe wnioski z założeń, które już są wyjęte z tej wspólnoty cywilizacyjnej to zażegnano, ale Jazz i teraz stan, a ja jestem zwolennikiem tezy, że jednak budować musimy państwo na tych wspólnych wartościach wraz z Mariuszem Wlazłym państwa państwa wiedzą, ale Tomasz Terlikowski jest wybitnym znawcą literatury rosyjskiej w tym Fiodora Dostojewskiego ja tu słyszał oczywiście to przekonanie, że jak tego Boga nie ma to natychmiast tutaj zapanują jakiś straszliwy anarchię i destrukcja, ale chcesz powiedzieć, że uważa, że coś takiego jak moralność świecka nie istnieje to nawet z faktu graficznie statystycznie się nie potwierdza to te kraje europejskie, w których religijność jest najmniej reprezentowana to zarazem są kraje o najniższej przestępczości i na czym ta jest bardziej skomplikowane i też, by o tym, wiemy, bo to nie jest tylko kwestia braku religijności również bardzo ścisłego zawsze kontrolowanego zachowania tak zaczęły żyć w Holandii czy krajach skandynawskich to są kraje o tych dni serwuje się niskim poziomie wolności osobistej, ale ścisły dość kontroli społecznej tak to zna i zawsze tak było starszy brat z Holandii zobaczyć te wielkie okna, które mają w Stencel z WWF co się dzieje w środku i to mu SI Holendrzy to nas to jest żadna, gdy żaden zarzut wobec nich, więc ty jesteś ten element, którym warto warto pamiętać natomiast ja mówię tylko, tyle że potrzebna jest pewna wspólna metafizyka, która kształtuje kształtuje państwo, kiedy zaczyna jej brakować to państwo zaczyna się sypać, ale te metafizyczne, choć różnie rozumiana redystrybucja Góral z nową religię katolicką to ona akurat wszystkich swoich wadach dość trafnie przewidział jak się skończy w Rosji pozbawienie Rosji religijności to znaczy przy całym okrucieństwie ceratą, bo jak i zamierzam być w odróżnieniu od Dostojewskiego apologetów Rosji carskiej to Car był dużo mniej okrutny niż jego czerwoni i ateisty 3 dni następcy tak bym powiedział tak nasz, ale warto jednak mimo wszystko one one jedno zlotego ateizmu nie identyfikował z tymi postawami, bo one były par excellence religijne Scott to 1 Legia walczyła z dnia, ale ja jeszcze raz powtórzę to znaczy ja uważam, że liberalizm również system Universal listy czytać również mający cechy religijne, dlatego że ostateczny on wymaga przyjęcia pewnych założeń, które są w par excellence światopoglądowe i metafizyczne religijność to nie jest tylko kultu oczywiście układ Marcin mieliśmy też kult matki bez 2 zdań mieliśmy też elementy kultury do tej pory jego mama, ale to jest też przyjęcie na wiarę w pewnych założeń w Nestlé jesteśmy istotami np. taki, że nie nie rzeczywistość jest nie poznawała nano przyznano przyjmujesz to na wiarę bo gdyby ostatecznie w głębi to dogłębnie nie poznawała na przyjęcie na wiarę, że wolność jest kluczową wartością, a nie np. wspólnota czy ja wiem to nie poznawali noszą, skąd to założenie, że nie poznawał nas rzeczywistość właśnie z poznawać na razie w myśleniu nie liberalną święcenia odnowi się empirycznej Uznawalności AJA mówię o Uznawalności głębszej dotyczącej istoty trance znacznego ich dos rzeczy, a inwestor ma także wymiar moralny to znaczy z Poznania rzeczywistości wynikają pewne zobowiązania moralne wobec innych osób na jaki teraz oczywiście zaraz powie, że warto się tego nie wyprowadzi Ano właśnie, bo mamy jednak dość konkretnie przyjęte poznawanie świata empiryczne jako jedynie prawdziwe, choć rzeczywiście nimi całe masy całą masę filozofów nogi, do których religijność pozostanie kwestią otwartą, którzy będą mówić to za mało musimy dojść 1 młodzieżowe zespoły z postępu naszego Poznania o używam ostrożnie sformułowania postęp rzecz jasna, ale z tego, że dowiadujemy więcej dzięki pewnym instrumentom, które wypracowaliśmy dzięki rozwojowi zachodniej racjonalności nauki zachodniej i t d . i t d. na to oczywiście zmieniamy także sposób w jaki ukształtowana jest przestrzeń społeczna i tym sensie wyprowadzamy z tego jakiś moralny obligacje to znaczy myślę, że nie wiem na co można włączyć się zbudować szerokie tło społeczne historyczną tych procesów, ale zniesienie niewolnictwa np. emancypacja kobiet m. in. właśnie dekryminalizacja homoseksualizmu i t d . i t d. to są także zjawiska, które by nie zaistniało, gdyby nie postęp naszej wiedzy władz myśmy się czegoś więcej dowiedzieli zastąpili Szmyd trochę taką mitologiczne o narracje symboliczną wieś taką, operując różnymi wyobrażeniami jednak jakimś konkretnym rozrasta mu się, że ten reżim zmieniła teraz wolimy, że jeśli chodzi o niewolnictwo i co doskonale pokazuje szwedzki autorstwem na nim Twist jeśli dobrze panie związane ze zgrozą znakomity Weiss także dlatego rząd pokazuje jak nauka wpływała na uwiarygodnienie w te w tamtych czasach bardzo nowoczesna nauka uwiarygodnienie i niewolnictwa i gigantycznych prześladowań zagranie miało wiele wspólnego ze współczesną nauką ze sobą czy zdąży, ale z ówczesną tak to znaczy dla innych powoływano się wtedy na ówczesne odkrycia ja bym tak zawsze jest tak, że nauka potrzebuje norm moralnych sprowadzanych z zewnątrz sam najmniej one nie wzrastają i niestety tamta sytuacja pokazuje swoje zdanie w wielu kwestiach pokazuje również współczesne realia, a jeżeli chodzi tutaj też miał zmierzać będą tam nie zamierzali zbudować wizję fakt miało i zamierzam budować się wizji chrześcijaństwa to jest absolutnie niewinny w życiu chrześcijan są wśród nich winni wysoko jeśli chodzi o ruchu wyzwolenia niewolników to pamiętajmy, że bardzo mocno w niego zaangażowani byli chrześcijanie to zaś to nie był ruch wtedy, w którym chrześcijanie nie braliby udział niedźwiedzi cieszy się nie było też po drugiej stronie byli niestety tak jak w wielu kwestiach w tej chwili chrześcijanie też są podzieleni, ale nie byłoby tego ruchu wyzwolić czeskiego, gdyby nie tuczy się można dyskutować czy to jest główny nurt chrześcijaństwa czy nie, gdyby nie Kwak 3, ale również, gdyby nie pewna grupa Lenny baptystów katolików i innych, którzy często w swoich zeznaniach byli zresztą traktowani jako wariaci my jakoś szło mi, ale warto pamiętać o tym, elemencie, że chrześcijaństwo też miało ten element wyzwalający i prowadzący do wyzwolenia, a nauka często służyła do usprawiedliwiania rzeczy, z którymi my się w tej chwili pogodzić absolutnie nie można, ale jest już na osobną rozmowę, bo widzę, że powoli musimy kończyć w takt no to jest coś takiego, z czym chętnie bym polemizował głównie dlatego, że to niewiele miało właśnie znaczy, że nauka jest systemem, który jednak się rozwijał zmieniał i to co dzisiaj jak funkcjonuje w wyznaczy nie można robić analogii pomiędzy tym co było w dziewiętnastym wieku nazywane nauką, a tymi dniami, bo z rozbitych uzależnionych np. 1 drobny i słynne nagrody Nobla w dziedzinie medycyny lobotomii, czyli za rzecz to nigdy nie przebadano, a robione masowo na dziesiątkach czy setkach osób upośledzonych sama stałam się podobały, a fakty o brąz Hojnisz 3 badane są okazuje się, że nie przebadano to znaczy po prostu toi luz oraz sprytnym hochsztaplerem i sfingował badania tej nagrody nigdy mu nie odebrano to jest bardzo charakterystyczne dla idei chcę powiedzieć tyle zawsze nauka i w każdym systemie niesie ze sobą poza ogromnymi szansami również niebezpieczeństwo dlatego potrzebna jest etyka, która jest oparta na innych paradygmaty, ale jeśli religia ma być nośnikiem tej etyki jak z kolei popatrzmy co religie wyceniały i co od dawna i precyzją kościółka to jest właśnie do Europy no to też się poprowadzenia miliarda złotych niestety jest rzeczywiście nie ma czasu, bo o tym, też bardzo chętnie porozmawia, dlatego że mam wrażenie, że nie chce powiedzieć, że nigdy katolicy nie zrobili nic złego, ale że niemała część tej czarnej legendy to jest efekt działania oświecenia czy oświeceniowych francuskich filozofów, którzy postanowili się odróżniać od poprzedniej tak rumuńska znalazła po prostu sobą aż ręce wzniósł tak do nieba w jakimś geście po prostu rozpaczliwie wesela Harnasia rozumiem wysiłek kończy się dwudziesta trzecia 58 bardzo dziękuję dziękuję no, więc na koniec jeszcze, dlaczego wybrałaś taką strategię funkcjonowania w sferze publicznej po takim kosztem wzrostu totalnie jedzie po bandzie i czasami jest także bez w różnych miejscach jakoś tak rozmawiamy na różne filozoficzne tematy i potem ja otwieram np. jakiegoś Facebooka albo Twittera i patrzeć są to Terlikowski znowu powiecie Sęk w tym obozie dla czarnych też można normalnie, że chęć zbliżenia czasem mam takie samo dróg jak czytam twoje teksty na Facebooku jest rozum, dlaczego odpowiedź jest doskonale ją znasz my wszyscy żyjemy w świecie, w którym jest takim tyle mega czy giga bitów informacji, że bez formy, która się przebija jest też nieobecny, ale mam też świadomość, że jest to strategia ryzykowna dlatego zdarzają się też pisać ciężko bardzo grube książki i w których nie ma bezpośrednich olejek z rozmowy Wałęsy jest stroną Święty Maksymilian bardzo dziękuję Tomasz Terlikowski mam nadzieję, że nie ostatni raz w studiu tutaj wieczorze Radia TOK FM jeszcze z porozmawiamy na pewno państwo też dziękuję kończymy ten program Mateusz Luft wydawało mu go realizował Karol Kowalewicz cieszy nas pan Tomasz Stawiszyński dobrej nas życie i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA