REKLAMA

Czy to koniec Starego Teatru w Krakowie?

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-05-17 17:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
11:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat witam państwa bardzo gorąco w studiu zamknąć się Witold Mrozek krytyk teatralny gazety wyborczej dzień dobry, gdyby państwo i Witek Mrozek opowie nam dzisiaj, że państwa o tym, kim jest Marek Mikos z kim są Marek Mikos i Michał Gieleta Małek Michał Kos Mikos i Michał Gieleta są nowo wybranymi dyrektorami Narodowego starego teatru w Krakowie 1 z najważniejszych scen teatralnych w Polsce kierowanej dotąd przez ostatnie 5 lat niespełna przez Rozwiń » Jana klatę 1 z najważniejszych reżyserów średniego pokolenia, a pytanie kim jest Marek Mikos i kim jest Michał Gieleta ono powtarza powtarzało się bardzo często w ostatnim tygodniu, ponieważ dyrektorami największa 1 z 2 największych narodowych scen zostali ludzie w, o których właściwie nikt nie słyszał, zwłaszcza o mającym zostać dyrektorem artystycznym tej sceny Michale udzielać się pilnować, bo słyszeliśmy takie pogłoski, że przecież to jest reżyser o międzynarodowej sławie i jak tutaj krytycy teatralni w czasie tutaj kamyczek do swojego ogródka m. in. jak mogłeś nie wiedzieć, jakie to działa Michał Gieleta stworzył co przez to czerwone w ten sposób, że Michał Gieleta jest czysto dwulatki mogą bodajże reżyserem od lat mieszkającym i pracującym w wielkiej Brytanii, który działał w małych i średnich teatrach dramatycznych Londynu w takich tematach off off u Wałęsy talent to atak na 4050 miejsc czasem w takich klubach odbył staż w Yamanashi na światowym w Londynie w i w wszystko bardzo fajnie jest w angielskim przesłałem mu ktoś sobie pracuje w Anglii natomiast minister Gliński wiadomości TVP i podobnie zresztą Wanda Zwinogrodzka próbują przedstawić go jako 1 z czołowych twórców polskiego pochodzenia rozpoznawalna za granicą co jest całkowitą nieprawdą my sobie tutaj nowe szanse tutaj troszeczkę ironizuję oczywiście nie i przypuszczam, że ta nasza ironia jest podlana właśnie przez te takie dość dawno powiedziałem nawet mocne propagandowe przekazy właśnie międzynarodowej sławie tego reżysera zwolniono generalnie jak aktorzy starego teatru mogą nieźle nieźle znam właściwie zlotego to myślę, że możemy to ubrać strony właśnie on żart, ale tak dotąd całkiem poważnie rozmawiać może przecież okazać także jest tym osoba, która działa za granicą może wnieść się tutaj jednak ciągle tak mówimy, że ta Polska zamyka zamyka zamykana, ale tutaj może przyjedzie reżyser z zagranicy i pokaże nam coś się nowego odkrywczego może wleje trochę spuścić odrobinę trochę świeżej energii jest pytanie jest czym tak bardzo ten duet zachwycił komisja konkursowa może właśnie postanowili oddać tak jak powiedziałeś jedno z najważniejszych stolic w tym kraju z rąk Jana Klaty ręce inne Marka Mikosa i Michała Gielety cnocie koncepcja kierowania Narodowym Starym teatrem, którą przedstawili komisji konkursowej Mikos dziele ta, która jakiś czas temu wyciekła do mediów oraz materiałów konkursowych jest dokumentem no bardzo dziwnym, dlatego że czytałem w życiu bardzo wiele programów dyrektorskich składanych w konkursach przez kandydatów natomiast nie widziałem jeszcze nigdy programu, który składałby się w dużej mierze po prostu z ataku dotychczasowych Dyrekcji to nie tylko Jana Klaty, który jako barwna osobowość trudny człowiek wybitny artysta budził jakieś tam kontrowersje cały czas, ale dno, jeżeli ta nie budzi kontrowersji to zasadniczo znaczy, że nie żyje, ale też jest w zasadzie jest atakiem na całą dotychczasową kilkudziesięcioletnią tradycję starego teatru to znaczy w jest to podważanie wizji, w której i teatr jest miejscem realizacji i osobowości reżyserski w porozumieniu z wybitnym zespołem aktorskim to ciągle w Starym teatrze działa się rozwijali w po w ową poszerza się o nowe nazwisko młodej generacji również Jana Klaty to jest z programu, który będąc składa się głównie z krytyki co więcej z krytyki, której wynik, z której wynika dość jasno, że niespecjalnie twórcy tego programu oglądali to co się za Jana Klaty Starym teatrze działo trudno zgodzić się n p . z takim zdaniem, że to, o co chodzi, że wszystkie spektakle wstałem było do siebie podobne przestaje temat był autorskim teatrem Jana Klaty, który ono głównie realizował swoje przedstawienia tylko czasem dopuszczał innych reżyserów w dodatku w o podobnej wizji, a tam można można zarzucić wiele rzeczy Janowi klacie natomiast nie wiem wizje Krzysztofa Garbaczewskiego, który nie MO kreuje bardzo rozbuchana wyobraźnia wideo aktorskimi improwizacjami w różniły się bardzo od Jana Klaty jednak ta jest oparty na tekście co prawda przepisanym trochę, ale jednak w tekście na choreografii na muzycznych stawkach Noteci to ta bankowa komiksowej wyobraźni jeszcze innym tematem jest zadzwonić Szczawiński, który również się tam pojawił teatr zachowawczych reżyserów takich jak Anna Augustynowicz znaną chociażby Anna Augustynowicz nawet ciekawe nowo wybrana dyrekcja przewiduje udział Jana Klaty tworzonym programie takie przeczytaliśmy listem współpracowników czy reżyserów, z którymi nowa dyrekcja chce współpracować to tam również nazwiska się pojawiły jak również pojawił się Krystian LUPA Grzegorz Jeżyna tajne służby i łodzianek generalnie już w pomnik to bardzo dziwny dokument, bo po tym, jak następuje to fundamentalna krytyka obecnej linii starego teatru to tak nieśmiało rzuca się bardzo szeroki zakres nazwisku ten chciał się współpracować godzące ogień z wodą znaczyły bardzo różnych twórców, którzy albo się z zostałem tatą pożegnali albo żegna się właśnie Tarasek Jan Klata natomiast los standardową praktyką niestety w ostatnim czasie to jest zgłaszali spisywanie w takiej pozie z takim programem nazwisk bez żadnego uzgodnienia zaczną uczciwie piszą tutaj akurat, że planują rozpocząć rozmowy z takimi artystami takimi takimi artystami no ale no to nie jest w ogóle zobowiązujące wiążące to nie jest żaden sposób potwierdzone jedynym bardzo ważne jest potwierdzony w tym programie jako dramatopisarz pracujący w pierwszym sezonie, kto ma upamiętniać stulecie pierwszej wojny światowej, ale i inni odzyskanie przez Polskę niepodległości jest z kolei Wojciech Tomczyk, który z nadwornym dramatopisarzem PiS -u pisze romantyczna komedia żołnierzami wyklętymi z kolei takie dość siły propagandowe kawałki więcej ile ani Marek Mikos sam w sobie nie jest człowiekiem dobrej zmiany jest byłym krytykiem teatralnym z gazety wyborczej, kto pisał do niej w latach dziewięćdziesiątych podobnie uważa wiceminister Wanda Zwinogrodzka w jak Michał Gieleta nie jest jakoś politycznie afiliowane to ten program jest strasznie konserwatywnej to nie tylko w rozumieniu takim politycznym, że Tusk chce szerzyć się wartości chrześcijańskie od nich nie czytam prawicowe nie o to by było nie to pochodzi chodzi o to, że jest to odwrót od w zasadzie wszystkiego czym stary teatr w drugiej połowie dwudziestego wieku, a przynajmniej na początku 2001 . przy nim pod koniec dwudziestego wieku i stosunków jest tego pierwszego był w 2 proc i tradycji do takiego dobrego teatru mieszczańskiego żebym, chociaż było nas kondomy są od NATO gdyby, chociaż było to to można, by to było jeszcze zrozumieć natomiast to przede wszystkim odejście od polskiego modelu myślenia o teatrze jako pewnej realizacji artystycznej wizji to wprost postuluje się wprowadzenie wzorców anglosaskich, w które są generalnie one niezbyt kompatybilny z robieniem tatuażu Tattoo owego w Polsce czy w Niemczech, które są komercyjne sam fakt, że on w teatrze, w którym realizowali swoje wizje wielcy reżyserzy tacy jak Andrzej Wajda Jerzy Jarocki Krystian LUPA niedawno Monika Strzępka z pierwszej w koncepcji pierwszego roku funkcjonowania tego teatru nie ma ani 1 nazwiska reżysera to oznacza, że zespół aktorski kompletnie nie wie z kim będzie pracował i jaki będzie kształt tego teatru to jest uzupełnienie do pomyślenia w tym wypadku, bo jeżeli ktoś wymienia tak jak Michał Gieleta tylko pewną ilość tekstów klasyki, która chce zrealizować od Brechta do przodu Szekspira przez Słowackiego każdy, kto był więcej niż na 1 wystawieniu Szekspira w teatrze wie, że to mogą być zupełnie różne wizje tutaj jest szereg takich dziwnych komercyjnych talentów każdy z 1 strony dopieszcza się zespół aktorski mówiąc o tym, że to wybitny zespół aktorski, bo jest nowych, ale z drugiej strony pisze się o tym, że każdy spektakl powinien być grany w podwójnej dubluje VAT co oznacza, że każdą wybitną osobowość aktorską obsadzano spektakl zacznie grać będzie Anna Dymna czy Jan Peszek coś się mieć na wszelki wypadek w jakimś etapie, żeby móc ją podmienić 1 całkowicie zmienia, bo anty dziewiętnastowieczne myślenia o teatrze to tam się 11 ten zapis bardzo bardzo spodobał z tego programu, czyli o finansowaniu teatru pewnie wreszcie Drezna nie chodzi tu chodzi o to, że m. in. finansowanie teatru mogłoby się odbywać w ten sposób, że fani teatru mogliby zapisywać swój majątek spadku tak nas właśnie pachnie to właśnie przykład takiego myślenia przeniesionego żywcem z krajów anglosaskich, gdzie od wieków mieszczaństwo kapitule kumuluje swój kapitał i robi takie rzeczy natomiast kompletnie niedostosowane Lewicka nie zapisałby się jak śmieci śmiało to może za lisem natomiast jeszcze wzrośnie do instytucji swoich długów to ich kolejnym takim dziwnym punktem, który przenosi taki komercyjny myślenie o teatrze jest to, że zdaniem Marka Mikosa sekwencja zdarzeń, które bardzo wysoka jest sztucznie zawyża zawyżona, gdyż bilety są z zapytaniem czy dyrektor nie może wejść do akcji Narodowego starego teatru w reż państwa będziemy na pewno sytuacja w Starym teatrze śledzić jutro odbywa się spotkanie ministra Piotra Glińskiego z zespołem teatru bardzo jestem ciekawa jak gorący będą tam dyskusje co usłyszy zespół i co słyszy minister Gliński i czy to w ogóle będzie miała jakikolwiek wpływ, bo rządowe dodajmy, że ta z Jolanty i jeszcze ta decyzja komisji konkursowej czekam na ten podpis ministra, które realizować już miała się o zmianie ustawy, czyli minister właśnie z zespołem, więc pewnie nic nie zmieni na nich będziemy na pewno o tym, rozmawiać będziemy to śledzić Witold Mrozek krytyk teatralny gazety wyborczej był moim gościem dzisiaj dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array