REKLAMA

Czy likwidacja gimnazjów przyczyni się do zmniejszenia przemocy wśród nastolatków? Odpowiada dr Iwona Chmura-Rutkowska

Post Factum
Data emisji:
2017-05-17 18:20
Audycja:
Post Factum
Prowadzący:
Czas trwania:
13:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w 27 minut później osiemnasty program post factum w radiu TOK FM kilka dni temu w Gdańsku pobita została gimnazjalistka przez rówieśniczki a kiedy media dzień, że nie ma o czym informują prognozując coraz większą ilość szczegółów pojawiają się najnowsze wyniki badań Pisa, z których wynika, że w Polsce istnieje większe zagrożenie przemocą w szkole niż w innych krajach OECD dla wielu osób jest to dowód, że reforma edukacji likwidująca gimnazja ma Rozwiń » głęboki sens likwidujemy gimnazja oraz zniknie przemoc czy to prawda czy to nie o to pytamy dr Iwoną chmurą Rutkowską pedagożka socjolożka adiunkt w zakładzie socjologii edukacji na wydziale studiów edukacyjnych Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dobry wieczór dobry wieczór pomoże likwidacja gimnazjów w tym kontekście fakt lot chciałbym chciałabym może bardziej zbilansować to odpowiedź, ale ich, ale Czesi i tak naprawdę chciałbym po prostu powiedzieć, że nie albo prawie na pewno nie, ale powodów jest kilka ja może zadać zadam pytanie takie czy w związku z tym, że dzieciaki znajdą się w podstawówce zamiast gimnazjum to czy zniknięć coś takiego co my psychologii rozwojowej nazywamy kumulacją czynników ryzyka rozwojowego o 3 i dzieciaki w tym wieku przestaną dojrzewać fizycznie i płciowo czy przestaną mieć kryzysy różne tożsamość czołowe, a w związku z tym czy nikt nie przestaną porównywać się do innych czy przestaną też próbować różnych rzeczy ze świata dorosłych czy przestaną nawiązywać pierwsze relacje uczuciowe związki intymne z koleżankami z kolegami oczywiście nie, ale to znaczy, że dzieci jej w tym wieku, które mają kilka bardzo konkretnych zadań rozwojowych, ale kilka rzeczy do spróbowania i wiele rzeczy do przećwiczenia będą to nadal robiłem sama zmiana budynku czy zmiana ról otoczenia, a czym taka formalna niewiele nie niewiele zmieni się zresztą trzeba też pamiętać, że ich szkoła to nie jest tak jak dziś zamknięte laboratorium albo jak sztuka zamknięta przestrzeń przestrzeń odizolowaną od świata i to co dzieciaki przynoszą do szkoły ze świata z najbliższych dorosłych, czyli od swoich rodziców od innych rówieśników od ciotek babci zmarł już właściwie wszystko rozgrywa się w szkole szkoła jest właściwie miejscem czyszczono może bardziej lub mniej sprzyjać z pewnym zachowania dotyczące łamania norm również w relacjach międzyludzkich, ale i to co jest oczywiście temat bardzo ważny w kontekście reformy, ale ja nie zauważyłam, że gen Jacques de BUR dyskutowane takie zmiany, które dotyczyłyby np. zmiana systemu kształcenia nauczycieli w kierunku lepszego przygotowania profesjonalistów i profesjonalista i to zadania rozwojowe dzieci i LPR dorastających albo nie widzę też takich zmian niż Olimpia niestety połączenie zostało przerwane łączymy się przez Skype z naszym gościem przypominam, że w dr Iwona Chmura-Rutkowska pedagożka i socjolożka zakład socjologii edukacji na wydziale studiów edukacyjnych Uniwersytetu w Poznaniu jest z nami czy się słyszymy pewnie za chwilę topowym połączenie będzie wznowione, a przypomnę, że przynajmniej na początku nagromadzenie się informacji związanych z przemocą w gimnazjum powinno skłonić tych, którzy są przekonani, że gimnazja to nic nie powinny zniknąć z powodu szerzące się tam przed przemocą mogą powiedzieć, że skoro w Gdańsku pobite gimnazjalistki skoro badania Pisa pokazują, że w Polskiej szkole w gimnazjach są i są akty przemocy jest większe na razie niż w innych krajach to siłą rzeczy trzeba w gimnazjach po prostu zlikwidować halę dziś słyszymy tak tak tak przepraszam tu tak też dach zadzwonił, więc czasem i stać mnie pan minister Zalewska do pani dzwoniła, żeby powiedzieć, że nie ma pani radna Urszula Cieślak głośno, jakby zupełnie poważnie myśli mamy 2001. wiek, dlaczego nie, żeby pewnie po wizycie pewna pani tak pani doktor z drugiej strony wiele osób mówiło, że jeśli dziecko będzie przebywał w szkole postoi dłużej to ten okres, w którym pani mówi pani mówiła na początku, że od dzieci się nie zmienia w zespołach z reformą edukacji tak, kiedy nagromadzenie tych czynników, których część z nich może wywoływać przemocy, ale w powodować, że ta przemoc będzie prowadzona czy to nagromadzenie czynników nie zniknie, ale będzie pod okiem tego samego nauczyciela, który tam będzie w siódmej ósmej klasie spogląda na dzieci jak się zachowują i że to jest jednak na celu zbadanie tak tylko, że dane nie tylko te międzynarodowe, ale te, które mamy tutaj wytwarzamy lokalnie od jakichś 10 lat tak na poważnie i na dużą skalę świadczą o tym, że przemoc Real nie zaczyna się na nic się też oni zaczynała w wieku 1415 lat on może się nasilić może przyjmować pewne takiej formy, które nas szczególnie niepokoją bo, bo to się wiąże właśnie z tym, że dzieciaki próbują używać narzędzi to, żeby dostać to co chcą czy żeber zaistnieć w grupie, których używają dorośli, ale i to co to jest dla nas też też problem czy przechodzą z tego świata, a dzieci do świata dorosłych i zaczynają dokładnie tych samych narzędzi używać robi się groźnie, ale chciałbym bardzo mocno podkreślić bo podczas gdy ten aspekt umyka, a nawet przeraża relacjonowaniu kolejnych zdarzeń czy badań przemocy z procesami nigdy nie zaczyna się z dnia na dzień, ale to jest taki proces, który eskaluje, czyli jeśli rolnik dochodzi do drastycznego naruszenia granic czyjegoś ciała czy granic psychologicznych czy ta przemoc jest już naprawdę bardzo brutalna tu mówimy o n p . o tym od kei nikt ich gimnazjalistka gdańskich to o tak naprawdę niewiele już możemy zrobić natomiast przemoc zawsze zaczyna się od forum UE powiedziałabym takich mniej zauważalnych to nie znaczy, że to są mity aurze uważany dla dorosłych i jest ogromna rola do zmiany w ogóle do pomyślenia o tym jak przygotować nauczycieli nauczycielki UAM inni wczesne wykrywanie niepokojących objawów, bo im wcześniej ich widzimy, że co się dzieje nie tak im wcześniej od dziecka jest wykluczany za przemoc zazwyczaj zaczyna się od tego, że ktoś kogoś wyzywa ktoś kogoś nie zapraszała notorycznie na rodzinę ktoś z kogoś odnawia się z ubrania albo z tego, że przy tak, aby woda z UE z Biedronki to na różne środowiska wytwarzają różne różne elementy krytyki szczególnie narażone dzieci, ale to zawsze jest proces i MR te drastyczne formy są już naprawdę te efektem czegoś co trwa czasami latami, ale różne dania wiernych obraża nawet inaczej może być tym przekonany, że słuchacze schodki słuchają pani zastanawia się z, gdzie jest ten powód, dla którego w badaniach Pisa w porównaniu z innymi krajami OECD w Polsce to zagrożenie przemocą zostało wykazane jako naganne najwyższe test w są takie to są twarde dane 20 ponad 201 % uczniów polskich gimnazjów twierdzi, że w ciągu ostatniego miesiąca było dręczonych psychicznie czy fizyczny sposób i tych bardzo bardzo wysokie średnie jest to możliwe 18 % w krajach OECD ci u nas to jest naprawdę dużo powyżej średniej z kont czemu tak czemu dla TKH w Polsce w len ni od szczytu może być wiele tropów, gdybyśmy chcieli się przejrzeć tylko szkole jak temu co sama szkoła może na Prusów na minus zrobić z tym etylen w tym temacie to powiem tak przemoc generalnie przy wypadku bardzo młodych ludzi dzieci, a nie, licząc w przypadku róg przemocy rówieśniczej nie jest ten nie wynika z takich statystycznych skłonności albo z jakichś zaburzeń dziecka, ale przemoc jest po prostu narzędziem jest takim zachowaniem, ale które wykorzystuje przewagę 1 osoba 1 osoby na drugą po to, żeby dostać coś dla siebie ważnego, żeby osiągnąć jakiś cel jakąś korzyść dlatego pytają, dlaczego w Holandii tylko 4 % z hakiem dzieci powiedział tak byłem ofiarą przemocy w ciągu miesiąca w Polsce 21, dlatego że w naszym społeczeństwie i również w szkole akceptuje się przemocą w formę w relacjach międzyludzkich sama szkoła ich co podkreśla z pełną odpowiedzialnością, bo tego nie udało nam się zrobić po osiemdziesiąty dziewiątym roku do dzisiaj sama szkoła nie jest miejscem bliskich pełnej zaufania dobrych życzliwych relacji, ale jest taką instytucją tras hierarchiczna, który jest oparty na władze przemoc w ogóle bardzo mocno wiąże się z władzą czy jestem z takim podziałem na lepszych lub gorszych biednych bogatych białych nie białych i normalnych nienormalnych ładnych i nie ładnych tych, którzy są dobrze w eksporcie niedobrze być wyższe dobrze uczą niedobrze czy cały system szkolny trolle cały czas pielęgnujemy, a niestety ani w tej chwili będziemy konserwować jeszcze bardziej wbre w całemu światu temu co wiemy z pedagogiki psychologii, ale jak, a jako kultura szkoły sprzyja relacjom dobrym rzecznik MON ta ALT taka piramida powiedziałabym feudalna, gdzie uczniowie uczennice są tak naprawdę na samym na samym dole za bardzo wiele rzeczy w szkole dzieje się po dotyczących ich samych poza ich decyzję poza możliwością nawet wypowiedzenia się ETO to w szkole jest tak dużo władzy tak duże nierówności tak dużo zgody na to i in nagradzania tylko właśnie tych lepszych tak dużo nie zauważa Ania i akceptowania różnorodności inności czy dzieci nie mają innych wychowawców i niższe do Rosji, że i ich otaczają mamy badania, które pokazują, że te dzieci, które są narażone szczególnie na przemoc najczęściej, bo pamiętajmy, że ich dzieci, które najczęściej stosują przemoc używają tego narzędzia te, które najczęściej doświadczają są krzywdzone nie są przypadkowe Gates możemy słuchać coś o nich zawsze powiedzą z toalety jak rozumiem ale gdyby się i teraz się zakończyć naszą rozmowę teraz to ci, którzy wierzą, że reforma edukacji, który się tyle w Polsce teraz dyskutuje na tym polu dokona jakiś istotnych zmian to z tego co pani mówi wynika, że nie nie nie tak, żeby ta reforma konserwuje reprodukuje taką nierówne rozwód i nierówność generalni i wszystkie dzieci, które są w jakiś powodów społecznie słabsza, bo właśnie po są jednak aby osoba niepełnosprawna, bo inna, choć nie wpisują się z taką normę bycia dziewczyną chłopakiem, ale było bardzo dobrze się uczą albo bardzo źle się uczą wszystkie dzieci, które odstają też szkoła promuje średnio co im nie wychylanie się, że ich jedzenie trochę jak cicho to ci wszyscy którzy, którzy trzymają się tzw. normie i a właściwie walczą o to, żeby być uznane za tych normalnych i poziom i KUL MIB mają mają przewagę mają władze i wszystkie badania i Polski zagraniczne pokazują, że najbardziej narażone na przemoc, zwłaszcza tą długotrwałą talk-show nazwał z ograniczeniem są dzieci uznawane przez rówieśników, ale też przez dorosłych jako inna coś musimy zaznaczyć naszą rozmowę, ale na pewno będziemy jeszcze w przyszłości kontynuować dzisiejsze rozmowy bardzo pani dziękuję dr Iwona Chmura-Rutkowska pedagożka i socjolożka adiunkt zakładu socjologii edukacji na wydziale studiów edukacyjnych Instytut imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, a przypominam, że wszystkich państ w zainteresowanych tematem zapraszam gorąco najcięższą debaty usłysz swoją szkołę jutro będziemy w Bydgoszczy zaprasza na godzinę 18 transmisję debaty w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!