REKLAMA

Po co nam przedszkola? Co to znaczy nowoczesna edukacja przedszkolna? Odpowiadają Katarzyna Warchoł i Izabela Łukasiewicz

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-05-18 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Joanna Mąkosa dzień dobry ze studia Radia TOK FM w Bydgoszczy zaczynamy kolejną siódmą już odsłona akcji usłysz swoją szkołę dzisiaj tematem przewodnim jest nowoczesne nauczanie, a ze mną pierwsi goście pani Katarzyna Warchoł Izabela Łukasiewicz, który wspólnie prowadzą niepubliczne przedszkola w Bydgoszczy dzień dobry bądź inne to są 3 niepubliczne przedszkola przedszkole Green Garden cen tuż i przedszkole o to chodzi o profilu Turystyczno sportowym jak to bardzo Rozwiń » zainteresował chciałbym zapytać czy taka nowa moda na profilowanie przedszkoli też profile w kasach innomoto może już nie taka nowa natomiast nasz profil jest nam wydaje mi się, że nowatorski, ponieważ dzień spotkałyśmy się z takim profilem turystycznym ale gdzie głównie na sport wiadomo też bardzo ważne, ale też chcemy łączyć tę aktywność fizyczną rysy szeroko rozumianą turystyką, ale i ta turystyka to jest taka turystyka, ale wokół nas, ale też wychodzimy jak gdyby poszerzamy też te kręgi nawet o turystykę zagraniczną odbywa się to różny sposób, ale warzyw, bo to jest bardzo ciekawą klasy Turystyczno sportowe w szkole to się kojarzą z tym, że jest dużo WF-u RM wyjazdy też, owszem, dlatego są zawsze tak atrakcyjna jak to wygląda w przełożeniu na edukację przedszkolną czy te dzieciaki cieszyły codziennie rano mają rozgrzewkę znaczy na pewno codziennie jest dawka sportu i to i to duża dawka sportu dzieci oprócz tego że, że uprawiają sporty, że są już wszystkie te dyscypliny wprowadzane wżycie przedszkola również nad poznają się od strony teoretycznej, ale z tymi dyscyplinami, więc najpier w jest jak gdyby wprowadzenie w temat, czyli dziecko musi wiedzieć tak naprawdę jedno poco ten sport ma uprawiać się jak go uprawiać zjawia się takiemu świadkowi tłumaczy, że warto uprawiać sport może panią i za reklamowanie się w tym też zajmuje ciasny to znaczy Wolania Wola Łukaszewicz ja ja akurat te bardzo mało uczestniczę w zajęciach po nie mam wykształcenia kierunkowego ja bardziej służy tutaj wsparciem pomysłem i taką realizacją administracyjną natomiast nowych jak i jakie z tą realizowaną trzylatków na ich poziomie oczywiście Celica z Grażyną byli tak mówią licealistki zawsze mówimy ich językiem zawsze wprowadzamy tę wiedzę dostosowaną właśnie do wieku tak Chińczycy mówi się słuchać fajnie grać w kosza na teren więcej powie 1 z Lechem Poznań należnych mu na pewno zapraszamy gości i dla dzieci jest to mega fani na Final chwila, kiedy mogą spotkać się na żywo, ale i to zaczynamy nawet o tym nie znanych sportowców, ale nawet od rodziców każdy rodzic uprawia jakąś dyscyplinę oczywiście nie wyczynowo jest to rekreacyjnie, ale jej tata jeździ na rowerze mama pływała ktoś inny gra w piłkę, więc te spotkania z rodzicami są bardzo istotne dla dzieci i już tutaj jest taki przykład także, że rodzice uprawiają sport i też zachęcają nas do tego swoje dzieci również z tymi dziećmi te sporty uprawiają wadę wycieczki zagraniczne wycieczki zagraniczne chorych oczywiście jedziemy z dziećmi zagrań błędów serwis w ramach zerowej danina będzie taka jeździmy z dziećmi wycieczki są dostosowane też to do wieku dzieci, więc jeździmy z nimi na z maluszkami wiadomo jeździ się zmniejsza trasy pokonujemy ze starszymi dziećmi możemy już jechać na jednodniowe dłuższe wycieczki natomiast tutaj mamy taką taką mam cel filozofię, że jeżeli np. nie możemy wyjechać zagranicę to staram się, że w zagranica przyjechała do nas w związku z tym nawiązaliśmy kontakt z wolontariuszami z innych krajów i to są kraje azjatyckie to są kraje afrykańskie, gdzie przyjeżdżają do nas właśnie tacy wolontariusze spędzają z nami tydzień 2 tygodnie są w przedszkolu RI opowiadają o swoich krajach przygotowują prezentacje i często taty rustykalny Noel przychodzi jak gdyby przynoszą ze sobą tutaj namiastkę tego swojego kraju tak dziecinną, chociaż mało mogą chwilę poczuć się tak jakby naprawdę wyjechały do Afryki Bobo to są opowieści i to są prezentacje to są piosenki to jest nawet kuchnia więc, więc też złożyli wieńce też interaktywna ramka to są zajęcia interaktywne i też, jakby o pocztę i turystyki jestem też poznanie tej wielokulturowości praw da się, że tutaj też, że przełamujemy w ten sposób, jakby też barierę między, które tworzą się w poznawaniu czegoś obcego czegoś innego dla dzieci jest to by później doskonałą formą do tego, żeby jedno posługiwać się także potrafić się w nim znaleźć w każdej sytuacji znajdą się co panie mówią to w tym jest ogromna rola nauczyciela przedszkolnego w tym takim poznawaniu zachęceniu dzieci do do uczenia się jak chciał nawiązać do podstawy programowej, bo rozmawiamy o reformie edukacji naszych audycjach i czy ta podstawa programowa wychowania przedszkolnego daje nauczycielowi taką swobodę w UE w tej chwili mam wrażenie, że podstawa programowa bardzo skupia się też na takich rozwiązaniach strukturalnych organizacyjnych i metodycznych w podstawie programowej praktycznie wszystkie formy metody pracy są doskonale opisane, więc nauczyciel, który pracuje z dziećmi, sięgając po podstawę maja, gdyby no wachlarz tak tych wszystkich rzeczy, które może robić tego wcześniej nie było nie było tak źle zaakcentowany, jakie są w nowej podstawie, a to dobrze, gdy natomiast te myślę, że z 1 strony dobrze, dlatego że dno nauczyciele mają mnóstwo kompetencji ale, ale takich twardych umiejętności, ale też ruszy jedno szkoły nie dają tak jak jak to robiły kiedyś w szkole nauczyć go dla nauczycieli tak tak natomiast to jest ważna też postawa nauczyciela ja uważam, że jeżeli nauczyciel sam jest pasjonatem tak nawet właśnie tej turystyki czy tego sportu to on potrafi zaangażować w to dzieci potrafili się też też ich zainspirować tak i dodaje ważna jest jego postawa jego empatia emocje, ale jeżeli nauczyciele i widać, że np. taśmą zależy na tym że, żeby to dzieci przejęły dom pasje to to zupełnie inaczej wygląda później procesy nauczania i wychowania w tych wartościach w naszej edukacji wczesnoszkolnej rozważamy takie, by et 2 połowy moment podejścia można powiedzieć podejrzliwie szkolne i podejście bardziej pedagogiczne jedno kładziemy nacisk namiętności twarde na uczenie się na to, żeby dziecko wniosę jakąś wiedzę drugie bardziej na jego taki rozwój w rozwój emocjonalny społeczny co jest ważniejsze jest okazja na to drugie ich aż podstawa programowa czy pani Kolo go taniec był późny wieczór słowa w przedszkolu muszę pamiętać, że mamy do czynienia z małymi dziećmi tak dodaje zawsze na kasie jest taką moją mentor com, że tak powiem ja opieram się nad na jej doświadczenie na tym, czego ona tak naprawdę nie uczy i zawsze właśnie kończą się tutaj podkreślała, że najważniejsza dentysta opieka ta czułość serdeczność dla dziecka, bo to są małe dzieci w momencie, kiedy nauczyciele właśnie otoczą dzieci tą atmosferą to dopiero wtedy i zbudują korelację z tym dzieckiem dopiero wtedy może właśnie pójść za tym nauka tak tak, czyli zaczynamy od zależna od przyjaźni się na wykonanie z nich są nawet nie tylko z dzieckiem, ale zaprzyjaźnią się z całą rodziną z całym otoczeniem dziecka to bardzo ważne są relacje z rodzicami w naszych przedszkolach znamy wszystkich rodziców rodzice znają nas te kontakty są bardzo bardzo mocno rozbudowane to są codzienne rozmowy z rodzicami codzienne chociażby przywitania volvo to uważam, że jest ważne, że rodzic, jeżeli oddaje dziecko do przedszkola to musi mieć silne poczucie bezpieczeństwa też, że rzezie rzezie tutaj znamy ich potrzeby dziecka i znamy potrzeby rodzica Kaka, bo oczekiwania rodzica, jeżeli my rozmawiając z rodzicami te potrzeby no tutaj staram się spełniać, ale to są trudne właśnie oczekiwania czy też także te rozmowy z rodzicami są łatwe czy rodzice mają konkretne oczekiwania przychodzą na przedszkola i to jest raczej taka trochę wolnych myślę, że w przedszkolach przenosimy się staramy, żeby dywany nie było bardziej chodzi nam współpracę chodzi nam o partnerskie relacje niż robota wojna no to tak w szkołach partie wydają się, że ta wojna się gimnazjum w gaz wierzę, że praktycznie do takiej pole walki tak nauczyciel walczy z uczniami uczeń walczy z nauczycielem radził walczył w drugiej ręce maluchy są bardziej rozumie myślę, że to też jest kwestia jak gdyby podejścia nauczycieli i pokazania, że tak naprawdę liczyć się dziecko żona jest najważniejsze i będziemy robić wszystko, żeby UE, żeby to dziecko było w centrum uwagi, ale musimy też no rodzicom uświadamiać, że nie wszystkie rzeczy, które oni sobie myślę, że rzeźba powinna zapewnić przedszkola wpływają pozytywnie na rozwój dziecka, więc tutaj też ta druga rekrutacja nauczycieli w stosunku do rodziców jest jest ważna o tym, porozmawiamy jeszcze za chwilę do rozmów z Katarzyną Warchoł Izabela Łukasiewicz wracamy tuż po informacjach Radia TOK FM zostańcie z nami o Joanna Mąkosa ponownie ze studia Radia TOK FM w Bydgoszczy, a ze mną w studiu pani Katarzyna Warchoł i pani Izabela Łukasiewicz, który wspólnie prowadzą niepubliczne przedszkola w Bydgoszczy 3 dokładnie publiczne przedszkola w Bydgoszczy i w przerwie ustaliliśmy, że tematów jest tak duży musimy wziąć na warsztat podstawę programową z nowej podstawy zniknęło mamy wiele zapisów to są zapisy m. in . o edukacji matematycznej artystycznej Rzenno i są też takie zapisy, których nie było np. dziecko sześcioletnie wg podstawy ma jedynie interesować się czytaniem pisaniem, a przed reformą sześcioletnie dziecko było przygotowane do czytania i pisanie zapytam czy to jest taki krok w tym trochę ofert dla PiS na pewno zmiana tak, ponieważ kiedyś się nauczyciele przygotowywali właśnie do podjęcia nauki w szkole, wyposażając kompetencje nauki czytania i pisania w tej chwili te czynności realizują nauczyciele w klasie pierwszej w związku z tym no, żeby nie dublować tak, żeby nie nie powielać tych samych tych samych treści tutaj na zostało nam praktycznie tylko wypracowanie z dziećmi, które interesują się tym światem pisma i światem United świata świata my CF możemy oczywiście tutaj pracować z dziećmi, które wykazują takie zainteresowanie natomiast my nie możemy sformalizować tego procesu temat, a drugiego tak wygląda załóżmy, że Kasai i Tomek interesują się są można powiedzieć lepiej trochę w tym czytanie pisanie już się wycisza uczę to i gniewem dajemy im do innej grupy jednie absolutnie nie tutaj musimy postawić na indywidualizację procesu dydaktycznego i każde dziecko praktycznie musimy swoim torem musi się uczyć ale, toteż wynika z tego że, że dzieci w tym okresie rozwieszenia harmonijne i 1 dzieci będą rozwijały bardziej swoje talenty artystyczne drogi będą interesowały się symbolami tak to liczyli cyframi i tutaj musimy jak gdyby wspierać style te zdolności zainteresowania dzieci, jeżeli dziecko wykazuje takie zainteresowania cieczy widzimy, że jest zdolny w tym kierunku to jak najbardziej musimy pozwolić nie możemy wspierać hamować absolutnie tego rozwoju musimy pozwolić na to, żeby wykorzystywał ten potencjał pytanie tylko później co stanie się w klasie pierwszej, bo oba te dzieci, które naprawdę mają mnóstwo wiedzy umiejętności kompetencji w tym zakresie trafiają do klas, gdzie tak naprawdę no znowu, ale ten proces może zostać zahamowany albo to można w morze warto u 5 latka już wyłapać te tereny kompetencji posłać go wcześniej do szkoły dlatego tutaj rodzice mają swobodę w posyłaniu dzieci sześcioletnich do pierwszej klasy lub zostawianie jej i ChRL w przedszkolu jak oni oceniają Enea ani tani dolar też grzywną musi zostać tak czy biorąc pod uwagę, że dzieci w ogóle teraz rozwijają się zupełnie inaczej mają tyle bodźców dookoła w od swojego bardzo wczesnego dzieciństwa naprawdę jest dużo dzieci, które Manning moim zdaniem takie jak obserwuje mają talent zdolności do nauki tak natomiast nie wszystkie mimo wszystko nie wszystkie dlatego dobrze, że rodzice nadal mają taki wybór w Chyloni powinno z tego nim nikt nie powinien zrezygnować tak mu nową siedzibę właśnie wracając do tego, że obserwujemy, że Big SA czy Tomek są zdolniejsi no można tak powiedział Boże ty się uczą lub bardziej chcą się uczyć tego czytania pisania to jest także taki nauczyciel musi pracować zmieni indywidualnie jest na to czas uważa zaś nowa trzeba będzie znaleźć, bo też z drugiej strony to nauczyciele musi też, że na zadbać o ocenę rozwoju tak nie można zostawić dziecko samemu, ale tutaj też, że myślę że, że to, że dzieci powinny same wyzwalać swoją aktywność, a nauczyciel tylko ich w tym pomaga i powinien tylko ich zachęcać do do wyzwalania tej aktywności poznawczej ale, toteż jest tutaj umiejętności nauczyciela tak i tutaj musi właśnie nam mieć takie kompetencje, że to dziecko samo decyduje o swojej aktywności amen tylko pomagamy w pokonywaniu pewnych trudności, jeżeli widzimy, że dziecko chce, że sam z 3 z siebie ze swojej wewnętrznej motywacji chce się uczyć czytać i pisać daje mu taką szansę, ale też uczymy tego, że może to robić samodzielnie, że może próbować samemu tak czy taki sztywny podział na grupy wiekowe, jaki obowiązuje u nas czy w wielkiej Brytanii np. czy to jest czy też do rozwiązania czy gdzie np. w rozwiązanie skandynawskie, gdzie dzieciaki tak naprawdę uczą się w 23 grupach w całym przedszkolu bardziej sprzyja rozwojowi takiej takich indywidualnych zdolności kompetencji na pewno sprzyja rozwojowi tych ich kompetencji społecznych emocjonalnych, dlatego że tutaj starsze dzieci pomagają młodszym młodsi uczą się od starszych i pokonywania tych swoich barier i kształtowania postaw i rentowe dla postawy społeczne to będą postawy współpracy między sobą pomagania empatii uczą na pewno i to też podstawy zawarte, że w tej chwili mamy uczyć poznawania emocji i swoich nazywania tych emocji, ale też innych ludzi zwracanie znana uczucia tak uczymy tego dzieci żeby, żeby właśnie niebyły na pozbawione właśnie takiego takiej jak gdyby emocjonalnej tutaj jeszcze bardziej wrażliwi n p . starszy kolega pomaga młodsza mówi stylista i u nas taki zysk jest podział na etapie bardzo kosztowne grupy Ciech jest złem my mamy grupę zbliżone wiekowo, czyli np. trzylatki razem z cztero latkami 5 z sześciolatkami i toteż właśnie tutaj fajnie widać jeśli chodzi o to nauka czytania i pisania rzezie dzieci, które interesują się te starsze dzieci, które interesują się pismem z czytaniem Sony radzą inspiracją dla młodszych i te młodsze szybciej sięgają również po takie po takiej z 1 strony dobrze, ale z drugiej źle, bo się za dużo nauczą i Januszkowice, ale też nie możemy hamować tego rozwoju i tutaj podstawa programowa też na daje nam przyzwolenie, żebyśmy w miarę zainteresowania dziecka indywidualnie pracowali nad nim zainteresowani zresztą podstawa też mówi o tym, żeby wspierać indywidualizm indywidualność dziecka, ale również leżymy, żeby każde dziecko traktować jako jako jakiś taki właśnie jedno niepowtarzalny byt tak, że każda jest każdy jest zdolne każda jest na miarę swojego intelektu i swoich zainteresowań no czy druk elementy po z podstawy, które tak naprawdę ułatwiają komponowanie w tym momencie prace są jakieś elementy, które utrudniają na pewno jeśli chodzi o organizacyjne sprawy to na pewno, bo w podstawie programowej jest kwestia podnoszona, żeby w przewrócić się np. zajęcia korekcyjne, żeby przywrócić rytmika kiedyś te zajęcia jedno stanowiły normę tak przedstawionego w samochodzie na rynki były zajęcia rytmiczne praktycznie w każdym przedszkolu w tej chwili tych zajęć nie ma tylko z tego powodu że, że jedno dni w postawa też programowa ich reforma systemu oświaty jedno narzuciła znajdą przedszkola, które są za złotówkę i nie możemy jak gdyby finansować też na przedszkola publiczne nie mogą finansować się dodatkowych dodatkowych zajęć, a nauczycieli nie ma tak naprawdę w tej chwili tak to teraz będzie wyglądać na czele będzie pewnie wykształcić tych nauczycieli takie głosy z językiem angielskim, który też wszedł do podstawy programowej jest w wyłoniony jako odrębny język no i nauczyciele wychowania przedszkolnego podjęli ten trud, żeby też uczyć się języka angielskiego, ale w tej chwili też są już studia przygotowujące również to do nauki języka angielskiego w przedszkolach przez nauczycieli wychowanie przedszkolne w sporze trasy mówi nowoczesnym nauczaniu w w szkołach, ale rozmowy z paniami to wygląda na to, że takie nowoczesne nauczanie będzie mini projektami to w przedszkolach funkcjonuje od rana od kwot dawno od dawna i coś sprawdzał, ale moim zdaniem się sprawdza, dlatego że nauczyciel, który w, który właśnie tak jak mówiłam latom pasje i chce zarazić zainteresowaniami dzieci to musi zbudować program, na podstawie którego będzie wdrażał te wszystkie elementy, jeżeli to jest jego program tak, jeżeli tez programy przedszkola czy programy taką całego zespołu nauczycielskiego to na pewno jest to bliższa koszula ciału Fran dalekich właśnie programach pracujecie US w przedszkolu czy te są programy autorskie czy ciel jakieś wydawnictwa tworzymy własne programy w oparciu o wyczynach w Atenach rok dydaktyka cieczy w oparciu o planach Gdański, który jest w tej chwili nasz atak zimy co zastanę urody taktyka na euro dla Afrykanów to jest nauka, która pokazuje nam w jaki sposób wprowadzać tak nauczanie, aby dziecko przyswaja osoby te treści zgodnie z UE z potrzebami zawsze tutaj mózg dziecka mataczył to jest taka nauka przyjazne mózgowi, czyli wiadomo że, że tak jak mówiłam, że ta wewnętrzna bazuje to na wewnętrznej potrzebie poznawczej dziecka, że każdy człowiek tak w zasadzie nie ma takiej potrzeby tak, żeby zdobywać świat, żeby poznawać, żeby odkrywać, jeżeli ta potrzeba będzie nam towarzyszyła edukacji to myślę, że ta edukacja będzie znacznie trwalsza i znacznie skuteczniejsza, jeżeli to jest tylko podawane przez nauczyciela i przyswajane przez ucznia no nikt nie będzie miała takiej efektywności nigdy nie osiągnę osiągniemy takich celów czy w związku z tą nową podstawą programową będziecie musieli też w tych programach autorskich zmieniać czas będzie tam też dodać wyrzucił z myślą, że na pewno będziemy zmieniać i kreować przestrzeń edukacyjną, bo tutaj bardzo jestem też, że ta przestrzeń edukacyjna, ale w podstawie wyróżniona ta w jaki sposób tworzyć czy kąciki zainteresowań czy w jaki sposób tworzyć się sale dostosowywać, ale też np. jest celem jest podstawy programowej to są rzeczy, których wyjazdy rozliczyć tak tak późna, ale są też takie zmiany podstawy programowe, które n p . mówią o zagrożeniach i te zagrożenia dotyczą współczesności, czyli to są np. patologie związane z SLD ze światem informacyjnym tak naprawdę, czego wcześniej nie było tego wcześniej nie było i to jest dla nas nowe wyzwanie, ale też no i dziecko żyje w takiej w tej chwili rzeczywistości trasy tak zmienia się tam trzylatki już potrafią posługiwać lekarzem ida i ta rzeczywistość ciągle się zmienia, bo co chwilę albo ledwie co chwilę mamy nowy rodzaj telefonu co chwilę mamy nowy rodzaj jakieś komunikatora idee tak naprawdę musimy też nauczyć dzieci selekcji tak, bo mamy tyle informacji te dzieci są mocowane tyloma informacjami kompetencjami, że dziecko musi wiedzieć co wybrać ten sposób, więc dziecko takie rzeczy można tłumaczyć skoro Eko no widzi smartphone czy czy tablet jest bajka co się dzieje co się rusza jest kolorowe to tak naprawdę chyba zapomina, a może świecie tak tak i dlatego myślę, że rzezie tak naprawdę no tutaj dla nas ta turystyka jest takim taką alternatywą też możemy n p . na tym tle pokazywać, że nie tylko jest tyle nie tylko jest ważne to Rococo co w tej chwili oczywiście to sprzyja i musimy musimy się nad tym pochylić, bo one w tej chwili dzieci nie mogą żyć w oderwaniu od OC właśnie od takich nowinek tak rozległe dużo łatwiej jest podać w smartfonach niż zabrać się na spacer szybciej no tak, ale to też musimy też i to też, że rodzice muszą być świadomi tak tych tych zagrożeń pani Iza Bella się uśmiechnęła się w tak, bo rynek na szczęście myślę, że ani też mamą tak czy zadrapań ostatecznej smartphone, a także tezę o moje dziecko ma już 15 lat willa od nich jest samodzielną jednostką natomiast całe szczęście, że te dzieci spędzają jednak większość czasu w przedszkolu, bo u nas w naszych przedszkolach tych nowinek technologicznych nie ma my staramy się dzieci uczyć tego wszystkiego co powinny wiedzieć nie tylko umieć posługiwać się 1 czy 2 palcami na tablecie wracam do tej turystyki pokazujemy im, że inni ludzie z winnych światach żyją nie tylko na ekranie monitorów tego właśnie przyjeżdżają do nas tak PiS staramy się, żeby to był właśnie spotkania takie bezpośrednie, a nie tylko z ekranem i zabraniać używać goszczą smartfonów i po nocnych uciekali, ale na szczęście w przedszkolu na dzieci nie przynoszą ze sobą, ale też zderz one bardzo ważne jest to żeby, żeby czuwać tak, żeby to nam nie umknęło w takim razie o nowoczesnej edukacji nie tylko przedszkolnej będziemy jeszcze dzisiaj rozmawiać się na antenie Radia TOK FM zatrząsł się swojsko szkoły zostajemy cały dzień w Bydgoszczy o trzynastej 40 LM pan prof. Maciej Maciej Sysło po raz pierwszy u nas PL pojawi się współautor podstawy programowej będziemy rozmawiać o podstawy informatyki, a o osiemnastej w auli atrium Uniwersytetu Kazimierza wielkiego debata o nowoczesnym szkolnictwie wstęp wolny zapraszamy wszystkich bydgoszczan, ale mogą państwo także oglądać debaty przez Facebooka Radia TOK FM wysłać pytania w mailu szkoła małpa TOK FM i w komentarzach na Facebooku te najciekawsze na pewno pojawią się podczas debaty zostańcie z nami zapraszamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA