REKLAMA

Czego uczniowie nauczą się na informatyce? Odpowiada autor podstawy programowej prof. Maciej Sysło

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-05-18 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam ponownie ze studia Radia TOK FM w Bydgoszczy akcja usłysz swoją szkołę i uwaga po raz pierwszy z nami współautor podstawy programowej pan prof. Maciej Sysło, który pracował nad podstawą programową z informatyki jest również członkiem rady ds. informatyzacji i edukacji przy Ministerstwie Edukacji Narodowej dzień dobry panie profesorze widzą państwo programowanie od najmłodszych lat to taki fragment tej nowej podstawy, które bardzo często jeszcze parę pojawia w Rozwiń » dyskusjach w mediach budzi dużo kontrowersji, bo od razu widzimy, że to oznacza, że siedmioletnie dzieci będą pisały programy proszę mi wyprowadzić z błędu nie wyprowadzę pani z błędu i wręcz je po dobrym stanie bardzo sławnym stwierdzeniem, że Lemigo Brunnera, który stwierdził, że każdego można wszystkiego nauczyć zależy tylko od podejścia zarzucano mu, że są sześciolatki uczyć analizy matematycznej teraz na pierwszym roku studiów on powiedział, dlaczego nie na taki wizjoner kontra AZS wizjoner ani myśli podejdziemy do tego odpowiednio do wieku dzieci, a ich możliwości ich rozwoju, a i PiS zarówno psychicznego Jagi, a ono nawet fizycznego prawda, bo mówimy oprogramowaniu za pomocą takich czynności, które są związki Nesty etycznych czynności takich jak nie widzę przeszkód, ale właśnie to wszystko tkwi w tych szczegółach w jaki sposób to będziemy robić śmiech szczerze pan profesor będzie musiał dużo pojęć wyjaśniać programowanie za pomocą kim estetycznych czynności co to jest takiego no wie pani i jeżeli my chcemy spowodować, by na świat robot wykonywał pewne czynności po naszych polecenia, a co później się przełoży na pewien program komputerowy to najpier w powiemy 1 dziecku, żeby pokierował drugim dzieckiem za pomocą pewnego ustalonego zasobu poleceń, czyli programowanie z elementami WF -u i harleye i tak i tak staramy się w pierwszej klasie z tym akurat w trakcie prac nad narty z podręcznikiem do pierwszej klasy szkoły podstawowej 8 podręcznika do informatyki, który zaczyna się tym, że te dzieci bawią się na dywanie nawet ukuto taką nazwę programowania dywanie prawda słonych mandatów podręcznika małego i nie niech nikt nie będzie, więc to jest jakaś nazwa ktoś ukuł wywiad tego nie chce akurat propagować takie przyjęcie natomiast tych dzieci zaczynają pewne czynno pewne polecenia układać na planszy woda z i następnym krokiem będzie te pory polecenia pojawią się na ekranie komputera i mają tymi poleceniami sterować jakimś dzikim robotem na planszy, która już jest na ekranie komputera potem usiądą do języka programowania zrobią to w języku programowania jak będą powierzchnie na poziomie piątej szóstej klasy to ich obejrzymy z tych wszystkich akcesoriów i powiemy napiszcie to tekstowym języku programowania c plus + 3 czy jest pani Toni i one będą wiedziały, o co chodzi po ich w razie tutaj, żeby wpływy w studiu w Bydgoszczy miałam przyjemność rozmawiać z paniami, które prowadzą przedszkola i rozmawialiśmy o tym jak dziecko zainteresować edukacją właśnie na tym poziomie mówi o tym, że to muszą być interaktywne zabawy dużo dużo takich takich działań czy rozumiem, że to oprogramowanie w pierwszej klasie też będzie data ma głównie otwierało nikomu nie tylko od tego zaczynamy prawda, dlatego że tak jak wspomniałem i to, że chcemy zacząć od najmłodszego lato musimy dobrać dot do tego odpowiednie środki a kiedy taka znakomita inicjatywa godziny kodowania amerykańska, którą przykładamy język Polski i propagujemy w Polsce jej Polska ostatniego grudnia była chyba na siódmym miejscu w świecie wśród ponad 100 krajów popularności tej inicjatywy zaczyna się od tego, że dziecko programuje nie umiał już przeczytać da widzom na ekranie pokazane coś co robi na co dzień, czyli dotykowo paluszkami czy czy przeciąganiem czegoś na ekranie ona nie musi umieć czytać lub znakomicie wie co ma wykonać, bo wie co ma być wykonane tym ekranie, więc to niestety nic na przeszkodzie natomiast jedno bardzo ważne rzeczy podkreśla też niczym leśnikiem, który jest uczniem papier dano twórcy tej idei z lat osiemdziesiątych, żebyśmy nie wprowadzili tego do technik hali Gryfia jest ona żyje się w tym może jeszcze gorzej niż najmłodsi dzieci tak, że ani one lubią tt technicznie rzecz natomiast my chcemy, by to dziecko potrafiło wyrazić siebie jak to w Jeleśni, czyli on chciałby coś osiągnąć sam chciałby się spotkać innym dzieckiem on chciał, by podyktować jej podyskutować z hinduskim chcielibyśmy, żeby chce narzędzia programistyczne służyły temu jak któryś z nich mówi prawdę, żeby ono potrafiło ekspresją strzałów, czyli trybuna potrafił u siebie wyrazić na swój sposób jak naprawdę dużo takiej można będzie z miękkiej materii do uformowania no bo teraz dzieciaki trzyletnią już potrafią się posługiwać smartfonem wita się rzecz gol to co pani wspomniała tony używają skryć juniora, gdzie faktycznie tam są tylko obrazki obrazki, które mówią co może zrobić obrazki do czego ma zdążyć z prawdą, bo trudno oczekiwać, że Bono potrafią czytać prawda tak żyjemy w pierwszej klasie teraz będziemy proponowali podręcznik właśnie takie nagranie z pierwsze zajęcia wolny będą bez czytania jeśli będzie jakiś tekst będzie lektor czytał dziecku AW podstawy programowe jest napisane, że programowanie na początek dużo wcześniej przed włączeniem komputera no tak czy audytor Albańczyka nie będzie łatwo o otworzenie książki podręcznika nie gra bez pana profesora autorstwa Niny jak starzenie hamowania Skrze to będzie 1 na ekranie niema niema papierowego na cały podręcznik jest na ekranie tak tak w oczy talonów ani podejścia jej dno wychodzimy założenia, że technologia ma służyć technologii w nowo, jeżeli ono nie czyta na początku to po co udawać podręcznik widział podręcznik do pierwszej klasy pełnych tekstów od pierwszej lekcji i zrozumiały, że nauczyciel to będzie dziecku czytać no przepraszam nauka nie polega na przerobieniu podręcznika do akt cel cel podstawy programowej nowej informatyki do przygotowania absolwentów szkoły podstawowej do rozwiązywania problemów z różnych dziedzin życia i gospodarki nauki jak cytuje przy świadomym bezpiecznym wykorzystaniem metod i narzędzi, jakie wyposaża informatyka w 2 i z jaką wiedzą tak naprawdę Edmund takie dziecko z tej szkoły podstawowej el ME wyjdzie informatyczne, tyle że pani dotknęła tego on na różnych przedmiotów, bo faktycznie ten podręcznik, którą przygotowujemy do pierwszej klasy czerpie przykłady wszystkich innych edukacji na poziomie pierwszej klasy, czyli jej zachowania na początku też tylko w zakresie Czechy, czyli 19 później w zakresie 120 do końca pierwszej klasy z przekroczeniem progu dziś rynkowego, czyli może dodać 5 + 8 prawda chwalą się uczy mnie w ten sposób rząd wykonuje pewne czynności sprowadzających się do obliczeń, ale jednocześnie może programować czynność prawna, którą widzi to nie jest tak, że musi coś na taką taką metodę prawda wykonaj 10 ćwiczeń prawda lot albo napić się rubla nie on ma pomyśleć o ma dojść do pewnych sposobu rachowania wykonywanie, bo to nie jest tak, że dziecko chcemy nauczyć 1 sposobu wykonywania obliczeń nie bardzo często te dzieci mają swoje sposoby jak Dżem po swoim wnuku, który jak mu zadałem ćwiczenie właśnie zachowania to widzę go paluszkami dodaje 12 minut stał się prawda o niemal 12 paluszków dla siebie odkłada 2, ale pamięta, że jest 10 jeszcze prawda odejmuje to 2 zostają mu 3 szyby odjąć od tej dziesiątki co jest znakomity rycerz sieci, dochodząc swoich sposobów z rachowania bawiącą się i na tych i w tym tych ćwiczeniach, które my przygotowujemy tam będą zarówno w czynności codzienne prawda tam będzie przyroda będzie czytanie czy układanie literek rysowanie niż do roku będą łamigłówki dzieci znakomicie wciągają, więc tam się pojawia tak, gdyż pojęcie myślenia kompetencyjnego ideom właśnie od was gromy SEK z komputerem, ale woli w Raszynie wie pani trafiła na takim od ślizgu wręcz korzenie mój adres bardzo ważne pojedzie, bo to oznacza umiejętność rozwiązywania problemów z różnych dziedzin tak różnych dziedzin z wykorzystaniem metod i narzędzi pochodzących z informatyki i ja jestem akurat orędownikiem tego tego sformułowania dostawałem za to po głowie nieraz od różnych ludzi, którzy mnie za to gani liście to jakieś kalki amerykański wprowadzam w natomiast już tłumaczyliśmy jak natomiast chciałem, żeby nic, żeby to pojęcie o jej nie od razu kojarzyło się z informatyką, bo muszę dzielić myślenia algorytmicznego się wszystkim cień informatyką Tatra zmuszeni tą rotacyjną chodzi o to, żeby uczeń potrafił zastosować to, czego się nauczymy informatycy na matematyce na historii na biologii na psie rodzin nawet na języku polskim prawda takich baz danych czy wyszukiwanie informacji zajęć chodzi o to, żebym potrafił zastosować nie tylko do tego co w informatyce, ale do tego co znajduje winnych dziedzinach rada Amerykanie mają Anglicy mają takie bardzo dobre powiedzenie MEN Tal dłuższymi takie narzędzia umysłowe prawda sposoby rozumowania bardziej prawda także ja myślę i my nie używamy tego pojęcia na poziomie szkoły podstawowej, ale zabronione RM każda my kształcimy także to po pewnym czasie dziecko jak ci uczeni jak to skomentuje i będzie umiał to zabrać do kupuj do myśli o to są właśnie te metody, które pochodzą z informatyki, a mogli używać innych przedmiotach, które chcą zaprezentować jak takie użytkowe GM użytkową wiedzę na tej informatyce, ale po co z tej nauki w podstawowej szkole uczeń posiada dzieciom będzie potrafił np. jakiś problem rozwiązać za pomocą napisania aplikacji tak miewają znakomite to jest to cytat z takiej sytuacyjne właśnie przy okazji godzina kodowania natrafił na taką dyskusję, którą miał prezydent Obama z dziećmi podszedł do nich mówię i co lubicie grać w gry no pewnie wszyscy akurat ta okryje ich to stwórzcie własną i dowiedzieć się ze zdrową skórę w tu siedzicie stanowiły i my dzisiaj dzisiaj pani się informatyką edukacji zajmuje od zawsze, a takich narzędzi nie było, ale teraz wstydzić mają takie narzędzia już w stanie stworzyć w ciągu godziny gry takie wpłaty Jerzy gara i redaktor w ciągu godziny są w stanie stworzyć więcej to gra mogą wysłać komputera na komórkę innych dzieci i one będą grały w swoją grę Serba są oczywiście to jest na razie zabawa, ale też na tym pierwszym poziomie, ale się uczy prawda rząd może stworzyć coś własnego on może operować zdarzeniami on może odpowiadać na sytuację, która pojawia się w trakcie gry w kranie nie zawsze powtarza prawda, więc niepowtarzalna i widzom zauważa pewne możliwości, które oraz pozycji konsumenta informacji tworzą z niego twórcze loda czy nauczyciele obecni nauczyciele informatyki są przygotowani na różowe, żeby właśnie chciałbym zadać pytanie no, więc wie pani to jest najtrudniejszy rok rada szkoły są tak dobrze dobrze o nich nauczyciele też takie folklorystyczne powiedzeniem należący do folkloru no i ty znasz olbrzymie wyzwanie największe wyzwanie dla systemu edukacji przygotować do tego nauczycieli chcielibyśmy, żeby to doceniło ministerstwo, bo wprowadza podstawę programową taka prosta chodzi już 1 września tego roku Nowin dlatego też będę miał propozycję podręcznika dla tych nauczycieli i to jest dla nas najważniejsze, że nauczyciele zostaną przeszkoleni w odpowiedzi warto się pani mnie o to pytać też obowiązek tych, którzy wprowadzają podstawę programową to powinno ministerstwo przybyć kształcić nauczycieli, ale są duże szanse są już jakieś kursy kursy po podręcznik jest w trakcie ich ofertach no no widać już pani i szkolenia kursy robi wiele instytucji lokalnej, ale nie ma żadnego rozwiązania systemowego tak jak systemowym rozwiązaniem jest zmiana podstawy programowe nie ma w złotych takim wizytom, ale jest, ale wie pani robi bardzo dużo tak jak to przygotowanie podręcznika to bym chciał 1 ich przekazać, bo do tych dzieci najmniejszych na ogół idą nauczyciele z wyższych klas nie my byśmy chcieli tego nauczyć się nie nauczyciele, których kształci zintegrowanie na tym najniższym poziomie przekonać, że to on ma uczyć informatyki, bo Tomasz rozlać wraz z tym rząd robi po wszystkich Duka no trzymamy kciuki, żeby się udało, bo czasu zostało mało bardzo dziękuję za rozmowę ze mną w studiu filmów w Bydgoszczy był pan prof. Maciej Sysło współautor podstawy programowej informatyki w akcję usłysz swoją szkołę zostajemy cały dzień w Bydgoszczy o osiemnastej w auli atrium UKW debatą nowoczesnym szkolnictwie na pewno będzie rosła też informatyce zapraszamy w imieniu Agaty Kowalskiej wstęp jest wolny, a jeżeli ktoś nie może przyjść osobiście możecie oglądać debatę przez Facebooka komentować pytać zapraszamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA