REKLAMA

Czym jest nowoczesne nauczanie? Czy reforma edukacji pozwoli uczyć nowocześnie? Cz. 1 debaty Usłysz Swoją Szkołę w Bydgoszczy

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-05-18 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:22 min.
Udostępnij:

Dyskusja w składzie: Rozwiń »
- Marek Gralik, Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty
- Iwona Waszkiewicz, wiceprezydent Bydgoszczy, nadzoruje Wydział Edukacji i Sportu
- dr Marzena Żylińska, neurodydaktyczka, Budząca się szkoła, wykładowczyni na Wyższej Szkole Bankowej w Bydgoszczy
- Dorota Preus, nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 32 w Bydgoszczy Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
akcja usłysz swoją szkołę dzisiaj w Bydgoszczy to już siódma odsłona naszej akcji jeszcze przed nami 33 debaty i dyskusje o skutkach reformy edukacji i wszystkim tym co dotyczy szkoły w Polsce przy mikrofonie Agata Kowalska dziennikarka Radia TOK FM przy odbiornikach radiowych słuchaczy i słuchaczy przy odbiornikach komputerowych widzowie, bo na Facebooku trwa transmisja wideo z naszego spotkania wszystkich państwa witam serdecznie on już jest tradycją naszych debat, że widzowie Rozwiń » na Facebooku, czyli nasi słuchacze słuchaczki komentują żywo i biorą udział naszych debatach w związku z tym koniem im się równie serdecznie jak w tym przy odbiornikach radiowych i jest jest z nami publiczność tutaj w auli Uniwersytetu Kazimierza wielkiego na Chodkiewicza 30 w Bydgoszczy powtarzam ten adres wiem, że część państwa próbuje się do nas jeszcze dostać ma kłopot z parkowaniem to już za państwo zorganizowana pomoc proszę parkować proszone dołączać do nas, a przy stole honorowym gościem za chwilę ich przedstawiać będziemy dyskutować w znakomitym składzie tutaj w Bydgoszczy, ale chciałam państwu przypomnieć, ponieważ powiedział, że to jest siódma odsłona naszej akcji być może część państwa już zapomniała po co jest reforma edukacji jest postanowią sobie też odświeżyć i zajrzałem ponownie do ustawy do uzasadnienia projektu i pewnie większość PSL powiedziała ta reforma jest po to, żeby zlikwidować gimnazja Otóż nie likwidacja gimnazjów jest tylko narzędziem środkiem, a celem jest podwyższenie jakości kształcenia i to powtarza się w tym uzasadnieniu po wielokroć jak dzisiaj chciał porozmawiać o jakości kształcenia i o zjawisku, które nazywa się nowoczesna szkoła nowoczesne nauczanie co to jest co się kryje za tym pojęciem i czy jest jedno z tych zjawisk co, do których nie można się nigdy zgodzić, bo każdy coś innego przez to rozumie spróbujemy dziś zrobić taki eksperyment sprawdzimy czy różnego rodzaju eksperci ekspertki przedstawiciele władz są w stanie wypracować jakiś kompromis co do tego czym jest nowoczesna szkoła, a są z nami pani Iwona wierz Waszkiewicz wiceprezydent Bydgoszczy dzień dobry ani dobry witam odpowiedzialna za oświatę, a dawniej też kurator oświaty, a więc, tym bardziej witam serdecznie jest z nami dr Marzena Żylińska Anna dawniej nauczycielka również należy szkolący nauczycieli, a obecnie w liderkę inicjatywy budząca się szkoła dzień dobry pani doktor proszek do mikrofonu zapraszam tendencjom witam wszystkich jest z nami pani Dorota Royce nauczycielka w klasach 16 w szkole podstawowej nr 32 w Bydgoszczy i to bardzo ważne dla naszej dzisiejszej rozmowy współzałożycielka bydgoskiego bąbla matematycznego będziemy tłumaczyć ulice to jest dzień dobry pani dzień dobry witam i jest z nami oczywiście jak każdy z naszych debat kurator tym razem Kujawsko-Pomorski kurator oświaty pan Marek g dzień dobry panie kuratorze dzień dobry witam wszystkich, którzy nas widzą słyszą, a pan kurator też ma doświadczenie i to różne m. in. był radnym wcześniej miejskim radnym prawa i sprawiedliwości, a także nauczycielem języka angielskiego, więc mamy jej praw praktyków i teoretyków wszyscy są spotkali się za tym stołem tak jak mówiłam celem reformy edukacji jest podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i liceach czy też przy innych szkołach po ponad podstawowych i zdanie i tych słowach mąż powtarzają wszędzie to nowoczesna szkoła nowoczesne nauczanie i znalazłam takie zdanie, które chyba w któryś Bachor stało się truizmem po to, ono nowoczesna szkoła powinna wspierać proces uczenia się ani nauczania pytanie co to znaczy to co się za tym kryje i prosiłabym, żeby najpierw odpowiedziano zapytanie pani Marzena Żylińska, dlatego że uczenie się ani nauczanie to 1 z głównych tez tej idei szkół budzących się, więc co to jest pojęcie pani doktor to prawda to jest główna nasza idea nie przez całe lata zajmowałam się metodyką i kształciła nauczycieli właśnie o to, żeby umieli tworzyć warunki do uczenia się, a odchodzili od nauczania, bo problem wg mnie największe naszej szkoły polega na tym, że dzieci chcą się uczyć, a my wciąż się nauczę przychodzą do szkoły zmotywowanych pełnych chęci do do uczenia się, a w szkole zostaną w Ustce zostanie uprzemysłowionych zaczynamy realizować program mamy 1 program na wszystkie dzieci takie różne, jakie są tak na tym polega podstawa programowa i jest ciekawe, że ten postulat odejścia od nauczania nie jest nowy ja chcę zacytować Jana Amosa Komeńskiego dydaktyka ma na 1838 EUR 1838 nowoczesność po naszej dydaktyki alfą i omegą ma być znalezienie sposobu, który by pozwalał, żeby nauczyciele mniej nauczali, a uczniowie więcej się uczyli ażeby w szkołach było mniej nudy i bezpłodnych wysiłków, a więcej spokoju przyjemności gruntownych postępów w nauce potem byli liczni reformatorzy edukacji eskalacji René w re Bel Maria Montessori Helenka kwesta, która tandetą iński wymyśliła Steiner nasz Korczak możemy tutaj wymieniać dowolną liczbę tych reformatorów dzisiaj mamy badaczy mózgu jej książka 1 przyniosłam Grand vitara kim jesteśmy, jaki moglibyśmy być moglibyśmy być, gdybyśmy się aktywnie mogli rozwijać i badacza mózgu namówią człowiek uczy się wtedy, kiedy jest aktywny nauka wymaga aktywności co oznacza, że nowe jednostki mówi pani odejdź my od nauczania Otóż przekazywania wiedzy odejdź my od przekazywania wiedzy kiedyś, kiedy ten model szkoły powstał, w którym dzisiaj mamy ten model pruski no to właśnie nauczyciel był źródłem wiedzy musiał wyjaśniać, bo jeśli się, czego dzieci w szkole nie nauczymy to być może już ograniczenia dowiedziały natomiast my dzisiaj żyjemy z Kompanii informacyjnej lawinie wiadomości nas otaczają to nie problem dotrzeć do wiadomości problemem jest umieć z nich skorzystać, ale był częścią w tym krótkim wstępie powiedzieć, że zupełnie inny jest też szkoły w kulturze nauczania w kulturze nauczania mamy podstawy programowe i zadaniem nauczyciela jest realizowanie podstaw programowych, czyli zrealizowanie 1 celu na rozwój wszystkich 1 planu na rozwój wszystkich dzieci w kulturze uczenia się celem punktem odniesienia są dzieci stworzyć warunki do tego, żeby wszystkie dzieci mogły rozwijać swój potencjał swoje silne strony takie, jakie mają dzisiaj się często zdarza, że szkoły kończą ludzie nawet, z czym uczniowie, którzy nawet świetnie maturę zdają i nie wiedzą co w życiu, by chcieli robić, gdy są silne strony, a wiedzą, jakie są ich Pięta achillesowa, czego nie umieją dobra szkoła musi człowiekowi pozwoli znaleźć jego silne strony, czyli nie tylko uczyć się czegoś nauczyć się czegoś o sobie dowiedzieć czegoś z pani Dorota Prus nauczycielka jak mówią współzałożycielka bąble matematycznego i cieszy się, że jest pani z nami, dlatego że bok matematyczne mam wrażenie z tego swoistą realizacją tych postulatów, który przed chwilą pani dr Żylińska opisała czy to jest prawda dokładnie oczywiście bąbel matematyczny zakłada właśnie wstrzymanie nauczyciela, a poruszenie ucznia jest to podobno ostatnia teza Kopernikańska wstrzymać przewrót dokładnie wstrzymać nauczycieli ruszyć uczniów i właśnie taka idea przyświeca Bogdanowi matematyczne Emu sposób prowadzenia zajęć podczas edukacji matematycznej ma polegać na tym, żeby uruchomić aktywność wszelako dzieci i ukierunkować na zdobywanie przez nich umiejętności wiadomości i tego wszystkiego co dotychczas nauczyciel podawał w formie wykładów, ale dobrze to ich jak wszyscy wiemy wiemy pamiętamy lekcję z dniem stwierdzenia Pitagorasa pani uciekła z matematyki no to jak inaczej nauczyć twierdzenia Pitagorasa i te wszystkie trójkąty przedstawić jeśli nie poprzez to, że pani opowie uczniom przedstawi ten wzór pokaże go na kilku przykładach, a potem zada zadania gdy, jakbym jak inaczej to może nie dano do piątego oraz zasięgać, bo jestem przede wszystkim matematykiem w klasach 13 informatyk kij uczy, że w 16 natomiast jeśli chodzi o matematykę tu maluszków po prostu chodzi o to, żeby dzieci same znalazły swoje sposoby dojścia do wyniku, czyli zajęcie nie polegają na tym, że ja stoję przy tablicy pokazuje teraz musi zrobić to i to i powtórzyć 120 przykładu wg mojego pomysłu i schematu, który jest w podręczniku do tej pory podawany tylko ja zapytam dzieci jak wy sobie z daną trudnością poradzicie, jakim sposobem rozwiązać dany problem sposoby są nawet 3 lata GL pani nauczycielką policzy na palcach na palcach nie wolno litr, dlaczego nie wolno, jeżeli na Sejm powinien Sano, jeżeli dziecko jest to potrzebne na tym etapie on musi zacząć od konkretów i tak długo, jakiemu są potrzebne powinien je stosować, ale tylko mnie i przyniesie ci łatwiej, gdyby pani podawał od razu sposób dojścia do rozwiązania i mogliby się przejść do następnego etapu wprowadzono już szablon, który powodowałby wbić do głowy pewnych schematów myślowych i w momencie, kiedy byśmy cokolwiek zmieniły w podanym problemie dziecko nie poradziłoby sobie tu chodzi o to, żeby dziecko zrozumiało samo znalazło sposób rozwiązania tego problemu na jego możliwości dostępne czy to będą palce czy to będzie działanie czy to będzie rysunek i przy następnym problemie podobnym troszeczkę zmienionym ono będzie próbowało rozwikłać, bo będzie rozumiało poprzedni natomiast, jeżeli my podamy gotowe rozwiązania gotowy schemat to będzie takie w uczelnie gotowych śladów jakiś takich powtarzalności wielokrotnej, bo jest tak naprawdę zrozumienia także tabliczka mnożenia dzielenia najpierw dzieci muszą zrozumieć na wszelakich przykładach zżycia wziętych, a nie na pamięć neutralność i budzenia w środku nocy ile z 3 × 4 i prawne nie wyszło się tak uczyli trochę dorośliśmy do ludzi no z decyzją jest ona 6 rano byłam uczona mogę tak nie mogli być, a to nie lekceważymy Zielińska dopowiada kim byśmy mogli być nowe być może byśmy byli bardziej twórczy bardziej kreatywny jest z nami pan kurator pan Marek Gralik panie kuratorze tutaj powołam się na słowa w 2 pana odpowiedników kolegów z innych miast, którzy pytani o sposób uczenia mówili po mistrzu i adepci i o tym, że szkoła jest takie miejsce, gdzie uczniowie mogą spotkać tego mistrza nauczyciela i od niego wziąć wiece znałem się czy pan zgadza się z tą koncepcją czy raczej z bardziej tutaj bliższy temu co pani przed chwilą mówiłem Szanowni państwo spróbujmy połączyć słowa i kolegów tajemniczych jak rozumiem nie wiem, o co chodziło kuratorów prokuratorów peletonu odpowiedników z żołnierzami z rzeszą kolegów wszelako mam wielu rozumie, że chodziło kuratorów można połączyć to co mówią moi koledzy z tym co mówią panie trudno się nie zgodzić z jednymi i z drugimi czymże byłaby szkoła bez nauczyciela nauczyciela, który jest mistrzem Czyżby była szkoła, gdybyśmy mieli tylko nauczyciela i nic więcej nic poza tym, gdybyśmy nie pozwolili im nie pozwala liczyć się rozwijać, a pani doktor powiedział takie zdanie, że powinniśmy odchodzić od przekazywania wiedzy w Timesie, że chyba nie do końca ani chciała opowiedzieć pozwoli pani, że z ewentualnie w prozie dowiedzą się grać z MPK nie zje, ponieważ trudno sobie wyobrazić byśmy mogli odejść od przekazywania wiedzy tu bardziej chodzi chyba tylko o formy przekazywania wiedzy w jaki sposób ona jest dostarczany, a może zawisnąć blisko 8 i oczywiście edukacja uczęszczająca coś nowego niezupełnie, ale jest takie pojęcie WDK edukację uczęszczająca to znaczy branie udziału w miejscach wydarzeniach, czego nauczano rzecz dotyczy ja mogę pojechać zobaczyć dotknąć i to dowiemy się więcej niż będąc na miejscu oczywiście to wymaga dużo pracy dużo tych środków czasami finansowych, ale jest to wyjście naprzeci w rozwojowi dziecka w sposób niezwykle aktywny nowa podstawa programowa, która w, którą uważam za bardzo nowoczesną, gdybyśmy mieli przyrównać ją do naszego życia codziennego toto to już nie jest internet stanowi podstawa programowa to już już jest co najmniej łeb i 20 zmierzający w kierunku łapy 30, jeżeli państwo wiecie, o czym mówią o sztucznej inteligencji także to jest wyzwanie bardzo duże rzucone nauczycielom, bo od nauczycieli ta nowa podstawa programowa będzie wymagała znacznie więcej niż poprzednia, ponieważ trzeba będzie pracować mimo całej swobody jako nauczyciel będzie miał trzeba będzie pracować metodą projektów trzeba będzie angażować dzieci w proces uczenia się tu pani grożą, że chyba zaprotestować, bo z tego co pamiętam lektury podstawy programowej to jej struktury to właśnie pro projekt nie będzie już obowiązkowe nam się będzie mógł skorzystać z tego z tego narzędzia nie będzie musiał będzie musiał skorzystać z takich projektów z takich z takich metod jak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA