REKLAMA

Cz. 2 bydgoskiej debaty Usłysz Swoją Szkołę

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-05-18 19:20
Prowadzący:
Czas trwania:
48:20 min.
Udostępnij:

Debata w składzie: Rozwiń »
- Marek Gralik, Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty
- Iwona Waszkiewicz, wiceprezydent Bydgoszczy, nadzoruje Wydział Edukacji i Sportu
- dr Marzena Żylińska, neurodydaktyczka, Budząca się szkoła, wykładowczyni na Wyższej Szkole Bankowej w Bydgoszczy
- Dorota Preus, nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 32 w Bydgoszczy Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
my się, dlaczego reforma stwarza warunki, w których nauczyciele muszą mniej zarabiać po to, nie, żeby przetrwać jakiś stan reforma Astorią też, że pani redaktor że, gdyby nie reforma to zwolnienie byłoby więcej, gdyby nie reforma więcej ludzi, by było bez pracy ta reforma wytwarza etaty co za tym idzie więcej osób będzie pracować sam pan powie, że już 2 lata przez 2 lata ci nauczyciele powinni tak naprawdę albo kolegę 1 z usługą via moje ja mówię o sytuacji w Rozwiń » tej konkretnej szkole jeżeliby chcieli pracować w tej konkretnej szkole, bo tam godzin nie ma co wcale nie znaczy, że oni, by tych 2 dodatkowych godzin winnej szkole nie znaleźć prawda natomiast sytuacja w dużym mieście takim jak Bydgoszcz to nie jest aż taka problematyczna, żeby faktycznie w 2 no pani podała przypadek w 4 szkoła uczącego nauczyciela to są to są to są naprawdę chyba przypadki po jego upadku byli goście mówią o podzielić grunt rolny w Polsce dno niewiele dosłownie wlewała paliwo jeśli przyjrzeliśmy się sytuacji n p . na Podkarpaciu dotąd to rzeczywiście tak wyglądało nie samym Rzeszowie, ale no problem mają państwo i podejrzewam, że Wojtek też tak może być, bo to będzie wszystko kwestia wyboru czy ja jako nauczyciel chcę pracować i w tych ciężkich warunkach dojeżdżać do 3 miejscowości mówiła jakiś gminie, żeby mieć ten czy Sokoły taktu czy jest po prostu rezygnuje z tych 234 godzin i w związku z tym ktoś te godziny musi przejąć no jasne kolory żółty samochód jest rozmowa w rozdzielaniu unijnych, którzy mówili, że jeśli ja nie będę jeździł do 4 szkół to jak w obronie nie biorę tu nawet nie utrzyma się nie jest niemożliwe marzącym o tym, właśnie mówię tutaj widzę, że głosy z sali, więc bardzo chętnie bardzo chętnie odda mikrofon pani potem, bo widzę, że pani prezydent też w czasie dni zapraszam panią wójt słychać słychać jak go jedno i a ośrodek pro o przedstawienie się i ewentualnie zawód, który oczywiście ja tych doradców, gdy zacznie się przedstawiać i zaczną mówić co stanowi bardzo długo, więc ja zadam króciutkie pytanie, jeżeli mogłabym jeszcze później trochę po opowiadać to bale zachęcą do stawienia się Agata Szczygielska Jakubowska, jeżeli chodzi o mój staż nauczycielski to jestem prawdopodobnie tutaj ewenementem, albowiem uczyłam we wszystkich klasach liczy się wszystkich roczników od szyld w tej nocie w tej chwili uczy dzieci czteroletnie, ucząc dzieci sześcioletnie wszystkie klasy szkoły podstawowej wszystkie klasy jedno wtedy akurat liceum aż do studentów pedagogiki również przez rok uczyłam to no to świetny zdarzy się pani przedstawiła w Chryslerze drażniła, a pytania jak nie było duże pytanie mam tylko akurat tutaj konkretnie bardzo króciutki już ad vocem to my pana w jaki sposób, jeżeli mamy takich nauczycieli, którzy dojeżdżają na 123 godziny w jaki sposób ułożyć plan, żeby nie było okienek, żeby szydzić z nich siedziały całą dobę szkole i żeby nauczyć się również kiedyś do domu dotarł, bo jeżeli on musi publicyści znicze oczywiście przeznaczyć czas na dojazdy no to pieniądz swoją drogą, kto ma również płacić za dojazdy możesz uratować go dyrektorzy szkół poniesie odpływ wybrano pana dyrektora, która dopiero od tego jest dyrektor, żeby zorganizował pracę, ale chwileczkę chwileczkę chwileczkę Szanowni państwo czy nie mamy sytuacji teraz takiej, że ktoś na 23 godziny dojeżdża czy taka sytuacja nie była kilka lat temu, gdy trzeba było szukać tych dodatkowych godzin to jest kwestia wyboru to jest kwestia wyboru mogę pracować na pół etatu nie dojeżdżać na 34 etatu nie dojeżdżać, a mogę pracować jeszcze innej szkole i ten etat natomiast, że nie jest od państwa to nie jest moja uznania dla słuchaczy nie prosiłam Ernst pozwolić mi skończyć jedno zdanie, bo dla tych z państwa naszych słuchaczy, którzy nie są nauczycielami dyrektorami szkół kuratorami nie jest to może jasne, dlaczego nie może być taka sytuacja różnią się uczy w 1 szkole ima tam etat w naszych być może to jest kuriozalne pytanie, ale ja naprawdę nie rozumiem pani gra pani prezydent może pani wyjaśni jako organ prowadzący informatyk to ten nie może bowiem tak to sytuacja dotyczy głównie na u nauczycieli gimnazjów w gminach, gdzie np. są 4 szkoły podstawowej jedno gimnazjum w tym gimnazjum najczęściej są skupieni najlepsi nauczyciele z gminy pracujące najlepiej i teraz tego gimnazjum nie będzie będą te 4 szkoły podstawowe oczywiście z 9 letniego cyklu kształcenia w tej gminie skraca się do 8 letniego, więc i tak godzin jest mniej, więc na pewno będzie jakieś zwolnienie ma zmniejszenie godzin i teraz ten nauczyciel albo będzie jeździł do nie wiem 3 z tych szkół podstawowych i tam realizował swoje pensum, bo w żadnej szkole podstawowej nie znajdzie się dla niego pełen etat żadnej to i ci najlepsi nauczyciele z miną oni będą musieli niestety jeździć po, których małych szkołach i to jest rzeczywiście problem głównie właśnie w tych mniejszych niż coś mnie za 2 lata nie, chyba że ktoś może odejść na emeryturę tak albo przy, gdzie indziej się zatrudnić no bo ten problem nie zniknie, jeżeli są nauczyciele w kwiecie wieku nie mają jeszcze ileś lat przed sobą natomiast tak natomiast w Bydgoszczy chciałabym zwrócić uwagę na to, że oprócz tego banku nauczycieli te gimnazja, które nie są przekształcane szkoły podstawowe wszystkie włączali się do struktury szkoły podstawowej jakiejś innej okolicy głównie po to, żeby zabezpieczyć pracę nauczycielom i inni nasi nauczyciele dyrektorzy szkół przeważnie akurat wykazują taką Solidarność, jeżeli do mojej szkoły podstawowej nie jest włączone gimnazjum fakt, ale ja mam jednak godziny pobranymi siódmą klasę, a potem usnął to ci dyrektorzy szczególnie z osiedli starają się zagospodarować nauczycieli gimnazjów Andres niesamowite co pani mówi, dlatego że jak mówią to siódma odsłona naszej akcji i w każdym mieście powtarza się historia, której nauczyciele naprawdę z płaczem mówili, że no nie znajdą zatrudnienia, bo dyrektor szkoły z woli powiększyć, bo melancholia nie ujawnia, że każdy znajdzie, ale są te działania naprawdę robione głównie pożar znaleziono ich działalnością mówi pani o tej Solidarności, ale oczywiście, że to korzystna nawet tam, gdzie czuję i słyszymy jakąś sytuację, że dyrektor szkoły straszy, że moi nauczyciele na pewno nie dostaną Tommy wiedząc to reagujemy i pytany o to w jaki sposób to jest zrobione, ale chciałbym zwrócić uwagę na to, że to nie oznacza, że każdy prace będzie miał, gdyż nawet, jeżeli liczba etatów będzie taka sama jak była kiedyś to liczba etatów nie jest to samo nie jest tożsama z liczbą osób bardzo wiele osób miało zatrudnienie na czas albo określony albo n p . na w niepełnym wymiarze czasu pracy i to nie jest dokładnie to samo to, że nam się będą godziny zgadzam oczywiście nie oznacza, że będą się zgadzały osoby no ale my robimy wszystko, żeby jak najmniej osób na bardzo zależy, by określił 18 etatu to wciąż praca no tylko pytanie oczywiście co coś się nie wy aktywności to na pewno nie słychać tutaj troszkę pewnie podenerwowana słuchaczka pani Agnieszka napisała bym nie jest nauczycielką na psa czy pani kurator rzeczy liczy pan, że w związku z reformą edukacji obniżone zostaną też czynsz rachunki za prąd i inne media, aby nauczyciel w ramach Solidarności mógł zrezygnować z godzin na rzecz innego nauczyciela, ale to jednak to zdanie znaczy, że chyba potwierdza moją tezę, że tej Solidarności wśród nauczycieli nie ma, a to dosyć nie uważacie państwo realne sytuacje, które mają zliberalizować to znaczy Szanowni państwo żoną nie nie ja rozumiem jak ja ja wszystko, że w ramach Solidarności z nauczycielami kuratorzy sobie obniżą pensje nawet wiersz rozmowa z listy z dnia, ale znamy, ale absurdu do wydawania wiązać to tę naszą Ros Gas Technology to także swoisty my tu też dzięki po nich przysporzeniem dla pani dla państwa no, więc jak to będzie z tym z tymi kwestiami jest jakby inspekcje proszę bardzo z pensjami będzie dobrze, bo będzie będzie lepiej zacznij, jeżeli mamy zacząć rozmowy na dłuższą, którą zacznijmy od 2012 roku ostatnia była podwyżka dla nauczycieli trzeba było czekać aż do tego roku, żeby było drobne wyrównanie drobny wyrównanie co prawda jedynie 3, ale było ich zapowiedź dalszych podwyżek 15 %o wy wciągu kolejnych 3 latach, ale to co ma się wydarzyć coś jeszcze za mało, żeby powiedzieć czy to jest wszystko, ponieważ będą jeszcze inne mechanizmy, które sprawią, że nauczyciel będzie mógł więcej tak powiem zarobić właśnie, a czy zarobić jedno Azzurri pyta pani Dorota Łoboda zresztą z bezruchu rodziców przed euro i rodziców nauczycieli przeciwko tej reformie Ion i pyta ona w jaki sposób taki objazdowy nauczyciel będzie w stanie zaangażować w życie szkoły i poświęcić uwagę naszym dzieciom przecież będzie taniec 1 pracy do drugiej, żeby uzbierać pensum na oczywiście zaangażuje się tak jak będzie umiał ja mam proszę państwa też takie mam mam też takie jest doświadczenie Szanowni państwo, że mamy nauczycieli, którzy są na etacie mają 18 godzin mają 21 godzin, a ich Zang zaangażowanie jest zerowe to nie jest tak proszę państwa, że jak ja mam etat jestem spokojny, bo mam ten fundament to będę za gaz, ale zgodzi się w zabawie jest z o mam etat mam nie pracuje od nich łatwiej jest o gwarancję, że łatwiej, ale znamy przykłady zaangażowanych nauczycieli, którzy jadą ze szkoły do szkoły na umorzenie 23 i wiem wszyscy czytaliśmy siłaczka, ale być może niekoniecznie oto chodzi, żebyśmy byli siłaczka mnie trochę żartuje aktor popisuje się tym, że w rejonie szalejących z lubelskiego barda Rudolf Zioło wracamy do pytania ma pani całkowitą rację ma on nie ma to jak na liście lektur wiem, że są kolejne głosy Stali zaprasza Danuta Matuszczyk w dupie mam pytanie pani dyrektor mówiła o tym, się było fantastyczne gimnazjum, do którego uczęszczały dzieci, a jeszcze jest uczęszczały dzieci z Bydgoszczy z okolic i chcemy zlikwidować kilkakrotnie na tej sali padło sformułowanie, że chcemy złagodzić skutki reformy jeszcze pytam dlaczego, dlaczego tworzymy reforma, której skutki musimy łagodzić może rzeczywiście należałoby wrócić do koncepcji od, z którą pani przeczytała na samym początku, gdzie internauta napisał, że może trzeba było te pieniądze środki przeznaczyć na szkolenie nauczycieli powiedzie kilkakrotnie padało zapewnienie, że właściwie większość nauczycieli nie straci pracy na przykładzie pani szkoły już możemy powiedzieć, że to nie do końca jest zgodne z prawdą, ponieważ pracę straci 19 Coma parę procent prawie 20 % nauczycieli 2 odchodzi i 7 osób nie będzie miało przedłużonej umowy, dlaczego w ogóle likwidujemy gimnazja, dlaczego tworzymy reformy, która zmusza do likwidacji gimnazjum skoro gimnazja trwają już od 20 po odwet tak moje dziecko było pierwszym rocznikiem, które poszłyby te moje ja byłam bardzo zadowolona nie wiem jak pan w mojej zyska również do biura dojeżdżał do mikrofonu panie kuratorze rzeź reż Jaume duch moich danych do zgłaszania obok ich dziecko jak one dziecku, że podobało gimnazjum podobało się w gimnazjum bardzo się podobało w Chinach ma na co go mojemu dziecku się podobało w gimnazjum, bo chodziło do gimnazjum przy liceum Szanowni państwo nie do Rejonowego gimnazjum, chociaż tak świetnego, kto to pani pani dyrektor tylko chodziły do elitarnego nie LG elitarnego gimnazjum tylko elitarnego gimnazjum dla pewnej wybranej młodzieży, a takich mamy kilka w Bydgoszczy i doskonale się tam uczyła, bo uczyli ją profesorowie z liceum m. in. ojciec kolejny przykład, że trzeba kształtować nauczyciele kształcić nauczycieli i stworzy duży bank trzeba było stworzyć elitarne gimnazja z każdego gimnazjum zamiast je po prostu likwidować, ale teraz jeszcze do term Marzena Żylińska z duchem licząca mówisz mu parę razy to teraz padło hasło pieniądze na co wydajemy pieniądze wyobraźcie sobie państwo, a to mnie się marzy, że wydajemy pieniądze na to, żeby w szkołach były sale warsztatowe, żeby przy szkołach były ogrody, żeby były modelarnia, żeby były sale, w których dzieci mogą grać na instrumentach, żeby dalibyśmy pieniądze na to, żeby były sale teatralne, których dzieci mogłyby pisać sztuki, bo w naszych szkołach piszą tylko trzeba robić jeszcze znajdować miejsce, żeby mogły je wystawić, bo my cały czas myślenie nie widzimy rozróżnienia szkoły dobre dla dla dorosłych czy dla dzieci i jeśli będziemy patrzeć na zmiany pod kątem szkoły dobre dla dorosłych to pójdziemy innym kierunku, a jeśli zaczniemy tworzyć szkoły dobre dla dzieci dla młodych ludzi to pójdziemy w inny, ale zaraz po ich dobre dla dzieci dobre dla dorosłych to jedno rozróżnienie, a drugie rozróżnienie ważne to jest szkoła, na które nas stać i szkoły, na które nas nie stać, ale my mamy dużo pieniędzy w systemie tylko my decydujemy teraz jako społeczeństwo powinniśmy móc decydować na co będziemy pieniądze wydarzeń z tymi pieniędzmi powie przepraszam znam te pieniądze, ale 120  000  30030  000 000 chciała pierwszym roku wydać pani minister na ten reforma kas już 10 podobno w samej Bydgoszczy zostanie na reformy wydanych, więc mam wrażenie, że tych pieniędzy nie jest aż tak dużo ile by ich nie było słowa te pieniądze można stworzyć sale warsztatowe ogrody i t d. można popatrzcie państwo jak się świat wokół nas zmienia jak wyglądają budynki użyteczności publicznej i popatrzmy jak wyglądają szkoły wzięły się zmieniają zmieniają się, ale ile jest jeszcze takich szkół, gdzie cały czas galanteria dziwnym kolorze, gdy cały czas drzwi z tymi wiszącymi aluminiowymi klamkami to standard i NATO ma znaczenie oczywiście, że Maciek również tam również na nie chcielibyśmy w takich warunkach pracować wie jak wygląda wiele szkół i teraz chodzi mi o to, żebyśmy się zastanowili, czego potrzebują dzieci dla dzieci ważne jest to co się dzieje na lekcjach jak te lekcje wyglądają nie zmienimy szkoły jak długo nie zmienimy tego co dzieje się na lekcjach, a dzieciom zależy na tym, żeby było ciekawie, żeby było interesująco, żeby mogły być aktywne, żeby mogły wejść w rolę eksperymentatorów są badania, które pokazują ilu jest uczniów w Polsce, którzy nie zrobili przez całą karierę 1 doświadczenia sami nie wykonali wyobraźcie sobie, że mamy szkoły, których dzieci ze szkłem dziełami powiększającym mają lekcje biologii na łące w lesie robią swój Atlas roślin, że są od przysłowia one, że odchodzimy od tego systemu klasowo lekcyjnego my ciągle mamy system, który trwa od 200 lat i przedstawiamy te klocki nieco inaczej my powinniśmy dzisiaj wymyślić szkołę na miarę potrzeb 2001 . wieku, ale też od przestawiania tych klocków nieco inaczej i naprawdę stworzyć model szkoły i inne, bo ta szkoła, którą mamy powstała na potrzeby świata, którego uśmiech, a ja chcę zapytać, bo jest z nami teraz pani Dorota projekt nauczycielka z je również założycielka bąble matematycznego czy pani zdaniem o tej reformie, ale pani sposób uczenia czy wolność i wie jak w jakiej pan teraz funkcjonuje dzięki boomowi m. in. zostanie jakoś ograniczona albo poszerzona jacht pani być też w ogóle co się dzieje gdzieś obok, a pani praktykę jako nauczycielki będzie się mogła rozwijać w swoim tempie niezależnie od tego czy ta struktura będzie starać się nowa ja należę do nauczycieli, którzy byli inni mają chyba takie ADHD czy ubijanie potrafił powtarzać dziesiątki razy tych samych szablonów i za każdym razem staram się szukać czegoś nowego nie boję się rzucić się w głęboką wodę doświadczać stwierdzam, że nie popełnia błędów tylko ten, kto o nich dopiero teraz, bo będzie pani rzucona na głęboką wodę i reformą swojego czasu czułam się rzucono właśnie jeśli chodzi o błąd lat też tym, bo też muszą wiele rzeczy u siebie zmienić kosztował mnie to on sporej ilości godzinę samochodu koszty dokształcania doskonalenia w domu, a tu też zapytam umiejętności takich metod dydaktycznych czy też również postawy to znaczy tego myślenia o sobie jako nauczyciel lub też tu też, dlatego że moja rola diametralnie pod wpływem bąbla uległa zmianie moja inni, że tak powinno zachowanie może już na samej lekcji inna zmiana z tego nauczyciela stojącego przy tablicy i właśnie będącego tym wykładowcom o na postawę nauczyciela, który kieruje grupą, która inicjuje, która pobudza do myślenia zmiana była trudno tak, dlaczego dlatego, że niebyła nowym nauczycielem miałam już swoje doświadczenia swoje przyzwyczajenia nie oszukujmy się po 20 latach pracy każdy z nas już pewna jakieś takie swoje ma sposoby pracy i wiele z nich i kształceniem metodyczne, przez które przeżyją również, że tak powiem zupełnie odbiegało od tego co bomba tutaj preferuje i ja musiałam sama siebie zmienić swój światopogląd troszeczkę na NATO na ten przedmiot, gdzie wydawał mi się, że nie jest tak źle, bo osiągnęłam sukces razem z uczniami i wręcz byłam zaskoczona co mi teraz tutaj próbuje się izolować trochę to się też, że budziło moim buntem i myślę nie tylko moim, bo było długie godziny bez przeciągania sporów i przelewania różnych pomysłów nie tylko ja miałam, ale moja pozostałe 18 i koleżanek inna i jak potem małymi kroczkami, kiedy zaczęłyśmy dostosować i było nagle wielki łamał zaskoczenie reakcję dzieci z pytaniem co nowego pani przygotuje czym dzisiaj pani nas zaskoczy, gdzie pójdziemy na matematykę, bo ta matematyka takie, które pani doktor mówiła mi nie jest tylko 4 ścianach ona się odbywa na korytarzu na łące wszędzie słowami pana dr. Mirosława Dąbrowskiego błędnik co byś robił lepiej to zrobić po matematyce, więc naiwnie wierzą w Warszawie drzewa liczymy wszyscy bez przerwy dokładny i coraz mniej jest, więc łatwiej się liczy każdy problem jest dobry, żeby go rozstrzygnąć i tutaj tak samo odnośnie pewnych norm i zachowania się wydaje, że też muszę zwrócić uwagę z takim pokoleniem zaczynamy mieć do czynienia są to dzieci, które są tzw. pokoleniem obrazkowym one mają strasznie dużą ilość bodźców na co dzień to nazwali to z tym walczyć to wykorzystuje staram się to wykorzystywać, niemniej jednak widzę za każdym razem, kiedy co 3 lata dostaje tak jakby kolejny rocznik widziano zachodzące zmiany w tych dzieciach dzieci są z 1 strony bardzo ruchliwe z 1 strony ciekawskie odróżniają one różnią się temu jeśli chodzi o podejście i tutaj też myślę, że domy bardzo dużą rolę odgrywa je myślę, że nie możemy prowadzić lekcji trybami za króla Ćwieczka, czyli właśnie systemu ławką wysiedlenie mostu w ławce NTT i tablica i kreda za przeproszeniem to nie jest dla tych pokoleń nie tylko multimedia, ale właśnie doświadczanie jestem szalenie pobudzona tutaj słowami ech, mój przedmówca ziemi i tą szkołą w Łodzi natomiast natomiast ja myślę, że to jest to w jakim kierunku powinniśmy być nie możemy, ale wciąż czekam na odpowiedź na pytanie czy pani zdaniem od 1 września będzie pani łatwiej rozwijać nowe nowe światy czy raczej przez jakiś czas będzie czuła się pani zahamowana ja myślę, że zahamowana nie żadnym stopniu natomiast może nie tyle nowa podstawa nie będzie tego Hannie hamowało osobiście co to, że mam dozy zaufania u siebie w placówce to, że my staramy się przekonać do tego rodziców tutaj też nie padły takie słowa jeśli chodzi o innowacje nie tylko my zostaliśmy wychowani w tradycyjny sposób, ale też rodzice i tutaj też warto powiedzieć, że w momencie, kiedy otrzymuje klasę i próbuje inny sposób nazwijmy to realizować przedmiot matematyka, gdzie wiele dorosłych osób mówi na dzień dobry ja nie rozumiałem nie umiała mienie lubiłam to ja musiałem poprosić tych rodziców o dozorze dużego zaufania musimy wprowadzić ich w arkana tego, że ja będę inaczej to robić, bo bez uprzedzeń i są sytuacje takie, że rodzice się buntują, ale co pani tu zadziwia tak co właśnie tutaj wymyślam, ale tutaj wiem też dr Żylińska mówią mi przed debatą rozmawiać chwile mówią żołnierze jesienią 2 w taki budzącej się szkole czy właśnie w polu matematycznym jest strasznie żałuję, że nie miał takich możliwości i wtedy pani Streżyńska powiedziała, że są też rodzice zrobią my też żałujemy, że też chcielibyśmy tak jak nasze dzieciaki się uczyć po jakimś czasie rodzice zaczynają doceniać tym wiedzą, jakie to ma wpły w na dzieci sami przychodzą konsultować i rozstrzygać przeróżne problemy też dochodzi do tego, że organizuje warsztaty dla rodziców, żeby ich zapoznać z tym ma, jaką ja mam drogę myślenia i co ja bym chciała utrudnić uzyskać i się, że zadania nie można rozwiązywać zadaniami pochodzącymi z klas starszych, bo tak rodzice są nauczeni właśnie tym szablonem podchodzić do zadań, że dziecko ma swoje rozwiązanie wymyślać niech to będzie rysunek niech to będzie mu kreski krzyżyki kółeczka, a nie od razu działanie, które nie przemawia do tych dzieci żaden sposób to jest komiks długo mi to zająłbym się niewiadoma i stokach góry Otóż wiem, że mamy głosy z sali kolejny może podnosić ręce zapraszam panią w dzień dobry państwo Arleta Popławska dyrektor jeszcze zespołu szkół nr 21 w Bydgoszczy, w skład którego wchodzi wchodzi szkoła podstawowa gimnazjum od nowego roku szkoły podstawowej nr 32 z oddziałami dwujęzycznymi sportowymi proszę państwa ja nie jest jeśli pozwolicie to chciałabym nawiązać do 2 rzeczy pierwszych rzeczy związanej z dyrektorami i mówisz o dyrektorach, aczkolwiek stanowimy dość liczną grupę także na tej sali i nie mówi się też za bardzo dyrektora w kontekście reformy, a myślę, że warto, dlaczego dlatego, że nagle ja tutaj mogę wiedzieć o sobie za osoby, która wydawało mi się, że jest liderem w swojej szkole zaczynam się stawać administratorem takim administratorem, który strasznie pilnuję teraz tych etatów pilnuje tego, żeby nauczyciele zapoznawali się z nową podstawą programową generalnie dzieje się dużo takich rzeczy, które zawierają mój czas jako dyrektora, a muszę sobie odpuszczać sprawy, które były dotąd w mojej placówce bardzo ważne to są te ważne sprawy no i teraz powiem co to takiego było bardzo ważne to było to w, żebyśmy zaczęli oceniać naszych uczniów inaczej jesteśmy szkołą uczącą się uczyli wprowadzamy ocenianie kształtujące zaczęliśmy to robić chcemy to kontynuować, ale zaraz powiem co nas troszeczkę blokuje tak jesteśmy szkołą, która wprowadza dużo innowacji przykład bąble matematyczne pani Dorota jest nauczycielem w naszej szkole tak nie jedynym, który to robi, ponieważ obok mnie siedzą dziewczyny, które kontynuują bąble w klasach starszych także gimnazjalnych w i generalnie staramy się robić dużo rzeczy i nie ukrywam, że jako dyrektor czuje potrzebę doskonalenia także swojej własnej osoby w tym zakresie i a nie mam za bardzo teraz na to czasu i choć wiemy, że ta maszyna u nas w szkole już ruszyła i nic jej nie zatrzyma tak na pewno będziemy to robili projekty realizujemy je realizować będziemy cię one w rozporządzeniu są ich nie ma tak, ponieważ widzimy sens tej pracy natomiast co jeszcze chciałam powiedzieć nie mówiliśmy nic na temat rynku i od głosu rodziców w zatrudnianiu nowych nauczycieli, dlaczego o tym, mówię, ponieważ spotkałam się ostatnio kilka dni temu z rodzicami, którzy przyszli do mnie z rodzicami uczniów klasy piątej, którzy przyszli do mnie z takim pytaniem pani dyrektor uczy naszą klasę i matematyki pani, z której jesteśmy bardzo zadowoleni i doszły nas słuchy, że ta pani w przyszłym roku nie będzie uczyła naszej klasy czy może nam pani wytłumaczyć, jaki jest powód, że ta pani naszej klasy nie będzie uczyła no i proszę państwa miał straszny dylemat może mi ktoś odpowie co miał powiedzieć tym rodzicom skoro tak właśnie pani uwielbiana przez rodziców dzieci miała nadgodziny w tym roku, a myśmy się zgodzić z moimi nauczycielami wszystkimi, że musimy ratować naszych kolegów z gimnazjów, ponieważ każdy z nas mógłby się znaleźć takiej sytuacji i tych nadgodzin nie będziemy mieli, ponieważ nauczyciele dobrowolnie się ich zrzekli powiedzieli pani dyrektor zatrudnimy kogoś na ich komuś musimy te godziny dać, więc przyjdzie nowy nauczyciel, ale co ja miał powiedzieć rodzicom, a powiedziała pani to co teraz mam tak i wiązania był, że może być w takim razie zabrać inną klasę wyżej notowana jest, a zostawić Interu trzeba popracować nad Solidarnością rodziców być może, ale też z drugiej strony nie dziwię się nie dziwi się dzieciom także myślę, że trzeba też pamiętać o tym, że, że są w tym wszystkim także rodzice są dzieci tak są nauczyciele no tak naprawdę to to każdy z nas chciałby, żebyśmy się wszyscy jakoś w tych warunkach odnaleźli się z tym godzimy się na dość rozległe szeroka to coś niesamowitego wszyscy próbują jakoś w tym odnaleźć no to jest coś coś, tak więc stanęło przed nami i chcemy czy nie chcemy musimy to realizować wyższe uważa jednak, że plaża żar jeszcze gorzej, że zaraz przychodzi namyśl takie sformułowanie zło z małego księcia, kiedy mały książę rozmawiał ze swoim przyjacielem i powiedział Słuchajcie mogłyśmy zrobić zachód słońca, a on odpowiedział wiesz co zrobić do mądrości swojego rządzenia, ale poczekam aż warunki będą ku temu przychylne, więc ja sobie myślę, że wracając do tych dyrektorów nasi bydgoscy dyrektorzy z całą pewnością czekają aż warunki będą przychylne ku temu, żeby móc właśnie rozwijać kształcić integrować uczniów pozwalać im na proces uczenia się z wykorzystaniem mądrości nauczycielach, a że mogę zapytać bardzo dziękuję pani, że są głosy i to szalenie interesujące natomiast co mogłoby się czegoś takiego to by ułatwiło wam jak ta rzeczywistość mogą być jeszcze zmienić, że było łatwiej Otóż odwoływania reformy, bo takiej odpowiedzi nie przyjmuje zaś czy jest coś co mogłoby sprawić, że byłoby trochę leżenia czy mamy pewne obawy mamy obawy związane z tym, że teraz będziemy rozliczani od ADO Zet z tego wszystkiego co gdzieś tam jest zapisane to są nasze obawy ja nie wiem ciągle się spełnią się zrealizują natomiast myślę sobie że, gdybyśmy dostali doza zaufania może większą niż np. myśli sobie o tym, nasza władza bo, bo ta reforma, którą którymi się mocno przyglądamy, która gdzieś idzie w podstawach programowych tak nie jest gdzie likwiduje się pewne rzeczy drugie rzeczy się tworzy nowe i ona tak naprawdę no nie dała nam możliwości wypowiedzenia się, a ja wierzę w mądrość polskiego nauczyciela i mądrość polskiego dyrektora bardzo dziękuję za to za wszystkie uwagi, a tu muszę powiedzieć państwu, że w tym czasie, a jeśli ktoś chce coś w Popowie aha wszyscy dobrze po pół sali dobrze za sekundę czy buty kupuję, bo jest tu, że w tym czasie pojawił się komentarz byłej minister edukacji pani Krystyny Szumilas na Twitterze, bo my tutaj w radiu TOK FM też jesteśmy strasznie nowocześniej też na Twitterze można śledzić komentować i Otóż pani minister mógł my odpowiada panu kuratorowi, który mówił, że nowa podstawa programowa jest bardzo nowoczesna i wskazuje, że chyba pan zatrudnić do opinii rady języka polskiego wedle, których podstawa programowa języka polskiego to treści przestarzałe i które oddają rzeczywistość kulturową komunikacyjną sprzed 50 lat to tylko tak na margines Nihil Novi ja już usłyszałem opinia pani eksminister, wypowiadając te same słowa w innym w 1 są w innych sytuacjach to jest kartka, którą ona, ale nie przestał być pozna prawdziwe i bardzo często znajdują one jedynie znamy znamy profesorów, którzy uważają też bardzo dobra reforma oczywiście znamy też profesorów szczególnie tych, którzy budowali tworzyli tę poprzednią podstawę programową wystrój uczestnicy niedzielnego panie redaktorze będą bronić swojego dziecka, które już dno przestaje być jasne pani prezydent bardzo proszę bardzo króciutko skoro jest podnoszony wątek panel ekspertów naukowych naukowców to ja zwróciłbym jednak uwagę na same początki, kiedy mówi mówiono o pomyśle likwidacji gimnazjów pojawiło się szereg apeli listów wniosków środowiska naukowego ekspertów podpisanych przez naprawdę nie polityków tylko osoby uznane jako autorytety w tym zakresie, aby odstąpić od tego pomysłu, gdyż nikt nie rekomendowało likwidację gimnazjów wszyscy mówili oczywiście, że należy poprawiać polską szkołę, bo nikt nie ma idealnego modelu należy ją zmieniać w takim kierunku, jakim pani tutaj mówią i wszyscy mówimy, czyli sposób pracy z dzieckiem organizacją zupełnie inna warunków kształcenia, ale nikt nie rekomendował likwidacji gimnazjów i to, o czym mówią dyrektorzy w tej chwili ich ogromny wysiłek organizacyjny cała para gwizdek się mówi musi iść w organizację i zmiany, a nasze finanse rzeczywiście również realizację tej reformy to Take celowości i tutaj niestety, ale rozmowy na początku z ekspertami nie było i cały czas nie widać tego celu, gdyż my mówimy o sposobie pracy w konkretnej szkole z dziećmi z nauczycielami sama zmiana organizacyjna, czyli likwidacja gimnazjów na pewno do tego nie doprowadzi alergii, a ja czytam, że w całym województwie kujawsko-pomorskim odbyło się 11 spotkań z rodzicami 11 z nauczycielami i 24 samorządowcami na temat reformy edukacji uczestniczyło w nich po w sumie ponad 3 ,51000 osób pani prezydent poszedł po ogłoszeniu przez panią minister tego, że likwiduje gimnazja bo zanim ogłosiła to w czerwcu 2016 roku w Toruniu nie było żadnego spotkania żadnych rozmów żadnych dyskusji czy to jest dobry pomysł, ale dużo mniej dna, ale zostało to ogłoszono bakaliami nader twierdziła, że te konsultacje sprawiły że, tym bardziej znalazła podstawy do tej decyzji o żadnym wypadku wszystkie te korporacje samorządowe wystąpiły przeciwko pani Mister o tym, bardzo dobrze wiedziała uznała nawet w pewnym momencie, że korporacje samorządowe to nie samorządy, więc związek gmin wiejskich wykazało, że 75 % tych gmin, które należą przecież do tego związku tak się właśnie wypowiedziały również związek miast Unia metropolii praktycznie wszyscy, więc być może z pojedynczymi samorządami gdzieś jakieś rozmowy nie byłby, ale nie były to konsultacje na temat czy należy taką reformę w taki sposób prowadzić czy być może inny pan kurator też taki, że tylko do kradzieży uważam, że oprócz samorządów jednak takim kluczowym partnerem do wprowadzania tak drastycznej reformy powinni być eksperci naukowcy badacze to oni powinni taką rekomendację dać a kiedy pytałam oto rekomendacje i badania co pani minister przyznała, że takich specjalnych badań dodatkowych nie było Szanowni państwo i wiemy też głos zabrali się można, by słowo mówiącą o tym, że nikt, że nie było spotkań, że nie było rozmów, że wszyscy się wypowiadają tak samo, że nikt z naukowców nie ma innego zdania jest oczywiście nadużycie jeśli byśmy tutaj dużo jeszcze posiedzieli porozmawiamy tobyśmy ją za chwileczkę doszli do takiego przekonania, że to właśnie gimnazja są kwintesencją naszej edukacji, że to gimnazja są tym do czego powinniśmy dążyć wszyscy inni powinni zazdrościć nam się tych gimnazjów inni nie mają Nowy Sącz oglądania pilot tak wygląda na to, że Ronaldo konsola przewinienie wrzuca nowinki są lepsze wyniki jak w liceach, ale proszę zauważyć, jakie kompetencje mają nasi uczniowie ci właśnie, którzy są badani tam rozwiązywanie problemów właśnie pokazanie, że ja jestem człowiekiem renesansu i że potrafię zrozumieć otaczający mniejsze niż świat, a nie tylko odpowiedzieć na pytanie, aby lub celu te to owszem, owszem pokażemy różnice odpowiadamy bardzo ładnie tak na marginesie odpowiedzi we jest najczęściej używaną prawda najtrafniejszą, jakby ktoś chciał wiedzieć w związku z tym jest problem problem takiego przekierowania sposobem uczenia, żeby młody człowiek potrafił rozwiązywać problemy to pełna zgoda i obiecywał słuchaczom, żeby w tej debacie spróbujemy znaleźć wspólny mianownik i osiemnasty Kujaw rozumiem, że to jest głęboka różnica między nami chyba nie do pogodzenia rzeczy narzędziem do tego w tej zmiany sposobu nauczania jest likwidacja gimnazjów Szanowni państwo nie tylko ja rozumiem, że w ogóle je z hal w oczy czy wolą likwidację gimnazjów wpłynie na sposób nauczania jak ja całkowicie rozumieją paniom i wszystkich innych, gdybyśmy wyszli w tej chwili na ulice i zapytali przypadkowego przechodnia co wiesz na temat reformy edukacją wypowiedział 1 tchem likwidacja gimnazjów to jest Szanowni pań jesteśmy w radiu TOK FM ani na ulicy i nasi słuchacze są szalenie dobrze wyedukowani mają ogromną wiedzę co też wynika, że ich dziejów państwa programom równie no właśnie rycerz raz zapytam czy sposób nauczania zmieni się dzięki likwidacji gimnazjum na pewno poprawić efektywność pracy po zmianach systemu, który tutaj, który z nim od 1 września będzie miał miejsce, ale nie tylko dlatego samo samochód sam fakt, że gimnazja wypadną nam systemu sprawnie załatwia stąd wszystko to, o czym mówimy jest niezwykle ważne podstawy programowe dokształcanie nauczycieli kształcenie nauczycieli w szkołach wyższych również na tych uczelniach, które jesteśmy trudno z nich, którą jako naszym zdaniem w tej różnicy zdań jednak mam wrażenie wysłano też tej wypowiedzi i z Bydgoszczy z poprzednich miast, że likwidacja gimnazjów utrudni, a dobrą dobry dobry takie zmiany w nauczaniu, a nie to faktycznie różnimy się, bo ja uważam, że nie mogę nie mogę wychwycić tego co to co to pomoże wiem, że kolejne głosy z sali proszę bardzo niechciani miasto Iłża pojechała o tym, że tak jak pani wiceprezydent mówiła opinie niezależnych ekspertów niepowiązanych z poprzednim rządem Polskiej Akademii Nauk dla tej reformy dla tych podstaw programowych są negatywne i można je przeczytać są publicznie dostępne chce też powiedzieć o tym, że umyka nam w tych dyskusjach moim zdaniem też bardzo ważna rzecz, że obowiązkowe kształcenie w Polsce skraca się rok mieliśmy dziewięcioletnią obowiązywał na szkołę im obowiązek szkolny mamy teraz ośmioletni tak czy ktoś się zastanawiał nad tym, jakie to będzie miało skutki nadal się w Żarach Radia TOK FM zastanawialiśmy się na tym odsyłam do archiwum mówiliśmy również o skutkach tego skrócenia mandatu mówi się nie skraca to jaka to matematyka no, więc taka matematyka, że jest klasa jest klasa zerowa jest sześciolatek pani kręci głową pan to, że nie ma sześciolatków, ale Szanowni państwo jest różnica między osobą, która wchodzi jako najstarsza do przedszkola, który się nie pozwala uczyć, który się zabrania używania literek, a tak było, a najstarszym rocznikiem w przedszkolu, który właśnie uczy się to jest już przed szkołach to jest miejsce żonie nie tylko się bawić, ale to też już wcześniej mogły jak nie było jak w rodzinie, bo nie było Szanowni państwo kiedyś było, a tak kiedyś było, ale MON moje dziecko też Włoch już w poniedziałek Janusz da państwo swój wymienił walkę ale, ale no do mnie nos i do mikrofonu prosimy do mikrofonu prosimy nowych opon litości panie kuratorze niech pan nie uczy pedagogów jak się uczyć dzieci na miłość boską nie, ale nie wolno zatrudnionej neutralne dla jubilata nie odchodzi, ale to, ale przygotowanie do szkoły i nauka tu nie chodzi o toczą się uczyli tak czy nie zerówkę była obowiązkowa już kiedyś to, więc to, o czym teraz mówimy to w ogóle nie wydłuża cykl kształcenia on został skrócony o rok i miejcie odwagę o tym, głośno mówić, że zrobiliście to i podać argumenty, dlaczego nie bardzo lubię zrobiliście i to tej roli to była to brak zgody z panią Otóż właśnie prawo sprawiedliwość wprowadziło też forma czy no tak proszę panie Tusk bardzo odkrywcze zniewolenie to koszt ich dzieło w ten, gdyby nie rozbił się, bo jest przekonana, że to cały naród chciał i wszyscy chcieli i być może tak było, ale w Lotosie Gdynia Gdynia Sokół Świniary rynek zdrowia parlamentowi jak chciała, by rozwinąć nową w 1 punkcie kolejny zostali tam widzę z tyłu prochy spod przepraszam proszę bardzo otyłe chciałbym jeszcze raz czy wobec tego sprawdzić tutaj nie jaki procent społeczeństwa jest za tą reformą łączy czy iść za likwidacją gimnazjum i z tego co wiem 2005 . w Poznaniu 2006 . w Warszawie Bydgoszczy i Warszawie Gdańsku Warszawie również był, bo w Warszawie w Warszawie Gdańsku będzie problem z Bydgoszczy na rynku o osiemnastej o godzinie 2006 . będzie protest i agitacja, ale wśród tych osób, ale my jesteśmy pierwszym radiem informacyjnym, więc można sobie agitować w Kownie będzie za ropę z urodzenia protezy można liceów, którzy chcą no i zażądać, żeby jednak zapytano ich i skonsultowany z nimi jeszcze raz z prawej w gimnazjum czy coraz mniej niż, jeżeli panie redaktorze pozwoli to to jest jednak, że rozumie pani z okolic oraz manipulatorzy będzie pan miał mikrofony proszę bardzo proszę bardzo modnych proszę bardzo będziemy już powoli zmierza do końca się, gdyż PSP są jeszcze coś powie dobrze teraz sygnalizować proszę bardzo i niepokoi mnie bardzo idol legislacja szkoły i powiem na jakiej zasadzie to mówię ja jestem nauczycielem, który od praktycznie wszystkie roczniki uczyłam etyki miałam dzieci, które nie chciały np. słyszeć o żadnych treściach chrześcijańskich, które narosły, bo Chrystus zasłaniały sobie uszy uważam, że mają do tego prawo, dlaczego mają do tego prawo, jeżeli uzasadnią swoje zdanie również te dyskusje na zajęciach były, a miał też nudno, ale oni będą wciąż czynienia, gdy ja już dróg nie pracuje no tak, ale to jak groźnym sama reforma tego nie spowodowała, iż jest nie zdoła tych informacji budowa to reforma pani dyrektor widziała, że na bardzo żałuję, ale musi mnie zwolnić, ponieważ musi przygotować już miejsce dla nauczyciela, któremu jak ona w zastępstwie takiej sytuacji była w tej chwili dzieci spotykają mnie i mówią, gdy na zajęciach mówiliśmy, że jakieś stanowisko czy dana rzecz jest w porządku proszę pani ma taką taką sytuację proszę powiedzieć to jest porządku czy nie jest w porządku podajemy konkretne sytuacje, więc jestem w tej chwili takim nauczycielem, który chodził po osiedlu no i którego nauczy, którego dzieci prawda ja rozumiem, ale niech mają one ich zadłużenia z reformą Duńczycy cóż już po zmianach już zamawiać już mówią o reformie do szkoły bardzo forsa forsą w nich wprowadzane są treści, choć w kobiecym promujące wartości chrześcijańskie promujący pewien sposób nauczania już tak pokojowo deszcz miał być każdego roku mniej więcej pewne treści nauczania, a nie zgodzi się pani Grzegorzowi w odwiedziny resort od dziś od, owszem, były, ale nie, ale ktoś się nasila z każdym rokiem to się nasila podejmowane są wciąż nowe nowe leki zabiegi, które mają jeszcze bardziej tu szkołę idol idol izolować jeszcze bardziej tych dzieci w jaki sposób nastawić na tego lepszych, które chodzą Witek goście, których głos z włos do ad vocem pan narrator i zaraz po do jajka nabiał i czy mogę z Rzeszowa po pierwsze, pani dyrektor, by mogła powiedzieć tak bardzo się DKS nikt tego z i dolnych zrealizowane są następne szkoły w mieście przypuszczalnie nikt z państwa dyrektorów nie powie, że rzecz, że tak jest to po pierwsze, a po drugie w przypadku nauczycieli etyki nauczycieli religii to jest ten przywilej, że to właśnie dzieci wybierają nauczycieli w tym sensie, że to dzieci decydują o tym, poprzez deklarację ja chcę się uczyć religii ja chcę się uczyć etyki czy nauczycieli będzie w szkole czy nie będzie w szkole to są te 2 przed zwanego rozumem to głównie rodzice decydują nie o tym kto używa on decyduje dyrektor wykonawczy, jeżeli jesteśmy w, jeżeli mówimy o tych, którzy mają 18 lat to oczywiście, ale nie mówię, a jeżeli od całej reszcie not dotyczy decydują dzieci tylko nie mamy takich sytuacjach była wcześniej rodzice jak była wcześniej, że wszyscy byli zapisani na religię i trzeba było się wypisać z religii, żeby na nią nie chodzić mamy sytuację od pewnego czasu taka, jaka być powinna, czyli ja składam deklarację, że chcę chodzić na religię składam deklarację, że chcę chodzić na etykę może pani sama odpowiem na pytanie, dlaczego więcej rodziców wybiera naukę religii niż nauka etyki, ale są też tacy, którzy wchodzą inne religie i na etykę i została zmieniona zasada, która mówi o tym, że nie ma średniej z etyki i z religii tylko tak samo ważna jest jest jej etyka jak ważna jest religia i na świadectwie mamy 2 od 2 oceny z religii i estetyki to zostało zrównane tak dzięki temu rządowi to plotka i teraz jeszcze 1 z sali, a później będziemy powoli zmierza do końca, gdzie się ktoś w Ochli zaprasza panią Katarzyną macha lińska dyrektor zespołu szkół nr 29 w Bydgoszczy był bardzo uważnie przysłuchuje się tej całej dyskusji i powiem, że tak jak kod samego momentu, kiedy pojawiła się w ogóle wstępne ogólne informacje na temat na temat reformy rolnej od podsta w tego momentu właściwie targają mną bardzo różne niepokoje ale, kontynuując myśl koleżanki i jestem ufna w mądrość rzeczywiście współczesnego nauczyciela mam myślę prawo w ten sposób wnioskować o naszym kieruje radą pedagogiczną i która jest bardzo zainteresowana tym uczniem i wprowadzaniem innowacyjnych form pracy z nim, żeby OSiR mógł osiągnąć sukces nic to cała sytuacja, z którą mamy dzisiaj do czynienia myślę, że nie, jakby spowoduje jedno, że nasza energia rzeczywiście w nie wiem do domów jakby, w czym się to cała reforma, jaką stronę się potoczy tak ufam, że wyjdziemy z niej, jakby obronną ręką, tym bardziej że cała sytuacja organizacyjna przynajmniej w naszym mieście i Dave idzie tą stronę, że jako dyrektor nie zostaje sama z problemem mój organ prowadzący bardzo mocno ze mną współpracuje i wspiera mnie, żeby reforma, jakby potoczyła się jak najmniejszym kosztem, jeżeli chodzi o nauczycieli natomiast moje obawy, gdy kieruje w stronę tych najsłabszych, czyli w stronę uczniów, którzy mogą stać się jak by taką taką ofiarą, zanim my się w tym wszystkim odnajdziemy, zanim nauczymy się funkcjonować w tym nowym systemie, a podkreślam raz jeszcze, że wiezie, że każdy nauczyciel, który jest żywo zainteresowany, jakby swoim miejscem pracy zrobi wszystko, żeby to się potoczyło w dobrą stronę to niestety te pierwsze roczniki no i poniosą, jakby tutaj nic z pewną pewną pewien koszt tak i o nich myślę, że warto, żebyśmy pomyśleli tak i to jest bardzo ważny głos mamy bardzo dużo też maili od rodziców, których dzieci dokładnie MF są z tych roczników czy to podwójnego rocznika czy te ostatnie 2 klasy gimnazjum, które zostają takie trochę na lodzie i jeżeli nie wiadomo jak, więc też te wszystkie dzieciaki po prostu będą miały trudniej no cóż to chyba chyba chyba rzeczywiście taka konkluzja, że państwa na dzisiaj kończymy bardzo to była wspaniała dyskusja naprawdę znakomita mam wrażenie, że udało nam się różnymi wątkami trochę przybliżyć temat nowoczesnej szkoły i zobaczyć się w kontekście tej reformy i zapraszam od razu do słuchania albo do odwiedzenia Łodzi, bo i tak już pół sali zadeklarował, że chce tam jechać w przyszłym tygodniu w czwartek o osiemnastej debata w Łodzi i cała akcja usłysz swoją szkołę w Łodzi tam zapraszam serdecznie państwa dzisiaj dziękuję i przypomnę jeszcze, kto był naszym, kto był w panelu pani Iwona Waszkiewicz wiceprezydent Bydgoszczy bardzo dziękuję pani prezydent w była z nami pani dr Marzena Żylińska z inicjatywy budząca się szkoła wieś nauczycielka dydaktyka dziękuję pani doktor pani Dorota projekt nauczycielka ze szkoły podstawowej nr 32 w Bydgoszczy współzałożycielka bobra matematycznego kuje i od razu przekaże pozdrowienia od pani Olgi, które słuchaczki tym pisała, że też właśnie dopiero rozpoczęła szkolenie z bobra jest zachwycona uważa, że wreszcie uczniowie będą zadowoleni, a nie zmęczeni, więc przekazuje radio TOK FM łączy ludzi i pan Marek Gralik pan kurator Kujawsko-Pomorski bardzo dziękuję panie kuratorze oświaty dziękuję za zaproszenie z igły dziękuję serdecznie wszystkim państwu do usłyszenia i na antenie Radia TOK FM jeszcze tylko krótkie i krótka informacja po dwudziesty pierwsze 20 jeśli komuś jeszcze mało dyskusji będzie można dzwonić do Radia TOK FM albo pisać na szkoła małpa TOK FM podesty pieszych wejścia na naszej antenie Paweł Sulik i kontynuacja tej wspaniałej dyskusji dziękuję ogromnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA