REKLAMA

Mazowiecki program ochrony powietrza

Post Factum
Data emisji:
2017-05-19 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum słuchamy Radia TOK FM dziś piątek 19 maja dzień dobry mówi Paweł Sulik program post factum i nasze studio www w studiu nasi goście Marcin Podgórski urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego w dzień dobry rok Monika Daniluk Warszawa bez smogu dzień dobry dzień dobry jesteśmy proszę państwa na początku zupełnie rozmowy, po której mieszkańcy województwa mazowieckiego odetchną pełną piersią powiedzą ów jak to dobrze w jakimś dobrym kierunku idą te Rozwiń » wszystkie zmiany jeśli chodzi o jakość powietrza lub też w naszej rozmowie nasi słuchacze powiedzą, kto zna jak i tych miejsc, gdzie można tanio kupić maseczki w przeciwpowodziowej tak dalej tak dalej, a to, dlatego że chyba mogę tak po Odrze trwają teraz właśnie konsultacje w konsultacje społeczne programu ochrony powietrza w pracę z programu ochrony powietrza program ochrony powietrza są dokument, który ma dać się kierunki działań ma wskazać działania naprawcze dla instytucji w szczególności dla organów jednostek samorządu terytorialnego na takich, dzięki którym będzie następowała poprawa jakości powietrza, ale też wskazuje, by działania krótkoterminowe, które mają być taką szybką reakcją na zły stan jakości powietrza, aby uniknąć narażenia na zanieczyszczenia w tym jak rozumiem, a są ramy czasowe tego dokumentu obowiązywać w czasie z obowiązuje oczywiście w czasie natomiast dokument co do zasady jest około jest określana 10 par 20 nad ranem tak nie nie używać naz w podmiotów on powinien trafić ci ktoś powinien nim przejąć później respektować jego najbardziej najbardziej powinny się przejąć samorządy lokalne, czyli gminę gminy miasta na później oczywiście wszak, więc instytucja, która gdzieś ujęte są w w tych działaniach krótkoterminowych czy mówiąc w tej chociażby o instytucjach kontrolnych nocnej wojewódzki Inspektorat ochrony środowiska straże miejskie zarząd dróg, bo one też mogą przyczynić się tutaj do pewnego rodzaju działań, które będą efektywnie odtruwa na to, że to jest taki przykład tych krótkoterminowych działań tych takich bezpośrednich, które od razu poprawi jakość powietrza oś rozmawialiśmy tutaj jeszcze przed nagraniem Nerze takimi działaniami chociażby mogą być na czasowe czasowe zakazy na korzystanie z kominków w celach rekreacyjnych albo być może wprowadzenie zakazu poruszania się samochodami tak czytasz wręcz nakaz udostępnienia za darmo komunikacji miejskiej to mogą być te działania krótkoterminowe, która w domu przyczyniały się w pon sob do ograniczenia niskiej emisji Monika Daniluk to chyba dobre wieści na tym dobre wieści są takie, że rozmawialiśmy przed spotkaniem ich 201 miejsce 1 z naszych uwag to, żeby zakazać palenia w kominkach rekreacyjnego, czyli takiego, że mamy inne źródła ciepła np. gaz, ale chcemy sobie grzać w kominku chcemy się ogrzać przy kominku i zanieczyszczamy powietrze to informacja, że być może uda się wprowadzić do tych działań krótkoterminowych zakaz takiego palenia w kominkach z bardzo dobre tutaj na nie ukrywam naciskamy na to apelowaliśmy do mieszkańców, żeby też tego typu uwagi wysyłali, ponieważ mamy szansę coś zmienić na Mazowszu już teraz od najbliższego sezonu grzewczego niezależnie od uchwały antysmogowej niezależnie od tego co się dzieje na szczeblu państwowym zawsze na uchwałę antysmogową pracujemy nad tym i niedługo będzie w konsultacjach już od ANR sprzedała te najbardziej wymierny takie bezpośrednie działania, które się odbija od razu na jakości powietrza i tu np. zakaz rekreacyjnego używania kominka przy przekroczeniu norm tak to jest coś co wprowadza właśnie ten konsultowane już właściwie jest po konsultacjach program ochrony powietrza dlatego apelujemy, żeby go wprowadzić Ministerstwo Środowiska już 2012 roku wskazywał takie działanie na jedno z tych, które właśnie jest zalecane do wprowadzania, więc co w praktyce oznacza jest zimno ludzie palą w kominkach różnymi rzeczami tworzy się smog i już mało i śmiałym kominek już mam zamiar ogrzać się kominkiem, a nie dajmy NATO innym źródłem ciepła i w tym momencie słyszy pukanie do drzwi i otwierała tam stolik to strażnik miejski urzędnik samorządowy w ich sąsiad wrażliwe na jakość powietrza w kolejności podejrzewa, że powinien to być coś od miast jest ich płyta Maya znajduje się to może działać mają czas na jesień ja pytam jak za nie odpowiada natomiast oczywiście są służby, które mają takie uprawnienia do do kontroli zaś może odbywać się podczas kontroli spalania odpadów przez straż miejską niestety to są organy, które kontrolują to co spalamy w domach i przy okazji tych kontroli, jeżeli z są przekroczone normy, jeżeli jest komunikacja i wpływy w mediach i w do różnych instytucjach dochodzi, że mamy przekroczone normy wdrażamy działania krótkoterminowe, żeby jak najszybciej ten ostatni cieszył się pozbyć, żeby zmniejszyć ich poziom no, więc wtedy strażnik ma prawo wejść do domu skontrolować dlatego taki komunikat wysłał firm o przekroczeniu ponad 2 Podgórski, a także, że właśnie sygnał, że strażnik momencie wstaje ubiera się mundury biegnie sprawdzać monitoring powietrza prowadzony jest przez wojewódzki Inspektorat ochrony środowiska ne i jeżeli takie przekroczenia są to wówczas sąd nie informują o tym, więc pani Aldo informacja przed Rosją to jest 1 rzecz informacji o Stanach alarmowych i t d. Fire in for te informacje docierają właśnie do tych instytucji kontrolnych tak jak n p . straży miejskiej, więc one będą miały bezpośrednie informacje na dotyczącą przekroczeń nas jak rozumiem tak tak konkretnie procedura zakłada, że przekroczenie tych Stanów informowania czy przekroczenie stanu alarmowego, którym momencie czy ktoś wyraźnie powie proszę złożyć kontrolę tak mamy zamiar określić w działaniach krótkoterminowych z osią pomysłu takie działania Neptun wskazują konieczność zwiększania kontroli tak, jeżeli będzie taka potrzeba to się w toku konsultacji z szumami niedługo spotkanie wspólne radzą sobie czas ten list społecznymi i będziemy dyskutować na temat już szczegółowych zapisów rozwiązań w samym programie tak, żeby w no one faktycznie były skuteczne i dawały poczucie, że w tym zakresie możemy skutecznie działać ja może tylko dopowiem, że właśnie Danieluk Weitz 1 z se na 1 z naszych uwag było obniżenie progów informowania i wdrażania tych działań krótkoterminowych, bo wg prawa mamy poziom informowania, czyli średnia dobowa stężenie zanieczyszczeń test 200 µg, a poziom alarmowy to jest 300 nawet ja powiem na przykładzie tego stycznie tego rekordowego smogu, że nic poziom informowania czy ten mniejszy 200 nie wystąpił w Warszawie on wystąpił tylko 2 × podczas styczniowych przekroczeń podczas styczniowego smogu tylko 2 × na stacji w Otwocku w Warszawie na żadnej stacji nie wystąpił nie wystąpiło przekroczenie nawet progu informowania, a poziom alarmowy wynoszący 300 µg nie wystąpił od wielu wielu lat na Mazowszu właściwie nawet nie ma po co uchwalać działań dlatego poziomu 3 z bunkra bardzo rzadko się wydaje, że warto o tym co NATO, którzy nie są w temacie wypowiedzieć chodzi o to, że są w wielu miastach na czas w Europie przy tym poziom zanieczyszczenia powietrza już dawno podjęte działania u nas nie podjęto, dlatego że po prostu Mameta limity wyżej ustawioną przed wszystkim byłoby wiedza na temat zanieczyszczeń nowej, bo po o tym, też powinna zgadzam się z uwagą z i wskażemy tam niższe poziomy niezbędne dla informowania o to, żeby przynajmniej była wiedza na temat walczy się, że można też było reagować albo we własnym zakresie, bo to, żeby mobilizować inne instytucje do podejmowania działań punktową, kto brał udział w tych spotkaniach konsultacjach, bo jak rozumiem Warszawa bez smogu to jeszcze w oczy konsultacje były generalnie ogólnodostępna natomiast jedno tutaj grą uwag faktycznie z zgłosiły organizacje społeczne Warszawa bez mogłam z głowy w oczy jak rozumiem w gdy ktoś, kto słucha nas innego miasta może po sieciach jest sama historia, która się, że działa w Małopolsce przy dyskusjach o ustawie tylko, że tutaj będzie łatwiej bo, wdrażając program w zasadzie już nie będzie potrzebna ustawa nie do końca nie do końca, dlatego że program ochrony powietrza wskazuje pewne działania ne na szczeblu lokalnych samorządów i podobnie tylko, że trochę szerzej problem potraktuje uchwała antysmogowa ona też będzie aktem prawa miejscowego natomiast ona wprost o zakazie stosowania np. dla nieefektywnych źródeł ogrzewania z kolei postaram się też wskazać na te paliwa, które na nie powinny być stosowane w urządzeniach grzewczych i to będzie takie bardziej bezpośrednie działanie dlatego rząd będzie dotyczyło już też mieszkańców bezpośrednio natomiast program ochrony powietrza pustego oczywiście jest docelowo kierowany do wszystkich, bo wszyscy oddychamy powietrzem to generalnie działania są obowiązkiem lokalnych samorządów atutem będzie dotykało wszystkich mieszkańców oczywiście w uchwale antysmogowej będą musieli wskazać okresy przejściowe tak, bo nie da się zmusić ludzi do ne masowej wymiany kotłów w ciągu 1 tygodnia, więc pewnie nawet na okres wskażemy duszy natomiast faktycznie ta uchwała antysmogowa będzie oddziaływał bezpośrednio na mieszkańców, ale chyba najważniejsze jest tym wszystkim politykom myślę, że pan co się ze mną zgodzi należy potrzeba jest rozwiązanie prawnych na poziomie kraju dlatego, że jeżeli nawet poszczególne regiony wprowadzono zakazy dla poszczególnych rodzajów pali w na terenie swojego województwa to nie wyeliminują ich obrotów handlu, a jeżeli one będą w handlu dla drużyny kupowali w post factum słuchamy Radia TOK FM programu post factum w naszym studiu pani Monika Daniluk Warszawa bez mogły stać na grę w Chinach tam Marcin Podgórski z urzędu Marszałkowskiego województwa mazowieckiego jeszcze dzień dobry witam, bo jeśli w pierwszej części naszej rozmowy mówiliśmy o procesie konsultacji dokumentu, który nazywa się program ochrony powietrza i dotyczy województwa mazowieckiego to siłą rzeczy olbrzymia aglomeracja jest Warszawa dostarcza kolejnych pytań, ponieważ w Warszawie 1 ze źródeł smogu czy właśnie te smogu co z jego zanieczyszczenia powietrza jest olbrzymi ruch kołowy i przesłuchań spieszyć się nasze rozmowy może prowadzić to wszystko jest wspaniale, że jeżeli już uda się niektóre rzeczy bardzo szybko wdrożyć także były mniejsze, bo zanieczyszczenie kominków z palenisk i t d. tak dalej, ale co samochodami to jest problem i tutaj niestety zmartwił, ponieważ uchwała antysmogowa akurat tego problemu nie rozwiąże, dlatego że przepis, który umożliwia wprowadzenie przez samorząd województwa takiej regulacji no nie obejmuje tych zanieczyszczeń komunikacyjnych to tylko regulacji mówimy o tej uchwale antysmogowej Neuera w pierwszej części do podziału innych rozwiązaniach pan powie co darmowej komunikacji tak w programie ochrony powietrza w jak najbardziej tak i tam także działania oczywiście się pojawią od lat spania na pewno to słuchacze usłyszą chacie za darmo najechał z tramwajem autobusem to rzeczywiście zostawiać samochód w garażu nadal jest jeżeli, jeżeli faktycznie tak zareagują o tym, też rozmawialiśmy, że oczywiście jest to fantastyczna zachęta dla mieszkańców, żeby zostawili samochody no ale w tym roku również takie zachęty się pojawiały tak miasto samo wyszło z taką inicjatywą nie wiem, jaki był do końca efekt tego natomiast mieli się rozmowy w radiu TOK FM na ten temat rzeczywiście jest osób ruch samochodowy w był mniejszy znacząco mniejszy zanieczyszczenie powietrza pozostało, ponieważ odbywał się głównie z rur wydechowych, ale z kominków i a jeszcze, gdy w dodatku ten ruch samochodowy będą mniejsze od banicji bodajże niedziela z tego co panią, bo to zaskakująca zbieżność zaskakująca, bo to wszystko, ale nie i takie niejednoznaczne Zlatko powiem tak inni tak rekordowe Monika Daniluk pojawił się tak naprawdę już w sobotę 7 stycznia na terenach DRL, gdzie przeważa zabudowa jednorodzinna hitami to było naprawdę wieczorem czuć, ale w niedzielę rano cała Warszawa mogła zobaczyć w niedzielę 8 stycznia wtedy wszystkie wszyscy mieszkańcy, otwierając okna mogli poczuć zobaczyć szczególnie jeśli mają ładną panoramę Warszawy za oknem, ale 9 stycznia w poniedziałek w widać było jak bardzo się do tego dokładał samochody najgorsza czy to w poniedziałek 9 stycznia to było przy stacjach komunikacyjnych, czyli tych położonych przy samych ulicach czy pokazywało jak bardzo ruch samochodowy wtedy zwiększa zanieczyszczenia powietrza i dlatego to to był ten dzień, kiedy też ogłoszono zakaz wchodzenia w nakazano mu, że placówką oświatową zastygnie wychodzenie z dziećmi na Dwór jak były rzeczywiście takie różne działania pojawiające się po raz pierwszy, ale to widać było niska emisja oczywiście ona to wszystko zaczęła ten cały smak, który był w niedzielę rano to był znak zwanej niskiej emisji czy z kominów domów, ale komunikacja się do tego bardzo dokłada ja tylko może jeszcze dodam, że przekroczenia na tych stacjach położonych przy samych ulicach są do tej pory i najwięcej takich dni z przekroczeniem AM z norm zanieczyszczeń w powietrzu ma stacja przy alei niepodległości w całym roku może być takich dni 35, kiedy mamy zbyt duże zanieczyszczenia, a w alei niepodległości w tym roku było już takich dni 68 i like może być to może za dużo samochodów tamtędy jeździć no może tak oczywiście za dużo samochodów jeździ w ogóle i należy podejmować się 1 000 000 kupiliśmy nowych samochodów w ubiegłym roku uchwalili sieci reprezentanci się samochodem w rynek samochodowy w Polsce szampany korki korki strzelały wspaniale 1 000 000 nowych samochodów tylko, że oprócz nowych samochodów mamy też stare samochody mamy też takie, które ERM mimo tego co deklarują nie spełnia tak naprawdę normę emisji spalin mamy takie, które po drogach jest dziś nie powinny, a stacje kontroli przepuszczają my mamy wreszcie to, że mieszkamy w stolicy Polski, gdzie EW w ogóle mieszkańców jest bardzo dużo samochodów jest bardzo dużo i musimy zrobić wszystko, żeby ten ruch ograniczyć już nawet niezależnie od ceny tego czy samochód jest nowy tester powinniśmy zachęcać na wszystkie możliwe sposoby mieszkańcy do korzystania z komunikatorem ochrony powietrza temu program na rzecz powrotu oczywiście na problem zauważa natomiast pan też nie jest to dokument, który wyeliminuje no z handlu z samochodów po prostu starych nieefektywnych trujących, bo to nie jest tego typu ranga dokumentu testach prawa miejscowego natomiast on na na pewno nie zakaże po prostu do kupowania, ale może przestać na kilka miesięcy nawet kilkadziesiąt rozmów w radiu TOK FM różnymi ekspertami którzy, analizując potencjalne dobre polityki w aglomeracjach skutecznie udało się tę formację skutecznie ograniczyć liczbę osób korzystających z samochodów i skutecznie zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej wiele z tych metod i pewnie słuchacze trafili na tę rozmowę w radiu TOK FM i mają w głowie pewnie kilka takich przykładów czy obniżenie cen za przejazdy tak czy rozwój w ogóle tylko tego komunikacji miejskiej w ten sposób, żeby faktycznie ktoś, kto zgłasza, bo ciasto w ankietach teksty zgłoszonych nie mam jak dostać się inaczej z tego miejsca pracy niż samochodem jest rozwój sieci tak, by tak dalej w rozwój następuje zaraz będzie mieć jakiś szybki tramwaj w przez Warszawę ktoś może powiedzieć to czy w dokumencie nie można było po prostu zapisać, że zachęcamy skutecznie ludzi w ten w ten tamten sposób, żeby wsiadali do autobusów tramwajów mało tego na zalecane w tym programie ochrony powietrza takie działania, które mają się rozwijać to się do dopłat to co pan redaktor powiedział wskazujemy tam również na konieczność zmiany taboru na komunikacji zbiorowej na bardziej proekologiczne i takie działania oczywiście to są równolegle prowadzone natomiast skala problemu jest duża kierowca będzie wolał zostawić samochód, bo będzie miał okazję przejechać się autobusem ekologicznym bio, cośmy tu nie gra, ale to, bo jak mówią o tym co program może prowadzić tak my wprowadzamy pewnego rodzaju inne zalecenia wskazujemy działania naprawcze w działania krótkoterminowe, które mają być takimi działaniami ad-hoc w momencie, kiedy wystąpiła sytuacja kryzysowa źli są przekroczenia w powietrzu buspasy tak jest zacznijmy od tego natomiast podejrzewam, że nie będziemy w stanie tymi przepisami zmienić zachowanie społeczeństwa tak od razu, bo to jest proces długotrwały w pani Monika Daniel właśnie buspasy bardzo dobre słowo padło, ponieważ jest to po prostu w debatach w radiu TOK FM pada pada użyto realnie działa w UE to realnie działa widać to np. że inne trasy Łazienkowskiej, gdzie wprowadzenie buspasa wcale nie zakorkowało całej trasy, a umożliwiło tym pasażerom którzy, korzystając z komunikacji miejskiej łatwiejsze szybsze przejechanie mostem jest to alternatywa wtedy dla mieszkańców, bo jeżeli auto, bo jeżeli staje w korku w autobusie, bo wokół mnie są samochody osobowe no to mieszkańcy wolą siedzieć w tym samochodzie w Arkonii start w autobusie w tym korku tak razem z Oracle i odwrotnie działa zamiast się spóźnić się z korków się na autobus autobus pomknie bus pasów Robert Jeż właśnie o to chodzi i dlatego my jako Warszawa bez smogu razem z organizacją, a drugą warszawską warszawski alarm smogowy wystosowaliśmy taką petycję do władz Warszawy o utworzeniu buspasa na Puławskiej Besta droga ale gdzie mamy 3 pasy ruchu i autobusy stające w korkach razem samochodowych samochodami osobowymi na tych 3 pasach ruchu i my chcemy, żeby władze Warszawy 1 pas przeznaczyły na buspas, czyli dał szansę dojeżdżania szybciej do Warszawy tym mieszkańcom, że właśnie nie zanieczyszczają powietrza przyczynia się do tego, że mamy mniej korków i bojaźnią komunikacją miejską, a czy też programy ochrony powietrza te buspasy ten temat wobec podjęty na właśnie wg naszych uwag się to nie pojawiło Allena, ponieważ ten dokument jest długi to tutaj my zostawiliśmy w Zatorze Meduza nie doczytała mięsnego w koalicji, a my o swojej uwagi przyjmujemy tak po to, są konsultacje i tutaj faktycznie na jesteśmy w rozmowie i będziemy starali się przelać takiej uwagi na narusza to dokument tak, żeby not te działania były możliwej do wdrożenia, ale to, żeby przyniosły inne jakiś fakt może się takie działanie faktycznie pojawić w w tym dokumencie w wyniku konsultacji dziwaczne i tylko Monika Daniluk poza wpisaniem tego do programu ochrony powietrza właśnie to, czego tam brakuje to możliwości kontroli tego, bo to, że wpiszemy po prostu samo takie życzenie należy należy wprowadzać buspasa albo poszerzać sieć buspasów w Warszawie to właściwie to nic nie wnosi, bo Warszawa tworzy buspasy tylko tworzy wg nas ich za mało i cały czas ta alternatywa dla komunikacji samochodowej nie jest taka, jaka mogłaby być można, by to wszystko przyspieszyć i wg następnie ogromna powinien zawierać te takie wskaźniki pewnie będziemy o tym, rozmawiać jak można zapisać, żeby rzeczywiście można było skontrować można było coś przyspieszyć na terenie gmin nawet jeśli gminę nawet nie palą się do tego tak do niektórych zmian, ale czy status tego dokumentu jest taki, że to może, że z Ghaną będzie miał formę zmuszającą hit program ochrony powietrza błędy szczególnie dbać wiąże pan z dystansu szansę wziąć coś się zuchwałą coś zostawało, ale program ochrony powietrza jest programem jest programem to prawda natomiast zwalczany w Górsku są tam elementy, które gminne powinny realizować po to, żeby zmieniać sytuację, jeżeli chodzi o jakość powietrza natomiast faktycznie jest tak, że na to gminy znają najlepiej sytuacja u siebie i wiedzą też, jakimi możliwościami finansowymi dysponują, więc podejmują działania w oparciu o swoje priorytety tak ze względu na również zasobność portfela finansowego, niemniej jednak działania wskazane w programie to są działania, które mają przyczynić się do poprawy jakości powietrza i powinny być realizowane po to, też staram się dać się tam takie wskaźniki, żeby inne można było rozliczyć samorząd z realizacji tych zadań i rozwoju naleśniki czy nie ma zdrowe rozliczy, bo w środku buspasów szczerze mówiąc ktoś, siedząc w domu na drugim końcu kuli ziemskiej po prostu włączy sobie nie wiem tam Google Maps i popatrzeć z czy jest bus pastor kiedyś nie było jest albo nie na zbudowanie wybudowali to jest proste, ale co w przypadku sytuacji, kiedy nie ma tego buspasa i przekaz przecież jak ten program naprawczy nie przewiduje żadnych sankcji za to, że ktoś nie zrealizował zaleceń nie przewiduje sankcje natomiast tutaj, jeżeli chodzi o te działania oczywiście my, jeżeli chodzi o sam już buspas na przykładzie tak, nawet jeżeli wskażemy powtarzamy to jak on element działań, które może zmienić sytuację poprawić jakość powietrza natomiast nie napiszemy, że na ulicy takiej jak nasz gust schować, bo sytuacja jest też dynamiczna i powinniśmy też samorządowi dać możliwość decydowania no bo w tej chwili np. zasadny na 1 ulicy, ale jeżeli sytuacja komunikacyjna się zmieni, bo dziś będzie budowana obwodnica przeniesie się ruch i t d . to być może akurat na tej ulicy stąd wówczas nie będzie spełniał swojej roli samego zrobić w innym miejscu dlatego też my nie możemy aż tak konkretnie wskazać, ale po to, też prosimy lokalne samorządy, żeby po przyjmowały lokalne strategie czy tzw. programy ograniczania niskiej emisji i tam już bardzo konkretnie w innej gminy powinny wskazać te działania, do których sam się zobowiążą, żeby poprawić jakość powietrza mówi Monika Daniluk ENA akurat program ograniczania niskiej emisji są w tym dokumencie rozpisana aż na 3 lata, a po 3 latach będzie kolejna aktualizacja tego dokumentu i tak naprawdę w FM, jeżeli patrzymy na te działania to gminy przez 3 lata mogą właściwie nie robić nic konkretnego nie wymieniać żadnego pieca tylko przez 3 lata tworzyć programy ograniczania niskiej emisji, czyli aż do 2020 roku mogą nie robić nic, a później wdrażać te działania, a tak naprawdę za 3 lata nie wiemy, jaka będzie kolejna aktualizacja tego dokumentu może ona po zaproponuje kolejne wdrożenie kolejnego projektu kolejnego pomysłu na to jak likwidować niską emisję myślę, że pan się rozwojem kosztowały nas ogromne wrażenie, że o Photo Matt dostanie garść konkretów, ale rozumiem przez to, że aktorów w tym całym długim procesie jest, licząc tak ogólnie cenami 4 jak i 5 dużych, by wonie od niego taśmy ustawodawstwa jeszcze prawda i tego co rząd może z kościołem może być takie sytuacje, o których pani mówiła przetworzy mieszkaniec nie zauważy w ogóle tego, że program ochrony powietrza wystartował to znaczy ja uważam, że może zauważyć, ponieważ rozmawiamy będzie to spotkanie, które właśnie pan mówił w UE i mamy nadzieję, że jednak się co zmieni w tym w żaden program ochrony powietrza, który teraz wejdzie, który będzie głosowany będzie czym innym niż ten projekt będzie uwzględniał wszystkie nasze uwagi i jednak coś co zmieni także na nie jest to jeszcze temat zamknięty i naprawdę liczymy na to, że po tym wielkim smogu w styczniu, kiedy wszyscy wszyscy dużo osób zrozumiało czym jest smok zobaczyła ten smok zrobiła się z tego burza medialna i bardzo dobrze bawią się włączyła do tego, o co apelowała dawna organizacja mam nadzieję, że te 3 lata najbliższa nie będą stracone tylko, że rzeczywiście wszyscy wezmą się za to co mogą zrobić w tym temacie, ale ze mną wszedł w zwykły obywatel może wysłać swoje uwagi, gdy w szerokim procesie konsultacji gdzieś tam nie znikną przejazdy każdy jak najbardziej ma prawo do do zgłaszania uwag w nas zbada proces konsultacji co do zasady się zakończył, bo 16 maja my mieliśmy zamknięcie wnoszenie uwag natomiast pojawiał się też uwagi od indywidualnych mieszkańców jest tylko powie, że tutaj bardzo dziękujemy Bogu za uwagi za zaangażowanie stowarzyszeń to uwagi rozpatrujemy i większość z nich już widzę, że będzie przyjęta nad którymi będziemy musieli podyskutować, żeby inne, by pokazać dobre rozwiązanie na podstawie tego co mówi sama uwaga, ale pewnie paru modyfikacji trzeba będzie dokonać w samym zgłoszeniu uwag mówi Marcin Podgórski z urzędu Marszałkowskiego województwa mazowieckiego była z nami również pani Monika Daniluk bardzo, że Warszawa bez smogu bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA