REKLAMA

O leśnych przedszkolach opowiada Anna Płuska

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-05-19 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest Anna Kózka dobry wieczór dobry wieczór dyrektorka 1 z leśnych przedszkoli w Warszawie osoba, która bardzo dobrze znamy to do leśnego wychowywania dzieci wychowywania blisko natury i dzisiaj o tym, będziemy rozmawiać to jest przeciwna rozmowa, bo w pewnym sensie zaznaczamy wielki krąg z powrotem do własnych korzeni, ale jednak tak doszliśmy do tego momentu, że nasza cywilizacja odkryła z Rozwiń » powrotem przyrody pojawiają się wspaniałe publikacje badania naukowe Najwyższego szczebla mówiące o tym, że bez bezpośredniego kontaktu naszych zmysłów z przyrodą nie rozwijamy się w sposób prawidłowy, a potem nie jesteśmy zdrowymi fizycznie psychicznie dorosłymi na jakiś czas temu omawialiśmy tutaj w tej audycji książka ostatnie dziecko lasu Ricciardo celów VAT, która porusza ten temat przywołuje różnego rodzaju badania mówiące o oddech takim zespole deficytu natury inne no ale jeszcze w naszej audycji rozmawialiśmy nigdy o takiej pedagogice przyrody gminy, chociaż być może część państw już słyszała o leśnych przedszkolach i leśnych szkołach jeszcze jest ich stosunkowo niewiele w Polsce w Czechach zaadoptował się bardzo dobrze ten pomysł jest coraz bardziej popularne gminy i w Polsce zdaje się, że też, ale wciąż jesteście mniejszości leśne przedszkola jesteśmy w mniejszości nie w Warszawie są 2 leśne przedszkola, które znam wiem też o 3 innych w mozaice przy czym jedno pod Krakowem było do tej pory w fazie startu rozruchu zobaczymy kibicuję dziewczynom mam nadzieję, że się uda pojawiają się informacje żartuje i ówdzie w różnych miejscach w Polsce ludzie chcą założyć takie przedszkole na razie na razie jest nas tak naprawdę chyba 5 przecinkowi 3 maja absolutną pionierką w UE w tym temacie tej dziedzinie, kiedy pani, by rzuca com hasło leśne przedszkole to była ludzie wiedzą, o co chodzi Czyżby wymaga to tłumaczenia całej tej ludzie, którzy żyją blisko natury, a na dodatek są rodzicami małych dzieci już tak mają jakieś wyobrażenie swoje na ten temat, chociaż ludzie, którzy nie mają malutkich dzieci ani też jakość no nie są specjalnie zainteresowani bardzo intensywnym życiem w naturze leży po prostu pytają, a co do takiego co to jest właśnie przedszkole dużo łatwiej jest o skojarzenia jeśli się powie przedszkole w stylu skandynawskim w LG mają jakieś tam swoje wrażenia wyobrażenie to ciekawe, bo właściwie ten termin leśne przedszkole wyjaśnia wszystko, o ile niż pedagogika Waldorff tam co wymaga pewnej wiedzy, żeby wiedzieć silny i rozumieć co się kryje za tym terminem i sama w sobie to nazwanie wyjaśnia niczego tak samo przedszkole w stylu skandynawskim natarcia wiedzieć, jakie są te przedszkola latem po prostu w leśne przedszkole, które ma opierać oparty jest na jej idei spędzania czasu w otoczeniu przyrody na świeżym powietrzu inne tyle ile się da pani przedszkole funkcjonuje od kiedy przedszkole, które pani prowadzi od maja 2015 roku, kiedy jest cały czas całkiem świeża sprawa ciekawa jestem na tym etapie na jakim jest pani na czym jest już znacznie więcej chętnych niż miejsc czy jeszcze jest także ta idea jest na tyle świeża, że wciąż trzeba przekonywać rodziców do naszego przedszkola jest więcej chętnych niż miejsc z tym, że bardzo trudno jest powiedzieć, że ciemna i dlaczego to wynika, ponieważ leśnych przedszkolach 1 rzecz to rzeczywiście spędzanie ogromnej ilości czasu nadwozia druga rzecz to podejście wychowawcze jak kształtowała swe podejście wychowawcze z fundacji 100 pociech, która jest dosyć rozpoznawalna i ma taką nową moim zdaniem bardzo ciekawy pomysł na wychowywanie dzieci zresztą już dosyć też popularne i tak naprawdę nie umiem powiedzieć inny iglastego zaadresowania oraz inwestycjom podejścia wychowawczego czy tez kwestia magii leśnego przedszkola powiedzmy wstępnie, że będzie jeszcze czas, żeby rozwinąć jak wygląda dzień w leśnym przedszkolu, a potem chciałabym, żebyśmy zastanowił się nad korzyściami rozwojowymi dla dziecka do uczestniczenia w zajęciach leśnego przedszkole jak to wygląda realny nasz dzień wygląda różnie w zależności od tego jaka to jest pora roku jeśli mówimy o okresie wiosenno letnio jesiennym to mnie dzień zaczynamy w ogrodzie w naszym miejscu jak nazwa letnią szkołę letnią salą w później wychodzimy na wędrówkę do lasu wędrujemy sobie taki bezpieczny sposób tam, gdzie dzieci potrzebują się zatrzymać posprawdzać czegoś dotknąć zobaczyć tam się zatrzymujemy idziemy, gdzie zazwyczaj do jakiegoś naszego ustalonego z dziećmi wcześniej miejsca tam sobie jesteśmy często dzieci zjadają jakąś przekąskę w lesie taką, którą rodzice włożą mi do plecaków dzieci każde z nich ma swój plac zaczął swoje picie w takich współpraca szkół i tam się bawimy tam prowadzimy też różne zajęcia na przyrodnicze, ale też zajęcia grupowe w twarz czasami jeśli jest to możliwe w pokazujemy dzieciom różne ciekawostki uczymy ich pisać patykiem na piasku uczymy ich liczyć na kamieniach żołędzie czasami na kubkach Zająca różnych możliwych przedmiotach maturalnych ten sposób jest realizowany program nauczania przedszkolnego m. in. w ten sposób pogorszył dajemy dzieciom farby kredki nożyczki klej dzieci to bardzo lubią i w ogrodzie mamy taką możliwość do lasu po prostu nie wszystko można wynieść, ale książki drzewa w ogrodzie te zajęcia plastyczne to w naszych warunkach klimatycznych smogowych to właśnie nie wiem, kiedy można tak całe dzielnice posiedzieć bezpiecznie w tym roku tak dużo było mowy o tym, zanieczyszczonym powietrzu i tyle tych ostrzeżeń właśnie się zastanawiam co w sytuacji bez takich placówek, które opierają się głównie na przebywaniu na powietrzu no tutaj opinie są bardzo podzielone niektórzy uważają, że tak naprawdę powietrze w pomieszczeniu niewiele się różni od tego powietrza na zewnątrz, jeżeli nie mamy szczelnych okien drzwi i filtrów powietrza i jej w niezmiennie należy tak bardzo panikować się z nim wychodzeniem na Dwór, ponieważ to zjawisko smogu i tak istniało od wielu lat, tyle że w chwili obecnej zaczynamy od emocji mówić mamy mamy to szczęście na, że mieścimy się w lasku Bielańskim, więc stan stężenia tych pyłków nie są aż tak wysokie swoje sprzęty do mierzenia Annie obserwujemy nam oficjalne komunikaty tych ośrodków badawczych należą się tak mijających wciąż jeszcze zimę, że ze względu na to wysokie stężenie jednak przedszkole leśne została pobita na jej zdarzyło się tak na prośbę rodziców my uwzględniamy to, czego potrzebują nasi rodzice w związku z ciałem, kiedy te stężenia pyłku były naprawdę bardzo wysokie rodzice poprosili, żebyśmy zostali w sali wtedy w tej sali zostaliśmy w no to praca emeryt do lasu dzieci zjadły przekąskę na poniedziałek patyki i kamienie popisały patykiem w piasku Mate dopiero druga trzecia godzina dzień w przedszkolu trwa bardzo długo czy da się opisać co się dzieje dalej czy właśnie dzieje się po i po prostu tak to wygląda, więc podstawą w takim przedszkolu jest swobodna zabawa, którą ma niebywałą rolę w wychowaniu dzieci szczególnie w tak młodym wieku dzieci w wieku przedszkolnym to jest wiek, kiedy inne one zaczynają dopiero wychodzi spod skrzydeł mamy bardzo często jest to pierwszy kontakt ze światem zewnętrznym, kiedy tej mamy nie ma przy dziecku, więc bardzo dużą uwagę kładziemy na to by dziecko miało poczucie bezpieczeństwa przede wszystkim wybudowało poczucie własnej wartości poczucie sprawstwa, aby wiedziało, że generalnie świat jest bezpieczny i można w nim się czuć bezpiecznie, choć oczywiście z pewnymi ograniczeniami no i kolejnym etapem jest wychowywanie dzieci do bycia w społeczeństwie, czyli budowanie relacji z innymi dorosłymi znaczek z dorosłymi lub z innymi dziećmi, więc ta swobodna i temu wszystkiemu służy to swobodna zabawa swobodna zabawa ma to niebywałą Cecherza swe dziecko będzie się bardzo lubią, czyli mają olbrzymią motywację do tego, żeby w niej uczestniczyć jednocześnie zabawa grupowa ma swoje prawa i często zdarza się, że dzieci muszą po prostu zrezygnować z tego co do bardzo chciały na rzecz tego na jakie są zasady w w tej zabawie w tej w tej grze więc no to uczyć to jest tak dla dzieci takim wstępem właśnie do rezygnowania ze swojego chciejstwa na rzecz bycia w grupie, a bardzo kontekst tło scenografia przyrody jest w tym przypadku kwestią drugoplanową w tego w przypadku tego, o czym pani mówi z 1 strony taka z drugiej strony las jest bardzo różnorodnym środowiskiem, w którym jest wiele szczegółów, które interesują dzieci dzieci są naturalnie zainteresowany innymi formami życia czy to roślinnymi czy to zwierzęcymi, więc bardzo często podchodzą do różnych szczegółów wychwytują z tego runa leśnego z drze w i jakieś drobiazgi później 7 zainteresują zadają pytania często samo odpowiadają na te pytania interesujące inne dzieci i tak taka zabawa potrafi bardzo długo trwać bardzo pięknie rozwija koncentrację dzieci ta koncentracja jest tak długa, dlatego że wynika ona właśnie z zainteresowania dzieci to nie jest coś co my dorośli próbujemy im przekazać je albo to trafi do nich albo nie trafi, jeżeli dziecko się czym samo zainteresuje my jesteśmy obok o to, żeby odpowiadać napytania dzieci po to, żeby ewentualnie też gdzieś pod wprowadzać to zainteresowanie to wtedy ta koncentracja naprawdę pięknie bardzo długo potrafi trwać no ale rodzice, którzy nas teraz mają szansę, by tak będzie angielski a gdzie karate a gdzie szachy a gdzie taniec i wszystkie inne zajęcia dodatkowe i pianino i rytmika no przepraszam bardzo można sobie pójść na wycieczkę do lasu oraz brokuły jakieś ciepło, ale cały rok 80 % z dnia spędzać na dworze tak jak to jest założenie w większości przedszkoli szkolnych przedszkoli leśnych no to już jest przesada i marnowanie potencjału intelektualnego dziecka w angielskim muzyka, ponieważ są na podstawie programowej, którą my realizujemy jak najbardziej odbywają się na naszych zajęciach 2 × w tygodniu z angielskiej raz w tygodniu muzykę odbywają się w ogrodzie i to jest jak najbardziej możliwe, chociaż angielskim bardzo często nasza nauczycielka Kasia prowadzili też w lesie jeśli chodzi o wszystkie pozostałe zajęcia dodatkowe, które pani wymieniła ja jestem przeciwniczką tzw. przez zajęcia mienia dzieci uważam, że właśnie swoboda intuicja umiejętność bycia razem jest z tą cudowną rzeczą, której dzieci najbardziej chcą poświęcać czas i ciągłe zajmowanie ich i popychanie, że jeszcze to jeszcze tamto cieszcie się to to nie jest wiek na to, żeby dzieci doładowywać takim obciążeniem pozwólmy dzieciom być dziećmi wprost, a są za tym stoi jeśli chodzi o argumenty naukowe jak moglibyśmy próbować wejść dyskusje czy przekonać się rodziców, którzy jednak mówią tak mało, ale ja usłyszałem, że połączenia mózgowe to rozwijają się najszybciej w pierwszych miesiącach na morze w pierwszych 3 latach, ale potem już nigdy więcej nie ma takiego potencjału jak dziecko ma być dwujęzyczna nota 3 wieku 1 , 5 roku najpóźniej zacząć się nauka czy instrumentów czy języka czy czegokolwiek no to jest taki okres, którego nie wolno przegapić to prawda przy czym Tarn połączenia w mózgu nasze będą tworzyły bez względu na to uczymy dzieci będziemy inspirowali do muzyki plastyki karate czy nie, jeżeli damy dziecku swobodę to ono będzie przede wszystkim się bardzo dużo ruszało ruch jest naturalnym stanem dziecka nie sadzanie dziecka w ławeczce i nie ne ograniczaniem właśnie swobody ruchu już sam ruch bardzo rozwija właśnie owe połączenia mózgowe ne naukowcy także twierdzą, że od tzw. dużej motoryki, czyli ogólnego ruchu bierze się później my mała motoryka, czyli umiejętność pisania jak również duży zasób słów i cała zdolności umiejętności mówienia i szeroki zasób słownictwa, tak więc to nam dorosłym wydaje się, że w tak młodym wieku OLT połączenia nerwowe będą się tworzyły tylko wtedy, jeżeli rzeczywiście będziemy organizowali dziecku cały czas, a tak naprawdę nasze dziecko samo sobie doskonale z tym wszystkim Francji uczymy dziecko będziemy mocno zachęcali do tego, żeby jak młodszym wieku zaczęło chodzić czy nie będziemy go zachęcali to ono i tak i tak zacznie mniej więcej w tym samym czasie chodzić kto, kiedy miał ciężki wyjazd to jest jego natura i my dorośli swoimi chęciami w ich za dużo tych, które nie zmienimy w no to może spróbujmy spojrzeć na północ zaopatrzyć się w tym skandynawski przykład i może spróbujmy opowiedzieć się czy są jakieś badania dna, bo możemy przeprowadzać własna obserwacja może są już, jakie się teksty naukowe na ten temat jacy dorośli wyrastają po takiej edukacji nauki przedszkolnej czy nawet szkolnej leśne liczby jeśli chodzi o kraje skandynawskie no to już jest całe pokolenie co najmniej jedno w dzisiejszych trzydziestolatków np. też częściowo czterdziestolatków, na które miał szansę, by zaznać takich leśnej edukacji my w Finlandii wręcz się do siódmego roku życia dzieci nie tylko nie zachęca się do pisania czytania, ale w ogóle się tego, by nie robi nie ma tego w programie właśnie tylko za duża motoryka patykami liście chodzenie po po drzewach i po kałużach, a oto nagle się okazuje, że te dzieci w Finlandii osiągają inne tak spektakularne wyniki, o których już nieraz tutaj opowiadaliśmy w naszej audycji czy wiemy coś o życiu dorosłych po takiej edukacji RM w założeniach przedszkoli leśnych leśnej edukacji nie jest utrzymywanie się jak najbliżej naturalnych ścieżek rozwoju i uczenia się wiemy już bardzo dużo jest na ten temat publikacji, że najlepiej człowiek się uczy na bazie fascynacji to już tutaj specjaliści od chemii mózgu pewnie dużo lepiej by w to wszystko opisali, ale wiemy, że fascynacja jest tym elementem, który dziecko prowadzi do uczenia nikt nie chce być uczonym za nikogo nie można zbierać doświadczeń dziecko samo musi zbierać doświadczenia, a najlepiej to doświadczenie zapamiętuje wtedy, kiedy one wynikają z jego właśnie zachwytu fascynacji jeśli ma przy sobie takie dziecko mądrego dorosłego, który towarzyszy, ale nie wyprzedzać dziecka nie pokazuję wszystkich rozwiązań podaje model rozwiązań gotowych do do realizacji wtedy dziecko uczy się myśleć uczy się zadawać pytania uczy się szukać różnych odpowiedzi uczy się wybierać tych oto odpowiedzi, które są mniej lub bardziej prawdopodobne i wtedy jak taki człowiek jest samo sterowny i przejmuje, jakby odpowiedzialność za własny proces edukacji z samą mogłyby powiedzieć osoby pracujące np. przedszkola Montessori należy te same cechy są wzmacniane przez nabywane przez dziecko, że nauczyciele w pedagogice Montessori podążają za naturalnym rytmem rozwojowym, że szukają czy, identyfikując te okna rozwojowe jeśli dziecko właśnie gotowe do pisania to podsuwa się do taką czy inną pracę czy pomocy od, a co to przyroda wnosi w życie człowieka, który przez kilka lat po takiej edukacji czy kilkanaście czy wiemy coś na ten temat nic do osoby nie są zdrowsze, bo są bardziej zahartowany czy w jakiekolwiek inne są wymierne różnice w co do zdrowia co do rozwoju ruchowego, które tak jak już wspomniałam miejsca na tym początkowym punktem dla wielu nie innych kierunków rozwoju tu nie ma wątpliwości bluszczu ruchu, jaką dzieci w takich przedszkolach mają wszystkie tego rodzaju wszelkiego rodzaju wspinanie się na drzewa zjeżdżanie, która niesie z górek było chodzenie po błocie ślizganie się po lodzie sam sam fakt, że dzieci doświadczają z dnia na dzień całego cyklu Przyrodniczego cyklu 4 pór roku doświadczają tej przyrody na własne oczy własnymi rękami rozwijają niebywale zmysły no można sobie wyobrazić rozwoju rozwija rozwój zmysłu węchu n p . w sali jednak twierdzą, że w lesie jest on zdecydowanie lepszy to samo dotyczy zmysłu słuchu dno każdego 1 zmysłu tak naprawdę dzieci w klasie mają możliwość dotykania wszystkiego nawet jak i kiedy mamy jesteśmy jest ciepło dzieci potrafią się pozbierać i pobrać w błocie żadnej sali nie zrobimy takiej zabawy, więc możliwości rozwoju zmysłów są znacznie jednak znacznie większe zmysły zaś to jest dokładnie ta to są te organy w człowieku w naszym ciele, które umożliwiają nam kontakt ze światem zewnętrznym tylko przez zmysły i jesteśmy w stanie odbierać podstęp bodźce ze świata zewnętrznego w związku, z czym rozwój zmysłów pozwala tych bodźców odbierać po prostu więcej, ale przyroda ma olbrzymie znaczenie również dla kreatywności dla rozwoju emocjonalnego dzieci dla kreatywności no właśnie chociażby, dlatego że nie siedzimy z dziećmi cały dzień w sali, gdzie wszystkie zabawki wszystko to co się w tej sali znajdzie jest przyniesione przez dorosłych z jakimś zamysłem na ich wykorzystanie tam dzieci w przyrodzie w lesie mogą 1 zwykły prosty Patyk czy kilka kamyczków używać na wiele sposobów i to jest właśnie ten rozwój kreatywności dzieci 1 dnia mała Górka jest z moczu jamą innego dnia ta sama Górka może być brzucha ciężarnej mamy, która jak dno no no właśnie tak jeśli dziecko już czuję, że mama jest w ciąży i troszkę inaczej bierze je na ręce nie pozwala po sobie skakać to dziecko emocjonalnie przeżywa i wtedy UE ma możliwość po pierwsze, pokazania nam tego w swobodnej zabawie przećwiczenia tego wszystkiego przybliżania się do tego stanu, którego jest niepewna, a biedny oppo i zbliżenia się do takiej 1 wielkiej tajemnicy, a jak to wygląda z panią obserwacji to te narodziny więzi z przyrodą czy odrodzenie więzi z przyrodą czy w przypadku dzieci to w ogóle ma żonę nie została nie zdążyłaby być zerwana, ale rodzenie się takiego poczucia odpowiedzialności za przyrody przynależności tego, że dziecko jest u siebie gdziekolwiek by nie było na łonie przyrody to ono zaczynamy czy po prostu czuje się u siebie, bo nigdy nie czuło się inaczej co tutaj możemy powiedzieć o tym jak to dzieci się w tym lesie czują w przypadku dzieci bardzo dobrze widać, że młody człowiek zdecydowanie lepiej szanuje i dba o to co zna co potrafi nazwać, jeżeli roślina jest tylko chwastem to wtedy nie tylko dzieci również my dorośli po prostu nie zwracamy na nią uwagi podłączamy ją przejdziemy obok, ale już, jeżeli już wiemy, że to jest małe drzewko klonu to już wtedy nie zauważamy in w i staram się do nich nie zniszczyć my też uczymy dzieci, że wszystkie żywe, ale też obumarłe elementy przyrody mają swoje znaczenie pokazujemy dzieciom na przykładach w związku z tym dzieci nabierają szacunku wiedzą, że żywego drzewka nie należy łamać można je dotykać można nawet spróbować czy ono jest jakoś tam giętkie, ale nie chcemy go łamać dzieci wiedzą, że te elementy przyrody są później zjadane przez roślinożerców roślinożercy są później pokarmem dla bla bla mięsożerców, że to wszystko ma swój cały c grozi to wszystko jakby je ze sobą powiązane, że środowisko jest dla nas bardzo ważne też nie ukrywam, że mąż dzieci, które przychodzą do naszego przedszkola to są dzieci z rodzin, które rozmawiają o tym i dalszy sprawy ekologiczne są dla rodziców jakoś tam ważne, więc dzieci inspirują się nawzajem jedno dziecko powie jakąś 1 historię takową nie wiem o jakimś tam obecność wątku, który gdzieś był łaska w oburzać, a później co się z nim dzieje z jego ciałem jak materia krąży w przyrodzie i dzieci się bardzo tym ciekawią i właśnie rola nauczyciela jest taka, żeby podążyć za tymi zainteresowaniami a gdyby ktoś z naszych słuchaczy sam chciał spróbować wcielić się w rolę nauczyciela przedszkola leśnego czy leśnej szkoły Meller no to mamy, by książka, która pod koniec rozmowy będzie dla państwa prezentem wydawnictwo Muza podesłał nam książkę pięknie wydaną w duchu Eko Mel i w duchu retro non, czyli były absolutnie z zachowaniem obowiązujących trendów Leśna szkoła dla każdego z podtytułem zaprzyjaźnić się sprzężoną z rannych i przyznam, że przyglądam to książka byłam zdumiona jak wiele aktywności można zaproponować inne na bazie potykali się ciała i właściwe głównie tak i niewiele więcej sznurek czasami się przydaje no ale w są tutaj obserwacje przyrody nie są tutaj zapas zabawy grupowe są projekty dla konkretnych osób mnóstwo, bo biżuteria sprzęt łuki sen, ale też wstęp od razu pokazuje pewnego rodzaju podejście do dziecka, zanim zaproponuje się dziecko kończy aktywność dobrze jest złapać z nim kontakt i zobaczyć na co ona może mieć ochotę być może to dziecko jest za mało, żeby wyrazić się opowiedzieć swoim stanie jest to głos jak to sprawdzić takie jest poziom energii danego dziecka inne jak się czuje i do tego dostosować się inne propozycje aktywność ta książka, której mówiłem zawiera ćwiczenia czy propozycja aktywności w lesie dla dzieci w wieku od trzeciego do jedenastego roku życia, czyli to są znacznie szersze widełki wiekowe niż te dotyczące przedszkola ciekawa jestem czy pani z czy nauczycielki fani w przedszkolu czy pani stosują właśnie podobne zabawy czy raczej wypełnione są nie ukierunkowane tak jak pani wcześniej mówiła stosujemy jak najbardziej, dlatego że lub dzieci bardzo lubią kontakt z dorosłymi osobami lubią się z nami bawić się rzeczywiście jak zostawiamy dzieciom bardzo duże pole dla swobodnej zabawy, ale też my to swobodną zabawę obserwujemy jesteśmy dziećmi nie pozostawimy ich samych sobie i na bazie tego co dzieci pokażą w swobodnej zabawie bardzo często dobieramy zabawy w takim stylu, jaki gnębi nas ta książka Leśna szkoła dla każdego jest to bardzo dobry zesta w zabaw uciec, choć uważam też po prostu szynowej dla rodziców dzieci na weekendowy wypad jest rola to są bardzo proste zabawy i rzeczywiście wykorzystana jest widać, że bazą dla tych zabaw jest po prostu kreatywność dzieci każdy dorosły może skorzystać z tej książki tu z własnym dzieckiem do lasu świetnie się z nim bawić albo pozostawić dziecko w swych w tej zabawie w samemu jeśli się znajdą np. inne dzieci, bo też to są zabawy grupowe albo po prostu razem z dzieckiem się bawić nawiązywać relację pogłębiać relacje to jest to cud jest bardzo ważna dla więzi czy rodzice dziecko czy inny dorosły znajomy dorosłe z dziećmi co konkretnego można robić z dziećmi w przedszkolu jeśli się tym dorosłym chcącym zaproponować jakąś aktywność poza taką bezpośrednią obserwacją przyrody, czyli rozmową o tym co widzimy tu żucia jak stół małe drzewko tu dorosłe drzewko, jakiego typu aktywności konkretnie można zaproponować albo jakie inne jak to pani doświadczenia wynika, aby szczególnie cieszą dzieci bawią dzieci dzieci lubią różnorodność gęsto, że jest sięgać do różnych zabaw menele niewątpliwie wszystkie zabawy sensoryczne, czyli zabawy, które im, w których dzieci mają możliwość dotykania różnych struktur przytulanie się do drzewa najlepiej jeśli możemy się przytulać np. zamkniętymi czy też zasłoniętymi oczami wtedy jesteś ten element zaskoczenia i wtedy odkrywamy oczy okazuje się, że nie najpier w poczuliśmy, jaka struktura drzewa jedne drzewa są gładkie inne drzewa są bardzo mocno innych chropowate, a później otwieramy oczy jest tak wielki efekt 2 innych także to co czułem teraz nagle ukazuje się moim oczom i jest cudowna zabawa p t. lepienie twarzy drzewa z błota albo z gliny w właśnie też oglądamy drzewo struktury jego budowę czy jest rozbudowane dużo rzeczy jest malutkie wątłe na tej podstawie rozmawiamy z dziećmi o emocjach, jakie siły wiążą skojarzeniach GI na bazie tych skojarzeń później przyklejamy do drzewa kawałek Linden najlepiej, bo po też dla nas bardzo przyjemne jest bardzo przyjemna w dotyku, ale my z takiego z takim z takim kulki glinę i rzeźby inne twarze tego drzewa tego drzewa, jakie sobie wyobrazić oczywiście każdy wyrzeźbił zupełnie inaczej możemy do tego dołożyć też te różne elementy naturalne listki kamyczki patyczki trawki piórka różne rzeczy znalezione właśnie te bardzo wiele praktycznych umiejętności można wznosi się uczyć się można nauczyć się robić sznurek z łyka robić, a publiczne tylko 2 wozy to nie jest tak trudno właśnie w tej książce również znajdziemy taką propozycję można się nauczyć robić mógł ich rozstrzelania okazuje się, że kiedyś Wiejak to też jest to ona dosyć prosta można również zaproponować dzieciom zabawy, która będą się opierały sztuka czyni można robić się biżuterię można robić różnego rodzaju ozdoby można z przy pomocy kawałka papieru i taśmy dwustronnej różnego rodzaju ozdoby nakrycia głowy konstruować można budować szałasy bardzo różne bardzo różnej konstrukcji, więc tych praktycznych umiejętności jest również naprawdę bardzo wiele też dzieci kreatywność dzieci ma to do siebie, że kiedy my proponujemy im coś mnie kosz zabawek to one bardzo czasu to osoby rozwinąć własny sposób albo połączą 2 różne zabawy albo zaproszą kogoś innego do zabawy no las nie jest terenem zamkniętym w związku z tym dzieci, które dużo czasu przeżywa przebywają w klasie mają kontakt z innymi dorosłymi albo też z dziećmi również ze zwierzętami, które w tym czasie przebywają, więc stają się otwarte dla świata jak ktoś do nas przychodzi grupa naszych przedszkolaków wita się z taką osobą mamy Anny stałych znajomych emerytów najczęściej ktoś po prostu przechadzają się też o tej samej porze tymi samymi ścieżkami Polesie którymi macho schodzimy i wtedy najczęściej się zatrzymujemy na kilkuminutową rozmowę ci ludzie przepięknie rozmawiają z dziećmi dzieci są otwarte dzieci są radosne dzieci nie budują sobie lęków od razu tak sobie wyobrażamy teraz szczególnie pani Sylwia Gruchała musiałaby coś to wszystko jest zbyt podejrzanie idealne i dla uwiarygodnienia naszego przekazu na naprawdę wypadałoby powiedzieć jednak coś się jakiś ewentualnych ryzyk uwaga zagrożeniu na boku wszystko co pani mówi jeśli chodzi o rozwój dziecka w leśnym przedszkolu inne Noma takim wymiar czegoś ponad wyjątkowego ponad normy dzieci są zdrowsze niż ich rówieśnicy wychowywani w budynkach bardziej otwarte na ludzi my mózg się wspaniale rozwija zmysły się, by wyjątkowo dobrze rozwijają motoryka duża w rwaniu mała wspaniale się rozwijać umiejętności społeczne, aby więź z przyrodą to wszystko do innych jest ponad normy czy ponad to co dziecko może uzyskać się w przedszkolu standardowym no może są jakieś ciemne strony leśnych przedszkoli przede wszystkim chciałbym odnieść się do tego co to znaczy to norma, dlatego że w moim odczuciu leśne przedszkole jest właśnie z powrotem do tych norm może średnia w Chinach, gdzie w rzeczywistości po prostu wracamy do tego w jaki pewnie jeszcze 100 lat temu większość dzieci było wychowywanych, czyli do takiego właśnie naturalnego procesu wychowywania lamp BND sama pamiętam jak jako dziecko biegałam bez kontroli rodziców po Ugorach płonie już rzadka po łąkach po starych sadach zaniedbanych i to był cudowny czas, kiedy naprawdę można było się swobodnie bawić i myślę, że leśne przedszkole jest właśnie z powrotem do takiego stanu lekkości swobody nam jeśli chodzi o ryzyka oczywiście one są bon też, jakby to są przychodzą do nas dzieci, które rozwijają się emocjonalnie przeżywają różnego rodzaju trudności w związku szczerym też istnieje zjawisko takie, że dzieci się pokłócą czasami ktoś weźmie dziś na to, że ktoś kogoś rozwoju wydarzeń jest zupełnie normalne zjawisko i to jest rola nauczyciela, żeby pomóc dzieciom dogadywać się konstruktywnie tego konfliktu przez ich rodzice, którzy wypisują wypisali z przedszkola swoje dzieci i dlaczego BOR szybko jednak to nie jest moda dla ich komu tak mieliśmy mieliśmy dziecko, dla którego on otwarta przestrzeń my byłam, bo był jeszcze chłopczyk był jeszcze po prostu za malutki na to, żeby funkcjonować mieć poczucie bezpieczeństwa w otwartej przestrzeni bez obecności mamy inie widzieliśmy, że dziecko nie czuje się swobodnie w związku, z czym też nie możemy jak by uczestniczyć w zabawach grupowych swobodnie zdecydowaliśmy żony jeszcze powinien troszkę poczekać tak myślę, że nie ma rozwiązania, które jest dokładnie dla każdego, ale też widzę, że dzieci zdecydowanie łatwiej przystosowują się do różnego rodzaju warunków niż dorośli jednocześnie dzieci bardzo przejmują emocje od dorosłych szczególnie od swoich rodziców, więc niewątpliwie do przedszkola leśnego do szkoły leśnej przychodzą rodzice, którzy sami czują związek z przyrodą czują się w tej przyrodzie bezpieczniej swobodnie nel, a więc by, więc tak myślę, że to nie jest zupełnie dla każdego, choć uważam, że jest to bardziej dla każdego dziecka niż wersja dla każdego rodzica nosi się z domem przede wszystkim o leśnych przedszkolach, ale też powiedzmy żadne na leśnym przedszkolu i niekoniecznie musi kończyć się edukacja w otoczeniu przyrody, bo istnieją na świecie w każdym razie są szkoły leśne, a też niektóre polskie szkoły demokratyczne funkcjonują jak szkoły leśne tanie akurat nie prowadzi szkoły leśnej, ale być może ma pan jakiś doświadczenie tutaj już trudniej sobie wyobrazić, bo leniem dziesięciolatek, który cały dzień spędza z patykiem w kałuży no może coś ominąć w życiu jeśli chodzi o program nauczania np. na tyle na ile byłam w stanie eksplorować mający blisko szkół leśnych zauważyłam, że stoi w tym, że szkoły leśne są bardzo bardzo różnorodne w wielkiej Brytanii bardzo popularny jest model, w którym dzieci z różnych szkół także ze szkół tradycyjnych mają projekty dwu trzymiesięczne czasami dłuższa i w ramach takiego projektu raz w tygodniu na cały dzień przyjeżdżają do lasu i tam po pierwsze, mają taką zabawą, która już opowiadałem po drugie, prowadzone są różne zajęcia przybliżające dzieci do przyrody i jakby dającej możliwość kontaktu bezpośredniego z przyrodą, a nie tylko przez przekaz książkowe obrazkowy czy słowne wiele też miejsc, które zajmuje się różnymi formami aktywnego wypoczynku nazywa się szkołą i rzeczywiście oferują bardzo różnorodnego rodzaju usługi też zauważyłam, że w Skandynawii szczególnie na popularny jest taki model, gdzie dzieci spędzają co najmniej tyle samo czasu w przyrodzie na zabawie całą na nauce nauce zorganizowanej w bardzo różny sposób tak jak pani powiedziała może to być sposób zwykłej tradycyjnej szkoły może być to szkoła wolna szkoła demokratyczna może to być szkoła Waldorf ska czy szkoła Montessori tych form jest bardzo wiele jednak ta proporcja czasu jest tutaj bardzo ważna, że dzieci po pierwsze nie mają zadawanych lekcji do domu uznaje się, że 1 etat w szkole to już wystarczy i potem etacie w szkole dziecka nie musi pracować na drugim etacie w domu na odrabianie lekcji no i też uznajemy żona mnie moc zdecydowanie lepiej uczy się wtedy, kiedy ma możliwość również do ubiegania się, gdy dziecko ma możliwość wybiegania się dni od poczęcia w swobodnej zabawie w przyrodzie no i tak właśnie funkcjonuje jak byłem edukacja Leśna w Skandynawii ciężko jest powiedzieć 1 modelu, gdyż Skandynawia ma to założenie, że każda placówka ma bardzo dużą wolność w kształtowaniu sposobu uczenia, więc tutaj tych modeli jest tak wielu jak wielu jest kreatywnych nauczycieli no tak to jest ta różnica między nami, a krajami skandynawskimi romans z kolej coraz bardziej ogranicza się swobodę funkcjonowania placówek edukacyjnych inne z wielką szkodą dla nauczycieli, którzy mają coraz mniejszą swobodę w pracy i przede wszystkim dla uczniów, ale z drugiej strony paradoksalnie te alternatywne metody uczenia mają się coraz lepiej w Polsce i edukacja domowa i demokratyczna edukacja Montessori chińska to już w ogóle standard już nikogo by nie dziwi, a teraz właśnie na dno przedszkola Wadowski może nie są tak powszechnie znanej rozpoznawane na teraz właśnie wchodzą do naszej przestrzeni publicznej przedszkola leśne z tym, że niestety jak to bywa zawsze poza systemem ne to wszystko są placówki niepublicznej pani przedszkole też tak jest tak nie ma nie ma takiej możliwości jak w Skandynawii człowiek decyduje czy chce przedszkole Montessori chińskie czy praw autorskich czy tradycyjne, a każde 1 jest refundowane czy finansowane przez państwo ciekawa jestem jak zmieniło się pani podejście do tematu pogoda, odkąd pracy w hali w leśnym przedszkolu numer, bo to powiedzenie o tym, że nie ma złej pogody w tym może być tylko złe czy nie odpowiednie ubranie to już znam od dawna jako mama w różnych przedszkolach o tym, się mówi, ale rozumiem, że w przedszkolu leśnym też nie mówi się, że jest zła pogoda aż 2 w Polsce zmienia całe podejście do tego co się dzieje za oknem no, a z drugiej strony przy takiej zimie, jaka właśnie się kończy no to bardzo utrudnia funkcjonowanie leśnego przedszkola, kiedy już od paru tygodni mogłoby być ciepło słonecznie i można na tej traf chce hasać niemalże na bosaka no to jednak jest bezpośrednie przełożenie na na tryb funkcjonowania tych dzieci z szarą górą i mokro zdecydowanie za długo to są wszystko nasze dorosłe przyzwyczajenia nasze dorosłe oczekiwania dzieci są tu i teraz dzieci biorą świat biorą dzień codzienny takim, jakim regionie jest proszę sobie wyobrazić jeśli mówimy o dzisiaj będzie padać to większość dorosłych ludzi myśli Ano tak będzie cały dzień lało będzie zimno będzie mokro będzie okropnie, a tak naprawdę tego typu dni jest w 23 w roku może kilka o ten rok rzeczywiście daje nam troszkę więcej wody zresztą ja się bardzo cieszy po 2 bardzo suchych latach natomiast dla dzieci deszcz jest cudownym zjawiskiem, bo woda spada z nieba i można łapać się w ręce można ją łapać bezpośrednio do buzi można ją łapać we własną kurtką nawet zbierać wodę do kieszeni, więc dzieci po prostu zawsze znajdą sobie w tym coś ciekawego i coś interesującego poza tym deszcz jest cudowne, bo powoduje błoto było to jest naprawdę magicznym miejscem dla dla dzieci plac zaba w dziecięcych enkla w, więc dzieci myślę dużo łatwiej przystosowują się do tej zmienności pogody do tych tak tzw. trudnych warunków niż my dorośli stąd Tomasza określenia i stąd nasze lęki, chociaż przyznaje, że po dwóch-trzech godzinach spędzonych w la się na mrozie szczególnie te młodsze dzieci również jak to bywają wzmacnia te bywają zmęczone chcą po prostu wracać i dlatego no my mamy salę w Polsce nie można zarejestrować przedszkola nie posiadając sali spełniającej żołnierz Hans landa w rzekach baza 1 km zajazd w nowych drzew nawet tak nawet w skandynawskich przedszkolach mają swoje drewniane wozy drewniane domki, gdzie rozpalają w środku ognisko mogą się wysuszyć mogą się ogrzać zawsze mają ciepłą herbatę, więc do tak człowiek potrzebuje też gdzieś jakieś bazy gdzieś jakiegoś ogrzania się i to wszystko jest, bo przecież ta idea ma służyć dzieciom ani dzieci i Danii, więc my też nie eksperymentujemy my po prostu obserwujemy dzieci i dajemy im to, czego one potrzebują ciekawa jestem jak dorośli czy zauważają jakąś zmianę mam namyśli kadrę przedszkolną Novotel jednak bardzo nietypowa sytuacja pracować nagle po kilka godzin dziennie przez cały rok na zewnątrz jeśli nie jest się trzylatki biegającym w kółko naokoło drzewa na mrozie w trochę wyobrażam sobie życie Mars nie, ale z drugiej strony oczywiście jestem kontakcie z naturą większa koncentracja są badania, które mówią o tym, że wystarczy 20 minut patrzenia na drzewo, żeby obniżyć Puls, więc być może z rozmów między paniami czy w kadrze wynika już coś dla dorosłych też, którzy by razem z tymi dziećmi to leśne życie prowadzą no i niewątpliwie dobór kadry to jest 1 z trudniejszych elementów wprowadzeniu leśnego przedszkola no my dorośli jesteśmy przyzwyczajeni do tych ciepłych warunków cieplarnianych nawet troszkę i tak znalezienie ludzi, którzy byliby gotowi spędzać cały rok nadwozia nie jest takie proste tutaj bardzo dużym zapleczem bardzo dobrym zapleczem są w Chatce Żaka tworzy jakoś nas zahartowani wojażach i w bardzo się cieszę, że jednak w Polsce są tacy ludzie którzy, którzy już sami z siebie spędzają mnóstwo tego czasu na dworze w przyrodzie ciekawe zjawisko odkryłam rozmawiając z koleżankami z ze szkół w przedszkolu Montessori w Korbielowie Montessori MO w Gdańsku z żar wbrew pozorom łatwiej jest o wychowawców do leśnego przedszkola w mieście i po my ludzie zmian zmiany OFE mamy niedosyt mamy tęsknotę mamę, żeby warszawiacy są zdrowi ofert w taki mechanizm a bo zespół deficytu w UE mamy to potrzebę powrotu do natury miasto jednak MEN 3 i gdzieś ta tęsknota w nas wewnętrznie wzrasta ludzie, którzy mają dużo tego kontaktu z naturą mieszkający na wsiach pewnie aż takiej potrzeby nie ma równych są nasyceni, tak więc jak zwykle dobro rzadkie jest dobrem bardziej pożądanym Anna jeśli chodzi o kondycję fizyczną psychiczną czy pani z tą osobą, która codziennie też wychodzić z dziećmi spędza kilka godzin dziennie na zewnątrz przez cały rok do niedawna tak do niedawna tak było zresztą tak jak wspomniałam ja pracowałam wcześniej w fundacji 100 pociech, gdzie są pomysły się, że właśnie z fundacji akcja prowadziliśmy zajęcia z dziećmi na tworzenie stron i tam jak cały dzień na niecały dzień po parę godzin tak bez względu na pogodę byliśmy dziećmi później założyła przedszkole w tym przedszkolu rzeczywiście przez 1 , 5 roku było jeść codziennie mój czas przestać być miarodajne do Finlandii po momentami tak tylko pytanie, czego miałam dosyć miarą jest nasze mógł być znaleziono także pełnić mają pecha, gdy no właśnie mu ciekawe jest to dobrze, że tak nie do końca uciekają ciekawe jest to, że wydzierają się jak było zniesienie hałasu dziecięcego jest dużo łatwiejsze w otwartej przez Jeanne niż w zamkniętej sali też dzieci, które mają możliwość przyuczenia bawienia się cieszenia się w głos swobodnie bez ograniczeń, które nie są ciągle ucisza na on po prostu nie mają aż takiej potrzeby, żeby zrobić ten wielki rwetes i szum nasze dzieci im no tak nie odczuwam takiego wrzasku, o którą się mówić co mogłoby być męczące dla męcząca na pewno trudna pogoda to dla dorosłych mróz pomylenie ruszamy z nowości intensywnie my się nie ruszam się z termosu ze sobą takiego ta oczywiście no bo ubranie to podstawa dobre techniczne ubranie to jest naprawdę poznaliśmy narciarskie w sprzęt najczęściej narciarskie sny sprzęt bardzo dobre ciepłe buty nieprzemakalne ubieranie się na cebulkę wełna merynosów bardzo mu polecana jest ciepła w termos z ciepłą herbatą dlatego każde dziecko każdy dorosły ma swoje plecaki tam nie po zaopatrzenie jest, aby czy jest pani w stanie zauważyć jakąś różnica między sobą polecę sprzed kilku lat czy 1,5 roku albo właśnie z okresu przed tymi regularnymi codziennymi zajęciami nadwoziu w fundacji i po czy jest jakaś wymierna korzyść jestem żoną Leśnika w związku ściągnąć z 800 m chyba trudno, ale ich, ale też mam za sobą pracę w biurowcu przez kilkanaście lat jest zdecydowanie jest to olbrzymia różnica poziomu napięcia wewnętrznego jak mam w sobie jest zupełnie inne przede wszystkim przestałam się spieszyć w przyrodzie człowiek się nie spieszy mogę sobie pozwolić na to, żeby iść jak dziecko chce się zatrzymać to ja się zatrzymuje razem z dzieckiem i tak długo jak to dziecko potrzebuje gdzieś tam grzebać się w Płocku czy oglądać sobie nasionka czy badać jak zbudowany jest mniej jeść ja mogę sobie na to pozwolić nie mam regulaminów nie mam kogoś, kto mnie pogania nie mamy mnóstwo obowiązków i listy tu duchów, które narastają z dnia na dzień po prostu mogę pozwolić sobie na bycie osobą powolną i bardzo sobie po cenie w związku z tym też napięcie, jakie w sobie nasza dzisiaj jest dużo mniejsza no tak wszyscy wiemy, że powolność się to jest de facto wolność, bo to jest pewnego rodzaju luksus w dzisiejszym świecie my zachęcamy państwa do jak naj głębszego kontaktu z naturą to wbre w pozorom sprzyja nam wszystkim, bo im większy kontakt z naturą tym większa nasza więź z przyrodą poczucie odpowiedzialności za tę planetę mamy dla państwa egzemplarze książki Leśna szkoła dla każdego od wydawnictwa Muza netto jest książka, która zawiera zestaw propozycji zaba w ćwiczeń z dziećmi w wieku od trzeciego do jedenastego roku życia właśnie na terenie lasu czy w otoczeniu przyrody szeroko rozumianej prosimy o maile na adres wieczór małpa Stokrotka FM wieczór małpa to krok KFM, a już bardzo dziękuję za rozmowę w tej części wieczoru naszym gościem była Anna Płuska dyrektorka 1 z leśnych przedszkoli w Warszawie bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM zaraz po informacjach powtórka dzisiejszego poranka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA