REKLAMA

Polityka Rowerowa oczami samorządowców

Skołowani
Data emisji:
2017-05-20 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
44:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycję skołowani dzisiaj proszę państwa tak jak tydzień temu zapowiadałem znowu łączymy się z Wrocławiem, bo tam wielkie festiwale dolnośląski rowerowy, na którym mogli państwo wysłać w zeszłym tygodniu, ale powracamy do Wrocławia, gdzie jest Daniel Chojnacki oficer rowerowy Wrocławia dzień dobry panie Danielu dzień dobry witam pana liczby słuchaczy i Wanda nowatorska pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej Rozwiń » województwa zachodniopomorskiego dzień dobry weekend 8 państ w g serdecznie państwa i szczególnie się cieszę, że pani Wanda jest z nami, ponieważ rzadko w Skołowanych zdarzały się rozmawiać z osobą odpowiedzialną za politykę czy też komunikacja rowerowa na całym województwie z reguły zdobywa także w miastach rozmawiamy, więc bardzo się w czasie drodzy państwo tak jak w zeszłym tygodniu mówiliśmy za wielki festiwal dolnośląski rowerowy zjeżdżają na do Wrocławia bardzo ważne osoby, jeżeli chodzi o komunikację rowerową, więc jest wspaniała okazja, żeby porozmawiać o potrzebach rowerzystów, ale on też o tym co rowerzyści robią źle, więc jak najbardziej osoby odpowiednio do tej rozmowy chciałbym naszą rozmowę Anna rozpocząć od potrzeb wytycznych rowerowych budowanie infrastruktury rowerowej jak część naszych słuchaczy jak zapewne państwo wiedzą krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego zleciła, żeby powstały takie wytyczne rowerowe ogólnokrajowe zrobi to Instytut transportu samochodowego był zatarg Instytut transportu do samochodowego wygrał, ale nie zastanawia czy w ogóle na takim szczeblu od krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego potrzebne są takie wytyczne, bo jak wiemy większość miast ma swoje specjalne standardy rowerowe opracowany już od kilku lat i wdrażane tutaj mogę się mylić, jeżeli powiem, że większość województ w też takie ma pani pani pełnomocnik jak to jest województwem zachodniopomorskim czy macie na całe województwo takie standardy opracowane renomy właśnie takich standardów UE póki co jeszcze niema no proszę, więc ten ma takie wytyczne będą przydatne dla was, ale przecież na pewno o uregulowanie tych kwestii w kolanie pisze wskazówek dla projektantów, ale też zarządców dróg jest niezwykle istotna szczególnie, a w takich województwach jak nasze, gdzie jest dużo małych miejscowości, która w arenie wypracował do tej pory takich dokumentów i aż do tej pory jeszcze szukają, jakby tych sposobów budowy infrastruktury rowerowej, a mogłyby dostać leki gotowe wskazówki myślą to jest istotne dla nich to kwestia z tego, żeby ten dokument też się miał wysoką jakość i faktycznie wzorował się na tym co już w polskich miastach od lat, ale jest istnieje jest przyjęta i stosowana jeśli to będzie w tym samym duchu i będzie się wzorował na tych miast Dara, w którym które znamy są z różnych miast Polski to myślę, że to będzie dobry dokument, który na pewno pomoże, ale Szczecin są z tego co ma takie standardy tak w sieci ma takie standardy są mniejsze niż w miejscowości to mogą korzystać z tych standardów od sumy dużego miasta od stolicy województwa co zaczyna mogą, ale jakoś się w ten sposób nie dzieje inna sprawa jest n p . w województwie dolnośląskim ze standardem faktycznie są są podane dla wszystkich, ale jako wojewódzkiej w tym momencie małe miasta jak wybrać z tego korzystają u nas standardy z dużych miastach Niemcy nie przebijają, o co tak trochę nie funkcjonuje aż ta współpraca, a jest to, że na takim szczeblu, żeby samorządy między sobą korzystały z wypracowanych już praktyka, dlaczego na trzecią więcej nie wiem, dlaczego tak się tak się dzieje natomiast małym myślę, że to jest kwestia też tego przepływu informacji tak naprawdę także, że 1 z tych małych miejscowościach, gdzie rzecz są niewielkie teatry urzędy niewiele osób w tym, a de facto pracuję muszą się znać na wielu różnych aspektach no już mnie nie wchodzą tak mocno w to tematy ażeby, żeby się dowiedzieć o tym, że jakieś standardy więcej są mniejsze, by je stosować do tego ważne też jest u nas to, żeby coś nie było tak do końca może dobrowolne dostosowania leży w ważne są marnej wzbogacenie trochę tych zapisów rozporządzeń, które mamy tak żeby, ale to tam pojawiły się też różne wskazówki, bo na dzisiaj właśnie po co wasze powstały standardy rowerowe, dlatego że przepisy były niewystarczające do tego, żeby mógł dopasować się, żeby powstawało samo siebie dobra infrastruktura rowerowa i test nart doprecyzował te przepisy, które w wielu miejscach są mną po są niewystarczające można to wówczas regulować także ona była nieprzejezdna rowerem także w jasnym, ale się mocowania tych standardów też, ale jeszcze jest 1 sprawa Iza chwilę oddam głos Danielowi Kownackiemu, ale jeszcze 1 sprawdzała sprawę w marcu bodajże generalna dyrekcja dróg Krajowychi autostrad z kolei opublikowała swoje takie standardy dla budowy dróg rowerowych oczywiście, jeżeli chodzi o budowę tych krajowych dróg rowerowych, ale jednak jest też miejsce, z którego można czerpać tę wiedzę i zastanawia się na tym, że nawet, jeżeli krajowa rada i został powstanie ten dokument, a to jest raczej pewne, że powstanie to, jakie ma znaczenie w tym momencie, jeżeli tak jak sama pani powiedziała i tak i tak część zarządców dróg nie chce z tego korzystać czy też nie wie o tym, że coś takiego istne dlatego tak mówi istotne jest to, żeby tak jak móc standardy w miastach które, która już wprowadziły one są stów stosowana, dlatego że jest pewien obowiązek stosowania wprowadzony w danym mieście prawem prawem miejscowym w tym momencie, jeżeli te sondaże to będzie tylko jakiś tam podręcznik któremu, który po prostu obok mamy podręczniki na każdy temat de facto tak, ale nie korzystamy z nich tak w dobrowolnie w alei w tym momencie jeżeli, toteż będzie kolejny podręcznik do to też jakaś niewielka grupa osób na pewno by z tego korzystała reszta nie ma dlatego mówię o tych przepisach, które gdzieś tam już nabyły szykowana nowelizacja tych przepisów natomiast inną nie zakończyło się to inny nie mam wprowadzone te wszystkie były dużo dużo przeszła wprowadzono, ale nie w prawie 8 budowlanym w tym momencie takim przepisem się, że byłoby dużo skuteczniejsze w stosowaniu w egzekwowaniu tego dość przez rowerzystów czy przez co przez taką prośbę urzędników Daniel Chojnacki wrocławski oficer rowerowy, ale porozmawiajmy, jeżeli możemy o w ogóle województwie przez chwilę dolnośląskim jak to się wam udało drodzy państwo Woś kluczowa i zróbmy 1 krok od tyłu w ogóle, którego one już kiedyś dotknęła standardy były potrzebne, ponieważ źle się w Polsce działo budowaliśmy fatalną infrastrukturę, która nie służy rowerzystom w związku z tym część ludzi, która zainspirowana tym co dzieje się n p . na Zachodzie Europy w tej grupie zbadaliśmy dokładnie wszystkie rządzące prawo zasady niezależności jest taka holenderska metoda, którą do certyfikacji infrastruktury rowerowej w każdych jednych dobrych standardach, które są w naszym kraju remontowane ono bazuje na tej filozofii, a ta filozofia nie mniej ni więcej tylko wymusza tworzenie infrastruktury skierowanej na użytkownika ani na kolejne kilometry słów ścieżki rowerowej, więc jak Samsung u samego fundamentu stoi chęć budowania bardzo rząd bez oblicza się budować dla tych, którzy mają z tego korzystać teraz w Dolnym Śląsku województwo po takim modelem opracowało standardy, które następnie nie tylko dało w ręce wszystkim samorządom, że mógł z tego korzystać notabene inne województwa miasto też wystąpiły z prośbą o implementacji tych standardów wisiory przykładem chociażby Warszawa jasne ale, ale w Rumunii województwo zbudowało taki system motywacyjny, że w ramach naborów na projekty dofinansowane z list z programów unijnych jeśli dana dokumentacja drogi rowerowej spełnia standardy ma dodatkowe punkty w ocenie czy jest to 1 z kryteriów dla gmin takim pozytywnym kryterium zróbcie dobrą infrastrukturę dostanie się dodatkowe punkty będziecie mieli większą możliwość otrzymania dofinansowania dźwięk nie myślę, że większość tego dofinansowania to idzie z Unii Europejskiej co to jest jednak z budżetu całego województwa akurat w tym naborze idzie to w większości z dofinansowania unijnego Regionalnego aż 85 % w ramach niskiej emisji i tu faktycznie w tym programie po opracowaniu standardów udało się jeszcze wprowadzić takie zapisy do konkursu, więc faktycznie te standardy znajdują umocowanie i tutaj dawniej wciąż złożonej z przedstawicielami Instytutu rozwoju terytorialnego, czyli takiej jednostki planistycznej marszałka faktycznie mieliśmy razem dokumentację i dużo z nich widać, że projektanci wzięli sobie do serca było proste rzeczy jak nie wiem skręty i że ten rower wymagał NIK -u ani kąta prostego poszerzenia na noc takiemu kół, czyli takie troszeczkę może mniej ciekawe dla słuchaczy, ale jednak dla użytkowników bardzo istotne elementy znajdą odzwierciedlenie w tym dokumentację, więc widać, że ten model jako zadziałał w kontekście opracowywanych wytycznych UE to wzmożonym tak to skomentował jest bardzo bogata wiedza ona już jest dostępna w języku polskim ta wiedza nie bazuje na widzimisię hoduje na danych analiza zdarzeń wypadków funkcjonalności i też mowa w sprintach w poszczególnych miastach i państwach bardzo sobie życzył, żeby litewskim skorzystał z tej wiedzy i jeśli nawet stworzyć jakiś jakieś dobre standardy czy też wytyczne, którzy faktycznie skorzystał z najlepszych praktyk, a nie z praktyk złych no żal pana zdaniem czy taki kolejny następny dokument, który będzie mówić o o tym, że jest bardzo ważne budowanie dobrej bezpiecznej odpowiedniej infrastruktury rowerowej w ogóle jest potrzebne w Polsce mogę powiedzieć my Masajów jest tych dokumentów dostępnych, więc tutaj z ziemią czynie w mokrej mężom żony leczenia to co powiedziała Wanda zdecydowanie ważniejsze byłoby dokończenie zmian odpowiednich aktów prawnych, które już istnieją uczynienie bardziej przyjazna dla tych grup użytkowników czy umożliwienie przeprowadzania różnego rodzaju budów, a niekoniecznie stworzenie kolejnych wytycznych, bo faktycznie wystarczy w wyszukiwarce wpisać standardy rowerowe wyskoczy nam kilkanaście linków do standardów z różnych miast też województ w i faktycznie ta wiedza jest jakby gotowa i przygotowana, więc ktoś dajmy się, że to troszkę niepotrzebnych brak no to mamy tutaj jasno się też nie do końca uważam, że sensowne jest powstawanie kolejnego dokumentu, który ma pokazać, jaki Promień skrętu mają mieć drogi dla rowerów albo szerokość drogi dla rowerów bardziej chciałbym zobaczyć wytyczne co w ogóle całościowej polityki rozwijania się ruchu rowerowego niż samych standardów budowy, gdyby chcieć coś się pracować z perspektywy kraju to jakiś program czy złowił takich narodowych dróg dla rowerów, czyli o najwyższych standardach taka jakiś opracowanie planistyczne, a wśród nich, jakie zapisy budżetowe mogą być idealnym zadanie nauczką dla generalnej Dyrekcji dróg Krajowychi autostrad żywy dotknąć takiego nowego zagadnieniami, które jest bardzo dobrze rozpracowane czy to w Niemczech czy Holandii czy we Francji, gdzie powstają drogi dla rowerów wyższego rzędu w części bardzo mocną służący do Ruchowi turystycznemu rekreacyjnym, ale w dużej części też komunikacji integracji z koleją i takiego czegoś jeszcze w Polsce nie mamy, a byłoby to potrzebne myślę i z perspektywy województw i z perspektywy kraju wracamy do skucia INFOR Krzysztof Woźniak druga część audycji skołowani i ze mną umów w studiu we Wrocławiu Daniel Chojnacki oficer rowerowy Wrocławia oraz Wanda nowotarska pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej województwa zachodniopomorskiego, a są tam państwo, dlatego że w ten weekend wielki festiwal dolnośląski rowerowy, o którym też mam nadzieję kilka słów jeszcze dzisiaj powiemy w pierwszej części rozmawialiśmy o potrzebie powstania standardów rowerowych mówiliśmy, że wiele tych standardów jest jest, skąd czerpać wystarczą chęci no właśnie od chęci chciałbym chwilę porozmawiać, bo Ljung King, prowadząc schowanych już od kilku lat i widząc to, że pojawiają się te standardy one nie zawsze są w odpowiedni sposób wdrażane w rzeczywistości często bywa także pomimo tego, że jakiś miasto czy województwo ma standardy rowerowe to zarządcy dróg no nie kompetentnie wykorzystują to wiedza i n p . na środku drogi dla rowerów jest latarnia albo innego rodzaju dziwna sprawa moje pytanie brzmi jak tacy zwykli obywatele rowerzyści mogą zdaniem państwa i działać na rzecz lepszego lepszej jakości infrastruktury rowerowej obok przyznają państwo, że jeżeli jedzie na rowerze i widzimy tu latarnie na środku drogi dla rowerów to nie chce nam się już jechać po tej drodze ani landu bardzo proszę pełnomocnik marszałka to taki głos społeczeństwa ciężki orzech do zgryzienia no właśnie się właściwie zajmuje trasami takim turystycznymi które, który był, których sieć 8 tras turystycznych powstaje w naszym województwie jest ona wykonywana rękami samorządów się zarządcy dróg wojewódzkich natomiast te trasy przebiegają się z dala od dużych miast łączą się z dużymi miastami jak najbardziej z tych dużych miast będzie można dojechać, ale przebiegają przez mniejsze miasta PL i u nas tak naprawdę w naszych działaniach ci mieszkańcy tych miejscowości myśmy się nie pojawiają takich cięciach no jednak albo albo niezmiennie z nich nie mają nie mają takich oczekiwań już, że w jeszcze emocje życie gdzieś tam wolniej wolniej biegnie w tych mniejszych miejscowościach i właściwie EHEC na rower często wystarczy jak zresztą można sobie przejechać po jakimś chodniku w UE i Malezja pochodnie mają do tego, że owo właśnie to co jest z Tesco Tesco w tym co nas boli natomiast faktycznie tak jest, że są ciągle małe te oczekiwania tych tych 3 mieszkańców i właściwe oni też, a jakoś nie widzą perspektyw na zmianę, więc bardzo szybko sprzedają się do samochodów i a z tych rowerów i jej właściwe w, a to jest to jest taki taki duży problem potem przesusza powstaje w tych najmniejszych miejscowościach no o takiej jakości klasyczną niskie tak naprawdę i to jest to co my też będziemy pokazywać tak naprawdę w tych miejscowościach jak samorząd województwa będziemy wykonywać tę trasę w standardzie właściwie wyższymi i też myślimy, że to wpłynie wyskok na sam, jaki skokowy wzrost jakości infrastruktury mieszkańcy właśnie poznają je betonową nową jakość zobaczą jak powinna ta infrastruktura rowerowa wyglądać jej myślę, że wtedy będą się sami nie uaktywnia się i domagać się od swoich władz lokalnych mieliby podobnej jakości tej infrastruktury o to, żeby mogli się je znowu wróci do tych rowerów i Widzew jest nim jak najbardziej przemieszczać no właśnie to jest niezwykle ważne, bo podróżując po Polsce często zauważam, że rowerzyści są nie tylko w obrębie jakiegoś miasta, ale oni przemieszczają się pomiędzy tymi miastami na rowerach, zwłaszcza w pomiędzy mniejszymi miejscowościami, gdzie z różnych względów ten rower jest podstawowym środkiem komunikacji tak naprawdę, ponieważ z jakiegoś powodu transport publiczny nie działa na samochody nie każdego stać czy też nie każdy chce jeździć samochodem mini zostaje ten rower, a często czyta osoby są zmuszane do przejeżdżania przez drogi krajowej, gdzie ta prędkość n p . jest zdecydowanie zbyt wysoka dla rowerzysty, który jedzie po jezdni Tax tak jak ruch samochodowy panie panie Danielu skoro rozmawiamy o tych standardach rowerowych dla całego mandatowe logo województwa to jak to wygląda na Dolnym Śląsku czy jest aktywizowanie społeczności nie tylko jeśli chodzi o jazdę w miastach, ale też właśnie pomiędzy miejscowościami jak te standardy NATO wpływają na widok wydaje się, że geneza całego oddolnego takie działania społeczeństwo zaczęło się w dużych miastach w Polsce ich i faktycznie to złoto w miastach stowarzyszenia ruch po roku wywalczyły coraz większe zainteresowanie samorządowców myślę, że z tego też powodują np. jestem funkcji, jakie jest trzymane w jakiej miasto to troszeczkę wynikło z działań takich polskich ruchów społecznych i całe szczęście do obrotu faktycznie obywatele pokazali skuteczny sposób, że zależy na czymś takim jak po przypomina sobie rok 2007, kiedy zostawałem czemu oficerem to wciąż 0707. dzień jak pamięć wmyśl no właśnie nutą w wtedy nie było takich takich urzędników w Polsce w ogóle na dzień dzisiejszy mamy ponad 20 osób, które profesjonalnie zajmują się ruchem rowerowym w niektórych miastach stanąć po kilka osób listy to też obrazuje nową perspektywę zmiany, które zaszły w jej ona była pierwszą osobą z ramienia województwa, które oznacza to zajmowali się też było takie bardzo znamienne teraz tych osób mamy troszeczkę więcej może 3 może, że 3 województwa mają taką zmianę nastawienia na tego typu politykę, więc ten proces się roznosi i teraz leży w miastach sytuacja jest oczywiście dalej dużo pracy przed nami, ale jest normowane są zapisywane budżety plany realizacyjne działań infrastrukturalnych kampanie i cały szereg różnego rodzaju działań o tyle to powinno się przełożyć teraz na województwo sposób mocniejszy i tu m. in. też dlatego jutro rozmawiamy w domach dziś przeproszą w ramach panelu z najskuteczniejszym samorządami m. in. tu właśnie województwo zachodniopomorskie czy Małopolska 2 został uruchomiony taki program długodystansowych tras rowerowych ich budowy nic myślę, że nawet jeśli mieszkańcy się o to nie upominali województ w to faktycznie już gdzieniegdzie zaskoczyło jest bardzo dobrym symptomem, że pozytywne zmiany w miastach rozlewają się na powierzchni Polskę powiatową, tak więc ten proces zaczął się działań wydaje się, że w perspektywy województwa niekoniecznie jako takiego oddolny zry w, gdzie mieszkańcy danego województwa się skrzyknęli i dla o to trudno byłoby jednak województwa sporej siły postawa taka grupa, ale zachęcam zachęcam i my zaś w branży się już było tak rośnie też windy to co to co budujące to my jeżdżą także musimy kilkanaście lat z ruchem rowerowym jedziemy dziś do tych w Niemczech czy do Holandii czy dowodu w Szwecji wracamy układana jest pięknie, ale tak tego nie czujemy tam było, bo to jest jakiś inny świat, ale w momencie pierwsze Jaskółki zaczynał się pojawiać u nas i tu przykład Dolnego Śląska chociażby krótki odcinek drogi dla rowerów śladem kolei wąskotorowej w Miliczu nowo wybudowaną naprawdę wielkie nic wtedy słoną wodą nie sposób 5 km takiej trasy rowerowej, ale spotkał się z tak pozytywnym odbiorem mieszkańców, że politycy poszli dalej właśnie została przyznana dotacja na ton i wypasioną około 100 kilometrową trasę po tych umów, ale wąsko torowych listów pokazuje zróbmy coś mniejszego w fosie dostosują one na dobrej jakości fajną infrastrukturę i mieszkańcy to poczują, a tu się rozpędzi kula śniegowa no właśnie tylko do potrzeb no właśnie to było, żeby się rozpędziła, żeby ludzie zostali o tym, poinformowani ja mam wrażenie, przyglądając się od jakiegoś czasu i czytając opinie naszych słuchaczy, że w tych mniejszych miejscowościach to kiepsko z tym z tą chęcią do rozpędzenia, ponieważ zarządcy dróg czy też w ogóle innych władz danej miejscowości znane jakiekolwiek pytania na temat rozbudowy infrastruktury rowerowej mówią dajcie spokój i tak nie ma na to pieniędzy z dnia będą 2 rzeczy no to jest kwestia pieniądze są to kwestia priorytetów oczywiście można robić przeróżne rzeczy może też budować trasy rowerowe, które są relatywnie tania w perspektywie dobrze wybudowane od nowego produktu one przynoszą duże duże przychody związane z turystyką chociażby w 2  000 000 nie Niemców spędza wakacje na dwutygodniowe wakacje na rowerze i szukają tylko teraz nie mogą się na takie przejażdżki wybrać tak, ale pan mówi przepraszam, że przerwał pan mówi jednak od tych trasach takich turystycznych właśnie ami bardziej chodzi o TM in Transsexdisco infrastrukturę, która będzie łączyć miejscowości na co dzień notowań to instrument ten wątek, który zaczął pan na początku, czyli rada bezpieczeństwa ruchu drogowego widziałby, żeby jednak typują, że szkoda jest najbardziej niebezpieczna przykład na drogach wojewódzkich dróg krajowych opracowała program eliminacji takich miejsc najczęściej w przypadku tych dróg, gdzie jest duży ruch również duży udział ruchu ciężkiego dużą prędkością powinny powstać wydzielone drogi dla rowerów obok takich jezdni łączący właśnie mniejsze miejscowości czy miasteczka i wy tego nie to jest niestety tak globalnie w skali kraju temat raczej nie dotknięty gdzieś bardzo sporadyczne sytuacje, gdzie tu się udało załatwić i to faktycznie się nam jeszcze z perspektywy zamiast tworzenia od czego życzyliśmy kolejnych wytycznych kolejnego standardu wydaje się, że córka likwidacja, a ciśnieniowych miejsc niebezpiecznych mógłby być ciekawszym działaniem na pewno bardziej efektywnymi sprzyjające mieszkańcom pani pełnomocnik w poprzedniej części pani powiedziała, że fajnie było, gdyby nastąpiła nowelizacja m. in . pr. bud . a czy ma pani jeszcze poczucie, że jakiś centralny przepisy panią ograniczają swoje rozprzestrzenianiu się w rozbudowie infrastruktury rowerowej, bo to zawsze ciekawy jest spojrzeć okiem samorządowca elementy są to co nam najbardziej tak naprawdę doskwiera teraz na tym etapie budowy budowy tych tras rowerowych, które mi jednak może mają głowę taki cel turystyczny, ale jednak łączymy te wszystkie najważniejsze miejscowości i staramy się uwzględniać potrzeby wszystkich grup rowerzystów, budując trasy to coś chcielibyśmy często budować poza pasami nie wydrukowałem publicznych natomiast jest to dosyć utrudnione przez to naraża się Anna specustawa, która pozwala na budowę dróg i był w sposób łatwiejszy szybkie, ale przede wszystkim Arena na pozyskiwanie terenów pod te grunty jest ciągle jeszcze nie znowelizowana w znowelizowanej to jest coś co się przejawia pewną wadą wszystkich rozmowach z samorządami właśnie tych mniejszych gmin i AIG i województw niczym w miastach to też z problemem natomiast jest olbrzymi problem właśnie poza miastami jest można byłoby już pasy drogowe dróg tych wojewódzkich i krajowych u nas są na tyle wąskie, że na dzień dzisiejszy FK nie można tam infrastruktury, a nie urządzeń infrastruktury zmieścić w tych wymiarach, które są wynikają z z prawa natomiast można było te trasy gdzieś tam ma odsuwać częściowo od tych pasów i tu już mamy problem, bo natrafiamy na to, że trzeba ten wraz z każdym właścicielem po kolei system się dogadać http przepisem bez specustawy, która była zresztą przygotowywana i innymi właściwe, a było już bardzo blisko do przyjęcia, ale na nie zakończyło się sukcesem zmienił się rząd i nas nowy rząd już tego nie powrócił, a więc, więc to jest jakby takim takim dużym problemem sarnom dojrzał ból tak konkretnie co powinno zostać usunięte czy też dodane do tej specustawy, żeby ułatwić wam sprawę taki konkretny za zabicie czy w ogóle całości specustawy powinna być od początku napisana płynnie to, iż mógł się włączyć w zgrupowaniu Ligocki dodane do danych wprost napisane, że budowa od drogi dla rowerów czy trasy rowerowej czy też ciężko torowiska tramwajowego jest inwestycją celu publicznego i na dzień dzisiejszy jest to jedynie droga jest wiele takich przepisów, które stanowią o tym, że droga budowana dla samochodów mają być wyższe prawo niż budowana infrastruktura dla innych użytkowników dlatego rząd po prostu mówię w polu, kto spodziewał normą możemy rozbudowywać drugą odbudowę dróg dla rowerów, ale budować drogi dla rowerów, gdzie szczegółu pytanie nie wiem z tyłu za zabudową wmyśl tego przepisu nie możemy i to faktycznie jest w niektórych miejscach problemy i utrudnienia panie oficerze, ale dla pana jeszcze 1 jakaś ważna rzecz, która w swym z punktu widzenia oczywiście samorządowca jest jakiś sposób utrudnieniem poza tym przepisami specustawy i pr. bud. może i jakich analiz w wiele przepisów nowych osób na miejsce tej części 2 minuty, więc bardzo proszę o rentę postaram się w możliwie krótko w imieniu 8 ustawy o prawie wodnym, że trasy rowerowe mogą być prowadzone po koronę wałów w rozmowach, którym tutaj prowadzimy wewnętrzne z zarządami Melioracji 3 czy z regionalnym zarządem gospodarki Wodnej widziałbym taką taki też zapis, żeby umorzenie lub statutowych należy, chyba że chyba jednak też było jakikolwiek otwarcie wody dla ludzi nie tylko uchronienia ludzi przed powodzią w tym, że powódź tel plus żywioł bardzo ważny, ale dziś mam wrażenie, że przy tych wielkich inwestycjach chociażby u nas wrocławskiego węzła wodnego zapominamy jednak, że w dzień jeździli po tej sytuacji to woda i rejon przy wodzie powinien służyć też ludziom, a nie tylko bronił się przed powodzią jest tutaj widziałbym też tak też cały szereg zmian, a myślisz globalnie bardziej łatwiej powiedzieć, że ja mam wrażenie, że wrósł w przepisach niepoważnie zakontraktowany sprawy związane z ruchem rowerowym, o ile doczekali się bardzo poważny zapisów jeśli projektujemy drogę przejść łuki krzyk lekko oszołomiony pochylenie poprzeczne widoczności trójkąt widoczności jest cały szereg zapisów co zrobić, żeby samochody się dobrze jeździło podczas gdy nie ma o czym tu prawie w ogóle zapisów jak należy robić infrastruktury dla rowerzystów wspomniał pan o tych wytycznych generalnej Dyrekcji mieli do asfaltu zamknięty krąg w dobrą stronę, jednakże taka instytucja zauważa sprawę i faktycznie rzeczą, którym znaną, z czym od wielu wielu lat jak chociażby bezpieczny wyniesione przejazdy rowerowe czynienie wbudowanie krawężników nano na tych przejazdach, jaki w ogóle absolutne podstawy one się znalazł w tych wytycznych generalnej nic jak włosom suchym i innego spojrzenia na ten ruch rowerowy widział, więc także rozleciały przelecieć trochę przepisy i dużo rzeczy myślę jednak po kasować z nich poddawać rzeczy bardziej funkcjonalne wygodne Daniel Chojnacki oficer rowerowy Wrocławia oraz Wanda nowotarska pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej na województwa zachodniopomorskiego przed nami skrót informacji po skuciu wrócimy do rozmowy o trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu we Wrocławiu Wanda nowotarska pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej z gmin województwa zachodniopomorskiego i Daniel Chojnacki oficer rowerowy we Wrocławiu proszę państwa rozmawialiśmy z poprzednich 2 częściach, czego potrzeba samorządowcom, żeby dbać o rowerzystów no i tak sobie myślę, że to wszystko jest po Kairze potrzebne są zmiany przepisów tak jak mówiliśmy, ale teraz chciałbym chwilkę porozmawiać o tym nie przedłużać sezon rowerowy jak dobrze wiemy jest ciepło się zrobiło w całej Polsce w końcu miejmy nadzieję, że tak przez kilka najbliższych miesięcy zostanie i doskonale wiemy, że w momencie, kiedy robi się ciepło to rowerzystów jest bardzo bardzo dużo, gdy już się taka zrobi pochmurna pogoda gdzieś tam w październiku to to zdecydowanie ten ruch rowerowy maleje i tak sobie myślę, że dobrą zachętą znowu jest infrastruktura rowerowa z tym, że powinna być w miastach taksy myślę, że w dobrym stanie utrzymana także w zimie, żeby zachęcać rowerzystów dojazd do bezpiecznej czy we Wrocławiu odśnieżać drogi dla rowerów tak odśnieżamy udało nam się w końcu po wszystkie lata, ale są rozmowy w pierwszej kolejności odśnieżamy trasy główne, czyli najważniejszy, a tych osiedlowych one są zapięte na dalszą kolejkę, ale z tym jest pomieszczeniem z tzw. czynów w cudzysłowie w sezonie sezonie dla wielu osób tak jak ja nazywam się z złącza pół sezonu zimne o 7 oraz możliwość jeździmy cały rok kuriozum prawne polega na tym, że wstyd z powodu raka tak jest teraz 320 parę stopni na rowerze to już nie jest najlepsza pora na ten rower wtedy, kiedy wszyscy ludzie na niego wsiadają myślę, że stąd jest bardzo często też mit o tym, że rowerzysta się poci ja już do pracy, bo faktycznie przy bardzo wysokiej temperaturze no to może się dość zgrać to pogoda, kiedy utrzymuje 701213 stopni, które takowe się fani przełomową powoduje bardzo optymalną jazdę rowerem jeszcze częściej ludzie nie czuje nie innym nie czuje tego, że to jest dobra pogoda na rower i teraz co co my próbujemy robić to z 1 strony szeroką kampanię nie porzucaj mnie na zimę, gdzie wszelkie mobilne punkty w mieście serwisów daliśmy ludziom rowery przed zimą wraz z informacją macie przed zimą zabezpieczyć wmyśl zasady którą, lecz powtarzają, że nie ma złej pogody na rower jest złe ubranie to tak naprawdę zimno stanowi o tym, że się, że jedzie na rowerze jest większy problem z deszczem czy po prostu mieć profesjonalne ubranie, które nas przed nimi zabezpieczy no i systematycznie próbujemy pracować na tym, żeby ten przyszły sezon rowerowy wydłużać jednak pewną instrumentem, którym pan wspomniał o odśnieżanie dróg dla rowerów jest absolutnie niezbędnym takim motywem, który pokaże z mieszkań są dla mnie jest zima, ale to nic się zmienia, ale możecie jeździć przecież to jest kwestia pewnej edukacji i tego wejścia w kre w dużo ludzi wydłuża się sezon rowerowy jak jeżdżą tu obserwujemy, że pierwszy rok to jest na to drugi rok translator trzeci już wiosną każdej kieszeni i faktycznie po paru latach mogą osoby, które decydują się jednak jeździć już cały rok ciężko zrezygnować z zalet, jakie ta jazda rowerem daje wzrost wg bez niezależności od firm korków jakiś problem z komunikacją zbiorową synteza zalety które, chociaż 1, wygrywając z jakimś nikt z komfortem jest to inna sprawa i tutaj chciałbym swoją pełnomocnik porozmawiać, bo myślę, że to jest jednak dobry element, żeby współpracować na poziomie województwa z firmami miejskimi z firmami, które znajdują się na województwie, żeby firmy zachęcały swoich pracowników do jazdy na rowerze przez cały rok m. in . przez takie proste działanie udostępnienie szatni czy też pryszniców i t d . jak pani myśli pani pełnomocnik czy w tym zakresie województwo ma coś dopowiedzenia, żeby taką współpracę z firmami en organizować znaczy jest do tej pory nie prowadziliśmy tego typu działań tak naprawdę jednak ten jest to coś co właściwie stawiamy gminom i samorządom lokalnym taktyką i w działaniach które, a zwiększającym ten ruch rowerowy, ale i wsparcie, jakie gminy mogłyby mieć od takiego marszałka, jakie wsparcie pewnie takiego się takiego wsparcia udzielamy jest dość, że właściwe ze środków Regionalnego programu Operacyjnego, która dosyć dużą pulę przeznaczyliśmy też ma na to, żeby w przede wszystkim postawić na nich za to infrastruktura, bo to jest właściwie takim problemem tak, żeby do tych stref ekonomicznych, które mamy LTE infrastruktura przede wszystkim prowadziła, bo to jest właśnie szczególnie ważne, jeżeli mamy tą gorszą pogodę i przez to gorszą też widoczność i jej to bezpieczeństwo ośmiesza, żeby a, żeby jednak po infrastruktura zapewniać je bardzo dużo takich tras rowerowych właśnie celów komunikacyjnych, a powstaje też rośnie wraz z inspiracji samorządu województwa istotne że, a przeznaczamy na ten cel środki na ich trasie myjek są warunkiem uzyskania tych środków jest to żeby, a też zachęcać do jazdy na rowerze 1, a nie tylko taką infrastrukturę stworzyć, ale również zachęcać, ale i ENA jest co mogę powiedzieć, że my też jako województwo odśnieżamy drogi rowerowe na pozór nie jest także w Elblągu w razie tego miasta, ale my też proces od piżamy i ma to zdecydowany wpły w na poprawę bezpieczeństwa i faktycznie ludzie w tych mniejszych miejscowościach oni właściwie rządzą Europą u nich nie ma takiej sezonowości właśnie nie ma tego innego wyboru kolejne są, o których chciałbym z państwem porozmawiać to odpowiedzialności właśnie urzędników za bezpieczeństwo rowerzystów w ogóle bezpieczeństwo na drogach, bo od czasu do czasu i to coraz częściej się pojawia, że przy niektórych wypadkach zarządca drogi jest wręcz współwinny jakiegoś zdarzenia czy uważają państwo, że jest sens wprowadzać jakieś obostrzenia czy też ich karać w ręce zarządców dróg, jeżeli jest ewidentna po nich stronie jakakolwiek wina, jeżeli chodzi o wypadek drogowy Daniel Chojnacki, czyli Bad bat na nas ukręcić bata nałożenie filtrów rozciągały się też jakaś kampania przede wszystkim warto, żeby tam, gdzie są niebezpieczne miejsca w to ingerować sprawdzać analizować podejmować decyzje ów funkcjonuje we Wrocławiu, chociaż program likwidacji miejsc niebezpiecznych akurat na tym, że co roku bierzemy raport patrzymy na to 20 najgorszych skrzyżowań analizujemy co, gdzie niejaki próbujemy ślad za tym podejmować program infrastrukturalny, który też miejsce przebudowuje i faktycznie w kilka lat udało nam się takie topowe 58 miejsc, gdzie notorycznie, choć dochodziło do kilku zdarzeń każdego roku niektórych ciężkich i przebudować teraz mamy konsekwencją 4 lat np. 0000 jest 1 rzecz to, aby reagować szybko się dzieje, ale też nie z perspektywy wydaje mi się czy mam wrażenie tak rowerzyści jeżdżą niebezpiecznie jeżdżą po pasach podamy barierki, żeby po nich mogli jeździć patrzmy na jakim jest dochodzić tego wypadku próbujmy czytać książki policyjne z jakiego powodu do niego doszło na tej podstawie wyciągać wnioski poprawiać infrastrukturę, a pod kątem kampanii ukryć Battle urzędnikami to wydaje się, że dzisiejsze instrumenty są takie, że urzędnik odpowiada za podejmowane decyzje mamy przepisy no niestety przepisy rolę w tym, że nie są najlepsze usługi wzajemnie sprzecznych wzajemnie wykluczające się im w Wiedniu nikt nie jest możliwe w dziesiątkach innych w nowo jest to niemożliwe no to one najbardziej obrazu jakieś kuriozum interpretacja przepisów, ale istnieje coś takiego jak 1 instytucja nadzoru budowlanego, gdzie można zgłaszać pewne rzeczy czy też audytorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego, które mogą oceniać i jakieś we wdrożeniach realizacyjny czy projekt organizacji ruchu czy też budowlane, które się dzieją myślę, że jakiś jakieś instrumenty są oczywiście podnosi cywilne jeśli lekarz wypadku każdy obywatel może poznać Julię konkretnego zarządcy drogi i żądać odszkodowania, jakiego powodu, a dokładnie, tak więc myślę, że jakieś instrumenty są to myślę, że w pierwszej kolejności, bo lepiej byłoby spełnić przepisy, żeby one były klarowne i Jasnej tak naprawdę raczej powinny iść w kierunku ich uproszczenia i rezygnacji nie wymyślony zwaną czerwoną książeczkę, która zawiera 1150180 stron to powinna być wytyczona 2030 stron jest po prostu za dużo informacją są wzajemnie sprzecznych pisanych przez różne osoby, że to widać to język urzędniczy jest bardzo trudnym językiem mówi się dróg i dokładnie nie o to chodzi tak naprawdę to co się sprawdziło i bardzo dobrze sprawdza się w Europie też zachodniej to jest pozostawienie pełnej dowolności zarządcą dróg na kształtowanie przestrzeni przyjaznych dzisiaj częstym wyczynowo, projektując drogę w mieście spotyka się z kuriozalnymi sytuacjami, że chcemy zrobić przejście przez w nowym miejscu, bo powstała szkoła, a drogowcy mówią nie możecie tego zrobić, bo droga ma klasę ze ta odległość między skrzyżowaniami na takiej drodze nie mogą być tak często dzieli i to faktycznie wzrostu Wuszter dążenia, by ogon kręcił psem, bo w jakieś przepisy drogowe dyktują sposób kształtowania funkcjonowanie miasta jest sytuacja trochę ustanowionemu w myśl o tym, się w pierwszej kolejności należało zająć to zmienić może być to by ich drogi były na usłudze miast tanie miasto na usłudze drugą może klątwa to to jest ciekawe albo najlepiej by było, gdyby miasta były na usłudze jej w ich mieszkańców to tak się kojarzą to trudno było najfajniej ogląda się mieszkańcy Przymorza wdanym miejscu przez ulicę, ale to nie ma nie powinno przepis drogowy mówi też może powstać przejście no właśnie może być on właśnie nam jeszcze 1 sprawa mianowicie nie zawsze ta infrastruktura zmusza rowerzystów dojazd zgodne z przepisami widzimy co się dzieje na na polskich drogach często pomimo tego, że infrastruktura jakakolwiek jest jest droga dla rowerów rowerzyści z niej nie korzystają przejeżdżają przez przejścia dla pieszych korzystają z chodników wtedy, kiedy przepisy tego nie pozwalają, jaki jest pomysł województwa zachodniopomorskiego, żeby lepiej edukować rowerzystów znaczy w tym momencie pytanie czy chodzi o edukację cudowną prymas sugerował mu to jest to jest pewien sposób pralkę edukowanie, żeby mógł dochodzić do rowerzystów i mówi że niewolno n p . po chodniku w takich sytuacjach jeździć zapytać, dlaczego to robią metafizyka zaczął pan lat od tego, że ta infrastruktura jednak nie spełnia jakichś tam my standardu pozwalającego na właściwy na taką jazdę, która tych przepisów nie łamie jej moc tego w końcu zacząć to infrastruktura myślę, że już rozmawialiśmy na ten temat swoją decyzję chodzi właśnie rowerzystów, którzy pomimo tego, że jest infrastruktura i rząd nie zgodnie z przepisami czy też nawet jak infrastruktury nie ma to zamiast jechać po jezdni jeżdżą po chodnikach albo przejeżdżają przez przejścia dla pieszych tak, ale wiemy, że coś, gdzie jest z powodu euro z powodu tego zazwyczaj tak się jednak nie da się inne niż utrudniona jest jazda w inny sposób albo karkołomna taki mąż lekarz naturalnie wybiera tą najkrótszą najkrótszą drogę i na jej najłatwiejszą taki jest ciekawszy niż naturalna zdaje się postępowania człowieka w takiej sytuacji inne myślę, że mówieniem o tym, także tak nie można im nękania odnieść tego skutku, a wykonała tylko o BOŚ zmiana tych konkretnych analiza tych konkretnych miejsc których, których użytkownicy nie wykorzystującej infrastrukturę we właściwy sposób, a i, a i tak naprawdę zmiana zmiana tych miejsc merem np. budując trasy rowerowe się nie budujemy na bardzo czas nowych tras ugody fakty o jakieś 30 % odcinków to jest już istniejąca infrastruktura rowerowa obu nas interesuje rowerowe jego postawa w dużej liczbie wcześniej, ale np. musimy ją przebudowywać Niemki stąd drobne zdrowy sposób ją zmieniać, ponieważ znowu widzimy, że użytkownicy nie korzystają z niej, a w odpowiedni sposób do tego, że nie jest na dostosowanie tego ruchu w Glasgow dobrze w takim razie skoro jednak ta infrastruktura ma być panaceum na całe zło i dla nowych dla rowerzystów, którzy ewidentnie łamią przepisy ruchu drogowego to powiem pani sytuację, którą dzisiaj miałem rano jadąc do Radia ja jechałem drogą dla rowerów bardzo ładną i przede mną jechało 2 rowerzystów jechali obok siebie zajmowali całą szerokość tej drogi dla rowerów Janie mogłem przejechać nie mogłem też zjechać, bo był pas zieleni chciałem tego robić i powiedziałem tym rowerzystom, że oni mini uniemożliwiają jazdę jadąc obok siebie o tym, usłyszałem, że oni mogą tak jechać, żeby się nie czepiał run i co tutaj zrobić, bo my zaś o tyle zabawne my mamy bardzo mu zaufanie taki zrobiony podział pieszy rowerzysta kierowca powinien być ten podział zwracał mu jak popatrzymy na na dla Asseco mieszkający na ludzi to w często korzystamy z ich środków transportu, ale ten odsetek popełnianych wykroczeń prawdopodobnie zbliżone we wszystkich grupach Janie chcę trochę tak odbić piłeczki, że wszyscy przekraczamy specjalny powinny prędkość jadąc samochodami czy rozmawiamy przez telefony w tych samochodach jest już zjawiska globalnej społecznie akceptowalne podczas wielu handluje rannych ponad powszechnie, ale jakoś tak jest upowszechniać jedziemy 50 na godzinę przez miasto po dwupasmówce nie jesteśmy klasycznym zawalidrogą można ją szybciej to prawda on tylko z tym jakoś polskiemu narodowi i dobrze się żyje gość polskiemu narodowi z tym, że Bogu ducha winny rowerzysta po już sporządzone spojrzał wprawo istniało przejechał przez pasy kategorii pochwalę go chciałbym pokazać pewne w inny odbiór, bo mógł być inny stymulują na co dzień faktycznie jest permanentny olbrzymie oburzenie na to jak ci rowerzyści jeżdżą nie nota trudnili się nie widzimy, że podobnie źle, iż nie gorzej jeżdżą kierowcy samochodu winylowych i tutaj tutaj już była pomiędzy nami polemika, ponieważ uważam, że coraz częściej zwracamy uwagę na to jak się zachowują kierowcy samochodów i mówimy, że taki takie zachowanie jest niedobre ze względu nie tylko ich bezpieczeństwa, ale przede wszystkim niechronionych uczestników ruchu drogowego, więc dosyć, że jest duże nastawienie na nas na to no ale to niestety już nie zdążymy mu o tym, porozmawiać, ponieważ jeszcze musimy zaprosić na dzisiaj na jutro w pierwszy festiwal dolnośląski rowerowy start co prawda był wczoraj w piątek piknikiem rowerowym na dzisiaj już zdecydowanie więcej różnego rodzaju wydarzeń panie Danielu jako przedstawiciel miasta organizatora bardzo proszę coś ciekawego dzisiaj będzie na festiwal oprócz paneli tematycznych przeznaczonych dla ze strony samorządowców czy będziemy się tutaj wymieniać informacjami co robić i jak robić, żeby ruch rowerowy w Polsce wzrasta również miał nastąpić w regionach na pewno fajnym wydarzeniem dla dla odwiedzających w sumie możliwość testowania przez różnej maści rowerów to są ich rowery regularnym miejskie sportowe to są rowery elektryczne to się rowerki dla dzieci biegowe wybitnym przygotowane specjalne tory do testowania sprzętu stał się wyścigów różnego rodzaju rowerów szosowych przez rower transportowy Cargo załadunkiem to też taka nowa rzecz, która się w Rosji lewica w Polsce pojawiała na świecie już całkiem dobrze jak transport logistyka rowerowa oraz rozwija oprócz tego będziemy mieli też taki panel podróżników rowerowych wg ich opowieści z bardzo duży blok sportowy z czołowymi kolarzami Polski prozaik wszystko w 1 miejscu proszę zaprosić do tego miejsca, żeby nasi słuchacze wiedzieli, gdzie mają jechać hala stulecia obiekt wpisany na listę UNESCO przepiękny na wielkiej wyspie we Wrocławiu zapraszamy dziś jutro oprócz tego właśnie za kinem kino plenerowe, które cały czas jeszcze będzie oświetlać odrobinę kulturą zapraszał Daniel Chojnacki oficer rowerowy Wrocławia w studiu we Wrocławiu była również Wanda nowotarska pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej województwa zachodniopomorskiego bardzo państwu dziękuję za rozmowę o unijne miejmy nadzieję, że ktoś usłyszy nasz głos i te przepisy, o których państwo mówili zostaną w końcu znowelizowany skołowani na dzisiaj dziękuję również jak Krzysztof Woźniak informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA