REKLAMA

Wszystkie tajemnice Forda T

Zmotoryzowani
Data emisji:
2017-05-20 12:20
Audycja:
Zmotoryzowani
Prowadzący:
Czas trwania:
16:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak, ale Jerzy Lemański muzeum techniki przemysłu w Warszawie dzień dobry ponownie pani, że w niedzielny rywal na dzień dobry państwu jesteśmy przy czarnym fordzie te to co zaczniemy od zewnątrz 3 od środka można zobaczyć ten silnik, jeżeli można tam też miejsce o 1 z tamtych czasach silniki Musk odcinka otwierała się zupełnie inaczej niż dzisiaj ich kierowca po prostu podchodzi do przodu samochodu i podnosi klapę do góry klapą silnika w latach powierzchni Rozwiń » 6076 grał inaczej niż dzisiaj, bo się otwierał przeważnie od strony szyby, a zawiasy miały z przodu chodziło o bezpieczeństwo, bo wtedy zdarzały się przypadki, że jeżeli dalej klapa miała zawiasy stół w czasie jazdy podnosiła się i zasłaniała widoczność jest teraz są na tyle zabezpieczony, że mogą się normalnie otwierać, ale przed wojną samochody miały klapy podwójne to znaczy nie otwierały one się nie miały ani zawiasu Wschodu ani z boku tylko miały zawiasy na samym środku inni silnika i można było otworzyć klapę lewą bądź klapie prawo w przypadku forda, jeżeli chciało natka dojść do świec wymienić świece należało otworzyć klapę prawo do ZUS więcej natomiast najbardziej i tutaj jest haczyki w latach haczyki podniosę o dusze otwiera nam utrata prawa i widzimy cztero cylindrowy silnik o pojemności daje 72800 z kawałkiem prawie 3 l silnika moc 22 koni mechanicznych i nawet na tamte czasy to niebyła jakaś imponująca moc to tu nie było tak bardzo dużo, ale pamiętajmy Ford chciał stworzyć coś solidnego pani coś nowatorskiego za to prędkość była naprawdę imponująco na rok jeśli chodzi o początek dwudziestego wieku rok 1908 ten samochód rozpędza się do prędkości 65 km / h co naprawdę było sporo naprawdę naprawdę było dużo lepiej i tutaj pozostawia wiele do znanych Marek w tyle nawet po kilkunastu latach produkcji jest mały akumulator jest jak dobrze tak, bo to jest model z 1926 roku są jej końcowego okresu produkcji jako przyznam szczerze, że tym samym udowodnił, ale nie był karany ja patrzyłem na numer ramy nie patrzę w katalogach forda patrzę dokładnie kilka samochodów wyprodukowanych i on był wyprodukowany w kolorze popielatym mało Sylwia rozpoczyna pracę w muzeum techniki rozpoczął już dość dawno temu, bo 1986 roku ten samochód był jeszcze przed renowacją jak pamiętam jako popielaty później, gdy oddawaliśmy samochodu renowacji był dylemat czy zostawić kolor popielaty czy przemalować go na czarno i w końcu zdecydowaliśmy, że zrobimy tak jak jest z tym Ford model jest kojarzony, czyli pomalujemy go na kolor czarny są niestety właśnie wprowadza wielu osób on brak wizji czasami tutaj zająć się przyglądać tatusiowie chcą zaimponować synkowi tak dalej no Zobacz te same już nigdy żaden inny kolor nie ustępował tylko w kolorze czarnym co niestety nie jest prawdą, bo nawet nasz egzemplarz był popielaty akumulator jest takie pojazdy samochód w 1926 roku wydaje się, że w 1919 nie pamiętam dokładnie, ale chyba 1919 Ford zdecydował się na wprowadzeniu rozrusznika alejek Korban nadal była w samochodzie rządu tak Korba była z przodu jest ona w fordzie model tt aż tak choroba jest w, tyle że już było rozrusznik jest uruchamiana samochód elektrycznie, ale czasami, jeżeli rozrusznik za lud Boży akumulatory, jeżeli zamierza była to samochodu uruchomić w korku i tak jest akumulator, by ją było wyłożenie było już oświetlenie elektryczne, ale oświetlenie elektryczne też wprowadzono około 1900 latem czternastego piętnastego roku najpierw foteli te miały oświetlenie gazowe porządne koła już tutaj są już otrzymali właśnie gwieździe marzy mu to taka ciekawostka Henry Ford był człowiekiem niezwykle praktycznym i on przejść do tylnych kół w zbudował tylne koła tak, że i podziw całego koła można było tam było specjalne dopasowanie założyć pas transmisyjny i samochód podniesiony do tyłu mógł napędzać maszyny rolnicze i państw, ale nie dali coś takiego dzisiejszych samochodach to jest nierealne niektórzy pewnie przerabiane i może tak, ale tak duża i bardzo często rolnicy kupowali i więcej używać samochodu napędzania swoich maszyn rolniczych i dojazdy co jest rzeczą charakterystyczną no ale nie dlatego Ford zdobył popularność są 3 sprawy, o których należy pamiętać, dlaczego Ford stał się samochodem tak bardzo popularny dlatego zmotoryzowani stany Zjednoczone, dlaczego powstało niż ich niż ich aż 15  000 000 egzemplarz rzecz oczywiście najważniejsze ten samochód był taki nowy tani i FOT zawsze starał się, żeby obniżyć koszty koszty produkcji, gdy samochód pojawił się na rynku kosztował 850 USD ja powiedziałam, że osuwisko to 850 osłabiły bardzo tani, ale mu samochodu dwuosobowy FOT model ten był dojrzalszy konstrukcją i silnik był jednocylindrowy tutaj cztero tamten jest maksymalna samochodu 235 km / h to było 65 km / h Ford model ten przewoźnik spokojnie 4 osoby mu przewieźć 5 osób nawet tam samochód przewoził 2 osoby w Ford model ten był znacznie bardziej zaawansowaną konstrukcją i kosztował 850 USD tylko 200 USD więcej od osłabienia, czyli ten atut w rękach od człowieka już nie było atutem banalną gazu okazało się, że ktoś inny potrafi produkować samochód, bo jeszcze niższych kosztach biorąc pod uwagę jest stopień zaawansowania technicznego, ale co się w tych 852 Ford i w końcu to był rok 1908, kiedy ten samochód był budowany metodą na karierze chałupniczo to znaczy, że w 1 stanowisku zaczynano przynoszono ramy do ramy dokładano koła na koła zakładano butiki potem zakładano całą budę montowano silnik na końcu dach kierownicy i całe oprzyrządowanie, czyli samochód powstawał była to produkcja na 1 stanowisku natomiast w roku 1913 Ford wprowadzi produkcji taśm to jest rzecz niesłychana wtedy, chociaż impreza i nie mówcie państwo, że Ford wynalazł produkcję taśmową, bo to jest nieprawda produkcja taśmowa była nawet 1800 dziesiąty roku, ale i on zresztą Oldsmobile ten właśnie jest agent fartuszek tych produkowanych taśmowo, chociaż nikt takiej formy w jaki to robi fotkę w złotych do udoskonaleń i sposób produkcji taśmowej jest zaproponowany przez port ATA jest właściwie bez większych zmian praktykowany do dnia dzisiejszego tyleż na początku podatek taśma nie była napędzana elektrycznie tak jak dzisiaj tylko od dzielnic Katowic na linach tyle samo dno to tak trochę śmiesznie wyglądała tylko na początku potem się zmieniło w i w 1913 prawie cały rok 1913 to były próby ego forda jak pod ratusz mógł obliczyć ile, w którym miejscu samochód ma stać się dłużej idzie kurczyć co ile czasu będzie trwało to były taśmy, które nie tylko taśmy, które po, który przyjeżdża samochód, ale były też taśmy poprzeczne, które z kolei do dostarczały komponentu do tego samochodu to wszystko było zautomatyzowane i to było tak dokładnie wyliczono, że nawet kasownik musiał oddzielne inaczej by stanowisko było dla pracownika leworęcznego inne stanowisko było dla pracownika prawo ręcznego to wymagało czasu, żeby to sprawdzić, jaka ma być prędkość taśmy okazało się najlepszą optymalną prędkością będzie 2 m dobrze mówi tak 2 m / min i nie ma stanowisk stanowisk w produkcji oraz trybu 80 po obydwu stronach taśmy z jej dna na początku pojedynku zimowy 2 i były 80 było 84 stanowiska i to wszystko dopiero gdy zostało całkowicie opracowany mogło uśpić ruszyło 1 grudnia 1913 roku te samochody zaczęły się pojawiać potem wychodzi jak bułeczki z piekarni naprawdę to była już niesamowita produkcję ponad 1 000 000 egzemplarzy rocznie 1 grudnia to całkiem niezły prezent na święta święta w Telford wiedział, że jego samochody jako pierwszy w tańcu tak tak willi w taki sposób są produkowanych i wtedy zaczął się tym problem z tym brakiem hala to właśnie wtedy Henry Ford podjął decyzję, że będzie mu malował sam na czarno, bo do 1913 roku były różne kolory były w latach 1914190221 nie powstał żaden samochód w innym kolorze ściany w Lipnie zamawia w innym kolorze mogli sobie sam fakt, że z tego co tu akurat pasuje może zamówić, jakie chce, ale podarki, żeby się do dworca, ale mówiąc o produkcji taśmowej co było na początku tej taśmy pierwsza część wywożenie stawiają się na tym co było non podejrzewam, że rama była po prostu opadły, gdy to były samochody na ramie to niebyły nadwozie samonośne, więc musiałaby Szrama, do której dokręcone koła w tym, że pamiętają jest pierwszy etap i tam pracują pracownicy, którzy dokręcanie około ci pracownicy całe swoje 8 godzin dziennie dokręcać koła, czyli byli już perfekcyjnie nauczeni jak to robić na tym torze przewagę właśnie produkcji taśmowej, bo jeżeli buduje się samochód na stanowisku jednak od pracownika musi dokręcić koła pod reflektorem Otto zamontować toczy tamto jednorodny lepiej drugie Robygu gorzej natomiast tutaj on miał specjalizację dokręcanie koła już nic innego nie robił filmy o powierzchni 5 minuta dokręcenie kół o samochód odjeżdżał dalej już nie oddał następ ramy, do których muszą przykręcić koła, a on robi dobrze następnie dalej za nim przykręca pomysł błotniki i on nic innego tak nie potrafi dobrze robić jak właśnie przykręcać błotniki miał 3 minuty na przekręcenie butików samochód odjeżdżał dalej grał przez następne są to po udoskonaleniu gdzieś tam przeczytałem, że produkcja 1 w modelu forda też zajmować 90 minut to możliwe tak to jest możliwe w możliwym otwarciu drzwi, bo chyba 1  200  000 w ciągu roku wyprodukował w dywan FSO chwaliło się w 1970 druga szóstym wyprodukowaliśmy 120  000 fiatów jak to się ma do produkcji w 1920 roku Ford forda, który powstał w ilości 1 000 000 ponad 1000010 × tyle egzemplarzy dlatego nic dziwnego, że Forte zmotoryzowaną stany Zjednoczone to kolejna różnica pomiędzy tym Oldsmobile, czyli kart Adasiem i fordem Tattoo Ford już na dach tak no bo to już były te czasy, kiedy samochód przestał być urządzeniem rekreacyjny, kiedy był urządzeniem użytkowe Ford model ten jest tak zaprojektowany, że on był i karetką i wozem dla pana dyrektora i wozy dla robotnika 1 z boku do 1 starego długu do kościoła wszystko poza tym to była dama pamiętają można było sobie przerobić tę samą można było zrobić nadwozi jakich chciał dzisiaj przy przypadku nadwozi samonośnych nie ma takich możliwościach miasta, jeżeli władza ma to zarówno w fabryce można było dowolną wersję przyjąć, jaki potem już w domu osoby wydłubać, ale nie skończyliśmy pewne rzeczy mówią, że są 3 aspekty, których FOT wyprzedzał wszystkich akcjach i które spowodowały, że stał się samochód tak popularnej do Tyńca niż oni jeszcze nie dochodzi ocena w cenie 860 lat powiedziałem prawdę, a potem rozpadał produkcja taśmowa 400 par treści Ford doszedł do oceny 260 USD za sztukę to już było tak Nisko, że już nigdzie się naprawdę nie dało, a jednak dla forda to było opłacalne biorąc pod uwagę, że zarobki w fabryce forda był dosyć wysokie w po niecałe 4 miesiące mówi pracownik pracować w stan jest na to, żeby kupić, żeby samochód Ford model ten, kto naprawdę mało hełmy osiągnęliśmy dopiero w 2001 . wieku i dlatego ten samochód dzięki cenie stał się popularny drugi raz aspekt sprawa części zamiennych do tej pory było tak, że jeżeli kupowało się samochód jak coś popsuło to trzeba to było naprawić Henry Ford doszedł do pewnych wniosków, które tak naprawdę w wielu dziedzinach techniki dopiero ugruntowały się u nas 2001 . wieku nie naprawiamy tylko wymieniamy się bardziej opłaca winić Henry Ford budują samochód praktycznie budował wypuszczają samochód fabryki długich budował w skrzynkach tu zasada 1 wychodzi z taśmy, a drugi taki sam wychodzi skrzynkach w części saun cały samochód był skatalogowane każda część miała swój numer i każda z tych części była wyprodukowane tak samo jak wyprodukowany samochód i te części były rozprowadzane na terenie całych Stanów tam wyznaczonych do wszystkich sklepów zielarskich wobec tego właściciel podatek, gdy zobaczył, że coś się popsuło mięta kawior tego tylko zwyczajnie Szkot wszedł do sklepu żelaznego mówił, że potrzebuje części z takim takim numerem i dostatku, nawet jeżeli sprzedawca nie miał tej części to wtedy po prostu mówi proszę poczekać tydzień zapewnia Witold wprowadzali to będzie i to było gdynianek to było naprawdę trafiony w dziesiątkę, bo ludzie zaczęli usuwać te samochody, bo wiedzieli nawet ktoś się nie zna granic długu przerażające nie znam się na prawie się po pół obfitości w ten sam uwolnić od nagle okazywało się Jaś nie znano naprawia, ale odkręcić sztukę i przykręcić następny to potrafi pewnie tam jakaś instrukcja była oczywiście i wtedy już ludzi nie bali kupować samochodu powiedzieli, że w przypadku awarii nie są na przegranej pozycji na jak sami nie zrobiło to zaniosą do kogoś zna ten ktoś powie, jaka część popsuła i sprawa załatwiona poprzysiągł, że nie był wymieniony popsuły się jakich Piast Osiek liczy też takiego to wszystko mogło być ich zdanie, że o tej trzeciej rzeczy, która była wyższością nad AOC Mobyland już w środku może bowiem tras samochodowych w dobrach o żadnym z tych wcale niełatwo się wsiada, bo kanapy wysoko na A1 dach i całkiem Nisko także ta próbujemy wygodniej po latach z tego powodu dobrze udało się zamykamy drzwi z tyłu w tamtym czasie w samochodach były wygodniejsze i wyliczyliśmy kogoś przewieźć osobę szanowaną Denisa znaliśmy ich problem rozwiązaliśmy ją z tyłu, bo gościło znacznie więcej miejsca i tak było praktycznie do z lat sześćdziesiątych kanapy silne były wygodniejsze od jesieni w przednich drzwiach są właśnie spodzie modelkę jej trzecia rzecz, o której ja chciałbym jeszcze powiedzieć, dlaczego samochody były tak popularny Bierhalle tak jak mówiliśmy cena druga rzecz możliwość zakupu z części zamiennych, a trzecia rzecz to solidność uniwersalność ten samochód miał części tak spasowane, że miały one bardzo dużą tolerancję, że jeżeli ktoś nie właśnie nieodpowiednio złożył też to ten samochód nadal działa dalej uniwersalność to co powiedział, że można było płynąć z samochodu podnieść i tylne koła po uruchomieniu silnika mogą napędzać lakieru maszyny rolnicze często sam Ford model też bardzo łatwo było ich załogi gościńca i zrobić jakiś inny tam samochód rolniczych jej to uniwersalny spowodowała, że Ford Edge w przynajmniej 15 % jeździły po nich był używany z innym przeznaczeniem niż właśnie do normalnego przewozu osób to jest ten trzeci aspekt natomiast sprawą, która była bardzo skomplikowana, czyli przeciwieństwo tych 23 w niedogodności to sprawa wprowadzenia tego samochodu i z kierownicą nie com PL k Norwida w 1908 roku wojnie czy w ogóle jakikolwiek samochód dużą partię już kierownica bardzo szybko się rozpowszechniła tak ze studiów nie produkowano tam samochodu bez kierownicy jednak jest prowadzenie samochodu Ford modelkę było rzeczywiście skomplikowane i teraz pytanie, dlaczego Henry Ford zdecydował się, żeby zrobić tak skomplikowane prowadzenie samochodu i znowu żel wbrew pozorom tutaj względy praktyczne nie może prowadzenie skomplikowanej to dzięki takiemu systemowi, który zaraz powiem nie dało się tego przeciwnika, bo aż, bo n p . nie dało się włączyć biegu wstecznego w czasie jazdy co było normą w tamtych czasach ciągle kierowcą zbadali całe skrzynie biegów tylko, dlatego że przez pomyłkę włączali bieg wsteczny w wodzie te nie było takiej możliwości skrzynia biegów oczywiście przy kierownicy posypana dźwignię skrzyni biegów pani Ewa w ogóle nie ma tutaj nie ma przecież nic nie ma winiet osoby dźwignia to nieco skrzyni biegów no właśnie teraz jest tu bowiem jak donoszą przypadała zupełnie, czego innego służy również dzisiaj, a nie daje nam pan popularnie mówi pedału gazu, czyli przyśpieszenia w finałach 3 pedały pedały pierwszy z lewej strony to jest pedał regulacji prędkości i wolności dźwignia zmiany biegów pedał długi środkowy pedał hamulca nawet wydał trzeci po prawej stronie Ts jednocześnie taki hamulec jednocześnie sprzęgło wszystko właściwie na nas panie Jerzy musiał przerwać, bo ciasno się kończyć moglibyśmy jeszcze ten 1 odcinek nagrać już w fordzie tej opowiadać dokładnie, kto wyglądał, dlaczego tak trudno się kierowało pojazd to będzie czwarty już naszą erą odcinek z muzeum techniki to na dzisiaj dziękujemy do usłyszenia za tydzień no i Krzysztof Woźniak Jerzy Lemański zachęcamy do słuchania całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie tokfm PL i Kosznik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!