REKLAMA

Klasyki dla Grzeszników: Franz Schubert, prekursor romantyzmu

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2017-05-20 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Anna SLD Bovska dziennikarka muzyczna gazety wyborczej dzień dobry dzień dobry, czego wysłuchaliśmy senator John Franciszka Schuberta co świetne nagranie swego czasu spora sensacja harmonia Mundi wydała płytę ciągi Niemkę wraz z na wiolonczeli Aleksandra Tauron na fortepianie pomyślałam, że ich, gdy ten piękny temat Szuprytowski nas wprowadza i tak w nastroju nastrój wiedeński w lateksowych pomyślałyśmy z wy dawczynie Agatą Dzwonkowski krąży wokół tego, że tak dużo Rozwiń » o Wiedniu nie mówiliśmy moglibyśmy właśnie zaprosić ciebie, żeby opowiedzieć o pięknej muzyce i Schubert się Agacie szczególnie skojarzył właśnie to taki jest Szubert Wiedeń jak najbardziej in odzież wodę z takim na najbardziej charakterystycznymi takim modelowym kompozytorem brytyjskim jest mocarst w na ten zresztą jest symbolem tego miasta przecież ten słynnym Mozarteum gen takie czekoladki z wizerunkiem MoCarta czy tak to naprawdę koncert jest był Salzburg czekiem, a więc nie właśnie bardzo był dla niego ciężki, dlatego że musiał się zmagać się nam na dworze cesarskim z intrygami cała na uznali film o tych ulg w Amadeusz Milosza Formana także to jest właśnie także te wielkie miasta tytuł Paryż Londyn Wiedeń najpier w najpierw był łomot czczą tych wszystkich artystów, a potem wystawia ewentualnie za chwilę po farze jedno z najmu to taki tak samo było z Hubertem, który naprawdę nie miał łatwego życia zmarł zresztą w wieku 31 lat odsiadki miał jednak 38339 z winogron 1 trojga Sobiech dłużej położył, ale tak naprawdę czymś zaś o tym, że Beethoven też nie jest może być takim symbolem Wiednia, pomimo że Niemiec jak to się jest taka anegdota, że Austriacy Dalii Niemcom Hitlera zawęzić Beethovena, choć Beethoven urodził się w Bonn, ale właściwie większość życia oraz będzie w Wiedniu jest w tzw. klasykiem wiedeńskim tak jak hali i MoCarta i Schubert i w pewnym sensie jest kontynuacją tej tradycji było zachwyconych Beethovenem ręcznie jakiś kompleks niższości względem Beethovena pisał symfonię właśnie nie mają nic, jakby w uszach wielkie symfonie Beethovena rzymskie próbował wielu gatunków napisał wiele oper, które w ogóle są w tej chwili nie grany zapomniany jest przede wszystkim oni rykiem to mistrz pieśni ponad 3 set pieśni skomponował 1 cykl to jest w ogóle takiej mam namyśli Wintera list, czyli podróż zimowa jest po prostu taki to po detoks inny tego gatunku, ale w ogóle jest to taki dział muzyczny, które ciągle domaga się jakiś interpretacji to znaczy biorą go na warsztat z śpiewacy najwyższej próby teraz należy tam jest wiele pytań, jakby takich egzystencjalnych zawartych w życiu śmierci w muzyce tak w tekście Wilhelma Müllera, ale przede wszystkim w muzyce muzyka jest tak naprawdę bardzo niejednoznaczna oscyluje między ciągle między nacjami dur i MOL jest taka właśnie przez to niepokojące coś jest w niej takiego metafizycznego nieuchwytnego niesamowitego przecież romantyzm, a więc w muzyce gwiazd muszą być no jest coś tak tak tak no, więc Szubert właściwie mamy taki idealny klimat właśnie wiedeński Schubert jak bywalcy serenady zabawa woła ucztowanie koncertował słuchali go i t d . ale jest coś takiego podskórne go jest jakiś niepokój być może to oczywiście są różne interpretacje takie właśnie ripost romantycznych, że może przeczuwał swoją śmierć no dość wcześnie rzeczywiście zaraził się chorobą weneryczną i wiedziała o tym, że nam niestety było to w tamtych czasach nieuleczalne i widziała, że może niewiele mu tego życia zostało, ale i komponował z niesamowitą szybkością naprawdę tylko 31 na tyle skomponować to to jest coś i to działa Gdynia najwyższy tak jest mówi opery pieśni miniatury fortepianowe sonaty kwartet smyczkowy w tym słynna śmierci dziewczynami, które też w filmie przecież Romana Polańskiego też jest cytat film studio Anna SI udem Boska opowiada w ramach naszej audycji klasyki dla grzeszników opolski ZUS informację o piętnastej 20 wrócimy do rozmowy Karolina Głowacka państwo słuchają naszej audycji klasyki dla grzeszników Anna Dębowska dziennikarka muzyczna gazety wyborczej z nami dzień dobry czas, a teraz, czego wysłuchaliśmy, a teraz to była właśnie Indian o podróży zimowej Wintera z usług Ethana i to właśnie była 1 z pieśni i der Linden Bauma w wykonaniu Christopha przez Guardiana tenor i Andreasa Steira Marit w nowych członków i słuchaj my właśnie to jest niesamowite jest to efekt dlatego, że to jest tak jakby aż czuje się właśnie temu, ale ta zima jest ma taki charakter metaforyczny mchy nie wiem, jakie są dziś jeździmy w Wiedniu zawsze tam byłam to było lato i Budz dożylnie tam jest tak ważna rzecz ciekawa chemia lekka atmosfera i myślę, że często mówią, że wiedeńczycy to no właśnie niby mieszczuch należą oni robią tak spędzać czas na na łonie natury i myślę, że gdzieś tam właśnie w muzyce też poza tym są bardzo muzykalnej także, że muzyka w ogóle w tej w tej kulturze niemieckojęzyczny jest bardzo istotna jest muzyka jako styl życia to właśnie w czasach Schuberta było bardzo istotne muzyka salonowa na nim w Paryżu też była i Warszawie też, ale nie zawsze coś takiego jak specyfika miejsca, skąd i właśnie tak dziś Hubert był tam ulubieńcem tych tych salonów, ponieważ dno był bardzo dobrym pianistą i prezentował swoje kolejne kolejne dzieła i zawsze to były właśnie przede wszystkim te pieśni zawsze to cieszyło się olbrzymim powodzeniem może byli wzruszeni Szubert Jadach to gotowość na jak i ich w ogóle to taka też tradycja wspólnego muzykowania amatorskiego nawet nic właśnie układają się co komu mogły podstawą tego, że ludzie, że dla ludzi muzyka staje się ważna, bo oni sami i właśnie w Żninie nie słuchasz tylko należy sam mają uprawiasz szkoda, że tak nie ma w zadeklarował w Polsce nie, o czym myślę, że kiedyś było ale, ale po prostu za zniknęło to niewielka natomiast właśnie z tym Schuberta to też taka to co mówią na to, że najpierw takie wielkie miasta łączą emeryta lub internetowe dają im pomniki na to z Hubertem było także on był też trochę ofiarą takich sprytnych wydawców, bo wtedy już zaczął się rynek wydawniczy w nocy z były wydawane i jego utwory naprawdę cieszył się wielkim powodzeniem ci wydawcy na tym zarabiali natomiast on dostawał jakiś tam cząstkę zaledwie tego na nim klepał biedę rhythm, więc to co tak no i ty mówisz on był na śmieci chce w ich czeka wyjazd w reżyserii George, a ich generalny wikariusz nie miał nie mają pieniędzy na to, żeby się raczej z resztą tak jak mówiliśmy, że znasz te choroby były na Wyspiański też z właściwie z prawie 100 lat później zmarł wciąż na chorobę weneryczną nieuleczalną w mówiłeś o tym, muzykowanie wspólnym czasem trochę amatorskim, ale jeśli chodzi o Wiedeń to właśnie Filharmonia wiedeńska koncert noworoczny filharmoników wiedeńskich czytanek koncert w nocy letniej, który przypomnę będzie transmitowany na żywo w Warszawie 25 maja od dwudziesty 30 dni przy Arkadach Kubickiego ten, kto się kojarzy właśnie jakoś tak niezwykle mocny co stać go z filharmonikami wiedeńskimi właśnie nałóg Lang Lang czy dźwięk jest coś takiego jak jak ten wiedeński dźwiękach jakość rodzaj gatunek dźwięku swego czasu rozpoznawalnym się, że w tej korpus w orkiestrze do tej pory, że dużo jak ktoś wie zna jest w stanie rozpoznać, że już grają filharmonicy wiedeńscy i tak jak nie wiem tembr głosu powiedzmy, że ktoś włącza radio TOK FM i natrafia na twoje audycje słyszy musisz przedstawiać rozpoznają, że mówi Karolina Głowacka fitness trudno opisywany, ale jednak do zrozumienia dla tego, kto ma wyczulone ucho tak tak nie jest jakaś taka wyższym elegancja w tym dźwięk coś takiego bardzo płynnego Bieleckiego zresztą ja byłam na koncercie ani kraju parokrotnie w Warszawie Miss lub grali w w takim też niezwykłym miejscu mianowicie w bazylice na Pradze i grali piątką symfonię Szostakowicza to jest po prostu takich Szostakowicza no i zupełnie inne klimat tak czasy radzieckie w stalinizmie to wszystko ten dramat wieś ludu rosyjskiego zawarte w tej muzyce i ci eleganccy chętne do wiedeńskich filharmoników delikatnie nie znalazła oni mają nadzieję, że to jest wieś dźwięk takim potężna, ale nie przysparza ani o, forsując czy nie wiem krzyczą tylko po prostu Ali kwotami to wszystko się wierzę, by taką głębią złożonością tego dźwięku, ale to było dyrygował Walery Grigoriew i to było prostu wspaniały, bo u nas nie było takiego kontrastu oni po prostu zagrali wspaniały świat sztuki poemat o umęczonej radzieckiej rosyjskiej duszy ja byłam wstrząśnięta po prostu tym wykonaniem ten trend się to, że u nas jest trochę inny inaczej inaczej i instytucje działają u nas orkiestry są można powiedzieć takimi nie chce również niewolnikami, ale takimi pracownikami na innym nie mają autonomii natomiast niż w świecie anglosaskim inni niemieckojęzycznym ponad 100 lat temu powstawały orkiestry więcej nawet niż 12 lat temu on już w połowie dziewiętnastego wieku orkiestry prywatne, które były orkiestry dworskiej potem zaczęły powstawać zakładane przez muzyków orkiestry i właściwie m. in. wiedeńscy filharmonicy są właśnie muzykami, którzy są można powiedzieć właścicielami tej orkiestry że, że to oni decydują n p . z jakim dyrygentem chcą współpracować, a to ani także do rejestru jest u nas rejon dworca i dyrektor artystyczny i dowiedz i te nieważne z dogadaniem tak samo jest powiedzmy w teatrach u nas aż tak wybierają swój głos z Jeleniej Górze w ich zwolnienie nie ma znaczenia że, że zespół Maćka wolałby pracować dalej z Janem klatą to też świadczy o kulturze prawda, że mamy taką noc trochę autorytarnych lub, ale też nie mógłbym nie będę się puścić teraz na taki psychologii zachowań od tej natomiast nowa się też bardzo ciekawe, że Żyd Żyd orkiestra sama sobie wybiera dyrygentów, z którym nikt nie chce współpracować i to m. in. blizny n p . Leonard Bernstein przez wiele lat i z 2 zachowały się wspaniałe nagrania uszka z Krystian Zimerman nasion wielkim pianistą bardzo je polecam po tym, zawale Ringier Giewont, o których wspominałam teraz też daje mi się, że chyba zaczęli współpracować z Anders son Nelson San to jest taki łotewski, a dyrygent genialna są mniej zdaje się nas nagrywać symfonię Brucknera na bruk warto też jest taki właśnie wiedeński kompozytor zresztą tak naprawdę nigdy żaden z nich nie był jedynie czekiem z urodzenia 1 co jest w stan umysłu można powiedzieć weź pod uwagę to co się działo n p . ze na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku Fruit Malarczyk ta cała apokalipsa Wiedeń jest ferment dot ferment niesamowity secesję przecież wtedy powstała w 1 ciągle, jakby właśnie żyje żył i produkował kultury teraz już się raczej tak nie jest i rywale również jest czy jest jakiś genius loci przecież tam powstała Dodekafonia 3 i w ogóle taki wielki przełom w muzyce Szymbark oberki i Webber zerwanie z systemem dróg o racjonalnym i i zupełnie jakby nowy system organizowania dźwięków wysokości dźwięków, więc na biedę naprawdę było obok Paryża takim i Londynu na takim, jakim rzeczywiście Kuźnia sztuki można pobić i różnych kierunków czy chcesz się poczuł zachęcone opowieścią filharmoników wiedeńskich to zapraszamy na transmisję na żywo koncertu w nocy letniej filharmoników wiedeńskich 25 maja nie będzie można obejrzeć na żywo transmisje w Warszawie to jest nie wszędzie można, więc proszę się z co daje poczuć wyjątkowo, bo Warszawa także Barcelona Pekin oraz scenę główne transmisja będzie w ogrodzie dolnym zamku Królewskiego Arkady Kubickiego 25 maja o dwudziestej 30 Radia TOK FM jest patronem medialnym tego inne wydarzenia tej transmisji, a my mamy dla państwa jeszcze 1 utwór na koniec tym razem jedno z 4 kompromitacji Franza Schuberta es-dur gra Annę k Manys Anna Dębowska dziennikarka muzyczna gazety wyborczej opowiada Marek Kuchciński dziękuję bardzo Izostal Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA