wieczór Radia TOK FM Tomasz Stawiszyński, a w studni jest już Katarzyna Tubylewicz dobry wieczór wżyciu pisarka autorka ostatnio książki moraliści jak Szwedzi uczą się na błędach i inne historie, ale powiedział, że pisarka, ale też jogin Ka ta co może być średnie bez znaczenia tej rozmowy MR no myślę, że ta ma znaczenie, a też dla tej książki, ale chyba nie zaczniemy od podstaw tego pytania czy właśnie najbardziej mnie mówiąc szczerze w książce jakoś
Rozwiń »
zaintrygowały te kwestie związane ze szwedzką duchowością ze stosunkiem Szwedów do duchowości są tutaj takie 2 poruszające rozmowy 1 z pastor kompas z córką 1 ze szwedzkich kościołów lesbijką skądinąd otwarcie do swojego swojej orientacji seksualnej się przyznającą mu na wychowując są też syna wspólnie ze swoją żoną wkradł się z Astor com, która też jest pastor koło i rozmowa z pracowniczką zakładu pogrzebowego, która w pewnym momencie zmieniła swoje życie zaczęła w zakładzie pogrzebowym pracować i te 22 opowieści czy te 2 rozmowy były dla mnie jakieś takie bardzo intrygujące, bo ona to było jakoś rozmowami zahaczające miał te kwestie z duchowością związane, ale tak właśnie jest za dużo tej duchowości w nich nie było wcale, ale to prawda może zacznę od NLP, czyli tej pracowniczki dla zakładu pogrzebowego, która w UE jest, aby miasteczko BMW i Natural zrobiła taką dziwną zaskakującą dołożyć życiową woltę, dlatego że w spotkałam pierwszy raz była kurator szkołę sztuki i pracowała w 1 z lepszych i bardziej zamożnych szwedzkich instytucji kultury, w których PSL, ale także miała po prostu świetnie rozwijającą się karierę mnóstwo kontaktów, ale i ciekawe życie, a potem nagle okazało się, że żona zdecydowała się zrealizować swoje dawne marzenie i poszła na podyplomowe studia dla przedsiębiorców pogrzebowych i zaczęła pracować po tych studiach jako no właśnie pracowniczka zakładu pogrzebowego, ale muszę powiedzieć, że mi to rzeczywiście zapadło w pamięć to było tak szokujące, ale i tak niespotykane, a żalem Uznam, że muszę z nią porozmawiać, bo jej wybór mówi zaś prawdopodobnie także o szwedzkim, o których pisałam książkę UE i wydaje mi się, że rzucę wzorem lat mieszkasz, która jest takim twoim drugim domem zdecydowali się, że w pierwszomajowym RN 0201 . trudno chyba odpowiedź na te pytania na pewno jest także, ale ja jestem częścią Szwecji świat jest częścią mnie w ale jednocześnie zachowałam, o czym mówią w tej książce Cowen także pewien dystans, a takie oczy osoby tracą czas dziś czymś nowym, ale czy inne w kulturze i ten sam dystans wkradł się do mojej relacji z polską, a także w tej chwili jestem zawsze w pozycji obserwatora, ale co być może jest charakterystyczne dla ludzi, którzy są z natury, ale indywidualistami totalna opozycja, ale z drugiej strony dające jakich może głębszy ogląd 1 z dużo wolności właśnie nie wiem czy taka trudna pierwsza reakcja zawsze jest taka auta i kiedy się mówi coś takiego, że to jest trudna pozycja donosi kojarzy z samotnością, ale jeżeli zrozumiemy, że w wymiarze egzystencjalnym dziś mówi inna sprawa metafizycznych jednak wszyscy jesteśmy dość za mocni no to wtedy fakt, że ma się dystans do on tego świata, które nas otacza on społeczeństwa, w którym żyjemy, a powoduje żart, że po prostu nasze dużo więcej wolności, a fair zarówno swoich wyborach, jaki w ocenach, ale i być może jeszcze bliżej jakieś takiej uniwersalnej prawdy o człowieku, bo ona także istnienia faktów zamożność to samotność egzystencjalna, który powiedziałaś to może też jest jakość specyficznie szwedzka perspektywa przypominam sobie jako powiadomieni o prawie mój znajomy, który w Szwecji studiował tam robił doktorat w latach 260 tych czy siedemdziesiątych się tam znalazł już dokładnie nie pamięta w każdym razie mówił, że miał takie właśnie poczucie, że mimo tej całej trasie też o to już o tym w swojej książce pisze, że takiej ambiwalencji, jakby całego tego projektu społeczno-politycznego szwedzkiego po drugiej wojnie światowej, że pewne rzeczy są deklarowane i jakoś realizowana, ale też pod spodem coś gdzieś ciemnego potrafi rosnąć bo czego się nie uwzględnia czegoś nie dostrzega, ale ze znajomymi mówił, że miał takie poczucie, że właśnie strony w takim kraju, w którym dużo się mówi o Solidarności społecznej o demokracji jak do różnych ważnych wartościach, ale tak naprawdę ludzie są jak takie mona, gdy trochę, że się nikt tak za bardzo nikim nie interesuje, że nigdzie nie pocieszy jak ci smutno tu też swoje oświadczenie, iż wrażenie ważna, dlatego że w relacjach między Szwedami jest na pewno dużo więcej takiej przestrzeni ta przestrzeń objawia się w ten sposób duża ich w Szwecji n p . nie umawia się spontanicznie na Annę wieczorną kolację ze znajomymi, a tylko planujesz spotkanie z dwu trzytygodniowym wyprzedzeniem jest brak spontaniczności powoduje być może pan czasami odczucie samotności poza tym Szwedzi są dosyć nieśmiali, ale i bardzo szanuje on tam przestrzeń drugiego człowieka, więc może rzadziej zadają jakieś bezpośrednie pytania w rodzaju, dlaczego jesteś smutny, ale jednocześnie ja uważam, że im, że Szwedzi są także bardzo ciepli i ja uważam, że to społeczeństwo nie jest solidarne w UE i otwarte na innych tylko na niby Geimer książka także o tym, traktuje ja opowiadam o tym jak strasznie trudno jest Solidarność Berlin, ale mimo to ten projekt być solidarnymi jest realizowany, choć jest w nim bardzo wiele błędów, ale on cały czas trwa i jest wielu ludzi, którzy w niego wierzą, ale wracając jeszcze dla naszej bohaterki pieśni i jej realnym doświadczeniami, więc zmiany pracy i bycia osobą zajmującą się na co dzień tematem śmierci, ale to uważam, że ona bardzo fascynujące są noty śmierci i wszystkim co z nią związane mówi mówi językiem, którym wydaje mi się, że nie mówił w badanym Polaka ani Elle port na pewno elementy ITS dosyć ciekawe w ogóle, dlatego że w Szwecji z 1 strony mamy do czynienia ze pewną nadmierną ostrożnością językowo ja np. poruszam ten temat źle rozumianej politycznej poprawności równowagi taki przemilczeń w debacie publicznej, która wręcz są groźne, ale z drugiej strony Szwedzi, kiedy mówią o osobistych doświadczeniach innych albo właśnie od takich doświadczeniach egzystencjalnych jak odejście drugiego człowieka mówią niezwykle wprost nie owijając w bawełnę, a ich czasami używają takich bardzo ciekawych porównań do szkła zapadło mi w pamięć, że kiedy zapytałam piję Otton w jak w ogóle, by nowa praca PL osoby zajmujące się organizacją pogrzebów ma się do prac kuratorki szturm sztuki, która organizowała wystawę to ona powiedziała mi żona ma wrażenie, że kiedy przychodzą do nich po raz pierwszy bliscy ludzie osoby zmarłej w ton ci ludzie zachowują się trochę jak radny Gminny ktoś, kto przyszedł do muzeum, ale jest tam po raz pierwszy i nie za bardzo wie jak się zachować, jakim językiem mówić o tym co ogląda ale jaki Lech, jakie gafy można popełnić, ale powiedział, że ludzie, którzy przychodzą do zakładu pogrzebowego nie wiedzą też jak mówić o tym za ich spotkało i że w związku z tym jej rolą jest pokazanie im, że oni mają prawo do różnych emocji i że np. w rozmowie o przygotowanie pogrzebu jest ważna to, żeby móc czasem też zażartować, że to jestem taka sytuacja, w której nie trzeba się całkowicie zmienić REIT-y niby taka prosta rzecz, która wydaje mi się jednocześnie bardzo odkrywcza i bardzo głęboka i domyślam się leży pijany może być czarnym niezwykle ważną osobą, a dla dla tych ludzi, którzy do niej właśnie przechodzą po stracie kogoś bliskiego ja miałem czytając te rozmowy takie wrażenie, że ta perspektywa, którą Kia wykłada jest tak dojrzała tak stonowana spokojna wieś taka niezwykle, jakby zakorzeniona w tym co po prostu jest nieodłączną nieuchronną częścią naszego doświadczenia, że aż nie mogę w to uwierzyć mówiąc szczerze śmiem takie poczucie, że może tu jest coś odcięte może to jest coś wyparte może, jakby gdzieś sama czegoś nie chce zobaczyć morze co w ogóle takiego w tej kulturze jest, że to, że jest pewna fasada zewnętrzna, która jest taka bardzo poukładana spokojna właśnie jasna symetryczna i t d . a pod spodem gdzieś coś buzuje ani goście byli na pewno tak też zresztą Pietrzak wspomina żona mówi o tym, że ma, a w społeczeństwie szwedzkim dzisiejszym Nature dołączy świat zmieni el społeczeństwami europejskimi nie tylko na temat śmierci zostało właściwie AM not wycofane dziś się w przestrzeni szpitali w przestrzeń realną, która nim nie jest powiązana z codziennym życiem i że dołączy się z takim ogromnym lękiem przed śmiercią Jana uważa Beata online wyraża się między nimi w ten sposób, że ludzie, którzy przygotowują pogrzeb kogoś bliskiego zachowują się czasami tak jakby to było jedno ze takich równych wydarzenie życiowych prawd trzeba wpisać w kalendarz rozmawiał m. in . o tym, że normą w Szwecji jest to, że w pogrzebie zorganizowany dwa-trzy tygodnie czasem miesiąc 2 miesiące po śmierci saren i wynika to z tego, że po prostu duże często szwedzkie rodziny zasiadają w takim zakładzie pogrzebowym zaczynają planować, kiedy ma się odbyć pogrzeb i gdy ktoś mówi no ale zaraz jedziemy na wakacjach, a tutaj mam wizytę u fryzjera czy też jest to co czasami takie nawet absurdalne i porażająca pomysł, dlaczego nie można w jakimś tam terminie i zorganizować pogrzebu, ale wg opinii to jest właśnie próba wpisania śmierci to taką przestrzeń, na którą my panujemy, którą kontrole kontrolujemy, która jest częścią planu i dlatego też jej zdaniem, ale też czeski pogrzeby są coraz bardziej zindywidualizowane coraz większym stopniu mają być jakąś opowieścią o tym, kim był człowiek, który zmarł w PRL, więc ze one one właściwie bardzo często odchodzą od tych farb i kiszonym przewidzianych n p . przez obrządek religijny AM koncepcji drużyny zresztą dużo tych pogrzebów po prostu odbywa się poza kościołem szwedzkim el, ale jednocześnie i muszę powiedzieć uważam, że w Szwecji o śmierci chorobie mówi się, że łatwiej bardziej wprost i naprawdę chyba jest tak, że to społeczeństwo pomimo tych lęków, które są ludzkimi lękami, o których przed chwilą mówiliśmy, że to społeczeństwo mimo wszystko ma jakąś większą łatwość przyjęcia tej prawdy, że coś takiego jak śmierć istnieje i mówią o tym, dlatego, że dość często zdarzają się w szwedzkim świecie publicznym takie sytuacje, kiedy ktoś bardzo ciężko chory i znane nam bardzo otwarcie mówi o tym jak przygotowują dla swoich bliskich do swojej śmierci, ale Bozia np. zostało mu jeszcze 2 lata i w związku z tym z rodziną mają jakiś tam plany, ponieważ cały ten czas wykorzystać, ale także, by to był najpiękniejszy czas ich życiu LM poza tym w mojej książce nie ukrywa się owego Bobrowski nie ukrywa się tego jest jakaś taka jest bezbolesny, ale w no właśnie Szwedzi z ceny w wymiarze metafizycznym powietrzne mają w sobie jakąś taką uczciwość i nie wiem czy jak to się wiąże z tym, że jednocześnie jest to 1 z najbardziej sekularyzacji danych społeczeństwa, a świata w GM Żary jednak, że wcale tak nie jest, że religia jest jedynym sposobem wieś obsługiwania lęku przed śmiercią tylko, a może właśnie Level odwrotnie Live odbędzie się 5 tys zlotego w Hawe wymierzać, mimo że gdy woda Demczuk, jaki napisał tekst śmierć w krzywym zwierciadle religii nawet chyba jest dostępny w internecie ten tekst stawiał tezę, że no właśnie jest dokładnie tak jak powiedziałaś co znaczy Nigel religię w jakim sensie wytwarza najpierw chorobę tę chorobę, jakiej strasznej tragicznej przerażającej śmierci, a następnie dostarcza na nią lekarstwo ale gdyby najpierw nas nie na straszyła tą okropną śmiercią ma to być być może ją traktowali bardziej normalnie bardziej byśmy mieli takie wraz z 1 z wielu doświadczeń, która w, które nas spotyka gracza ani gorsza taka jeszcze mówiono o tej uczciwości takim patrzeniem po prostu wprost na jakiś temat np. temat śmierci to możemy chyba jeszcze wspomnieć ciała w innej z bohaterek mojej książki malin Sass tam widziałem też taka kobieta, która straciła w w katastrofie tsunami w Tajlandii przejmująca historia straciła dwoje dzieci i marzann zostało jej tylko jedno dziecko, ale i ona, opowiadając o o wychodzeniu z tej tragedii, a może nie tyle dochodzenie, bo ona wciąż te tragedie żyje ale, ale o wiele, opowiadając o tym jak można rzecz pomimo tego, że coś tak taki rodzaj straty człowieka spotkał mnie ona mówi bardzo wprost np. o tym, Jean cierpienie po stracie bliskich jest bardzo egoistycznym doświadczeniem bardzo egoistycznym poczuciem, że człowiek staje się wtedy całkowicie skupiony na sobie Jana przełamuje pewne tabu, bo mówią o tym, że ma sama nie była w stanie znaleźć sobie miłość do 2 tego dziecka, której zostało, bo była w żałobie po tych, które odeszły, ale np. właśnie takie sformułowanie, że istnieje coś takiego jak egoizm cierpienia po stracie drugiego człowieka jest też coś myślę niezwykle prawdziwego prostego w gruncie rzeczy i łatwego do zrozumienia, a jednocześnie bardzo rzadko wypowiadanego ERM, a więc do tej wydaje się, że znowu widać, ale to taką świecką, a jako siła teczką wprost z deszczu omówienie do RM na czym to właściwie polega, a co to jest jakby to nazwała no bo to z 1 strony faktycznie nazwanie pewnych rzeczy bezpośrednio, ale myślę że, żeby w ogóle zobaczyć to, o czym przed chwilą powiedziałaś jest to na dodatek zobaczyć to w sobie po tak straszliwej tragedii jak utrata bliskich osób ten właśnie egoizm takie przy Warcie do UE do tej traumy i też zamknięcie się właściwie na jakiś osoby, które też w nas potrzebują jeszcze żyją, że to wymaga jakiegoś już jakiś wielki samoświadomości, że to chyba jest coś wiem na czym może to jest po prostu jakaś szczególna osoba na pewno jest trochę, ale szczególną osobą dlatego żal alarm i 1 z jej dróg wychodzenia z tego dnia cierpienia, które uniemożliwiało właściwie funkcjonowanie normalne, a inna była droga Ion Gianna zaczęła praktykować jogę i ja sama, która też praktykują jogę jak powiedziałeś na początku 2 Power jogi uczy jogi tak wiem, że joga praktykowana na poważnie, czyli jako taka codzienna, a praktyka lat nie tylko fizyczna także duchowa, ale uczyłem dosyć dużego dystansu także do samego siebie, że staje się obserwatorem siebie samego i swoich reakcji UE i możesz je łatwiej definiować w UE i łatwiej Ariel akceptować w tym sensie joga jest formą psychoterapii poprzez ciało, a w, której właśnie potrzeba słów, ale nad następuje też taki proces samo Poznania też na pewno maliny także wypowiada się pod wpływem wieloletniej praktyki jogi, ale ja myślałam, że mnie, że w świeckiej kulturze, a jest też bardzo dużo miejsca nam myślenie na rozwijanie i głębokiej samoświadomości i Dominika z tego, chociaż powiedzieliśmy sobie na początku SDI szwedzki samotności, która w gruncie rzeczy, ale być może nie jest wcale samotnością polegającą na tym, że rzeczywiście świat jest bardzo dużo samodzielnych gospodarst w ludzie, którzy całą radę gminy mieszkają z nikim w Kairze świat jest bardzo dużo rozwodów elementarz samotność raczej jest to, że w Szwecji samotność jest czymś także bardzo pozytywnym należy się bać np. uwielbiają, a naturę w 4 i właściwie ciasto mówi się, że miejsce Boga w Szwecji zajęła natura, że przebywanie na łonie natury doświadczam jej piękna jest jakąś taką formą duchowej praktyki Allan i tak już dziś naprawdę oddają widzom świat przejaw duszom w dużym stopniu dar denne kimś takim spokojniejsza spojrzeniu też na siebie na swoją sytuację życiową poza tym Szwedzi dużo czytają, a jak wiemy czytanie książek również o zdecydowanie ułatwia nam pewnych siebie samych stać także test to społeczeństwo nastawione na jakość taką autorefleksję, w którym jest czas na coś takiego mówić też o tym, że one, że coś takiego jak ta spokojna kontemplacja jak no właśnie pewnego rodzaju akceptacja tego co się dzieje wypływające z różnych źródeł jest cechą społeczeństwa szwedzkiego mówimy trochę o tym, kontekście duchowym, a twoja rozmowa z tom pastor komu w lewo tak jest jest celem dla mnie ciekawa czy intrygująca, że właściwie ma takie poczucie, że tam w tej duchowości w ogóle w tej rozmowie nie ma to znaczy nie ma duchowości chrześcijańskiej w jakim sensie to takie trochę chrześcijaństwo tylko z nazwy nie tylko już takiego czysto zewnętrznego sztafażu instytucjonalnego symbolicznego, a że w istocie, jakby tej idei tej treści tam kompletnie nie ma i że to jest właśnie takie jak bardzo dziwny twór to chrześcijaństwo w wydaniu owej pasterki nawet nie chodzi o to, że to, że ta otwartość jest daleko posunięte jak to porównamy z tym co się w kościele katolickim Polski n p . mówi na temat mniejszości seksualnych albo praw kobiet tak dalej to w ogóle to jest jakiś kosmos absolutny przeproszą za kolokwialnie określenia tylko bardziej mam poczucie, że to jest taki już bardzo za świadczone ze świadczona forma, w której to problem dla takich protestanckich różnych denominacji charakterystyczne, które ten zawód ten ładunek, jakby transcendencji właściwie jak jest nieobecny no na pewno, zważywszy na to, że w kościele szwedzkim w wielu miejscach odbywają się np. msza dla ateistów, a IR na to samo w sobie w po prostu ręce ławek teraz dzieje on nie uda się taki bardzo duchowy charakter są sojuszami ci ludzie doświadczają takich takiej bliskości inni wzajemnej dziś mówić o dobroci i o Solidarności od takich wartościach, które są tak naprawdę wartościami uniwersalnymi, ale związany z niczym wynikającymi z częściowo z chrześcijaństwa poza tym w kościele szwedzkim zdarzali się też, że pastorzy, którzy mówili wrażenie, że niewierzący ani dat dziennych także dni Kościuszko w inne środki rzeczywiście dosyć ekstremalnym Ela projektantek chyba można powiedzieć AM projektem także o wymiarze geopolitycznym warto powiedzieć, że w synodzie kościoła szwedzkiego oni zasiadają tylko osoby duchowne, ale także politycy także to stare na przykładzie żar kościół szwedzki dzisiaj jestem jedynym kościołem chrześcijańskim, udzielając MR ślubów kościelnych osobom homoseksualnym w UE jest decyzją elity jest to zarówno przez duchownych, jaki przez polityków czarnym i LZS kościół, który ma też bardzo w Wielkopolsce politycy zasiadali wieś w różnych wydziałach do te decydenci kich w kościele katolickim znaczy właściwie już tam siedzą cicho pod inną nazwą ale gdyby tak tacy czynnik bezpośrednio się tam znaleźli to też, by było jakieś piekło wraca do mnie dotarło radną Szwecji im tak to zdecydowanie nie jest, ale piekło IT w bardzo im tych instytucjach lub kościół szwedzki, aczkolwiek jednocześnie instytucja, a Anny, która nie ma aż tak strasznie dużo aktywnych praktykujących wiernych Pm goście szwedzkim nad specyficzny stosunek do Biblii AM podkreśla się bardzo w tym kościele znaczenie LG czy fakt, że BIK jest też tekstem kulturowym pisanym jakiś określony nie powstaje przez to naznaczonym przez n p . a empatia realizm tej epoki, że w związku z tym pewne fragmenty Biblii mają charakter czysto symboliczne, a tak naprawdę najważniejsza w Biblii jest nowy testament owe przesłanie Chrystusa o miłości wszystkich, ale bliźnich i ta jest to, czego kościół szwedzki się na najbardziej 3 tak żal rzeczywiście jest to kościół inne niż wszystkie kościoły chrześcijańskie AM, które MF dzisiaj jest jeszcze takiej dziwnej sytuacji i Wendy widać chyba jeszcze wyraźniej jego polityczność tego węża o w Szwecji np. uważani są środowiska, która krytykuje kościół szwedzki za to, że np. Eleni popełnił Real, ale przepraszam nie potępił ldl zbrodni nam chrześcijanach i generalnie ludobójstwa chrześcijan, która dokonuje się w tej chwili Gar min mówimy w tej chwili mówimy tu o państwie islamskim w UE i o tym, cała ona robi Anny kościół szwedzki, który zawsze walczył w Belize nietolerancją i było w innych kościołach nie zawsze, ale od iluś tam dziesięcioleci jest kościołem bardzo nastawionym na dialog ekumeniczny Anny el nie zdecydował się na potępienie, ale tych nie boją się oskarżenia o islamofobii np. nad, a i to jest już o dosyć się problematyczna w ogóle jest chyba to w Szwecji problematyczne dzisiaj JM sporo mówię, że mam, że w tym sekularyzacja innym kraju, a on właściwie nie mam, więc stronę niemal do końca świadomości tego jak wielką siłą potęgą może być religia, że i geologia wynikająca z religii może być el ma dosyć niebezpieczne po pierwsze w Szczecinie do końca w to wierzą w UE, bo sami tego po prostu nie czują inni rozumieją, ale podołają tej namiętności nie mają tej namiętności tak, ale po drugie jest to, a także, że świadka lewica, która non dosyć słusznie zidentyfikowała muzułmanom w Szwecji jako tę grupę, która jest poddana największej liczbie różnego typu przykazań, która jest 1, która często ma dosyć sił mały wpły w na rzeczywistość zarówno polityczna społeczna, a on, że to grupa, która wymaga wsparcia i w związku z tym szwedzka lewica i właściwie w ogóle nie zajmuje się krytyką pewnych nadużyć erę islamu w jego najbardziej fundamentalnym wręcz wydaniu, a z tym Szwecja dzisiaj też ma do czynienia, a on tak jak duża część Europy zachodniej i bardzo trudno jest w ogóle rannych w tym świecie zarówno świadkiem jak myślę szerzej europejskim, a zrozumieć trzeba np. Island jest tak duża relikwiarza jest tam bardzo wiele różnych ugrupowań ciasto ze sobą skłóconych, ale i i że ten fundamentalny islam czy nawet islamizm, czyli sam polityczna, która naprawdę zagraża np. prawom człowieka na pewno prawom kobiet niż cały islam cała religia nadal, więc jeżeli krytykuje się, jakie zjawiska fundamentalizmu to nie oznacza, że się nie oznacza, że się uważa, że wszyscy muzułmanie to fundamentaliści należy jednocześnie wycofanie się jakikolwiek z takiej krytyki jest niebezpieczne dla demokracji m. in . dlatego że n p . w Szwecji jest bardzo dużo kobiet, które są już obywatelkami świeckimi, a jednocześnie sołtys z markami, ale i np. chciałbym mieć te prawa, które mają UR wszystkie czwartki, ale są ograniczane przez swoje rodzinne i powiedzmy ich rodziny uważają, że to ona inni wybiorą jak to będzie ich mamy się w ferworze dziewczynie nie wolno chodzić na basen dlatego owe, a ja albo brać udział 1 uncja to z nas Samowi wieś paradoksalnie temu wyznała ZAiKS to znaczy z 1 strony ten imperaty w otwartości na rozmaite kultury i otwartości na różne grupy uchodźców imigrantów, którzy do swoich do Szwecji chcą przybyć tak taki imperaty w mający źródła także w tym co się działo podczas drugiej wojny światowej po drugiej wojnie światowej w Szwecji, a z drugiej strony not cała i geologia liberalnej demokracji, która i rozdział kościoła i religii od państwa i emancypacji prawa kobiet niesie na sztandarach przecież inflacji czy Szwecja uchodzi za taki nie wzorcowy model tego w jaki sposób te wszystkie wartości mogą być wcielane w życie no i nagle jakaś część obywateli tego państwa czy część osób, które zostają do tego państwa przyjęte, która w sposób radykalny odmawia uczestnictwa w tym wszystkim i robi dokładnie na odwrót i nic, dlatego że tutaj dochodzi do takiego takiej konfrontacji czy starcia się, a 2 do niedawna uważany zarówno Żan na wartości demokracji liberalnej, ale z 1 strony właśnie prawa kobiet prawa dziecka, ale z drugiej strony prawo do wolności religii, a jeżeli jeszcze to dołączymy do tego fakt, że ma inny cała idea wielokulturowości, ale zakładam, że żar ci ludzie, którzy przyjeżdżają do nowego kraju jakiś odległej kultury, ale powinni mieć prawo zachowania wszystkich elementów tej kultury oto, by mogli się w pełni dobrze poczuć tym nowym kraju nad na tym polega wielokulturowość UE i pomimo tego zioła były już jakieś czasownik, których na niektórych uniwersytetach np. 2 marca dyskutowano o tym, że istnieje tutaj jakaś sprzeczność, że nie do końca da się łączyć szacunek dla kultury, które są niezwykle opresyjne względem kobiet Elle Anna ze feminizm mandaty te 2 rzeczywistości jakoś się w domu, zwłaszcza że może, że feminizm się gdzieś tam pojawił mi, że emancypacja w takim czy innym wymiarze się dokonała no było związane właśnie z ostrą krytyką instytucji religijnych te instytucje musiały bać zostały poddane krytyce musiały się wycofać ze swoich rozpiera dokładnie tak, ale właśnie w sytuacji, kiedy przybywają do kraju nowe grupy IT grupy będą z grupami imigranckich mini mają mniej trafione są traktowane po prostu na początku jako monolit i wygląda na to, że w tych grupach kobiety, a także homoseksualiści grasowali Cibicki muszą sobie same w tym równą równouprawnione kraju wywalczyć równouprawnienie, bo ono nie jest dane nawet wtedy, gdy teoretycznie jest zapisane w prawie, bo to co przy 11 z wielu 1 z wielu niezwykłych rzeczy dotyczących tego przedziwnego jednak społeczeństwo przedziwnego trochę kraju przynajmniej z tej perspektywy naszej jak się patrzy na Szwecję, bo to jest przedziwne więcej o tym w książce Katarzyny Tubylewicz Tubylewicz moraliści jak Szwedzi uczą się na błędach i inne historie wielka litera książkę wydała bardzo dziękuję za rozmowę przed państwem informacja po informacjach godzina filozofów i prof. Tadeusz Bartoś
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI
-
30:34 W studio: Ola Kaczorek , Wiktoria Beczek
-
40:59 W studio: Radosław Korzycki
-
31:03 W studio: Karolina Wajman
-
40:15 W studio: Marek Postuła
-
42:59 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
08:35 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
06:39 Poradnik prawny
-
-
-
-
13:20 Popołudnie Radia TOK FM12:41 W studio: Robert Tomaszewski
-
-
14:20 Popołudnie Radia TOK FM09:01 W studio: dr Ludwika Włodek
-
01:01:12 TYLKO W INTERNECIE
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL