REKLAMA

Jak tworzy się szkołę, którą lubią dzieci? Co to znaczy uczyć przez zabawę? I dlaczego nie ma w niej jedynek? Z Bożeną Będzińską-Wosik rozmawiała Agata Kowalska

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-05-25 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
24:14 min.
Udostępnij:

Jak sprawić, że dzieci polubią szkołę? Czy jest to w ogóle możliwe przy obecnym systemie edukacji. Nowa podstawa programowa wydaje się nie ułatwiać nauczycielom zadania. Rozwiń »

Akcja Usłysz swoją szkołę to akcja, która odwiedza bardzo wiele różnych miast, a jednocześnie obserwuje, w jaki sposób reforma edukacji w tych miastach jest realizowana.

Jak powiedziała neurodydaktyczka dr Marzena Żylińska: w Łodzi istnieje prężna, mała sieć szkół z tzw. akcji Budzące się szkoły. A gościem Agaty Kowalskiej jest dyrektorka takiej szkoły, Bożena Będzińska-Wosik. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Akcja usłysz swoją szkołę, Agata Kowalska przy mikrofonie, dzień dobry państwu. Proszę państwa, akcja Usłysz swoją szkołę to akcja, która odwiedza bardzo wiele różnych miast, a jednocześnie obserwuje, w jaki sposób reforma edukacji w tych miastach jest realizowana, czy też jak się z nią borykają władze miast. I tak jest, dzisiaj jesteśmy w Łodzi i w Łodzi odbędzie się o osiemnastej debata na ten temat. Rozwiń »
O osiemnastej w teatrze imienia Dejmka w nowym teatrze tutaj w Łodzi zapraszamy wszystkich serdecznie natomiast druga część tego co się dzieje w ramach akcji usłysz swoją szkołę nie dotyczy bezpośrednio planów Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczy tego, jaka Polska szkoła jest, jakie są placówki jacy są nauczyciele, czego potrzebują uczniowie i o tym, teraz będę rozmawiała z moim gościem ale zanim powiem, kto to jest to chciałabym, żebyśmy wspólnie posłuchali fragmentu debaty z Bydgoszczy z zeszłego tygodnia, kiedy nagle zaczęliśmy rozmawiać o Łodzi w Bydgoszczy, dlaczego, dlatego że jak wspominała 1 z panelistów dr Marzena Żylińska to w Łodzi istnieje prężna, ale w można powiedzieć mała sieć szkół z tzw. akcji budzące się szkoły i o tym, m. in. mówił nasz gość w Bydgoszczy, przywołując Łódź posłuchajmy.

Nauczyciele przygotowują zadania i tworzą środowisko, a uczniowie uczą się sami od podstawówki przy państwa wyniki są rewelacyjne i nawet nie to jest najważniejsze nasza szkoła 81 podstawówka na Bałutach w Łodzi i nawet nie to jest najważniejsze, że te dzieciaki są takie mądre jeszcze ważniejsze jest, że one lubią chodzić do szkoły, że szanują się nawzajem, bo relacje tam są bardzo ważne bo kiedy pracują w grupie to się uczą tego cały czas od siebie nawzajem, bo one sobie pomagają, kiedy ktoś 1 nie umie w typowej szkole nie wolno podpowiadać stwórzmy szkoły, które nauczą, że współpraca jest lepsza niż rywalizacja w tak mówiła Marzena Żylińska neuro dydaktyczna na debacie w Bydgoszczy, przywołując łódzkie szkoły, przywołując szkoły zrzeszone w akcje budząca się szkoła, a ze mną w studiu jest pani Bożena Będzińska Wąsik dyrektorkę wspomnianej 80 tej pierwszej szkoły podstawowej tutaj w Łodzi na ołtarz mieszczący dzień dobry pani dzień dobry co tam robicie w tej szkole jak sprawiać, że dzieci lubią szkołę lubimy dzieci w przyglądamy się im patrzymy my chcemy dostrzec, jaki jest w nich potencjał jest ogromny a jakie ich możliwości, jakie są ich potrzeby i przede wszystkim my szanujemy dzieci to jest pewnie te zdania, że pani wypowiedziała mu można, by pewnie przybliżać każdej szkole myślę, że większość nauczycieli lub dzieci większość dyrektorów szkół chce od dzieci zadbać, a nawet może, by powiedział, że dzieci szanuje natomiast szkoła 80 ta pierwsza tutaj złodziej na nic nie MO ni no cóż nie kontynuuje tego tradycyjnego modelu szkoły takiej, jaką pamiętamy, że sami my dorośli dlaczego tak jak powiedział wcześniej zjemy i wsłuchujemy się w potrzeby dzieci, jeżeli ja widzę, że dzieci małe dzieci z klas 13 i nie tylko mają tak olbrzymią potężną potrzebę ruchu to nie mogę ich usadzić w ławkach na 45 minut i wydawać polecenia co mają robić w dzisiejszych czasach to jest nierealne moim zdaniem to jest krzywdzenie dziecka to nie jest jego świat myślę, że dzieci najefektywniej i co sprawdziliśmy uczą się poprzez zabawę trzeba dzieciom tak organizować przestrzeń przygotowywać właśnie tą szkolną rzeczywistość, żeby one się potrafiły same odnaleźć i żeby miały 0 w Tomar różne motywacje chęć do uczenia się już powiedzieć, że nie ja słucham tego ten nie jest pani pierwszą osobą, która zajmuje się szkołą w Polsce i opowiada właśnie o takim modelu, ale wciąż nie mogę sobie do końca wyobrazić na czym miałoby to polegać część z słuchaczy słuchaczek w Bydgoszczy na naszej debacie w inny w zeszłym tygodniu mówiła, że też nie jest w stanie zrozumieć jak wy robicie i nawet chce przyjechać do was i oglądać patrzeć jak to się dom FT 80 pierwsze odbywa no bo co to znaczy uczyć przez zabawę przecież no ileż wiedzy te dzieci muszą wchłonąć i być może to siedzenie w ławkach uczy do rzeki dyscypliny tego, że są jest moment na zabawę jest moment na naukę, a pani mówi, że to wszystko można połączyć, ale czy nie uważa pani, że przyjemniej jest przyjaźniejsze uzyskać Tomiak Panic nazwa dyscypliny w taki sposób, że dziecko samo chce sam się skupia nas jest uważne wtedy kiedy, kiedy tego wymaga sytuacja, ale i pozwól pozwalamy dzieciom na to, żeby były z ruchu, żeby tylko komunikował się ze sobą wtedy, kiedy pracujemy w grupach, kiedy dzieci mają jakieś zadanie do wykonania ja zawsze odnoszę wszystko do siebie dziecko jest takim samym człowiekiem jak dorosły Korczak mówił, że nie ma dzieci są ludzie, kiedy idę na warsztaty, bo przecież uczą się cały czas i mamy do wykonania jakieś zadanie to wcale nie jestem cicha porozumiewam się z z kolegami koleżankami dyskutuje poruszam się, jeżeli coś jest potrzebna zawsze podchodzę po prostu co biorę, a tego zabraniam dzieciom wobec tego jak MOL jak nauczymy ich współpracy z dobrej komunikacji i RL jak my musimy stworzyć przestrzeń dzieciom, żeby potrafił rozwiązywać problemy z twórczy sposób możemy zabijać kreatywności, ale znałem nie jak wy robicie nawet nie powodując, że to jest możliwe, ale montaż podstawę programową mamy pewną strukturę, która jest wymagana od szkół, by przez ministerstwo czy przez kuratoria obejrzałam film stworzony przez uczniów szkoły 80 tej pierwszej i tam w tym filmie Konrad z klasy szóstej, mówi że uczeń uczęszcza na różne zajęcia głównie na historię i angielski znają się, skąd ta wolność czy też dowolność w jaki sposób mieścić się w w tych w ramach postawionych przez władze państwowe jak najbardziej się mieścimy nie jesteśmy bezkarni ich i nie robimy tego co chcemy musimy przestrzegać przepisów jako dyrektor szkoły staje na straży przestrzegania przepisów prawa z takim podstawa programowa, która w, którą się odmienia przez wszystkie przypadki ostatnio to nie jest jakiś demon to jest ta podstawa, którą musi znać nauczyciel natomiast, jakimi metodami będzie pracować no ma dowolność doboru metod prawda i myślę, że nie jest problemem, żeby tak poprowadzić zajęcia, żeby zrealizować podstawę programową przy okazji, rozwijając użyte umiejętności tzw. kompetencje miękkie dlatego potrzebujemy tego nam brakuje dorosłym zatem my no z realizacją podstawy programowej jak najbardziej w, a czy musi jeszcze uzyskać specjalne zezwolenia, żeby zlikwidować dzwonki, żeby właśnie dzieci mogły się w trakcie lekcji ruszać czy to jest niemal tak lisów za to żadne przepisy nas nie ograniczają może tylko taniec seks moralne także o VAT mogą mogą nas ograniczać dzwonki zlikwidowali uczniowie, kiedy robiliśmy projekt na temat hałasu i ciszy i kiedy dzieci zmierzyły poziom decybeli wtedy, kiedy dzwoni dzwonek to przebiegły powiedział, że ani Piła spalinowa jest bardziej cicha niż dzwonek, kiedy dzwoni my nie chcemy tego dzwonka, ale mamy też korzyści z tego dzieci znają się na zegarze my już nie ma problemu że, że w nauczycieli języka angielskiego mówi kurczę no chce wprowadzić zegar w angielską, ale po polsku nie na wschód i potrafią mieć dzieci po prostu nie może być fikcji w szkole, czyli tak jak ja rozumiem zlikwidowali iście np. przymus siedzenia w ławkach w, a jednocześnie nie zlikwidowali iście idei dyscypliny zlikwidowali iście dzwonki, ale nie zdecydowaliście ram czasowych absolutnie oczywiście dzieci EMG uczą się punktualności odpowiedzialności za to co robią za własne uczenie się i myślę, że tutaj z tego wypływają same korzyści w dzwonek to nie jest problem naprawdę Zone nie jest problemem problemem jest to, żeby dziecko było odpowiedzialne widziało, że o godzinie ósmej 59 rozpoczyna się lekcja na drugim piętrze w sali 21 tak to to jest to jest właśnie to, żeby dziecko było świadome tego, że ona tam powinno się stawić gnom jest dzwonek szkolny stawiał na baczność przypomina mi, że nie jestem w domu nie do bezpiecznej przestrzeni tylko w tym pod tym pod tym rygorem ustawionym przez sąd rzeczywiście przenikliwy dźwięk co państwo na to proszę pisać szkoła małpa to klub KSM szkoła małpa Stokrotka Venta jest mail na państwo opinie może mają państwo inne zdanie znalazłem taką opinię, że 8180 Jedynka to specyficzna szkoła, ale nie każdemu, kto odpowiada za chwilę wrócimy do rozmowy i rozwinę to co rodzice piszą o szkole ze mną w studiu dyrektorka szkoły podstawowej nr 81 na Bałutach tu w Łodzi pani Bożena Będzińska Wąsik trwała akcja trwa akcja usłysz swoją szkołę i zaraz po informacjach wracamy usłysz swoją szkołę Agata Kowalska przy mikrofonie trwa nasza akcja jesteśmy dzisiaj w Łodzi jeszcze raz przypominam zapraszamy wszystkich tych złodziej tych okolic tych, którzy gościnnie w Łodzi jak rodzą na 18 do teatru nowego imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi tam odbędzie się debata o reformie edukacji będziemy rozmawiać o tym co specyficzne dla Łodzi tu trwa on no można powiedzieć dosyć ostry konflikt między miastem, a kuratorem o tym, zresztą porozmawiamy po trzynastej el 20 na antenie Radia TOK FM natomiast on w Łodzi też znajdują się szkoły, które wzbudzają powszechny zachwyt i zaciekawienie ze mną cały czas w studiu pani Bożena Będzińska Wosik dyrektorka szkoły podstawowej nr 81 na Bałutach to jest właśnie 1 z tych szkół wzbudzających powszechny zachwyt i zaciekawienie i pani dyrektor jest te pozwolą wyprzedzać 2 uwagi z forum Dyskusyjnego w internecie na temat pani szkołę wymieniają oczywiście te opinie innych rodzice, a konkretnie chyba mamy i pierwsza z nich pisze tak osiemdziesiątkę Jedynka to specyficzna szkoła nie ma tam prac domowych program realizowany jest powoli bez nacisku nie ma dzwonków ani zeszytów ćwiczeń uczy się przez zabawę w opinii o tym, są podzielone 1 odpowiada innym nie jedni rodzice narzekają, że nie ma prac domowych i sami organizują je dzieciom innym jest na rękę i NATO odpowiada druga matka brzmi to Super, ale moje obawy wynikają z tego, że sama uczona była inaczej było dużo prac domowych dla utrwalenia wiedzy zapisaliśmy córkę do osiemdziesiątki jedynki, ale z drżeniem rąk co pani na to czy to jest Ernst typowa reakcja rodziców na te wasze rodzice mają wiele obaw natomiast, że jest wielu rodziców bardzo świadomych i wiedząc, że czujących to może właśnie takiej szkoły jak nasza chcą dla swoich dzieci szanuje każdą opinię i każde ma każdy pogląd rodzica z każdą wizję na wychowanie i UE uczenie się gdzieś znika, bo w tle matka mówi sama UE Muszyna inaczej i ochrony boi się dzieci niczego właśnie nauka bez obawy są uzasadnione, bo wszyscy mamy z tyłu głowy swoją szkołę, gdzie byłem był podręcznik siedzieliśmy w ławce nauczyciele opowiadał, a my mieliśmy grzecznie słuchać i notować w zeszytach ćwiczeń bądź wcześniej w zeszytach i w domu oczywiście odrabiać pracę domową to jest nieprawda, że u nas w ogóle nie ma prac domowych efekt nie jest to prawda są prace domowe, ale nie są to prace domowe, które polegają na tym, że wypełniamy zeszyty ćwiczeń EU wypełniamy luki i rzadziej ich dzieci siedzą do dwudziestej drugiej, ale nie mają czasu dla swoich rodziców nie mają czasu, żeby się pobawić z rówieśnikami, żeby pójść na spacer do kina te prace domowe są różne idee często dzieci same sobie zadają pracę domową my wymyślają w jaki sposób utrwalić to co robiły z w szkole i co robią w domu także nie jest do końca prawdą, że u nas nie ma w ogóle prac domowych, a jeżeli chodzi o prace domowe to badania światowe mówią o tym, że prace domowe tak naprawdę nie wpływają na znacząco na wzrost wiedzy umiejętności uczniów absolutnie mnie i zaleca się Baśka do 2 godzin prac domowych w liceum w szkole ponadgimnazjalnej po to, wtedy ma sens pod warunkiem że, że czas tej pracy domowej są 2 godziny zamiast małych dzieci obarczone takimi obowiązkami ja powiem jeszcze jedno my nauczyciele dobrze zdajemy sobie sprawę z tego, że jeżeli zadamy dziecku do domu to bardzo często tam jest duży wkład rodziców tam pracę domową zapraszamy rodziców można się wiele nauczyć się pobawimy się razem dzieci się rzeczywiście bawią, ale my mamy efekty teraz na nowo wypełniona przez ulice to po to, żeby usatysfakcjonować nauczyciela, a nie o to, żeby dziecku 1 proc w do głowy nowe szło źle myślę o swojej nauce takich wpół post w szkole podstawowej pamiętam, że chyba najwięcej takich ciekawych rzeczy, które do dziś wspominam to zostało mi właśnie wbite do głowy w czasie wycieczek do muzeów do różnego rodzaju tam parków i t d . ani w tym wcale w tej klasie gdzie, gdzie trzeba było notować, a potem to powtórzyć nagrobków c ta, a jeszcze chciałam zapytać o nauczycieli, dlatego że w 1 w 1 w 1 z wywiadów mówiła pani, że kiedy postanowiła zmienić 80 latka Jedynka w Leto spotkała się też z oporem nauczycieli i w bardzo mnie ciekawi, jaka była treść z kolei tego oporu to znaczy, czego bali się nauczyciel tego samego, czego boją się rodzice memy jak mniemam też mają z tyłu głowy swoją szkołę, do której chodzili również to co robili to do tej pory tak długi przez długie lata, aczkolwiek były też takie inne komentarze, że przez 30 lat robię to samo i tak samo jest coraz gorzej, więc była taka też refleksja po prostu my my musimy zawsze, wdrażając jakiekolwiek zmiany musimy zacząć od siebie musimy uwierzyć w to, że także że, że to co będziemy robić to co chcemy osiągnąć to ma sens, że musimy w to wierzyć i takąż takiej świadomości nabrać nauczyciele są ludźmi taki sam opór przed zmianą mają lekarze prawda prawnicy i t d. wszyscy wszyscy mamy opory przed zmianą natomiast w momencie, kiedy wspólnie razem zaczniemy działać i będziemy się dzielić swoimi praktykami doświadczeniami i też prezentować efekty naszej pracy to wtedy coś tam w środku mówi no tak to ma sens to kto spróbuje tego samego i w ten sposób właśnie nauczyciele dołączali dołącza teraz myślę o tej bydgoskiej debacie bardzo zachęcam państwa do słuchania ona jest archiwum Radia TOK FM na TOK FM Kruka PL tam 1 z nauczycielek powiedziała w, zanim zaczął uczyć ten nowoczesny sposób musiałam przejść swoistą przemianę wewnętrzną inaczej zacząć myśleć o sobie jako nauczycielce inaczej o uczniach 1 z elementów, na które wskazała było zaufanie, że te dzieci to są tak jak pani mówi ludzie i że one mają swoją samodzielność swój rozum swoją siłę i odwagę swoje zaciekawienie i że trzeba im zbudować przestrzeń wolności, żeby te cechy wyszły na wieś, ale jeśli chodzi o zaufanie to chyba jednak najtrudniej z najtrudniejszych rzeczy zaufać wyzwań są media teraz przez 3 dni byłam w szkoleniu, które było poświęcone relacjom i tak naprawdę zapoznał się z wynikami w przeróżnych badań, które były prowadzone na całym świecie rozmawialiśmy z nauczycielami z całej Polski, którzy tam zjechali i mocno wierzy w to jaj moi nauczyciele, że podstawą motywacji w ogóle edukacji i są relacje relacje nauczyciel uczeń relacje pomiędzy nauczycielami bez tego nie ma edukacji, jeżeli jest dla mnie brak wiedzy szkolnej, gdy co on jak to przełożyć np. na zajęcia na lekcje na sprawdzanie oceniania ucznia czy to ma być relacja partnerska jak na nie rozumie, że granica NATO, że nawet jak 2 osoby myślą o relacje partnerskie to każda z nich ma co innego Lecha na myśli relacja partnerska w uczeniu się natomiast wiadomo, że nauczyciel uczeń jest korelacja specyficzna przede wszystkim polega na wzajemnym zaufaniu i Lubieniu się w przecież znamy przypadki, że MEN el przednie lub przedmiotu nie robią przedmiotu, ale nauczyciele uwielbiam uczyłam się dla nauczyciela nie dlatego przedmiotu i wagę myślę, że dzieci zasługują na naszą sympatię na naszą uwagę, ale również wsłuchują się wtedy, kiedy nas lubią, kiedy mają do nas zaufanie wsłuchują się w to co mówimy i my jest jeszcze wzajemny szacunek u dzieci szanują nas wtedy, kiedy my dzieci szanujemy, kiedy słuchamy tego co mówią, kiedy wyciągamy wnioski, ale my, kiedy od czasu do czasu nim stworzymy im taką dużą przestrzeń do działania, żeby mogli sami też decydować o tym jak będzie w szkole co będziemy robić oczywiście w granicach rozsądku mniej dzieci piszą regulaminy my wewnątrz kolei przestrzegają tych regulaminów, bo to jest ich będą one wymyśliły i myślę, że wystarczy właśnie tak ugiąć kolana i popatrzeć w oczy dziecku i powalczyć na świat z perspektywy dziecka, żeby zrozumieć, że warto wdrażać zmiany po to, żeby ta szkoła była przyjazna drewniany z perspektywy dziecka, a jest tam zostać, bo ministerstwo edukacji szykujemy taką można być niespodzianka dla wszystkich szkół w Polsce chce sfinansować tablice interaktywne i je to będzie dość dużo kosztowało, ale w każdej klasie ma być taka tablica znam się czy cieszycie się czy potrzebujecie takich tablic, a może jest zupełnie innego, o czym pani jako dyrektor szkoły marzy o takich materialnych rzeczy, które mają mogę wam kupić na noc na 1 września marzy o dokończeniu mojej sali teatralnej, bo tam dzieci się po prostu uwielbiają pracować właśnie to zwykła sala lekcyjna, gdzie scena chciałbym, żebyście zawisła kurtyna i reflektory w błoto, żeby dzieci uczyły się pokonywać własne lęki słabości, żeby miały odwagę mówić do do więcej niż 1 osoby, żeby były odważne marzy o tym, żeby poszerzyć zasoby robotów, bo mamy kilka robotów w szkole za dużo uczymy dzieci trochę robotyki i gminnym, ale również uczony programowania bez prądu jak my to mówimy, czyli na macie edukacyjnej, bo wcale nie potrzebny do tego Kongo komputer, żeby te podstawy uzyskać jest taka mata edukacyjna w każdej szkole to był Święty z świetna z Paryża odradzali mi, że nie są 3 tablica, ale on tych tablic potrzebują np. potrzebuje przyrodnik będzie potrzebował biologii geografii, bo w internecie są wspaniałe źródła informacji będzie Paul Bet potrzebują język owcy natomiast niczego im szkoła się nie zmieni, jeżeli nadal nauczyciel będzie stał przy tej tablicy i będzie podawał transmisyjny wiedzę uczniowi nic nie zmieniła tez nieważne czy ta tablica będzie Zielona czarna czy czy Biała, czyli interaktywna, owszem, nowoczesne technologie tak dzieci to uwielbiają, ale właśnie pod warunkiem, że to one będą to wykorzystywać nie my nauczyciele tylko dzieci dzieci powinny być w działaniu wtedy czują radość uczenia się, bo nie wiedzą, że się uczą one wykonują zadanie i mają satysfakcję mają poczucie sprawstwa i to jest chyba dla każdego człowieka bardzo ważna, ale wtedy wierzą w siebie i podejmują kolejne wyzwanie ciekawi mnie los szkoły czy ono nie rozpadnie się jak taki przez przeze mnie przeludniony domek do tego że, gdy czytam o tym, że jest bardzo dużo chętnych do osiemdziesiątki jedynki nawet ponoć niektórzy rodzice trochę oszukują system i przerejestrować oprzemy dowożą swoje dzieci, żeby się do was załapać, a tu przychodzi reforma edukacji i konieczność tworzenia klas siódmych i tu i ósmych to jak to będzie ubaw z no mam mam obawy liczę na to, że miasto mnie wesprze, bo już mnie wspierał ZTM żadnych odzyskać pomieszczenia z boku mieszka lokator mam nadzieję że, że tam będę mogła urządzić sale dydaktyczne mam obawy, ale przyjmę w tym roku tylko dzieci z rejonu Mielca obwodu szkoły rośnie mi z boku olbrzymie osiedle nowe osiedle apartamentowców więc, że tych dzieci przybędzie no trudno mi o tym, mówić naprawdę przydałaby się gdzieś niedaleko jeszcze 1 szkoła i też czy taka myśl, że takich szkół będzie coraz więcej współpracujemy my ze szkołami, które wdrażają zmiany właśnie tak jest zmiany oddolne, które uczynią szkołę przyjazną dzieli się nam jeszcze 1 wątpliwość, bo inne dzieci waszej szkole są szczęśliwe to potwierdzenie wykopanie go dyrektorka, ale też same dzieciaki opowiadają o tym, natomiast ona później pójdą do liceum już teraz nie do gimnazjum numer widziałem będą zupełnie inny sposób uczone później MF może trafią na studia do techników do szkół zawodowych, gdzie znów te metody nauczania będą inne, więc czy w gruncie rzeczy nie jest także trochę pani innym i je krzywdzi albo przejmie na razie na to, że będą musiały zgadzam się zupełnie nowy system absolutnie się z tym nie zgadzam uważam, że my uczymy dzieci jak się uczyć i jakiekolwiek by środowisko nie weszły one sobie poradzą my widzimy naszych absolwentów, którzy są w gimnazjach oni osiągają sukcesy są laureatami konkursów poza tym są bardzo uspołecznienie aktywni w tym roku nasz absolwent jest posłem w sejmie dla dzieci i dzieci młodzieży w ubiegłym roku jeszcze rok wstecz nasz absolwent był marszałkiem tego Sejmu i te dzieci potrafią pracować metodami aktywizujące mniej drze w głównie projektem wykonująca projekty wymyślają i one się umieją uczyć one wiedzą my jak się uczyć dlatego ja obaw nie mam żadnych mówiła pani Bożena Będzińska Wosik dyrektorka szkoły podstawowej nr 81 na łódzkich Bałutach dziękuję pani Zofia w ogóle nie wynika z Anią i wszystkich państwa zapraszam dzisiaj o osiemnastej powtórzę w teatrze nowym imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi debata edukacyjna debata w ramach akcji usłysz swoją szkołę zapraszam serdecznie będzie ich kurator i wiceprezydent Łodzi wiceprezydent Trela jeszcze inni goście na pewno będzie interesująca od
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA