REKLAMA

Łódź na wojnie z kuratorem. Skąd takie problemy z wprowadzaniem reformy edukacji? Z Agatą Kupracz rozmawiała Agata Kowalska

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-05-25 13:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agata Kowalska przy mikrofonie trwa akcja usłysz swoją szkołę jesteśmy dzisiaj w Łodzi syn w ramach akcji odwiedziliśmy wiele miast Białystok Katowice Opole Rzeszów Poznań Gdańsk i wszystkie te miasta proszę państwa jak udało nam się zresztą zorientować co dobitnie realizują reformę edukacji wydają dodatkowe pieniądze, zwalniając część nauczycieli, likwidując część szkół, ale reformy realizują Łódź to jedyne duże miasto, które można powiedzieć Rozwiń » zbuntował się przeciwko reformie może nie przeciwko całej całej reformie, ale na pewno wyszło w konflikt z kuratorium od o tym, sporze pisano właściwie już od stycznia lutego marca Penn i bardzo mnie ciekawi, jakie są jego skutki dla łódzkich szkół dla nauczycieli dla rodziców i przede wszystkim dla uczniów wszystko z naszym gościem jest pani Agata Kupracz dziennikarka łódzkiej GazetyWyborczej, która śledziła te wydarzenia od samego początku dzień dobry dzień dobry na wsi no właśnie czytam, że reforma jest jednak w Łodzi wdrażana mimo tego konfliktu gimnazja są likwidowane lub przekształcone stołówki będą powiększane będą zatrudniani dodatkowi nauczyciele jak to jest buntem przeciwko reformie czy przeciwko kuratorowi, a to oznacza gimnazja nie są przekształcane, dlatego że konsekwencją niepodjęcia uchwały o nowej sieci szkół jest korzyść sieć szkół w Łodzi nie zmieniła się co oznacza, że gimnazja po prostu wygasają też żadnej nie zostaje przekształcony nie zostaje włączony, a ze szkoły podstawowej w dół wydłużają się o 2 lata to, że gimnazja staną się niektóre przynajmniej podstawówkami to jest dramat zupełnie odrębnej uchwały zupełnie inna inna droga, jakby te spoza poza reformą spec uchwałą, a w różny krytyka, ale teza ta alternatywa jest po to, żeby jednak ulżyć w strukturze szkolnej w Łodzi czy taki wytrych, który znalazł miasto no bo jak to rozumieć to co to co się wydarzyło w Łodzi to jest przede wszystkim konsekwencja, by tego co co myślą prawnicy miejscy, a ponieważ miasto nasze uważa, że żądania kuratora co do powstania nowych szkół podstawowych to się z wkroczenia w kompetencjach rady miejskiej, ponieważ nowa szkoła wiąże się z połowy z określeniem nowego rejonu, a to już kompetencja rady miejskiej do tego sprawiedliwości szukać będą w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym, ale mimo wszystko reforma musi wejść na nie da się nie da się zrobić tak żeby, żeby ona nie weszła moi na ten moment mamy już podjęte uchwały, który powołują 4 nowe szkoły podstawowe MON arze i jedno liceum Ogólnokształcące, ale czy, jakby chcieć podsumować to kto wygrał miasto realizuje jednak swoją wizję czy kurator zmusił miasto do tego, żeby postąpił wedle jego woli miasto realizuje na razie swoją wizję, dlatego że nie wypełniają wszystkie te punkty, które zostały zawarte w projekcie uchwały nowej sieci szkół ta taj tym projekcie, który pozytywnie, ale warunkowo zaopiniował kurator przy czym już na horyzoncie pojawiła się kolejna szkoła podstawowa to jest 1 z ze szkół, które wskazał kurator tak naprawdę trudno jest określić, kto wygrał Simon przegrał, ale możliwe, że dojdzie do tego, że wszystkie punkty postanowią postawione przez kuratora zostaną wypełnione no to wszystko też zależeć od rady miejskiej tego się sytuacja rozwinie, bo oczywiście nowy rok szkolny rusza we wrześniu, więc jest czas na to, żeby jeszcze się spierać i zobaczymy co powie Wojewódzki Sąd Administracyjny, a jeszcze chciałam zapytać o 1 sprawę, która też mniej jest tutaj zagrała między w tym sporze Otóż czytam zresztą w 1 z pani tekstów, że pan kurator powiedział po uchwaleniu przez radę miejską uchwał w sprawie sieci sieci szkół w otrzymaliśmy mnóstwo petycji próśb o spotkania z rodzicami mieszkańcami tak dalej tak dalej Ernst i problemem jest sam magistrat, ponieważ wyznaczył tylko 1 dzień na skonsultowanie sieci szkół i to jest za mało, by wszystko zostało wyjaśnione to rzeczywiście jest tak, że miasto tutaj zawiodło nie wysłuchało nauczycieli uczniów rodziców w PRL to jest 1 z zarzutów, które która, której się pojawiają to ze strony kuratora ze ze strony radnych prawa sprawiedliwości m. in. cieczy czy związków zawodowych Solidarności, ale ja tutaj będę jednak, choć bronić, dlatego że Łódź jako jedno z niewielu miast przeprowadziło, jeżeli nie jedyne naprawdę na szeroką skalę zakrojone konsultacje społeczne one już w Bydgoszczy w zeszłym tygodniu tamte rzeczywiście sobie poradzono świetnie zdumiewająco dobrze jeśli chodzi o konsultacji, więc przynajmniej 2 miasta, a na to gotowe to jest pocieszające, że w razie wy konsultacje w Łodzi rozpoczęły się w dniu kiedy, kiedy prezydent podpisał na kiedy podpisał ustawę, czyli ostatnim możliwym dniu i w kurator mówi o tym, że zarówno zarząd dzielnicy konsultacje zaczęły się jeszcze w grudniu mnie nie z 9 stycznia w zgodzie żeglarze w grudniu fanów po podpisał, więc to, o czym mówi kurator innym to jest 1 dzień przypadający na każdą dzielnicę, ponieważ Łódź ma 5 dużych dzielnic, więc przez 5 kolejnych dni każdy z tych dzielnic było organizowane konsultacje na nich byłam tam były setki osób byli przedstawiciele szkół i nowego wydziału edukacji był prezydent wiceprezydent Trela, który odpowiadał na zda za oświatę rozmawiali debatowali spisywali swoje pomysły oczywiście to zawsze będzie za mało tak bo, żeby wypracować jakiś taki idealny model musieliby debatować ze 3 lata, ale takiego czasu nie ma takiego czasu nic nie dostał, więc i tak uważam, że wraz z majątku wyrobiło uczniowie czy rodzice nauczyciele zostali wysłuchani ulepszeń mieli okazję coś powiedzieć tak mieli okazję mieli okazję mówić poza tym przez bodajże miesiąc czy 1 , 5 codziennie magistrat spotykał się spotkał się w szkołach zapraszał do siebie byli i rodzica i nauczyciele i dyrektorzy Boya i jej z nami z nimi rozmach oczywiście nie ze wszystkimi się udało i nigdy nie nie da się osiągnąć złotego środka w tej sytuacji, bo tutaj trzeba po prostu stawiać na na mniejsze zło, ale i konsultowali poza tym była możliwość wypowiedzenia się w w internetowych ankietach głosowania na internetowym forum, gdy wszystkie wyniki były zliczane, a interpretowane, więc Romy szczerze, że Łódź jakoś sobie poradziła, chociaż mało zarzutami zawsze trzeba się jasno cel to tu bardzo się spodobał to zdanie, że trzeba było wybrać mniejsze zło to jest też myśli cecha wdrażania tej reformy we wszystkich miastach, które odwiedziliśmy za akcję usłysz swoją szkołę wszędzie raczej polegać na zmaganiu się z materią na noc w ograniczaniu pewnych wydatków po to, żeby zrealizować reformy na trudnych wyborach finał czasem nawet na tragediach no dni mało mało było radości mało Bołoz w ciągu naszej akcji spotkaliśmy osób, które cieszyły się z powodu tej reformy w i tu, a propos tragedii tam też zapytać o historie opisywane w m. in . na łamach łódzkiej gazety wyborczej również radio TOK FM opisywaliśmy historię chodzi mi o 2 dyrektorki gimnazjów, które postanowiły odejść z zawodu odejść z pracy, ponieważ my skutki reformy były dla nich zbyt bolesne musiałyby zwalniać nauczycieli musiałoby likwidować swoje zespoły coś co to o co chodzi czy to rzeczywiście da się zakończyć się, z czym to jest sytuacja jest dziwne ja rozmawiając z traktora trans gimnazjum nr 6, która jest 1 z tych 2 aktorek, które rezygnują, ale absolutnie absolutnie rozumiem, bo z sędziami kilka godzin i ona mówiła o tym, że dokładnie zdaje sobie sprawę z tego, że zawsze ze statku ostatni wchodzi kapitan, ale tylko w momencie, kiedy może decydować o tym co się dzieje na tym statku, a ona całe życie swoje złe jako dyrektor gimnazjum poświęciła na budowanie tej szkoły kompletowania zespołu wystarczy wejść do tej szkoły, gdzie na korytarzach są siedzenia z widowni ona wypraszał ławę w niejednokrotnie wybrali wała zlikwidowanych etatów te siedzenia zasili wydawanych fabryk czy przedsiębiorstwo szafki oni mają uczymy mają szafki tak jak amerykańskich szkołach, więc to jest naprawdę dorobek życia coś, czego ta kobieta jest dumna i nagle przychodzi do powiedzenia temu swemu zespołowi, który tak bała, że listy dla was już pracy nie mamy to jest to stan ten mur, przed którym ona stanęła i szczerze, że nie będzie tego robić nic, ale będzie pani, że to jest dziwna historia, dlaczego dziwna historia mu w właśnie, dlatego że jest nierozstrzygnięta moralnie, bo z 1 strony pracownicy mogą mieć do tych dyrektorów pretensje, że w rzece zostawiali, a z drugiej strony not trzeba jednak zrozumieć to obciążenia, które z, którym oni się teraz dyrektorzy muszą się teraz zmierzyć tak to bardzo się od porównań do kapitana kapitan statku ma jednak wpły w na to jak wygląda akcja ratownicza w albo to jakim kursem płynął statek może wziąć odpowiedzialność za to, że np. wpadł na skały w tym przypadku dyrektor zostali rzeczywiście postawieni przed faktem dzisiejsza debata Radia TOK FM będzie dotyczyła ta o osiemnastej zresztą od razu zaproszę państwa wymienił Joanny Mąkosy rodzi się będzie moderował całą dyskusję w teatrze nowym imienia Dejmka zapraszamy o 18 będzie można nie tylko słuchać, ale też wziąć udział to już tradycja naszej akcji, że słuchacze słuchaczki Radia TOK FM nie tylko potulnie słuchają, ale energicznie my uczestniczą zabierają głos kłócą się z nami, więc zachęcam do tego w Łodzi zresztą zawsze jest duża aktywność naszych słuchaczy słuchaczek to osiemnasty w teatrze Dejmka i powiem państwu od razu, że mnie ten temat dzisiejszej debaty będzie kwestia szkoleń nauczycieli i w ogóle systemu wsparcia w związku z tą nową reformą ono już wiemy, że dyrektorom takiego wsparcia raczej nie okazano mu muszą się z tym zmagać sami natomiast ministerstwo zapewnia, że nauczyciele nauczyciele będą gotowi 1 września w podstawówkach do tych nowych wyzwań miasto bardzo ciekawi czy rzeczywiście tak jest jak można w tak szybkim tempie przygotować kadry w i czy nie będzie także ten pierwszy rok to będzie trochę takie laboratorium i wszyscy się będziemy uczyć tej reformy seans na na czele uczniów zachęcam państwa do wzięcia udziału w debacie i napisanie do nas szkoła małpa to klub KSM nie tylko tych z Łodzi w jak to jest wsparciem dla nauczycieli i czy rodzice mają jeszcze jakieś obawy podręczników wciąż nie ma, ale na pewno wszystko zostało z nas dąży się jeszcze jakoś udać czy jest jakiś wątek w Łodzi, który może wejść jest pozytywna, że coś udało, że jakoś je jakiegoś rodzaju Solidarność nastąpiła tak działo się w Bydgoszczy wiemy dobrze dyrektorzy szkół się dogadali i szukają nawzajem między sobą miejsc pracy dla innych nauczycieli tych walk ze zlikwidowanych szkół, a niektóre z Łodzi, ale tak tutaj naszym łódzkim podwórku też oczywiście zdarzają się takie pozytywne wpadki mam nadzieję, że jest ich zdecydowanie więcej niż te, o których do tej pory słyszałam i pisałam, ale jednak takich przypadków jest gimnazjum 403, ale które z 1 strony ma masę problemów z drugiej strony świetnie współpracuje z pobliskim liceum, gdzie zostanie uruchomiona klasa dwujęzyczna miała czterdzieste trzecie gimnazjum jest dwujęzyczna i tam nauczyciele będą mogli będą mogli uczyć kolejnym takim przykładem, bo dzięki przychylności miasta oczywiście gimnazjum nr 1 z 1 z najlepszych w mieście miało zostać przekształcone w liceum, ale kurator zablokował możliwość dlatego powstanie zupełnie nowe liceum, ale najprawdopodobniej na bazie kadry tego gimnazjum jeszcze inni innego 2008 . który mieści się budynku, którego żadna szkoła nie chciała Chełm magistrat miał taki nasz magistrat miał taki pomysł, żeby do tego budynku przeniesie jedno z liceów, ponieważ jest wielki jak gaśnie gimnazjum na to szkoda, że się zmarnował, tym bardziej, że to najstarszy budynek w mieście przeznaczone dla celów edukacyjnych nikt nie chciał tego budynku starego trzeba przeprowadzać remonty, więc 2 gimnazja weszły we współpracy stwierdził, że są w stanie zakasać rękawy i stworzyć liceum dwujęzyczne w inny dla ich razem razem pracować, więc to jest testem pozytywne, a na gruzach starego powstaje nowe wysiłkiem społecznym bardzo dziękuję Agata Kupracz z łódzkiej gazety wyborczej, by serdecznie dziękuję za to spotkanie, a państwo jeszcze raz zapraszam dzisiaj o osiemnastej w teatrze nowym z imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi debata, lecz również z udziałem kuratora z udziałem wiceprezydenta Łodzi wiceprezesa Treli, więc myślę, że będzie gorąco ostro i przede wszystkim interesująco transmisja oczywiście w radiu to też Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA