REKLAMA

Czy nauczyciele są przygotowani do pracy po reformie? Pierwsza część łódzkiej debaty Usłysz Swoją Szkołę

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-05-25 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 15:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry witam państwa serdecznie nie znoszę Joanna Mąkosa jestem dziennikarką Radia TOK FM jesteśmy w Łodzi, gdzie za chwilę zaczniemy ósmą przedostatnią już debaty z cyklu usłysz swoją szkołę tym razem gościmy właśnie w Łodzi w teatrze nowym imienia Kazimierza Dejmka dziś poruszamy kilka ważnych nie tylko dla Łodzi tematów porozmawiamy m. in . o tym czy nauczyciele są gotowi na to, żeby od września uczyć się w nowej szkole czy ktoś im pomaga przygotować Rozwiń » się do tego dosyć trudnego zadania no ale na pewno nie zabraknie też temat łódzkiej wersji reformy edukacji, bo tutaj Łódź jest dosyć specyficznym miastem go jako jedyne duże miasto w Polsce nie uchwaliła sieci szkół zgodnie z wytycznymi ministerstwa, ale donosu są także goście z naszymi gośćmi są pan Tomasz Trela wiceprezydent Łodzi dzień dobry panu dzień dobry pani dzień dobry państwu pan Janusz Moss dyrektor łódzkiego centrum doskonalenia nauczycieli kształcenia praktycznego dzień dzień dobry państwu pan Tomasz Trela wiceprezydent Łodzi kabinowych Anwil, ale bardzo przepraszam, że nowych rozwiązań dzień dobry pan rację to pan Grzegorz Wierzchowski łódzki kurator oświaty dzień dobry witam panią redaktor witam wszystkich państwa rozumiem, że teraz pani redaktor wszystkich bardzo przywita oczywiście wiele jest dziś ponownie usiedli koło się, bo miała jeszcze trudniej jest na urzędzie w kamienicach jest z nami także pani Bożena Będzińska Wosik dyrektorka podstawówki nr 81 na Bałutach dzień dobry pani dzień dobry tancerz serdecznie przywitać wszystkich państwa, którzy zgromadzili się tutaj w teatrze nowym bardzo się cieszę, że tak licznie skorzystali państwo z naszego zaproszenia sam także przywitać się słuchaczy innych, którzy nie tylko mogą wsłuchać się naszej transmisji debaty Radia TOK FM, ale także oglądać poprzez Facebooka Radia TOK FM serdecznie zachęcam do obejrzenia transmisji oczywiście można komentować zadawać pytania to jest debata na żywo debata z udziałem publiczności nie tylko tej zgromadzonej tutaj w teatrze, ale właśnie także z udziałem naszych słuchaczy Eurostat chciałam powiedzieć o tym jak wygląda nasze menu w UE na właściwym czasie wprowadzanej reformy edukacji co rok temu usłyszeliśmy w ogóle koncepcji reformy edukacji 5 miesięcy później 30 listopada ministerstwo edukacji zaprezentował taką wstępną wersję podsta w programowych w połowie lutego został zatwierdzony przez ministerstwo wciąż nie znamy podręczników, z których uczniowie będą uczyli się już od 1 września no i trzeba przyznać, że tempo jest dosyć zawrotne nasza słuchaczka pani Katarzyna napisała do nas maila szkoła małpa TOK FM przypominam, że domek można cały czas korzystać i pani kadrze jest przekonana, że nauczycielom i nikt nie pomaga w przygotowaniu do tego co będzie od 1 września siedziało ja chciałam zapytać może najpier w zaczną one kuratora ani gór do rzeczy ta gonitwa te terminy takie krótkie to co było potrzebne to jest potrzebne my się nie zgodzę z tym że, że to są krótkie terminy ich scalenia zrobi tego gonitwą, ponieważ tak jak wiemy przygotowania do do reformy wielka debata uczeń rodzic nauczyciel dobra zmiana trwała już od co najmniej od lutego ubiegłego roku, czyli 2016 do połowy dwudziestego dwudziestego po pani pozwoli dokończę bardzo wrażliwi tego 7 czerwca ubiegłego roku już poznaliśmy poznaliśmy kierunki zmian, czyli nieważną na tej nastąpią i jest 1 chcę powiedzieć, że jak do tej pory ministerstwo pani minister wywiązała się ze wszystkich terminów, które były podane, więc tutaj to jadą ja się nie zgodzą się z tym, że rząd to jest jakiś bardzo szybkim zawrotnym tempie mecz, ale wezwiemy tego, że ten z terminów ministerstwo się nie obowiązuje tylko zwracamy uwagę na to, że to są dosyć się krótkie terminy te może tak, bo jest potrzeba dokonania zmiany w Polskiej edukacji jest potrzeba prowadzenia szkoły branżowej pracodawcy już nas na to czekają nie chcą czekać jeszcze trzy-cztery lata co już mieć nowych pracowników wykwalifikowanych dlatego te zmiany są konieczne wynik netto z prezesem przy pracownikach zapytała pracowników oświaty, czyli nauczycieli jak pomagać nauczycielom w tej nocy ja jednak będą odstawać gonitwie przygotować do tego wejście od 6 w chwili obecnej trwają szkolenia dla nauczycieli w zakres nowej podstawy programowej te szkolenia prowadzone są najpier w ośrodek rozwoju edukacji przygotował materiały szkoleniowe przeszkolił pracowników ośrodków doskonalenia nauczycieli we wszystkich województwach, a następnie ci pracownicy prowadzą teraz szkoleniową Nobla na dzień dzisiejszy około 70 % nauczycieli jest już przeszkolonych z nowej podstawy programowej my też prowadził działalność informacyjną mamy w kuratorium zespół powołany ds. reformy edukacji mamy infolinię, więc wspomagamy w ten sposób właśnie nauczyciel no chyba jeszcze nie tak co akurat opowiedzieli 70 proc nauczycieli tylko do dosyć dużo mniej dane oficjalne z tym ministerstwo są takie, że około 50  000 nauczycieli do 8 maja wzięło udział w tych założeniach do maja dzisiaj mamy, a wszystkich nauczycieli mamy innych, którzy wezmą udział w szkoleniach ponad 184  000 pań minister wczoraj właśnie podała dane ministerstwa około 70 % nauczycieli jest już przeszkolonych był w takim razie może mu się zabrać się, bo też kolejowych w całej Polsce, a w Polsce szkolenia, by to jest taka można powiedzieć trochę nocą owiany lekką tajemnicą urwaliśmy się od tych szkoleniach sporo dowiedzieć, ale na szczęście jest z nami pan Janusz most, który tymi szkoleniami się zajmuje pan Janusz z przepony dyrektor łódzkiego centrum doskonalenia nauczycieli kształcenia praktycznego ja mam pytanie do pana panie już pan Janusz jak szkolenia u was wyglądają miejsca dla nas nic nowego i wszelkie zmiany nowe koncepcje edukacyjne potrzeba implementowania do praktyki edukacyjnej i jej interesujących koncepcji i związanych z organizacją procesu uczenia się to jest nasz podstawowy obowiązek po chwili pojawiła się nowa podstawa programowa to podstawa programowa jest analizowana my wyeliminowaliśmy błędy podstawy programowej i one są powoli naprawiany uczestniczyliśmy w tworzeniu podstawy programowej dla potrzeb informuje o błędach nowej podstawy programowej czy stare Koźle mówimy o ogólnym nowej informacji piję, bo nasze uwagi zostały uwzględnione rozpoczęliśmy pracę w nad przygotowaniem nauczycieli do projektowania programów kształcenia na bazie podstawy programowej w tym, że podstawę programową traktujemy jako swoisty drogowskaz tylko ramy dlatego też ja uciekam od sformułowania typu przygotowanie nauczycieli do realizacji podstawy programowej trzeba zorganizować tak proces doskonalenia, żeby nauczyciel nie zminimalizował wszystkie lęki napięcia związane z reformą tej bardzo istotne zminimalizował te wszystkie frustracje, które chcą innym czymś normalnym ten mechanizm rynkowy wynikający z każdej reformy przeszkadza trochę w organizacji tego procesu doskonalenia, ale już w tej chwili około 3000 nauczycieli w Łodzi uczestniczyło w tych formach zorganizowaliśmy 83 takie spotkanie edukacyjne warsztatowe zorganizowaliśmy 18 dużych konferencji takich informacyjnych również zorganizowaliśmy dla około 600 nauczycieli i zajęcia ukierunkowane na optymalizacji doboru treści kształcenia na bazie podstawy programowe to brzmi bardzo rozważnie a czego tak w praktyce uczą się nauczyciele podczas tych szkoleń szczególnie, zwracając uwagę na tę nową podstawę programową miał wszystko MEN cały czas mówił przygotował przygotowania nauczycieli z nowej podstawy programowej przede wszystkim trzeba przygotować nauczycieli nie do nauczania tylko organizowania procesu uczenia się trzeba przygotować nauczycieli do takiego sterowania procesem uczenia się, żeby zminimalizować przekazywanie wiedzy na rzecz wytwarzania wiedzy przez uczących się jest przetwarzanie systemu nauczenia systemu system uczenia się, że jest złożony proces edukacyjny, które wyznaczają również nowe role zawodowe dla nauczyciela nauczyciel tej szkoły od roku, czyli chcemy rozważać powinien być przygotowany do działań autorskich, czyli powinien być przewodnikiem i powinien odpowiednio sterować procesem samodzielnego uczenia się te założenia tutaj ringu są naszym zdaniem bardzo ważnym działaniem edukacyjnym ukierunkowany na rozwój edukacji na to potrzeba trochę czasu się zgadzam bawiące się z panią kurator nie żyje mieliśmy dużo czasu, ale jednak od chwili ustanowienia na podstawie programowej, której nie chce precyzować do jej czasu przygotowania nauczycieli i w pełni jej do takiej gotowości do organizowania procesu uczenia się na to potrzeba trochę czasu ile zajmuje tak naprawdę nas też nie ni i 8500 albo panie prezydencie prawda w Łodzi z nauczycieli, więc wydaje mi się, że euro to około 3000 nauczycieli oraz, którzy już rozpoznanie sprawy i są wstępnie przygotowani do dalszego doskonalenia swoich umiejętności to jest w tym horyzoncie czasowym mówiąc językiem sportowym dosyć dobry wynik możemy przybliżyć ten horyzont czasowy nowo po tak naprawdę od połowy lutego macie czas na przygotowanie tych nauczycieli do końca wakacji i do tego ile pacjent do końca wakacji to będzie proces trzymał w trakcie już zorganizowania procesów kształcenia wg nowej nazwy Morgan rozmowy nie można powiedzieć, że i organizujemy doskonalenie odbył, bo ten proces doskonalenia umiejętności zawodowych nauczycieli jest to musi być prowadzony w trakcie już wdrażania do praktyki nowych założeń procesu kształcenia pani dyrektor Bożena Będzińska Włosi przysłuchuje się dosyć dużą uwagę tym słowom pani dyrektor panie łączy w swojej szkole podstawowej nr 81 na Bałutach czy pani nauczycielem mu czują się gotowi do tego, żeby 1 września uczyć się wg nowych podsta w programowych reformy może mamy inne lęki niż właśnie realizacja podstawy programowej, a my już od ponad 6 lat inne budujemy kulturę uczenia się także słowa, które tutaj mój przedmówca wygłosił sami bardzo bliskie nie jest to, że to nie jest taki krótki proces że, żeby nauczyciel na brak świadomości tak naprawdę jak powinien ten proces wygląda, żeby był efektywny wymaga to od dłuższego czasu i to myślę, że bez względu na wszystko po prostu trzeba zacząć trzeba zacząć wspierać wzajemnie dzielić się dobrymi praktykami, a zwłaszcza tak myślę otoczyć szczególną troską nauczycieli gimnazjów którym, którzy mają takie lęki, że Artur oto przychodzą do szkoły podstawowej przyjdzie im obcować z małymi dziećmi my oni pracowali z młodzieżą starszą, a teraz na dziecko z czwartej klasy to zupełnie małe dziecko dla nich i rozmawiałam z 1 z polonistek, która będzie umie pracować to są jej lęki to są jej obawy do Smoleńska, która przyjedzie do pani gimnazjum do szkoły podstawowej gimnazjum, a pan Marcin, który śledzi naszą debatę przez poprzez Facebooka poprzez transmisję, ponieważ inni przypomnę, że cały czas tę debatę można śledzić nie tylko zła zredukowano także śledzić na Facebooku mam pytanie ile trwa takie szkolenie takie, które zmieni podejście nauczycieli do nauczania poproszą o precyzyjną informację tak pyta pan Marcin pomyślę, że bez pytania do pana Janusza z podstawy warsztat przygotowujący do dalszego doskonalenia nauczycieli tej z 20 do 30 godzin tej powstałej warsztat metodyczny, który orientuje i uczestnika jest w procesie, czyli to jest warsztat, który zarządza wstępnie procesem i przygotowuje do dalszego doskonalenia Jasia i poinformować go tak mówił tak ile czasu i kiedy przygotujemy dla nauczycieli tak jak uczeń jest osobą uczącą się i ten nauczyciel musi w trakcie prowadzenia procesu edukacyjnego organizowania procesu uczenia się cały czas się doskonalić uczyć się jest osobą uczącą się doskonalą swoje umiejętności pani dyrektor, by nie jest niezorganizowana szkoły budzącej, gdyby taka gotowość intelektualne emocjonalne nauczki nie miała miejsca my musimy zorganizować trening asertywności trening uważność i musi mieć organizować trening ukierunkowany na zarządzanie emocjami przygotować emocjonalnie nauczyciela do uczenia się ani mniej istotne są umiejętności kierunkowe, a najważniejsza jest umiejętność komunikowania się jest uczniem tak, żeby on wcielał się w rolę odkrywcy badacze, żeby radował się z tego powodu życie uczy to jest najważniejsze umiejętności, jeżeli mamy mówić o wartościach potencjalnych każdej reformy również i tej reformy to powinniśmy skupić uwagę na sprawie następującej czy to co robimy przyczynia się do tego, że uczeń będzie chciał się uczyć i będzie się radował z powodu uczestnictwa w procesie uczenia się też sprawa najważniejsza to fakt talent, żeby nauczyciele mogli się uczyć się to muszą wyjeżdżać do czego będą przygotowani mamy kolejne pytanie z maila szkoła nauk pan dr Fn przypomnę adres cały czas możecie wysłać Pańskiego pytania czy jest możliwe, że w Łodzi któryś nauczyciel będzie nie będzie przeszkolony do 1 września z podstawy programowej ewentualnie do nauki młodszych dzieci, kto to gwarantuje nam w ratach to nie jest kobieta pytani przez chwilę myślałem, że nam Grzegorz Jarzębski chciał być jeszcze odnieść do tego co powiedział pan dyrektor i popieram podpisuje się w ten podstępny 100 %, bo przecież mówimy tutaj od 2030 godzin szkolenia, ale to są nauczyciele doskonale wyedukowani z ogromnym doświadczeniem, którzy potrafią uczyć to to szkolenie jest tylko dotyczące pracy dotyczące nowej podstawy programowej, która jest bardzo różna od tej poprzedniej wystarczy rzucić okiem na cele kształcenia, gdzie w poprzedniej podstawie programowej mieliśmy 3 cele zaledwie bardzo ogólnie sformułowany w nowej mamy 13 celów już bardzo konkretnych bardzo szczegółowych to o to chodzi w tym szkoleniu żeby, jakby nową filozofię uczenia się zbudować, a nie uczyć nauczyciele od początku dwudziesto pięcioletnim stażem czy nawet dłuższym jak ma uczyć w dziedzinach pani, że nauczyciele mają tak podejściu wystarczy mieć trochę sami trochę zaufania do nauczycieli my mamy w Polsce i w województwie łódzkim w Łodzi naprawdę bardzo dobrych nauczycieli to jest olbrzymi potencjał i oni sobie doskonale poradzą czy to jest gwarancja ze strony kuratora mówi o odpowiedź na pytanie naszego słuchacza z maila i tak będą przeszkoleni wszyscy nauczyciele bez takich ryzyk jest z nami także pan wiceprezydent Łodzi pan Tomasz Trela i chcę zapytać czy my w tym przygotowanie mimo wszystko do do mera tego 1 września, mimo że zaraz potem podkreślamy, że to jest proces, że to nie jest także to tylko te miesiące czy i w 1 przygotowania do hoteli widm Poznania tej nowej podstawy programowej do tego, żeby w szkołach takich, jakie będą w Łodzi po 1 września poradzi sobie nauczycieli trzynastek wspomaga czy myślę, że ich nauczycielem, bo nie wiem czy będą mieli pełną wiedzę na temat nauki w szkole np. podstawowej ci, którzy pracowali w gimnazjum ma na pewno są po razem to akurat przyłączam się do tych słów jemu i pana kuratora i pana dyrektora było to jestem w miarę spokojny natomiast jest pewien chaos pewien bałagan i nieład w związku z reformą nie mówię tutaj tylko Łodzi tylko mówiłem w ogóle o sytuacjach ma miejsce Anny w samorządach godzi się tak dobrą sprawę każdy nauczyciel ze szkoły gimnazjalnej inne musi sobie szukać miejsca szukać zajęcia na edukacyjnym rynku pracy oczywiście w Łodzi w tym pomagamy i wspieramy, ale jest mało, gdyż sposób jest to mało komfortowa sytuacja chociażby rozmawiamy z dyrektorami szkół gimnazjalnych szkół podstawowych były takie spotkania łączone, które ja organizowałem to jest jakaś forma pomocy, ale są takie przypadki jak i są takie gimnazja ne w Łodzi, gdzie nauczyciele odchodzą ze szkoły gimnazjalnej i to jest tam gwarancja, o której ministerstwo mówiło na samym początku, że jest pewna ciągłość zachowanie ciągłości nauki przez nauczyciela nie inna zmiana będzie dochowane i zachowana do końca edukacji gimnazjalnej to są przypadki żona nie będzie zachowana, bo to jest duży dyskomfort dla ucznia to jest duży dyskomfort dla rodzica, kiedy uczeń rozpoczął naukę w gimnazjum dzisiaj kończy pierwszą klasę i wierzę już np. język Polski czy inny przedmiot w drugiej czy trzeciej klasie będzie miał z innym nauczycielem to są one inne problemy i to są rzeczy, o których inne trzeba rozmawiać, które trzeba rozwiązywać w reż nauczycielom nie dziwię mimo tego, że sam rozmawiał z nauczycielami prowadzą indywidualne rozmowy przekonując, że nauczyciel został w tej czy innej szkole miał dopełnienie godzin w szkole podstawowej np. żeby dojść do tego pełnego etatu czasami te rozmowy się nie udają, bo to jest życie każdy z nich poczucie pewności gwarancji pracy i woli mieć ten pełen etat od samego początku w szkole podstawowej, a nie mieć np. 23 etatów gimnazjum 13 etatu w szkole podstawowej, więc to są problemy i to tak naprawdę pokazuje, że ta reforma jej założenia do tej reformy były przygotowane i przygotowywane bardzo szybko, bo przecież to, o czym mówi pan kurator i to, o czym mówi pan dyrektor można było robić inne zdecydowanie bez takiego pośpiechu to można było odłożyć w czasie, bo takie dyskusje były chyba wszyscy słuchacze i wszyscy państwo zdają sobie sprawę, że jeżeli prezydent kraju podpisuje ustawy o reformie oświaty na początku stycznia tego roku w styczniu tego roku, a nowy system edukacyjny ma obowiązywać od 1 września 2017 roku też kilka tak na dobrą sprawę kilka miesięcy, odliczając wakacje na wdrożenie przygotowanie szkół, żeby w każdej szkole podstawowej w Polsce ruszyła siódma klasa była ona przygotowana wyposażona byli nauczyciele tych naprawdę mało czasu i to trzeba powiedzieć bardzo obiektywnie, że to jest na tak potężną reformę na tak potężną zmianę dość taka wariatka na inny wariant skromny Grabowo nawet jak samorządy wcześniej sobie przygotowywał pewne założenia to i tak czują dzisiaj pewien dyskomfort, bo te nabory przecież się odbywają część zakończyła Czyż naborów jest tak na dobrą sprawę inny przed nami już ułomny i ponadgimnazjalnych, a to wszystko przez ostatecznie ma wpły w na kadrę na Annę ilość nauczycieli wdanej szkole to są problemy i od tych problemach myślę, że będziemy rozmawiać nie tylko teraz przed wdrożeniem reform, ale również po 1 września tego roku po 1 września przyszłego roku dopóty dopóki rzeczywiście te gimnazja zostaną wygaszone i ta sytuacja zostanie uporządkowana w systemie tym 845 no bo to wtedy wtedy będzie jakiś taki etap gminne spokoju, ale tutaj przyjść pewnie będziemy dalej rozmawiać stąd też czeka nas podwójny rocznik w szkołach ponadgimnazjalnych ponadpodstawowych to coś razem porusza temat Żydów największą z nich była pani, bo pani pyta o problemy i tutaj rozmawiamy na razie podstawy programowej to wiemy pani też na początku audycji powiedział, że nie mam podręcznikowa teraz problemów tak jak rozprawę takich strukturalnych organizacyjnych funkcjonalnych jest zdecydowanie zdecydowanie więcej jak przypomnę, że to jest debata nie tylko z udziałem naszej naszych słuchaczy na Facebooku, ale także z działem państwo, jeżeli macie państwo ochotę zabrać głos skomentować to co by służyć, by zadać jakieś pytania proszę zgłosić się podejście tutaj do nas mikrofon będzie można już widzę, że zgłaszają się co najmniej cenie gazu się zgłasza ją w międzyczasie zaraz oddamy państwu głos w międzyczasie sąd z obecnym pana Michała, który słucha nas i Komentuj na Facebooku jego wniosek z tego co mówimy do tej pory jest takim naraz wszystko wygląda na to, że jest dobrze wygląda to, że ktoś szuka myśmy awantury obrzydliwe, że kosztem dzieci widzę, że mamy głos z sali czy nie mógł jeszcze jedno jedno zdanie, ale od tego co powiedział pan prezydent odniosę się go do 18 i odkopano górale dobrze do 1 kwestii pan prezydent powiedział, że restaurator Grzegorz Homa już tak pełną parą się rozpocząć od 1 września 2017 roku nieprawda reforma jest rozłożona w czasie na kilka lat u nas dopiero teraz zaczyna, więc nie wprowadzajmy opinii publicznej w błąd to jest po 1 września 2017 roku to początek reformy, a nie oni cała reforma ma być gotowa na ten dzień panie prezydencie pan o tym, bardzo panie prokuratorze rozpocząć to znaczy Szpak gwoli wyjaśnienia myślę, że będziemy mieć gazetę o rozmowę teraz mamy głos z sali bardzo proszę proszę przedstawić dobry wieczór państwu mogliby się na kierownika ośrodka doradztwa zawodowego w łódzkim centrum doskonalenia nauczycieli kształcenia praktycznego chciał powiedzieć, że zmiany są są w doradztwie zawodowym akurat chce też się skoncentrować na tym, ponieważ zmiany są znaczące w planach nauczania pojawił się godzin doradztwa zawodowego zarówno na poziomie szkoły podstawowej, czyli w tym wypadku siódmej klasy szkoły podstawowej, jaki w szkołach ponadpodstawowych zechce powiedzieć, że to, że doradztwo zawodowe, które znalazły się w ramówkach jest to generalnie bardzo dobre, ponieważ uczniowie mówi to dla swoich doświadczeń z rozmów codziennych niemalże z uczniami na każdym poziomie edukacyjnym Innovy w planach nauczania jest elementem szczególnie istotne z punktu widzenia na tę świadomych wyborów dalszego etapu kształcenia pierwsza konferencja dla dyrektorów szkół podstawowych gimnazjów na ten temat odbyła się podczas targów edukacyjnych w Łodzi to było 3 marca 2017 roku Unii też muszę powiedzieć, że to on nie jest także wszyscy też są zainteresowani natychmiast po ogłoszeniu pewnych zmian w tym, że teraz trzeba będzie zainteresować się wdrożeniem do praktyki edukacyjnej na poziomie zajęć obowiązkowych też doradztwem zawodowym to przychodzi z czasem maleć, aby reprezentuje ośrodek doskonalenia i rytualny nauczyciele w każdym momencie mogą mieć wsparcie nie tylko konferencja ogólnopolska, ale także wojewódzka, na której było blisko 300300 dyrektorów z województwa łódzkiego szkół podstawowych i to też są te elementy planujemy oczywiście również inne takie warsztaty, a także dotyczące konstruowania programów dzisiaj mamy taką sytuację, że są jest tam wprowadzające ustawy prawo oświatowe i eventim PL szczegółowe przepisy dopiero jeszcze dotyczący kwalifikacji będą tu jest też kwestia tego że, aby inne ta informacja docierała wszędzie, żeby zarówno dyrektorzy nauczyciele nauczyciele chcieli wchodzić na strony internetowe ośrodków doskonalenia badanie dotyczy tylko tego środka, który reprezentuje, ale też, żeby byli zainteresowani i jakby nikt nie każe mieć odwagę, ale mieli chęci czas też pytać wszystko, bo my jesteśmy gotowi na wsparcie, a myślę, że to jest też teraz sytuacja kończy końca roku dla nauczycieli dysk komfortowa z punktu widzenia wielu obowiązków związanych z zakończeniem tego roku szkolnego chce powiedzieć, że to jest absolutna gotowość do tego, żeby nauczyciele byli w pełni przygotowani, a to są osoby bardzo inteligentne, które od wielu lat współpracują ze sobą dzielą się wiedzą doświadczeniem ze środkiem, że to jest kwestia tego, żeby z całą pewnością sobie poradzą generalnie tych form doskonalenia na pewno będzie tyle ilu będzie chętnych nauczycieli kwestia nie jest tak przecież wyraz Kowalczyk jest także teraz nauczyciele chętnie z tego korzystają czy cały czas zmusić ich zachęcać powiem także ci, którzy chcą to korzystają to są osoby dorosłej i wszelkiego rodzaju formy doskonalenia one są dla osób, które są tym zainteresowany dziękuję bardzo bym mamy mamy kolejny głos z sali Paweł mnich ojciec i chciałbym zapytać odnośnie tego co mówił pan dyrektor, ponieważ mówi pan od 2030 godzinach i szkolenia 3 tel 2030 godzin zawiera zarówno podstawę programową i zasady do ringu to jest pierwsze pytanie, bo oczywiście o tym, o czym świadczą pan mówił i 3 wobec tego i 3 jak wobec tego mówiąc o przygotowaniu nauczycieli do rozpoczęcia nowego roku szkolnego my się to co słyszałem o 3000 około 3000 przeszkolonych nauczycieli w stosunku do 8500 w Łodzi jak zrozumiałem to jest około 33 %, a nie 70 jak mówił pan kurator dziękuję bardzo mówiłem o całym kraju nie wiem czy pan jednak, że zrozumiałem, że mówił po całym kraju lub w jakim sensie jest okienkiem tego kraju tak w Polsce w Łodzi nie jesteśmy przygotowani licznym, owszem, jesteśmy czy jesteśmy znacznie gorzej przygotowani niż reszta kraju czy tak należy rozumieć jako pan Janusz mosty to pierwsze powiedziałem o tych szkoleniach nie lubię tego sformułowania szkolenia od tych spotkaniach edukacyjnych tych warsztatach, które nie są bezpośrednio związane z podstawą programową nie mówiłem o wielu innych spotkaniach edukacyjnych warsztatowych, w których biorą nauczyciele którzy, który to jej spotkania są właśnie nastawiony na przygotowanie nauczyciela do pełnienia nowej roli zawodowej podam taki przykład, jeżeli my organizujemy spotkanie jest będzie bardzo bliskie panu prezydentowi z nauczycielami wychowania fizycznego to z 1 strony przygotowujemy ich omawiamy nową podstawą programową, ale z drugiej strony jej robimy wszystko, żeby to wychowanie fizyczne było zorganizowane tak, żeby zminimalizować ilość zwolnień lekarskich stop zwolnieniom lekarskim, żeby ten proces uczenia się w ramach wychowania fizycznego obejmował wszystkich uczniów, więc są zajęcia bezpośrednio związany jest podstawą programową są zajęcia przygotowujące do pełnienia różnych ról zawodowych ja wypowiedziałem się o zajęciach ukierunkowanych wyłącznie na rozpoznanie w jej zmiany w systemie edukacji wynikających z założeń reformy edukacji natomiast wszystkie inne zajęcia pan wspomniał tutaj ringu to są non-stop prowadzone zajęcia przygotowania również nauczyciela do wykonywania pewnych ról coachingowych i t d . i t d. chili przygotowanie do sterowania procesem samodzielnego uczenia się o tym nie mówiłem, jeżeli bym to wszystko miał rozliczyć tak powiem, że z usług naszego centrum w każdym roku szkolnym i korzysta ponad 20  000 osób pan namyśli wszystkie osoby uczące się i uczniów nauczycieli wszystkich pracowników z otoczenia edukacyjnego i przypomnę, że naszemu słuchaczowi pan powie opowiadał pan Janusz Kłos dyrektor łódzkiego centrum doskonalenia nauczycieli pan Paweł chciał się do tej odpowiedzi od listopada nie uspokoiła, czyli czyli, szacując jej krótko mówiąc przez 3 miesiące przed poszliśmy przeszkoliliśmy mniej więcej 3000 nauczycieli można założyć, że przez następne 3 miesiące przeszkolimy tyle samo, jeżeli tak to to i tak zostanie nam mniej więcej 2 ,51000, czyli mniej więcej 13 nauczycieli do przeszkolenia dziękuję bardzo powiem krótko w sposób następujący wszyscy nauczyciele, którzy chcą uczestniczyć w procesie orientacji związanej z reformą edukacji chcą uczestniczyć w waszych warsztatach edukacyjnych mając taką możliwość również takie będziemy zajęcia organizować w okresie przerwy wakacyjnej, ale do 3001 . magnesem wspólnie, że do 3001. maj tak naprawdę nauczyciele dowiedzą się jak będzie wyglądać przyszłość od 1 września w takim razie w jaki sposób szkolić nauczycieli, którzy jeszcze nie do końca wiedzą czym będą się zajmowali od pierwszego że kurator Janusz wybierz takie pytanie na jakiej podstawie taka teza, że nauczyciele nie wiedzą, gdzie będą już, czego będą uczyć od 1 września akurat w Łodzi nie została podjęta uchwała i on akurat z jazdy zdawalność ogółem i każdy nauczyciel doskonale wie, w której szkole będzie pracował i czego będzie jutro natomiast zakład wyjątkiem jest, ale jeszcze 1 jest coś takiego jak ruch służbowy, który wymaga od dyrektora sporządzenia arkusza organizacyjnego już w kwietniu arkusze już do nas trafiły do zaopiniowania, a i dyrektorzy szkół nauczycielom przedstawili jutro o nazwie od pierwszego rządu Jerzego września 2017 roku, czyli nauczyciele doskonale wiedzą, jakie będą mieli przydział godzin od 1 września jednak nie do końca wiedzą, bo nie ma jeszcze tego rozdziału o zieleń pisał do nas nie wiedzą co się stanie z nimi o po 1 września są tacy, którzy naprawdę nie wiedzą, gdzie będą pracować my niewiele zostało zwolnionych i zaraz oddamy głos znowu dostali, bo widzę, że są kolejne pytania, a między czasie pan Władysław, który komentuje, że na na żywo naszą debatę na Facebooku napisał tak proszę zwrócić uwagę mnie pan dyrektor ośrodka szkolenia nauczycieli, mówi że zgłaszają błędy w podstawie one są sukcesywnie poprawiane wydawnictwa w tym czasie przygotowują podręczniki w oparciu o tę podstawę, które sukcesywnie poprawia nam prokurator mówił chwilę wcześniej, że tempo jest dobra niż za szybkie to są jakieś kpiny przypomnę, że to tylko, że do głosu pana Władysława, który komentuje naszą debatę na Facebooku skakał tak tylko uwagę, a to może tych błędach w podstawie pytanie do pana dyrektora nosa jak to jak to wygląda jak pan uspokoi pana Władysława, by nie we mnie bardzo rozumiem jej tego pytania to znaczy co ma wspólnego w tej chwili są świętowanie nauczyciela w założeniach reformy co ma wspólnego przygotowanie nauczyciela do nowych ról zawodowych z podręcznikiem małe i wiele wspólnego wtedy, kiedy chcemy przygotować nauczyciela do bezrefleksyjnego realizacji procesu edukacyjnego biust ledwo wiążą korzystać z podręczników, żeby wypełnić założenia podstawy programowej ja mam wrażenie, że nie gramy dla pań czegoś pytanie panie dyrektorze niech pan poprawi, jeżeli będę mówił źle pan mówiąc o poprawkach do podstawy programowej mu Roman miał pan myśli te uwagi, które można było zgłaszać na etapie konsultacji konsultacje oczywiście w tej chwili podstawa programowa jest obowiązującym rozporządzeniem, więc nie mówić o poprawkach do podstawy pan Władysław złapał za słowo pana dyrektora, bo pan dyrektor mówił o błędach w podstawie, które są sukcesywnie poprawiane no, więc właśnie na to można było na etapie konsultacji projektu niezadowolona z błędami ograbić z głosem zgłaszać uwagi były grupy ekspertów można było wtedy to robić myślę, że to on pochodził z taką ocenę programowanie świętości musi być doskonalona np. w tej chwili informatycy wyeliminowano sprawę i umiejętności sterowania robotem w pierwszych klasach i walczymy o to, żeby ta umiejętność była zagwarantowana w podstawie programowej, a wiele takich przykładów wskazujących na wciąż walczyć już podstawy jest gotowa jest za ich, ale to nie znaczy, że tej ta podstawa nie ma miejsc pomalowano pieszych podstawa programowa tej świętości nienaruszalna to jest drogowskaz to jest dramat za mikrofon chwyciła pani dyrektor Bożena Będzińska Wosik nie chciał zapytać czy Bunte głosu panią uspokajają no ja reprezentuję akurat tę grupę zawodową, która ma chyba najwięcej oba w, bo musimy organizacyjnie sobie ze wszystkim poradzić ja myślę, że wszyscy nauczyciele jedno w Łodzi rzeczywiście może być dużo łatwiej, ale MSW na pewno zna pani wielu nauczycieli to oni wszyscy wiedzą co będą robić jestem dyrektorem podstawówki czytaj więcej dopowiedzenia, bo mieliby dyrektorzy gimnazjów pod Tatrami jest najwięcej problemów nocą ma robić nauczyciel nauczyciel dobrze wie, ale powiem brutalnie nie jesteśmy upośledza WIG od naprawdę wiemy co mamy robić w niczym od lat i naprawdę ten zawód jest trudne, a my potrafimy się w nim poruszać i wiele państwa programowe w nowym już, że już za nami i każda kolejna jest kolejnym wyzwaniem, które podejmiemy natomiast będą na pewno problemy organizacyjne jak np. zastanawiam jak ułożymy w szkołach tygodniowy rozkład zajęć, kiedy będzie tyle dopełnienie tych etatów i nauczyciele będą krążyć między szkołami test dla nas wielkie wyzwanie żeby, żeby się zgrać się, że tak powiem żeby, żeby ten nauczyciel, który będzie pracował w 3 szkołach no nie wykończył się zwyczajnie broń w walce z panami jest już gotowy na 1 września już być z nią zmierzają w żaden zespół jest gotowe jesteśmy pewnie wyrażam tutaj opinie wszystkich w fazie dyskusji analizowania podsta w programowych zespoły nauczycielskie pracują nad tym obawy mamy takie, że te zespoły się zmienią powiększą się trzeba będzie pracować nad tym żeby, żeby stworzyć stanowe, które podołają właśnie wyzwaniom natomiast no nie obawiałbym się o to, że nauczyciele nie poradzą sobie z realizacją podstaw programowych ETF sąsiada w takim razie jak będzie wyglądało, jeżeli do dołu, bo ja rozumiem, że do pani podstawówki po prostu do jego siódme i ósmych klas tak wygląda podań od września chłodne dni i w takim razie, chcąc oddać czy macie już gotowy zespół nowe dodatkowe kasy w końcu czy np. znać nauczyciele my Spanish szkoły korzystali ze szkoleń też nie lubię słowo szkolenie w myśl spotykamy często je regularnie w zespołach nauczycielskich i po prostu wszelkie zmiany wprawie wszelkie nowości analizujemy dyskutujemy wyciągamy wnioski przygotowujemy się z tym, że w tej chwili robimy to na razie w gronie dotychczasowy mamy się powiększy i mówię dla nas wyzwaniem będzie zbudowanie nowego zespołu tego większego zespołu, który będzie sobie radził z tym z tymi wszelkimi problemami które, które występują w w naszym zawodzie zawsze zawsze będą w proc, jeżeli chodzi o tych nauczycieli, o których pani mówiła, że będą też, że mogłem krążyć strony pracować tu trochę nam czy pani wie jak będzie to wyglądało ilu takich nauczycieli jakich przedmiotów czy już wiadomo na kilkoro nauczycieli na pewno na pewno polonista na pewno nauczyciel wychowania fizycznego matematyka mam kilkoro takich nauczycieli, którzy będą wędrować i to jedno z daleka niektórzy, ale mam też nauczycielkę, która będzie u nas uczyć ci po sąsiedzku szuka bowiem wydana do nas pan kurator mówił o tym, że nic nie zmieni w Łodzi wszyscy tak naprawdę one wiedzą, gdzie będą w sieci szkół część sieci szkół w dal 1 nauczycieli mimo tego co się zmieni styl bardzo ważna jest głos chciałby zabrać z pan Tomasz Trela wiceprezydent czy zmieni się bardzo dużo, dlatego że mamy przede wszystkim taką sytuację, że nie ma naboru do pierwszej klasy szkoły gimnazjalnej, a szósta klasa staje się siódmą klasą, czyli automatycznie zespół czy grono pedagogiczne gimnazjum tak na wprost, licząc powinno być ograniczone o 13 toto to jest fundamentalna zmiana właśnie, że są 42 gimnazja tak naprawdę 42 zespoły są redukowane i te zespoły czy te osoby czy też dopełnienia będą realizowane w innych szkołach to zmiana polega głównie na tym, że jeżeli jest przykład nauczyciela wychowania fizycznego, który miał pełen etat w gimnazjum to teraz będzie miał np. 112 godzin w szkole gimnazjalnej i 6 godzin w szkole podstawowej jest to, o czym właśnie pani dyrektor mówi to jest fundamentalna zmiana ta zmiana tak naprawdę dotyczy wszystkich samorządów wszystkich gmin i to jestem pewien dyskomfort i Łódź się jako duże miasto ma 83 szkół podstawowych 42 szkoły 42 szkoły gimnazjalne i może tutaj będą takie sytuacje rzeczywiście netto tzw. chodzenie czy przechodzenie między budynkiem budynkiem nie będzie tak uciążliwa kontuzja takiej gwarancji nie dam, bo być może będzie także nie ta migracja będzie między 1, a drugim osiedle między 12 dzielnicą, ale proszę zwrócić uwagę, że jak popatrzymy szerzej na metę reformy dotąd dla nauczyciela, a są dalej idąc dla ucznia jest bardzo uciążliwe, bo ten nauczyciel tutaj będzie realizował część swojego etatu i żeby mieć pełen etat czy, żeby zarabiać pieniądze krótko mówiąc o swoją ciężką pracę będzie musiał ten etat dopełnić to jest taka niejasna sytuacja, w której od samego początku mówiła ministerstwo nikt nie straci pracy tylko pytanie jest taki czy nikt nie straci pracy to jest w zasadzie dzisiaj pracuje na pełny etat, a jutro będą pracować w niepełnym wymiarze czasu pracy może oczywiście na nich nie stracił pracę, ale zarabia mniej radnych i mniej pracuję chcę pracować ma możliwości ma chęć, żeby pracować na pełny etat i tu jest tu jest ten kłopot, który musimy sobie wszyscy poradzić biorąc pod uwagę zapisy tej mnie tej reformy i to jest o czym powiedziałem przy pierwszej swojej wypowiedzi udaje się część nauczycieli czy udaje się pomagać części nauczycieli nauczycielom, ale nie wszystkim i albo będą redukcje etatów albo będą to właśnie takiej migracji między budynkami między szkołami do tego jest pan Jarosław i przede wszystkim pasażerowie związek się nawet tych niepokojów i lęków nauczycieli właśnie zgłaszają się do nas nauczyciele na konsultacje co robić, ponieważ nie mają zapewnionego etatu, więc mają w perspektywie wędrówkę szkolną w rajdach to jest jakiś problem, więc my powinniśmy wszystko zrobić, żeby właśnie zminimalizować niepokoić minimalizować te lęki panie kuratorze CE w kuratorium coś robić, żeby zminimalizować niepokój tak właśnie o tym, chcę powiedzieć, a oraz Grzegorz Wierzchowski oczywiście rozumiem wszystkich nauczycieli sam się czuje nauczycielem pracowano 16 lat w szkole całe moje życie zawodowe związane z edukacją rozumiem obawy rozumiem lęki, ale chcę powiedzieć w 2 SA 2 rzeczy pierwsza rzecz to dopełnienie etatu było zawsze i 3 znanego z małej scenie rozegrają w małych to to nie jest coś nowego ja mam ja mam obraz nie tylko z Łodzi, ale z całego województwa często w gminach, gdzie nauczyciele mieszczą się od 1 szkoły do drugiej 7 km 10 km dopełniają metod proszę państwa naprawdę życie tak wygląda, ale rozumiem obawy rozumiem teatr wynosiłoby szkoła wyższa od 1 zlote albo jeszcze się tą drugą rzecz powiedzieć, bo na razie, choć 1, a druga rzecz to są oferty pracy wiemy, że dyrektorzy szkół zgłaszają są zobowiązani do tego, żeby zgłaszać oferty pracy do kuratorium i w chwili obecnej takich ofert pracy mamy w całym województwie najpier w pod podam kilka danych, ale w całym województwie mamy ponad 1000 ofert pracy dla nauczycieli włączyli tych ofert mamy 450 oczywiście nie wszystkie są to oferty pełna etatowe, ale ich ofert jest pełny gaz to właśnie nas czeka jeśli nie państwo pozwolą to do tego dojdę, więc 18 godzin więcej niż 18 takich ofert jest 60 natomiast od 10 do 17 jest 70, czyli 130 ofert powyżej pół etatu i z czego połowa z nich dostał oferty na więcej niż 1 etat, więc tak w tej chwili sytuacja wygląda, więc myślę, że to nie jest tak, że nie ma gdzie tych godzin znaleźć czy ta czy dopełniać jak cokolwiek prasa w zamian za biurka słyszymy głosy zalany no to każdy może sprawdzić przed przyjściem tutaj sprawdziłam oferty pracy oferty pracy i to tak nagle oglądać można tu pracy można to zweryfikować, że nauczyciel będzie musiał jeździć to prawda dlatego w taki podział na wstępie, że takie niedogodności muszą być, ale jedno chcę powiedzieć, jeżeli chcemy chcemy zrobić dobrą reformę dobrą szkołę, jeżeli chcemy przede wszystkim głównym celem tej reformy też stworzenie czteroletniego liceum przywrócenie czteroletniego liceum Ogólnokształcącego pięcioletniego technikum szkół bardzo dobrych manier półtorarocznych kursów przygotowawczych do matury, a to oczywiście wiąże się to sprawnymi i lekkość niania niedogodnością, a ministerstwo mówiło listy są już głównym celem w publicznej zaraz podajemy z powrotem mikrofon na stałe jak tylko, że PiS mówił, że nie głównym celem reformy jest stworzenie czteroletniego liceum tylko chyba źle, jeżeli szkoły 1, ale i bardzo ważnym elementem tej lepszej szkoły dobrej szkoły jest świetna szkoła, jaką było czteroletnie liceum Ogólnokształcące mamy kolejne głosy z sali bardzo proszę się przedstawić i zadać pytanie jak dzień dobry nazywam się lękać Kucharski jest absolwentem publiczne gimnazjum nr 19 w Łodzi i technikum nr 5 w Łodzi nowa debata odbywa się już 52 minuty i choć wyliczanie czasu, ale tu chodzi o słowo uczeń, bo tutaj chodzi również o uczniów cały czas rozmawiamy o nauczycielach swoich obawach jak rozumiem ja rozumiem obawy nauczycieli dotyczących tej reformy, ponieważ to jest duża zmiana, która może doprowadzić do pewnych komplikacji, aczkolwiek porozmawiajmy o tym co dobre jest dla uczniów uważam, że każda tutaj zmiana dla ucznia też jest dla niego niewiadomą uczeń powinien uczeń musi być zawsze gotowy obojętnie, jaki rząd rządzi obojętnie, jaki jest nauczyciel obojętnie, jaka jest reforma uczenie zmieniane nie ma możliwości zmiany zdania wyższych sfer tutaj bowiem w ten sposób uczniowie zazwyczaj muszą być gotowi do wszelkiego działania nauczyciele wasze w przeważnie tutaj mają obawy, które nie są uzasadnione oczywiście, ale zrozum my tutaj uczniów, którzy mają również swoje obawy i zastanów się czy ta zmiana będzie dobra dla uczniów to jest najważniejsze przyszłe pokolenia będą budowane na tych reformach przez najbliższe lata będą te konsekwencje tych działań jeżeli, jeżeli tutaj oczywiście ktoś zawiedzie na to przyszłe pokolenia będą cierpiały najbardziej nauczycielem rozumiem ich w pełni oni muszą teraz, którzy mają wielki staż kilka lat do emerytury i mają ogromne zmiany to jest dla każdego pewne obciążenie w każdym zawodzie, ale nauczyciel nauczyciel musi dostosować się bez takiego egzaminu pomyślą o tym w 2009 roku była reforma szkolnictwa zmiana tutaj testów gimnazjalnych chociażby zmiana również w dostania się do szkół średnich i uszy nie mieli żadnych z tej możliwości wypowiedzenia się uczniowie mieli tutaj jest po prostu działać musieli wdowy po prostu być w to włączeni nauczyciele obecnie ja rozumiem mają 9 miesięcy, odkąd podpisał prezydent ustawy 9 miesięcy dla przygotowanie się odpowiednie i ma nadzieję, że tutaj po prostu ministerstwo zrobi wszystko, żeby nauczycielom pomóc oraz miasto Łódź, bo stanęłam po prostu wrażenie po w ten sposób ja rozumiem, że są wojny partyjne w naszym kraju zawsze będą, ale w ten sposób tej powiem, że pomyślmy o mocy ludzie pomyślą o tym, żeby oni tutaj skorzystali jak najbardziej, a niektórym rząd rządzi, których służby rząd zmienia, jeżeli ta reforma będzie Dobrawa dla dzieci dla tej młodych to jest najważniejsze, bo w tej najważniejszej wasz kraj tak ja też mają w ten sposób rozumiem, że niektórzy tutaj biją brawa za różne wypowiedzi mają oczywiście to prawo, ale nie rób w ten sposób Zobacz, jaki rząd sądzi, że czekamy na ich pomyłkę, żeby udowodnić swoje zdanie bośmy, zanim 8 przeciwko nim wypowiadają się, ale nie licz na potknięcie się, bo to ja to tutaj chodzi, żeby cierpiały całe tutaj mody szarych ludzi no ja też powiem w ten sposób, by zastanowić dlaczego, bo te zmiany w nas zmiany w gimnazjum były, dlatego że uczniowie ponownie się uczyli tego samego w gimnazjalnych idąc do gimnazjum po podstawówce uczy się tego samego idąc za przykład ten z historii radnych Sojuszu, ale przy Brzozie wesoło się zapytać ich w takim razie gdy już ósma debata Radia TOK FM wiele wiele z tych debat poświęciliśmy również uczniom o kształceniu nauczycieli jeszcze nie rozmawialiśmy w takim razie chciałbym zapytać pana jako absolwenta gimnazjum panowie z największą obawę uczniów w tym momencie pracuje ja skończyłem gimnazjum kilka lat temu, ale dozuje płyn z moich czasów po, jeżeli w tej rozmawia z mocnymi ludźmi to przede wszystkim oni obawiają się na zmianę, że po prostu program nie będzie ułożone poprawi, bo to, że zmiana to ona może się dokonać tak, ale cudzy program będzie zmieniony to będzie dobra zmiana dla łagodzenia zmian jak ocenia zmiany zmieniamy ja tu zmiany mogą ocenić po pierwszym roku działania jej, bo teraz tak naprawdę ona jest dopiero na ustalana tak ona dopiero we wejdzie w życie będzie po prostu łatwiej no nie nie ma co tutaj mówić na ten temat jest wiele ja powiem tak zmiana powinna być dokonana, ponieważ w gimnazjach odbywały się patologiczne zachowania nie będę mówił, że Jerzy Tacho uczniowie już wykrystalizowany bardzo aktywną publiczność nie wiem czy to prawa znajduje wyraz oddał głos najmądrzejszy moda, ale obiecuje, ale powiem w ten sposób w gimnazjach odbywały się patologiczne zachowania szkoła nie wychowuje to prawda szkoda tylko nauczy ryzykujemy mamy kolejne 5 kolejnych ustępstwach fali obaw awansuje tylko łapią ostatnie słowa obiecuje, ale w ten sposób mam nadzieję, że rząd zrobi wszystko, żeby te mogą osoby po prostu miał możliwość dobrego kształcenia się w naszym kraju aż miasto Łódź jest pan wiceprezydent Trela pomoże najbardziej dziękuję bardzo ja mogę mu dziękujemy Bazyli mamy nowe muzea kolejnych głosów Stali, ale pan kurator bardzo się krótko odnieść do słowa na Elbrus to krótko pan odpowie pan Grzegorz Wierzchowski zgadzam zgadzam się pan z panem, gdyż uważam, że przez kilkanaście ostatnich lat mieliśmy do czynienia z nieudanymi eksperymentami na polskich uczniach właśnie na polskiej oświacie i to były właśnie te eksperymenty, które doprowadziły do obecnej sytuacji, gdzie zmiana jest wręcz konieczna, jeżeli często jest tak naprawdę ostatni moment, bo jeżeli nie zrobimy nic z naszą edukację to właśnie dojdzie albo do sytuacji patologicznych albo do tego co było, czyli przerywania przerywania edukacji co 3 lata uczenia tylko i wyłącznie pod testy i jakie jakich jak mamy wyedukowanych i wychowanych uczniów no to widać tutaj pewnie niektórzy z panem, by się nie zgodzili, że problemy największe wychowawczy występują tylko wyłącznie w gimnazjum no ale by nawet ostatnie dni wydarzenia ostatnich dni pokazują jak mamy szkoła nie wychowuje to prawda my chcemy wychować takich uczniów, że jeżeli dojdzie do takiej sytuacji jak było w Gdańsku to uczniowie nie pozwolą skrzywdzić koleżanki czy kolegi z klasy a w jaki sposób może w tym reformy edukacji to jest właśnie to jest właśnie działalność wychowawczą a jaka dokładnie działalność wychowawcza w nowej szkole pomoże zapobiec takim takiego chociażby chociażby nie służy bardziej, że spokój, bo każdy ma swój czas na zabranie głosu i na pewno zaraz mikrofon wróci do państwa nie służy pracy wychowawczej przerywanie przerywanie edukacji co 3 lata do tej pory mieliśmy do czynienia, że najpier w etap 13 szkoła podstawowa potem 463 lata gimnazjum 3 lata liceum dziecko co 3 lata uczeń zmienia środowisko często zmienia klasę zmienia szkołę niemożna prowadzić efektywnej pracy wychowawczej ten model, który był 8 lat 8 + 4 to jest najlepszy model wychowawczy, że państwo w większości krajów który, ale to są te są potwierdzone badania, ale bardzo prosimy o spokój ale bo wtedy, jeżeli wszyscy mówimy naraz nie słychać w poszczególnych głosów RS x Lublin wraca do państwa i każdy będzie miał okazję, żeby podziwiać ładne zachwyca zna raport NIK zamiar wszyscy zachwycamy się wszyscy Finlandią w fińskim systemie kształt systemu kształcenia mówisz, że to jest 1 z najlepszych na świecie najlepsze wyniki uczniowie uzyskują szkoła w Finlandii tam są też 2 etapy kształcenia to jest system 2 stopnie szkoła szkoła podstawowa szkoła średnia i u nas podobne i proszę państwa argumentów moglibyśmy tutaj mówić, że dyskusja argument zrodziło wiele razy do tego do tego punktu po co ta reforma w ogóle jest przeprowadzana i kto to jest i kto to jest najważniejsze no właśnie zjada żywe barwy zrealizować bardzo dobrze zabrał głos uczeń i powiedział, jakie są absolwentka, ale reprezentant uczniów, jakie są oczekiwania, że jest potrzeba nawet wśród uczniów, żeby dokonać tej zmiany, bo wystarczy popatrzeć no ona to pokolenie, które zostało dedykowane tym systemem nawet przez kilkanaście lat funkcjonował jeszcze będą mówi się pod podawał przykładów deficytów podstawowej elementarnej wiedzy ludzi myślę, że ukończyli studia wyższe niż 6 takich przykładów wystarczy w mediach my zrobimy nagle zjawiają i wolności o momencie pani kuratorzy mamy kolejne głosy z sali bardzo korzystnie przedstawić Iza bez trudu wydania Alicja Czekaj nauczycielka szkoły podstawowej jednocześnie przedstawicielka związku Nauczycielstwa polskiego ja nie chciałabym się odnośnie do tego co uczeń kolega powiedział, ponieważ był bardzo elokwentny kulturalny rozumiem, że sam się wykształcił natomiast nauczyciele gimnazjum na pewno powiedzą coś więcej na ten temat nie chciałbym tutaj w kwestii wychowania, bo jeżeli były patologie w gimnazjum to one nie znikną przejdą do podstawówki, a badanie jednocześnie wskazywał, że więcej takich zachowań jest w szkole podstawowej negatywnych niż w gimnazjum w gimnazjum są może ostrzejszej bardziej nagłaśniany stąd więcej się tego do innych ostrzega miałam takich kilka pytań, jeżeli w TUW może rozwiązać najważniejsze bombowym w las Vegas wpłacił 2 jezuitów padło w rozmowie, że w naszej debacie, że reforma jeszcze nie rozpoczęła rozpoczyna się 1 września to czemu nie możesz być referendum w sprawie niech się, by obywatele suweren wypowie czy ma być ta reforma edukacji czy nie no i jeszcze się nie wypowiedział poza tym nauczyciele na ogół kształcą się sami wyjść widocznie Łódź jest w tej 30 % w Polsce, które jeszcze nie miała kształt kształty niż szkolenie z nowej podstawy jak rozmawiałam z nauczycielami nikt jeszcze takich nie miał to co ja pani dyrektor sami się kształcą i choćby reforma jakakolwiek była surowa, ale niech on tylko gdybanie wszyscy nauczyciele chcą ich nazywam przepraszam pytanie czy szkolenia są darmowe ministerstwo edukacji zapewnia, że ta teraz tak, jeżeli jeżeli i teraz tak, jeżeli pani minister pisze, że do końca roku szkolnego będą przez nas przeszkoleni oni już teraz muszą podjąć decyzje, jakie podręczniki wybrać klasy pierwszej szkoły pasami chociażby, ale i jeszcze tych pełnej oferty podręczników nie ma, więc jeszcze nie wiadomo jak będzie tak trochę warzy w imprezy o pytanie może do naszych o panelistów, jeżeli mówimy tutaj o nauczycielu, który będzie krążył po szkołach uczyło oczywiście zawsze zdarzały się takie sytuacje, ale nie w takiej skali jak teraz nie jest to korzystne ani dla nauczyciela ani dla szkoły nie dla ucznia, bo taki nauczyciel nie jest przywiązany do miejsca nie jest w stanie poświęcić się pracy tylko musi biegać, żeby sklecić cały etat i rozumiemy nauczycieli oczywiście, ponieważ są też ludźmi też muszą żyć wyraża mu ucieknie wątek może pójść jeszcze zgłoszeń bardzo dziękujemy pędu na włosy dłuższe od dłuższego czasu na głosy czeka pan wiceprezydent Tomasz Trela dziękuję bardzo ja tylko chce się odnieść, dlatego że tak przykro mi się słucha panie kuratorze jak pan próbuje wszystkie gimnazja nie tylko w Łodzi, ale w województwie w całej Polsce spakować do 1 worka i powiedzieć tak na dobrą sprawę takim synonimem systemu nauki w gimnazjach jest to co się wydarzyło incydentalnie w 1 gimnazjum w Gdańsku myślę, że nauczyciele, którzy wykonują bardzo ciężką pracę wykonywali mocy kilkunastu lat ciężko pracowali z młodzieżą się często ta młodzież osiągała bardzo wynik bardzo dobre wyniki edukacyjne kończyła bardzo dobre licea kończyło bardzo dobre studia teraz reprezentują one często nasz kraj na różnego na różnych ważnych stanowiskach w branży czy w korporacji czy plaży publicznej mówienie taki, że państwo tak zreformuje się szkołę, że jak będą zlikwidowane gimnazja to nigdy takie sytuacje się nie wydarzą to myślę, że pan kurator ani państwo rządzący, którzy przygotowali tę reformę nie możecie brać za te słowa pełnej odpowiedzialności, a pan kurator mówi argumentuje pan jest wygodniej najpierw pan, mówi że reforma jest konieczna, dlatego że trzeba wydłużyć naukę w szkołach zawodowych i liceach później po 15 minutach pan, mówi że trzeba zlikwidować gimnazja, bo one są złe Ion nie kształcą dobrze, a ja myślę, że tak na dobrą sprawę państwo się uparli się, że musi zlikwidować gimnazja i próbujecie teraz dopasować do tego ideologię wiecie, że zrobiliście błąd wiecie, że tego społeczeństwo nie popiera i próbuje się dalej brnąć w ten ślepą uliczkę, a każdego kolejnego dnia wychodzą nowe rzeczy, z którymi jesteście państwo w stanie poradzić i pan nie jest w stanie zaprzeczyć ani nie jest w stanie zapewnić nauczycieli, że każdy będzie miał pracy, a ja pamiętam jak pani minister przyjechała do Łodzi powiedziała, że będzie 100 nowych etatów nauczycielskich się tam, gdzie jest stanowych etatów, bo ja ich nie widzę pan Piotr mąż może odniosę się krótko bardzo modne są tanie, ale też bardzo groźne krótko, bo panie chwalą nas wołać chciał się w nos pana panie prezydencie pan tu dokonał manipulacji, bo ja nie powiedziałem, że jeżeli nie będzie gimnazjów ta nie będzie takiej sytuacji w Gdańsku to po pierwsze, pan moje słowa zmanipulował ja powiedział ja mówię zupełnie czymś innym ja mówiłem o wychowaniu, w którego obecnie w szkole brakuje mu wiemy o wychowaniu, który jest przerywane, który jest przerywane właśnie przez to, że proces edukacji tak wygląda, że co 3 lata uczeń zmienia szkołę zmienia zmienia kasy natomiast 100 etatów no to właśnie przytoczyłem ile jest ofert pracy 130130 etatów od 11 godzin wzwyż taka taka sytuacja natomiast ten nie może i wiarygodne serwetę licytacyjny radiowozy oraz nieogrodzone, ale pani redaktor stres bardzo ważny głos oraz łódzki kurator oświaty, którego się zawsze nazywa głównym nauczycielem w województwie pierwszym nauczycielem w województwie, mówi że szkoły nie wychowują uczniów i w moim przekonaniu jest coś nie tak to w moim przekonaniu jest to, że tak nie może być tak, że pierwszy nauczyciel w województwie, mówi że szkoła, która teraz funkcjonuje nauczyciele, którzy ciężko pracują nie dbają o to, żeby wychować ucznia, bo tak nie jest z nieprawdziwą informację to jest może informacja, która dziś jest i kłębi się w głowach niektórych gumy Sokrates informacja nieprawdziwa była też może powiem co nam kurator z samoobrony, a czy mówiąc mówiąc to ostatnie to oddaje głos państwo teraz mikrofon oddam pani mikrofon pod barwami nie wychowują to cały sens tej wypowiedzi polegał na tym, że są niedomagania wychowawcze nie mówię, że przed przecież panie prezydencie pan uważnie słucha, bo pan cytuje cytuje moje słowa wartości tracimy do mikrofonu bardzo dzielna Rand ów seriale stały się symbolem zapętlił, który nas, że on jest bardzo wysłuchamy nauczą się dowiedziałem, że mamy bardzo dobrych nauczycieli, ale bardzo dobrych nauczycieli prawda dobrze można, że pan powiedział tak, ale system wychowawczy jest niewydolny, ponieważ dochodzi do takich sytuacjach jak dochodzi, a wynika to z tego, że co 3 lata edukacja jest przerywana wynika to z tego, że nie można dłużej krócej pracować ja wcale nie mówiłem, że to jest wina nauczycieli, więc jest obowiązany wkładać moje usta czegoś, czego nie powiedział nic nie składa ona ustna co jest obowiązek jest obawę, że tego sporu może nam zabraknąć czasu, żeby podczas tej debaty ten spór rozstrzygnąć tylko przypomnę, że ten spór między panem kuratorem domek z panem wiceprezydentem Spodek już czasu, bo Łódź jest jedynym w Polsce inne dużym miastem to dla informacji na naszych słuchaczy słuchaczy Anny, które będzie reformy edukacji Ernst wdrażać bezpośrednio z mocy ustawy, ponieważ w konsekwencji tak naprawdę reformy edukacji uchwała rady miasta nie została przyjęta tak ruszyły wszystkie miasta pod koniec marca, która ustalała nową sieć szkół co oznacza tak naprawdę, że nad nową sieć szkół, która będzie dostosowany do reformy edukacji miasto Łódź ma jeszcze 2 lata, a w tym momencie reforma tak naprawdę chodzi i niewiele zmienia oprócz tego, że powstaną 4 nowe podstawówki szkoła średnia, jeżeli się, jeżeli się nie mylę, a dokładnie myśmy prezydentem, abyśmy od początku stycznia rozmawiali z łodzianami na konsultacjach społecznych szukali rozwiązania najbardziej łagodnego do wdrożenia tej reformy przygotowaliśmy projekt uchwały, który był umiarkowania akceptowalny przez szeroko rozumiane środowisko edukacyjne bony nie był idealny, bo ta reforma jest tak przygotowana, że tu idealnego rozwiązania nie było przedłożyliśmy ten projekt uchwały na sesji rady miejskiej uchwała uzyskała akceptację radnych przedłożyliśmy go zgodnie z ustawą do kuratora teraz pan kurator administracyjną decyzją pogrzebały inne kilku tylko kilkunastu tygodniowe konsultacje nie przyjął nie wydał opinii pozytywnej do tego projektu i próbowały ingerować w kompetencji rady miejskiej prezydenta miasta, więc skierowaliśmy sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego czekamy na rozstrzygnięcie sądowe i realizujemy zapisy ustawy, czyli wdrażamy reformy tak jak rząd prawa i sprawiedliwości chciał likwidujemy gimnazja czy gimnazja będą wygaszone, a jednocześnie te wszystkie nasze ustalenia z łodzianami w drodze konsultacji realizujemy 4 szkoły podstawowe powstaną od 1 września 2018 roku ubolewam, że nie od tego roku ale o tym, roku 2018 powstanie jedno liceum Ogólnokształcące z dwujęzyczności francuską angielską od 1 września 2018 roku i dalej w drodze uchwały rady miejskiej będziemy realizować te połączenia, o których rozmawialiśmy podczas konsultacji z taką decyzję podjęli radni taką decyzję podjąłem również jaj pani prezydent, dlatego że uznaliśmy, że zdecydowanie ważniejsze dla mnie i dla pani prezydent są opinie mieszkańców Łodzi opinię środowiska edukacyjnego niższe inne opinia kuratora oświaty w tym przypadku dlatego tak to realizujemy natomiast jest wzięcie a o co tak naprawdę w takim razie był ten spór z kolei tak, by szkoły nowe melodie znalazł nas w euro z po urazie w 1 zdaniu egzaminu nie jest spór był o to, że pan kurator chciało, żebyśmy oprócz tych naszych 4 szkół podstawowych utworzyli kolejne 4 szkoły podstawowe, a my uważamy teraz teraz radni prawa i sprawiedliwości biją brawo bardzo dobrze tak trzeba w takiej sytuacji mamy zamówioną publiczne z chodzeniem, ale tuż zaraz po, ale bardzo rozszerzonym teraz krzyczą bardzo prosimy o spokój na pewno mikrofon zaraz wróci na stałe w koń, ale też o panu słuchaczom imprezy też powie brawo nowo to jest ważne istotne myślę, że pani telewizja nie wszystko po widzom proszę mówić proszę się, że wszyscy słyszeli za chwilę wracam no ale z mikrofonem już dawno skończyć z myślą o inne to była główna oś sporu odnośnie 4 nowych szkół podstawowych my po prostu uważamy, że biorąc pod uwagę prognozy demograficzne 90 szkół podstawowych, które będziemy mieli po utworzeniu tych 4 nowych wystarczy mu mamy teraz nie będziemy tworzyć dodatkowych szkół podstawowych my chcemy po prostu doprowadzić do takich sytuacjach była w gminie Błaszki, gdzie są szkoły, w których w całym budynku jest 1520 uczniów, a taka groźba czy takie zagrożenie mogłoby być, jeżeli się okaże na przestrzeni dwóch-trzech lat kolejna szkoła podstawowa będzie potrzebna tak to zrobiliśmy teraz jest osiedle Olechów, który się rozwija podjęliśmy natychmiastową decyzję, żeby szkołę, która jest na Olechowie rozbudować, bo jest taka potrzeba i takie działania będziemy podejmować, ale na pewno nie będziemy podejmować decyzje i decyzji pod dyktando tych, którzy chcą prowadzić reformy, która nie jest do końca uzasadniona ani mamy kolejne głosy z sali bardzo groźne były we Wrzeszczu, ale zaraz wrócimy zaraz wróci do pana kuratora mamy kolejne głosy z sali tam słuchacze czekają bardzo prosimy o pytania dzień dobry Włodzimierz Tomaszewski ja zabieram głos, dlatego że wszystkim uczestniczyłem przy tak, że o tej reformie poprzedni, czyli gimnazjalnej i chcę przypomnieć, że wówczas były dokładnie takie same warunki wdrożenia dokładnie taki sam jednocześnie formacja, którą także reprezentuje pan Grela też również wtedy bardzo krytykowało tamtą reformę i warunki wdrożenia i wówczas u dzięki tej reformie przede wszystkim był jedynie ten efekt oczywiście poza tym, że wtedy była określona koncepcja systemu edukacyjnego to jednocześnie poprawiły się warunki materialne w tym sensie my również wykażą że, gdy słowo prosiła, bo pan się przy stadionie powiedział pan swojej funkcji w pełnym kogo pan reprezentuje jestem radnym rady miejskiej w Łodzi wrażenia z biegiem lat jestem w klubie radnych PiS-u, ale nie jestem członkiem PiS szło znacznie wstęp ciągnie partię pisze Tomasz Sęk w tym klubie wówczas wtedy, kiedy była reforma gimnazjalna celowo do tego się odnosić zajmowałem się tą reformą także pod kątem reformy administracyjnej i tej edukacyjnej i wówczas były dokładnie takie same warunki warunki również materialnej i organizacji są szalenie ważne wówczas także dzięki debacie z nauczycielami podwyższone zostały tańsze dla nauczycieli dzisiaj są dokładnie takie same wyzwania organizacyjne i materialne ze względu na niż demograficzny chodzi o to, żeby nie redukować szkół, żeby jednocześnie stworzyć dobre warunki dla nauczycieli, ale najważniejsze dla uczniów i ta reforma także musi się z tym uporać, jeżeli kurator w zgłosił o to, aby w swój wniosek o to, żeby był jeszcze dodatkowe 4 podstawowe szkoły to, dlatego że nie było później nowość, a dzięki temu, że nie będzie Kuźnia nowości i łączność poprawi i powinny się również w siłę poprawiać i ten aspekt materialny organizacji musi być także brany pod uwagę państwo nauczyciele będą mieli kłopot tak jak mieli kłopot przy reformie gimnazjalnej i będzie okres przejściowy, kiedy będą się państwo dostaje hali do tych etatów natomiast na pewno i państwo może się poprawić i uczył się może poprawić, ale nie można poprawie sytuacji to jak pan Trela proponował, żeby ściśnie wszystkich uczniów i zrobić coś jeszcze bardziej WOŚP nowość potęgować to jest podstawowe wyzwanie, żeby warunki nałożenia był jak najlepsze zapewniam państwa, że jeżeli ta reforma będzie wdrażana analogicznie jak tamta gimnazjalna to będą zapewnione środki np. przypomnę, że przy niżu demograficznym subwencja oświatowa teoretycznie powinna maleć, ponieważ pieniądze idą na ucznia i te pieniądze zostały podtrzymane na dotychczasowym poziomie, a nawet jeszcze zwiększony na etap wdrożeniowy i to jest korzyść korzyść taka, że zamiast redukować szkoły i ich obniżać te subwencje oświatową to nowsza wersja będzie utrzymana, a nawet wzbogacona i państwu również mogą się poprawić warunki natomiast już wyżej spożyciu jest oczywistością nie nie są tak samo mówiono, że utopia, czyli reformy gimnazjalnej była i teraz dzisiaj panie radny, by się nie uciekł jest najważniejszy i państwu nauczycielom też warunki poprawią tylko trzeba przejść ten okres przejściowy i nie utrudniać to jak pan Trela, który proponuje, żeby się 30 w hali w głowę bardzo dziękujemy za ten głos mamy wspólny głos z Facebooka pani Izabella Izabella pisze gimnazja będą pustoszały, a podstawówki pracował na 2 zmiany w gimnazjum są dobrze wyposażone pracownie specjalistyczne podstawówki ranni wyciągną ręce po pieniądze do samorządu, gdzie tu logika pani panie zada pan kurator może odpowie na pytanie pani Izabeli pan to dojdzie do tego laur Grzegorz Ryś, a rok najpier w się odnieść do kwestii podjęcia uchwały w zasadzie nie pomoże to wyzwanie, ale pani Izabeli pomyślność, ale już się pan wyjął z Libiąża panie lato to się z tym wiąże, więc zadaniem, a czy podjęcie uchwały dostosowujące sieć szkół do nowego nowej struktury jest zadaniem było zadaniem samorządu na to by przygotowanie projektu takiej uchwały natomiast zadaniem kuratora oświaty, czyli moim było wydanie opinii po zbadaniu czy ta uchwała jest zgodna z prawem to po pierwsze i czy nie pogorszy się warunki nauczania łódzkich uczniów biznesu odbiegała od nich nie jest, więc wyda opinię pozytywną, bo tutaj muszę też sprostować nie było opinia negatywna tylko pozytywna natomiast warunkowa, a powiem, dlaczego były warunki, ponieważ zostało błędnie w uchwale właściwie niezgodnie z prawem zapis o utworzeniu przekształcenia z 2 gimnazjów i stworzenia z tego 1 liceum to po prostu nie ma to odzwierciedlenia w przepisach prawnych, żeby obowiązywały u was obu pań, które skorzystały uwagi pozostałe uwagi dotyczyły właśnie tego, żeby nie pogorszyć sytuacji łódzkich uczniów łódzkich nauczycieli ze zwolnionym z róży nie jest żadną ochronę spółkom z wyjątkiem są zwolnione z surowym korzeniu zarówno po stronie uczniów i rodziców to takie urazy bardzo proszę odpowiedzieć na pytania pani nie odpowiadamy na pytanie pani rzeczywiście może być przez moment przez okres przejściowy taka sytuacja, że gimnazja będą opustoszały, a podstawówki będą przepełnione to jest właśnie konsekwencja tutaj obok mnie siedzi pani dyrektor szkoły, która już ma bardzo dużo uczniów bardzo dużo oddziałów, a mało sal ja proponowałem, żeby niedaleko przekształcić gimnazjum szkołę podstawową, która by pani szkołę odciążyło uczniowie, by mieli więcej pań miała więcej możliwości więcej swobody w organizowaniu procesu dydaktycznego uczniowie mieli o wiele lepsze warunki natomiast o 3 niepodjęcie uchwały tak się nie stało, więc jeżeli to jest spór to ja jestem po stronie uczniów rodziców jeszcze raz powtórzę pani Anny Reja chcę, żeby teraz panią dyrektor Bożena będzie Izbą Wosik co pani nam na te słowa kuratora czy taka propozycja to to była dobra propozycja się czy nie dokonać, jeżeli chodzi o moją szkołę to rzeczywiście mam bardzo duży obwód dużo dzieci w 2 w obwodzie nerwowego zmian obok wyrasta obok wyrasta duże osiedla, ale tutaj pan prezydent właśnie mówi i jak mniemam będzie będzie to dotrzymane, że jeżeli rzeczywiście będzie taka sytuacja zrzeszeniem nie będziemy mogli pomieścić co ta szkoła na powstanie 1 maja to będzie wyglądało teraz czy w związku z tym, że ma pani wie, że ani szkoła jest dosyć duży obwód jest takie ryzyko, że pani szkole podstawowej będzie główna nowość teraz tak źle myślę, że niewiele się zmieni, a teraz jest w teraz jest 1,51,5 zmiany w 13 od lat od lat tak mam szkoleń myślę, że niewiele zmieni Mano liczę na to że, że będę mogła otworzyć pracownię jest na miejscu lokatora, który zamieszkuje obok i myślę, że tutaj non na razie będzie dobrze, że zamiast przyszłościowo wnętrza będzie właśnie zbadać sytuację jak to będzie wiele dzieci przybędzie, bo rzeczywiście poza tym część ulic w pierwszej wersji miało być przy zawodu zabranej przydzielone do innych szkół gdzie, gdzie jest mniejsza liczba uczniów, ale jak sądzę to osiedle, które nam rośnie obok no no chyba spowoduje, że decyzje zapewne będą właśnie na korzyść uczniów, a niech patrzy, pytając o tak trochę z na pana apel wiceprezydenta czy rzeczywiście tak będzie, żeby zareagować, bo nagle zaczynają się jak już estymacja już o tym, powiedziałem im każda sytuacja, bo przy wystawnym demografia czy ten rozkład na poszczególnych osiedlach nawet nie dzielnicach tylko tych mniejszych skupiskach osiedlać się zmienia powstają nowe budynki wielorodzinne, jeżeli będziemy widzieli sprawną, że jest potrzeba to na pewno takie decyzje będziemy podejmować zielone muszą być przeanalizowane przemyślane i inne i wtedy dopiero podjęta bez chcę bardzo wyraźnie podkreślić, bo ja mam wrażenie, że tutaj pan Tomaszewski inne Panny Anny kurator tak mówią, że się utworzyć nową szkołę to się wyeliminuje zmian nowości do utworzenia nowej szkoły trwa debata w ramach akcji rósł już swoją szkołę dzisiejsza debata w Łodzi relaksując się w całym kraju dzięki temu, że ją transmitujemy na antenie Radia TOK FM transmisja na antenie już kończymy, ale państwo dalej śledzić mogą na portalu Facebook na profilu Radia TOK FM to co dzieje się w Łodzi również internetowe aplikacja TOK FM na stronie w ww tokfm kropka pl za chwilę informacje na świątynię ponieść jeszcze więcej sportu, a już teraz państwo zapraszam na dyskusję o edukacji w ramach naszych hut parku na lodzie dwudziestą pierwszą 22 suszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA