REKLAMA

Cz. 2 łódzkiej debaty Usłysz Swoją Szkołę

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-05-25 19:20
Prowadzący:
Czas trwania:
24:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
powstanie 1 maja to będzie wyglądało teraz czy w związku z tym, że ma pani wie, że ani szkoła jest dosyć duży obwód jest takie ryzyko, że pani szkole podstawowej będzie główna nowość teraz czeka już myślę, że niewiele się zmieni, a teraz jest w teraz jest 1,51,5 zmiany w 13 od lat od lat tak mam szkoleń myślę, że niewiele się zmieni Mano liczę na to że, że będę mogła otworzyć pracownię jest na miejscu lokatora, który zamieszkuje obok i myślę, że Rozwiń » tutaj non na razie będzie dobrze, że zamiast przyszłościowo wnętrza będzie właśnie zbadać sytuację jak to będzie ile dzieci przybędzie, bo rzeczywiście poza tym część ulic w pierwszej wersji miało być przy zawodu za zabranej przydzielone do innych szkół gdzie, gdzie jest mniejsza liczba uczniów, ale jak sądzę to osiedle, które nam rośnie obok no no chyba spowoduje, że decyzje zapewne będą właśnie na korzyść uczniów pani dyrektor patrzy, pytając o tak trochę z na pana wiceprezydenta czy rzeczywiście tak będziesz będziecie reagować, bo nagle zaczynają się jak już tej sytuacji już o tym, powiedziałem im każda sytuacja, bo przecież ta demografia czy ten rozkład na poszczególnych osiedlach nawodnić dzielnicach tylko tych mniejszych skupiskach osiedla się zmienia powstają nowe budynki wielorodzinne, jeżeli będziemy widzieli sprawną, że jest potrzeba to na pewno takie decyzje będziemy podejmować zielone muszą być przeanalizowane przemyślane i inne i wtedy dopiero podjęta bez chcę bardzo wyraźnie podkreślić, bo ja mam wrażenie, że tutaj pan Tomaszewski inne Panny Anny kurator tak mówią, że się utworzyć nową szkołę to się z wyeliminuje zmian nowości oraz utworzenie nowej szkoły powoduje, że od roku szkolnego 217218 czy 2182019 będzie nabór do pierwszej klasy, a tu nikt nie będzie dzieci przenosił stałymi trasami z 1 szkoły do drugiej szkoły ta szkoła się będzie wypełniała przez 8 lat, gdy nie jest takie to to nie jest wcale takie oczywiste, że to od razu to wyeliminuje tak to tak to w ogóle wygląda z punktu widzenia praktycznego natomiast inny internauta zadał pytanie odnośnie finansów na doposażenie sal to rzeczywiście jest bardzo trafne pytanie, bo w naszym przypadku koszt kapitału raczej co z tymi Stal Sanok Regina ze oczywiście Amazona, gdzie będzie można to wyposażenie przenieść zdemontować to będziemy to przynosić do szkół podstawowych, kiedy będzie to możliwe, ale my na doposażenie sal szkołach podstawowych szacujemy, że tylko w tym roku wydamy około 4  000 000 zł to są pieniądze, na które ja nie będę liczył z ministerstwa edukacji rywal jest bezkosztowa dotknie reforma jest bezkosztowa dla samorządu ja zakładam, że ministerstwo te pieniądze ma im takie pieniądze wystąpimy dlatego, że to nie jest nasza reforma to nie jest nasz pomysł my jesteśmy realizatorami ustawy, którą przygotował rząd zresztą pani minister wielokrotnie w przekazach publicznych na konferencjach prasowych powiedziała, żeby samorządy nie martwiły się o pieniądze jak tylko mówię jak z punktu widzenia praktycznego w tym roku, jakie koszty może ponieść miastu 4  000 000 na nie doposażenie sal i około 1 000 000 zł na odprawy dla innych nauczycieli zwalnianych jest to jest 5  000 000 zł dodatkowych pieniędzy, które mogłyby być przekazywane na zupełnie inne cele w systemie już obecnie funkcjonującym w istniejącym to są rzeczywiste koszty przybliżono oczywiście, o których mimo, że mówimy tylko w roku budżetowym 2017 i pani minister ze zwiększoną subwencję od przyszłego roku czy te systemy i obietnicami pani minister to jest tak jak innym państwom obrazuje pani minister przyjechała do Łodzi ja miałem uprzejmość uczestniczyć w tym spotkaniu z panią minister za co jestem bardzo niewdzięczna, bo pierwsze moje spotkanie tuż po sesji rady miejskiej, gdzie przyjęliśmy projekt naszej sieci szkół i pani minister przyjechała z prezentem dla Łodzi ten prezent polegał na tym, że my mamy w budżecie czy subwencji dostać 17  000 000 zł więcej gwiazd jest prezydent dumny ucieszyłem, bo pani minister przyjeżdża, by kartkę papieru 17  000 000 dobrze następnego dnia zapytałem skarbnika miasta pani skarbnik ku czy my mamy 17  000 000 osób, a skargi powiedział panie prezydencie nie mamy 17 więcej tylko 8 ,51 000 000 mniej, bo tak wyje wygląda przelicznik subwencji to jest taka prawda od tych o finansach, a z cyframi liczbami się nie dyskutuje, bo one są namacalne można porównać subwencje tegoroczną do zeszłorocznej jest subwencja na sześciolatki wy w przedszkolach to prawda, ale jest okrojony wskaźnik subwencji na inne elementy związane z innymi etapami nauczania i taka jest prawdą o finansach tak naprawdę jest od tej podwyższonej subwencji dla samorządów lanego kolejnemu my mamy jest po prostu fikcja mamy kolejne głosy staliby przypomnę, że to jest dyskusja, którą mogą uczestniczyć państwo tutaj, którzy są z nami w teatrze na żywo, ale także przez Facebooka czy Black maila szkoła małpa to krok KSM ma pan Roman na Facebooku napisał do nas napisał ja pracuję w gimnazjum szkole średniej i wiem co pisze likwidacja gimnazjów niczego nie zmieni w kwestii wychowania to jest polityczna propaganda nic więcej mamy kolejne głosy z sali bardzo proszę proszę przedstawić i AM powiedzieć, jaką funkcję pan Marek Ćwiek prezes zarządu okręgu związku Nauczycielstwa polskiego panie kuratorze no z przykrością słuchałem tych stwierdzeń, że szkoła uczy, ale nie wychowuje, że system wychowania jest niewydolny no krytykuje pan prace tysięcy nauczycieli i to również tych, którzy popierają reformy no no po osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze, które mamy nie można kwestionować uczenie w naszym kraju zachowuje się poprawnie kocha nasz kraj zachowuje się przyzwoicie nie możemy mówić, że system wychowawczy jest niewydolny naprawdę nie krytykujmy pracy tej wychowawczej, którą wkładają nasi nauczyciele nawet ci, którzy tą reformę popierają tak na marginesie chciałem zapytać pana kuratora co pan kurator powie 40 łódzkim my nauczycielom gimnazjów, którzy w wyniku tej reformy wiemy, że stracą pracy to są dane z wydziału edukacji co pan powie 220 nauczycielom, którzy od 1 września w naszym województwie stracą pracy co pan powie 1000 nauczycielom, którzy będą mieli ograniczony wymiar zatrudnienia najczęściej do 12 etatu co pan powie 100 nauczycielom, którzy będą zwolnieni linie nie będą mieli przedłużonych umów o pracę chciałem zapytać również pana prezydenta troszeczkę już pan o tym, mówiło czy miasto ma środki na odprawy dla tych nauczycieli dla pracowników administracji obsługi, którzy również w wyniku reformy stracą pracy to jest Sokoła około 1 000 000 zł no możemy liczyć na dotacje, jakie wsparcie z ministerstwa, ale my wątpimy jako związek harcerstwa polskiego czy te środki wpłyną chciałem również zapytać pana dyrektora MOS SA o te szkolenia wg naszych informacji to największym zainteresowaniem cieszą się szkolenia dotyczące ruchu kadrowego dotyczące prawa pracy, bo nauczyciele chcą wiedzieć jak uciec przed zwolnieniem jak zachować etat co robić, aby nie nie biegać nie łączyć etatu po kilku szkołach ja myślę, że te setki nauczycieli, którzy brali udział w tych szkoleniach to jest również w ramach tych 3000 szkoleń związanych z reformą oświaty padł już zbiera już prezes Pen ta więź go z, ale to jest na każdym zdaniu odpowiedzi dlatego mamy mało czasu dlatego bardzo prosimy o naszych panelistów krótkie odpowiedzi napytania na początek pan Grzegorz Wierzchowski łódzki kurator się będzie krótko panie prezesie ja pamiętam jak pan mówił jeszcze niedawno od 400 nauczycielach, którzy będą zwolnieni w Łodzi teraz pan mówi mówi o 40 omal się pan, o ile ich przeleżał w czasie euro ponad 10 Perez kontra siła, ale że nasz region Janowo prosimy nie porywała zdolne do szkół podstawowych, ale 40 w ogóle straci pracę więc, dopóki nie będzie ostatecznego rozstrzygnięcia tak jak mówiłem jest przytoczyłem podawane liczby ile jest ofert pracy ile jest wakatów to my nie możemy rozstrzygać ile tak naprawdę ilu tak naprawdę nauczycieli straci pracę i czy ktoś straci pracę tak mówiono w czasie mówi pan 400 rosną ponad 40, a ja chciałem się odnieść też do tego co mówił pan prezydent o pieniądzach o finansowaniu tych zmian, ponieważ bardzo prosimy krótko działają badania krótko będzie panie prezydencie nie zmienia pan w ogóle struktury szkół ma pan te szkoły, które pan ma na to jakie, jakie to będą koszty reform chciał dużo mi pan odpowiedział, gdyby pan podjął uchwałę to mógłby pan się ubiegać się o środki na przekształcenia gimnazjów szkoły podstawę podstawowe n p . miasta i miasta taki jak Katowice 3 czy Torunia złożyły już wnioski do ministerstwa edukacji Katowice na 1  500  000 ani kuratorzy mój czas obrażają ludzi oraz woleli to są środki, ale mogę mogę dokończyć panie prezydencie to są środki, które właśnie można uzyskać w przypadku przekształceń gimnazjów szkoły podstawowe w Łodzi takiej sytuacji nie mieliśmy, więc o jakich pan mówi ogromnych kosztach reformą, jakby one tego prokuratorzy panie z kuratorem oświaty czy kuratorem jakieś inne dziedziny, bo ja mam wrażenie, że jakieś inne dziedziny czy pan sobie zdaje sprawę, że w każdej z 86 łódzkich szkół podstawowych trzeba stworzyć siódmą klasę trzeba stworzyć pracownie specjalistyczne Brzeźna to są potrzebne pieniądze na to są potrzebne pieniądze, a my wdrażamy jest teraz komu przypomnę, że ustawa daje nam możliwość wdrażania tak reformy jak robi to miasto Łódź nie jesteśmy przeciw ustawom i będziemy o te pieniądze czy pan się to podoba czy nie występować do ministerstwa edukacji, ale ministerstwo zabezpieczyło właśnie te pieniądze tylko ja mówię o tych pieniądzach, które można, by było wykorzystać na wyposażenie pracowni na dostosowanie gimnazjów do wymogów szkół podstawowych natomiast też muszę przypomnieć no bo to nie jest tak, że nagle teraz samorządy mają polecenie żeby wyposażyć gabinety 3 pracownie przedmiotowe na to jest było 2 lata no, więc wiemy w Polsce jak to wygląda to było jak zaledwie 20 ale o czym jest zaledwie o no proszę państwa ile jest w tej chwili wyposażonych w gimnazjach i pracowni przedmiotowych w Polsce, jaki procent 20 % 20 % jest w pełni wyposażonych pracowni to są to są oficjalne dane nie ja nie wiem panie kuratorzy, skąd ten nie ma pan takie dane no pewnie zakłada ministerstwo, by nie zakładam, że z ministerstwa właściciele chcieli powiedzieć, że to stąd pewnie stąd pewnie dane z ministerstwa, niemniej jednak mam nadzieję, że pan kurator nie namawia tutaj dyrektorów szkół do tego, żeby nie realizowali nie realizowali podstaw programowych no powie, że jest podstawa programowa ma być pracownie specjalistyczne w szkole podstawowej w klasie siódmej czy później w klasie ósmej to trzeba to zrealizować jest jako miasto jako organ prowadzący szkołę będziemy to realizować, ale na to są potrzebne pieniądze, które jak mniemam są w ministerstwie edukacji, które wystąpimy, odpowiadając na pytanie pana prezesa oczywiście pieniędzy wprost na odprawy nie ma natomiast mamy założoną reformę cenową związaną z reformą edukacji i z tej rezerwy przepraszam jest rezerwa celowa i z tej rezerwy będziemy pewnie te środki wypłacać, ale jeszcze raz bardzo wyraźnie podkreśla, bo tu jesteśmy bardzo konsekwentni i każdą wydaną złotówkę związaną z reformą edukacji wystąpimy do ministerstwa edukacji, bo o tym, mówiła pani minister nie również osobiście są na to nie środki zabezpieczone w ministerstwie edukacji o to będziemy występach aż do pani minister z już słyszała że, że nie nie wywinie się od niewinnego w elitach szybko bym prosiła pana dyrektora Janusza Moss dyrektor łódzkiego centrum doskonalenia nauczycieli Anny na odpowiedź odpowiedź na wydanie pana ZNP i wiek szkolny cieszą się największym zainteresowaniem cieszą się wyroby takie sprawy związane z ruchem kadrowym prawa pracy i to są poza tymi informacjami, które przekazałem to są konsultacje są spotkania jest bardzo dużo nie mamy nauczycielskie zespoły zadaniowe metodyczne innowacyjnemu tu nauczycieli zgłasza się z różnymi problemami jak taka pani redaktor miesięcznika jeszcze powiedzieć, bo tak, gdy między panem kratery imienne panem prezydentem jestem i technik bez akcyzy się one jednak do tej ustawy tak mi brakuje bardzo brakuje bardzo i informacji UFG będzie absolwent co ta reforma spowoduje wyjęcie postawie Obywatelskiej człowiek obywatel pracownik to jest Triada wyznaczona przez pedagogikę pracy kształtowanie człowieka kształtowanie postawy Obywatelskiej i przygotowanie człowieka do wykonywania w przyszłości czynności pracowniczych jest chyba gdzieś pojawił, jaki będzie cena Solny ja bym chciał kiedyś właśnie uczestniczyć w debacie, która w wielkim kryzysem w Paryżu zapraszamy pana dyrektora debatę za tydzień do Warszawy, bo właśnie to będzie tematem naszej warszawskiej debaty z cyklu usłysz swoją szkołę już za tydzień za tydzień 1 czerwca, jeżeli pan rektor nie będzie mógł do nas przyjechać to prosimy słać nas w radiu będziemy właśnie rozmawiać o tym, jakiego obywatela szkoła powinna kształtować, a my mamy jeszcze kolejne 2 pytania Stali bardzo proszę przedstawić opowiedzieć się, jaką funkcję, a pełni Kaczmarek Mirosław nauczyciel historii liceum ja chciałbym nawiązać do słów pani redaktor zapomnieliśmy, że celem tej reformy jest stworzenie dobrej szkoły, a przynajmniej szkoły w lepszej Otóż obecny ustrój szkolny na 3 etapy jest ustrojem fatalnym jako nauczyciel historii w tej chwili w klasie pierwszej do Ham kolanem ten program, który nie zmieścił się w gimnazjum, które jest tworem programowo niespełnionym, który się wylewa poza tą trzyletni cykl nauczania domykamy historie w pierwszej klasie liceum domykamy biologię geografię fizykę chemię potem mamy 1,5 roku o programie rozszerzonym na nauczanie i przygotowanie do egzaminu państwowego, jakim jest matura, ale mamy też przygotować wychować obywatela człowieka i kształtować też postawy uczniów LOK 3 mówił pan most przy takim założeniu programowym w obecnej szkole ustroju szkolnym nie ma na to warunków powiem państwu szczerze czekam z utęsknieniem na to, żeby czteroletnia szkoła ponad podstawowa dała mi tę możliwość zaplanowania sobie zgodnie z podstawami programowymi z programem nauczania w realizacji programu, ale jednocześnie, żeby dała mi oddech na wychowanie patriotyczne na dysku z młodzieżą od trudnych wyzwaniach współczesnego świata co też jest celem moim jako nauczyciela historii wychowawcy oraz wyraźne będzie na to czas będzie na to czas, bo to będzie 4 lata i pełny program jeszcze jedno nie ma drugiego kraju z wełny w Europie, w którym trzykrotnie nauczali byśmy liniowo już mówiąc o historii kolokwialnie od piramid do współczesności na szkoły w szkole podstawowej potem Kołek ku od piramid do współczesności w szkole gimnazjalnej z przeniesieniem do pierwszej klasy licealnej, a popełni jeszcze raz wf mu przez 1,5 roku do egzaminu państwowego z matury to jest ustrój kuriozalny w porównaniu do innych systemów edukacyjnych Europ Europy, która po nawiązaniu do modelu nie powstanie warszawskie no właśnie dziękuję bardzo bardzo dziękujemy za wynik poznamy dzisiaj naprawdę wspaniałą bardzo aktywną publiczność, ale był już ostatnie głosy z sali zgłasza się kolejną osobę bardzo różni się przedstawić, bo jest swoją funkcję w dzień dobry ja nazywam się Hanna drewniana jestem tutaj w podwójnej roli inne jako doradcy metodycznego dlatego mogę odnieść się do pytań związanych ze szkoleniami, ale jednocześnie jestem nauczycielem z 35 letnim stażem, więc myślę, że dość doświadczonym nauczycielem i przysłuchuje się bardzo uważnie tego, o czym państwo, o czym państwo mówicie, tym bardziej że chyba jestem taki gest dobrej roli, bo słyszał głosy z 1 strony z drugiej strony nie należy do żadnej partii w związku z tym mam nadzieję, że mój głos będzie bardzo obiektywne proszę państwa dziś na unikają umykają dzieci w tym wszystkim cały czas mówimy bardzo mało na temat naszych uczniów jeśli chodzi o sprawę szkoleń mogą osobiście powiedzieć, że moje pracownia reprezentuje pracowni edukacji przedszkolnej wczesnoszkolnej gdzie, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej zmiany dotyczące podstawy programowej są dość znaczne, ale nie było żadnych oczywiście z punktu widzenia tego, że reprezentuje szkołę podstawową młodsze etap kształcenia szkoleń dotyczących zmian strukturalnych natomiast w mojej pracowni tylko w ciągu 2 miesięcy przeprowadzono ponad 200 godzin szkoleń dotyczących tego jak wspierać nauczycieli, aby dzieci umiały się samodzielnie uczyć, aby były przygotowane do tego jak uczyć się samodzielnie w bardzo różnych dziedzinach jest bardzo duże zapotrzebowanie i mamy bardzo wielu uczestników tych szkoleń chociażby pierwsza konferencja oprócz bardzo wielu form, które przeprowadziłyśmy padło 150 uczestników wszystkie szkolenia są prowadzone bezpłatnie to jak w odpowiedzi do pani tutaj trzeba ze związków zawodowych zaniepokoiła mnie sytuacja, kiedy słyszę ciało cały czas słowo wychowanie wychowanie szkoła nie wychowuje troszkę mnie to zbulwersowało jako nauczyciela z 35 letnim stażem, ale chciałabym, żebyśmy się bodaj wszyscy uderzyli w piersi przepraszam czy trzy-cztery lata to zmieni czy dziecko czy uczeń będzie wychowany czy dziecko wychowuje się tylko przez kilka lat w szkole proszę państwa, bo moim zdaniem wychowujemy i różne środowiska wychowują dzieci od samego początku od urodzenia, więc nie czynimy się jako jedyni odpowiedzialni za całe zło, bo my jako dorośli i to co widzą w tej chwili nasze dzieci i nasza młodzież w media w sejmie i wielu innych środowiska niestety to nie jest wzorcem dla naszych dzieci i proszenie mówić, że szkoła nie wychowuje, bo jak wiemy jak będą mając na uwadze to, że jestem doradcą we wszystkich szkołach podstawowych ma możliwość dochodzenia do tych szkół nie mogłabym powiedzieć, że szkoła nie wychowuje i tutaj w kontekście nauczycieli sama czuje się urażona, reprezentując to środowisko natomiast mam też takie pytanie, ponieważ szkoła ja jestem też nauczycielem terapeutą i ponieważ obserwuje z roku na rok coraz więcej dzieci, które mają różnorodne problemy edukacyjne IT w kontekście trudności w uczeniu, ale równocześnie KE dotyczące niedostosowania społecznego takich dzieci z roku na rok myślę tutaj państwo dyrektorzy potwierdzają to, bo nie jest tylko moje stanowisko jest coraz więcej i ma w związku z tym pytaniem o czy istnieje jakakolwiek szansa, aby do szkół trafili również specjaliści nie w tak minimalnym wymiarze godzin po kilka godzin na miesiąc trzytygodniową ale, żeby to właśnie nam pomogli chociażby w kontekście dzieci z niedostosowaniem społecznym podejmować też właściwe działania myślę, że ja myślę, że to pytanie będzie do pana kuratora pan kurator Grzegorz Wierzchowski Jan myślę, że to się już dzieje, że już ministerstwo podejmuje działania, dążąc do tego, żeby w szkole byli potrzebni specjaliści na takim 1 z ostatnich działań, które mogę przytoczyć to jest chociażby dotyczące pedagogów szkolnych ujednolicenie wymiaru pensum tylko tym też się ministerstwo zajmujemy, ale bardzo dobrze, że pani w ogóle poruszyła temat ucznia temat wychowania no bo uważam, że nawet kilka razy tutaj w tej debacie to wybrzmiało, ale no tak czasami odchodzimy od ronda do innych tematów dot spra w finansowych czy ds. właśnie struktury szkół, ale tu właśnie uczeń uczeń nie jest w tej reformie najważniejszej i stworzenie dla niego jak najbardziej przyjaznego środowiska zgadzam się z panią, że bardzo duży wpływ na uczniów mają właśnie media ma ma także przemysł rozrywkowy wszelkiego rodzaju gry i szkoła nie jest tym jedynym jedynym jedyną instytucją, która jest odpowiedzialna za wychowanie, ale właśnie wzmocnienie tej roli wychowawczej szkoły spowoduje, że szkoła zacznie mocniej oddziałują one oddziaływać, a nie właśnie na przewagę w tej chwili mają przewagę właśnie tak jak pani powiedziała media i myślę, że wandale portale pani dyrektor muzeum pamięci my chcemy, żeby przewagę w wychowaniu na wartościach oparty na wartościach miała właśnie szkoła pani dyrektor Bożena Będzińska Wosik ma też coś w tej sprawie do powiedzenia ja tutaj zgadzam się ze słowami pana kuratora, że uczeń jest najważniejszy w tej reformie czyny czy w innej reformy zawsze powinien być najważniejszy uważam, że edukacja wymaga spokoju uważam, że my nauczyciele minione pracujemy ciężko na co dzień jest tworzone systemy wychowawcze oprze, obserwując naszych uczniów, rozpoznając potrzeby i naprawdę robimy wszystko, żeby nasz absolwent po był zadowolony kiedyś w życiu po prostu, żeby był szczęśliwy my natomiast wiadomo, że potrzeba nam wielu umiejętności i ja np. uważam, że naj naj większą potrzebą szkoły naszej polskiej to jest zmiana jakościowa, bo uważam, że my nie nie bardzo nadążają za zmianami, które się dzieją wokół nas wszystko się zmienia, a szkoła stoi w miejscu i myślę, że wszyscy, a wszyscy nauczyciele rodzice całe społeczeństwo powinniśmy zacząć od siebie od tego, żeby dostrzec właśnie tę ważność dziecka, że to dziecko jest najważniejsze, żebyśmy pamiętali zawsze o tym, że nie ma dzieci są ludzie myślę, że ja dziękuję bardzo mi, że to jest święta świetna puenta na podsumowanie naszej debaty dziękujemy bardzo publiczności, która dzisiaj zgromadziła się tutaj w teatrze imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi bardzo aktywnej publiczności dziękujemy za udział w wadze dziękujemy naszym pomysł pana list do mnie przypomnę, że naszymi gośćmi była pani Bożena Będzińska Włosi dyrektorka podstawówki nr 81 w autach pan Grzegorz Wierzchowski łódzki kurator oświaty pan Janusz Kłos dyrektor łódzkiego centrum doskonalenia nauczycieli oraz pan ranny Tomasz Trela wiceprezydent Łodzi dziękuję bardzo bardzo dziękujemy już za tydzień finał akcji usłysz swoją szkołę 1 czerwca w Warszawie o osiemnastej spotykamy się na słynnym placu Defilad przy teatrze studio, a dziś zapraszam jeszcze do kontynuacji naszej dyskusji na antenie Radia TOK FM o dwudziestej pierwszej 20 Paweł Sulik zaprasza na audycje zapraszamy do zwolnienia dziękuję państwu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA