REKLAMA

Jak poznawali się Europejczycy i Afrykanie?

OFF Czarek
Data emisji:
2017-05-26 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ich z zapewne widzieli państwo sporo filmów dotyczących przybycia różnych form kosmitów na ziemie, gdy w takich pierwszych prób kontaktu czasami się kończyło tak wielką gratką czasami wręcz przeciwnie, bo to jest takie to nasze dobre filmowe wyobrażenie o tym jak to wyglądałoby spotkanie przybyszów z innej przy zimnych cywilizacji, ale pewnie podobnie musieliście czuć i Portugalczycy, którzy w 15 wieku na początku piętnastego wieku wyprawiali się w okolice Afryki Rozwiń » zachodniej i pewnie podobnie musieli się czuć mieszkańcy tych terenów, kiedy zobaczyli właśnie taki trochę UFO ludków znaczek obie strony o duchową przyjmowały życie napotka ni są ludźmi z Innovy to argumentują w różny sposób np. powiadają mają ludzką postać albo mówią posługują się umową nawet jest taki przykład, że w 2 dotyczące pewnej legendy wewnątrz afrykańskiej tam wewnątrz Afryki władcy niektórych państ w czerpali złoto z terenów, które były trudne do opanowania złapali takiego poparcia on nie chciał nic mówić po 3 dniach zmarł i są pisane, że on jednak chyba był człowiekiem, bo nie chciał mówić, ale muszę mieć mowę ludzką postać miał ludzką, czyli że jakoś się zetknęli między sobą to mimo różnic wiedzieli, że naprzeciwko siebie mając człowieka, a zaskoczeni byli całkowicie Portugalczycy wyobrażali sobie przed wyprawami w to co jest za przegląd kina nie taki przylądek, którego mogli popłynąć, ale nie mogli zwrócić się myli się pod wiatr i pod prąd to lokale są nazwanie mnie tak możesz popłynąć, ale nie bardzo nierówno w Tarnowie z, gdy oni się strasznie bali tego właśnie przepłynięcie Henryk żeglarz ich nagradzał ich skłania do tych podróż, ale czy oni sobie wyobrażali wedle jeszcze geografii starożytnej i potem wczesnośredniowiecznej, że tam nie ma nic mówili słońce świeci coraz bardziej paląca wszystko życie aż się jak się potem posuwać wzdłuż wybrzeży Sahary niskich lotów po i tam nie ma nic w związku z tym my też zginiemy dopiero jak dotarli do ujścia Senegal i zobaczyli wielkie drzewa to we wszystkich tekstach jest opis tych drzew, ale spotykali tam też ludzi i teraz ci ludzie też zupełnie nie wiedzieli czy tym, czego się spodziewać jeszcze na Wybrzeżu saharyjskiej ludzie byli berbeć leży w tonie mieli pewien kontakt z białymi Arabami derby ramię z północnej Afryki i handlowy sporadyczne, ale nie natomiast na południe od ujścia w Senegalu to właściwie to było coś zupełnie nowego także ich zdziwienie zdumienie było obustronne 1 rycerz był portugalski napisał, że tam jest wbrew temu co myśleliśmy tak strasznie dużo ludów, że aż trudno w to uwierzyć no chyba zaskoczenie w czarnych Afrykanów było większe ten tajemniczy głos, który od kilku minut odpowiada państwo to prof. Michał Tymowski historyk badacz dziejów Afryki z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego autor m. in. książki Europejczycy i Afrykanie na wydane przez wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika właśnie książce, która pokazuje te pierwsze spotkania Portugalczyków i Afryka w taki właśnie był pomysł, żeby pokazać pierwsze spotkania, ale jednocześnie pokazać je z obu stron, ponieważ oczywiście odkryciach geograficznych zjadą bardzo wiele gdzie kto dotarł i t d . ale to jest jednostronnie europejskie tekstów dotyczących Afrykanów w tym kontakcie jest bardzo mało i raczej swoje stylistyczne dotyczą okresu od piętnastego do dziewiętnastego wieku jest taki ogólny kierunek badań Afryka w tworzeniu nowożytnego świata, bo to był 1 z kontynentu, który brał udział w owym trójkąty handlu prawda Ameryka Europa jak Afryka, ale ja dodam tylko pierwszych 80 lat, czyli właśnie ten moment, kiedy przybyło uszło z nich jest co zrobić co to jest prawda, kiedy w trwoga chęć ucieczki współgrają n p . z tym, że Afrykanie wypływają łodziami naprzeciwko Karaweli, które nie mogła dobić do brzegu tylko on musiał też łodzie wysyłać, ale taka tabela jasno dowodzi oni płynu, żeby zobaczyć co to jest ciekawość to jedno słowo oczywiście jest strach odwaga zniecierpliwienie nienawiść chęć zabicia przeciwnika tez burza w najróżniejszych uczuć, ale wśród nich jest ciekawość oni posuwają się długo wchodził na etykę rower, żeby zobaczyć co to jest po to, zresztą skutecznie rzucają się do morza uciekaj u często to jest wywiad chcą zobaczyć swoim powiedzieć coś tam dzieje, czyli w tym krótkim okresie, który ja badam nie było właściwie żadnych z góry przyjętych zasad wszystko co Europejczycy przyjęli sobie z góry było do niczego doświadczenie pokazywało zupełnie inny świat, a Afrykanie najprawdopodobniej niczego nie zakładali, by nie zakłada istnienie takich takich przybyszów Portugalczycy, by panie profesorze w poszukiwaniu różnego rodzaju zasobów czy bogactwo porywali niewolę lokalnych mieszkańców, ale tych, którzy jak pan powiedział byli najważniejsi nawet odważniejsi albo najbardziej ciekawi, którzy sami chodzić często można, by powiedzieć zapraszali na podróż powrotną do portu rywali ich, ale często chodziliśmy my mamy przypadek bardzo wczesny, kiedy 1 starszy jeszcze berberys z tej części bydgoskiej poprosił, żeby go 10, a Portugalczycy dali swojego zasta w do tego do tej grupy koczowniczy ten Fernandez się nazywał jeździ z tymi na czym na wielbłądzie z tymi pracownikami po pół roku go odnaleziono na Wybrzeżu czeka na następną okazałe krzewy takie przebywał 1 z drugą natomiast tamten został zawieziony do Portugalii przebadane oczywiście pytano go możliwie wszystko inne nagrodzony ją odesłać także do pierwsze kontakty były gwałtowne Portugalczycy to będzie rycerz oni nie umieli zorganizować handel oni napadali porywali cele Henryka żeglarza były większe np. poza oczywiście z korzyścią miał np. dechrystianizacji, ale ci rycerze nie mogli nie umieli tego w ogóle przeprowadzić to nie istnieje w jej działaniu, chyba że koszt sporu do Portugalii tam można próbować gościć, ale wytłumaczyć mu coś obserwowałem tych ludzi, którzy byli w Portugalii wypytywano ich, ale również patrzono, który jest inteligent, który szybko się uczył portugalskiego języka potem go wysyłano do Afryki, żeby był tłumaczy także ten okres walk i nienawiści gwałtownych starć to on był dosyć krótki, bo do niczego nie prowadził poza jednostkowymi rabunkiem, ale ile można rabować to jest klub zaczął uciekać z Wybrzeża i skoro tak to się porozumieją się też drugi etap zaczynamy rozmawiać wspomniał pan o tych lokalnych mieszkańców Afryki, którzy pojechali do Portugalii nauczyli się języka i wkrótce później powstał pewien system kształcenia tłumaczy tłumaczy, ale powstał ten był on w śród najpier w powstawał dlatego, że jeżeli wykształcona takiego tłumacza i zawieziono go do Afryki, który uciekał, która kronikarz pierwszych wypraw portugalskich win uciekł mimo wszystkich dobrodziejstw, jakie od nas doznaną dostawali stroi tak dalej różne prawda o prezenty no ale ale nie dostawali wolność tylko wręcz przeciwnie, więc uciekli w, tyle że władcy murzyńskich, jeżeli oni chcieli też rozmawiać to ich do walki już tu mecz był potrzebny im oni nie mieli tłumaczy tłumacze mieli pory Portugalczycy w związku z tym uciekali, ale szybko wbili łopaty i doprowadzali do WHO do tego, że pozostawali tłumaczami postąp cały system prawny np. MOK też mieć prywatnego niewolnikami był dobrym tłumaczył to go wypożyczone Karawela Karawela był wypożyczony z określoną sumę za określoną sumę taki niewolnik był drogi w tym jak nie wrócił to suma przepadała, gdy zasną przepadają wie to znaczy jak i nie wrócił tłumaczy to właściciel dostawał podwójną jego cenę, a ceny jego była dużo wyższa niż normalnie albo stałej inne zasady, że jeżeli taki tłumacz przyczyni się do tego, że jego właściciel zdobędzie 5 niewolników albo coś siłę porównywalnego wartości to powinien go wyzwać powinien nie znaczy musi, ale są akta potwierdzany potem przez kolarzy taki już takiego się wyzwala i potem taki tłumaczy się go wolny a gdy człowiek zasłużył na karabinach, a zarobić potrafił porządnie, więc szybko bardzo przeszli obie strony przeszły od wrogości i walki przeciwstawiania się co obfitowało w rzeczy dramatyczne, bo Portugalczycy byli silni i uzbrojeni mieli działał na Karaweli Elano strzelił oraz prawda natomiast tamci mieli zatrute strzały, w których Portugalczycy baliśmy się straszą brudem duża potworna broń i szybko przeszli przez przeszło obie strony do kontaktów handlowych, a my przejdziemy do informacji Radia TOK FM, a po informacjach powrócimy do Europejczyków i spotkań pierwsze spotkanie w Afryce swe piętno początku piętnastego wieku prof. Michał Tymowski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwem gościem Europejczycy i Afrykanie to tytuł książki, która ukazała się nakładem wydawnict w wydawnictwa naukowego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika informacje o dziesiątej 20 w prof. Michał Tymowski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego opowiada dzisiaj fascynujące historie dotyczące pierwszych spotkań przybyszy z europejskich czy Europejczycy Afrykanie spotkają się z początku piętnastego wieku najpier w jedni z uczniami drudzy ze stratą tymi strzałami jedni porywają drudzy uciekają, ale w końcu obydwie strony dochodzą do wniosku, że tak się nie da trzeba by powymieniać doświadczenia i towary do tego wniosku dochodzą stopniowo jest taka bardzo ciekawa scena, kiedy później Karawela dowodzone przez Venezia Nino Akademos tu Henryk żeglarz zorientował się, że rycerze portugalscy mało się nadają nawiązywania handlu nie wszystko rozwiązywali metrze mieli problem to napadali albo się broni natomiast wenecjanin miał handlować obserwował ludzi PiS oboje są zastanawiał się natomiast są i z powodzeniem handlowały takiego ludu molochów rozmawiał długo z władcą miejscowymi te rozmowy są kapitalne tu bardzo ciekawe, chociaż zanotowane tylko przez jednostronne, ale potem pojechał do innego ludu serwerów i tłumaczy krzyczeli skala byli, że chcą się porozumieć ze ściętych tłumaczy rozumiano, bo tam było 400500 języków aż do zatoki tam prawda w maju najdalej na wschód posuniętej no ale by niektóre języki UMK komunikacji między etnicznym agenci serialowy rozumieć, chociaż mówiono do nich w innym języku i senatorowie powiedzieli tak my wiemy już was przychodzą do nas wiadomość od sąsiadów, ale wy jesteście bardzo źli ludzie nawet dna badacze, ale kupujecie ludzi oni znikają w ich chyba pożerać to jest niemożliwe żeby, że było nie tak znikali w wezmę was zabijemy z całych sił chcemy was zabić kolejka do mostu nie był wojownikiem wojownik był napad może chcecie się bić to mniej niż od mostu odpłyną szukał dalej szukał najróżniejsze kontakty, ale w, czyli kupcy w włoscy w służbie króla Henryka żeglarza w tym króla portugalskiego oni potrafili zorganizować ten handel, ale co jest najciekawsze to aktorzy spotykali się z dobrą odpowiedzią drugiej strony mianowicie Afrykanie to był lód na bardzo różnym poziomie rozwoju mniej państwa albo mieli to co nazywa po polsku wodzu stwarza rzeczy takie czy ich dom po angielsku umowne byli w organizacjach z legendarnych jak napisał 1 z LO z takich właśnie Portugalczyków każda wieś ma swojego króla czy naczelnika prawda to był tzw. system segmentach oni to wszystko widzieć inne w tej różnorodności afrykańskiej szukali oczywiście najlepszych kontaktów, ale mówisz, że jeżeli chodzi o prymitywną gospodarkę to jeszcze od Malinowskiego jest opisywany w literaturze antropologicznej to wymiana w gospodarkach prymitywnych trasie mówi przed piśmie Anny poddanej innym regułom ludzie dążą do zyskania prestiżu wdowy dają nawet więcej niż dostać, żeby się poczuć ważniejszy, gdy obrót jest czas, który dystrybucją, a nie handlem Otóż w Afryce ludzie doskonale wiedzieli co to jest handel i kiedy Portugalczycy im to proponowali to oni tu doskonale rozumie to muszą być wpły w nawet pośredni kupców z arabskich przechodzących od ósmego wieku przez Saharę, ale tu też była jakaś cecha tych miejscowych społeczności np. ton trafiają Portugalczycy na targi są targi, czyli jak oni przybywają na targach i chcą handlować wszyscy rozumieją, o co chodzi to nie jest takie oczywiste, że u ludów prymitywnych jak przychodzi ktoś chce przehandlować dotąd rozumiał, o co chodzi raczej daje mu dalej obdarowuje go i t d. czuję jak coś dostanie to daje więcej no i t d. tak tu nie od stóp wiedzą co tu uzyskać to był bardzo ważny element porozumienia, ale jednocześnie niesłychanie niebezpieczne jak się okazało, bo jak się czyta te teksty toczy się niebezpieczne jest napaść Portugalczyk skuszą mu z mieczem w zbroi ciężko było zbroi walki w tym gry w tym klimacie, ale miał był groźniejszy i pokonał przeciwnika natomiast itp kupiec doprowadzą do wymiany handlowej nóż do badania mojego mistrza ja się tym nie zajmuje pokazały jak ta wymiana jest inna niekorzystna dla Afryki one już od początku wchodzi w pewien układ z obszaru nie rozwiniętego, która dostarcza surowców w zamian za różne produkty przetworzone tkaniny przed Tuskiem wyroby metalowe i t d. chociaż na miejscu w Afryce kowalstwo Judy przetopu Rudy istniały i ten handel tak wydawałoby się bardzo korzystnej linii nie niegroźny nurt dłuższą metę to się okazywało grosz no, więc oni sobie różne rzeczy urządzenie się nauczyli ze sobą rozmawiać to np. wybierali też miejsca miejsca, w których będą się spotykać i teraz w tym miejscu mogą być różne mogą być na Wybrzeżu, w którym i Portugalczycy musieli Łodzią nie Karawela mógł dopłynąć do Wybrzeża, czyli trochę byli zdani na łaskę i niełaskę tych, których jest więcej tam na miejscu, ale Wybrzeże nie było miejscem, gdzie istniała osada w miejscowych Afrykanów wioskę był taki teren pośrednio nic sobie wybierali żeby, żeby mieć pewną równowagę w tym miejscu, żeby rozłożyć to spotkanie takie chcą obie strony ja czegoś, ale były też np. targi, jeżeli Portugalczycy udawali się na targi Otóż podlegali reglamentacji władców miejscowych to znaczy były pewne zasady tak jak w Polsce prawda nie wiem Krzywoustego pro zdobyło prawo targowy był urzędnik to samo było to to znaczy, jeżeli Portugalczyk taki taki Targ wchodził to już podlega miejscowym zasad musiał się ich trzymać, ale tamta strona chciała, więc Oniszczuk u, czyli nawzajem swoich no i jakby to powiedzieć zasadzkę w tym, których mogliby mogliby współ jeszcze 1 rzeczy chciałbym powiedzieć mianowicie rozmawiano przede wszystkim w Afryce to znaczy jest to seria takich spotkań bardziej albo dosyć silne spontanicznie organizowanych albo już przemyślanych to znaczy jedzie ktoś, kto ma pełnomocnictwo do prowadzenia i a w pewnym momencie afrykańscy władcy posyłać swoje poselstwa do do Portugalii mamy co najmniej 3 takie duże poselstwa, w którym władcy Portugalii afrykańscy posyłają swoich posłów albo też no powiedzmy obalony władca ludu molochów, które już od dawna portugalscy handlu idzie, żeby uzyskać pomoc płaci rzeczą, którą wieża będzie łakome dla Portugalczyków chce się ochrzcić prawda, bo to jest nie bardzo się chcieli ochrzcić, bo mógł mieć swoją kulturę na chrzest rozbija całą tkankę społeczną droga, która była wokół pewnych zasad z religią związane było prawo to nie jest oddzielny monogamia jest tak no Huraganem i wiem, że państwo to jest pewien problem, ale Turcy Portugalczycy ulegali silnemu wpływowi Afrykanie, a w African także to to jest 2 stron tak czy inaczej istniały poselstwo bardzo uroczyście przyjmowane przez władców portugalskich o nich przyjmowali uroczyście z 2 powodów chcieli coś uzyskać, ale z drugiej strony było dużo szpiegów n p . z Norymbergi przyjeżdżało dużo kupców ze Śląska po nie 3 dni opolskie śląskie rycerz von popijał prawda przyjechał na rzecz cesarza zorientować się coś tam dzieje to 1480 par i przed tymi ludźmi, o których król wieży są na dworze rozbiła się ta ceremonia przyjęcia tych po to, by tych afrykańskich my posłów to jest bardzo ciekawe, zupełnie jakby inne niż spotkanie w samej Afryce donosi przynoszą również do Europy i to są takie powiedzmy sobie przejście od walk do współpracy różnych dyplomatycznej handlowej nawet czasami politycznej rzadko Portugalczycy używają przemocy raz się zdarza chcą zbudować zamek ten władca murzyński mówi tak dobrze handlujemy lepiej tego zamku nie budować tunel wschodni mówią w pewnym momencie ten ten dostaje ich portugalski bada, ale król kazał mi zbudować zamek albo nie wracać, bo miał siły miał przewagę zbudował władca Burzyński groził jednak, jeżeli będziecie nas napadać uciekniemy tu być pustynia pomysł jak jeszcze się potem ułożyło on i to była druga to był drugi etap współpracy, w trakcie którego o nich siebie uczynki patrzyli jak ten drugi człowiek jest kim on jest jak mówi jak argumentuje noc np. ciekawe są opisy przemówień tych posłów, którzy do Portugalii pojechali opisuje ich postać przejaw to są ci mężczyźni jak sprawnie posługuje się językiem jak doskonale dobierają argumenty i Angelika zepsuł tak pięknie mówił tak pięknie wyglądałby taki godny spokojny wydawałoby się, że to jakiś władca Grecji starożytnej ze swoją wymową ani nie władca inny afrykański wprawdzie już niedługo miał być ochrzczony jest taki drugi etap kontaktu z kolejnego etapu powróciły po informacjach Radia TOK FM prof. Michał Tymowski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem Europejczycy i Afrykanie to tytuł książki prof. Michała Dmowskiego, która od tych spotkaniach portugalskiej portugalskich traktuje informacje już za 4 minuty o godzinie dziesiątej 40 po informacjach wracamy, bo w prof. Michał Tymowski historyk badacz dziejów Afryki z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwem gościem, a wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika wydało książkę pana prof. Europejczycy Afrykanie, zwłaszcza tych kontaktach na początku przemoc siła w walkach, ale później współpraca WSH wymiana handlowa tak moich rokowania rozmowy nawet próby nawracania, który zresztą nie nie udawały się w Afryce no i trzecie zjawisko bardzo ważny, które wydaje mi się dlatego w rozwoju kontaktów istotne to jest powstawanie pewnych mniejszości, które są wśród większości, bo kontakt kulturowy tak z punktu widzenia antropologii to jest kontakt z 2 lub większej liczby kultur i bardzo istotną rzeczą są liczby Otóż w Afryce te liczby są siła jest może po stronie Portugalczyków, a my Travel jest około 30 ludzi z 2030 ludzi jest mały statek sprawny technicznie dobrze płynący pod wiatr przeciwstawiający się prądom, ale mały no jak taka Karawela ląduje gdzieś się o 3 cumuje przy przy 3 przy lądzie potem wysyła Łódź to tu nie są duże liczby tych zdobywców, a tam w Afryce są całe grupy wzorcom zróżnicowaniem starcy mężczyźni kobiety dzieci znów wszystkie generacje i t d . to jest zupełnie inny kontakt i teraz są pewnym zjawiskiem jest to, że pojawią się grupy mniejszościowe wśród większości pierwszą jest grupa niewolników afrykańskich przywożonych do Portugalii w końcu do początku szesnastego wieku po tym, dłuższym okresie, które będą no to około 1 % to już byli niewolnicy Portugalczyków w ogóle było około 1 000 000 wtedy to jest nieliczny prawda nieliczne społeczeństwo czy naród jak to nazwiemy jeszcze w średniowieczu, ale i mieszkańcy Królestwa tak to nazwijmy to o duszy, a niewolnicy skupia się w dużych miastach w Lizbonie w ferworze i t d. tam jest ich więcej chętni to jest cały proces wchodzenia tych niewolników społeczeństwo portugalskie to jest proces złożony dosyć no powiedziałbym miękkie dlatego społeczeństwo portugalskie nie jest rasistowskie, ale nie reaguje negatywnie na inność akceptuje to jest trochę inaczej niż w późniejszych społeczeństwach kolonialnych, jeżeli taki właśnie niewolnik ochrzcił się to właśnie wchodzi na równych prawach z innymi, ale kronikarz sól napisze nawet niewolnicy to oni żyją tak jak nasza służba jest lepiej niż gorzej nie ma takiego drastycznego wyzysku i takiego dramatu od dramatu jest, bo być porwany w Afryce przywiezionym do do do Europy jest rozdzielony od swoich najbliższa dzieci to jest dla Lechii 1 jedyny raz, kiedy dowódca eskadry Karaweli mówi do Henryka żeglarza w doborze byśmy ich spod pokładów zasadzie dajmy im odpocząć oni są chorzy, a poza tym to są ludzie pełni rozpaczy, że mamy mało takich tekstów, a tutaj już takich taki snop światła prawda opada mamy n p . takie sceny, kiedy ci Afrykanie w Afryce bronią się kobiety się bronią niesłychanie skutecznie potrafią 3 Portugalczyków od żegnać no o nich one być Portugalczycy mogliby uznać taką kobietę nożem i 1 zieloni chcą mieć zdrową, więc jest taki opis 1 silnej niezwykle niewiasty, która się tak broni arze nie dała się porwać, ale oni porwali działaczkę ona sama poszła, więc okrucieństwo z naszego punktu widzenia to jest rzecz przemożna, ale jako już są potem w Portugalii to stanowią pewną mniejszość, której jest tu akceptowana oni żyją i mam tutaj taki późniejszy trochę obraz, bo dużo się posługiwałem obrazami rzeźbami i t d . a żeby te postawy ludzkie zachwycić nie tylko od strony tekstów czy może nie piszą ci Afrykanie niewolnice nie piszą jeszcze dopiero potem, bo nawet będą 16 wieku twórcy komedii piszący w tym właśnie w dobrym portugalskim języków powstał też język taki taki afrykańską portugalski uproszczony bardzo trudno na tym obrazie dochodowa słucham dalej z moich to znaczy dobrze, że odda jest to plac fontanny królewskiej, w którym z fontanny ludzie biorą wodę i roznoszą służący biali i również niewolnicy Czarni, ale bawią się tańczyć mam tutaj taką malutką scenkę tańczy busa służąca portugalska Tshibamby zwolennicy chyba z wyzwolenia 7 afrykańskim, bo ma bardzo ładny, że Bącik też na bosaka tańczy tańczą zapamiętale w ogóle wyłączeni z tego z tego co z tego kręgu prawda ten panie profesorze, bo stworzyliśmy od tych od spotkania różnych etapach tych spotkań, ale główne czy większość relacji to są relacje Portugalczyków, a co z racjami drugiej strony, skąd wiemy jak ta druga strona postrzegała tylko 2 zdania jeszcze odbiciem lustrzanym tych mniejszych i lustrzanym tej mniejszości muzyk niewolniczej w Portugalii w służbie w głowie portugalscy krzemu uciekają do Afryki gonitw ukorzenią się z miejscowymi kobietami stanowią takich graczy służą jako pośrednicy żyją tam są coraz bardziej Czarni wierzch wychodzi z Koroną o tym, miejscowe kobiety to powodują, ale zawsze znają portugalski, żeby móc pośredniczyć czy nie ma pan mniejszość portugalską czy pochodzenia portugalskiego w Afryce, ale teraz tak, bo główne moje zadanie, żeby obie strony przemówiły historyk się spotyka bardzo często z takimi grupami społecznymi, o których mówimy milczą na przygody chłopca w Polsce bardzo długo nie wiemy co oni myśleli może są pliki chłopskie prawda osiemnastego wieku może list z Ameryki takie świetne listy wydane przez Witolda kule unijne są dobrej i Marcina kule którymi Cichemu robotnicy w Ameryce piszą o tym co albumu dyktują, ale i to są grupy milczący bardzo często milcząco są kobiety i teraz jak z tym zrobić, żeby oni przemówili ci Afrykanie oczywiście Portugalczycy dokładnie notują to co mówią Afrykanie, ale też to co rusz mieli Portugalczycy, a co oni zrozumieli to co im powiedział tłumaczy to tłumaczyć tak zrozumiał ma pan 30 zlotego co dochodzi do Portugalczyka nawet z mniej więcej wiemy co mówili po ci Afrykanie, ale to jest bardzo wątpliwe trudne do aut, chociaż 1 z władców murzyńskich mówi do tego dostojnika przybywali tutaj do nas ludzie biedni obdarci chwytali byle co co myśmy chcieli sprzedać to na wszystko rzucali ty jesteś poważnie jest też dobrze ubranym, żeby handlować Smoleńsk to pewne jest jednak autentyczne, ale tych tekstów jest za mało i te teksty są w portugalskim i tekstami na ich gdzie jest jakiś typ źródła, w którym Afrykanie wypowiadają się oni bezpośrednio i tys sztuk, a oni rzeźbi rzeźby z kości Słoniowej rzeźbili metodą traconego wosku rzeźby z donosu jedno powstawały w państwie Danii Niemiec w dzisiejszym Gdynię to w na terenie Nigerii drudzy są oddalone w zupełnie ich warunkach tam nie było państwa były systemy segment karny tam rzeźbiono z kości Słoniowej i teraz na zamówienie Portugalczyków rzeźbili różne rzeczy, które TR rączki do noży i przede wszystkim solniczki to był najpiękniej zdobione na tych zawodniczkach z rzeźbiarzy afrykańscy przedstawiali forum strukturę społeczną afery tych po Europejczyków, którzy przybywali do przybywali do Afryki wy rzeźbili dostojnika wyrzeźbił rycerza pieszego konnego wyrzeźbił broni wyrzeźbić nawet ucztę, w którym pijani Portugalczycy leżą pod tą decyzją dla nas solniczka z nagimi kobietami jest tak, dlatego że 1 z mniejszości, by kobiety po Leszku tureckich kobiet było bardzo mało tylko ze sławy degradacja z zdegradowany za karę, ale ich było mało, by rzeczywiście odkrywcy to byli młodzi ludzie i czy to handlowali tu byli młodzi wrócili zdrowi silni no nie szukali kobiet, więc to napięcie erotyczne seksualne znalazło wyraz swojej wspólniczce to jest wręcz wyuzdana solniczka Klarna to się dach znajduje się w Bolonii, dlatego że te solniczki przywożono do Europy są 3 niecelne portugalskie, w których zginęły tam podane są ceny zapłaty ceny są ewidentnie zaniżonych potem doszło do tzw. gabinetów osobliwości Krzysztof Pomian tak ją tezę postawił, że po oświeceniu nasza kultura jest kulturą naukową, a ta kultura renesansowe barokowe z kulturą ciekawości Kogut kulturą osobliwości powstawały w Europie gabinety osobliwości te sunnickich, których ratowane są tam imamy tam i Afryka Janusz k, a wyrzeźbionych, ale jeżeli chcemy myśleć o tym co Afrykanie myśleli o Portugalczyka no to mamy już całą gamę to biedaków, którzy mają je do Manili, czyli taką rolę taką bransoletę z mosiądzu trzymają, żeby ją sprzedać prawda ubrani skromnie i t d . więc inny mamy inny materiał, który wprowadziły obok tu typowym materiałem historyka jest materią pisany, ale to materiał kryzys artystyczny znowu jest wspaniały szczególnie w końcu piętnastego 16 i na początku szesnastego wieku, bo potem Portugalczycy przywozili wzory przywoziłem n p . i też poświadczone drzeworyt Dürera i mówili wyrzeźbić tak, ale to już raz ósmy już po to, jakieś jedno potem zaczęli przywozić z wielu ludzi różne przedmioty i w tych zawodniczkach i rzeźbach łyżkach tak dalej zaczyna się odbijać gustu zupełnie innego kręgu kulturowego, ale to mnie, gdy to ja to wiem to ciekawe, ale odczuwam to, bo ja chcę zobaczyć co oni myśleli ci rzeźbiarze afrykańscy o Portugalii Czechach, czyli selekcjonuje te rzeźby wedle tego widza poniesie wypowiadają niech oni widzą całą strukturę społeczną tych co przybywa wszystkich identyfikuje ich panie profesorze bardzo dziękuję za wizytę więcej informacji na temat tego spotkania znajdą państwo w książce Europejczycy i Afrykanie prof. Michała Krzymowskiego książki czy książce wydanej przez wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika dziękuję panie profesorze i jak bardzo dziękuje informacje Radia TOK FM już za kilka minut po godzinie jedenastej, a po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA