REKLAMA

Czym jest edukacja demokratyczna?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-05-26 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:52 min.
Udostępnij:

O szkołach demokratycznych opowiadają: Marianna Kłosińska, Fundacja Bullerbyn i Mariusz Truszkowski, załozyciel placówek w duchu edukacji demokratycznej

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czy mamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu są już nasi goście znana państwu z naszej anteny Marianna Kłosińska prezeska fundacji Bullerbyn dobry wieczór dobry wieczór i Mariusz Truszkowski założyciel placówek w duchu edukacji Demokratycznej, czyli bliska duchowo osoba idei, o których będziemy rozmawiać Mariannie Kosiński również Mariusz Truszkowski dobry wieczór dobrych dziś będziemy rozmawiać właśnie środowisku osób, które Rozwiń » tworzą świat edukacji alternatywnej edukacji Demokratycznej w Polsce, a to, dlatego że radio TOK FM jest patronem zjazdu szkół demokratycznych, który odbędzie się w ten weekend łódek tak się nazywa po prostu tempa po polsku mówimy o TVN ta impreza Radia TOK FM jest patronem chcemy państwa zaprosić do wzięcia udziału w tym spotkaniu tych z państwa, na których ten temat dotyczy klub interesuje inny w zasadzie impreza już trwa mamy piątek wieczór, ale jeszcze w sobotę niedzielę będą odbywać się inne różnego rodzaju spotkania i inne o nich zaraz opowiemy, ale najpier w Marianna chciałbym, żeby poprosić Jenny o takie krótkie wprowadzenie temat jak w ogóle edukacja demokratyczna na dziś na koniec maja 2017 roku miewa się w Polsce, bo z formalnego punktu widzenia edukacja demokratyczna też edukacja domowa i czasie miewa coraz lepiej po prostu przyrost geometryczny my popularności tej formy nauczania ponad 12  000 zloty co jeszcze niedawno tak to w Dublinie nie wiadomo było jak kilkaset kilka tysięcy w tej chwili ponad 12 jeśli chodzi o samą edukację demokratyczny akt to dziś jej jak tytoń szacuje się oceniasz wieś, a rano będziemy mogli ocenić tak naprawdę do końca po zjeździe szkół na nadbrzeżnych natomiast biorąc pod uwagę to, że cały ruch edukacji Demokratycznej w Polsce ten współczesny obecny pakt zaczął się mniej więcej 4 lata temu to ponad 20 szkół demokratycznych reprezentowanych na zjeździe szkół demokratycznych polskich szkół demokratycznych to jest naprawdę ogromne sukces uważam, że z 4 lata powstało ponad 20 placówek my szacujemy, że jeżeli jest ich, bo nie wszystkie do nas trafią na zjazd int szacuje, że jest ich około 30 w Polsce i w każdej takiej siły z takich placówek jest od kilkorga do kilku dziesięciorga dzieci on my nasza rozmowa z jakimś sensie, bo łączy się rozmową, która odbyła się tutaj jakiś czas temu był twoim gościem był jako hektar z Izraela pionierzy edukacji Demokratycznej w Izraelu polecam państwu słuchanie tego podcast, bo to jest jakiegoś rodzaju wprowadzenie w ten temat, ale też pokazanie jak ta idea miewa się na świecie będzie się przede wszystkim będziemy rozmawiać o polskich realiach mylne i opolskiej specyfice, kto może wziąć udział w rondelku w tym 200 zjazd zaczął się już w czwartek, a i na zjeździe, czyli agent ma z w momencie, kiedy reprezentujemy tylko włącznie szkoły demokratyczne są rzeczywiście tylko włącznie społeczności szkół demokratycznych ewentualnie osoby związane z ze społecznościami szkół demokratycznych, czyli ERM mentorzy rodzice dzieci i jak osoby wspierające takie jak psychologowie ewentualnie wspierać wspierające organizacyjnie takie placówki, czyli są to cała społeczność szkolna, ale i te osoby mogą być na coś zjeść, czyli były od zera zaczęły w czwartek skończą w niedzielę natomiast niedziela to jest dzień otwarty zjazd, na którym bardzo serdecznie zapraszamy wszystkie osoby zainteresowane ruchem edukacji Demokratycznej i tym czym jest edukacja demokratyczna, ale po to, żeby mogli nas poznać, żeby zobaczyli, że jak wyglądamy, żeby mogli z nami porozmawiać o zadawać nam różne pytania i jak Iwonę troszkę sobie odczarować ten może zobaczyć to magiczne miejsce i zobaczyć magiczne miejsce, jakim jest z kabury ja tam byłam bardzo państwo uległam temu czarowi będą też tam w niedzielę, aby jeśli ktoś z państwa miałby ochotę z naszych słuchaczy to, jakie są zasady uczestnictwa czy faktycznie każdy może przejąć przekroczyć bramę Bullerbyn, żeby do nas przyjechać trzeba najpier w opłacić wejściówkę wejściówka NBA jeszcze do jutra rana kosztuje 85 zł można ją wpłacić przez stronę internetową www eu dek kropka pl, ale i i jak natomiast, jeżeli chcieliby państwo do nas dołączyć już w niedzielę bezpośrednio z ulicy to zapraszamy wówczas wejściówka będzie kosztowała 100 zł niestety, ale tak trudne mamy takie, a ograniczenia organizacyjne i rzeczywiście może przyjechać do nas każdy zapraszamy do uczestniczenia w takiej nietypowej formule konferencyjnej przede wszystkim sam zjazd jest organizowany w plenerze tak nazwał to tempo hasło z ulicy z bardzo wymowny wraz z pola z Polnej drogi zdolnej chronić te Reiss zorganizowany na tę na terenie kampusu wioski Bullerbyn, czyli w miejscu, gdzie stoi 1 duży dom stoi 10 namiotów tipi stoi Jurka stoi również, że kopuła rozstawiona przez Przemka Różańskiego są namioty, więc był, ale atmosfera piknikowa jak najbardziej i jak będzie też stało ogromny namiot Mariusza Gorzkowskiego z turkusowym wierzy, w którym jest scena, w której będą się odbywały większe spotkaniem jest cała idea takich spotkań obie opiera się na koncepcji open Space PL i może niektórzy słuchacze znają już to te rodzą się nam kojarzy bardzo korporacji ich brak natomiast NATO miast w naszym świecie European Space już nabrał innego wymiaru open Space, czyli otwarta przestrzeń, w której każdy z uczestników może się zaprezentować, zapraszając innych uczestników na spotkanie w temacie, którego interesuje bądź w temacie od, których jest specjalistą, ale IEO, jeżeli chcecie państwo dowiedzieć się, jakie mogą się pojawić tematy to na naszym profilu Facebookowym audi 17 PL na Facebooku znajdziecie państwo opisy przeróżnych spotkań, które się odbywają m. in. właśnie Mariusza kilka bardzo ciekawych tematów, ale też tematy, które się pojawią mogą obyć się zupełnie zaskakujące, dlatego że zarówno my, jaki osoby, które do nas przyjadą mogą sobie zablokować 1 z miejsc, a mamy tych miejsc około 20 na CMK puszek na razie, w którym może właśnie zaproponować swój temat zaprosić gości takich spraw z lotów takich spotkań mamy w ciągu dnia około 8 te, które trwają około godziny także w przesyłce przez 8 godzin w ciągu dnia będzie można zajrzeć można mieć w razie inwazji fakt, iż celem zmian będzie można też uczestniczyć w spotkaniu organizowanym przez Dietera Hart hat Kampa, który podczas BUR ku zaprezentuje swoją najnowszą książkę dotyczącą edukacji Demokratycznej ani tytułu to o poza edukacją przymusową alergie, ale Bitter nawiązuje w niej do do związków edukacji Demokratycznej z prawami dziecka to ja sam prawdzie Terma przyjedzie do nas z Holandii thrillery z pedagogiem tak jak czy psychologiem krzaków hektarem Piter Chatka jest przede wszystkim społecznikiem, a jest ojcem, który założył pierwszą szkołę demokratyczną kilkanaście lat temu właśnie dla swoich dzieci, ale i Niemcy w ramach systemu holenderskiego usiłował się przebić do szkół demokratycznych właśnie, a po to, żeby szkoły demokratyczne zostały zaakceptowane przez system edukacji w Holandii w pewnym stopniu się udało, ale będzie mógł tam o tym, opowiedzieć jakie, jakie były jego losy jego książka też o tym opowiada i dla mnie bardzo bardzo istotne jest to że, że sama książka właśnie nawiązuje bardzo się nie dała do konwencji praw dziecka, ale i to, że Polski Rzecznik Praw Dziecka dał całej imprezie patronat honorowy RL i dla mnie w tym momencie za co osób sytuacja się dopełnia, dlatego że z naszej perspektywy w ogóle edukacja demokratyczna jest stałe i ściśle związana z prawami dziecka, ale i tak się zakończyła z Twittera ani powiedziałam jeszcze o tym, że, że sama sam zlot tancerz to spotkanie festiwalu znajdą się cieplej właśnie odbędzie się w niedzielę jest też miejscem, na którym będzie bardzo dużo czasu na to, żeby być bezpośrednim kontakcie z uczestnikami, ponieważ zostawiamy sobie sporo czasu na rozmowy tzw. kuluarowe podczas długich posiłków, które trwają około 2 godzin ale gdzie można podejść do RODO to każdego widok każdy z każdym bezpośrednio porozmawiać to też jest istota edukacji Demokratycznej, żeby być z człowiekiem w kontakcie i tak tworzymy tę konferencję dlatego bardzo mało będzie na tym spotkaniu takich typowo konferencyjnych spotkań, gdzie będzie inna sala wypełniona krzesełkami i mówca tylko większość tych spodni spotkań będą będzie się odbywało w grupach w kręgach po kilkanaście minut 2020 kilka osób Góra, żebyśmy mogli bezpośrednio ze sobą rozmawiać z panią Merkel oddaje tego ducha demokratycznego i wygeneruje marżę Ruszkowski, że też dla nas jest ważne, że dzieci biorą udział w tej konferencji w związku z tym, że będzie też okazja nie tylko Poznań z dorosłymi nie tylko założycielami szkół nie tylko z rodzicami dzieci, które są w takich szkołach, ale samymi dziećmi, które coś tak co dorosłym bardzo zawsze intryguje tak na granicy niepokoju i fascynacji czy też dzieci w ogóle są tam z nimi się dzieje w tej edukacji Demokratycznej i tym co z nich będzie po takiej dziwacznej formie nauczania dzieci w ogóle są współorganizatorami tego wyważenia to też jest przepiękna historia no z gospodarzami wydarzenia są dzieci z wolnej szkoły Bullerbyn, a więc myślę, że przede wszystkim nie będzie na pierwszy rzut oka widać, bo oni się bardzo solidnie do tego przygotowali, ale inne od od końca jesteśmy razem w czwartek też Taiji w tt tt więzi między dzieciakami się rozwijają, więc myślę, że w niedziele zobaczyć całą masę dzieci, które są z całym swoim człowieczeństwem i ich pełną kontakt właśnie były za każdym razem jak prowadzę tutaj w tym studiu rozmowę edukacji alternatywnej to okazuje się, że po najciekawszym aspektem tego zjawiska tego świata są ludzie relacje dzieci, ale ci dorośli też, którzy jakimś sensie wprowadzają dzieci to świadczy w przypadku polskich realiów w ogóle stwarzają te warunki od zera najlepszy myślę, że pewnie ciekawą historię ma również Mariusz Truszkowski mnie czy jest pan również 1 z tych ojców, który dla swoich dzieci postanowił zmienić świata przy okazji jakieś inne dzieci też z tego skorzystały klimat oraz osobista historia blachy oraz są zawsze najbardziej przekonujące trochę tak chętnie jak zawsze chciałam zmienić system edukacji jako jedno z rzeczy, które bardzo chciał zmienić na świecie to wynikało z tego, że sam przeżywałem olbrzymie męki ich podczas moich lat edukacji, a z drugiej strony widziałem olbrzymi potencjał, jaki jest dzieciaka w tym bagnie, ale tam w kolegach koleżankach wszystkich tych u dentysty, z którymi doświadczam tej wspólnej niedoli no i tak jedzenie patrzę coś to musi być nie tak coś musi być nie tak nie byłem jeszcze do końca wiem co to właściwie jest w tamtych czasach, jakie jej, gdy uczyłeś szkolenie, bo jeszcze internetu przynajmniej tak powszechnego w związku z tym ciężko, bo się zdublować co jest nie tak ze szkołą dzisiaj można zrobić ręki wtedy trudno było to zrobić no i wtedy to, że takie postanowienie, że 1 rzecz, która chce zrobić na świecie to chce, by zrobić taki projekt, żeby sprawdzić jak szkoła może być robiona lepiej i później w jaki sposób przyczynić się do budowanego lepszego systemu edukacji dla przyszłych pokoleń na gaz, choć Myszkowa mający inne historie mają własne dzieci w międzyczasie poznałem dziewczynę obecnie mają moją żonę jeszcze do tego na mojego wielkiego planu zmiany świata jeszcze dość, że chcemy widzieć rodzinnej wiele innych raczej tak myślimy jak to wszystko pogodzić jak to wszystko pogodzić i wtedy wymyśliłem taki model z oka na to skoro i tak chce to robić co zrobię to na tyle wcześnie, żeby akurat moje dzieci mogły się na to załapać dzięki demony będą miały dostęp do dobrej edukacji, a z drugiej strony to jest olbrzymia wartość dla mnie mam dzieci, które są w tym systemie jednocześnie mamy na tyle blisko zajmująco działa, a co nie działa z azbestem jest wysiadam z moimi dziećmi przy kolacji nie mówią co zaś co zostawi ich za co my jeszcze w tym złej wierze czy w szkole co robimy robimy źle i co mogliśmy robić, aby zbliżyć się bardziej podobało się nauczyłem z takich opowieści po prostu kosmiczna ilość rzeczy, których dzieci zauważamy zauważamy to ja mam wrażenie, żeby w ogóle tak, by zmiana w edukacji powszechnej czy systemowej jeśli chodzi o forpocztą to są przede wszystkim właśnie aktywni zmotywowani rodzica to by rzadko, kiedy są ideowcy dla idei ani może gdzieś tam się wpłynąć pojawiają i podłączają, że to siła napędowa to są matki ojcowie, którzy mają pewien pomysł na zmianę chyba Marianną twoim przypadku też tak było tam wszystko zaczęło Marian Natalia od nich oddycha to znaczy tak w pewnym sensie w PZU w pewnym sensie mija się w którymś momencie zbuntowała w ogóle wioska Bullerbyn była dla mnie takim momentem, kiedy ja stwierdziłam, że chce czegoś dla moich dzieci dla moich dzieci takiego, czego nie ma za idealne i ich zdecydowanie jak w całej swojej działalności w dalszym ciągu występuje jako jako mama tak jestem jestem w tym ruchu mamą, która myśli o swoich dzieciach i o dzieciach w ogóle i już nic tak jak Widzew postrzegam to środowisko to zdecydowanie są to rodzice myślę że, że zasób rodziców tkwi w tym, że nie zostali oskarżeni o pedagogikę akademicką, ale i je, że nie zastanawiają się nad tym jak zmienić system sam w sobie tylko budują tę przestrzeń dla swoich dzieci obce absolutnego zera zaczynają od słynnego nie da się tak chętnie aktorka w, a jak wygląda jeśli chodzi o zanurzenie, by waszych światłych idei pomysłów polskich realiach, bo my mówimy my w takim momencie, kiedy macie, bo już sukcesy na koncie Marianna ma jest reprezentantką bardzo znanej fundacji Bullerbyn Mariusz Truszkowski założycielami i żłobka przedszkola szkoły w duchu edukacji Demokratycznej, ale rozumiem, że po drodze pojawiło się różnego rodzaju przeszkody i różnego rodzaju niespodzianki i to wszystko niby nie szło na pewno tak gładko od idei do realizacji jak można sobie wyobrazić ciekawa jestem jak to w tej naszej właśnie polskiej specyfice mecz ten etap od pomysłu niezgody na rzeczywistość do tego etapu, w którym jesteście teraz ceny, jakie było to główne wyzwania i przeszkody myślę, że pierwszym takim momentem, nad którym się kochaliśmy to był moment, w którym tak chcemy mieć się edukację demokratyczną była taka decyzja chcemy mieć szkoły demokratyczne, ale one się totalnie nie mieszczą w ustawie o systemie oświaty, a szkoły demokratyczne w takiej koncepcji jak w jakiej jakiej są proponowane nieformalną trafi na kwestie formalnoprawne to był dylemat Michała Jankowskiego, który wysłał swego syna do samych do słynnej Samar silna na nas rok i zastanawia się co zrobić, żeby to szkoła demokratyczna mogła zaistnieć w Polsce i wtedy się spotkaliśmy ja byłam w Rennes w momencie, kiedy odkryłam edukację domową i zaraz za nią odkłamać skuli, więc ja już miał doświadczenie bycia i nadal w sumie w systemie, ale już poza szkołą wiedziałam już co może zrobić rodzic w edukacji domowej i alei i poszłam do wolności i spotkaliśmy się wtedy z Michałem IAI to był ten moment tak kiedyś byliśmy, dlaczego w ramach edukacji domowej my jako rodzice nie możemy zaproponować swoim dzieciom wspólnego spędzenia czasu właśnie w konwencji szkoły Demokratycznej i dłutem ten etap ten pierwszy moment, kiedy gdzie, kiedy odkryliśmy w jaki sposób możemy sobie poradzić z tą przeszkodą, jaką jest Polski system formalnoprawne i zaczęliśmy tworzyć grupy edukacyjne w różnych miejscach Polski zaczęły powstawać grupy edukacyjne, które właśnie działają na zasadach szkół demokratycznych, a idee i my znaleźliśmy też, że gminne szkoły, bo każde dziecko w edukacji domowej domowej musi mieć szkołę macierzystą, do której zapisane zaczęliśmy szukać szkół, które rozumieją czym jest edukacja domowa akt domowa, które rozumieją w jaki sposób uczą się dzieci w edukacji domowej i rzeczywiście udało nam się znaleźć takie takie placówki macierzyste, które nie występowały z pozycji nauczyciela, który do, którego przychodzi dziecko na egzaminy klasy ige kwalifikacyjny klasyfikacyjne pod koniec roku szkolnego po tym, jak przez cały rok chodziła na lekcje do szkoły codziennie tylko do ludzi, którzy rozumieli, że to dziecko przez cały rok uczyło się samo i że przychodzi ze swoją wiedzą, więc pierwsze czym powinien pogląd charakteryzowała silnym akcentem ten egzaminator to powinna być jego ciekawość dziecka w innej idei i udało nam się znaleźć kilka takich placówek, aczkolwiek rzeczywiście nie we mnie w każdym miejscu Polski takie szkoły są, więc w dalszym ciągu liczba dostaje taki film Box różnych szkół demokratycznych z Polski rzeczywiście ta współpraca ze szkołami macierzystym jest trudna, bo nawet, jeżeli dyrektor szkoły rozumiał, o co chodzi to osoby, które egzamin mają dzieci potrafią być przepraszam użyję tego słowa, ale okrutna w swojej gminie w rozumieniu tego w jaki sposób uczy się dziecko no to moment, by tutaj pierwszą przeszkodę formalną prawną czy instytucjonalna urzędniczą wyobrażam sobie, że w polskich realiach bardzo dużym wyzwaniem są też kwestie biznesowe z 1 strony nieprzygotowanie edukatorów alternatywnych do realiów biznesowych no bo jesteśmy cały czas młodym pod tym względem społeczeństwem nie rozumiem tych mechanizmów nie po nie znamy, jakby tych narzędzi sprawnie się nimi nie posługujemy, a z drugiej strony akurat w Polsce niestety edukacja alternatywna mimo tego że, aby dla dzieci, które na, którą obejmuje, bo jest egalitarne, a to w całości elitarna ze względu właśnie na finansowym z 1 strony trzeba umieć tym zarządzać z drugiej strony też mieć świadomość, że nie każdego na to stać, więc tu widzę tam pewne wyzwanie i opór społeczny ciekawa jestem na lot trwa jeszcze czy odczuwacie cały czas duże mentalny niedowierzanie zasnąć oporu społecznego dla nas jest także my otwieramy nasze drzwi i serca dla tych osób dla tych rodzin, które rzeczywiście czują rozumieją to co robimy w związku z tym mniej mnie nie wysilają się do tego, żeby rzeczywiście każdy mógł przyjść i zrobić, żeby rzeczywiście Kai każdy odnalazł się jak w domu, bo my wiemy, że każdy z nich nie odnajdzie jak w domu odnajdzie się jak w domu tak to rzeczywiście szuka tego typu miejsca, które jest otwarte na potrzeby dziecka, który podąża za dzieckiem i które gdyby jest współtworzony razem z razem z dzieckiem aniżeli da daje takiej tego od górną ramkę foremka, którą później wkłada się dziecka natomiast jest także Taste świadomej bardzo szybko rośnie obecnie bardzo szybko rośnie jest ta grupa rodziców, którzy szukają takich szkół są zainteresowani alternatywnymi sposobami edukacji strasznie szybko rosnąca co nie zmienia faktu, że nadal jest duża grupa ludzi, którzy są gotowi, żeby do takiej szkoły my to jak najbardziej szanuję także zagrać przeszkoda dla pana nie no właśnie to nie jest przeszkoda my po prostu głównie na czym się koncentrujemy to, żeby docierać do tych osób, które szukają, a zostawić spokoju z głębokim szacunkiem to osoby, które nie szukali chcą chodzić do dowolnej szkoły innemu i wg mnie to jest sedno rzeczy, które są ważne, żeby wziąć pod uwagę ja bym nigdy nie powiedział wymienimy teraz wszystkie szkoły nasz np. na szkoły demokratyczne dlatego, że to znowu byłby pewien rodzaj przymusu nad dziećmi nad rodzinami, które nie chcą chodzić do konkretnie takich szkół głównie to co się dzieje najlepszego w tym duchu edukacji Demokratycznej w Polsce w tym momencie jest to rząd rośnie oddolnie w związku z tym jeśli ktoś szuka takiej szkoły chce założyć taką szkołę zakłada taką szkołę, a rodziny głosują nogami idąc do szkoły lub nie i to jest piękny i powstanie dokładnie tyle ile jest potrzeba i nie powstanie więcej niż potrzeba, a może powstaną też jakieś inne szkody związane jakieś inne potrzeby innych dzieci są takie kraje n p . Skandynawii, gdzie szkoła demokratyczna czy szkoła Montessori czy szkoła Waldorf ska czy bardziej tradycyjna jest 1 z wielu opcji dostępnych na takich samych zasadach refundowanych państwowo kwestia właśnie wyboru nogami danej rodziny, lecz właśnie chciał teraz przez dobę do tej kwestii finansowej na ile mierzyć się nawet trudne w polskich warunkach stworzyć instytucje obok systemu zupełnie obok obok budżetu obok państwowych pieniędzy prawie, że oczywiście jakiś e -sąd subwencję jak jakiś sposób można sobie radzić, ale to inne to ta nie może być baza na ile to jest w polskich warunkach wyzwań niż nie słucha nas ktoś ktoś teraz zapalił myśli o założył w swojej miejscowości taką szkołę to jest wyzwanie, ale nie nie do pokonania wiele bardzo wiele tych szkół, które w tej chwili zakładają w Polsce zakłada się na takiej zasadzie, że właśnie ktoś z rodziców albo ktoś z jakichś grupy inicjatywnej widzi on chciałby zrobić coś takiego mam tutaj wstępne zainteresowanie mam mam tutaj coś tam do do kompletu je do zespołu jeszcze kilka osób i wspólnym sumptem jakoś dadzą rady ktoś ma ich lokal ktoś dorzuci coś tam ktoś, kto dorzuci coś tam i tak naprawdę dzieje, żeby założyć szkołę demokratyczną nie potrzeba wcale tak, by tak dużo twardego kapitału jak mogłoby się tym momencie właśnie, dlatego że można to zrobić wszystkie te miękkie kompetencje oraz tych prywatnych Davida Villi Glass i zasobami społecznościom oczywiście, bo te tt formy szkół Demokratycznej, która znamy tak to to jak rodzice sobie radzą to jest one są bardzo różnorodne inni to też jest 1 z piękniejszych rzeczy, które się wydarzają edukacji Demokratycznej co znaczy pełna autonomia placówek i pełna nowych albumów, a demokrata chętnych po pełną, która gra wynika z tego, że spotykają się ludzie z różnymi możliwościami z różnymi zasobami z różnymi ograniczeniami i oni patrząc na to podchodząc kreatywnie do tego co co zastali tworzą sobie tą swoją społeczność i to może się opierać na PL my działalności gospodarczej taka taka forma żeby, żeby ona była jakoś uprawomocnią na tak szyby, żeby utrzymała się w formach na zasadach prawnych, żeby mogła funkcjonować to może być całkowicie pospolite ruszenie po prostu rodzice tworzą grupy, a i, o ile na ta grupa ta społeczność ubrana udaje się scalić i wytrzymać co najmniej rok wspólnego funkcjonowania znam taką 1 szkołę, której się to udało ale gdzie po prostu rodzi rodzice społecznie, ale tworzą taką mam taką grupę po takich miejscach właśnie np. Bullerbyn Czech czy Czech czy wasza placówka, o ile się nie byle gdzie gdzie podstawą funkcjonowania jest już jakaś konkretna organizacja, która dysponuje swoim własnym jakimś większym zasobem i większymi możliwościami, które może wykorzystać do do tego, żeby wesprzeć szkołę, bo ja tak jak obserwuje sobie nasze funkcjonowanie że, gdyby nie nie ten silnik, jakim jest Fundacja Burego z dziesięcioletnim doświadczeniem to pewnie nie bylibyśmy w stanie osiągnąć takiego takiej jakości pracy jaką, jaką mamy byłoby nam bardzo trudno właśnie doprowadzić do takiego stanu ze względów finansowych, bo boi, bo szkoły demokratyczne są maleńkimi placówkami i wiadomo, że im mniej dzieci tym więcej potrzeba wsparcia, ale biorąc pod uwagę proporcje, ale i też tym więcej potrzebnych jest środków finansowych i natomiast to właśnie jeżeli, jeżeli udaje nam się oprzeć taką szkołę na placówce, która n p . ma jakieś możliwości, bo po szybszego pozyskiwania dotacji to rzeczywiście wtedy jest nieco łatwiej, ale widzę że, że rodzice, którzy tworzą grupy, zaczynając od totalnego zera tak po prostu spotyka się grupa rodziców i wspólnie podejmują taką decyzję też idą małymi krokami do przodu, ale i jak Reilly i stwarzają organizacji stwarzają placówki, która jest zaczynają być stabilne idei i doprowadzają do takiego poziomu funkcjonowania szkołę która, która jest coraz bardziej osadzona we w ramach formalnoprawnych ima szansę przetrwać tak czyli, jeżeli szkoła przeżyje pierwsze trzy-cztery lata to znaczy, że już będzie funkcjonował on przypominamy, że trwa zjazd polskich społeczności szkół demokratycznych w święto chowie ne i LDEK kolejna audycja w niedzielę na otwarty festiwal otwarte spotkanie bez dla wszystkich również dla tych państwa, którzy nas słuchają bym chciał się zatrzymać się na chwilę Marianna przy tym nawet Podziel się o tym, że rodzice są w stanie inne nie tylko zauważyć się w systemie 1 pewne nieprawidłowości czy coś się nie są ich nie satysfakcjonuje czy dzieci, ale zbuntować się na bazie tego buntu stworzyć coś nowego np. szkoła, która jeśli wytrzyma trzy-cztery lata jeśli się utrzyma to prawdopodobnie będzie stabilna przez następne lata tutaj właściwy dochodzimy do kolejnej kwestii związanej ze środowiskiem edukacji alternatywnej czy Demokratycznej inne, że tutaj mamy takie szersze tło w ogóle zaangażowanego obywatelstwa czy w jakiś samodzielności czy odpowiedzialności za siebie za edukację za mała społeczność lokalną my i teraz, gdybyście mogli opowiedzieć się, bo coraz więcej mówi się o tym, że co dziecko uczeń zyskuje w edukacji Demokratycznej jak się rozwija właśnie jego relacja ze światem jego relacja z rówieśnikami dorosłym jego samoocena, a co zyskuje społeczność co coś co my wszyscy, którzy patrzymy na was obserwujemy i co władza w ogóle was myśli po co to wszystko w szerszym kontekście szerszy kontekst konflikt cywilizacyjny to jest coś co jest dla mnie osobiście bardzo bardzo ważne chcemy ten projekt, bo dla mnie edukacja w ogóle funkcja szkoły w społeczeństwie jest taka, żeby tych zmian definicji szkoły, żeby nie jest stworzyć środowisko, które wspiera dzieciaki w tym, żeby cały czas w byciu sobą mogłyby uczestniczyć w pełniłem w życiu społecznym życiu różne języki takie laboratorium obywatelstwa to to jest takie miejsce, które jest takim pomostem pomiędzy tym, że kiedyś któregoś dnia ta to dziecko będzie już obywatelem płatnikiem podatków w tym dobrym kolegą dobrym tatą czy mamą mógłby, a jednocześnie dzisiaj jeszcze 1 tego wszystkiego nie robi, dlatego że właśnie na ten czas na to, żeby się płynnie przygotować do tego świat się bardzo skomplikowanej ten czas jest potrzebny takie może być nawet wyobrazić społeczeństwo łowców zbieraczy to wystarczyło kilka lat podsumować tak jak poluje na zwierzęta można było z nim jeśli coś tam próbować upolować dzisiaj jest trudny, bo nawet jeśli obserwujemy kilka lat statek, który siedzi klika na komputerze to jednak, że usiądziemy w nowych zadań będzie to trudne, więc ten pomocna jest potrzebny do tego, żeby się w pełni nabrali tych kompetencji, które są nam życie potrzebne w późniejszym życiu i prawdą jest, że dzisiaj szczególnie te kompetencje z nich się zmieniają w związku z tym nie możemy z całą pewnością powiedzieć, jakie będą potrzebne jak dzieciaki będą duże i właśnie dlatego tak elastyczne środowisko ludzie nie mogą sami się uczyć uczyć się też jak się uczyć popełniać błędy podejmować ważne decyzje, które owocują nie owocują realizować chcę swoje własne projekty to są wszystko rzeczy, które u nas te dzieciaki właśnie obrona porządku dziennym dam taki przykład teraz jest ten zjazd niedziela nasze dzieciaki już od kilku ładnych kilku tygodni przygotowują się do tego oni stworzyli wokół tego co pani biznesowy wręcz bym powiedział o nim pracowano nad jak na miejsce, gdzie mogą je może pojawić się grupka dzieciaków od nas i może np. zaprezentować swoją twórczość swoje prace jej mylne nawet z zrobić stoisko, gdzie mogą je po prostu sprzedawać i teraz i można mogła się na ten temat nauczyć mogła nauczyć w jaki sposób ustawiać ceny swoich wyrobów mogą zobaczyć ludzie w ogóle to kupują rocznie kupują mogą je zastanowić co ludziom jest potrzebna mogą przygotować projekt od początku do końca mogą skończyć daną rzeczą Młyńską dzieci jest kończąc nie będą mogli sprzedać z nie będą mogli sprzedać to kto to wszystko pozwoli im się uczyć i jakikolwiek będzie rezultat jak dopuszczam taki jest to, że po prostu przyjazdy jest tam się okaże, że nawet nikt nie jest nimi zainteresowany to oczywiście, że bolesne byłby taki rezultat mam nadzieję, że jeżeli nastąpi, ale jednak cały czas go akceptuje, dlatego że każde takie wydarzenie, które jest jest na skraju szkoły i tego zewnętrznego świata w rejestrze z tych dzieci mogą się bardzo dużo nauczyć na szkołę systemowo, a mogłaby powiedzieć przypuszczam zadeklarować kosmicznymi na poziomie deklaratywnym to samo przygotowujemy dzieci do użycia w realnym świecie talent prawdziwy dorosły świat nie jest taki lekki łatwy i właśnie druga jest potrzebna szkoła odrobina konkurencji musimy te dzieci oceniać musimy nauczyć się radzić sobie w warunkach rywalizacji, bo pójdą potem do korpo i na porzucenie poradzą jak będą czynne nieprzystosowane do tego warunków też odbywają się różnego rodzaju kier man i kiermasze rzemiosła Uczniowskiego co tutaj z tym, jaka jest istota tej różnicy w podejściu mentalności obywatel po edukacji Demokratycznej obywatel po edukacji systemowej dla mnie to jest pytanie, jaki świat tak naprawdę chcemy widzieć jak te dzieci wyjdą ze szkoły jeśli my chcemy jeszcze jesteśmy zadowoleni z tego świata, jakim go dzisiaj widzimy nam n p . ludzie pracujący w dni od rana do dołu do późnej nocy z o rozłączenie od siebie nawzajem, bo ten czas właśnie taką rzeczywistość mamy tak no to możemy kontynuować to co robimy natomiast jeśli chce oczywiście chcemy zmiany chcemy, żeby ludzie zbliżali się niegdyś Next do siebie nawzajem, żeby ludzie się otwierali, żeby ludzie widzieli byli gotowi do współpracy, ale kreatywni podejmujących własne decyzje mam wrażenie, że troszeczkę czegoś innego potrzebujemy to jest to co do innych bramach na naszej szkoły czy nawet przedszkola staramy się robić mu też tym ten świat, o którym marzymy my też częściowo sobie stwarzamy tak, bo obok tutaj w ramach już na w nawet samego tworzenia pełnych kół, kiedy niekiedy współpracujemy pomiędzy szkołami BU DEK jest współtworzony przez kilka lat kilka szkół m. in. właśnie też przez to głosową bierze to jest tak to jest taka przestrzeń, w której my tworzymy pewien rodzaj biznesu tak nie ma tutaj co prawda żadnego zarobku na nas na tym, ale musimy mieć mamy wspólne przedsięwzięcie, które wspólnie tworzymy i tworzymy to przedsięwzięcie na równych zasadach nie ma tutaj takiej sytuacji żeby, żebyś był zaistniała sytuacja ich hierarchiczna tak, czyli że jestem boss, który zarządza nami wszystkimi mówi co każdy z nas ma robić każdy z nas wybrał sobie jakąś działkę zadecydowało o tym, jaki sposób chce się włączyć w to przedsięwzięcie i bierze pan w pełną odpowiedzialność za ten swój kawałek to jest fenomenalna forma współpracy, które daje nam ogromną współpracę satysfakcje ja cały czas latam jak na skrzydła po prostu prze szczęśliwa non-stop w kontakcie z ludźmi głównie przez portale społecznościowe, kiedy dzielimy się tam, gdzie jesteśmy na jakim etapie co nam się udaje coś co nam się nie udaje ktoś, kto swój kawałek jak zaopiekował mamy też takie poczucie, że jeżeli coś się nie uda to trudno po prostu się nie uda ataki tak będzie fenomenalnie, dlatego że jesteśmy w grupie ludzi, którzy się lubią, którzy siebie nawzajem cenią, ale i to jest taki świat, który w, których chcielibyśmy zaprosić do kogo chcielibyśmy zaprosić nasze dzieci chcielibyśmy, żeby nasze dzieci taki świat też kreowały jest dlatego szkoła demokratyczna jest dla nas idealnym rozwiązaniem dla mnie, jaką mamy Reiman i też też też u myślę sobie o tym co już robią nasze dzieci, bo w ruch naprzód u nas i były są również dzieci na poziomie edukacji licealnej, a i tam jakoś bardzo wiąże z tym co proponuje jako ofiarę w Izraelu i też jestem tym zachwycona żaby pomysły jak Kowal są bardzo spójne też zła i z moim myśleniem o tym jak edukacja miałaby wyglądać też spójne z tym co my proponował ludziom, choć tak w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych w ogóle, tworząc dając kuligu, czyli że młodzież powinna się uczyć w szeroko rozumianej przestrzeni tak nie można ich dzieci zamykać w 4 ścianach szkolnej klasy, dlatego że jest ogromnie ograniczający niezależnie od tego jak dużo wiedzy teoretycznej wprowadzimy te 4 ściany to nic nie stworzymy im możliwość autentycznego uczenia się na doświadczeniu i np. nasi licealiści w tej chwili już są tak od autonomicznie, że oni potrzebują naszego wsparcia naprawdę już w bardzo minimalnym stopniu takim, które potrzebują nas do tego żeby, jakby w dalszym ciągu w swym zaistnieć, by w systemie edukacji w ramach obowiązku szkolnego raty itp, czego potrzebują licealiści w edukacji demokratyczne jeśli chodzi o wsparcie dorosłych na pewno nie potrzebują, żeby ktoś sprawdzał czy zmienili kapcie w sali lekcyjnej w ogóle nie funkcjonują w ten kraj dla aktywnych jak pamiętamy nie taki stan właśnie już zmianie 1718 lat i ten, kto to w ogóle dla mnie jakaś grupa Fire się przygotowuje do matury nagle wpada pani dyrektor w sali, w której się odbywa lekcja i przechodzi między oby z notesem między ławkami sprawdza, kto zmienił, bo tak nie zmienią butów i my wszyscy, kiedy już zaraz mi mieć prawa wyborcze albo część z nas miała stoczyliśmy takie gesty pomieszanie żenady z absurdem tej sytuacji, kiedy właściwie nie wiedzieliśmy czy jednak jesteśmy 1 może jeszcze dziećmi w takim razie czy może wszyscy dorośli czy mam mamy prawo się wypowiedzieć na ten temat tak czy możemy sami decydować w ogóle może jak i jak się możemy ubierać myć w szczególności jeśli chodzi o obroty w tamtym przypadku na dzieciaki w edukacji Demokratycznej na poziomie licealnym rozumiem, że ta autonomia mają znacznie bardziej daleko posuniętą Andrzeja Wiesława i zdecydowanie, że część z nich decyduje się nabrać się na wolnym słuchaczem dumnym, a i tak w zasadzie w przyszłym roku wszyscy nasi licealiści będą w formule wolnego słuchacza co oznacza, że w dalszym ciągu będą z nami związani będą mieli gdzie wracać się, bo obok bon Mewa w inny zbudowaliśmy już w Azji, a dojdą też ma do nas nowe na nogi a studenci, ale ale oni też są z grona znajomych naszych analiz di my mają swoją grupę i gdy do nas wracają jak jak do domu rodzinnego jak zawsze mogą do nas przyjść poprosić o wsparcie, ale i też pakietach tenora oni się przygotowują ciężko do matury albo na studia Artur Radwan to jest też rozbicie wsparli to też jest ten kawałek, w którym który my się zdecydowaliśmy zająć jako placówka, czyli że wspieramy w realizacji obowiązku szkolnego, czyli w tym, żeby oni sobie poradzić podstawą programową o nim i doszli do matury czynów wspieramy ich w tym kawałku zaznajomić zaznajomienia się z podstawą progres podstawą programową spotkaniem ana na temat tego co jest potrzebne do tego, żeby zdawać egzaminy i kończące każdy rok zapraszamy ich na nasze konferencje naukowe, gdzie oni mogą w formie prezentacji, a pewien zakres podstawy programowej zaliczać, bo to, żeby otrzymywać świadectwa na zakończenie roku szkolnego i żeby dać sobie spokojnie do matury natomiast całą cała odpowiedzialność za ich proces uczenia się i jest jest na nich co nie oznacza, że są w tym sam tak, ale należy oczywiście tak jak postrzegam to w jaki sposób pani się uczą, ale ja KE jak głęboko po właśnie dzięki temu też, że mają to podstawę programową i jak mogą sobie do niej sięgnąć z niej zaczerpnąć nikt w pewnym sensie hak kują ten system czyli, wyciągając sobie ze podstawy programowej IAM bodźce, które powodują że, że wchodzą jakieś tematy dużo dużo dużo głębiej związku z tym też dużo dużo więcej się uczą i na maturze wychodzą zupełnie innej pozycji niż te osoby, które są na maturze z w ramach szkoły ramowej, a to bardzo ciekawe, o czym mówisz, bo cały czas jednak w polskich realiach licealiści w edukacji domowej czy Demokratycznej to jest mniejszość mniejszości tak też było 1 nie trwa fascynacja w Polsce edukacji Montessori pomalutku pojawiał się coraz więcej przedszkoli, ale do szkół po tych przedszkola Montessori męskich szło mniej dzieci, a do gimnazjów czy na dalszy etap w naturze w ogóle gdzieś tam ta idea się wykruszyła i cały czas tak jest, że przedszkole Montessori chińskich jest bardzo dużo szkół mniej, ale już też, że całkiem sporo mam wrażenie, że z edukacją demokratyczne może być póki co podobnie może być na tym etapie, że rodzice gotowi są eksperymentować np. na poziomie edukacji początkowej, czyli BU klasa 123 z edukacją demokratyczną, a potem duszy nie jest jakiś niepokój reszta to już jest jednak poważna nauka to to musi być może już teraz ta szkoła, a rodzice też są w swoim procesie rozwojowym tak z myślą sobie, że w momencie, kiedy przychodzą do nas do klas 13 to tak właśnie mogą myśleć, ale jeżeli rozwijają się razem z dzieckiem, jeżeli są w edukację domową dla Demokratycznej w takim samym stopniu w jakim jest dziecko, bo czasem bywa różnie tak czasem jest tak, że dziecko jest szkole Demokratycznej, a rodzic się gdzieś tam zatrzymuje zostanie w systemie i nie wytrzymuje tego mies, jeżeli podejmuje to wyzwanie osobistego rozwoju właśnie w tym kierunku to myślę sobie, że w momencie, kiedy dziecko dochodzi do własnych decyzji, bo jak my u nas jest, że jest taka sytuacja, że kilkoro dzieci decyduje się na powrót do do szkół ramowych 1 z naszych do nas inni absolwentka i tak 1 z naszych absolwentek zdecydowała się na pójście do szkoły ramowej, ale jest to szkoła filmowa poszła do liceum filmowego, bo obok tłumaczyła, że zrealizuje swoje marzenie to było autonomicznej całkowicie jej boi decyzja ta, która została uszanowana przez rodziców, a my bardzo gratulowali Szmyd tej decyzji, bo przyszła do nas po kilku latach bycia w szkole ramowe, które były dla nich opłakane w skutkach, jeżeli chodzi o jej w ogóle funkcjonowanie fizjologiczna estetyki, gdy rok czy 2 lata po obycia w społeczności szkolnej, gdzie ma być otaczały ją na grupa ludzi życzliwych zarówno z grona jej rówieśników jak i dorosłych spowodowała żona po w wzmocniła siebie jako osobę i czuła się gotowa na to, żeby pójść do szkoły aktów, które jest bardzo wysoka poprzeczka i cudownie tam funkcjonuje i bić o to chodzi także, że rodzic dochodzi do takiego momentu, kiedy zaczyna sobie zdawać sprawę z tego, że autentyczne wsparcie dla mojego dziecka jest wsparciem związanym z uszanowaniem jego autonomii podczas gdy w Polskiej mentalności jednak takiej szerokiej polskiej mentalności tkwi idea przekonanie, że odpowiedzialność rodzica dziecka za dziecko wiąże się ze skierowaniem dzieckiem no tak to znów się zmagamy cały czas może jeszcze wyjaśnijmy enigmatyczne hasło turkusowej organizacji Bob Bell w mylnym sporo w tym programie rozmawiamy o edukacji alternatywnej czy Demokratycznej, ale właściwie edukacji turkusowe nigdy nie rozmawialiśmy mamy kilka setek programów o etyce w biznesie tam się pojawiają te terminy, ale o turkusowej edukacji nie nie zdarzyło się w tym programie jeszcze rozmawiać turkus edukacja jest dokładnie to samo co nie oznacza to w biznesie tylko w ramach edukacji to znaczy my tworzymy szkołę na dokładnie takiej samej zasadzie pracujemy dorośli między sobą pracują dokładnie na tej samej zasadzie na jakich pracujemy z dziedzin znaczy nie ma 1 dorosłego, który będzie siedział mówią innym dorosłym jak właściwie powinni wykonywać tę pracę, że było dobrze dlatego, że to jest także oczywiście można może być ktoś, kto udziela wsparcia dzielić doświadczeniem wiedzą, a jednocześnie jest nie weźmie w tym całym procesie odwagi tego co co ci konkretni nauczyciele pracujący z dziećmi jest co oni sami potrzebują nie będą mieli miejsca swoją własną kreatywność wymyślanie sposobów pracy, które dla nich działa to skończyłoby się to w ten sposób, że oni, by czuli się zmuszanie w związku z tym mogliby transmitować to bycie zmuszonym dalej na dzieci, więc to co my robimy to kto to podejście, które stosujemy do dzieci zaczynamy stosować do dorosłych, czyli innymi słowy nas np. na szkole w ogóle nie ma szefa jako takiego nie ma osoby, która myli się działajmy i zarazek arogancko jest za to klarowny podział ról każdy jest odpowiedzialny za jakiś kawałek ISIS są potrzebne nowe role albo zmiany w 2 lata to o tym rozmawiamy jej i dokonujemy niezbędnych zmian także dzieci mogą wizy tę rolę w, a dzięki temu jest także każdy czuje się współtwórcą tej szkoły i dokładnie to samo dalej dalej dzieje się z dziećmi nie tylko dorośli się, czując współtwórcami szkoły są nimi także dzieci i oczywiście jest także dorośli z racji swojego doświadczenia życiowego wiedzy kompetencji ponoszą większość ciężaru funkcjonowania szkoły to jest naturalne i oczywiste, a jednocześnie nie jest to, że jest taka sztywna granica dotąd dzieci od kondycji mogą, a do tego to są za mało i nie mogą u nas jest także dzieci uczestniczą w tym czym chcą uczestniczyć w tym tych co czują, że mogą uczestniczyć tak samo zresztą wszyscy dorośli np. zdarza się, że ktoś przyjdzie do naszej organizacji, żeby coś tam robić do naszej szkoły i się okazuje, że Jerzy ku uciesze widać, że ma talent zupełnie czegoś innego w związku z tym zamiast iść sobie gdzieś indziej po prostu może znaleźć role w taki rodzaj pracy, który jemu osobiście będzie odpowiadał wtedy najbardziej będzie się sprawdzał w związku z tym mediom najlepsze rezultaty i wszyscy będą z tego tytułu zadowoleni, jakie to proste jak pan myśli, dlaczego wciąż tak mało w edukacji tego turkusu i w biznesie i w polityce i różnych innych przestrzeniach publicznych ja mam takie poczucie, że jest coraz więcej dzisiaj do pana punkt widzenia, ale zapewniam pana, że nadaje mamy w nogę z wywożeniem bezludnej wyspy bali styki rajskiej wyspy, która jednak wciąż jest jeszcze stosunkowo mało zamieszkana, dlaczego dlaczego, bo tak tak tak dawno temu powiedziałem to było wszystko no to 15 pasujące do siebie puzzle wszyscy korzystają po prostu się dogadają każdy odpowiedzialny za zdeklarowanych przez siebie kawałek działalności nie czuł się od spra w to odpowiedź naprawdę nie była tak większość z nas skończył szkołę w no ale te rzeczy zaraz chwileczkę wszyscy skończywszy to jak widzimy szkoły ramowa, a wszyscy jesteśmy gotowi do tej zmiany współtworzymy jako się, że ten rok parlamenty z odległości pomiędzy bodźcem reakcję to znaczy jest tak co takie osoby, które po prostu transmitują dalej to co dostały to jest ktoś dostał to i od razu to odbija dalej przekazuje dalej natomiast bardziej znajdzie w sobie nie jest na to, żeby usiąść zastanowić się o kraj, gdyż zostałam tak potraktowany został tak wychowany, więc zostać tak nauczony im więcej za dzielnicę, żeby zastanowić przetworzyć przemyśleć podejście refleksyjny i samemu zaprojektować swoje własne nowe nawyki tym jak bardzo mamy możliwość kreowania tego światu, który jest wokół toru to co pani powiedziała, że ja może żyje w takim świecie stara się kreować no koło siebie gdziekolwiek nie pójdzie dostałam się kierować świat właśnie w ten sposób jak chce, żeby wyglądał rzeczywiście czasem zdarzają osoby, które nie są w pełni gotowy, żeby tego doświadczyć i to jest dla nich to hi-tech taki skok do głębokiej wody, bo np. zdarza się także do turkusowej organizacji przychodzi osoba, która bardzo mocny jest uzależniona od zewnętrznych pochwał moc tego, że BJ w ścisłych takich jak tak, że ktoś powiedział co ma być zastosowana przechodzi wierzę, że nie ma co wynikało, kto będzie miło Luca Napolitano radni nie będą one rzeczywiście tym przypadku małych i siłą rzeczy nie niespecjalnie jest ich na taki jak i zazwyczaj też wychodzi z takim poczuciem Boże tam panuje totalny chaos w błąd w standardzie full kwestia gotowości na odpowiedzialność za siebie Iza, aby swoje działania drodzy państwo zapraszamy państwa na niedzielny festiwal spaja albo się uczę to jest festiwal, który odbywa się w ramach zjazdu polskich szkół demokratycznych, które w tej chwili trwa święto chowie pod Warszawą dziś państwa, którzy są zainteresowani na wejściu w kontekście można, by ją nabyć do soboty apotem można się wybić z ulicy, czyli z Polnej drogi ich wina inne festiwale na festiwalu spotkania inspiracje rozmowy m. in . z naszymi gośćmi dzisiejszymi rozumiem, że każdy z was ma przygotowane takie spotkania i temat wiele tak my to zostawiamy państwa z tym niedomówień nie ma, ale może go jeszcze powiedzmy, gdzie można przeczytać informacje na temat programu festiwalu www EU DEK krok KPR albo na profilu Facebookowym EU DK 17 PL, a naszymi gośćmi w dzisiejszym programie byli Marianna Kłosińska prezeska fundacji Bullerbyn dziękuję bardzo ślicznie dziękuję i Mariusz Truszkowski założyciel i placówek w duchu edukacji Demokratycznej dziękuję bardzo wielki sukces zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM zaraz po informacjach na powtórkę dzisiejszego poranka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA