REKLAMA

o edukacji dzieci niepełnosprawnych od września 2017 - czy będą zamknięte w domach?

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2017-05-20 13:20
Czas trwania:
16:10 min.
Udostępnij:

cz. 1 Rozwiń »
o edukacji dzieci niepełnosprawnych od września 2017 - czy będą zamknięte w domach? Po spotkaniu z przedstawicielami MEN
goście: Agnieszka Kossowska, mama niepełnosprawnego Franka,
Leszek Kołodziejczyk, Fundacja "Mierzy wyżej" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czas miejsce na naszej antenie na program twój problem moja sprawa Anna Gmiterek-Zabłocka jest już w studiu dzisiaj obniżane o emeryturach pytanie czy słusznie Winobraniu dzień dobry witam państwa rzeczywiście potwierdzam będzie u mnie w programie mowa o emeryturach mundurowych tych emeryturach i które mają być obniżone od października chodzi o emeryturę osób która, choć 1 dzień nie przepracowały w PRL-u te osoby piszą do Rzecznika Praw Obywatelskich, a są to nie tylko Rozwiń » funkcjonariuszy milicji czy np. wojsk ochrony pogranicza, ale są tu także sekretarki maszynistki czy kryptolodzy u mnie w programie także temat edukacji, a zaprasza już za kilka chwil swój problem moja sprawa w Anna Gmiterek-Zabłocka dzień dobry witam państwa z Lublina i zaprasza na mój program twój problem moja sprawa mówi my źle dla państwa problem małpa TOK kropkę FM, a w ostatnim czasie wiele maili, które do mnie przychodzą dotyczyło problemów dzieci z niepełnosprawnościami rodzice pytali co będzie z dziećmi od września teraz o tym, właśnie u mnie po spotkaniu z ministra edukacji swój problem moja sprawa w też państwo moimi gośćmi studiował w Warszawie są pani Agnieszka Kossowska mama franka autorka książki duże sprawy w małych głowach jak tylko dodam, że Franek, który ma autyzm jest m. in. 1 z bohaterem te z bohaterów tej książki dzień dobry panie Agnieszka Gil rowery, a drugim gościem jest pan Leszek Kołodziejczak z fundacji mierzy uważaj z Mikołowa na Śląsku dzień dobry panie Leszku dzień dobry, a będziemy rozmawiać o rozporządzeniu o projekcie rozporządzenia dotyczącego nauczania indywidualnego, choć nie tylko o to chodziło w tej sprawie rodzice niepełnosprawnych dzieci przyjechali do Warszawy zaproszeni przez Ministerstwo Edukacji Narodowej rozumiem, że to była tylko grupa gniewem na jakich zasadach wybrana do końca, ale może państwo tutaj troszkę rozjaśnić się, kto przyjechał i dla was było i co udało się ustalić w Warszawie na spotkaniu w centrum dialogu społecznego były masowo oczywiście są towary nie tylko rodzice byli także przedstawiciele fundacji stowarzyszeń przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznych wieki był klucz wyboru trudno mi powiedzieć być może kluczem do wyboru było to kto zgłaszały jakieś uwagi do RODO tych rozporządzeń, które w tej chwili są w fazie projektowej dokładnie może tylko uzupełnia, że nasza Fundacja jako chyba 1 z pierwszej zajęła stanowisko oficjalne w sprawie rozporządzenia o nauczaniu indywidualnym i widocznej w Cannes klucz też miał jakieś znaczeniem MZK jeśli dodać, że pani minister Anna Zalewska zadeklarować, że był to pierwszy tego rodzaju spotkanie, ale nie ostatnie przed spotkaniem będą kontynuowane oraz, że będziemy otrzymywali z Ministerstwa Edukacji Narodowej informacje z propozycjami zmian do rozporządzeń po to, abyśmy mogli propozycję opiniować to jest także państwo wspomnę jeszcze o tym, że to, że spotkanie, by jakoś tam nadzieję, że wyszliście z tego spotkania umiarkowanie pozytywnie nastawieni panie Leszku co pan usłyszał właśnie takiego co chcą tak pozytywnie nastraja w tej całej sprawie, bo przypomnijmy, że sprawa nauczania indywidualnego to jest temat, który wywołał burzę, ponieważ z rozporządzenia jasno miało wynikać, że w zasadzie z uzasadnienia do tego rozporządzenia projektu, że nie będzie możliwości łączenia, czyli żaden nauczanie indywidualne mogą być w szkole, że na część lekcji taki uczeń jest ona część lekcji z klasą ana część lekcji jak uczy się samodzielnie z nauczycielem co pan usłyszał panie redaktorze Szanowni państwo jesteśmy umiarkowanymi optymistami, dlatego że usłyszeliśmy w sposób wyczerpujący ową propozycja ministerstwa, które do tej pory w ogóle nie znajdują się w projektach rozporządzeń my przyjechaliśmy bronić naszego stanowiska przyjechaliśmy po to, żeby dążyć do ich zmiany tych przepisów natomiast spotkaliśmy się sytuacją, że pani naczelnik departamentu przedstawiła nam już gotowe rozwiązania, o których jeszcze nie zostaliśmy zawiadomieni i które nie znajdują się w dotychczasową opublikowanych konsultowanych przepisach usłyszeliśmy m. in . to, że to rozporządzeniem PE nie będzie powodowało wykluczenie uczniów ze szkoły i może zupełnie co pani redaktor mówią, bo kluczową sprawą w tym rozporządzeniu było to on, że uczniowie mieli mieć tylko i wyłącznie możliwość edukacji nauczania indywidualnego w domu bez włączania obecnie nauczanie indywidualne włączające polega na tym, że część zajęć odbywa się w kontakcie indywidualnym z nauczycielem, ale na terenie szkoły, a część zajęć odbywa się normalnie w zespole klasowym my protestowaliśmy przede wszystkim dlatego, że to dzieci miały mieć bardzo utrudniony kontakt ze szkołą, gdyż rozporządzenie przewidywało tylko on takie sporadyczne możliwości wizyt uczniów w szkole z powodu apelu jakiś Akademii tańca ulica wolności, że to jest absurdalne, bo ona szkodzić nie raz autystyczne nie potrafią wytrzymać z takim głośnym pomieszczeniu jest bardzo dużo dzieci duży hałas dokładnie to czasem powodowało jeszcze większe stale nas jeszcze biorąc pod uwagę to, że te dzieci, by się czuć całkowicie obcą trudno mówić o tym, że byłyby z kolegami, jeżeli swymi kolegami dziś widzieli tylko w takiej sytuacji jest schronieniem i możliwości czynnego branie udziału w tych wydarzeniach w tych, które chcą przygotowany przez klasę tylko mieliby możliwość bycia widzem to faktycznie bardzo duże poruszenie wywołał wśród środowiska natomiast intencją poprzednich przepisów czy przepisów było dokładnie mówiąc aktualnie obowiązującej projektowanych jest to, że sytuacja miała dotyczyć tylko dzieci tych, które faktycznie ze względów zdrowotnych nie mogą chodzić do szkoły muszą przebywać w domu są leżącymi dla nas skutek czy tu choroby czy jakiegoś wypadku po natomiast wszystkie inne dzieci powinny chodzić do szkoły, bo nikt po prostu nie może dziecka uspołecznienie w sposób teoretyczny my na początku my mogliśmy obejrzeć prezentację wreszcie przedstawiono nam całościowy obraz tego jak wykształcenie ma od 1 września wygląda coś, o czym nie mieliśmy wcześniej pojęcia, ale też co ważne jak zatem, że na koniec panią minister Zalewską czy na pewno dobrze to zresztą zrozumiałe i dobrze z zanotowała ta uwaga właśnie o tym, że dzieciaki miały być wykluczony, czyli zostać tylko dąb nie było możliwości włączania i pracy 11 na terenie szkoły już została uwzględniona w formie autopoprawki znajdzie się w § 6 tego projektu rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, a więc to na czym nam bardzo zależało, że dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym będzie ten zapis w tym rozporządzeniu będą miały możliwość pracy na terenie placówki edukacyjnej 1 na 1 z nauczycielem, o ile będzie tak właśnie potrzeba i to jest ogromnie ważne punkty, o których walczy 12 Korona gra tak właśnie to zostało już to zostało uwzględnione jest dla nas szalenie ważne oczywiście takie, które pan Leszek mówił też na poziomie deklaracji to są słowa, ale my za te słowa będziemy panią minister trzymać się czas był jeszcze powiedzieć, że właśnie pod koniec tego spotkania pod rządowe do pani minister pani minister przed wami swój adres mailowy i on śmieje się, że nie zawaham się z niego skorzystać jak będzie taka potrzeba w jej ramach jego pani w urzędzie NBA wcześniej mówiła, że dołoży natomiast stawia się czuje uspokojona w tym zakresie tego nauczania powiedzmy zwał jak zwał tak nauczania indywidualnego zajęć 11 dla dzieciaków, które tej tak tych zajęć potrzebują natomiast oczywiście jest jeszcze szereg innych wystaw, które były poruszane w czasie tego spotkania, bo spotkanie w złej przedłużyło się o pół godziny ja mówię o nauczycielach wspomagających mówią także o akcyzie konieczne bezwzględnie konieczne jest zapisy, żeby gminy, że BAC się znalazło, ale co ważne to, o czym mówiliśmy przy okazji nauczania indywidualnego, że wykluczone są dzieciaki np. chorobami psychicznymi są chorobami przewlekłymi usłyszeliśmy, że znajdzie się takim nowym nowy dokument to będzie nowa opinia mianowicie będzie to indywidualna ścieżka kształcenia wynikająca z przepisów o pomocy psychologiczno-pedagogicznej i tą opinię będzie wydawała poradnia psychologiczno-pedagogiczna właśnie dla dzieci, które nie łapią się, że tak się kolokwialnie wyrażę na orzeczenie o kształceniu specjalnym, bo tutaj ten katalog jak wiemy jest bardzo wąski nie łapią się także nie kwalifikują się do nauczania indywidualnego, więc to jest kolejny bardzo ważny punkt nowość coś, czego nie było wcześniej z państwa głosy, iż państwa wypowiedzi słychać w państwa w głosie w zasadzie słychać taką radość i zadowolenie z tych rozmów no ale wiecie państwo im za sprawa dotycząca np. likwidacji gimnazjów też spotkanie było wiele obietnic również czy czy tutaj dostaliście coś na piśmie, by rada to jesteśmy umiarkowanymi optymistami ich brak sił przed wejściem na antenę rozmawialiśmy sobie 2 możliwych scenariuszach pierwszy test taki, że faktycznie ten szum medialny spowodował, że ministerstwo wzięło się ostro za pracę uwzględniło postulaty środowiska i dlatego już podano nam gotowe rozwiązania, ale to rozwiązanie oczywiście są na razie na etapie deklaracji było nigdzie w tych rozporządzeniach, które są w konsultacjach i nie znajdziemy natomiast drugi scenariusz ten mniej optymistyczny jest oczywiście taki, bo my też, że obserwujemy wszelkie zmiany nie tylko związane z likwidacją gimnazjów, ale też mamy często wrażenie takie, że ministerstwo wszystkich słucha się są organizowane debaty natomiast z tego niewiele wynikało, bo i tak ostateczną wersją pozostaje taka, jaką urzędnicy Ministerstwa Edukacji Narodowej wymyślili nie wiemy na dzień dzisiejszy, która ścieżka się sprawdzi będziemy oczywiście trzymać rękę na pulsie i będziemy monitorować sytuację zapewnieniach ze strony pani minister jej urzędników o byłym takie wiarygodne w ten pozytywny sygnał dotarł do jak największej części rodziców, żeby uspokoić odrobinę nastrojów, ale również, żeby pokazać, że to są rzeczy bardzo ważne jest bez tego stanowczego sprzeciwu od tej strony społecznej nic się po prostu pozytywnego nie wydarzy chciał zapytać czy wchodząc na to spotkanie mieliście takie odczucia że, że ministerstwo czy pani minister czy jej urzędnicy mają trochę do was pretensje o to, że ten temat został tak nagłośnione przez wprost przeciwnie nagłośnione, a przez to jakby mu całe społeczeństwo zobaczyło jak bardzo walczycie o dzieci i Jaszyna w ogóle nie zastanawiam co znaczy robię to co uważam, że jest ważne dla dla mojego syna dla naszego środowiska czy urzędniczych też będzie miał do mnie pretensje to on absolutnie naprawdę tworzymy bierze się po sobie głowę zaprząta może, dlatego że mamy naprawdę tyle na głowie tyle ile stresów i tyle trosk, że to czy ja tu w ogóle śmiechem, ale takie słowa nie padły tanie, ale nie jak padły takie słowa jesteśmy pod wrażeniem naprawdę przyjechaliśmy, walcząc o zmianę tych przepisów natomiast głos teraz uśmiechamy się mylą mu isc myślimy także ministerstwo wyczytał w naszych myślach, jaki powinien być taki ruch zostanie on w głosach sprzeciwu radnych, ponieważ miał dokładnie tak, że byliśmy pod wrażeniem tego od tych rozwiązań natomiast mną cały czas mamy świadomość tego, że jest to tylko DEKRA deklaracja słowna oraz tego spotkania nie ma żadnego zapisu ono nie było, a mogą one nie były rejestrowane, a więc też media wielokrotnie podnosiłem sprawę tego, że z tych konsultacji nie ma żadnych dokumentów i może się okazać, że Jan mu z tego spotkania również żaden dokument nie powstał, ale jego rodzice robiliśmy na Tatarach chcę podkreślić, że oczywiście RM pomimo tego, że nie ma takiego stanowiska to większość osób obecnych na tym spotkaniu zadeklarowało, że prześle do ministerstwa jeszcze to nasze postulaty strona ministerialna była bardzo otwarta na sugestie na propozycję, bo spotkaliśmy się z wyjątkowym zrozumieniem i sytuacji rodziców i sytuacji dzieci moich wypada nam tylko trzymać kciuki, żeby faktycznie te rozwiązania weszły w życie jeżeli, a może to, jakie rozwiązania, bo pani Agnieszka mówiła, że po pierwsze, najważniejsze, że znajdzie się zapis, o które walczyli rodzice, czyli to tam możliwości odbywania lekcji w szkole nauczyciel uczeń z sytuacji np. matematyki, która dla części dzieci jest w bardzo trudna dzieci niepełnosprawnych co jeszcze panie jestem już 8 godzin, czyli złożyliśmy jeszcze 1 projekcie, który nie jest opublikowany, więc w ogóle nie byliśmy w stanie się do niego odnieść mianowicie jest to projekt rozporządzenia w sprawie orzeczeń opinii na publikację tego projektu bardzo czekamy to co usłyszeliśmy to jest przede wszystkim da możliwość pracy 11 dla dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym w wypadku dzieci tej grupy, które do tej pory nie zobligowana, czyli dzieci z problemami psychicznymi tam padały konkretne konkretne liczby na sali prawda jak tu nagle uzdrowiona zostały dzieci polskie z zaburzeń psychicznych ADHD nie mają polskie dzieci np. lotu słuchacze muszą też wiedzieć, że nie ma spójności pomiędzy orzecznictwem medycznym czyje dziecko staje na komisji lekarskiej orzeczenie o niepełnosprawności, a orzeczenia, które są wydawane dla do celów oświatowych to słowo 2 zupełnie inne bajki się okazuje, że bardzo często, choć wszystko jest chore na coś to w systemy pedagogiczne, bo jest szkolnictwa już chorobę nagle nie ma dla tych dzieciaków mam się pojawić właśnie ta indywidualna ścieżka kształcenia wynikająca z przepisów o pomocy psychologiczno pedagogicznych te są opinie z poradni psychologiczno pedagogicznych, które mają być wydawane powiedzcie państwo już na koniec, jakie było to spotkanie i tam były emocje jak ono przebiegało w mocy były duże chwilami chroni go dłużej natomiast my nie pozostał jednak po tym spotkaniu taka chęć rozwiązania problemu pani minister w plus osoby, które z ramienia ministerstwa były na tym spotkaniu cały czas podkreślałem, że tam bardzo im zależy na edukacji dzieci niepełnosprawnych we wszystkich szkołach i myślę, że w tej różnorodności siła każdy ma potencjał odpowiednio i trzeba dostrzegać korzyści z tej edukacja nie tylko jakieś bariery przeszkody uczmy się piękniejsze od siebie różnić się na nie bójcie się proszę Ewę Drozd schorzenie Budzisz się naszych niepełnosprawnych dzieci, bo one po prostu zasługują na szansę na to, żeby dać im szansę, a my ze swojej strony jako rodzice naprawdę robimy wszystko, żeby może, by te dzieciaki miały szansę na przyszłość prawda moimi gośćmi tabeli pani Agnieszka Kossowska autorka książki duża sprawę w małych głowach oraz pan Leszek Kołodziejczyk Fundacja mierzy wyżej z Mikołowa, gdzie indziej jest rodzajem faktycznie zaproszenie proszę państwa czekamy na konkretne rozstrzygnięcia na nowe projekty, o których mówiono na spotkaniu w Warszawie licząc, że nie wywołają one tylu negatywnych emocji co ten ostatni projekt o nauczaniu indywidualnym na adres problemy małpa, a to kropkę FM cały czas można do mnie pisać, a już po skrócie informacji Radia TOK FM wracam z drugim tematem tym razem będzie o obniżaniu emerytur i ogromnych emocjach z tym związanych swój problem moja sprawa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA