REKLAMA

Zmiany przepisów w Strefach Płatnego Parkowania

Skołowani
Data emisji:
2017-05-27 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani, gdyż państwo dzisiaj 1 temat bardzo ważne projekt zmiany ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz innych ustawach i to właśnie inne ustawy będą nas bardzo interesować to masz również w ramach tego pakietu wielkiego zmian w propozycji zmian znalazły się też zmiany w ustawie o drogach publicznych i strefach płatnego parkowania proszę państwa projektowane będą zmiany teraz w konsultacjach społecznych, Rozwiń » więc można na stronach Rządowego Centrum Legislacji zapoznać się ze zmianami oczywiście też można zapoznać się na profilu Skołowanych na Facebooku jest odnośnik proszę czytać i komentować ciekawe zmiany jak zwykle nie będę tego robić sam z mostu w studiu dr Jonathan Stasiewicz ekspert od prawa drogowego dzień dobry panie doktorze dzień dobry i Robert Buczak z zielonego Mazowsza w dzień wrażeń dobrych dobrze to na na początek musimy powiedzieć o tym jak jest teraz teraz obecnie w ustawie o drogach publicznych jasno jest określone, w których miejscach można wyznaczać strefy płatnego parkowania i jaką kwotę pobiera za pierwszą godzinę za kolejny oraz kwotę za opłaty tzw. dodatkową, czyli mandat za to, że się nie opłaci bilecik w strefie płatnego parkowania to tak w skrócie nie od wielu lat jest debata o potrzebie zmian, dlaczego tak właściwie trzeba to zmienić panie doktorze to przepisy Novotel jest z 1 strony dla kierowców to opłaty nie są zbyt wysokie umówmy się nad faktem jest to, że wysokie opłaty nie są i mamy dostrzegalne są dostrzegane zjawisko w ostatnich czasach w Polsce polegające na tym, że kierowcy zjeżdżają się nie do centrów miast taka tendencja Ano jest nie stosowana już praktykowana w krajach np. zachodnich, gdzie np. do miast czy do myśli stref śródmiejskich od dostępu pojazdów samochodowych jest bardzo ograniczany stąd też nie jest konieczne są te zmiany na konferencji parkingi 20152016, która tli się odbywają co roku w październiku wielokrotnie na argument był podnoszony m. in . do ministerstwa infrastruktury są jeszcze ministerstwo infrastruktury i rozwoju wyszła taka oficjalna prośba o zmianę, jakby tych przepisów, ponieważ wilgoć, dlatego że nie będziemy mogli przejść po ulicy normalnie widzimy co się dzieje chociażby w Warszawie długo jak czasami już teraz mogę w Harrachovie ogólnie w mięsnym, ale od strony społecznej Robert Buczek Duterte wysuwanie tych próśb czy też apeli do rządzących, żeby zmienili w końcu odpowiednie przepisy to było już od wielu wielu lat nie tylko w 20163 piętnastego jak pamiętam, że w 2012 już były wielkie problemy z chociażby w Warszawie czy większych miastach tak problemy są od wielu lat tak naprawdę od momentu, kiedy na rząd ustawa została w ustawie zostało zapisane na sztywno, że to wartość wynosi 3 zł za pierwszą godzinę za pierwszą godzinę, a tylko przypomnieć, że już 25 lat temu w Kraków miasto Kraków ustaliła, że Jan półgodzinny leżałem za płacę minimalną mieszkaniec chce może powinien mieć maksymalnie 240 godzin na parkowania, a ich wtedy to rzeczywiście była poniżej tamy 2 zł 2003 roku, kiedy zaszła ta ustawa w Krakowie opłata wynosiła 4 zł musieli ją obniżyć w związku z nowelizacją ustawy w tej chwili a gdy płaca minimalna wynosi 2000 zł to co 240 godzin parkowania wynosiłaby 8 zł i 33 gr, czyli Kraków, żeby prowadzić dalej taką politykę, jaką przyjął, ale ćwierć wieku temu jej i dopóki nie nastąpiła nowelizacja ustawy z bardzo dobrze to działa prostej musiały podnieść opłatę powyżej tych 8 zł 33 gr w zumi na problem nie tylko, jeżeli chodzi o same stawki za za godzinę od płacenia czy bez postoju, ale ta opłata dodatkowa ona też jest jasno określona w wysokości 50 zł czy trend ten mandat za nieopłacenie biletu, jeżeli kontrole przychodzili widzi, że nie opłacić wstecznie Babilończyków wciśniętego zaszyła ne no to wystawia na nas 50 zł, ale to też było śmieszne, bo tak przeliczając w Warszawie 8 godzinne postoju na 1 miejscu to jest około 24 zł tak mniej więcej to wychodzi z tego co do telewizji zanurkowała o nowym po 20 % więcej za drugą godzinnej 13 i na następną bardzo gwarno i kolejna już stoi, ale głazy opłat za bardzo żałuję była pobierana za 10 godzin, więc maksymalnie w ciągu dnia można było opłata za całe 10 godzin wynosiła 31 wynosi 31 zł 90 gr, czyli w tym momencie na za brak biletu 50 zł to wielu kierowcom opłacało się po prostu nie płacić, licząc na to, że tylko dla metra, ale przez cały dzień z samochodu nieznanej, acz mało tego, jeżeli zaparkowało się w miejscach niewyznaczonych i tutaj myślę, że pan doktor opowiada o tym wszystkim więcej to w ogóle nie było objętym opłatą parkingową, bo również w ustawie jest jasno stwierdzone, gdzie można no i liceum strefę płatnego parkowania wydzielać oraz muszą być określone miejsce panie doktorze jak to jest na dzień dzisiejszy mamy taki zapis w ustawie o drogach publicznych m. in . w art. 13 beże miejsca płatne postojowe szef wyznacza w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia te miejsca muszą być wyznaczone w 2014 wyniosły prawie o znakach i sygnałach dochodzi do dbania o rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków stosowania znaków sygnałów drogowych i rozporządzenie w 2014 roku zupełnie przy okazji innej kwestii, bo przy okazji innych usunięcia kolizji tzw. podwójnej karalności strefach płatnego parkowania zostały zmienione i tam ministerstwo prawdopodobnie zupełnie przez przypadek wprowadziło taki zapis, że w strefie oznakowanej znakiem do 44 miejsca dla postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi oraz znakami poziomymi krótko tak powiem z włącznik oraz wspólnikom oraz co jest w tym momencie koniunkcja świetle prawa czy musimy swoje warunek 0102. czy musi być znakowanie i pionowej poziomej na skutek tego jak mamy tam w kwietniu 2014 roku aneksem taki artykulik Rzeczpospolitej w tej sprawie idzie wskazały wyraźnie, że skutkowało to będzie tym, że miejsce płatne będzie tylko objęte tą opłatą przypadku zastosowania 2 form oznakowania, czyli oznakowania i pionowego i poziomego no oczywiście po tej po tej potem po tej zmianie zarządcy dróg i dalej to opłaty nakładali nawet miejsca, gdzie nie było tego oznakowania pionowego czy to poziomego aż do czasu 1 pan z Gdyni Bomi się nie udało w Warszawie PoZdro trwa dłużej trwają, ale wynik był szybszy zaparkowała na miejscu poseł idzie, bo tylko oznakowanie poziome sprawa trafiła do sądu administracyjnego od opłat dodatkowych świat wołał i sąd stwierdził wyraźnie, że zgodnie z rozporządzeniem musi być miejsce oznakowane znakiem i tonowym i poziomem, jaki z tego, że jest skutek na dzień dzisiejszy skutek jest taki, że po tym wyroku sądu administracyjnego wojewoda Pomorski wystąpił do ministerstwa interpretacje w interpretacji, że skład powie, że ministerstwo podtrzymuje swoje stanowisko musi być miejsce wyznaczone znakiem i pionowym i podziałem, żeby można było pobierać za to miejsce opłatę w skutkiem tego jest to, że mamy dzisiaj w Warszawie szacuje około 30 % miejsc postojowych szczerze mogę powiedzieć, które nie są wyznaczone łącznie znakami pionowymi poziomymi, czyli co skutkuje skutkuje to tym, że w tych miejscach mimo tego żony są w strefie płatnego parkowania opłata jest nienależna nie można jej pobierać opłaty dodatkowej ani podstawowej opłaty miałam takie same dobre miejsce pod sądy wieczystoksięgowe na aleję Solidarności, gdzie podjeżdża sobie samochodem parkuję na parkingu parking oczywiście nie oznakowany znakami poziomymi stoi znak to nawet 18 parking no i tam zawsze zatrzymuje nikt nie ma co nie dostałem ale kiedy ostatnio zaparkowałem widzę panie idą takie tam kontrola ZGM prawda w tych kamizelkach ja tak macham do nich, żeby on do mnie podeszły prawda tak sypać jak dziwny człowiek, ale podchodzą ja się do tamtych pań czy panie mogą mi tutaj dać mandat za to za to parkowanie brama na złe dr Małgorzata domagała się oczywiście domagała się najtaniej mówią no tak obchodzą ten samochód z 1 strony z drugiej strony dawanie na Costa do mnie mówił o takim wzrokiem przerażonym nie mogę dać panu podatkowe jak nam się dlaczego, bo nie ma oznakowania poziomego, a wielu syna oczywiście to może być, więc zarządcy dróg tak widzimy też już informują swoich pracowników od tej nieścisłości, która istnieje skutkiem tego jest tak mówię to, że na dzień dzisiejszy w strefie płatnego parkowania tylko na miejscu oznaczonym znakiem pionowym i poziomy można parkować ciekawostką jest to, że dzięki temu tak naprawdę, jeżeli ktoś trochę się orientuje w takich miejscach może unikać płacenia mandatów 1 przykład właśnie mojego odwołania, które się kończy anulowaniem opłaty dodatkowej, ale naprawdę o to pytam co tam 33 w rejonie pana ulubionego miejsca postojowego są parkomaty są oczywiście są parkomaty stoją wszystko jest ładnie ustawione większy problem może państwa jest taki, kiedy mamy inne miejsce np. objęta ochroną konserwatora zabytków to prawda i nagle się okazuje rozporządzenie mówi proszę wytyczyć miejsca postojowe znakiem po 18 lub 19, a konserwator zabytków mówi nie, bo też zabytkowa kostka albo tez odrestaurowana część miasta prawda nie wolno nowy znamy takie przykre przypadki w Warszawie ulica Mikołaja Kopernika n p . czy rejony krakowskiego Przedmieścia rzucił królewskiej, gdzie po prostu można parkować do woli za to nie płacić prawda trudno to skomentować, bo mam wrażenie, że miasto doskonale o tym, wie, kto wrzucił pieniądze do parkomatu w takich sprawach to nie stracił już te pieniądze, bo to trzeba mieć i bilarda i produktach i odwołać tylko tak dalej, więc można powiedzieć, że jest w kilka tysięcy złotych został zdegradowany w takim razie w taki taki mam wrażenie nie wiem jak to dokładnie jest, aby porozmawiać z władzami miasta i myślę, że to nie problem tylko Warszawę, ale ale, ale wielu miast dobrze jest przed nami skrót informacji Radia TOK FM po nim oczywiście wrócimy do rozmowy ze mną w studiu dr Jonathan Osiewicz ekspert od prawa drogowego Robert Buciak zielone Mazowsze i proszę państwa strefy płatnego parkowania, bo zmiany będą znaczy są proponowane w jak na razie i konsultacje społeczne i o tym rozmawiamy po skuciu druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej w studiu Robert Buciak zielone Mazowsze i dr Jonathan Jasiewicz ekspert od prawa drogowego i rozmawiamy o strefach płatnego parkowania boli są projekty zmian przepisów w tych sprawach w pierwszej części rozmawialiśmy obecnych przepisach pan doktor ładnie tutaj nakreślił problemy z oznakowaniem tych strat, więc jeszcze raz tylko przypomnę, że musi być taka strefa oznakowane pionowymi znakami poziomymi poziomymi musi być Biała wszyscy całość tych dróg np. wyznaczona Biała linia bądź poszczególne miejsca no i oczywiście pionowe no to wiadomo znak pana tablica, że parking płatny i tak się zastanawiam od strony społecznej, że to jest kompletnie nie fair w stosunku do ludzi, bo szczerze mówiąc mam wrażenie, że bardzo, ale to bardzo mało, kto wie o tym, że, że takie strefy muszą być w ten sposób oznakowanych jest bankomat trzeba zapłacić i tyle może mało osób zje, ale tu kłopot jest inny z nart w Warszawie w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego mamy 30  000 miejsc zdarzeń wynika, że w tej strefie na drogach publicznych parkuje 36  000 samochodów, czyli do 6000 samochodów parkuje w miejscach, które są niebezpieczne, bo to są n p . przy skrzyżowaniach albo na chodnikach albo na trawnikach i to jest największy problem że, ale jest zniszczona infrastruktura, że pogarsza się, że podaż bezpieczeństwo, a te osoby tak naprawdę nie muszą płacić za parkowanie, ale i jedynie straż miejska może takiego taki nieprawidłowo parkują zaparkowany samochód sfotografować i wysłać je właścicielowi samochodu mandat karny za nieprawidłowe parkowanie, ale jak wiemy straż miejska w Warszawie ma 250 wakatów jest początkujący strażnik miejski dostaje 2060 zł brutto w innych sferach handlu na parkowanie nie jest trudne dla straży miejskiej, bo oni muszą się przede wszystkim zająć osobami, które leżą nieprzytomne na ulicach, a więc kończy się to tym, że z kierowcy parkują, gdzie co, gdzie chcą nie płacą i nie są teraz nie są zaś żaden sposób karani i Anny w interakcje społeczne polegające na czekaniu na przystanku autobusowym, gdzie stoją samochody, kto miał miejsce miesiąc temu albo ostatnia akcja stowarzyszenia miasto jest nasze polegająca na blokowaniu radnym wejścia do RadyMiasta no pokazującą skalę problemu i miękka Stowarzyszenie zielone Mazowsze złożyliśmy do UE w ramach tych konsultacji społecznych nic taki wniosek, żeby w Polsce tego art. 13 BM ustawą o drogach publicznych wykreślić to oznaczeniem znakami, a pionowymi poziomymi żebrem przywróci poprzednie przepisy, w których po prostu mamy znak strefy wjeżdżamy do strefy wiemy, że mamy zapłacić koniec Grodno to bardzo dobrze później przechodził niezależnie od tego gdzie ktoś zaparkował czy to będzie chodnik czy będzie trawnik czy to będzie wyznaczone miejsce postojowe czy to będzie strefa ochrony konserwatorskiej jechałeś w zapłacić no dobrze mogą, więc przechodzimy płynnie z tych propozycji zmian i bierze coś nas uważa faktycznie pozostają te muszą być oznakowane miejsce zarówno strefa cała, jaki poszczególne miejsca parkingowe nic tak w tej wersji w tej wersji pierwotnej, która była w kwietniu jak go jako wersja procedowana wprowadzono zapis, że miejsca wyznaczone miał być tylko znakami poziomymi maja to już się ucieszyłem jak zobaczyłem ten zapis bomby pewnie wyregulował pewien stan prawny, ale nie do końca, bo chciałby zmienić ileż kilka rozporządzeń które, jakby zawierają sprzeczne zapisy w zakresie natomiast w wersji obecnej 25 maja wycofano się z tego, więc zostaje ten sam bałagan, który jak temu był współ rozmówca mówił jest obecnie także my mamy sytuację, że miejsca będą musiały być wyznaczone w oznakowaniem i cenowym i poziomem, niemniej wprowadzono już wyżej z nowelizacji już mogę pozwolić sobie przejść jak najbardziej odróżnia nie dotyczące stref płatnego parkowania na dotychczasowych zasadach oraz stref parkowania w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania, czyli powstają nam 2 typy strefy parkowania w miastach, które mogą być wprowadzane jest to właśnie przykład czasami takiej polskiej legislacji, że po prostu wprowadza się wyjątek od wyjątku, bo to nie wadą tych jest jedynie z blond włosów jest jasna również określone w propozycjach zmian, w jakich miastach można wydzielać w ogóle tą strefę śródmiejską z płatnego parkowania są to gminy powyżej 200  000 mieszkańców, czyli dodatkowo miasto musi mieć przynajmniej ponad 200  000 mieszkańców 2 musi mieć wyznaczoną strefę śródmiejską na terenie, której może zrobić to śródmiejską strefa płatnego parkowania tak jest Warszawa ma w swojej strategii transportowej taką strefę śródmiejską dla parkowania już od kilku lat z wyznaczoną, ale tu kłopot jest inny, ponieważ te problemy z parkowaniem nie dotyczą tylko największych miast oczywiście i je z ramach konsultacji społecznych n p . miasto Zakopane podniosło mi problem, który oni mają u siebie w mieście, czyli przyjeżdża do Zakopanego kilkadziesiąt tysięcy turystów samochodami i wszystkie ulice chodniki trawniki są pozajmowane i i nie są w stanie tego skontrolować, ale w żaden sposób ograniczyć jej z Realem myśmy jako Stowarzyszenie zielone Mazowsze AM ne tutaj do tego punktu też zgłosili uwagę, że te nie będą mieć powyżej 200  000, ale powyżej 100  000 oraz gminach uzdrowiskowych, czyli tam, gdzie rzeczywiście ta ochrona powinna występować na odpowiedź ministerstwa rozwoju RM jest taka, że przekażą te Lu wagę uwagi do ministerstwa infrastruktury budownictwa czyli jakby odepchnęli od siebie i teraz niech minister z tańca, który budownictwa, a zajmuje się tymi wszystkimi uwagami do strefy płatnego parkowania, jakie zostały zgłoszone, które nie wynikają wprost z tego, że ministerstwo rozwoju chce, by rozwijać partnerstwo publiczno-prywatne na część tych uwag została uwzględniona tak jak mówiliśmy, że pierwszy projekt to tam w marcu już nawet był z tych zmian zostało wrzucone do konsultacji społecznych część tych uwag została uwzględniona, w którym zaraz powiem, ale jednocześnie, żeby powiedzieć o strefach uzdrowiskowych, a czy to jest równoznaczne ze strefami tym turystycznym czy np. listonoszami, które przeżywają swój rozkwit i zarabiają i do których przyjeżdżają osoby chcemy właśnie turystycznych wakacje czy to zima chociażby na szkodę urzędu pracy tak wyobraża, ale była Brand ta była bardzo rozumiem rozumiem, o co chodzi tylko banki co to jest gmina turystyczna nie ma żadnej z nich wzór tak Anima media gminę uzdrowiskową mamy jasno zdefiniowane, więc to można, by od razu wprowadzili i wtedy mogłoby dojść do takiej sytuacji żal, że wiele gmin starałby się o to, żeby być gminami uzdrowiskowymi są też, by im w jaki sposób uporządkowało przestrzeni środowisko i dalej tak dalej Serby to w tym kierunku, a myśmy składali uwagi to też po prostu łatwe do ne z wdrożenia od strony prawnej nadal tutaj w ogóle, dlaczego tak naprawdę ze strony prawnej czy też społecznej, jakkolwiek to unormować, w jakich miejscach powinna być ustalana to strefa śródmiejskiego płatnego parkowania panie doktorze ja uważam, że z generalnie podział ten cały, który jest proponowany, czyli na standardową dach nad taką nazwę w tym momencie stref płatnego parkowania i śródmiejską swobodnego parkowania jest no mówiąc delikatnie trochę dziwne, żeby nie wręcz absurdalne, bo w tym momencie mamy rozróżnienie na 2 typy bez sposobów parkowania, w których są różne stawki opłat, bo w tej wersji pierwotny projekt nowelizacji w strefie tej standardowej była opłata 3 zł, a w tej strefie śródmiejskiej była 9 n p . w Warszawie myślimy i coś takiego, że przyjęty w Śródmieściu w centrum miasta byśmy nie 3 zł za godzinę, a w strefach śródmiejskich dla poszczególnych dzielnic do aż 9 zł w lesie mieli sytuacje p t. obwarzanek prawda w środku najtaniej na zewnątrz drożej prawda remis byłby taki absurd Francuz trochę zostało w tej wersji najnowszej zmienione natomiast zdecydowanie popieram debetu współ rozmówca w tym zakresie, że jak najbardziej należałoby to wszystko ujednolicić i objąć również miejscowości o ruchu turystycznym, bo przecież mamy w Polsce pewną praktykę polegającą na tym, że w miesiącach wakacyjnych czy lipiec sierpień natężenie ruchu drogowego na drogach krajowych skacze z posłów gigantyczny, a miasta są wyludnione jest z kolei odwrotnie z miesiąca tzw. bo trafiła do szkolnych prawda się wrzesień październik listopad czytamy marzec kwiecień maj, kiedy wszyscy siedzą w miastach i miastach jest największy ruch generowany stąd też, jakby nie udzielenie tych aspektów podstawowych z dziedziny inżynierii ruchu drogowego jest po prostu, jakby no i nietrafione w tym momencie dlatego sądzę, że należałoby ujednolicić prowadzić 11 sposób traktowania wszystkich stref płatnego parkowania jako 1 strefę płatnego parkowania i dać możliwość ich ule uelastycznienie stawek zresztą jest w komentarzach do tego od tej do tej propozycji nowelizacji m. in . Polska parkuje dawać taki komentarz wskazywała na te aspekty, że jest to jest to jest co jest istotne jest to poszczególne miasta też o tym jak wzrost kar za bardzo dużych miast właśnie chce konsultować te projekty, bo i tak leży w ich w ich tak jak znaleźć ludzie się Poznań Bytom Zakopane Gdynia Szczecin-Świnoujście moglibyśmy jeszcze liczymy na inne zdanie jak zjeżdżamy z gniazd ja myślę, że to jednak osoby z władzy centralnej nikt nie do końca może wiedzą bądź chcą wiedzieć nie chcą się wywalczyć nie ma nie ma żadnego problemu, żeby rada gminy wyda odpowiednią uchwałę, która powie, że w nich od czerwca do października jest taka stawka opłaty, a resztę miesięcy jest niższa stawka opłaty od własnej Ustce Zakopanem czy tak dalej nie jest właśnie jest, że związek miast polskich jak bardzo bym chciał deregulacji, który tych przepisów krajowych, czyli powierzenia gminom zdanie się na inteligencję jest zbiorową mieszkańców odnośnie do oddania miastom możliwości decydowania o tym, jaka jest opłata, gdzie ją wyznaczać jakich godzinach, bo na dobrą sprawę to same miasta doskonale wiedzą, kiedy mają problem, w których częściach od swojego obszaru, w jakich godzinach czy ktoś sobota czy to jest w ciągu tygodnia, a inną narzucenie ustawą sztywnych ram znowu powoduje to co widzimy na ulicach, że no, ale z władzą centralną Azję ustala się przebić się z panem Robertem właśnie zgasła całkowicie, bo mamy tu przykład niech ta nowelizacja to jest przykład tzw. działania centra centralnego, gdzie od góry narzucać pewne rozwiązania dajemy społecznościom lokalnym samorządom, że podjęła decyzję samodzielnie w tym zakresie czemu one mają tego nie robić akurat również w kontekście tego, w jakich dniach dietę wyznacz buta z naszych słuchaczy do władzy zdolny ZIT jest istotny na pewno, że po tej zmianie opłaty będą również w weekendy i na świąteczne listy będzie teraz 3 rybki w autobusie np. w dniu tymi tym strefa płatnego parkowania dostępna dla wszystkich i brak opłat tylko będziemy płacić cały czas stref płatnego parkowania niezależności przyjedziemy piątek Świątek czy w niedzielę na sesji inaczej te przepisy które, jeżeli wejdą w życie to one od nich automatycznie nakazu tego oczywiście będzie musiał jednak oczywiście gmina ustali, że jeżeli chcecie no to możecie chciałby zapewne skorzysta z filmu w niektórych miastach może nie skorzystają z okazji jakichś świąt no ja sobie wyobrażano wkład w Warszawie, że to w okresie wakacyjnym, kiedy wiadomo, że część warszawiaków, którzy tutaj na co dzień siedzą uczą się i pracują w wakacje wyjeżdża do do swoich rodzinnych miejscowości jest luźniej wiem doskonale n p . w takich sytuacjach na weekend można, by było zniszczone płata jej jest w stanie sobie wyobrazić dobrze, ale tak jak powiedzieliśmy jednak władze centralne ustalają przepisy u władzy centralnej za bardzo nie chcą dać całości decydowania samorządom, więc opieramy się na tych zapisach i stawki stawki proszę państwa też się zmieniają miast tak jak mówiliśmy w pierwszej części czy za pierwszą godzinę jest 3 zł teraz maksymalnie można pobierać później 20 % więcej za drugą trzecią za czwartą i i kolejne godziny znał 3 zł będzie troszeczkę inaczej, ale widzę, że czas naszego wejścia do osób po po powodzi dobiega końca, więc więcej od tego zaczniemy następną część trzecią schowanych zachęcam państwa można komentować wiem, że państwo z ciekawością słuchają na można też napisać swoje zdanie z holowaniem auta to krok kacem skołowani mowa to krótka sami profil Skołowanych na Facebooku jak państwo widzą problemy strefy płatnego parkowania i w ogóle problem parkowania w swoich miastach i czy zmiany wstawkach podwyższenie stawek za postój to coś da, a może jednak jakieś inne sposoby są bardzo wskazane skrót informacji przed nami za nos studiu dr Jonathan Osiewicz ekspert od prawa drogowego i Robert Buczak zielone Mazowsze po skuciu informacji wracamy część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Robert Buciak zielone Mazowsze i dr Jolanta Masiewicz ekspert od prawa drogowego i rozmawiamy o zmianach przepisów w strefach płatnego parkowania zmiany przepisów ustawy o drogach publicznych mało czasu, a jeszcze wiele tematów przed nami, więc on mnie, wstrzymując cały projekt oczywiście dostępny na stronach centrum legislacyjnego rządu można też ten odnosi się znaleźć na skok na profilu Skołowanych na Facebooku, więc proszę zajrzeć zmiany ustawy prawo do ruchu drogowym zaczynają się od strony czternastej od razu podpowiada w tym projekcie, żeby szybko można było przejść, dobrze więc mówiliśmy o tym, że powstanie nowe miejsce w miastach musi postarać śródmiejska strefa płatnego parkowania w miastach, które mają powyżej 200  000 mieszkańców zgodnie z tymi ustaleniami skrytykowali ten pomysł, a więc idziemy dalej teraz stawki opłat to takie powiedzieliśmy 3 zł teraz obowiązuje za pierwszą godzinę 20 % za drugą i trzecią godzinę więcej później znowu 3 zł za kolej za czwartą i kolejne godziny tutaj jest zmiana w strefach płatnego parkowania będzie to 15 % minimalnego wynagrodzenia w rozumieniu z odpowiednią ustawą określającą minimalne wynagrodzenie na dany rok no i tak sobie szybko przeliczają z 2017 roku do 2000 zł jest minimalne wynagrodzenie, czyli zostaje 3 zł dalej w strefie płatnego parkowania ma, ale jest nowa strefa śródmiejska strefa płatnego parkowania, gdzie będzie 45 minimalnego wynagrodzenia to jest 9 zł, więc tym pierwotnym, którym projektom, które nieraz już tutaj mówiliśmy to jest zmiana tylko włącznie został został procentowo określa co jest dobrą zmianą, bo waloryzacja będzie jak co roku o płacy minimalnej no to wzrośnie tam o kilka groszy również opłata za parkowanie zapis dobry zły panowie panie doktorze od strony legislacyjnej od strony legislacyjnej ciężko powiedzieć, dlaczego dlatego, że praktyka wszystko pokażę natomiast faktycznie można powiedzieć, że uelastycznienie tych opłat i powiązanie z minimalnym wynagrodzeniem jest jakimś rozwiązaniem, chociaż moim skromnym zdaniem jak pan Robert też tego podejdzie i tak te wysokości tego procentowego my wskaźnika są zbyt niskie, bo zobaczcie państwo mamy Warszawę i wyobraź sobie kierowcy, których cały dzień parkować mówiliśmy na wstępie dzisiaj to opłaty są dla niego za niskiego wzrostu dla mieszkańca Warszawy prawda być może w innych miejscowościach te opłaty są adekwatne Traveland itd tylko powiem, że to są opłaty za pierwszą godzinę pozostałe godziny naliczanie opłat pozostaje bez zmian, żyjąc znowu 20 % od tych 3 czy 9 zł później auto będzie wzrastać co czwartą i kolejną godzinę znowu to będzie ta 15 % tak i 45 w zależności od miejsca Robert Łuczak pewnie chcesz powiedzieć w wyliczeniach, które przy planowanych i zaraz o nich powiemy ale, ale od razu tylko powiedz, że da się zmienia ta opłata dodatkowa teraz jest 50 zł, czyli mandat za nieopłacenie parkowania zastępuje się zarazem 10 % minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2017 roku do 200 zł z 50 do 200 zł to jest zmiana ta jest dobra zmiana w nas kolokwialnie już w bo rzeczywiście może spowodować, że tego nielegalnego parkowania będzie mniej, a my natomiast jeśli chodzi o tę 15 % minimalnego wynagrodzenia 45 % setnych minimalnego wynagrodzenia średnia w strefie śródmiejskiej to wracając na pierwszej części naszej rozmowy jak mówiłem, że od, a on robi Kraków 25 lat temu ustalił na jezdnię 240 godzin parkowania z minimalną stawkę za za minimalne wynagrodzenie na kwotę 045 % to jest niewiele powyżej tego co Kraków sobie wtedy Stali, czyli tak jak, przekładając na złotówki zgodnie z tym pomysłem Krakowa ani dum w tej chwili podnieśli stawkę powyżej 8 zł 33 gr aktywnej mamy górną granicę 9 zł, czyli talent talentem ten nurt ten przedział jest bardzo wąski, a myśmy jako zielone Mazowsze składali do tego uwagę, żeby to ta wartość była na dużo wyższa, a mianowicie pół procent c przeciętnego wynagrodzenia i wstyd byłoby nam ponad 2 × więcej mniej niż to co jest tutaj zapisana pozwoliłoby gminę np. w tych strefach ochrony konserwatorskiej ustalić takie stawki, żeby tam rzeczywiście, ale te parkujące samochody nie przeszkadzały nie jest jakby niszczyły też TUiR Warta wiosną wydań tych walorów kulturowych historycznych konserwatorskich i t d. z ALS chodzi o oto czy te 9 zł w rzeczywistości pomoże budować parkingi, bo taka jest jakby idealna teściowa, a on wyjściowa tej edycji tej nowelizacji do przypomnijmy, że tutaj jest to zmiana ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym i innych zdalnie steruje założenie jest takie, żeby w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego budować się parking kubatura Zaj parkingi podziemne w miastach kubaturowe, czyli naziemne tylko jedno ogromne wielopoziomowe tak że, ale i jem ne jak wyliczyć liczyłem po prostu jak gra, o ile ona kosztuje miejsce po wybudowaniu miejsca postojowego utrzymanie miejsca poziom postojowego takich parkingach igm i musiałaby wynosić cena za godzinę parkowania, żeby dla prywatnego inwestora było to opłacalne ekonomicznie zajście w partnerstwo, żeby już to się opłacało i AmRest ostatni tak, że jeśli średnia cena budowy miejsca postojowego na takim parkingu kubaturowym to jest między 40  000 zł i to 2 lata temu na Ursynowie był budowany taki parking tam nawet ciotka wyżej to wynosiło średnio parkingi podziemne to cena jest jeszcze wyższa jest za miejsce postojowe w zależności od tego ile tam będzie poziomów pod ziemią i t d . tak dalej to może na 65060  000, a pod placem teatralnym w Warszawie nawet 100  000, ale do 1 miejsce znajdą miejsca postojowego tak do tego jak doliczymy koszty utrzymania, które wynoszą, a w pierwszym roku działania takiego parkingu między w tej chwili 1000 zł rocznie za jedno miejsce postojowe i to są ceny to są wartości warszawskie Taiji znamy dokładnie, bo mało zarząd dróg miejskich to bodaj Pacia pamiętać że, a w czasie będą będą będą te koszty wzrastać i jak taki parking mniej więcej okres życia 40 lat to na końcu to będzie między 2000 zł, czyli średnia na 1500 zł za miejsce postojowe na ciąg od 40 lat, czyli mamy 40  000 budowa + 1500 zł razy 40 lat 60  000 zł, czyli Tomczyk 100  000 zlotych za miejsce postojowe, żeby się inwestycja zwróciła, ale jeżeli ma wejść to prywatny inwestor to on potrzebuje pewną stopę zwrotu i ta stopa zwrotu takich norm w naszych warunkach ekonomicznych to jest około 5 % min oraz 40 lat 200 % czyli, jeżeli w 100  000 mamy wydać to musimy zarobić 300  000 zł w ciągu 40 lat, czyli 7500 zł za miejsce postojowe w ciągu roku w, czyli 25 zł w ciągu 1 dnia, a w tej chwili, a w strefie płatnego parkowania w Warszawie z 1 miejsca postojowego średnia miasto uzyskuje 8 zł przy tej cenie za parkowanie 3 zł, czyli podniesienie opłaty do 9 zł 8 × 3 mając 24 a, żebyś inwestorowi opłacało 25 zł, czyli tak naprawdę będzie to na granicy opłacalności jakiekolwiek wahnięcia ekonomiczne od razu mogą spowodować, że inwestycja jest nieopłacalna, ale reklamy jest całego przedsięwzięcia wybudowaliśmy parking dla kierowców dla miasta no i trzeba też pamiętać o tym, że na wzrost opłaty też spowoduje, że będzie minimalnie mniej kierowców, którzy będą chcieli parkować Poznań też trzeba zwrócić uwagę na to, że miejsce w parkingu podziemnym parkingu kubaturowym nikt nie zastępuje idealnie parkowania 3 ulice, dlatego że miejsce parkingowe przy ulicy jest często bliżej docelowego miejsca, którego chcemy dojść sklepu banku sądu o motorykę miejsca, więc to miejsce w parkingu kubaturowym jest dalej, więc jest mniej atrakcyjne, a poza tym AM badania naukowe prowadzone w różnych miastach, które już przerabiał na Zachodzie, który przerabiał ten problem pokazywały, że połowa kobiet nie chce w ogóle parkować parkingach kubaturowych czy podziemnych nocą, dlatego że czują się tam mało bezpiecznie awans Guimaraes nikt na nich 50 % ale, toteż jest jej kilkanaście procent, więc Ewy jest taki, że te parkingi kubaturowe, czyli czy Anny czy podziemne po prostu mniejsze zapełniają niż miejsce na powierzchni dlatego to podwyższenie opłaty od 9 zł prawdopodobnie nie spowoduje, że będzie to inwestorom opłacać co to musi być jeszcze przynajmniej kilka złotych więcej, żeby inwestorzy chcieli dać taką no dobrze to inwestycje rzucam swoją propozycję, jakby do zmian, a może, by z tych w tych wyliczeniach i w tych stawkach 15 % 45 % w zależności od tej strefy, o których mówiliśmy wprowadzić widełki że, że od 15 do np. 30 % w strefie płatnego parkowania w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania od 45 % dodajmy 75 % w zależności od tego jak rada widzi i też czasu to to, o czym mówiliśmy, że w tych wszystkich miejscowościach turystycznych, żeby w danym okresie ustalać wyższą stawkę za parkowanie w innych okresach i filmy tak naprawdę CLC te wartości są po prostu zbędne gmina ustali takie wartości, jakie u uważa pamiętajmy, że kierowcy też są wyborcami, więc też nie będą podnosili tych stawek do takiej gwarancji, że lata sezonowych chcemy zwiedzać, a zgodnie z dna czy Tusk widzi jakiś konsensus społeczny tak jedni będą chcieli więcej nie będą chcieli mnie miasto będzie chciała zarobić ile Kieras nie będą chcieli płacić je organizacje społeczne będą naciskać, żeby uporządkować sytuację i jej naprawdę tutaj żadne, jakby wartości zupełnie nie są potrzebne doświadczenie światowe pokazują, że to się samo reguluje nie potrzeba do tego żadnych odgórnych ustawowych ram, żeby zbyt dobrze działa ona jednak państwo chce to włożyć nowo tak jak powiedzieliśmy przepisy są centralne dostaliśmy 2 głosy słuchaczy 1 właśnie jest dla słuchaczy pan słowom zastanawia się, dlaczego nie to władze lokalne nie ustalają przepisów dotyczących parkowania, a władze centralne no też czegoś nie wiemy panie Sławomirze też się nad tym zastanawiamy drugi głos pana Stanisława, który nie rozumie takiej pewności w głosie ekspertów przecież też są panowie są urząd gminy urząd użytkownika miejskich ulic rozwiązaniem problemu należy ograniczyć jedynie do niewielkich płynnej zmiany stawek w weekendy powinny pozostać bez zmian i ciągle pan Stanisław słyszy, że proponowane opłaty są za niskie, a to jego zdaniem jest jakiś absurd, więc takie zdanie to w zależności od tego jak widzimy jak użytkujemy na drogi to czy są za niskie to opłaca całe dnie morza skomentuje w ten sposób ja mam córkę, która jest szkole podstawowej w i jej za jej obiady szkolne płace 100 % stawki tak jak obiad kosztuje tyle ile jest no to minimum 67 zł za zadanie dla dziecka w, a pamiętajmy, że prawa dziecka prawo do wyżywienia prawo do edukacji to są wszystko od prawa zapisane w karcie praw podstawowych, a parkowanie nie jest żadnym prawem w podstawowym to jest po prostu chcemy tak niektórzy chcą inni inni tego nie potrzebują to jest jakaś jakiejś wielkiej dobro z nie pozostało Zenonowi i a mimo to w UE cały czas LTE opłaty są dużo mniejsze mniejszy jest ich wartość ekonomiczna i nie to jest ten rozdźwięk, że tak naprawdę miasta w tej chwili dotują możliwość parkowania, bo jest to sztywno ustawione, a takich dziedzinach jak właśnie edukacja 33 czy wyżywienie czy dzieci opłaty są pełne i Czaję ponosić, jeżeli sąd, jeżeli chcemy, żeby dziecko album tria złożoną z rolek desek ETO o zgodę na 1 raz, więc dla mnie pomiędzy pomiędzy tymi samymi, którzy chcieli, a tym, jakie potrzeby rzeczywista mają ludzie on trwać etos skomentuje krótki sposób każdy chce panowie jeździectwo Rummenigge drogach panie też chcą jeździć po równych drogach, ale jak ma wyciągnąć 334 zlote z kieszeni to jest problem, a ta nowelizacja, o czym też nie mówiliśmy przewiduje, że dochody z tej strefy płatnego parkowania będą właśnie przeznaczane na wyłącznie wyłącznie, bo jest taki zapis, ale na sfinansowanie procent procencie tak wyłącznie na sfinansowanie oprawy publicznego transportu zbiorowego budowę lub przebudowę dróg publicznych w gminie nowy co za coś albo mamy niskie stawki jeżdżenie po dziurawych drogach albo chcemy trochę wyższych stawek dziś dokładamy do tego wszystkiego wosk tak szczerze mówiąc panie doktorze to jadąc oczywiście po Warszawie w innych miastach też szaletu tak w miastach to nie widzę tak bardzo już tych dziurawych bardzo druhna oczywiście z dala od ronda w Alejach zdecydowane w porównaniu z Danielem i porównując zagra Dariusz Tylenda za to chodniki, które są tu wymienić na stół na zmiany chodników, ale drugi lot SA dalej droga to też chodniki tutaj można byłoby wtedy sfinansować się chodniki, ale za to w tym artykule jest dopisane lub zieleni zadrzewienia w strefie co też nie do końca wiemy co ton węgla ale, ale jak zauważa Marius stan zieleni miasta to też byśmy chyba byli zadowoleni z końcem radzić proszę państwa cały projekt dostępny oczywiście na stronach centrum legislacyjnego rządu odnośnik na profilu Skołowanych na Facebooku prosi się zapoznać można się zapoznać z całym projektem zmian ustawy partnerstwa publiczno prywatnego, bo to rzecz ważna od 14 i strony zmiany w ustawie o drogach publicznych bardzo dziękuję moim gościom dr Jonathan Stasiewicz ekspert od prawa drogowego dziękuję dziękuję Robert Buciak zielone Mazowsze bardzo dziękujemy korę tylko powiem, że cały proces jest rządowy, więc konsultacje społeczne muszą być, chyba że rządzący uznają, że wywalą ten projekt i dadzą go posłom no to wtedy będzie zupełnie co innego Krzysztof Woźniak do usłyszenia zaproszona 1220 zmotoryzowani po dziesiątej dr Dorota Sumińska wierzę zwierzak usłyszenia w całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie tokfm PL i Kosznik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA