REKLAMA

Muzyka Maniuchy Bikont i Ksawerego Wójcińskiego. Rozmawiał Filip Kekusz

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2017-05-28 07:00
Prowadzący:
Czas trwania:
08:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy mikrofonie Filipka kuszy ze mną jest teraz ma niucha Bikont Witaj kinowe i spotykamy się przy okazji koncertu, który w najbliższy wtorek na muzycznej scenie o w Gazpromie kultury Saska Kępa w Warszawie będzie to koncert ma niucha Bikont Ksawerego Wilczyńskiego właśnie w cyklu muzyczna scena off, w którego my jako TOK FM jesteśmy patronem, ale z dnia, zanim dojdziemy do tego co właściwie stanie się na tym koncercie gości chciał wyjść od materiału, który stanowi Rozwiń » podstawę tego koncertu to znaczy płytę All Boro porą, którą w tym roku wyda się razem z Ksawerym Rucińskim i chyba warto było na sam początek nakreślić co właściwie znalazło się na tej płycie no materiałem wyjściowym są pieśni z Polesia z Ukrainy pieśni tradycyjne, czyli takie, które nasi dawniejsze śpiewało, a teraz teraz można znaleźć jeszcze starych ludzi, którzy te pieśni pamiętają potrafią przywołać przekazać UE natomiast na nie jest już także, że to, że one po prostu rozbrzmiewają w każdym kącie wisi jak to było kiedyś, gdy są pieśni, które miały konkretne funkcje towarzyszyły w życiu codziennym człowieka w różnych obrzędach związanych ze zmianą pór roku ze zmianą etapów życia w UE, czyli pieśni tradycyjne z Polesia, a nawet konkretnie z 1 wsi spod Żytomierza ME, ponieważ od wielu lat już, że po Polesiu i tych wsi odwiedziłam już bardzo wiele i rzeczywiście cała wieś po to, inny charakter pieśni inny repertuar w tym w tym projekcie skupiam się właśnie na 1 wybranej wsi jest też etno szkołą, więc tak naprawdę zaczął się tego, że jak powiedziałeś zwiedzała starsze i rejestrowała się i pieśni jak to się stało, że przeszłość od zbierania i kolekcjonowania poszerzania wiedzy do faktycznego śpiewania i wykonywania tych utworów tak naprawdę nie jestem etnolog szkołą z wykształcenia, ale po prostu kulturoznawcą antropologiem kultury, a zaczęłam jeździć na wieść właśnie jest z naukowcami ich ale, ale już z ludźmi, którzy jeździli na wieść po to, żeby tych pieśni się uczyć nie tylko, żeby je zbierać je archiwizować takich ludzi też później poznałam i i taki styl pracy też sama nieraz uprawiam natomiast gdzieś tam zawsze na pierwszym miejscu było to, żeby nauczyć się jak najwięcej w takim bezpośrednim przekazie i przeszedł przez moment rzeczywiście pojawił się pomysł zarejestrowania tego i zarejestrowanie tego z kontrabasem Skry z selerem Rucińskim, dlaczego akurat kontrabas bowiem, że z cebra Muszyński my się spotykać przekaz innych projektów ale dlaczego akurat to dlaczego padło na ten instrument nie wiem czy tak bardzo chodziło o instrument, ale bardziej o wrażliwość Ksawerego o jego wyobraźnię muzyczną jego podejście i i właśnie wrażliwość, która bardzo mi pasowała do charakteru tych pieśni które, które już znałam chodziły mi po głowie i bardzo chciałam je śpiewać chciała mnie jakość i przekazać dalej, a kontrabas, jakby sprawdziło niejako wspierać ten sprawdził się świetnie jako instrument, z którym się śpiewa, szczególnie że Ksawery gra bardzo gęsto i w taki sposób, że nie tylko jest dla mnie bazą, ale jest z takim równorzędnym głosem także wcześniej będąc przyzwyczajona do śpiewania zazwyczaj jest z koleżankami przez innymi głosami kontrabas jest to dla mnie takim drugim głosem, z którym wspólnie szukamy Pulsu nastroju i wspólnie snujemy opowieści to sąd interpretację pieśni z po Leszek jest napisane w we wkładce do pięknie wydanej płyty naprawdę fantastycznie na płytę albo komarom szukaliście właśnie własnych interpretacji tych utworów dawnych a zanim się stało, kiedy śpiewałaś utwory ze śpiewakami właśnie z Polesia to jest przytoczona anegdota o tym, że w momencie, w którym z rzekł, że śpiewa z nimi na pewno się dawały Akcept na torze Okaj tę pieśń już przyswoiła jeśli możesz możesz śpiewać czy ona słyszałem już efekt finalny na płycie i zaakceptowały nie miałem jeszcze okazji pokazać im zresztą nie wystarczy tam wysłać płyty, bo trzeba przyjechać ze swoim odtwarzaczem i czekam na ten moment, żeby ta, że wyda zrobić, żeby im pokazać płyta jest, żeby usłyszały wpisali się też się w tej wkładce Aleksander Grad bardzo intuicyjnie i nieco improwizuje i stąd pytanie już bezpośrednio do koncertu to znaczy czy będziecie odtwarzać to co znalazło się na płycie czy to będzie raczej interpretacja jeszcze tej waszej interpretacji czy zdajecie się właśnie na jakiś inna jakość improwizacje trzymać opracowane co i jak rzeczywiście, ponieważ gramy już ze sobą jakiś czas do to pewne rzeczy są jakość ustalone natomiast z inną mogę powiedzieć, że Ksawery za każdym razem nie zaskakuje i inna nie nie ma tak, żeby 2 × zagrał tak samo myślę, że to co ja robię jest bardziej złożone, bo jednak jest jakiś konkretny tekst o dietę i literacki muzyczny natomiast też też są w tym, jakby za zaklęte różne warianty, które na bieżąco wybieram także jest to coś co jeśli ktoś usłyszy słuchał płyty do usłyszeć coś co znam natomiast nie będzie to na pewno takie samo spotka się w okazyjnych projektu, toteż nie swój pierwszy projekt, w którym śpiewasz natomiast chyba pierwszy nie wiem tak zgaduje, przy którym rzeczywiście prace trwały chyba tak strasznie długo i on jest bardzo bardzo twoi bardzo autorski co dalej czy uważa, że forma właśnie piesi z Polesia ma jeszcze, ale jeszcze nie wyczerpała czy możecie kontynuować czy może jest plan na jakiś innego rodzaju aranżacje czy po to jest jednorazowy strzał i przechodzimy do nowych projektów przez te ostatnie 10 lat wyjazdów na wieś i na Polesie, ale też, jeżdżąc po Polsce Białorusi Rosji rzeczywiście mam takiej taką wielką przywiezioną skrzynię różnych różnych pieśni melodii, ale też opowieści żyć seat bajek i wciąż szukam sposobów żeby, żeby z tej skrzyni te rzeczy wyciągać wyciągać z 23 z, żeby one żyły dalej także rzeczywiście współpraca z serwerem to jest pierwszy, że pierwszy taki autorski nekrolog myślę, że jeszcze wiele takich kroków przede mną już już myślę i kombinuje jak chce wyciągnąć kolejnego i miejskim w jaki sposób to co aranżować i śpiewać to jeszcze potrwa tam zmierzą się w słuchaczach, którzy prawdopodobnie wybiorą się we wtorek do promu kultury tylko wyborom gorąco może jeszcze jakieś inne kompozycje nie znudziła, by nam się grać cały czas to samo, więc przy kolejnych spotkaniach wciąż pracujemy nad nowym pieśniami także także pojawią się też różne rzeczy, których na płycie nie ma kim być bardzo mali Habib pan Ksawery Wójciński i we wtorek w stronę kultury na Saskiej Kępie w Warszawie mamy bilety dla państwa i te bilety już rozdawaliśmy informację kulturalnych i jeszcze będziemy rozdawać, a teraz bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę i szybko jednak pytanie, gdyby straż miała wybrać, żeby zachęcić tą, którą pośpiesznie wybrałaby się z tym po to, żeby mogli teraz wyemitować myślę, że pieśni All Boro wora Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA