REKLAMA

"Beksińscy. Album wideofoniczny" na otwarciu Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-05-29 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:34 min.
Udostępnij:

Beksiński o Beksińskich. Poruszający dokument "Album wideofoniczny" na otwarciu Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Rozwiń »

Rozmowa z Marcinem Borchardtem i Dominikiem Jagodzińskim Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą specjalne wydanie kultury osobistej z krakowskiego festiwalu filmowego festiwal rozpoczął się wczoraj wieczorem 507 edycja krakowskiego festiwalu filmowego my Brother TOK FM w tym roku jest patronem medialnym tego wspaniałego wydarzenia, więc do końca tygodnia rozmawiamy z filmowcami rozmawiamy z bohaterami dokumentów rozmawiamy również z krytykami filmowymi ING im tych tematów przypuszczam będzie mnóstwo, Rozwiń » bo krakowski festiwal filmowy to prawdziwa kopalnia tematów do do bardzo interesujących rozmów i bardzo się cieszę, że moimi pierwszymi gośćmi są Marcin Borchardt i Dominik Jagodziński dzień dobry dzień dobry, czyli reżyser montażysta filmu otwarcia film otwarcia Beksińscy album wideofoniczny jest również kim, którzy wierzą tutaj udział w konkursie międzynarodowym będzie się starał o innych o nagrody i inne historia ME w Polsce mamy mam wrażenie, że dość dobrze znana znaczy rodzina Beksińskich po to, po książce biograficznej Magdaleny Grzebałkowskiej powinny ostatnia rodzina na Janka Matuszyńskiego jest w domu dość dość dobrze znana zresztą obraz Zdzisława Beksińskiego nie zawsze były bardzo popularny w Polsce no ale jednak okazało się, że w tej historii można wyciągnąć jeszcze więcej i zrobić jeszcze bardziej fascynujący film film niezwykle szczery bardzo nam wzruszający film oparty całkowicie na materiałach archiwalnych, czyli tym wszystkim innym co powstawało w zasadzie w domu Beksińskich, więc może Marcin Borchardt zacznijmy od przedstawienia tego materiału który, który na ekranie oglądamy, który składa się na ten wyjątkowy film inspiracją do realizacji tego filmu, bo książka Magdy ją przeczytam, kiedy ukazała się w 2014 roku i od razu wiedziałem że, że to jest wspaniały pomysł na to, aby pokazać te historie w formie dokumentalnej właśnie, mimo że miał świadomość, że dzięki Magdzie, że to archiwum jest niezwykle fascynująca, a ja generalnie fascynuje się archiwaliami rozmaitymi, więc dla mnie to było to było to było coś bardzo ekscytującego, kiedy okazało się, że te archiwa faktycznie są obszerne, że są absolutnie pozbawione wszelkiej autokracji inności, że to co widzimy na ekranie co on sam Beksińscy osobie nakręcili to jest to jest po prostu dotknięcie prawdziwego życia, a tu Take obecność kamery niczego nie zmienia to szczere do bólu, a czasem do bólu prawdziwe, więc not to było fascynujące jednocześnie bardzo, bo bardzo też trudny wymagający od nas, ale w tym filmie nie tylko znajdują się materiały z archiwum Beksińskiego te nie są tylko materiały, które ono on i jego rodzina nakręcili o sobie, ale również tam jest cała masa materiałów innych, które inni nakręcili o Beksińskich, bo w ciągu tych kilkudziesięciu lat kariery Zdzisława i też Tomka o nich zarejestrowano mnóstwo rzeczy to były felietony filmowe jakiś materiał niż sowy kronikarskie filmy dokumentalne na tych drugich należy takie materiały z Węgier aż roi się nie pojadą dokładnie tak tego jest mnóstwo re realizowały te rozmaite rozmaite telewizje mieliśmy materiały z telewizji japońskiej z telewizji francuskiej telewizji skandynawskich naprawdę ich tematem jest ogromny tir i bardzo zróżnicowane ponad 100 obok tych audiowizualnej ów są materiały dźwiękowe Zdzisław Beksiński pięćdziesiątym siódmy roku kupił sobie magnetofon i zaczęły tworzyć tzw. dzienników fonicznych nagrań nagranie rodzinnych i to były inne audycje chorób, w których ono opowiadał o swoim codziennym życiu art swoim artystycznym, ale także także prywatnym witamy rozmawia z Zosię rozmaitych problemach o narodzinach synem rejestrowało gości, którzy przychodzili do domu on też tam się wypowiadają mamy mamy refleksje na temat mającego przyjść na świat Tomka potem mamy takie kapitulacji związane z tym faktem, że mamy jego refleksje i obawy wynikające z tego, że z nagle stał się ojcem o jeszcze oprócz tego wszystkiego mamy rozmaite zabawy dźwiękiem, który on, który ono robił manipulując taśmą magnetyczną jest to też zdjęcia są obrazy zarówno Zdzisława i Tomka, bo po prostu jest to ogrom materiału, który musieliśmy jakoś się za wsią z bramek, a tymi ramami była był po prostu ramy dramaturgiczne, bo temu podporządkowane jest każdy film no właśnie tutaj pozwolę sobie przerwać tak jak państwo słyszycie o tym, materiału było gigantyczne jak teraz chyba z tego wszystkiego zrobić 1 opowieść, bo film jest 1 opowieścią, ale musieliśmy robić także dochodzić do pewnej czekają kolejne okładki filmu pociąg zostawialiśmy to materiał na kilka tygodni nawet, żeby później do niego wrócić, żeby spróbować złapać jakiś dystans oglądając tak duże ilości materiału muszą mieć prawie 300 godzin materiału takiego samego z ZUS z wnętrza jak gdyby Beksińskich od nich z domu byliśmy trochę przytłoczeni tym wszystkim nie musieliśmy próbować złapać dystans oczywiście jest też druga strona tego myślałem oglądając tak dużo i tak bardzo, poznając ich niezwykle się do nich zbliżaliśmy gmin Pieniężno to coś niesamowitego, jeżeli ktoś tak jak Zdzisław kręci praktycznie wszystko co się dzieje u niego w domu wszystko jest dla niego jakimś tematem do obiadu, bo pracę twórczą na wykład z obrazem dokładnym wszystko jest jakimś tematem który, których można sfilmować montaż polega w dużej mierze na tym, że trzeba było tak mają wszystko przeanalizować bez względu na to czy to był śmiecić nie były śmieci i szukać w tym tego co nas najbardziej interesuje cię w nim emocje emocje i relacje między bohaterami Zdzisław nie jest osobą niesamowicie otwarto, więc te poszukiwania to czasami były tak bardzo takie żmudne, które polegały na tym, że Baćka trzeba było zobaczyć przy ogromnej ilości i materiałów gen Zdzisław Kapka jechał samochodem i kręcił widoki za optymalny, a może też za chwilę powie prawda może może coś o Tomku ekstra to by było dla nas istotnej tego szukaliśmy z tego wszystkiego był bardzo precyzyjny scenariusz Marcina i wiedzieliśmy, że mamy pewne punkty które, których chcemy pokazać jak widzieliśmy, że nie jest śmierć Zosi, że śmierć Tomka, że Tomek sprawdził i t d . i t d. toczyć się pojawia w naszym filmie natomiast montaż wychodziły jakieś inne dodatkowe rzeczy takiej, jaką największą, że tak, by rzeczą, która najbardziej nas poruszyło to w scenach takich bardzo osobistej rodzinnej z kłótni między między Tomkiem i jego mamą, których rząd uczestniczy Zdzisław Kręcina i kręci to wszystko prawda jest dla nas jakimś etapie, że zaglądali do Tobruku oraz w błąd niewiarygodne, że po prostu jesteśmy tak blisko tak w środku tej rodziny tak w środku tych emocji aż jedno oglądając ten film, jaki ty miałeś wrażenia, ale dotąd momentami się po prostu kompletnie zapomina i nagle się przenosi niezwykle blisko bohaterów już z nimi gdzieś tam jest aż do końca, że to jest właśnie ta szczerość dla mnie najbardziej porusza po prostu w tym materiale z faktycznie ogląda w pas z włosami podniesionych w Lechii na na karku łatamy kilkanaście emocjonuje się absolutnie przenoszone na widzów, żeby zatrute źródło na czele w takim razie zastanawia się czym były jakieś takie rzeczy, które sami ocenzurował liście albo, którym nie wiem może nie pasowały do tej opowieści znaczy rzeczy, których w tym filmie nie zobaczymy w pewnych względów jest bardzo wiele scen tzw. odrzuconych na pewno, kiedy się znajdą jakiś swojemu państwu swoje po publicznym swe publiczne miejsce, bo mamie montowane sporo tego było w rozmaitych scenek od nocy sympatycznej nie jest sympatycznego epizodu jak to Tomek chciał mieć chciał mieć kurę, który też jest fajnie opisane w książce Magdy to myśmy zbuntowali taką scenkę albo typowa scenka rodzajowa no po prostu tępił takie długi musieliśmy tutaj uważać z ZUS, żeby nie przedobrzyć były też sceny o zdecydowanie cięższego kalibru, gdzie zastanawialiśmy się nad etyczną stroną, a on tego jak daleko możemy wejść i tak uważam, że wchodzimy w bardzo bardzo głęboko w intymny świat Beksińskich i ja głęboko zastanowią się już nad na etapie pisania scenariusza, gdzie jest granica i postawię takie taką tamę n p . montując scenę śmierci, a tu mamy Zdzisława i tą granicą było nieprzekroczenie intymności umierania także tutaj tutaj tt tt tt były na pewno stop i były też inne momenty, które troszeczkę cenzurą maczet cenzurowanie to trzeba to cenzurowanie to nie jest właściwe słowa natomiast były fragmenty, które mogły budzić uwiedzeni intencjonalne rozbawienie np. scena pogrzebu Tomka, gdzie odprawiający ceremonię świecką zresztą ranny dżentelmen opowiadał o Tomku rzeczy kuriozalnie kuriozalne absurdalne i zasiały Beksiński opisał to potem i w swoim Dzienniku i listach, że to, że to było po prostu coś potwornego, gdybyśmy to pokazali mielibyśmy śmierci Tomka i jaką musi po prostu zabawną scenę i pytanie, jakie zadawaliśmy sobie, by brzmiało, gdzie jest prawda tej sytuacji jak uznaliśmy, że prawda sytuacji nie jest czymś co się wydarzyło tylko prawą tego co widzimy na ekranie jestem Zdzisław, który kompletnie zdruzgotany, który został sam został, za który siedzi w tej scenie z opuszczoną głową i po prostu jest jest załamany tym co się dzieje i nie można tutaj widzów bawić jakby, szukając sensacji czy przeczyć robiących kino niezręczny dowcip najwięcej było to były tego, gdyby tego typu sytuacjach nabyły też pewne rzeczy, których jawnym w różnych innych powodów mieniem nie mogą pokazać jest to, aby mówić na ten temat jest też taka pewna kwestia, że wśród ludzi, którzy widzieli ostatnią rodzinę prawdopodobnie wyobrażają, że zobaczą nasze dokumentalnym filmie sceny Tomka, który swój Atom, który rzuca się samo mięso tak, trudno więc nasze filmy tego nie ma nie ma z tego względu, że takich rzeczy nie było po prostu naszych materiałach dokumentalnych Tomek i nie jawi się jako osoba tak agresywne jak kto był pokazany w fabule także oglądając nasz film ten, kto to, żeby widzowie nie odnieśli wrażenia, że myśmy w jaki sposób próbowali ją wybierać te postacie to nie jest hagiografia absolutnie tak, że to nie było naszym celem, aby stworzyć jakiś wyidealizowany portret rodziny Beksińskich staraliśmy się po prostu znaleźć się 1 ile to jest w ogóle film niemożliwe pewien obiektywne obiekt trzeba się obiektywizmu szukać, którzy państwa pokaz filmu jeszcze w środę 31 maja o godzinie czternastej w kinie Ars tutaj na krakowskim festiwalu filmowym, więc bardzo gorąco na ME polecamy bardzo wam gratuluję też filmów akcji mówi Marcin Borchardt i Dominik Jagodziński Anny Beksińscy album wideofoniczny Marcina reżyser Dominik montażysta tego filmu znamy zapraszamy państwa tutaj do Krakowa na krakowski festiwal filmowy w małopolskim ogrodzie sztuki mamy studio piękne studio Radia TOK FM każdy może przyjść na zobaczyć i tutaj nas innym posłuchać, więc zapraszamy codziennie 1740 kultura osobista, ale również informacji Radia TOK FM również relacje w ciągu dnia bardzo dziękuję również za stworzenie tego studia Sylwestrowi Kamińskiemu Krzysztofowi Woźniakowi też będziemy tutaj ne wspólnie realizować te wszystkie audycje Nate cóż dziękuję za dziękuję stwierdzono w i zaprasza na kolejne relacje z krakowskiego festiwalu filmowego Patrycja Wanat po ósmy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA