REKLAMA

Fotografia jako rzecz

OFF Czarek
Data emisji:
2017-05-31 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa moim gościem jest dr Magdalena Wróblewska z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego kina dobry państwu witam panie bardzo serdecznie pani zajmuje się takimi rzeczami, które w Kruk w skrócie tak, żeby w pigułce to opowiedzieć można, by określić jako fotografia jako rzecz o tak myślę, że dobre podsumowanie wydaje się to banalne fotografie z rzeczą, a więc cóż o czymś, o czym rozmawiać no tak wydaje się, że sprawy z pasterzy fotografika są Rozwiń » rzeczy przedmioty bierzemy je do rąk czy czegoś nawet kiedy przeglądam w archiwach to cenne ten materialny wymiar się narzuca ale kiedy czytam fotograficy wszyscy analizą obrazu wszyscy piszą o obrazie o tym co na tym obrazie widać co to może znaczyć co to mogło znaczyć w kontekście historycznym a jaki tworzymy zaznaczenie współczesne najwięcej kontrowersji związanych z fotografią też wynika z analizy obrazu, zwłaszcza fotografii prasowej reporterski widać, że wszystkie kontrowersje dotyczą tego co jest pokazane, jaki pokazane rzeczy, które działa etycznie czy nieetycznie natomiast bardzo rzadko uwaga koncentruje się na tym co to właściwie jest przyjmujemy za pewnik, że goście fotografie branż albo na papierze godzi się współcześnie części na ekranach natomiast sami taki właśnie materiał nosi fizycznej formie nawet badaczy wiele uwagi poświęcali to jest taki nurt w badaniach z fotografem, który zaczął się całkiem niedawno no i właściwie dla każdego, kto pracuje w archiwum możemy powiedzieć, że truizm no ale jak czytamy nawet w recenzji prasowych wystaw to każdy pisze o tym, jako fotograf czy strategii obrazowania w jaki sposób przedstawi jakieś zjawisko co być może wyeliminował z tego obrazu zwraca uwagę na tendencyjność fotografa i ciągle mówimy Graś zapominając, że on ma swoje materialne podłoże ono zawsze były do dzisiaj jest bardzo zróżnicowana w fotografii jest coś jest wydrukowany na kubku np. fotograf jest oczywiście ciągle jeszcze tradycyjna papierowa forma się pojawia ludzie drukują te wykonywane cyfrowo zdjęcia Night jest oczywiście to wszystko, czego dotykamy na co dzień na ekranach naszych komórek i tabletów także bardzo zróżnicowane spektrum zjawisk jeśli chodzi o samą fizyczną postać w tezę, że tam część fotografia to, że powoli odchodzi do lamusa i krócej toby się sam rozwiąże fotografa nie będzie orzeczników to efekt to co lidera, czyli mój panie o tym, że fotografia przy oprócz tego, że coś przedstawiono też jakąś historię tę historię interesująca tak lub nie czasami czyta tak nie przypomina się film czerwone skrzypce czy coś tak czy mamy skrzypce i poszerzyć wiedzę skrzypce to interesuje nas to czy wirtuoz tego instrumentu potrafi wydobyć z niego brzmienie, które rzuci nas na kolana sprawi, że ktoś po okresie 210, a tymczasem film jest o tym, zielonego Szczecina mroczną historię od powstania Dorota Trytko wydaje się, że to może być kawy, jeżeli mamy dostęp, że mamy dostęp do historii tych rzeczy i w techno skrywa historię życia jest bardzo trudne nowo fotografie bardzo długo nie były takimi ulubionymi obiektami badań historyków sztuki z 1 strony z drugiej strony muzealników fotografie są trudnym trend zawsze był gdzieś w archiwum jako ikonografia nie eksponowano, bo papier, więc trzeba często zmieniać i nigdy nie były tak naprawdę w centrum zainteresowania badaczy jest historia, jeżeli są błahe poszliście obiekt na papierze to nie jest TENIS olej to nie jest dzieło sztuki wybitnego artysty no to gdzieś te ich takie biografie to chętnie nazwę właśnie biografię rzeczy usłyszy też terminem i gra Kopyto Santo już kilka dekad temu ukuto pojęcie, ale on jest właśnie bardzo przydatne w badaniach nad fotografią, jeżeli jesteśmy w stanie na podstawie archiwaliów albo przekazów rodzinnych jakąś historię i fotografie kobiet to tworzyć, więc np. dzisiaj możemy oglądać na wystawie w muzeum do Groty tych, które i tak u nas intrygujący formalnie, bo to są unikaty to są płytki posrebrzany, więc zwierciadło, w którym oglądamy na ogół portret człowieka, ale sami się w nim odbijam i to już czyni materialną z tego obiektu bardzo ciekawą Emmy w tym lustrze widzimy też swój własny wizerunek, który nakłada się na inny wizerunek jest bardzo skomplikowana oprawa, która była niezbędna na salony właśnie bardzo często bogate są tłoczone skóry aksamitek i jednocześnie wciąż jest taki zapomniany już obyczaj wydawania pewnych drobnych przedmiotów pewnych drobnych elementów, które miały mówić Onyszko przedstawianej postaci, czyli czasami był to banalnie pukiel włosów Bekisz COVEC wstążki, ale zachował się w stanach Zjednoczonych w kolekcjach np. przedstawienia portrety żołnierzy oprawa była dekorowana łuskami nabojów, czyli takie przedmioty, które miały jeszcze dodatkowo dopowiadać tę historię no a potem fotografii z tych przedmiotów były stopniowo były pozbawiane, ponieważ trafiały właśnie z muzealnych kolekcji także śledzenie tak jak zmienia się materialna forma fotografii pokazuje, jaką się zmienia jako przedmiot społecznego używana, jakie kiedyś dla ludzi miał znaczenie ono było nieco inne niż dla nas dzisiaj w niedawno rozmawiał z wnęka w kanadyjskim pianistą, któremu opowiadałem o różnych takim bardziej powiedziałbym awangardowych pomysłów polskich artystów na Chopina Jacek słuchał słuchał track kręcił głową mówi daj mi się, że Polacy nie mają żadnego pomysłu na Chopina innego niż udziwnień i zastanawia się czy to nie jest podobny przypadek, że fajnie byłoby miesiączka zapis fotograficzny jakiegoś czasu i precyzyjny albo jak najbardziej obszerny, żeby z niego wybierać i ta opowieść to oszczędzić się, ale jak nie ma to może w pejzaż mamy tylko jedno fotografie to może zastanówmy się, gdzie należało dać na strychu czy korzenie na strychu i zbrakło powieści druga opowieść o ruchu no tak może powiedzieć, że w tej szukać takich dodatkowych punktów zaczepienia w sytuacji braku, ale coś w tym jest to znaczy takie podejście, żeby się skupiać na materialną szczerze czy znani jako fizycznym obiekcie jaki, jakie mogą mieć właśnie znaczenia to do siebie, że gdzieś z psychologii psychologowie rzeczywiście poszukują dziś takich pozostałości resztek no i bardzo często uwaga badaczy historyków sztuki czy muzealników w stronę materialna części obiektu nie mówię nie tylko fotografie rana bardzo często kieruje się wtedy, kiedy ten obiekt jest struktura jest zniszczony to wtedy ta materia można się oczywiście najbardziej narzucać trochę tak też moja przygoda się tym tropem to znaczy odkryłam zbiór bardzo ciekawych fotografii, ale one już były w stanie destrukcji i pytania co się stało, że wydawało się, że właśnie jedyny taki obszerniejszy ciekawy zbiór barwnych fotografii z powstania Warszawskiego już dzisiaj nie jest barwne, że te fotografie z Jelenia i poszukując odpowiedzi na pytanie co się stało przeprowadzam się taką bardzo dogłębną analizę i fizycznego stanu materialna ości, czyli tutaj na pewno ta uwaga słuszna, że jeżeli czegoś brakuje czujemy, że coś jest wybrakowany z tego mała, by zniszczone no to wtedy zaczynamy analizować się w jakim jest w stanie coś z tym działo, ale no nie do końca się gdzieś jest takie badanie, które ma zastąpić jakąś siłę inną może większą całość to znaczy raczej wizyty jako uzupełnienie takich badań, które tradycyjnie są nad fotografią prowadzony, czyli mówią nam właśnie o tym jak fotografia w jaki sposób przedstawia rzeczywistość, z którą już nie mamy kontaktu ja tutaj raczej widzę możliwość takiego uzupełnienia komplementarnych badań niż czegoś co miałoby ostatecznie zastąpić te badania nad działalnością czy innymi słowy poproszę wodę z sokiem czy bez bez ABS jakiego, jaki macie malinowy pomarańczowy to bez pomarańczowego i miały trochę już tak, ale tutaj możemy się zastanowić się z drugiej strony, dlaczego w inny właśnie my opieramy znaki tradycyjny wartościowaniu obiektów, czyli że te fotografie z ministrem zgadzam się niezwykle cenny materiał wizualny mówi nam o tym jak kiedyś żyli ludzie jak wyglądały miasta, w których my dzisiaj żyjemy przekazuje nam bardzo dużo wiedzy, a z drugiej strony nie zgadzam się, żeby spojrzeć na nich tak jak niechętnie patrzy na dzieła Rembrandta neony są poddawane bardzo różne skomplikowanym badaniom technologie nowe są wykorzystywane, żeby poznać właśnie bardzo dogłębnie medialność tych dzieł i tutaj czujemy, że mnie, ponieważ są wielkie dzieła Rembrandta to 5 o nich wiedzieć coś jak najwięcej czerpać wszystkie aspekty, więc w ramach takiego wielkiego projektu to obraz był badany bardzo skrupulatnie się względem materialną ości tej fizycznej formy, a w treść tego odmawiamy czuję, że to jest coś dziwnego, że żyjemy nieustannie lot z dziwnego, że to trochę inne medium na inne medium ale, ale też materialne, czyli mamy negatywy na szkle i jest zupełnie inna forma fotografii niższy odbitka na papierze mamy ślady czyniły byśmy chcieli tak myśleć i fotograf jako takim czystym obiekcie ona kiedyś dziewiętnastym wieku była jakoś wykonana potem dużo nadal siłą no może po drodze trochę się zniszczyła, ale mamy jeszcze całą masę śladów, które pokazują jak tych fotografii używano to są napisy zostawiane przez różnych użytkowników na odciski palców lubię oglądać, ale są takie ślady, których oczywiście jak za bardzo w interpretacji wykorzystać nie mogę to są różne dodawane nakleić numery inwentarzowe one mówią bardzo dużo o tym jak fotografie funkcjonował jako obiekt społecznego i tutaj przychodzimy w ogóle do takiej ciekawej teorii, którą stworzył francuski socjolog Bruno Latour, który uważał, że społeczeństwo społeczność to nie tylko ludzie, ale także te wszystkie rzeczy, które funkcjonują z nami istnieją działają w Szczecinie relacji społecznych, czyli to nie jest także my sobie działamy tylko jako ludzie, ale też działają znamiona nas wpływają wymuszają pewne zachowania i działają może nie intencjonalnie może nieświadomie, ale działają razem z nami i takie badanie fotograficznie interesuje mnie najbardziej, żeby zobaczyć część tej sieci relacji społecznych, czyli zgodę na biurku byłby wtedy postrzegany jako pewne niepokoje społeczne, gdy myślę, że jest pewne uproszczenie ale, ale tak może się zastanowić jak rzeczy, które leżą na naszym biurku w danym momencie wpływają na nasze działania na nasze decyzje zresztą, że już dzisiaj to jest po prostu posprzątać no właśnie wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiąty 20 dr Magdalena Wróblewska z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem informację wracam po informacjach dr Magdalena Wróblewska z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem w czasie informacji spieramy się różne rzeczy opowiada pani, jakby o tym, że interesujący jest nie tylko to co jest na fotografii, ale interesujący jest ono jest pewien kontekst w jakim nasze znajduje czas znajdowała czy czy właśnie czy meczet był to nie przypadek pukiel włosów fragment sukni ukochanej Czyżby oznakowana wspomniała pani Rembrandta i ich badania nad np. obrazami Rembrandta czy jakiegokolwiek innego malarza, którego ocenimy dzisiaj zostaje się jednakowoż czy pomimo tego, że te, że fotografia może być pewnym rozwojem malarstwa czy dla kogoś tt tt 2 techniki czy te, gdy jedne drugim dnie są jednak od siebie dość daleko bo, poznając prace malarza interesują nas poprzeć tego szkoła czy to znaczy, iż było malowane przemalowane domalowane, jaki pigmenty, jeżeli chodzi o fotografie to dając, wręczając człowiekowi artyście artysta właśnie myśl o tym jak i kadrów chrzcić czy doświetlić prześwietlić czym jest ostatecznie ostre skomponować, a duża część tych procedur to są procesy chemiczne czy automatyczna tak to coś co się dzieje magicznego w aparacie co się dzieje magicznego w Kuwejcie i już no bo teraz idąc dalej może powiedzieć no znaleźliśmy nóż ciekawi nas jak ten został wykonany z 3, jaka jest historia czworga, który wykonał i rozumiem, że można badać wszystko i do rady 3 tory do wszystkiego, ale czy to nam cokolwiek mówi oprócz tego, że jakiś człowiek dojedzie fotografik wszczepił kawałek sukni to był ten czas czy to było indywidualne, jeżeli były indywidualne na to co na to mówią o społeczeństwie w minionym albo o współczesnym bardzo ciekawie z tej perspektywy wady fotografie dziewiętnastowieczną, że FIBA cięte z tym amerykańskim teoretyk i one właśnie przygląda się tym różnym praktykom użyczona może być, że także część procesu pan redaktor ma rację Zmechanizowana i to zarówno ten proces naświetlania negatywu potem wywoływania opracowywania odbitek jest ten margines mówiliśmy sobie o tym w przerwie interpretacji dla fotografa, ale w dużej mierze proces mechaniczny natomiast pomimo to tak było i właściwie do tej pory, że dalej ludzie coś z tymi fotografiami robią czy może powiedzieć, że tutaj trochę zwracane perspektywa trochę zapominamy o fotografii, który w dziewiętnastym wieku zresztą często idę dzisiaj często nie jest w ogóle artysta i patrzymy co się dalej jestem obiektem dzieje czy nie dlatego ja wc te 2 biografie rzeczy, że nasienie kończy moment się o nośności dopiero zaczyna w momencie, kiedy Anton odbitkę wypuści je ze swojego studia najczęściej gacie patrzył co ludzie robią z tymi fotografiami, dlaczego oni tak zmieniają ich materialna szczerze czasami zaczynał jeszcze w Atelier fotografa, czyli pod kolorowy zwano za pomocą techniki akwareli bardzo długo fotografii, bo brakowało im tylko tego koloru, żeby były jak najbardziej realistyczne no ale później użytkownicy tutaj wkraczali ze swoimi interwencjami my właśnie ten obyczaj i dodawania różnych elementów do Groty, ale takich elementów, które są związane z tą przedstawioną postacią był bardzo rozpowszechniony jak ciekawie Pisarek takie zjawisko tworzenia obiektów czasami właśnie takich mini autorzy głów, które nie tylko miał pokazywać jak wyglądała ukochana czy bliska postać, ale wręcz tworzy coś w rodzaju osi takiego substytutu obecność tutaj ten pukiel włosów jest dla mnie interesujący on przybyły bardzo dziwne obiekty i biżuterię wykonywaną bardzo misterne plecionki wykonywane z włosów, które wmontowano niewielkich rozmiarów fotografie, czyli to były niezwykle nacechowane emocjonalnie przedmioty no i to jest zjawisko na tyle szeroki, że jemu pozwolił właśnie postawić tezę o takim bardzo silnym efektywny emocjonalnym nacechowanie fotografii najciekawsze nam się w pewnym momencie już zaczyna wydawać nie to co się działo w Atelier fotografa, bo my to wiemy za rok gry twista natomiast się co robi listę potem ludzie, jaki tworzyli z gotowych przekazanych właśnie takich może być automatycznie wykonanych obiektów, jaki tworzyli właśnie indywidualne indywidualne może być taki sam plaże znowu termin Ela, która takie zbitki różnych bardzo silnie właśnie nacechowanych emocjonalnie przedmiotów, dla których chyba trochę sięgał do dadaizmu razem z Lechem w albumie co wyciągnięty zdrada tak dokładnie ta technika zrzucania różnych przedmiotów, które razem tworzą nową jakość no dobrze, ale n p . ten wątek, który pani poruszyła za to mamy fotografię jako jakąś próbę zagospodarowania silnych uczuć, które dzięki, którym weźmy inną osobę, ale teraz koncentrowanie się na 1 elemencie tych uczuć znowu nie poradzę nam obraz, bo myślę sobie, że ktoś, kto właśnie robił miniatury wplatają we włosy i t d . to pewnie miał zachowane zasuszone płatki róż, które dostała albo, które dało 30 listów przewiązanych wstążeczką i z pyska na innych zapachem ukochanej osoby misia maskotkę i tam nie wiem co bieliznę, którą co chcą rzecz tak pięknej tu mamy rozdział p t. to jest mój zapis ukochanej osoby, z którą za, którą tęsknię, bo albo nie albo tęskniłem, która zostawiła albo nie zostawiła, ale my mówimy no dobrze to my teraz tego zapisu wyciągniemy 1 rzecz, która pasuje do innej historii teraz tworzymy historię, że to obraz po trzynastym, ale teraz pani interesuje go 12 fotografia i porozmawiajmy o jej biografii tak bym to wtedy termin naukowym powiedział nie kupuję tego o nie raczej badać owej wspomnianej już chyba czym, ale także Elizabeth AdWords to też mi 1 z najważniejszych postaci, jeżeli chodzi o ten nurt badań nad fotografią oni raczej pracujących inaczej to znaczy wychodzą od materiału archiwalnego tutaj podkreślę raz jeszcze, że ten nurt badań zrodził się wśród tych historyków fotografii, którzy dużo pracują w archiwach, bo te materialne szczytem nie sposób uniknąć fotografie nas uczulają to jest ten kurz był archiwalny dosłownie czasami boleśnie na własnej skórze odczuwa się materialne tych obiektów, z którymi się obcuje, więc raczej tutaj droga jest inna jest duża liczba zgromadzonych przykładów, które potem są poddawane analizie, czyli nie ma takiego ryzyka, że na podstawie 1 obiektu wnioskujemy o szerszych procesach czy leczyć zjawiskach jak zaczyna interesował ten indywidualny wymiar tak Elizabeth AdWords skupia się na instytucjach archiwach no bo znowu zdjęć opuszczają archiwum i czułości Atelier fotografa i tym samym Szkot nabywane przez archiwa miejskie ją interesował się dalej z tym dzieje jest naklejona na kartonik na kartoniku pojawia się pewien opis nadejść numery inwentarzowe i t d. to wszystko powoduje, że fotografie nagle nie funkcjonują jako autonomiczne obrazy tylko funkcjonują w ramach pewnej złożonej całości struktury i ona to poddaje analizie, żeby znowu dojść do szerszych procesów, czyli powiedzieć coś o tym jak kształtuje się pojęcie np. dziedzictwa kulturowego ale, żeby jeszcze, bo ja podam tutaj prowokacyjnie np. Rembrandt oczyścimy też materialne ściennych obiektów tkanin bardzo często rzeźby to nie dotyczy tylko o malarstwa natomiast ja poddam ten przykład, żeby uświadomić coś jeszcze, że to naturalność poznajemy po to, żeby te obiekty chronić znaczy, kiedy trafią na dość cenny z historycznego właśnie punktu widzenia zbiór fotografii barwnych fotografii z okresu powstania i jego żony już niszczeją to poznanie zbadanie materialną ości kondycji uświadomienie sobie co z nimi się do tej pory stało, jaki to przez skutki NATO pozwala też chronić zbiory to znaczy może słusznie pan redaktor zauważył, że te zbiory analogowe odejdą w końcu do przyszłości, ale proszę zwrócić uwagę ile instytucji teraz wkłada bardzo dużo pracy w to, żeby tak się nie stało, bo to jest nie tylko digitalizacja tych zbiorów, ale wielkie programy konserwacji, żeby to fotografie zachować się w jak najlepszym stanie jak najdłużej, więc tutaj tego rodzaju badania w Marią mają też taki efekt z upojeniem po co tu Starzec nurtem dadaistów radości niszczenia radość tworzenia zastanawia się, bo tak którymi pani zaskoczyła to tymi procesami byłby on to wydaje mi się tak niesłychanie banalne to znaczy ktoś mówi zastanówmy się jak to jest, że fotografie trafią z 1 archiwum do drugiego to są procedury opisane w książce procedurze każdy przedmiot musi być opisany i przystawiono numerek, żeby można to włoska tak skatalogować to trochę, jakby byli ojej ojej zobaczmy kupujemy bilet wchodzimy do autobusu kasujemy, a potem przed konduktor podajemy mu cóż to za magiczny proces są u nas mówi jako ludziach z badań my to czy procedury warszawski są inne niż wrocławskie zespoły wyciągniemy z tego jakąś ideę dotyczącą kondycji człowieka w 2001 . wieku w nie tak do końca wygląda znaczy jej badanie tych procesów w archiwum służy temu historia wzięła się dowiedzieliśmy się ona dowiedziała się jak w końcu dziewiętnastego początku dwudziestego wieku ukształtowano w ogóle pojęcie i dziedzictwa kulturowego interesować się fotografiami, które przedstawiały konkretne budynki no ale gdyby zatrzymał się na poziomie takiej analizy jest to obrazowo, że kościół przedstawiamy właśnie od strony fasady, a potem był pewien schemat, że należało właśnie przejście sfotografować pewne konkretne części portal m. in . tak dalej no to tutaj wnioski byłyby bardzo banalne, że po prostu fotografowi w końcu dziewiętnastego wieku już wiedzieli jest instrukcja sfotografować Jan Kościuk natomiast dopiero kiedy nasze przyjrzał temu jak te fotografie są porządkowane w archiwum Meksyk jest układany pewien system jest właśnie przez naklejenie na te plaż uporządkowanie tych tych informacji ona wtedy dzięki takim analizom mogły dojść do tego jak i przez to zestawienia konstruowano właśnie pewne konkretne pojęcie dziedzictwa kulturowego takie badania są już teraz też prowadzone u nas znaczy to archiwa traktuje się w tym czasie właśnie digitalizacja tych zbiorów innym jest oczywiście pożądana też dzieje, ale ona nie zastąpi materialnego obiektu bo kiedy wchodzimy Don archiwum fotografii to dla nas bardzo istotne to co digitalizacji umknie, bo to są repliki jakoś uporządkowany w komputerze i możemy oglądać obrazy na właśnie takich zdigitalizowanych kopiach natomiast nie otworzymy już tego porządku, który można mówić o tym jak interpretowano ten materiał co w nim widziano go dzisiaj, kiedy my patrzymy na fotografię przedstawiającą kościół wykonano w dziewiętnastym wieku widzimy zupełnie coś innego niż ludzie, którzy na podstawie tych fotografii budowali konkretną wiedzę i pewne zjawiska nie wiem no i dziedzictwa kulturowego funkcjonuje do dziś, a wtedy się kształtowało m. in. dzięki pracy właśnie tych fotografów, ale potem też archiwistów nie wierzy pan jest przekonany, bo mam wrażenie, że to trochę tak jak grana instrumentach historycznych próbujemy dotknąć czasu, którego nie ma to już nie będzie tak czy próbujemy stworzyć narrację dotyczącą czas doktryna nie mamy dostępu tak wydaje nam się, że tak na podstawie sposobu przykryje numerków wpisywania do archiwum staram się odgadnąć co się działo mówią ludzie, ale nieodmiennie nie mam do tego dostępu nie będziemy mieli, więc się to wszystko jest jakąś taką mimiką to wszystko jakoś taką właśnie meta meta podwójny meta do kwadratu w oparciu o powieści in, z której staram się co wynika to, czego możemy się dowiedzieć, bo trochę to siadamy przy ognisku układam sobie historię, ale tak naprawdę wiemy, że to są historie wyssane z palca chodzi o to tylko, żeby miło spędzić czas no tak można powiedzieć, że wrócili z tym wszystkim, gdzie jest wszystkim nauka w nowych złóż ropy niż ten nurt badania materialną sinieje fotografii czy w ogóle obiektów kulturowych postał trochę w odpowiedzi na taki nurt pisania historii, które właśnie są coraz bardziej oderwane od rzeczywistości, czyli patrzymy na zdjęcie coś nie widzimy interpretujemy to z dzisiejszego punktu widzenia opowiadam wokół tego historia czasem te historie są niezwykle piękne i wodzący ja je lubię czytać z pełną świadomością, że to są właśnie w historię natomiast tutaj ten nurt Ewa Domańska to jest Polska historyczka która, która zaszczepiła ten nurt badań nad materialną ością na na naszym gruncie ona m. in. referowała tekstu Olsena Bruno Latoura ona właśnie zwrócił uwagę na taki Neo pozytywizm to znaczy, że właśnie teraz dokonuje zwrotu ku między nimi materialną ości jako jedynym dostępnym nam jeszcze faktem no bo możemy powiedzieć jak przystanek zgodziła historia nie istniejemy już nie dotkniemy tych zjawisk tych ludzi nie doświadczymy w sposób bezpośredni to już było minęło i nie wróci natomiast zdjęcia ona wtedy były częścią tamtego świata i one są z nami dzisiaj tutaj rozłożymy Szyszko z kolei Janos skoro w jest taki szlak dla duchowego postrzegania świata w poetyce historia informację o dziesiątej 40 dr Magdalena Wróblewska z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, które państwo tego nie widzą, ale czy takie gesty innych władz zadusić, więc może być także ta informacja będzie tylko dr Magdalena Wróblewska studio, ale liczę na to, że jeszcze przeżyje informacje o nowym dr Magdalena Wróblewska z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego z państwa mają gościem jeszcze żyje bardzo dziękuję pani doktor w rozmawialiśmy sobie wcześniej informacji i głośno gdy, bo jest za cały czas zastanawiam czy to przestrzeń nie jest w tym oczywiście można stworzyć sobie postawić dowolną tezę i badać badać badani na te badania badaniami i to wszystko się piąć się tylko tych cech milczenie nie odchodzimy za daleko od, bo od przedmiotu tak, bo nomen omen to fotografia jako dziedzina czy jako technologia służy do pewnych rzeczy widzimy, że ludzka kreatywność popycha tę technologię w przedziwnych kierunkach Lotos czy są, jeżeli dodamy biografie przedmiotu toczy czegokolwiek się dowiadujemy no bo fotografia w posiadaniu człowieka i biografia z tego wynikająca może być tak różnych sam człowiek 1 służy do tego, żeby zatkać dziurę w ścianie 1, żeby podumać sobie za ba jeszcze innemu, żeby sobie z tego widokówkę i przesłać jeszcze nie może być wkleić do albumu jeszcze innym, żeby zatrzymać czas, bo jest archiwistą i t d . tak dalej wiedział, że mamy w miniony geografii trochę tak jak my miliony biografii ludzkich i to jest próba wyciągnięcia zmian w biografii ludzkich jakiegoś 1 albo powiedzenia dowiedzieliśmy się, że właściwie niczego nie byliśmy no tak no ale piszesz historie społeczne, czyli to pokazuje, że to nie jest tak, że możemy jedynie powiedzieć coś na poziomie indywidualnej biografii, a społeczeństwo się, czego nie dowiemy jak te nasze chciałbym wrócić właśnie do do samej rzeczy to znaczy ten nurt jest tak blisko rzeczy jak to tylko możliwe to znaczy założenie jest takie, kiedy badamy materialna się obiektu w ramach tego właśnie zwrotu do rzeczy, które w humanistyce no już od 2 dekad utrzymuje teraz może bardziej trochę nasilił na założenie właśnie takie, że nie mówimy niczego, czego nie widzimy, ale kiedy, kiedy obcujemy z samym obiektem to znaczy tutaj wrócę do mojego ulubionego przykładu na bitwa pod Grunwaldem była w 1400 dziesiątym to nie jest tak dokładnie i no nikt z nas tego wydarzenia na szczęście pewnie nie doświadczył i nie bardzo wyobrażam sobie pisanie o nim ani mogłoby być historykiem, bo nie potrafię zajmować się czymś, czego już niema czego, czego nie doświadczą natomiast obraz Jana Matejki jest dla mnie absolutnie czymś, z czym mogłabym się być może chciałabym się może kiedyś zmierzyć, bo on po prostu jest tutaj z nami dzisiaj teraz namalowany przez artystę 1 z najważniejszych w Polskiej historii sztuki artystów jest z nami do dzisiaj i to nie jest coś co odeszło tak jak pewne wydarzenia historycznego przyszłości także trochę z tej perspektywy jak patrzy na fotografii one tutaj z nami dzisiaj są dopóki są być może zostaną spalone albo się kiedyś spadną analogowych form fotografii, ale dopóki one tutaj z nami dzisiaj są Noto my je traktujemy jako o tych materialnych uczestników przyszłością one w były wtedy tam też przyszłość już niema Alone są z nami tutaj dzisiaj można na tej podstawie bardzo wiele informacji wyczytać dotyczących tego czym fotografia była jak był jej status w danym momencie jako funkcja, jaką nabył używane funkcje fotografii są bardzo różne i dzisiaj i dawniej było tak samo, czyli to nie jest do końca także nie da się z tej wiedzy dotyczącej poszczególnych obiektów zresztą badaczy fotografii nie koncentrują się często na pojedynczych obiektach tylko raczej nie no to się zawsze wiąże z opracowywaniem większy deszcz, nawet jeżeli ktoś lubi 1 artystę chciałbyś na szkodzenie twórczością Hartwiga no cóż Hartwig w ciągu 1 roku życia zapewne wykonały więcej fotografii wspomniany przeze mnie Rembrandt namalował obraz wciągu całego życia, czyli tutaj założenia badaczy skazane na obcowanie raczej z dużą ilością tych przykładów, które mieszczą się zająć tutaj ciężko jest pisać takie, chociaż pojawiają się takie esej czy interpretacji 1 wyjątkowego obrazu Lone na ogół wtedy właśnie obrazu dotyczą zastanawia mnie to fetysz za akcja bycie świadkiem, bo podobną kwestię mamy w architekturze różnica między Azją Europą, jeżeli chodzi o tych, które jest tak, że przestrzeń miejsce jest ważne czy święte czy wyjątkowe w Azji, a to co na nim dzisiaj stoi czy często za 10  000 lat jest drugorzędne to Tomcio to samo miejsce w Polsce n p . ale w Europie mamy właśnie wtedy właśnie fetysz tego, że ten mur był świadkiem czegoś jak antropolog cyfryzacji przy okazji następuje i mam wrażenie, że to jest podobnie z fotografią tak z biografią, że to takie biografia co to ta fotografia została zrobiona tutaj nie wiem w ruinach Warszawy w czasie trzeciego dnia powstania, a więc już nie mówimy dość tej fotografii to mówimy o powstaniu, a powstanie wiadomo ono nie może się z idei i trochę tak teraz fotografia staje się z większą niż życie tak mocno przytłacza niezdarnie termin angielski Skonto też fakt, że racja ty możesz tylko uchronić, żeby i powstrzymać tego Janek samo fotografie z powstania książkę właśnie fotografie ruin ruin fotografii i tam udało mi się nie napisać książki powstanie też pisałam o zdjęciach, które w czasie powstania były wykonywane w bardzo dramatyczny zresztą okolicznościach, więc tutaj ta metoda może nas nawet właśnie uchronić od wpadania w taką kładkę, żeby bardzo szybko od obiektu do wielkiej narracji wielkiej historii przechodzi tutaj powstanie nie z pewnością nie zdominowało tej opowieści jeśli chodzi o fetyszyzacji Lech ma ona automatycznie wyzwala w nich pewne rzeczy znaczy nie da się bać powstanie warszawskie nie uzna ich relacji oczywiście natomiast jeśli chodzi o konkretyzacji rzeczy no to rzeczywiście coś narzeczy jest widziałbym to znaczy my jesteśmy tutaj to porównanie z oczu właśnie z Azją jest szczególne archeologia nasze budzili tam kontrowersji, bo nie ma takiego kulturze czy zniszczonych destruktu znalezionych fragmentów ruin przeszłości no my jesteśmy spadkobiercami dziewiętnastowiecznego historyzm to wtedy powstał ten koncept wartości tego co pochodzili z dawnych czasów to dawność oczywiście wcześniej jako o pewnym dźwiękom zapewne będzie ona funkcjonowała, ale dziewiętnastego wieku pojawi się postulat, żeby to badać bardzo szczegółowo Bośniak jest dane, z których czasów pochodzi taki w taki kult innych religii może być, że te przedmioty pozostałości przeszłości były traktowane chociażby przez Izabelę Czartoryską w głowie właśnie takie relikty pamiątki not u nas to miało szczyty dodatkowy wymiar w dziewiętnastym wieku no tak i patriotyczne to znaczy w sytuacji, kiedy nie było nie było tutaj państwowości to było coś w rodzaju właśnie takiego non z obiektu zastępczego i te pierwsze Muza doskonale turyści pokazują, że dług traktowany jak relikwie jak jak fetysze tak też fetyszyzacji tutaj rzeczywiście w kontekście działalności Czartoryskiej jakoś się narzuca im my od tego myślę, że w tej części Europy się nie wyzwolimy podczas szczytu doświadczenie drugiej wojny światowej zniszczenie tak wielu obiektów powodował, że goście po wojnie wszystko co było z tego okresu przedwojennego traktowano jako on inną pozostałość coś co przetrwało po tej katastrofy i w tym sensie ten status świadka jest to jeszcze jeszcze wzmocniony, więc myślę, że także jest to nasza szczególna cecha, ale ja bym z tym nie upatrywał jakiegoś niebezpieczeństwa dla mnie to jest właśnie dobry sygnał, że warto się tym rzeczom z bliska przyglądać, bo one właśnie czasami są banalne przedmioty właśnie może być ciekawa o tyle, że ma na sobie takie fizyczne materialne ślady te i tej historii, w której uczestniczył w tym sensie może być atrakcyjny też dla odbiorcy, że to nie na każdym robi wrażenie, ale na mnie czas także widzę właśnie przedmiot, który wie, że uczestniczył w jakiś konkretnych wydarzeń historycznych albo albo właśnie pochodzi z konkretnego miejsca czasu nie na wszystkich robi wrażenie, ale wydaje się, że to jest ciekawe, żeby przez chwilę zmienić tę perspektywę i pomyśleć o tym, że to element my właśnie przy mijamy na te przedmioty w one pozostają dla mnie taki trochę było było zamierzenie ich powstania nie zawsze było w muzeum Warszawy np. pokazujemy się bardzo dużo przedmiotów codziennego użytku przedmiot w błahych takich jak opakowania firmy warszawskich one będą mokre w drugim etapie wystawy prezentowane suweniry nie zawsze były przedmioty obliczona na długie trwanie ja lubię takie paradoksy w tych historiach rzecz, że właśnie coś co niekoniecznie miało przetrwać pocztówki mamy piękny gabinet pocztówek coś co może było nawet pomyślane jako przedmiot, który ma mieć krótkie życie nagle jakieś powodu zaskakująco o długo przetrwał także bardzo ciekawe temu zaradzić pojawiającym Włoch obiekty przedmioty codziennego użytku, który właśnie nie mają statusu rangi wysokiej sztuki jest jakiś paradoksalny ich przyczyn ktoś zapewnił im takie długie trwanie na 10 do kolekcji muzealnych w przygotowanie wynikają z tego, że nie ma dostępu do takiej kolekcji, jakie muszą sobie życzyło albo nie ma na nią środków, czyli chcielibyśmy mieć Rembrandta wspomnianego przed przestają najlepiej całą jego twórczość no ale niestety nie stać nas, a poza tym nie ma ich na giełdzie, więc kupimy kolekcję pocztówek i o opowiadam sobie historię i móc tak to znaczy to sytuację zdiagnozował Piotr Piotrowski już wiele lat temu jako dyrektor muzeum Narodowego, ale on wręcz tak Piotr Piotrowski wtedy w minionym postawił taką odważną tezę to znaczy uczynimy atutem to co z innej perspektywy może być postrzeganego pewien brak nie mamy tych Rembrandt już nie mamy wspaniałych kolekcji pokażmy to co mamy, bo w tej perspektywie kontekście, od którego pan wierzenia rodem z OFE będzie gorsza od Luwru dokładnie on powiedziały, że w Luwrze wystarczy uchylić wiejską tłumy muzeum narodowe czymś musi zagrać inny im trochę może będziesz muzeum Warszawy odpowiada na taką na taki postulat to znaczy prezentujemy to co mamy w kolekcjach i pokazujemy, że te kolekcje, nawet jeżeli te nie są kolekcje wielkich dzieł sztuki one mogą być z jakiegoś powodu interesujące nas tutaj zainteresował biografie rzeczy dla Pietrowskiego istotna była rama szczególnej sytuacji Europy Środkowo-Wschodniej na fakt, że my w kolekcjach mamy dzisiaj to co mamy jest oczywiście efektem znowu tę historię, której przed chwilą mówiliśmy, czyli z 1 strony jesteśmy trochę niewolnikami historyzmu chcielibyśmy reprezentować naszą przyszłość jak najlepiej z drugiej strony te zbiory z przyczyn historycznych nigdy nie były tak bogate zbiory Luwru i oczywiście potem wskutek historii one też zostały bardzo silnie przetrzebione, ale nie znaczy, że one nie są interesujące mogą być interesujące, jeżeli przyjmiemy właśnie taką silną perspektywę zachodnią, gdzie właśnie pewne zjawiska sztuki zachodniej stawiamy w centrum zainteresowania tak go oczywiście stawia pytanie, że jakiś sens powoływania instytucji oraz budżetem i kadrą ZIKiT wszystko co robimy to opowiadam historie zwykłych przedmiotach może z punktu widzenia podatnika dużo lepszym pomysłem byłoby stworzenie instytucji, która kosztowała połowę albo 1 i żebyśmy opowiadali ciekawe historie przedmiotach, a Lennon od tak to znaczy w oczach rozrost międzywojennym muzeum nic tak 1 pani stworzyć muzeum sztuki współczesnej inna pani pewnie będzie się też muzeów sztuki, ale wzrost rocznych placówki edukacyjnej teraz pytanie czy oczu trzeba to wszystko robi za pieniądze podatnika czy nie może tak podatnikowi zaoszczędzić kilka złotych i zrobić to winnej formule rozumiem, że każdy chce mieć prawo do zasta w się postaw się, ale my za to płacimy tak, ale myślę, że z istnienia tych instytucji muzealnych, które mamy w Warszawie i różnorodność przede wszystkim to jest siła i jest ogromna wartość to znaczy, że Nergal uzgodnienia, bo nie udowodni pani tego jeśli chodzi o potencjał walec oryginalny tych instytucjach i zmierzyć Reid no to jest mierzone to znaczy wszystkie te instytucje ne cieszą się ogromną popularnością jeśli chodzi o oferty edukacyjnej niech spróbuje zrobić dla naszych namowach efektowności to, bo to, że przychodzą ludzie to jest jedno, ale mówimy o tym, Czternastek, ale każda instytucja ma wiele jest sprawdzana jakość prowadzonych u siebie działań edukacyjnych nie na to są pewne standardy nie także my dopuszczamy nieomylności, ale mogę powiedzieć czy Neron Rzym podania o ilość tych instytucji i ich różnorodność to właśnie w tym tkwi siła, bo możemy się spierać o to czy ważniejsze jest, żeby uczniowie danej szkoły dowiedzieć czegoś w sztuce współczesnej przez nie próbowali zrozumieć świat, żeby próbowali się nauczyć o sztuce dworskich siedemnastego wieku, a być może właśnie to życie codzienne w Warszawie 19 czy dwudziesty pieszy będzie dla nich bardziej interesującą ramą natomiast broniła zarówno tej różnorodności jak i no właśnie liczebność jeśli chodzi o ofertę edukacyjną dlatego każdy z wymienionych przez panią zagadnień powinny mieć swoje muzeum swojego dyrektora swój budżet tak, by dr Magdalena Wróblewska z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego było państwem gości informacje jedenasty po informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA